Treholt evig spion ved veis ende

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.156
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Når aktor i saken, som i sin tid var ekstremt overbevist over Treholts skyld, selv hevder at den nye vendingen kan snu opp ned på saken, da kan vi kanskje vente oss litt krutt nå. Det hadde jo vært artig med en slik sak. Det eneste jeg husker fra saken nå er at konvolutten SIPO mente at det lå et visst beløp inni, var altfor liten til å inneholde det beløpet.

lars_erik

Rubinmedlem
Ble medlem
19.10.2006
Antall liker
20.903
Sted
Hades
Torget vurderinger
0
Jeg husker godt denne saken, og det såkalte pengebeviset. Det var jo umulig å få så mye penger i de konvoluttene. Er vel egentlig ikke spesielt overrasket over dette. Det eneste treholt var skyldig i, var naivitet. Intet annet.

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
10.741
Det blir spennende å se hvordan denne saken utvikler seg. Hele saken har stinket helt fra begynnelsen.

Sting

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.01.2007
Antall liker
73
Sted
Sola
Torget vurderinger
14
lars_erik skrev:
Jeg husker godt denne saken, og det såkalte pengebeviset. Det var jo umulig å få så mye penger i de konvoluttene. Er vel egentlig ikke spesielt overrasket over dette. Det eneste treholt var skyldig i, var naivitet. Intet annet.
Veeeel, den er syltynn. Han mottok endel penger for informasjon til fordel for Iran eller Irak, gjorde han ikke?

lars_erik

Rubinmedlem
Ble medlem
19.10.2006
Antall liker
20.903
Sted
Hades
Torget vurderinger
0
Valentino skrev:
lars_erik skrev:
Det eneste treholt var skyldig i, var naivitet. Intet annet.
Som Werna Gerhardsen omtrent?
Ja, etter min bedømmelse da dette var oppe på 80-tallet, synes jeg godt de kan sammenlignes.
De pengene han skulle ha mottat, var 10000 dollar. De skulle være inne i konvoluttene i den aktuelle stresskofferten. Mange prøvde, men ingen klarte å fylle to lignende konvolutter med samme sum uten at de revnet. Det ble også vist i rettsaken.

Men, i furet værbitt er du som oftest skyldig til det motsatte er bevist, ikke omvendt. Er et at de verste landene i vesten til å dømme folk uten bevis,bare indisier.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.142
Torget vurderinger
0
lars_erik skrev:
Men, i furet værbitt er du som oftest skyldig til det motsatte er bevist, ikke omvendt. Er et at de verste landene i vesten til å dømme folk uten bevis,bare indisier.

Men Herrgud da mann, vi ( i furet værbitt ) er da en sivilisert rettsstat!

Vi stiller da ikke uskyldige mennesker for retten, gjør vi vel? ;)

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
lars_erik skrev:
Nei, nei - Treholt var og er alt anna enn naiv. Du må aldri falle for fristelsen til å tro det. Han var en briljant byråkrat og en av de skarpeste i sin glanstid. Treholt var spådd en lysende politisk eller diplomatisk karriere, før spionsaken feide bort den muligheten. Han er nok prega av bitteret og psykisk noe redusert, men naiv er han ikke!

mvh. VilhelmW

Sniff

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.09.2005
Antall liker
94
For alle som har sett Kommandør Trehollt og Ninjatroppen er ikke dette en overaskelse... ;D ;D ;D

Mvh
Sniff

realist

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
295
baluba skrev:
Når aktor i saken, som i sin tid var ekstremt overbevist over Treholts skyld, selv hevder at den nye vendingen kan snu opp ned på saken, da kan vi kanskje vente oss litt krutt nå. Det hadde jo vært artig med en slik sak. Det eneste jeg husker fra saken nå er at konvolutten SIPO mente at det lå et visst beløp inni, var altfor liten til å inneholde det beløpet.
Den samma aktoren sa i Lilandsaken at Linand burde betale for kost og losji den tiden (10-15+?år) han satt i fengsel på falske premisser, altså uskyldig! ETTER at han ble frikjent! Hvorfor? FOR Å SPARE STATEN FORUTGIFTER!!!!!

Dette skulle han liksom betale fra den erstatningen han fikk for urettmessig fengsling!

N

nb

Gjest
Fikitivt bevis (svært stygg sak som det eventuelt er) er ikke det samme som uskyldig, kun det samme som "ville kanskje ikke blitt dømt" (går forsåvidt ut på det samme i en moderne rettsatt).

Veggen

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.04.2006
Antall liker
6
baluba skrev:
Det eneste jeg husker fra saken nå er at konvolutten SIPO mente at det lå et visst beløp inni, var altfor liten til å inneholde det beløpet.
Det var vel det forsvarerne prøvde å gi inntrykk av ja. Men Dagsrevyens Svein Torgersen klarte å få pengene inn i konvolutten uten altfor store problemer. Se litt ned i denne artikkelen for et videoklipp av seansen.
http://www.nrk.no/nyheter/norge/1.7285594

Komentarene fra Treholt og Nordhus er ganske fornøyelige.

realist

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
295
nb skrev:
Fikitivt bevis (svært stygg sak som det eventuelt er) er ikke det samme som uskyldig, kun det samme som "ville kanskje ikke blitt dømt" (går forsåvidt ut på det samme i en moderne rettsatt).
"ville kanskje ikke blitt dømt" uten dette fiktive beviset...her mener jeg gravid eller ikke gravid, no grey shades....hvis altså rettststatsprinsippet skal følges....

N

nb

Gjest
realist skrev:
"ville kanskje ikke blitt dømt" uten dette fiktive beviset...her mener jeg gravid eller ikke gravid, no grey shades....hvis altså rettststatsprinsippet skal følges....
Selvsagt - er det ikke tilstrekkelig ordentlige bevist til å bli dømt, så er du ikke dømt. For øvrig ble Al Capone til slutt dømt for skattesnusk i USA. Rekk opp hånden alle som tror han ikke var skyldig i noe annet enn det;) (Jeg mener ikke noe særlig om Treholt-saken, jeg var for ung til å ha den mer enn svært fjernt i minne)-

wotg

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2005
Antall liker
5
Aiaiai. En slik utvikling har vel ligget i kortene siden saken startet.

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.156
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
wotg skrev:
Aiaiai. En slik utvikling har vel ligget i kortene siden saken startet.
En utrolig, men ærlig talt ikke uventet utvikling. I mange år har nå folk skreket om at straffen burde vært livstid, og trådstarter BB har vært bemerkelsesverdig stille etter at tråden ble hentet opp igjen. Uansett hva Treholt gjorde, så burde behandlingen føre til at straffesaken ble avvist i sin tid. Vi bør i alle fall vurdere strafferammen som ble satt, i rettsstatens navn.

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
877
Haukene på høyresiden mister ansikt igjen.

Like patetisk hver gang.

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Antall liker
8.841
Torget vurderinger
1
Gjest skrev:

Like patetisk hver gang.
Var det ikke haukene i arbeiderpartiet?

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
10.741
Voff skrev:
Gjest skrev:

Like patetisk hver gang.
Har du hørt en sjokkert Siv Jensen i de siste? Ikke det nei. Hadde haukene kommet fra venstresiden så hadde hun nok utnyttet det.

wotg

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2005
Antall liker
5
Pink_Panther skrev:
Har du hørt en sjokkert Siv Jensen i de siste? Ikke det nei. Hadde haukene kommet fra venstresiden så hadde hun nok utnyttet det.
Touché!

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Antall liker
8.841
Torget vurderinger
1
Pink_Panther skrev:
Voff skrev:
Gjest skrev:

Like patetisk hver gang.
Per Sandberg gjør vel samme nytten eller hva?
Det var pampene i arbeiderpartiet som følte seg sveket og som stod for majoriteten av det politiske presset i kulissene bak Treholtsaken....

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10027137

leifen

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.05.2006
Antall liker
1.951
Spiller det egentlig noen rolle hvor "haukene" som la press på POT ifm etterforskningen
kommer fra? Hvis det da er utøvd press og ikke det ikke bare er gått så mye prestisje
i saken at de ville ha mannen dømt for enhver pris.

Og hva slags politietat og rettsvesen har vi om de i det hele tatt lar seg influere av politikk/politikere?

Leif

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
Treholt, den luringen, har klart det! Han har fått masse oppmerksomhet og blest rundt saken sin - igjen! Jeg tar meg f... på at han også vil klare å få saka gjenopptatt! Og advokatene jubler, pengene strømmer inn i kassa - og vi skattebetalerne, betaler for gildet.

PS: Treholt har jo innrømmet at han har overlevert gradert materiale til fremmede makter.Ergo var, er og blir han spion - noe han heller ikke har benektet, så vidt meg bekjent....

Mvh. VilhelmW

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.02.2007
Antall liker
388
VilhelmW skrev:
Treholt, den luringen, har klart det! Han har fått masse oppmerksomhet og blest rundt saken sin - igjen! Jeg tar meg f... på at han også vil klare å få saka gjenopptatt! Og advokatene jubler, pengene strømmer inn i kassa - og vi skattebetalerne, betaler for gildet.

PS: Treholt har jo innrømmet at han har overlevert gradert materiale til fremmede makter.Ergo var, er og blir han spion - noe han heller ikke har benektet, så vidt meg bekjent....

Mvh. VilhelmW
Problemet med Treholt-dommen KAN være nettopp den holdningen du her viser. Så lenge noen i Politiet hadde BESTEMT seg for at de hadde med en spion å gjøre, var de villige til å gå over lik for å få ham buret inne. Treholt innrømmet en del, blant annet etter utilbørlig press/lokkemetoder, der hans kone og barn ble benyttet av forhørerne i et svært tvilsomt spill. Så spørsmålet kan faktisk være om de mest bevisste lovbryterne satt på den andre siden av bordet. Omsider ser det ut til at såpass mye grums kommer til overflaten at det skal en del til å overse det.

Honkey

V

vredensgnag

Gjest
Dette har storkomplott over seg, med en borgerlig regjering dengang som var ute etter å svine til sentrale personer i Administrasjonspartiet, for å svekke disses troverdighet og styrke støtten omkring borgerlig side.
Ingen grunn til å undres over hvorfor Willoch nylig løp på banen for å si at dette ikke endret skyldspørsmålet ...

EDIT: Treholt-avsløringen knakk Jens Evensen, og førte til hans tidlige død. Han følte skyld fordi han hadde hjulpet Treholt til sentrale posisjoner. Jens Evensen hadde gitt Norge "oljemirakelet" og det å kunne ramme ham ved å ta Treholt ødela mye for Arbeiderpartiet, på et tidspunkt der de stod godt plassert for å få æren for Evensens innsats.

Som Mariachi skriver under så har også jeg kommet til en erkjennelse av at Treholt kanskje snakket sant da han sa at det han hadde hatt var rutinemessige kontakter med representanter for en fremmed makt, helt i tråd med hva som er vanlig på det funksjonærplan han befant seg på.
Og disse siste avsløringene motarbeider ikke den oppfatningen.

Som Stanghelle sa forleden, har dette stoff i seg til å bli en rettsskandale vi ikke har sett maken til i Norge, og som man sjelden ser selv i Bananrepublikker.

Det var en brytningstid, og vi hadde Stay Behind grupper i Norge:
http://no.wikipedia.org/wiki/Hans_Otto_Meyer

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
397
Nå vet jeg ikke om dere som skriver i denne tråden er så gamle at dere husker arrestasjonene og anklagene mot Treholt, jeg var på den tiden litt over tjue og idealist.
Det var for meg hevet over en hver tvil at Treholt var skyldig, denne mannen burde følgelig henges og dyppes i tjære og fjær og skytes i hodet.

Nå var dette på en tid da informasjon var vanskeligere å komme til enn i dag, du fikk stort sett vite hva NRK ville du skulle vite og VG sto for skandaleoverskriftene.

Nu, vel. I de 25 årene som har gått siden dette var førstesidestoff har jeg lest en del av det Treholt har skrevet og også noe informasjon som har blitt tilgjenlig i ettertid og det forekommer meg nå at han mest sansynlig er uskyldig. Når man er diplomat er det ikke uvanlig å møte "russere" av forskjellig rang.
Ja så enkelt er det, det er det eneste påtalemyndighetene faktisk vet.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.881
vredensgnag skrev:
Dette har storkomplott over seg, med en borgerlig regjering dengang som var ute etter å svine til sentrale personer i Administrasjonspartiet, for å svekke disses troverdighet og styrke støtten omkring borgerlig side.
Ingen grunn til å undres over hvorfor Willoch nylig løp på banen for å si at dette ikke endret skyldspørsmålet ...

EDIT: Treholt-avsløringen knakk Jens Evensen, og førte til hans tidlige død. Han følte skyld fordi han hadde hjulpet Treholt til sentrale posisjoner. Jens Evensen hadde gitt Norge "oljemirakelet" og det å kunne ramme ham ved å ta Treholt ødela mye for Arbeiderpartiet, på et tidspunkt der de stod godt plassert for å få æren for Evensens innsats.

Som Mariachi skriver under så har også jeg kommet til en erkjennelse av at Treholt kanskje snakket sant da han sa at det han hadde hatt var rutinemessige kontakter med representanter for en fremmed makt, helt i tråd med hva som er vanlig på det funksjonærplan han befant seg på.
Og disse siste avsløringene motarbeider ikke den oppfatningen.

Som Stanghelle sa forleden, har dette stoff i seg til å bli en rettsskandale vi ikke har sett maken til i Norge, og som man sjelden ser selv i Bananrepublikker.

Det var en brytningstid, og vi hadde Stay Behind grupper i Norge:
http://no.wikipedia.org/wiki/Hans_Otto_Meyer
Denne var litt drøy, hva?

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
Jeg har faktisk gått motsatt vei, og jeg er gammel nok til å huske Treholtsaka relativt godt. Da Treholt ble arrestert, syntes jeg dette lukta høyrevridd heksejakt, komplott og grove forsøk på å sverte lovende Ap-diplomater og kommende politiske stjerner.

I årene som har gått, er jeg meir sikker på at Treholt virkelig var spion, stor eller liten spiller for meg ingen rolle. Han har tidligere innrømmet at han har motatt "beskjedne beløp" fra såkalt fremmede makter, men nå vil sjølsagt ikke Treholt svare på dette.

Jeg er klar over at Treholt ble presset, at flere ( inkl. Teholt's familie, hans far osv.) nok trolig led mye, men hvem sitt ansvar er det? Media? Politiet? Arne Treholt, eller storsamfunnet?

Det ER mulig at det faktisk er så mye grums i denne saken at rettstaten virkelig er tjent med en ny runde. Det skal bli interresant å følge de kommende avsløringene. Og skulle det vise seg at Arne Treholt er dømt på feilaktig eller sågar falskt grunnlag, vil vi nok få se Norgeshistoriens største erstatningssøksmål!

Mvh VilhelmW

Sniff

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.09.2005
Antall liker
94
Folkens, dere må se komandør Treholt og ninjatroppen, da faller brikkene på plass ;D ;D ;D.

Mvh
Sniff

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.142
Torget vurderinger
0
Det få tenker på er at dette faktisk må bli en nedtur for Treholt. Fram til i dag har han vært Storspionen med stor "S". Viser det seg at POT har "jukset" blir han jo redusert til kun å være en liten og ganske middelmådig spion, stakkars. :-\

Spion er han jo, derom hersker ikke mye tvil.

A

aair

Gjest
Spion som har satt rikets sikkerhet i fare? Etter min mening - nei. Men at han har bedrevet virksomhet som var uforenlig med det å være ansatt som statstjenestemann - ja.

Z

Zomby_Woof

Gjest
Mulig det er for lenge siden. Mulig jeg var for ung den gangen.

Men jeg må si jeg blir skremt hvis POT/PST har forfalsket bevis. Du skal sitte temmelig sentralt i edderkoppnettet for å ha tilgang til info som er 'farligere' enn et sånt angrep mot rettsstaten.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.142
Torget vurderinger
0
aair skrev:
Spion som har satt rikets sikkerhet i fare?
Det er meget mulig at han ikke har satt "rikets sikkerhet i fare", derom vet jeg intet. Men han har tilstått å jobbe for fremmede makter med å skaffe dem "informasjon" og det er vel i og for seg "spioneri". Sånn definisjonsmessig mener jeg.

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
9.346
Torget vurderinger
1
Spioner utleverer ofte info som vil ha skadelige effekter på rikets interesser. Som f.eks. norske myndigheters hemmelige holdninger til gråsonen...

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.881
Spion? Han var da bare en privatpraktiserende utenriksminister.

Topp Bunn