Trenger hjelp-ønsker å utføre den mest seriøse ABX for å påvise kabelforskjeller

Skink_123

Bransjeaktør
Ble medlem
08.10.2008
Antall liker
1.448
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
J.Finvaag skrev:
Bare en tanke, forhandlerne er klar over vor minimale forskjeller det er og ønsker i utgangspunktet ikke å låne ut, men gjør det viss de må (entusiastene som vil teste synes det blir bedre uansett).
NOEN av kundene som kjøper de aller dyreste produktene gjør det ikke av en brennende interesse, men for å eie det dyreste og flotteste (status), om man selger den dyreste kabel til dem er det ikke så nøye, de hører ikke forskjell uansett, men kjøper det for det.

Når det blir utført en slik test kommer alle dårlig ut viss det ikke blir hørt noen forskjeller, viss det blir hørt forskjeller og det ender med kjøp, er det kun en som kommer godt ut av det. Dette betyr at forhandlerne må være helt sikker på at du klarer å høre forskjell i en ABX, noe ingen har klart før vor testens prosedyre har holdt 100%, de må også ha så stor tro på produktet sitt at de er sikker på at du velger deres produkt.

Sjansen for at forhandleren kommer dårlig ut av testen er mao stor.

Mulig jeg er på bærtur men det får da så være.

Roysen skrev:
Jeg forstår imidlertid ikke Murgens logikk. Hvorfor skulle det være et åpenbart problem å låne meg kabler dersom jeg har som intensjon å prøve de ut med et potensiellt kjøp i tankene? Ville du kjøpt noen av de opplistede kablene uten å ha hørt de i eget oppsett først med tanke på hva de koster?

Mvh
Roysen
Altså, om en hører liten forskjell på kabler i samme prisleie så er det jo greit.

R

Roysen

Gjest
Jeg har skrevet flere ganger at kablene gjerne må være anonyme. Det kan stilles krav om at kablene skal navngis med en bokstav. Altså har produsenter/distributører/forhandlere ikke noe å tape selv om deres kabel ikke skulle kjøpes av meg. I tillegg er det slik at de to kablene som vil bli plukket ut til testen vil være de jeg lettest hører forskjell på. Det har ikke noe med dårligst og best å gjøre og testen skal bare vise at det er forskjell på kabler. Den skal ikke finne den beste kabelen. Av den grunn vil det ikke være noen vinnere og tapere blant kablene.

Mvh
Roysen

R

Roysen

Gjest
Jeg har nå faktisk fått tilbud fra en forhandler om lån av en toppmodell. Håper flere kan henge på.

Mvh
Roysen

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.156
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Roysen skrev:
Jeg har nå faktisk fått tilbud fra en forhandler om lån av en toppmodell. Håper flere kan henge på.

Mvh
Roysen
Supert. Jeg ønsker deg alt vel i ditt prosjekt. :)

SAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.10.2006
Antall liker
4.660
Torget vurderinger
10
Roysen skrev:

Mvh
Roysen
Kjempefint, nå får flere henge seg på! ;)
Meget bra tiltak Roysen.

Mvh.
SAL

Murgen

Hi-Fi interessert
Ble medlem
26.09.2009
Antall liker
1
Roysen skrev:
Her bør det nok klargjøres at testen først og fremst er motivert ut fra et ønske om å benytte en ABX for å finne lydmessige forskjeller på kabler. Dette ønsker jeg å gjøre fordi jeg ønsker å bevise at det er lydmessige forskjeller på kabler gjennom en ABX som er den eneste metoden skeptikerne her aksepterer. Jeg har personlig liten tro på ABX og mener i hvert fall at de ABX som er utført som forsøk på å påvise kabelforskjeller hittil ikke har vært gode nok og har derfor satt opp en testprotokoll som jeg mener fjerner de fleste problemene med ABX.

Samtidig er det slik at jeg har et behov for kabler i mitt system. Jeg fant det derfor nyttig å kunne slå to fluer i en smekk. En slik test som antydet ville gitt meg mulighet til å evaluere en del kabler.

Jeg mener personlig at produsentene/distributørene/forhandlerne ikke har noe å tape på dette. De har en potensiell kunde og navn på produkt eller produsent er det lagt opp til at skal være anonymt om dette er ønskelig.

Det er helt feil at dersom jeg ikke får de kablene som er listet opp så vil ikke testen bl foretatt, men listen er de kablene jeg ønsket mest.

Jeg forstår imidlertid ikke Murgens logikk. Hvorfor skulle det være et åpenbart problem å låne meg kabler dersom jeg har som intensjon å prøve de ut med et potensiellt kjøp i tankene? Ville du kjøpt noen av de opplistede kablene uten å ha hørt de i eget oppsett først med tanke på hva de koster?

Mvh
Roysen
[/quote
Ok Roysen, Jeg skal give dig en undskylning , vis jeg havde misforstået dine intentioner for at låne kablerne.
Jeg tror så til gengeld at du vil få svert ved at overbevise forhandlerne, av disse kabler med det hensigsmessige i at låne kabeler ut, til denne test av flere årsager.

1: Er at de fleste kabelproduksenter vil hævde, at for at få fuld udbytte= synergi. i gengivelsen med deres Produkter, forusetter det at man kobler hele kæden/ systemet/ anleget op m deres produkter,- startende med netkabler.

2: Er at de nok er fuldt klar, over at det ikke vil vere mulig, at opnå et ideal mash mellen deres produkt serie, på alle produkt combinationer, som de måtte settes sammen med.

3: Er at i en sådan test, vil der altid kun vere 1 vinner og 9 tabere, da de fleste lesere, av en sådan test, ikke vil klare selv at skelne/ nuansere og derved drage deres egne konklutioner;- og resutatet dermed bliver;- at de leser testen "som fanden leser biblen."

4: Er at et complet Kabelset, fra de produksenter som du har listet op, udgør et ansedelig beløb, som bindes op for forhandlerne over en lang periode.

5: Er at jeg ikke forstår formålet med testen, og hele denne kabel debat:

6: ENTEN KAN MAN HØRE, ELLER SÅ KAN MAN IKKE HØRE.

Så konklutionen må vere, at vis man ikke mener, at man kan høre forskel på kabler;- ja da, er der vel ingen grund til at deltage i kabel debaterne, - da dette i så tilfelde, vil vere spild av både egen og andres tid.

Mvh. Murgen

R

Roysen

Gjest
Hei,

Jeg har nå stor tro på at en forhandler til er interessert å være med på dette.

Mvh
Roysen

R

Roysen

Gjest
Nå er det tre bransjeaktører som har meldt sin interesse med kabler. Tror kanskje det finnes en mulighet for at dette kan bli virkelighet nå. Jeg trenger da imidlertid å samle sammen et hjelpeteam som beskrevet i prosedyren innledningsvis i tråden. Noen interesserte?

Mvh
Roysen

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.156
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Roysen skrev:
Nå er det tre bransjeaktører som har meldt sin interesse med kabler. Tror kanskje det finnes en mulighet for at dette kan bli virkelighet nå. Jeg trenger da imidlertid å samle sammen et hjelpeteam som beskrevet i prosedyren innledningsvis i tråden. Noen interesserte?

Mvh
Roysen
Dette motbeviser mange uttalelser her, inkludert mine.

R

Roysen

Gjest
Da har jeg også en hjelper klar. Flere som har lyst?

Mvh
Roysen

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
111.576
Torget vurderinger
23
Absolutt interessert. Glimrende tiltak og sannsynligvis kun gjennomførbart hos deg.

MML

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.02.2010
Antall liker
1.863
Torget vurderinger
1
Stusser litt over testprosedyren din. Det ser for meg ut til at du innfører svært mange variabler og mulige feilkilder ved denne måten å gjennomføre ABX. Hvorfor ikke lage en tråd der Sentralens mange kloke hoder kan komme med innspill på testprosedyren slik at den kanskje kan perfeksjoneres en smule? Det har svært begrenset interesse å gjennomføre en test med lav validitet uansett testens resultat.

Uansett gøy at bransjen ser ut til å donere utstyr og frivillige ser ut til å melde seg for gjennomføringen. :) Stå på og lykke til!

R

Roysen

Gjest
Dette er bare tull og tøys. Selve ABX prosedyren og hvordan den skal gjennomføres har da ikke vært kommentert rent bortsett fra at det ikke skal foregå mer enn en ABX pr. dag.

Mvh
Roysen

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
7
MML skrev:
Stusser litt over testprosedyren din. Det ser for meg ut til at du innfører svært mange variabler og mulige feilkilder ved denne måten å gjennomføre ABX. Hvorfor ikke lage en tråd der Sentralens mange kloke hoder kan komme med innspill på testprosedyren slik at den kanskje kan perfeksjoneres en smule? Det har svært begrenset interesse å gjennomføre en test med lav validitet uansett testens resultat.

Uansett gøy at bransjen ser ut til å donere utstyr og frivillige ser ut til å melde seg for gjennomføringen. :) Stå på og lykke til!
Her synes jeg du er lite konkret. Hvilke feilkilder og variable er det du finner betenkelig?

Jeg synes det Roysen forsøker å få til her er et meget bra tiltak, og hadde jeg bodd nærmere, så hadde jeg stilt som hjelper.

Det viktigste med ABX (i tillegg til at man selvfølgelig skal lytte helt blindt) er at det gjennomføres nok repetisjoner av testforsøkene til å oppnå statistisk signifikans. 10 repetisjoner regnes vel som et "trygt minimum", og får man 8 eller fler rett av 10 (personlig ville jeg foretrekke 9 av 10 eller bedre), så regnes det som godt nok (95% sikkert, og liten sjanse for at tilfeldigheter setter inn). Det er også viktig at man ikke holder tilbake testresultater. Om man gjennomfører 20 tester av 10 repetisjoner, og så kun publiserer den beste, så vil det kunne være et utslag av tilfeldighet på samme måte som lottotrekning av og til faktisk passer med en av kupongene.

Ref: http://en.wikipedia.org/wiki/ABX_test#Confidence

For moro skyld laget jeg et program som trakk ut to tilfeldige strenger av A eller B-verdier og sammenlignet disse. Det er ganske spennende å se hvordan tilfeldighet også gir overbevisende match i enkelte tilfeller bare man gjentar noen ganger (20 ganger i dette tilfellet):

0) V1: ABBAAAABAA , V2: ABBABAAAAA -> Matches: 8
1) V1: BBBAAABBBB , V2: BABABBAABA -> Matches: 4
2) V1: ABBABBABAB , V2: BBAAABBBBB -> Matches: 5
3) V1: AABABBBAAA , V2: AABBABAAAA -> Matches: 7
4) V1: BABBAABABB , V2: AAAAAABBAB -> Matches: 5
5) V1: ABAABBBAAA , V2: AABABAAAAA -> Matches: 6
6) V1: ABBAAABBAA , V2: BABBABABBB -> Matches: 3
7) V1: BAABBAAAAB , V2: BABAABBBAB -> Matches: 4
8 ) V1: BABAABAABA , V2: AAAABBAABB -> Matches: 6
9) V1: BABBBBAABB , V2: BAAABBAAAB -> Matches: 7
10) V1: BAABBBAABB , V2: BBBBAAAAAA -> Matches: 4
11) V1: BBBBAAABBB , V2: BABBBBBBBA -> Matches: 5
12) V1: AABBABBBBA , V2: AABBABBBBB -> Matches: 9
13) V1: ABBBABABAB , V2: BBAABABBBA -> Matches: 2
14) V1: BBABBBBAAA , V2: BBABBBABBB -> Matches: 6
15) V1: AABBAABABB , V2: AAABAAABAB -> Matches: 6
16) V1: AABABAAAAA , V2: BBBBABBABB -> Matches: 2
17) V1: BBBBAAABBA , V2: AABBAABBAB -> Matches: 5
18) V1: ABBBBABBAA , V2: BBABABABAB -> Matches: 4
19) V1: BABBBAABBA , V2: BBBBABAAAA -> Matches: 5

Dette viser jo tydelig hvorfor man trenger mange rett, og at man ikke skal undertrykke testresultater for at resultatet skal være mulig å skille fra et helt tilfeldig resultat, jf. det jeg sier lenger opp.

V

vredensgnag

Gjest
Følg Mike Lavignes/Chris Wiggles opplegg. Det er grundig beskrevet - ingen grunn til å ikke la det være standard. Metoden var slik at man ville hatt lite å innvende, uansett hvor man står i kabeldebatten. Vil også hjelpe til å underbygge tvil til testresultatet de oppnådde dersom dette faller ut annerledes.

http://www.avsforum.com/avs-vb/showthread.php?s=a9aad44fa8e0004c5eb1b82ab1958717&t=941184

En mulig modifikasjon: Tror ikke det er nødvendig med øreklokker under kabelskift - det burde det være mulig å gjennomføre uten at lytter kan forstå hvilke kabler det er som kobles. (Tyngden på Transparent i forhold til Monster gjorde at man kunne høre hvilken kabel som ble brukt - før man spilte musikk, og det blir en feilkilde som man må gjøre noe med.)

R

Roysen

Gjest
vredensgnag skrev:
Følg Mike Lavignes/Chris Wiggles opplegg. Det er grundig beskrevet - ingen grunn til å ikke la det være standard. Metoden var slik at man ville hatt lite å innvende, uansett hvor man står i kabeldebatten. Vil også hjelpe til å underbygge tvil til testresultatet de oppnådde dersom dette faller ut annerledes.

http://www.avsforum.com/avs-vb/showthread.php?s=a9aad44fa8e0004c5eb1b82ab1958717&t=941184

En mulig modifikasjon: Tror ikke det er nødvendig med øreklokker under kabelskift - det burde det være mulig å gjennomføre uten at lytter kan forstå hvilke kabler det er som kobles. (Tyngden på Transparent i forhold til Monster gjorde at man kunne høre hvilken kabel som ble brukt - før man spilte musikk, og det blir en feilkilde som man må gjøre noe med.)
Mike Lavignes metode kommer ikke til å bli fulgt til punkt å prikke. Innvendingene jeg har mot metoden hans var et tydelig innslag av lyttetretthet og det faktum at han visste at han var i en test som jeg vet selv påvirker måten man lytter på og måten man sanser/konsentrerer seg på.

Jeg ønsker over en periode å trene på ABX med medhjelpere til stede. Jeg ønsker å legge en plan som gjør at i løpet av denne perioden vurderer medhjelperne etter tilbakemeldinger fra meg på hvordan treningen går og hvordan de og jeg synes jeg mestrer situasjoen når jeg er rede for å begynne på den reelle testen. Denne beslutningen må imidlertid finne sted uten at jeg vet det. Så kan jeg tro at jeg fortsatt trener mens jeg i virkeligheten er i den reelle testen. Samtidig ønsker jeg å unngå lyttetretthet ved at kun en av de gjennomførte ABXene pr. dag skal være med i den reelle testen. Jeg skal selvsagt ikke vite noe om dette heller. Hjelperne må avgjøre hvilken ABX det skal være. De resterende ABX som blir gjennomført den dagen kan sees på som trening.

Mvh
Roysen

R

Roysen

Gjest
Forøvrig skrev jeg innledningsvis at jeg ønsker å gjennomføre min øreoperasjon før jeg gjennomførere dette opplegget. Om testen skulle føre til null resultat og jeg er 40db ned på det ene øret vil det selvsagt være noe som ikke er særlig bra for denne testens gjennomslagskraft.

Nå er det slik at Rikshospitalet har utsatt opersjonen gang på gang. Saken er i øyeblikket klaget inn for helsetilsynet. Jeg avventer svar derfra. Jeg holder dere oppdatert med fremdriften her slik at vi kan begynne å forberede oss til test opplegget når tiden er inne.

Mvh
Roysen

Topp Bunn