Medisin og helse Tråden for high-end barbering

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • O

    omholt

    Gjest
    Det er ikke alt som går fremover i verden. Utrolig at folk kunne la seg lure til å gå vekk ifra den gamle metoden.

    Trumpers Skin Food lime er veldig drøy, så jeg synes ikke den er dyr.
     
    Ø

    Øivind

    Gjest
    Gøy hvordan en lærer mer og mer, om hvordan ting fungerer best for en selv. (rettninger, vinkler, teknikker, .... )

    Forresten; Jeg er vel den eneste her som bruker Hydrafresh går jeg ut i fra? ;D (Innrømmer det uten å være flau i det hele tattog ;) )
     
    O

    omholt

    Gjest
    Øivind skrev:
    Forresten; Jeg er vel den eneste her som bruker Hydrafresh går jeg ut i fra? ;D (Innrømmer det uten å være flau i det hele tattog ;) )
    Tror min mor bruker den også. :D
     

    MaKi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Innlegg
    3.990
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Skin Food'en er jaggu drøy, ja. Bruker nesten ingenting av gangen.

    Hva slags erfaring har dere på Alum Blocks til stopping av småkutt? Hender en sjelden gang at man er litt for voldsom, og da får man disse kirurgsnittene som aldri slutter å blø.
    Er det standard fra classicshaving som gjelder?
     

    aksnes

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.12.2002
    Innlegg
    243
    Antall liker
    0
    Jeg kjøpte en liten stift på apoteket, ca 50 - 60 kr. Den kommer til å vare i flere år for min del, og det funker veldig bra.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Har funnet min foretrukne barbering nå.

    Han har en salong like rundt hjørnet her og en full barbering med kniv og såpe samt generel ansiktspussing og en behagelig oppmyking av hals- og nakkemuskler kommer på 30kr. Jeg går derifra forfrisket og avslappet. En riktig god start på dagen som gjene etterfølges av en friskpresset syrlig appeslinjuice og en kaffe på en solrik utekafe.
     
    O

    omholt

    Gjest
    Gjestemedlem skrev:
    Har funnet min foretrukne barbering nå.

    Han har en salong like rundt hjørnet her og en full barbering med kniv og såpe samt generel ansiktspussing og en behagelig oppmyking av hals- og nakkemuskler kommer på 30kr. Jeg går derifra forfrisket og avslappet. En riktig god start på dagen som gjene etterfølges av en friskpresset syrlig appeslinjuice og en kaffe på en solrik utekafe.
    Jada, bare smør det inn. ;D
    En smule misunnelig ja. ;)
    I dag hadde vi i alle fall en nydelig dag i Bergen.

    Jeg kjøpte noen sånne "fyrstikker" til å stoppe blødning og det fungerer fint, men det var litt få i pakken. Tror jeg skal kjøpe meg en alum block snart. Har ikke prøvd det før.
     

    MaKi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Innlegg
    3.990
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Fant en stift som ser ut som en Lypsyl på barbershop til 20 kr pluss frakt. Ble litt billigere enn alum block, mildt sagt.

    Gjestemedlem: det holder nå :)
     

    toriamos

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2005
    Innlegg
    2.255
    Antall liker
    25
    Torget vurderinger
    5
    Inspirert av tråden har jeg nu de siste tre ukene barbert meg etter kunstens regler. Dog med høvel og ikke kniv. Merkur 34C HD. Og hva finner jeg? Den tar altså ikke deler av barten rett under nesegrevet. Der må jeg ile til med en Gilette Mach III. Er dette meningen, eller er det undertegnede som sover i timen?

     

    MaKi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Innlegg
    3.990
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Regner med du har testet litt ulike vinkler osv? Ikke godt å si altså, jeg får vel heller ikke barnerumpe rett under nesa ved å barbere korrekt rett nedover mot leppa, men etter et par snille drag, så er det tålelig. Sjekk litt demoer på youtube ;)

    Gillette Mach klinger like godt som Sherwood High End Hifi ;D


    toriamos skrev:
    Inspirert av tråden har jeg nu de siste tre ukene barbert meg etter kunstens regler. Dog med høvel og ikke kniv. Merkur 34C HD. Og hva finner jeg? Den tar altså ikke deler av barten rett under nesegrevet. Der må jeg ile til med en Gilette Mach III. Er dette meningen, eller er det undertegnede som sover i timen?

     

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.361
    Antall liker
    3.980
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Får vel slenge meg på her etter noen uker med skikkelig barbering.

    Dro til og bestilte et slikt sett fra classicshaving.com :




    Selvølgelig i bling-finishen. Styptic powder, diverse blader, Locctaine crem og balm (Etter tips fra impulse), Truefitt & Hill Ultimate Comfort crem.

    Funker bra.
     

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.361
    Antall liker
    3.980
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Dere har selvføgelig sett videoene til mantic59 på youtube?



    http://youtube.com/user/mantic59
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.644
    Antall liker
    8.004
    Torget vurderinger
    0
    En liten advarsel:

    Jeg lot meg lure :-[ til å handle hos en telefonselger, ( Hr. Dommer jeg hevder å ha vært bevisstløs i gjerningsøyeblikket! :-\ ) og kjøpte noe som heter "Flexi Front". Skulle være det beste barberingsutsyret som noensinne er oppfunnet! :) Vel tro meg det er ikke sant! :eek: Jeg har både høvel og et lass ubrukte blader liggende, den som vil prøve det selv kan sende PM og det kommer i posten GRATIS! ::) Jeg garanterer at det ikke er verd prisen da heller ! :mad:
     
    Ø

    Øivind

    Gjest
    Er den fin til å ta den øverste rekka med hårstubber der en ikke vil ha bart?

    (Problem område)
     

    Kenol

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.09.2005
    Innlegg
    528
    Antall liker
    173
    Torget vurderinger
    12
    Merkur 34C er en sikker vinner, men må inrømme at barteområdet kan være vanskelig..

    Øvind: Hvis det er lov å komme med ett lite ønske, ville det vært at du byttet avatar, det holder nå :p
    Den er veldig anstrengende..
     
    Ø

    Øivind

    Gjest
    Siden det går så bra med å kutte ut brusen nå så... :)

    Topic: De kan være ganske så stae den øverste rekka der ja. Vurderte en straightrazor litt, men slikt "spessialt verktøy" er sikkert en bedre løsning.
     
    O

    omholt

    Gjest
    Jeg bare sier: Hold barberhøvelen unna nesetuppen! Joda. Har selvfølgelig kommet borti to ganger, en på hver side. Må være minst et par måneder siden det skjedde siste gang, men det har enda ikke grodd 100%.
     

    toriamos

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2005
    Innlegg
    2.255
    Antall liker
    25
    Torget vurderinger
    5
    Thomas_K skrev:
    toriamos skrev:
    Thomas_K skrev:
    Helt motsatt egentlig - jeg har IKKE bart, og skal heller ikke ha det. Men takk lell.
    Den lager ikke bart...
    Det er en ypperlig liten høvel til å komme til på litt kinkige plasser. Som oppunder nesa.
    Skjønner at en høvel ikke lager bart tror jeg. Ser ut for meg som denne er laget for de som HAR bart og trenger å trimme kantene o.l. Om du har benyttet denne og vet at den er god til å ta området i nærheten av nesa, sier jeg takk.
    For øvrig kjenner jeg meg litt skuffet over at en høvel til tre hundre (Merkur 34C HD)ikke klarer å barberer HELE ansiktet. Dårlig konstruksjon? Bedre med Mach III?
     

    Thomas_A

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.07.2002
    Innlegg
    407
    Antall liker
    2
    Årsaken til at man ikke kommer til helt oppunder nesa er utformingen på høvelen. (og selvfølgelig nesa) Det er ikke bare denne høvelen, men de fleste som bruker skikkelige barberblader. Man får ikke riktig vinkel på bladet mot huden fordi nesa står i veien. Gilette SuperduperturboM3evolution høvlene bruker små tynne blader og er montert med en mye brattere vinkel i høvelen. De klarer derfor å ta disse hårene. Barte/øyenbrynshøvelen er kjempefin til slike "problemområder".
     

    MaKi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Innlegg
    3.990
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Jeg bruker Merkur HD Classic, og har ikke noen problemer. Hvilke blader bruker du? Israeli Plus (husker ikke navnet helt) som jeg bruker, er for myke andre igjen, så kanskje et stivere blad hadde vært tingen?
     

    olisn1

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.11.2004
    Innlegg
    532
    Antall liker
    4
    Kan anbefale barbersåpe av merket "Crabtree", fås stykkevis med dertil hørende treskål med lokk i parfymeavdelingen i Christiania Glassmagasin. Først varmt vann i ansiktet, så et par - tre runder med våt kost i skåla, deretter tett og behagelig skum til dagens barbering. Et såpestykke koster rundt hundrelappen og varer bortimot ett års tid. Bare en anelse behagelig parfymert.

    Ole G :)
     

    toriamos

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2005
    Innlegg
    2.255
    Antall liker
    25
    Torget vurderinger
    5

    MaKi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Innlegg
    3.990
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Gillette Platinum har alltid fått mye skryt, med unntak av prisen. Uansett; det er ganske naturlig at man sliter litt med høvelen akkurat under nesa, all den tid "buen" som beskytter baldet er så stort.

    Barbersåpe skal jeg jaggu prøve. Ellers må igjen Trumpers Skin Food nevnes, synes den var litt tynn i starten, men den er fantastisk, og helt utrolig drøy.

    http://www.gentlemans-shop.com/acatalog/trumper-limes-skin-food.html#a168
     

    wotg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2005
    Innlegg
    2.376
    Antall liker
    4
    Delikat spørsmål:
    Disse barberhøvlene med "gammeldagse" blader er de like trygge å bruke som vanlig mach3?
    tenker da på bruk på mere sarte steder...
     

    Viking

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    2.702
    Antall liker
    434
    Torget vurderinger
    4
    Vær mann, spray på hårspray og tenn på me lighteren ;)
     

    Gunvaldsen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.02.2008
    Innlegg
    346
    Antall liker
    5
    Torget vurderinger
    1
    Morsom tråd.
    Ble så inspirert, at jeg gikk steget. Noe skumle greier er på vei i posten....

     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.241
    Antall liker
    7.134
    Torget vurderinger
    4
    Hmmm...slikt er nok for folk som har god tid om morran.....lykke til.
     
    Ø

    Øivind

    Gjest
    Legatia skrev:
    Morsom tråd.
    Ble så inspirert, at jeg gikk steget. Noe skumle greier er på vei i posten....
    Fra Mach3, direkte til den der?................ :eek: :eek: :eek: ;D
     

    xerxes

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    11.097
    Antall liker
    6.774
    Sted
    Holmestrand
    MaHa skrev:
    Regner med du har testet litt ulike vinkler osv? Ikke godt å si altså, jeg får vel heller ikke barnerumpe rett under nesa ved å barbere korrekt rett nedover mot leppa, men etter et par snille drag, så er det tålelig. Sjekk litt demoer på youtube ;)

    Gillette Mach klinger like godt som Sherwood High End Hifi ;D


    toriamos skrev:
    Inspirert av tråden har jeg nu de siste tre ukene barbert meg etter kunstens regler. Dog med høvel og ikke kniv. Merkur 34C HD. Og hva finner jeg? Den tar altså ikke deler av barten rett under nesegrevet. Der må jeg ile til med en Gilette Mach III. Er dette meningen, eller er det undertegnede som sover i timen?

    Jeg bruker en Erbe-høvel med Merkur Super blader. Slet litt med den siste rekka under nesen i begynnelsen, men etter hvert har jeg lært meg den riktige kombinasjon av leppestrekk, vinkel på høvel og nakke (for å se), så fungerer det hele upåklagelig. Driver og tømmer skapet for diverse rester av skum, kremer og gel (fra Gilette, og slett ikke dum) før jeg begynner å teste de finere detaljer.

    Etter at an har funnet riktig håndtering av høvel så gir dette en svært behagelig barbering. Gillette-sakene barberer nok i en del tilfeller vel så tett, men det blir ikke så behagelig.
     

    Gunvaldsen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.02.2008
    Innlegg
    346
    Antall liker
    5
    Torget vurderinger
    1
    Øivind skrev:
    Fra Mach3, direkte til den der?................ :eek: :eek: :eek: ;D
    Nei, så gal er jeg da ikke - fra barbermaskin rett til den der ;D
     

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.361
    Antall liker
    3.980
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Det anbefales iallefall ikke å starte med en strightrazor. Vær jævlig forsiktig!

    Du bruker selvfølgelig skikkelig kost og barberkrem? Og after shave balm eller lignende?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn