Interessant tråd som jeg ikke kom over før i dag.
Spennende at noen prøver seg på ett ekte DBA oppsett.
Jeg begynte på en total ombygging av hjemmekinoen på denne tiden i fjor og mangler nå bare siste finish. Rommet der er 3,30x5,6x2,4m og jeg har realisert ett 2 x 4 Single bass array med massiv demping på bakvegg. Bruker Dayton Audio RSS315HO i lukket kasse drevet av 2 stk. Crown XTI-4002. Bakveggen er ca 40 cm Paroc med 10ish cm luft bak. I front av dempingen bruker jeg 6 stk. GIK acoustics versifusor.
Grunnen til at jeg valgte SBA med dempet bakvegg mot DBA var primært for at bakveggen har en del rør fra badet og var ikke veldig egnet til riktig plassering av subbene, kunne holde byggearbeidet og kostnaden nede, og at simuleringene jeg gjorde viste at jeg fikk tilstrekkelig demping av de gjennstående problemfrekvensene ved bruk av massiv demping.
Vet ikke hvor mye jeg skal si om hvordan bassoppsettet fungerer da jeg er dårlig på Hi-Fi lyrikk, men jeg er meget fornøyd og det går ingen vei med det første
Det eneste jeg savnet var at jeg tidligere kjørte ett 4 x sub system med JBL BassQ prosessor(SFM Light). To av subbene var i nærfelt og disse ga litt morrofaktor på film. Kinoen er i kjelleren på støpt såle, så det er ingen bevegelsesenergi å hente fra gulvet. Dette "problemet" ble løst med ett oppsett fra Crowson.
Det morsomme med SBA/DBA er att frekvensresponsen er lik i hele bredden og høyden av rommet(Dybden også for DBA) opp til frekvens gitt av tettheten av arrayet. Det vil si at det er latterlig enkelt å ratte inn EQ. Det du gjør med EQ i sweetspot blir helt like i svigermorssetet. Dette fører også til at man har mye mindre peaker og alle andre plasser i rommet som forplanter seg til resten av huset. Jeg spiller jevnt over en god del høyere i hjemmekinoen nå enn jeg gjorde tidligere, og det er samtidig mindre surmulig fra konemor og unger som våkner. Dette er riktignok ikke en kvantitativ måleenhet, men ren erfaring
En annen fordel er at planbølgen som genereres av arrayet ikke har samme tap på grunn av avstand til lyttteposisjon. Det vil si at systemet blir belastet en del mindre for tilsvarende lydtrykk i sweetspot enn vanlig sub oppsett. Jeg klarer meg med 8 x 12" og har ikke savnet mulighet til å spille høyere(bortsett fra introen til Edge of tomorrow), men dette kommer selvsagt ann på preferanser osv. Overkill er uansett kjempegøy og hadde jeg skulle begynt på nytt å bygge hadde jeg sikkert gått for flere elementer
Ser at du skriver att du ikke får noe nytte av roomgain, mine simuleringer og målinger viser at dette ikke stemmer helt. Jeg skulle i såfall ha kompansert mye mer med EQ for avrulling i lukket kasse enn det jeg må gjøre i praksis.
Kommer til å følge med på denne tråden.
Måling uten absorbent
Vis vedlegget 292806
Måling med absorbent
Vis vedlegget 292807
Måling med absorbent og litt EQ. 2 bånd med 3-4dB demping og ett bånd med 3dB økning.
Vis vedlegget 292808
Mobilbilde av oppsettet før finjustering av plassering
Vis vedlegget 292809
Håper at posten min ikke ble alt for lang, da jeg ikke ønsker å kuppe tråden din....