Tråden for undervurderte band fra 1970-tallet

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Voff

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Antall liker
    8.753
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har sagt det før, men kan godt utdype: mange av disse obskure banda er obskura av gode grunner. Fra slutten av 60-tallet og innover 70-tallet til oljekrisa traff, fikk "alle" platekontrakt. Industrien tredobblet omsetning fra år til år. Det hadde visst seg at desidert ikke-kommersiell musikk solgte som hakka møkk, og plateindustrien hadde ingen ide om hva som kom i selge i morra; man slapp en hel masse artister og håpet at sånn ca 10% solgte godt.
    Det oppsto en rekke "progressive" (under)labeler som ga ut musikk i tiden, men som ikke var pop; bla Vertigo, Neon, Island, Harvest etc. Endel av disse artistene solgte veldig dårlig (enkelte selskaper hadde bare titler som solgte dårlig; RCA's Neon label); Dr Z f.eks, utgitt på Vertigo, solgte 82 eksemplarer. Det er ikke vanskelig å skjønne hvorfor.
    Mye av den moderne hypingen av disse glemte "skattene" skyldes at platesamlere har presset prisene på disse raritetene til skyhøye nivåer. Dette skaper selvfølgelig en masse fuzz og interesse, samt en aura av mystikk om uopdagete skatter, men sannheten er at det er få uoppdagede skatter her.

I dag er det få band som er undervurderte. Dette skyldes internett og det er interessegrupper for enhver musikksjanger. Bra musikk kommer fram i lyset og vel så det.

rock

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.09.2009
    Antall liker
    310
    Men dere har glemt Rolling Stones, Pink Floyd, Deep Purple, Black sabbath, Led Zeppelin, gutter og jenter:cool:

Hvordan kunne dere glemme disse:confused:
    Men er ikke dette en tråd om undervurderte band - de ovennevnte er vel ikke det..?
    Tok du àn?

Nei, synes ikke dèt.

Du beit på som en stortorsk, uten at jeg brukte særlig med agn.

Dette var ett "utsagn" av meg skrevet på spøk, da jeg syntes flere band som var nevnt ikke var undervurdert på 70-tallet.

TA-bloggen : Tok du 'an?

Høvdingen

The big chief
    Administrator
    Ble medlem
    01.01.2001
    Antall liker
    6.162
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har slettet enkelte innlegg i denne tråden, og dette er vel en tråd hvor krangling er totalt unødvendig. Alle må få lov til å ha sin mening, og det er ikke tillatt å gå i tottene på hverandre.

Mvh
    Høvdingen

Goggen8

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2014
    Antall liker
    971
    Sted
    Oslo
    Jeg har sagt det før, men kan godt utdype: mange av disse obskure banda er obskura av gode grunner. Fra slutten av 60-tallet og innover 70-tallet til oljekrisa traff, fikk "alle" platekontrakt. Industrien tredobblet omsetning fra år til år. Det hadde visst seg at desidert ikke-kommersiell musikk solgte som hakka møkk, og plateindustrien hadde ingen ide om hva som kom i selge i morra; man slapp en hel masse artister og håpet at sånn ca 10% solgte godt.
    Det oppsto en rekke "progressive" (under)labeler som ga ut musikk i tiden, men som ikke var pop; bla Vertigo, Neon, Island, Harvest etc. Endel av disse artistene solgte veldig dårlig (enkelte selskaper hadde bare titler som solgte dårlig; RCA's Neon label); Dr Z f.eks, utgitt på Vertigo, solgte 82 eksemplarer. Det er ikke vanskelig å skjønne hvorfor.
    Mye av den moderne hypingen av disse glemte "skattene" skyldes at platesamlere har presset prisene på disse raritetene til skyhøye nivåer. Dette skaper selvfølgelig en masse fuzz og interesse, samt en aura av mystikk om uopdagete skatter, men sannheten er at det er få uoppdagede skatter her.

I dag er det få band som er undervurderte. Dette skyldes internett og det er interessegrupper for enhver musikksjanger. Bra musikk kommer fram i lyset og vel så det.
    Ja, det er ikke så mange glemte skatter. Men det vi forsøker er jo å dra fram de vi mener er slike skatter. Å bare gå etter platepriser er for enkelt selvsagt, men det gir jo en indikasjon på hva folk er villig til å betale. Det finnes veldig mange plater som er presset i færre eksemplarer enn Cressida og Andwella's Dream som folk ikke er villig til å gi fem kr for. På den annen side synes jeg at samtlige av mine Keef Hartley Band-skiver er bedre enn min strøkne 1. pressing av This Was som vel er prissatt til 3-5000 kr, ca 4-5 ganger som mye som Keef-skivene tilsammen.

Van Gogh solgte kun ett bilde mens han levde (til sin bror Theo, tror jeg) og regnes i dag som en av historiens fremste kunstnere. Ergo, salgstall kort tid etter utgivelse har ikke nødvendigvis noe sammenheng med kvaliteten. Smaken er uansett så ulik fra person til person at å blindt stole på salgstall og andres anbefalinger er sammenlignbart med å fiske med enorme hull i garnet.

Kanutus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.11.2014
    Antall liker
    781
    Sted
    Nesodden
    Manfred Manns Earth Band eksisterte ikke på 60-tallet så vidt jeg vet. :)
    Manfred Manns Earth Band er en videreføring av Manfred Mann. "Alle" visste det og satte bandene opp mot hverandre.

http://no.wikipedia.org/wiki/Manfred_Mann_(band)
    Poenget mitt var at det er et helt annet band, og jeg har aldri vært særlig glad i "Manfred Mann's Earth Band", men syntes at den første plata til Manfred Mann fra 1963 derimot er en skikkelig godbit. Jeg er spesielt imponert over vokalarbeidet, men han som sang sluttet på et eller annet tidspunkt (før 1970), og begynte som skuespiller i stedet ... :)

Fjernkontrollen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2012
    Antall liker
    280
    Torget vurderinger
    0
    Jeg vill bare takke for denne tråden, koser meg virkelig om dagen, har bestilt en del av Spooky Tooth og Humble Pie, er bare ferdig med side 2 enda, det er foreløpig for dyrt å gå videre i tråden.

Men i løpet av 2015 skal jeg ha gått igjennom hele tråden :)

BurntIsland

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.02.2006
    Antall liker
    13.171
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    3
    Når jeg på midten av 90 tallet kjøpte mitt eksemplar av May Blitz - the 2nd og May for 350 kr (som jeg da syntes var en formue å betale for vinyl) så var de nok et underkjent band - kun for de "innvidde", men etter at Internett har gjort alt og alle tilgjengelig, så er de nok akkurat så anerkjent som de skal være..

Voff

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Antall liker
    8.753
    Torget vurderinger
    1
    Ja, det er ikke så mange glemte skatter. Men det vi forsøker er jo å dra fram de vi mener er slike skatter. Å bare gå etter platepriser er for enkelt selvsagt, men det gir jo en indikasjon på hva folk er villig til å betale. Det finnes veldig mange plater som er presset i færre eksemplarer enn Cressida og Andwella's Dream som folk ikke er villig til å gi fem kr for.

Men disse platene er ikke utgitt på selskap som er samleobjekter. Det finnes ikke en eneste plate på disse lablene som ikke solgte som ikke er verdifulle i ettertid uansett kvaliteter.
    Jeg prøver ikke å hevde at salgstall gir en entydig pekepinn på musikkens kvaliteter. Langt ifra; det finnes musikk som ikke har kommersiell appel. Visse sjangere også, som var forut for sin tid; spesielt tenker jeg på syrefolk/strange folk som i dag er nærmest mainstream som ikke solgte i sin korte samtid (tidlig 70-tall). Her finnes de fleste skattene (bla Comus).

L

Labbis

Gjest
    Et par har nevnt Beck, Bogert and Appice. Hva med bandet Bogert og Appice kom fra - Vanilla Fudge? De er vel litt for tidlige for denne tråden kanskje? Bandet ble oppløst i 1970, så de hører (kanskje) hjemme her?

Uten å google og uten intensjoner om å pirke; tiden mellom Vanilla Fudge og Beck, Bogert and Appice var Bogert og Appice en del av Cactus. Bl.a nevnt i # 22:)

Mvh

Forresten, siden alle snart er nevnt..Kevin Coyne er kanskje en kandidat.

Voff

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Antall liker
    8.753
    Torget vurderinger
    1
    På 70-tallet og senere var både Jimmy Smith og Herbie Hancock undervurderte for sin betydning for jazz-rock på 70-tallet. Miles Davis har tatt mer av æren enn han fortjener...
    Ja, dette er fra 60-tallet men impakten føles fremdeles...

J

Jim.I.Hendriksen

Gjest
    Herbie Hancock undervurdert for sin betydning for jazzrocken??? Headhunters er vel på lista over de beste album ever og mest betydningsfulle....

Han er regnet som en av de største jazzpianistene og -komponistene, og har vært innom trad-jazz, funk, rock og soul – og trukket jazzelementer inn i dette

De fleste musikerene som kom fra Miles sine grupper tidlig 70 har enorm betydning for jazzrocken.

In 2007, the Library of Congress added it to the National Recording Registry, which collects "culturally, historically or aesthetically important" sound recordings from the 20th century.

Voff

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Antall liker
    8.753
    Torget vurderinger
    1
    Herbie Hancock undervurdert for sin betydning for jazzrocken??? Headhunters er vel på lista over de beste album ever og mest betydningsfulle....

De fleste musikerene som kom fra Miles sine grupper tidlig 70 har enorm betydning for jazzrocken.

In 2007, the Library of Congress added it to the National Recording Registry, which collects "culturally, historically or aesthetically important" sound recordings from the 20th century.
    På 70-tallet, ja. Og særlig for funk og disco. Men som stilskaper av sjangeren i den tidlige fase har Herbie ikke fått den oppmerksomhet han fortjener. Miles Davis har feilaktig fått kreditt som skaper av sjangeren. At miles Davis har hatt enorm betydning, og ikke minst lært opp mange a de sentrale utøverne i genren, er det ikke tvil om.

J

Jim.I.Hendriksen

Gjest

På 70-tallet, ja. Og særlig for funk og disco. Men som stilskaper av sjangeren i den tidlige fase har han ikke fått den oppmerksomhet han fortjener. Miles Davis har feilaktig fått kreditt som skaper av sjangeren. At han har hatt enorm betydning, og ikke minst lært opp mange a de sentrale utøverne i genren, er det ikke tvil om.
    Bitches brew startet vel det meste...Mahavishnu, Weather report, Return to forever, Tony Williams, Herbie Hancock, var vel noe av det som kom ut av den plata etterhvert..

En annen som ofte får kred for å være en del av starten på jazzrocken var Hot Rats..

Voff

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Antall liker
    8.753
    Torget vurderinger
    1
    Bitches brew startet vel det meste...Mahavishnu, Weather report, Return to forever, Tony Williams, Herbie Hancock, var vel noe av det som kom ut av den plata etterhvert...
    Platene jeg presenterte smakebiter av ovenfor kom ut lenge før Bitches Brew.....
    Her er Herbie Hancock ett år før Bitches Brew. Dette må da være selve definisjonen av Jazzrock...

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    10.543
    Wings. Ble alltid sett på som bacingmusikerene til McCartney selvom han hardnakket fremmet at det skulle sees på som et band hvor McCartney kun var et av bandmedlemmene.

Goggen8

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2014
    Antall liker
    971
    Sted
    Oslo
    Ja, det er ikke så mange glemte skatter. Men det vi forsøker er jo å dra fram de vi mener er slike skatter. Å bare gå etter platepriser er for enkelt selvsagt, men det gir jo en indikasjon på hva folk er villig til å betale. Det finnes veldig mange plater som er presset i færre eksemplarer enn Cressida og Andwella's Dream som folk ikke er villig til å gi fem kr for.

Men disse platene er ikke utgitt på selskap som er samleobjekter. Det finnes ikke en eneste plate på disse lablene som ikke solgte som ikke er verdifulle i ettertid uansett kvaliteter.
    Jeg prøver ikke å hevde at salgstall gir en entydig pekepinn på musikkens kvaliteter. Langt ifra; det finnes musikk som ikke har kommersiell appel. Visse sjangere også, som var forut for sin tid; spesielt tenker jeg på syrefolk/strange folk som i dag er nærmest mainstream som ikke solgte i sin korte samtid (tidlig 70-tall). Her finnes de fleste skattene (bla Comus).
    Enig i det.

Min tilnærming til disse frittstående underlablene er mer at de som bestemte hva som skulle utgis fikk frie tøyler til å gi ut det de selv synes var bra. Eksplosjonen i kreativitet og nye sjangre på slutten av 60-tallet gjorde vel at standardformlene for hva som ville slå an ble mer usikre. Utgivelsene på Vertigo, Decca, Transatlantic, Harvest o.l. bærer, for meg, preg av å være musikk for de som er spesielt opptatt av musikk. Musikk som setter kreativitet og nye uttrykksformer i høysetet.

I tillegg er det noe spesielt med utgivelsene fra denne perioden. Selv der hvor man tråkker feil (Trout Mask Replica (what?)) blir resultatet et sjarmerende tidsdokument. Synes det er en musikk-idealisme som ligger i bunn her som jeg liker veldig godt.

Så jeg tror at gleden over musikken og kvaliteten på denne kommer først, og så blir band og labler samleobjekter. Enkelte band trekkes nok opp prismessig pga at de ble utgitt på en spesiell label, men det er jo ikke slik at f.eks. alle Vertigo-artistene blir trukket fram her heller.

J

Jim.I.Hendriksen

Gjest
    Bitches brew startet vel det meste...Mahavishnu, Weather report, Return to forever, Tony Williams, Herbie Hancock, var vel noe av det som kom ut av den plata etterhvert...
    Platene jeg presenterte smakebiter av ovenfor kom ut lenge før Bitches Brew.....
    Her er Herbie Hancock ett år før Bitches Brew. Dette må da være selve definisjonen av Jazzrock...

Tøffe saker, men da kan man også inkludere King Kong som var enda tøffere men alt dette var 60 tallet. Og med all respekt så er ingen av disse musikerene nevnt her undervurdert fra 70 tallet. Ikke engang Zawinul som kanskje var den som betydde mest utenom Miles.

Goggen8

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2014
    Antall liker
    971
    Sted
    Oslo
    Siden Cressida er nevnt må jeg bare poste denne personlige favoritten fra Asylum-skiva fra 1971 på Vertigo-labelen.

Cressida understreker også poenget til Voff ettersom begge skivene utrolig nok ligger på Wimp. :)

karlinn

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.10.2005
    Antall liker
    110
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    7
    hva med MU?
    Jeff Cutton som spillede på Caftain Beefheart plater, sammen med Merrel Fankhauser startede MU
    denne platen fra 71" var veldig fin

mu-300x300.jpg

synes kanskje den bør å være i sånn tråd

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Litt OT, men er veldig fascinert av (ikke bare når det gjelder musikk) tidsperspektivet. En person født i 1931 var 39 år når All right Now (Free) ble gitt ut, - og masse annet nevnt i denne tråden. I dag 83 år og blir foret med Jens Book Jenssen og Hovedøen i hyggelige sammenkomster.
    Mvh
    Omtrent på alder med Don Preston og Bunk Gardner.

582f2809bd40d8d6aec3604f0224d.jpg

Bare ungdommen, med andre ord....

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.848
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Siden Cressida er nevnt må jeg bare poste denne personlige favoritten fra Asylum-skiva fra 1971 på Vertigo-labelen.

Cressida understreker også poenget til Voff ettersom begge skivene utrolig nok ligger på Wimp. :)
    Ukjent for meg dette bandet. Denne låta var knall!

J

Jim.I.Hendriksen

Gjest
    Cressida var noe av det tøffeste på Vertigo synes jeg, spiral hjemme og har dem t.o.m i bilen...!

Bartesam

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2002
    Antall liker
    12.617
    Sted
    Hus
    Har denne hjemme i hylla. Jævlig bra denne på Vertigo Spiral :)

Cressida.jpg

Goggen8

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2014
    Antall liker
    971
    Sted
    Oslo
    Mitt eksemplar er trolig en piratkopi, men lyden er bra. Plukket den opp i Tokyo for et par hundrelapper. :)

image.jpg

Voff

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Antall liker
    8.753
    Torget vurderinger
    1
    PFM (Premiata Forneria Marconi) har kanskje vært nevnt før?
    Kanskje kontroversielt å hevde at de er undervurderte men jeg mener det er det. Italiensk prog er overvurdert, men det skyldes at brilliante band som PFM spesielt har kastet glans over sjangeren og gitt godt rykte til tilnærmet alle uten selv å få den kreditten de fortjener.
    PFM bør appelere til alle som liker klassisk Genesis og Crimson men med sin egen italienske tilnærming til det melodiske.

Bartesam

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2002
    Antall liker
    12.617
    Sted
    Hus
    Tror at Peter Sinfield fra King Crimson produserte PFM og Photos Of Ghosts :)

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Fela Kuti faller kanskje innenfor definisjonen undervurdert, siden mange ikke har hørt og vurdert mannen.

Mer uvurdert enn undervurdert, ja. For mitt vedkommende også, til jeg snublet over en samler for et par år siden. Nå har jeg klart å klore til meg tre av vinylboksene.

Det er så innih**** tøft!!

Sist redigert av en moderator:

Goggen8

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2014
    Antall liker
    971
    Sted
    Oslo
    Det kan være sosialt selvmord i enkelte settinger, men synes Scorpions er et band som har gitt ut veldig mye bra på 70-tallet. Sviskene på 80-tallet er greie de, best er nok denne proglåta fra 1972:

KjellR

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.07.2008
    Antall liker
    3.478
    Sted
    Moss (eller enda bedre - Rygge!)

Voff

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Antall liker
    8.753
    Torget vurderinger
    1
    Amazing Blondel er undervurderte. De er et av de beste Folk bandene fra UK på 70-tallet. Sjeldent nevt når denne sjangeren diskuteres. Til tross for usedvanlig solide låtskrivere og originalt materiale.
    De er pastorale så det holder.

Bartesam

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2002
    Antall liker
    12.617
    Sted
    Hus
    Rare Earth var vel oxo et undervurdert band. De gav vel ut nærmere 10 LP`r gjennom 60-70 tallet, men fikk vel aldri den berømmelsen de fortjente ???

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    10.804
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg kommer tilbake til denne tråden om noen uker, da regner jeg med at alle som noensinne plukket opp en gitar eller synth på 70-tallet er nevnt.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Litt OT, men er veldig fascinert av (ikke bare når det gjelder musikk) tidsperspektivet. En person født i 1931 var 39 år når All right Now (Free) ble gitt ut, - og masse annet nevnt i denne tråden. I dag 83 år og blir foret med Jens Book Jenssen og Hovedøen i hyggelige sammenkomster.
    Mvh
    Omtrent på alder med Don Preston og Bunk Gardner.

Vis vedlegget 296599

Bare ungdommen, med andre ord....
    Var ikke mye Book Jensen over de gutta da jeg traff dem i høst, men Husker du? var det. :cool:

L

Larkus

Gjest
    Undervurert eller ei. UFO må være med i denne tråden
    Det er platene som Michael Schenker(gitar) er med på som er verdt å ha.
    1.jpg
    2.jpg
    3.jpg
    4.jpg
    5.jpg
    6.jpg

• Liker
    Reaksjoner: ptb

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    19.133
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Enig. No Heavy Petting er mer langt opp på listen over mine favorittplater.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn