bjornh skrev:
el_mariachi skrev:
Klassekampen er vel ikke akkurat en nøytral observatør?
Men de var klart radikale/kommunistiske i Klassekampen. Det er jo interessant. Saken kunne jo i så fall ha tilspisset forholdet Norge-Sovjet Unionen på et meget dårlig tidspunkt. Det, husker jeg, med Reagen bak spakene og økt opprustning. La det ikke være tvil om hva flybasene i Nord-Norge og Trøndelag var til for...
Jeg husker ikke hva Klassekampen mente i Treholt-saken på åttitallet, men jeg husker det de mente om Sovjet. Og var det noen som kanskje hadde et mer anstrengt forhold enn Aftenposten, så må det ha vært Klassekampen. Det var Frihetens idoler, og Klassekampens fiender. Det var vel også tildels nasjonalistiske i sin ånd i den delen av venstresiden. Dyrkingen av det norske var påtagende. Men er det noen som husker at de hadde en egentlig paradoksal sympati for Treholt i de dager, så skal jeg ikke protestere. Det virker bare litt usannsynlig at de støttet Treholt.
Men det er sannsynlig i dag, og det i lys av mappe-prosessen. Deres eventuelle engasjement vil isåfall skyldes en generelt kritisk holdning til POT. For nå har de felles sak, overgrep begått av POT. Jeg skriver ikke påståtte overgrep, for Lund-kommisjonen ville motsi den påstanden. Vi vet jo at det har blitt begått mindre alvorlige overgrep tidligere.
Så etter litt resonnering så kommer jeg fram til at de i alle fall har tildels felles sak, om enn på et annet nivå.
Jeg pratet med en gammel journalist som jobbet i den Treholt-kritiske hovedstadspressen i en periode på den tiden. Selv om avisen han jobbet for var gjennomsyret av å være en del av domstolen, så fikk han en oppfatning av at dette var en sak POT trengte. De trengte å rettferdiggjøre sin eksistens overfor det politiske miljøet. På et tidlig tidspunkt kunne de gjort det samme de gjorde med mange andre, blant andre noen Unge Venstre-politikere og Einar Førde. De fikk beskjed om at de var i farlig farvann før de eventuelt kunne tenkt på å gjøre noe galt. Ikke at jeg tror at noen av de var troenes til å gjøre en Treholt, men av en eller annen grunn fikk ikke Treholt samme behandling.
Nå forandrer ikke de fakta som til slutt vil stå igjen i seg selv, men det kan forklare hvorfor de eventuelt har benyttet uakseptable metoder. Dette måtte føre til en domsfellelse. Uansett så har det vært så mye grums i norsk etterretning etter WW2, at vi ikke har vondt av enda en gjennomgang av praksis.
Snakker om landsforræder, jeg ser en doku om krigsoppgjøret nå. Fytti grisen, Rottenikken Rinnan så ut som en usympatisk djevel. Trenger man faglig kompetanse for å kalle ham en sadistisk psykopat? Skal si han solte seg i rampelyset.