Tråden for oss med Auralic Aries Streamer

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• nma

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Antall liker
    542
    Torget vurderinger
    1
    Aries støtter ikke oh-implementasjonen av Tidal, er vel ikke så vanskelig å forstå?

Distinctive

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Antall liker
    3.596
    Sted
    Stavanger
    Aries støtter ikke oh-implementasjonen av Tidal, er vel ikke så vanskelig å forstå?
    Jeg regner med at du prøver å si 'Aries støtter ikke oh-implementasjonen av Tidal via andre kontrollpunkt enn LDS'
    oh-implementasjonen av Tidal fungerer fint på Aries når LDS brukes.
    Dessuten så sier psme (Lumin) at dette i teorien skal fungere på oh-interoperable rendere, slik som feks. Linn.

nma

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Antall liker
    542
    Torget vurderinger
    1
    Nei, jeg sier det jeg skrev.

nma

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Antall liker
    542
    Torget vurderinger
    1
    Ingenting der som tilsier at det er en oh-implementasjon av Tidal.

nma

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Antall liker
    542
    Torget vurderinger
    1
    Poenget er å gi riktig informasjon.
    Aries sin løsning for avspilling av Tidal er ikke oh-kompatibel. Jeg håper de kan rette på dette i fremtiden.

Distinctive

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Antall liker
    3.596
    Sted
    Stavanger
    Poenget er å gi riktig informasjon.
    Aries sin løsning for avspilling av Tidal er ikke oh-kompatibel. Jeg håper de kan rette på dette i fremtiden.
    Er det dette du mener ikke er implementert av Auralic?
    TidalStreamingService - OpenHome
    Hvis den er proprietær, så virker den i det minste mellom Auralic utstyr.

PS:
    Fint hvis du svarer med mer enn enstavelsesord, slik at det er forstålig :confused:

Bjeff

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    22.11.2008
    Antall liker
    16
    Sted
    Bergen
    Når jeg streamer over AirPlay, får jeg kun skurring. Noen gode ideer ?
    Har samme problem når utgangen er USB, virker fint over coax/optisk. Auralic jobber med saken som gjelder enkelte usb dac'er. De trodde at dagens firmware oppdatering v2.4 skulle kunne hjelpe men det er fortsatt problemer. USB ut virker fint fra NAS/Wimp :)
    ok, det skal jeg teste, rart de ikke var klar over problemet i butikken, har nevnt det to ganger.

Distinctive

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Antall liker
    3.596
    Sted
    Stavanger
    Jeg tror du vil finne at eiere er langt bedre oppdatert enn selgere på de fleste områder når det gjelder nitpit detaljer.
    Selgere har en haug med forskjellige produkter de skal selge og det skal noe til å være på høyden på alt.
    Spesielt gjelder dette middelaldrende selgere av ultramoderne apparater. Skremmende mangelfull teknologisk innsyn mange ganger. Selv om noen kan anses som teknologiske dinosaurer, så er allikevel kunnskapen deres verdifull. Det er bare produkter som musikkservere, AV prosessorer, ol. hvor tiden har gått fra en del av dem. De går også fort i skyttergraven og skylder på alt annet enn dem selv, som en ren selvbeskyttelsesmekanisme.

Dette er en generell oppfatning erfart av meg og helt frakoblet din konkrete erfaring, nevnt over.
    En annen ting som irriterer er hvor lite enkelte importører 'er på ballen' når det gjelder nyhetsoppdateringer, men det finnes unntak. Man kan feks ta en kikk på Moiz sin Facebook side.

Sist redigert:

Liotheles

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2002
    Antall liker
    842
    Torget vurderinger
    4
    For meg handler det ikke bare om lydkvalitet, men også moderne brukergrensesnitt, feks opp mot Tidal strømming (eksempler fra iPad kontrollpunkt vedlagt):
    Apropos moderne brukergrensesnitt.... kan man med Aries blande låter fra egen samling med låter fra Wimp/Tidal når man lagrer spillelister? Spurte på OHFC om dette for 6mnd siden og da var svaret "nei, men det kommer sikkert".... .?

Distinctive

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Antall liker
    3.596
    Sted
    Stavanger
    Ja, det er mulig, men det kommer først ved utgivelse av v2.0 av LDS appen.
    Denne er ikke langt unna.

BigSwifty

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2004
    Antall liker
    3.916
    Litt uforståelig at auralic ved inkluderingen av Tidal, ikke lage et grensesnitt som er mer likt wimp - bedre søk i album, mulighet for å se siste album lagt til osv.

I dag er dette klønete. Men, vi får vente til versjon 2. Sukk.

slettix

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.03.2007
    Antall liker
    212
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    3
    Litt uforståelig at auralic ved inkluderingen av Tidal, ikke lage et grensesnitt som er mer likt wimp - bedre søk i album, mulighet for å se siste album lagt til osv.

I dag er dette klønete. Men, vi får vente til versjon 2. Sukk.
    Helt enig, er ikke imponert over Lightning DS. Kanskje Roon blir løsningen?

Distinctive

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Antall liker
    3.596
    Sted
    Stavanger
    Her er en god start mhp. Roon:
    https://roonlabs.com/
    Computer Audiophile - Roon From Roon Labs - A Video Run-through
    Official Roon User Impressions Thread
    http://www.tonepublications.com/spotlight/roon-is-here-worlds-first-in-depth-review/

Dette er jo en spin-off fra Meridian Soloos, så det burde borge for bra saker.

Husk at Roon ikke kjører embedded i end points enda.
    Den består av en server og en klient, og serveren må ligge på en computer.
    Å se serveren innebygget i Aries eller en renderer i nær fremtid (PC fri løsning) er nok urealistisk.
    Det kommer også en IOS og Android variant av klienten.

Sist redigert:

skorob

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    2.038
    Sted
    Brumunddal
    Torget vurderinger
    9
    Tipper mange eiere av SB Touch som har sittet på gjerdet og siklet på Aries nå hopper ned og hiver seg over Aries Mini.
    Nja... Jeg syns Auralic er veldig nære, men Squeezebox har en vanvittig frihet, og er som oftest først ute med nye tjenester. Det at man også kan bruke en vanlig PC som en player (rasberry Pi fungerer også veldig bra).

Jeg følger med Auralic, det virker som at dem er inne på et veldig bra spor.. men mangelen av Spotify overrasker meg endel. Så inntil videre, så er nok faktisk Squeezebox systemet et lite heste hode foran.. Orange SqueezeRemote og iPeng er helt fantastiske remote apper til å styre det hele..

SB Touch er vel også testet med ekstremt lav Jitter, så at den var så rimelig som den var imponerer meg. Wifikortet i den er dog kanskje en flaskehals.

Sonos derimot.... det ligger langt etter.

Så. Auralic, jeg følger med :D. RoomPlayer eller hva de het var like ambisiøse, men det gikk jo skikkelig til skogen :(.

hifi1953

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.08.2010
    Antall liker
    124
    Torget vurderinger
    14
    Auralic Mini + Primare I32 MM =sant?
    Leter etter god, brukervennlig og ikke altfor dyr streamer til bruk mot Primare I32 - kan den nye Auralic Mini være en god løsning - eller har guruene noen gode forslag?

Distinctive

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Antall liker
    3.596
    Sted
    Stavanger
    Tja, hvis denne har mediamodulen ombord så har du jo wifi, streaming og uPnP funksjonalitet inne allerede, selv om dette sikkert er en enklere versjon enn Mini med LDS. Du kan også koble et USB bibliotek direkte på Primaren, hvis jeg forstod riktig under den korte kikken. Sjekk at du ikke trenger en USB driver når du kobler på en USB kilde (UAC-2).

Sist redigert:

hifi1953

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.08.2010
    Antall liker
    124
    Torget vurderinger
    14
    Tja, hvis denne har mediamodulen ombord så har du jo wifi, streaming og uPnP funksjonalitet inne allerede, selv om dette sikkert er en enklere versjon enn Mini med LDS. Du kan også koble et USB bibliotek direkte på Primaren, hvis jeg forstod riktig under den korte kikken. Sjekk at du ikke trenger en USB driver når du kobler på en USB kilde (UAC-2).
    Hei, takk for innspill. Jeg har streamet Wimp via pc, fungerer fint, må laste ned driver til Usb-b. Vil helst streame uten Pc.

Distinctive

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Antall liker
    3.596
    Sted
    Stavanger
    Du må sjekke om Primaren sin USB port er UAC-2 compliant. Hvis kilden må installere en driver, så vil sikkert ikke Mini virke opp mot den!

evhvis

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.04.2009
    Antall liker
    641
    Sted
    Grimstad
    Torget vurderinger
    14
    I grunnen skuffet over strømforsyningen til Aries. Virker som om den har alt for lite filtrering og slipper inn mye støy til streameren. Har hatt den stående på filteruttakene på en strømfordeler som jeg normalt sett ikke bruker til komponenter med analoge utganger. Har endelig fått redusert antall apparater slik at jeg har nok kontakter til å kunne sette alt rett i veggen, men aldri hørt så stor forskjell på å ha noe på filter kontra rett i veggen. Da filteret bare er av grei nok kvalitet så tjener det meste jeg har hatt av komponenter på å få stå koblet rett i vegguttak på 16 amp kurs. Eneste grunnen til at det ble brukt er at jeg ikke har nok vegguttak til alle komponentene, men Aries er første komponenten jeg har vært borti som har tjent mye på å stå på filteret.

Merker det spesielt over USB, men over S/PDIF gjør det også en del forskjell. Blir litt tynt og grått med strøm rett fra veggen og USB blir veldig glatt med mye mindre dynamikk kontra når den står på filteret. S/PDIF blir mindre påvirket så tror nok det kommer med en del støy over USB koblingen når Aries ikke står på filteret. Kunne nok med fordel hatt mer filtrering og glatte-kondensatorer i strømforsyningen til Aries, det ville trolig gitt mye bedre lyd når den står koblet rett i veggen eller via fordeler som ikke har filtrering. Så lenge den står på filteret så låter den himmelsk, men usikker på om jeg hadde kjøpt den hvis jeg kun hadde kjørt den rett fra vegguttak når jeg testet.

Sist redigert:

evhvis

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.04.2009
    Antall liker
    641
    Sted
    Grimstad
    Torget vurderinger
    14
    Regner med at du snakker om Aries m/LPS og ikke Aries LE?
    Er Aries ja, LE utgaven var aldri aktuell for min del. Ble litt overrasket da jeg hadde lyst til å rydde bort filteret og redusere antall kabler, men det må bli stående med en enhet koblet til :(

evhvis

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.04.2009
    Antall liker
    641
    Sted
    Grimstad
    Torget vurderinger
    14
    Fant faktisk synderen for nettstøyen. Var rett og slett en varmeovn som stod på samme kurs. Litt overrasket over at den slår inn såpass kraftig på Aries når det kjøres over USB. Med den av så går det greit å kjøre rett fra veggen, men merker at Aries er mer sensitiv i forhold til nettstøy enn det jeg er vant med fra de andre apparatene som jeg har.

Edit: I tilfelle noen skulle være i tvil så låter det fortsatt veldig forskjellig mellom filter og rett i veggen, men varmeovnen var det som stod for mesteparten av dynamikkreduksjonen.

Sist redigert:

Funk4Ever

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.12.2014
    Antall liker
    91
    Sted
    Oslo
    Hei, går og lurer litt på om jeg skal handle Auralic Aries.
    Målet er å spille av DSD på min Macintosh MA6900. I dag streamer jeg fra Synology NAS via USB rett inn i Mac'en, men den fikser ikke DSD. Så, hvis jeg streamer via Aries, vil denne løse problemet, eller må jeg ha en ekstern DAC i tillegg?

Distinctive

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Antall liker
    3.596
    Sted
    Stavanger
    Du må ha en DSD kapabel renderer, da Aries kun er digital ut.
    Du kan få Aries til å innkapsle DSD som PCM (DoP), men enheten som skal forstå datastrømmen må kunne dekode DSD.
    En annen mulighet er å transkode DSD til PCM i Minimserver uPnP serveren som ligger embedded på Synology NAS'en.

En enda smartere (og billigere) måte å løse dette på vil være å sende DSD til Aries Mini og deretter bruke dens analogutganger.

Funk4Ever

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.12.2014
    Antall liker
    91
    Sted
    Oslo
    Du må ha en DSD kapabel renderer, da Aries kun er digital ut.
    Du kan få Aries til å innkapsle DSD som PCM (DoP), men enheten som skal forstå datastrømmen må kunne dekode DSD.
    En annen mulighet er å transkode DSD til PCM i Minimserver uPnP serveren som ligger embedded på Synology NAS'en.

En enda smartere (og billigere) måte å løse dette på vil være å sende DSD til Aries Mini og deretter bruke dens analogutganger.

Takk for svar. Da ser det vel heller ut til at pengene bør legges i en god DAC og sende analog lyd til forsterker. Hmmmm, da er vel egentlig noe av poenget borte?

Distinctive

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Antall liker
    3.596
    Sted
    Stavanger
    Der spørs hva forventningen er.
    Aries kan vel strengt tatt ikke gjøre noe annet enn å ta i mot en DSD strøm og formidle denne videre til avspiller.
    Hvis DAC ikke kan håndtere dette, så er det vanskelig for Aries å bote på dette forholdet....(?)
    Kjøper du Mini som har DAC ombord så får du jo analog ut (case solved).
    Mulig jeg har misforstått noe her.

rarhjerne

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.11.2014
    Antall liker
    102
    Sted
    Levanger
    Torget vurderinger
    2
    Ny firmware

Venter fortsatt spent på ny firmware og v2.0 av lightning ds appen....😳😁

Liotheles

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2002
    Antall liker
    842
    Torget vurderinger
    4
    ^ +1
    Hadde håpet og trodd at Auralic utviklet sin firmware og SW i et litt høyere tempo........ sitter fortsatt på gjerdet med min Squeezebox Touch og ser ikke noen umiddelbar grunn til å hoppe ned enda gitt ;)

Distinctive

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Antall liker
    3.596
    Sted
    Stavanger
    2.0 var ute, men ble trukket da IOS hadde en oppdatering i mellomtiden.
    Dette medførte noen problemer hos enkelte brukere og da var det bare å trekke den.
    Ikke påtagelig tillitsvekkende, selvsagt, men de er i minste på ballen og jobbet med en fix gjennom helgen.
    Ny versjon er sent til Apple.

evhvis

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.04.2009
    Antall liker
    641
    Sted
    Grimstad
    Torget vurderinger
    14
    2.0 var ute, men ble trukket da IOS hadde en oppdatering i mellomtiden.
    Dette medførte noen problemer hos enkelte brukere og da var det bare å trekke den.
    Ikke påtagelig tillitsvekkende, selvsagt, men de er i minste på ballen og jobbet med en fix gjennom helgen.
    Ny versjon er sent til Apple.
    Såvidt jeg kan se så er det ingen lightning DS versjon tilgjengelig på app store i det hele tatt akkurat nå, mens lightning DS versjonen under "purchased" sier 2.0 og app på ipaden min er 1.8.

Distinctive

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Antall liker
    3.596
    Sted
    Stavanger
    Som sagt, LDS 2.0 ble trukket fra App store.
    Skal man restore v.1.8 etter å ha deleted den på kontrollpunkt, så må man gå inn på 'Kjøpt' og restore den derfra.
    Auralic håper på kjapp behandlingstid av Apple, slik at man slipper å legge ut LDS 1.8 på nytt i App store.

Liotheles

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2002
    Antall liker
    842
    Torget vurderinger
    4
    Som sagt, LDS 2.0 ble trukket fra App store.
    Skal man restore v.1.8 etter å ha deleted den på kontrollpunkt, så må man gå inn på 'Kjøpt' og restore den derfra.
    Auralic håper på kjapp behandlingstid av Apple, slik at man slipper å legge ut LDS 1.8 på nytt i App store.
    Et lite spørsmål i den anledning:
    Hva skjer med spillelister, favoritter etc hvis man må slette LDS på iPad? Ligger dette kun lagret på kontrollpunktet eller finnes det en "backup" på selve Aries eller i en cloudtjeneste e.l. ?

E.I.A.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Antall liker
    3.635
    Torget vurderinger
    49
    Blir ikke tvunget, bare og trykke sett opp senere.
    Noe jeg egentlig ikke skjønner vitsen med hvis Aeris allerede er satt opp??
    Min har nyeste oppdatering og firmware uten og sette den opp.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn