Trenger litt råd om og sette opp dedikert hjemmekino!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Du kan også bruke REW og pink noise, Og sette den til feks 15-80hz som du gjør på Generator og bare trykke play. Du må da velge customog sette den frekvensen du vil teste subbplasseringen med. Deretter åpner du vinduet RTA og kan se hva som skjer i frekvensgangen når du flytter subben og hvordan fase ol påvirker samspillet med frontene om du lar de kjøre samtidig.

    Det finnes en annen måte å gjøre dette på, men den har jeg ikke forstått. Det er noe med å kjøre loopback med et eller annet....
     

    Noya

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.11.2013
    Innlegg
    154
    Antall liker
    14
    Torget vurderinger
    2
    Det var er godt tips Peter! Håper på og få testet dette i morgen!
    Da står forsåvidt rommet klart og hadde min første film seanse, det ble Ender's Game noe jeg angrer på....
    Siden jeg så film på nattan, så ble det lavt volum.
    Er spent på hvordan lyden blir når jeg har fått kjørt romkorreksjon.
     

    Noya

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.11.2013
    Innlegg
    154
    Antall liker
    14
    Torget vurderinger
    2
    Da har jeg fått tatt noen bilder og noen målinger.
    Er fortsatt en del tweaking igjen med lyden, finne en bedre plassering av høyttalerne osv..
    Surround kablene skal selvfølgelig ikke synes, regnet "bittte" litt for lite på metern gitt.. Har kjøpt flere meter nå og kommer skal rette opp i dette.
    Mangler også 3 seteren.
    Gardinene skal syes opp og kanskje jeg må stryke de :(

    Uansett her er noen bilder og la meg si tusen takk til ALLE som har vært så utrolige hjelpsomme og hjulpet meg igjennom denne prosessen! Setter utrolig stor pris på det og hadde aldri vært her uten dere! TUSEN TAKK!

    waterfall2.jpg
    spl2.jpg
    gd2.jpg

    IMG_5073.JPG
    IMG_5072.JPG
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Ser flott dette, bare et raskt spørsmål. Hvor langt opp i frekvens lar du DSPeaker-en jobbe? Den burde ta noen av de toppene på vannfallet ditt. Ser da bare på frekvensgangen.

    Men nå har du alle verktøyene, så nå starter morroa, kalibrering av rommet. Får nesten ta en tur en dag det passer å se hva jeg kan hjelpe deg med.
     

    Noya

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.11.2013
    Innlegg
    154
    Antall liker
    14
    Torget vurderinger
    2
    Her er jeg på tynn is, men jeg har ikke gjort noe med DSPeakeren så den står på default. Det er kanskje opp til 200?
    Det som jeg syntes var rart var at jeg klarte og finne en bedre kurve en det du ser der, så kalibrerte jeg DSPeakeren på nytt etter jeg hadde funnet høyttaler plassering og lydplatene men så plutselig så dukket de 2 dippene opp som jeg ikke så på REW før jeg kalibrerte.

    Ja det må du gjerne gjøre, jeg sette på litt kaffi jeg ;)
    Jeg starter min første dag i pappa perm i morgen så vi skal nok klare og få litt tid. Bare og gi en pling eller en pm så avtaler vi der :)

    Jeg trur problem området mitt er bak veggen og kanskje gulvet.. Men det kan vi se på når du kommer :)

    Trur forresten jeg hadde med subben, det kan hende det er den som ødelegger der...
     

    fjuddelutten

    Fersking
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    3
    Antall liker
    0
    Torget vurderinger
    4
    Hei 3daniel!
    Har lest hele tråden din nå, og den var mye til hjelp for mine planer til høsten! Du spør egentlig om alt det jeg har lurt litt på.

    Hvordan er rommet ditt i dag? Er du fornøyd? Noe du angrer på, eller har endret på siden sist?

    Det jeg lurer mest på er akustikk-forbedringene du har gjort. Spesielt gardinene. Har du noen negative erfaringer med gardiner?
    Jeg leker med tanken om å ha gardiner på alle fire veggene (åpning for lerret selvfølgelig), for å slippe å male veggene mørke. Er det noen "fyfy"-effekter ved å gjøre dette?
     

    Noya

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.11.2013
    Innlegg
    154
    Antall liker
    14
    Torget vurderinger
    2
    Hei fjuddelutten!

    Beklager at jeg ikke har fått svart deg før nå, har vært mye annet som jeg har gjort i det siste.

    Men rommet står så og si helt ferdig nå, sitter og kalibrerer mens jeg skriver. Har fått inn sofaen min nå, noe som jeg ikke venta lengre en 3mnd på... Men det er en annen historie.

    Så morro og høre at tråden min har vært til hjelp for deg!
    Rommet mitt er jeg så og si fornøyd med, skulle ønske jeg kunne hatt et større rom men det går ikke i dag.

    Tjah, jeg er veldig fornøyd med de investeringene jeg har gjort, skulle jeg har gjort noe annerledes så måtte jeg evnt. gått ned i høyttaler størrelse og lagt resten av pengene i en bedre projektor en det jeg har i dag. Nå brukte jeg så og si 80% av budsjettet på lyd 10% på akustikk (det er en del rimeligere en lyden hehe.. ) og resten på DIY lerret og tre materialer, tekstiler, kabler osv...

    Jeg er veldig fornøyd med gardinene jeg har hengt opp, de stjeler mye plass men jeg anbefaler deg selv og prøve det selv..
    Begynn med et tomt rom med en stol i og anlegget ditt så hører du hvordan det er, så henger du opp gardiner så kommer du til og bli overasket.
    Men de tar ingen ting i dypere områder, men de fjerner mye av flutteringen i rommet.

    Når jeg prøvde så satte jeg opp lydplater først i første refleksjons punktene og hørte etter, det hjalp en del men var ikke noe gigantisk forskjell, var først når jeg satte opp gardinene at jeg dro på smilebåndet. Etter det så kom dempe platene i taket osv..
    Jeg kan ikke se noen fyfy ting og gjøre, jeg mener også at det er ingen ting som heter fyfy så lenge du liker hva hører selv men det er og bruke sunn fornuft og tenke enkelt og logisk. Plassere du en stor ting i rommet så selvfølgelig vil det forandre hvordan lyden oppfattes..
    Tro meg det er lett og tro at en ting høres bra ut om man ønsker det ;)

    Det er bare og spørre om det er noe du lurer på :)
     

    Noya

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.11.2013
    Innlegg
    154
    Antall liker
    14
    Torget vurderinger
    2
    Er en stund siden sist nå, men holder på i bakgrunnen.

    Er i gang med å gjøre flere tiltak med akustikken, skal i morgen ut å kjøpe plank for å lage noen diffusorer, har hatt lyst til å prøve det en stund nå for å se hva det kan gi meg. Skal også lage noen tube traps i front vegg, siden de ikke vil stjele så mye plass i forhold til en trekant bassfelle i hjørnene. (Har utgangs dør i kant med front vegg.)

    Har gjort noen målinger de siste dagene å flyttet litt rundt på ting får å se hva jeg kan gjøre med det jeg har.
    Jeg er ikke helt sikker på hvordan jeg leser alle målingene så om noen vet om noen gode sider med lesestoff om hva jeg skal se etter å hva ting betyr så hadde det vært fint :)

    Her er ihvertfall målingene.
    Hadde også vært greit å vite om jeg er på rett kjør eller ikke hehe :p

    Første er bildene frem til første vannfall er venstre ht å resten er høyre ht.
     

    Vedlegg

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Heisann.

    Grafene dine ser ikke så ille ut. Bruker du antimoden?

    Ser at du bruker ganske høy oppløsning på GD grafen. Og at du må sette noen parametere ( limits) på Impulse. sett feks 0.001 left og 0.040 på right. 0 på top og -40på bottom.

    Her er en ganske god step by step guide til REW og hvordan du bruker og leser.

    https://dl.dropboxusercontent.com/u/78476446/REW 101 v4.3.pdf

    Hvordan er mik plassert i forhold til seteryggen ? Tenker på den dippen du har mellom 3000 og 7000hz Vet du hva det er fornoe?

    Du bør også se på frekvensgrafen med 5db intervaller. Du har nå 10db intervaller. Da kommer problemene enda tydeligere frem. Jeg leser grafene her hos meg med den "nye" psyko smoothingen fra 300hz og oppover. Under 300hz så ser jeg på grafen uten smoothing.
     

    Noya

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.11.2013
    Innlegg
    154
    Antall liker
    14
    Torget vurderinger
    2
    Takk for det Retep!
    Nei jeg har ikke anti-moden lenger, den er det du som har/hadde? ;)
    Det er godt mulig det er det er seteryggen som lager de dippene, akkurat her var micen plasser på toppen av seteryggen med vinkling mot høyttaler. Skal se om jeg kan få lånt et stativ av jobben så jeg kan få kjørt litt mer korrekt.

    Hvilken smoothing er det som er den "nye" psyko smoothingen?

    Er i gang med å snekre Skyline diffusorer, har gjort ferdig 2stk som henger til test på veggen, har ikke fått målt ennå.
    Har tenkt å prøve meg på ha diffusorer på bak å front vegg.
    Har allerede lagt inn blod å negler i prosjektet som nå får det funke hehe :p

    Jeg har et spørsmål jeg burde egentlig spurt om før jeg begynte med det her.. Snakket med en av lyd teknikerne her på jobben å de sa at lengden på rommet skal være et utgangspunkt for den lengste pinnen. Han hadde lagd et oppsett på 90 tallet så han husket ikke lengere formelen. Er det noen som har den?
     

    Noya

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.11.2013
    Innlegg
    154
    Antall liker
    14
    Torget vurderinger
    2
    Linken din funket ikke desverre :(
     

    Noya

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.11.2013
    Innlegg
    154
    Antall liker
    14
    Torget vurderinger
    2
    Lenge siden det har vært oppdatert noe her, skjer mye forskjellige fremover nå. Har solgt Ayon forsterkeren min, Unison Unico DM effekttrinnet har blitt solg å dac`en er solgt.

    Det skal på plass et nytt lytterom etterhvert, kinoen skal ut i tv stuen i andre etasje. Mye pluss å minus ved å gjøre det. Tv stua er et veldig sentralt rom i huset og har veldig mange dører å er tillegg et oppholds rom.

    Går da fra 8-9kvm til 19-20kvm.
    Løsning blir et nedtrekkbart lerret på 120" eller 138" så her vil jeg få et mye større bilde en jeg har nå som er på 85".
    Høyttalere blir plassert opp mot taket å vinklet ned mot lytterposisjonene og det skal også bli atmos.

    De største og mest kritiske minusene er at det blir vanskelig med demping på bak vegg da det er vindu å terrasse dør på bakveggen, samtidig det er det så mange dører her å samboeren er ikke like glad for å sette akustikk plater på dørene :p
    Å lage en ramme i taket med demping å spottere det er hun heldigvis med på.

    Blir veldig spennende å se og høre hvordan det blir til slutt, men blir nok en stund til siden utvendig hus må males før jeg begynner på det nye lytterommet.
    Det er også veldig mye som planlegges for å få det til å bli en kino og oppholds rom.

    Frem til den tiden så tar jeg gjerne i mot noen gode tips til effektrinn, prosessorer å recivere med støtte for atmos :)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn