Trenger hjelp-ønsker å utføre den mest seriøse ABX for å påvise kabelforskjeller

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.919
Sted
Oslo
Roysen skrev:
Det virker som om dette ikke var så interessant for bransjeaktørene til tross for at dette er en mulighet for mersalg. Det kan vel ikke tolkes som annet enn feighet spør du meg. Det kan se ut som om vi må avblåse dette da.

Mvh
Roysen
Prosjektet er jo interessant, men er det ikke drøyt og utrope noen for feige, i tillegg under anonymt flagg, bare fordi ingen vil danse etter din pipe?

Ditt syn på norske importører/forhandlere ytret i andre tråder, kan vel heller ikke sies å være tatt fra diplomatiets øverste hylle. Godt kortspill har det ihvertfll ikke vært.

R

Roysen

Gjest
OMF skrev:
Vel...jeg håper jo at du kan gjennomføre dette på en litt lettere måte.

Man kan sikkert enes om 2 par (kilde-pre og pre-effekt) med signalkabler fra billigsortementet - altså under 300,-/par).

Så kan jo du bruke en av dine egne kabler som referanse.

Nå vet ikke jeg hva du bruker av kabler hjemme, men jeg vet jo at du har prøvd en del, og vil anta at kjenner disse kablene godt og mener de gode (undertstatement).
Da skulle det vel være interessant å test mellom disse to - altså en utpreget billig kabel og dine favorittkabler...?
Da slipper du å jobbe så voldsomt også...Jeg vil vel også regne med at du mener det er stor forksjell mellom en typisk Clas Olson kabel og dine...?

Mvh
OMF
Poenget med alt arbeidet var jo også at jeg skulle finne de kablene jeg ønsket å beholde og kjøpe. Når jeg ikke har noe særlig igjen for dette selv, tror jeg hele prosessen blir litt for ressurskrevende til at jeg ønsker å ta meg tid til dette. For testens del var det viktig å finne de to kablene som det var lettest å identifisere mot hverandre. Det øker sannsynligheten for å unngå et nullresultat.

Mvh
Roysen

R

Roysen

Gjest
ErosLoveking skrev:
Roysen skrev:
Det virker som om dette ikke var så interessant for bransjeaktørene til tross for at dette er en mulighet for mersalg. Det kan vel ikke tolkes som annet enn feighet spør du meg. Det kan se ut som om vi må avblåse dette da.

Mvh
Roysen
Prosjektet er jo interessant, men er det ikke drøyt og utrope noen for feige, i tillegg under anonymt flagg, bare fordi ingen vil danse etter din pipe?

Ditt syn på norske importører/forhandlere ytret i andre tråder, kan vel heller ikke sies å være tatt fra diplomatiets øverste hylle. Godt kortspill har det ihvertfll ikke vært.
Anonymt flagg? Mange av bransjeaktørene kjenner meg. De vet at jeg står for mitt ord når jeg sier at jeg vil kjøpe disse kablene over disk fra en norsk forhandler når jeg finner det jeg ønsker. At de da velger ikke å stille opp finner jeg egentlig kun som et tegn på at de ikke tror på egne produkter. Det er trist.

Min pipe? Dette er en salgsmulighet for de som selger kabler. Den velger de ikke å ta fordi jeg ønsker å teste produktet. Forventer de at jeg skal legge ut så mye penger som en toppkabel koster uten å høre de i eget anlegg?

Mvh
Roysen

N

nb

Gjest
Roysen skrev:
Anonymt flagg? Mange av bransjeaktørene kjenner meg. De vet at jeg står for mitt ord når jeg sier at jeg vil kjøpe disse kablene over disk fra en norsk forhandler når jeg finner det jeg ønsker. At de da velger ikke å stille opp finner jeg egentlig kun som et tegn på at de ikke tror på egne produkter. Det er trist.

Min pipe? Dette er en salgsmulighet for de som selger kabler. Den velger de ikke å ta fordi jeg ønsker å teste produktet. Forventer de at jeg skal legge ut så mye penger som en toppkabel koster uten å høre de i eget anlegg?

Mvh
Roysen
1) Det er nesten kun nedside for forhandlerene som forklart tidligere. Kundene deres har allerede troen på kablers fortreffelighet og forhandlere har neppe særlig interesse i å bli med på eksperimenter som eventuelt kan rokke ved den oppfatningen. Om du ikke klarer å skille de to du velger blindt (hvilke du nå måtte velge til den testen), så er ikke det noen oppside i det for de som har sendt inn til test. Om noen med ditt utstyr og etter å ha gått så grundig til verks med der du mener det er maksimal forskjell får et nullresultat kan det jo hende at noen som følger eksperimentet tenker sitt.

2) Jeg vet ikke hva slike saker koster i innkjøp for forhandlere - men i den klassen du vurderer er det sannsynligvis en god del. Og du ber de essensielt om å binde opp en hel del kapital i flere måneder for at du skal få teste de i ro og mak så lenge som du ønsker. Det fratar da de samme forhandlerene muligheten for å låne ut til andre med kortere beslutningshorisont eller gjøre demo i butikk. De har neppe råd til å ha SÅ mange par inne samtidig.

3) Stort sett alt du eier av utstyr er (av forståelige grunner) kjøpt inn uten test i eget oppsett først, så det kravet virker noe søkt. Kabler burde jo være den enkleste komponeten i anlegget å kjøpe usett/uhørt/utestet.

Så jeg skjønner godt at de er temmelig lunkne til forslaget. Og synest ikke det er spesielt feigt av de.

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.05.2009
Antall liker
160
De som selger kabler har aldri søkt dokumentasjonsgrunnlag for sine påstander i sin markedsføring. De har vel tvert i mot som regel vegret seg mot forsøk på å fremskaffe det? Derfor er det ikke uventet at du har fått så laber respons Roysen. Hadde f.eks. Fidelity begynt med samme grundige metodikk, tror jeg også de hadde fått problemer med å skaffe til veie kabler for test.

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
13.880
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
46
enig med NB
dessuten er vel ikke Roysens track-record i å handle lokalt den beste
det meste er jo tatt inn bakveien
mvh
Leif

L

larkus

Gjest
Roysen skrev:
Jeg ønsker meg kabler fra:
Nordost
Transparent Audio
Siltech
Kharma
MIT
Tara Labs
Synergistic Research
Purist Audio Design
Bertram Audio
Zensati
Oblivion Technology
Jorma
Renaissance Audio
Kimber Kable
Whistler Audio
Argento Audio
+++
Strengt tatt så er det vel ikke nødvendig med dette oppbudet av kabler for å påvise kabelforskjeller. Opplegget ditt virker temmelig overdimensjonert.
I første omgang holder det vel med 2 stk. F.eks en rimelig signalkabel av god kvalitet fra f.eks. Elkjøp ;) sammenlignet med en hvilken som helst fra den eksklusive listen du har satt opp. Klarer du et statistisk holdbart resultat i en ABX blindtest med de to kablene, så er du egentlig godt igang! Deretter kan du gå igang med sammenligning av skikkelige kabler.

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
I og med at du vil bruke mye tid på å finne noen kabler der du er sikker på at det er forskjeller. Betyr det at du ikke ser bort ifra at billige kabler fra Clas Ohlson/XTZ e.l. vil låte likt som de du bruker i anlegget nå?

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Antall liker
2.500
Torget vurderinger
0
orso skrev:
I og med at du vil bruke mye tid på å finne noen kabler der du er sikker på at det er forskjeller. Betyr det at du ikke ser bort ifra at billige kabler fra Clas Ohlson/XTZ e.l. vil låte likt som de du bruker i anlegget nå?
Roysen har flere ganger sagt at han ikke tror på ABX som noen egnet metode i denne sammenhengen, men planlegger å gjøre det allikevel for få slått fast at man kan høre forskjell på "kurante kabler". For å minimere sjansen for negativt testresultat vil han bruke kabler som han opplever som så forskjellige som mulig, og det synes jeg er en god ide. Han skal tross alt bruke en del energi på dette og da skjønner jeg godt at han vil gjøre testen så sterk som mulig. Dessuten: Dersom han ikke hører forskjell på de kablene han mener er mest forskjellige fra hverandre så vil det nok bli popcorn som får Edgetråden til å blekne, så han legger hodet på blokka her.

A

atledreier

Gjest
Vi har forøvrig en liten tråd på avforum som omhandler litt av problematikken rundt kabler, og der har vel selv kabelentusiastene blitt temmelig stille... :) Det begynner litt trått, men fra side 17-18 begynner det å likne noe....

A

atledreier

Gjest
Joa, men de ble stille etter at det ble presentert litt faktiske og håndgripelige resultater...

Da vred de som vanlig diskusjonen over i høytsvevende filosofidiskusjoner og store ord og fakter om subjektivitet osv...

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Oblivion skrev:
:'( Er det rart om kabelentusiastene blir stille? Det er jo minst like mye tull & vrøvel der som her!!!
Du får stille med dine kabler i blindtest da Oblivion. Jeg er sikker på at de ikke låter forskjellig fra noen XTZ eller Belden kabler.

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Himmel og hav, orso. Du overgår deg selv. Det sier jaggu ikke lite! Hvor mye har du egentlig lyttet til??

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Antall liker
32.469
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
orso skrev:
Oblivion skrev:
:'( Er det rart om kabelentusiastene blir stille? Det er jo minst like mye tull & vrøvel der som her!!!
Du får stille med dine kabler i blindtest da Oblivion. Jeg er sikker på at de ikke låter forskjellig fra noen XTZ eller Belden kabler.
Det har vært foreslått en uhøytidelig test imot R. Solhaug sine massive ting...Men her bakker Solhaug glatt ut og unnskylder seg med diverse.

Artig at du er SIKKER Orso, all den tid du ikke har hørt Oblivion engang. Det viser hvor seriøs du er... Men det måtte jo bare komme ifra en med tyske soldater i krig fra andre verdenskrig i avataren sin. Kabel-nazister ?? ;)

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Antall liker
2.500
Torget vurderinger
0
De siste par innleggene bekrefter inntrykket jeg har hatt en stund: Det er ikke kabelskeptikerne som slenger dritt om personene de er uenige med. Like fult er det erotikerne som gjennomgående blir fornærmet. *Fnis*. Når det gjelder tull & vrøvl som Oblivion nevner så er jeg litt enig. En gang var det tilogmed en her som lirte av seg følgende pseudovitenskapelige gullkorn: "Enheten er ikke en bløff, men fordi dens virkemåte er basert på quantum mechanics / physics er det ikke mange som forstår prinsippet." Det svinger kanskje bedre enn på Norwegian? I don't know.

Edit: typo

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Jeg er sikker utifra det vi vet om fysikk og kabler og ikke minst utifra de hundrevis av blindtestene som allerede er utført på området. Eneste jeg ser som kunne gi en hørbar forskjell er om det enten brukes elektronikk som er følsomt for variasjoner (uhyre sjelden) eller om Oblivion kablene er konstruert til å låte annerledes og med avvik. I begge disse tilfellene vil det være målbart.

Oblivion må gjerne sende kablene sine (XLR signalkabler) til meg, så skal jeg teste de med åpent sinn og selvfølgelig også blindt.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
orso skrev:
Jeg er sikker utifra det vi vet om fysikk og kabler og ikke minst utifra de hundrevis av blindtestene som allerede er utført på området. Eneste jeg ser som kunne gi en hørbar forskjell er om det enten brukes elektronikk som er følsomt for variasjoner (uhyre sjelden) eller om Oblivion kablene er konstruert til å låte annerledes og med avvik. I begge disse tilfellene vil det være målbart.

Oblivion må gjerne sende kablene sine (XLRsignalkabler) til meg, så skal jeg teste de med åpent sinn og selvfølgelig også blindt.
Hundrevis av blindtester? eksempler?

Ludo

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
956
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
1
orso skrev:

Oblivion må gjerne sende kablene sine (XLR signalkabler) til meg, så skal jeg teste de med åpent sinn og selvfølgelig også blindt.
Fortell gjerne litt om oppsettet du vil teste på Orso - hadde vært interessant å vite...

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.395
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Hei!

Hvis det er interessant kan vi kjøre en blindtest i mitt oppsett.
Da trenger jeg 3 sett med XLR kabler på ca 1 meter.

Vi kan gjerne invitere andre fra Bergen Lydlaug.

Vi kan da gjerne sammenligne mot vanlig proff XLR kabel - altså den sorte kabelen, med vanlige neutrik plugger, og den koster vel ca 100 lapp pr stk.

Mvh
OMF

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.395
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Oblivion skrev:
orso skrev:
At det hadde blitt testet "blindt" tror jeg nok, men skal det testes blindt ville jeg stolt mer på å la blindeforbundet teste dem ;D Plasebo virker begge veier, men det visste du vel?
Jeg kan som sagt stille anlegg og lokaler til disposisjon.
Så kan de som ønsker å delta på test gjøre det - vi kan godt forbeholde testen for de som tror det er forskjeller også. Jeg må vel stå for koblingen uansett.
Jeg regner med at Orso kan stille som "testkontrollør", også kan vi da ha 3-5 lyttere med testskjema.

Mvh
OMF

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.395
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Oblivion skrev:
OMF skrev:
Jeg kan som sagt stille anlegg og lokaler til disposisjon.
Så kan de som ønsker å delta på test gjøre det - vi kan godt forbeholde testen for de som tror det er forskjeller også. Jeg må vel stå for koblingen uansett.
Jeg regner med at Orso kan stille som "testkontrollør", også kan vi da ha 3-5 lyttere med testskjema.

Mvh
OMF
Du har hatt tilbudet om å teste / blind teste Oblivion kabler tidligere, men valgte da å takke nei :eek:
Ja. Det er ikke det det er snakk om nå.

Mvh
OMF

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.395
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Hvorfor sa du ikke det med en gang da Orso tilbøy seg å foreta blindtest.

Men hvis til og med de bedre halvdelene hørte forskjell på denne korte demoen du beskriver i "reklame-innlegget" ditt lengre opp...hvorfor har du da så vegring mot å teste kablene dine mot noen billige stumper i en seriøs blindtest...? Dette skulle jo være lett match?

Jeg er selvsagt villig til å stille opp som kontroller/medhjelper i et annet oppsett her i Bergen også.

Mvh
OMF

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.395
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Det skjønner jeg, med det må jo være interessant å få stoppet denne debatten en gang for alle. At man faktisk har gjennomført en skikkelig blindtest hvor det blir bevist at det er er forskjell på signalkabler. Et slikt resultat vil ikke kunne motbevises hvis vi sørger for en god prosedyre.

Og når du selv hevder at damer som ikke er hifi interessert hører forskjell utenfor sweetspot, så må jo forskjellene være så store at dette skulle være lett match trente og konsentrerte ører.

Men, hvis du ikke ønsker å delta ved å stille 3 par 1 meter XLR signalkabler til rådighet, så forstår jeg det.

Mvh
OMF

A

atledreier

Gjest
OMF skrev:
Og når du selv hevder at damer som ikke er hifi interessert hører forskjell utenfor sweetspot, så må jo forskjellene være så store at dette skulle være lett match trente og konsentrerte ører.
Jeg vet av erfaring at min kone ofte bare 'jatter med' meg når slike ting kommer på bane. Jeg synes også det er rart at ikke slike store forskjeller er målbare på noe vis...

donnerwetter

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.02.2008
Antall liker
105
maverick skrev:
OMF skrev:
Jeg vet av erfaring at min kone ofte bare 'jatter med' meg når slike ting kommer på bane. Jeg synes også det er rart at ikke slike store forskjeller er målbare på noe vis...
Det er i alle fall forskjell på koner, er det ikke? ;D ;D
Eller må det også blindtestes? 8)

M

musicus

Gjest
totte skrev:
De siste par innleggene bekrefter inntrykket jeg har hatt en stund: Det er ikke kabelskeptikerne som slenger dritt om personene de er uenige med. Like fult er det erotikerne som gjennomgående blir fornærmet.
Ja du verden, og det (uthevet av meg) er selvsagt sagt i beste mening og med respekt for sine meningsmotstandere? jeg skal selv väre forsiktig med å si hvilke inntrykk dette bekrefter for meg.

mvh

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Ludo skrev:
Fortell gjerne litt om oppsettet du vil teste på Orso - hadde vært interessant å vite...
Det kan jeg godt gjøre dersom vi kommer så langt, og jeg mener anlegget mitt holder høyt nok nivå til å avdekke små forskjeller. Problemet er ikke først og fremst lyden hos meg, men mer hva folk vil bedømme p.g.a prisen på noen av komponentene..... Det er heller ikke noe i veien for at jeg også kan teste på andre anlegg. Virker som om OMF stiller sitt anlegg til disposisjon og vi finner sikkert et til.

Det er ikke meningen å finne ut hvilke kabel som er best, men å avdekke om det i hele tatt er forskjell på f.eks Oblivion og noen proff XLR mikrofonkabler.

Brasse

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.05.2008
Antall liker
9
orso skrev:
Ludo skrev:
Det kan jeg godt gjøre dersom vi kommer så langt, og jeg mener anlegget mitt holder høyt nok nivå til å avdekke små forskjeller. Problemet er ikke først og fremst lyden hos meg, men mer hva folk vil bedømme p.g.a prisen på noen av komponentene..... Det er heller ikke noe i veien for at jeg også kan teste på andre anlegg. Virker som om OMF stiller sitt anlegg til disposisjon og vi finner sikkert et til.

Det er ikke meningen å finne ut hvilke kabel som er best, men å avdekke om det i hele tatt er forskjell på f.eks Oblivion og noen proff XLR mikrofonkabler.
Det trenger vel ikke være (fra) Oblivion? Det finnes vel laugsbrødre som kan låne bort et sett hifi-kabler evt. lån et sett fra butikk?

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Synes det hadde vært morsommere med Oblivion kabler siden han er så tydelig på at det er forskjell og fordi mange bruker de kablene. :D

V

vredensgnag

Gjest
Forstår den lunkne responsen. Argumentet om "bundet kapital" er nok en av forklaringene.

Men Roysen er midt i blink som testgjennomfører. Han har sterk tro på kabelforskjeller, og har samtidig satt seg godt inn i pro/con vedrørende slik avprøving.

Jeg vil anbefale at man kikker på testoppsett og gjennomføring til Lavigne. Dog er det unødvendig med hodetelefoner og briller. Det ble brukt for å være helt sikker på at han ikke hørte forskjell under byttet (tyngre gods i Transparent enn i Monster).

Det var en grunn til at produsentene trakk sine kabler fra Fremer-testen. Så jeg vil foreslå at Roysen kanskje i første omgang plukker to-tre kabler som han mener han hører klar forskjell på, og så gjennomfører en inngangstest på disse.
Skal testen ha statistisk holdbarhet så er det en god del gjennomlyttinger som skal til, og å gjøre disse på relevant vis på så mange kabler som antydes tidligere i tråden blir en enorm oppgave.

Lykke til!

R

Roysen

Gjest
Jeg lurer litt på om bransjeaktørene egentlig har fått med seg hva den testen jeg planlegger inmebærer for de. Slik jeg ser det har de intet å tape og muligens et salg og god reklame for kabler generellt å vinne.

1 - De kan levere kablene uidentifisert om de vil ved å maskere produsentnavn og modell og bilder av kablene i mitt anlegg må ikke nødvendigvis legges ut om bransjeaktørene ikke vil.

2 - De kan selv velge om de ønsker at min subjektive evaluering som fører til mitt personlige kabelvalg skal offentliggjøres.

3 - De kablene som plukkes ut til å være med i blindtesten plukkes ikke ut med kvalitative vurderinger. Det er kun de to som lettest lar seg identifisere mot hverandre som vil bli valgt ene og alene på den vurderingen. Hvilke to kabler som velges og hvorfor jeg lettest klarte å identifisere disse må ikke publiseres om bransjeaktørene ikke vil.

4 - Måleresultatene må ikke publiseres om ikke bransjeaktørene ønsker det og mitt personlig valg for potensielt kjøp vil 100% sikkert ikke være basert på disse målingene, men på lytteopplevelsen.

5 - Kablene jeg plukker ut til eget bruk kan gjerne offentliggjøres og de kablene jeg ikke velger må ikke offentliggjøres om bransjeaktørene ikke ønsker det.

6 - Om jeg liker noen av kablene så godt at jeg ønsker de i eget system lover jeg å kjøpe de fra bransjeaktøren som leverer de til testen.

PS! Et tillegg til testprotokollen - det må være lov under testingen å bruke notater gjort under trening som hjelpemiddel.

Mvh
Roysen

R

Roysen

Gjest
Vredensgnag,

Hodetelefoner og slikt må ikke forekomme i min test. Mine medhjelpere må utføre selv testen under slutten av treningsperioden på en måte som gjør at jeg ikke vet om det er trening eller test slik forutsetningene i åpningsinnlegget beskriver med max en ABX pr dag for å unngå lyttetretthet.

Mvh
Roysen

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
4.799
Torget vurderinger
1
Roysen skrev:
... Mine medhjelpere må utføre selv testen under slutten av treningsperioden på en måte som gjør at jeg ikke vet om det er trening eller test slik forutsetningene i åpningsinnlegget beskriver med max en ABX pr dag for å unngå lyttetretthet.
...
Just denne biten med medhjelpere + ca 25 dager på gjennomføring med en ABX-sekvens pr dag uten at du blir oppmerksom på at det er en test som gjennomføres, kan bli «litt» krevende å få til i praksis. Jeg kan til en viss grad se poenget med å «maskere» testsituasjonen som noe annet (kall det trening, nytelse, ordinær lytting eller hva som helst). Jeg tror dog ikke det lar seg gjennomføre på en hensiktsmessig måte, da det fort blir for ressurskrevende for deg og dine medhjelpere. Testsekvensen over 25 dager må blandes med omkring 12 eller flere like dager med trening på en slik måte at omstendighetene omkring de 25 dagene med test ikke skiller seg vesentlig fra dager med trening til test. Jeg tror det er mer formålstjenlig på å trene på litt andre testbetingelser, som bl.a. legger til grunn at du er oppmerksom på at det er en test som gjennomføres.

mvh
KJ

R

Roysen

Gjest
KJ skrev:
Roysen skrev:
... Mine medhjelpere må utføre selv testen under slutten av treningsperioden på en måte som gjør at jeg ikke vet om det er trening eller test slik forutsetningene i åpningsinnlegget beskriver med max en ABX pr dag for å unngå lyttetretthet.
...
Just denne biten med medhjelpere + ca 25 dager på gjennomføring med en ABX-sekvens pr dag uten at du blir oppmerksom på at det er en test som gjennomføres, kan bli «litt» krevende å få til i praksis. Jeg kan til en viss grad se poenget med å «maskere» testsituasjonen som noe annet (kall det trening, nytelse, ordinær lytting eller hva som helst). Jeg tror dog ikke det lar seg gjennomføre på en hensiktsmessig måte, da det fort blir for ressurskrevende for deg og dine medhjelpere. Testsekvensen over 25 dager må blandes med omkring 12 eller flere like dager med trening på en slik måte at omstendighetene omkring de 25 dagene med test ikke skiller seg vesentlig fra dager med trening til test. Jeg tror det er mer formålstjenlig på å trene på litt andre testbetingelser, som bl.a. legger til grunn at du er oppmerksom på at det er en test som gjennomføres.

mvh
KJ
Niks - jeg har gang på gang harmet i bordet at om man vet at man er i en testsituasjon så kan det være årsaken til nullresultatet. Av den grunn er dette slik jeg ser det den eneste muligheten.

Mvh
Roysen

L

larkus

Gjest
Oblivion skrev:
Hadde en opplevelse med omvendt plasebo (eller var det plasebo eller innbilling eller)
Var på demo besøk hos en med kabler i prisklassen totalt 1.000.000 og med stykk priser pr. interconnect sett som var høyere enn et komplett sett av mine eller for den saks skyld mange andre leverandører.
At mine kabler var minst like gode eller bedre hørte til og med de "bedre halvdelene" som ikke har audiofile tendenser, men eieren av de dyre kablene strakk seg så langt at han innrømmet at han hørte forskjell, men ikke å kunne si hvem som var best..
Endelig noe som ligner på et bevis om at pris ikke trenger å ha betydning for ytelsen ;D
Har dette resultatet relevans også i lavere prisklasser mon tro?

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
4.799
Torget vurderinger
1
Roysen skrev:
...
Niks - jeg har gang på gang harmet i bordet at om man vet at man er i en testsituasjon så kan det være årsaken til nullresultatet. Av den grunn er dette slik jeg ser det den eneste muligheten.
...
Joda, men jeg er ikke i stand til å se hvordan testen rent praktisk skal kunne organiseres og gjennomføres uten at du som testsubjekt blir oppmerksom på at det faktisk er det som skjer; og i særdeleshet ikke med medhjelpere som i 25 dager flyr rundt i huset og jonglerer med kabler og noterer resultater. Poenget mitt er at det blir særdeles krevende å maskere testen som noe annet enn det den er. Bare det faktum at det evt. innledes en treningsperiode før test, som nødvendigvis må være lik test perioden mht omstendigheter, vil gi deg mye av den samme reaksjonen som en tilsvarende testperiode - dine reaksjoner på testbetingelsene vil oppstå i treningsperioden til test, spesielt dersom omstendighetene under treningsperioden endres før test.

Å holde på med ABX trening og testing i litt over en mnd. (muligens 2 eller 3 mnd.) uten å endre omstendigheter under veis vil bli krevende. Dersom du ikke skal være oppmerksom på overgangen fra trening på ABX til ABX testing, så bør det på forhånd avtales en periode som er vesentlig lengre enn tilmålt tid til ABX-testing. I denne perioden må det være opp til dine medhjelpere avgjøre når testen faktisk starter. Jeg er dog veldig usikker på om en slik maskering i det hele tatt vil kunne gjøres, da du vil bli oppmerksom på «test» i det øyeblikket treningen starter.

mvh
KJ

Ludo

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
956
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
1
orso skrev:
Ludo skrev:

Det hadde jo kanskje vært en idé om du kunne slenge deg med på prosjektet da, først kan man samles hos Roysen og deretter hos deg. Kommer gjerne om jeg får en invitasjon, kunne sikkert blitt en hyggelig bildetråd også :)

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.395
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Oblivion skrev:
larkus skrev:
Endelig noe som ligner på et bevis om at pris ikke trenger å ha betydning for ytelsen ;D
Har dette resultatet relevans også i lavere prisklasser mon tro?
Du får ta det som det er skrevet og ikke som noe bevis for noe...

Men du kan regne det for sikkert at KOST pris har relevans for ytelsen.
Salgsprisene derimot har lite med KOST prisene å gjøre og dermed mindre relevans for ytelsen.

Som et eksempel kunne mine sølv signal kabler ha hatt en salgspris på 500.000 eller mer pr. 1 meter sett hvis jeg hadde brukt priskalkylen på for eksempel NordOst Odin og lagt KUN kostpris på materialene til grunn for prissettelsen.
Og da har jeg justert for volum forskjellene og den kost reduksjon dette gir.

Hadde jeg hatt de markedsførings og lønnskostnadene etc. som NordOst har hadde jeg nok lagt på en 10 gang til eller mer og fortsatt vært billigere en NordOst...

EDIT: Mine forsølved kobber kabler er vel nærmere NordOst Odin i forhold til kostpris på materialene og da kunne jeg ha ganget med 35 ganger fra nåværende utsalgspris og fortsatt vært billigere - så de som vil vurdere kabler mot hverandre må legge til grunn veiledende pris og ytelse - nettopp fordi en ren kostpris på materialene ikke er reflektert i veiledende pris..
Kan du fortelle meg hvorfor kostnaden har noe med ytelsen å gjøre...?

Mvh
OMF

L

larkus

Gjest
Oblivion skrev:
Selv om noen har en fanatisk tro på at to leder pvc isolert kobber har best ytelse,
så er dette faktisk ikke tilfelle og kan enkelt dokumenteres.
F.eks. i en ABX-blindtest?

Topp Bunn