Trenger litt råd om og sette opp dedikert hjemmekino!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Antonsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Innlegg
    4.690
    Antall liker
    5.124
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Hva med å sette inn ett par klappstoler mot bakvegg og en tre seter forran.
     

    EHED

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    15.03.2010
    Innlegg
    1.256
    Antall liker
    258
    Sted
    Nordby
    Torget vurderinger
    3
    En god 3-seter med en sweetspot MÅ du ha hvis du skal nyte musikk på et høyt nivå ;D
    Deretter ville jeg kjøpt inn 2 stk. Fat Boy: Komplett.no - Fatboy Original Dark Grey
    Disse har plass til et par barn eller 1 voksen tror jeg og disse skal selvfølgelig ligge i gulvrefleksjonen fra høyttalerne når du skal finlytte i sweetspot og fungerer også som benhviler når du, kona og barnet sitter i sofa alene....
     

    Noya

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.11.2013
    Innlegg
    154
    Antall liker
    14
    Torget vurderinger
    2
    Sweetspot er selvfølgelig første prioritet!

    Det hadde jo gått med klappstoler, men da må sofaen så pass mye frem for at de skal ha sitte plass og at da kan jeg vel egentlig neste vurdere en 3 seter bakerst også som er oppbygd høyde på... Men da blir jeg er bekymret for lyd bilde med tanke på sweetspot avstand fra fronter.

    Ja det måtte nesten blitt noe som beskriver der EHED! Fat boy til gulvrefleksjon når det skal finlyttes og sitte plasser til film med gjester!
    Da må jeg vel nesten plassere lerrete i litt lavere høyde så det ikke blir for ille for de som sitter på fat boy.
    Så da blir spørsmålet om man skal gå for en 3 seter sofa hvor man kan sitte hvor man vil eller ligge i sofaen om man ønsker det. Eller recliner sofa som Cinema fra fnky.no

    Fordelen med cinema stolene er koppholdere, og du kan "legge" deg ut. Ser kulere ut! Blir ryddigere og antageligvis en bedre opplevelse?
    Fordelen med vanlig 3 seter, er at jeg kan ha et bord til pizza, chips osv.. og bruke fatboy som benhviler. Samt. at jeg kanskje kan bygge inn en pc skjerm i bordet som vendes opp når det skal brukes.

    Hva synes dere er best? Vanlig sofa med bord eller recliner uten bord?
     

    EHED

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    15.03.2010
    Innlegg
    1.256
    Antall liker
    258
    Sted
    Nordby
    Torget vurderinger
    3
    Reclinersofa med pc-skjerm du bøyer ned fra taket når du skal jobbe?
     

    EHED

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    15.03.2010
    Innlegg
    1.256
    Antall liker
    258
    Sted
    Nordby
    Torget vurderinger
    3
    Husk at reclinersofa tar veldig mye mer plass enn en vanlig sofa og du må jo ha plass til en vugge ved siden av?
     

    Noya

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.11.2013
    Innlegg
    154
    Antall liker
    14
    Torget vurderinger
    2
    Det var faktisk ikke en dum ide Morten! Trudde jeg hadde tenkt alle slags mulige løsninger for og få til en slags arbeidsplass der inne..
    Men det blir jo en utfordring med tanke på kabler fra skjermen til pc kanskje?

    Haha plass til vugge ja! Nei, nå har han blitt så stor at vugge ikke lengre er nødvendig. Trur vel heller ikke han hadde fått sovet der inne med all den lyden.
    Men ja en recliner sofa tar mer plass.. Er kanskje flere fordelere ved og heller gå for en vanlig 3 seter?

    Men jeg likte ideen med og bøye ned en skjerm fra taket, må bare se om det lar seg gjøre. Jeg har en sterk følelse av at strømuttaket i taket kommer i veien.
    Evnt. en smart mekanisme som gjør at jeg kan dra fra skjermen fra bak reclineren?
     

    Noya

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.11.2013
    Innlegg
    154
    Antall liker
    14
    Torget vurderinger
    2
    Her er forresten en skisse av rommet nå.
    Litt usikker på hvordan jeg skal gjøre det med rack ennå, derfor er det ikke noe her nå.. Vurderer og plassere alt bak sofaen og holde det ryddig foran, men er ikke helt sikker på at det skaper mer problemer en det løser, med tanke på fjernkontroller, bytting av filmer og om PS3 kontroller må ha konsollen foran seg eller om det er det samme hvor den står?
    skisseHT.jpg
     

    EHED

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    15.03.2010
    Innlegg
    1.256
    Antall liker
    258
    Sted
    Nordby
    Torget vurderinger
    3
    Husk på at du ikke må sitte i en recliner og jobbe for mange timer i uka!
    Nok av folk som har nakke og ryggproblemer etter å ha jobbet på vanlige kontorpulter....
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.803
    Antall liker
    1.646
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Pas på med ikke at dæmpe for meget. Så lidt dæmpe materiale som muligt i lokalet.
    Der er en og kun en god lytteplacering i et rum. Så jeg ville vælge en sofa, hvor der IKKE er unødig plads imellem lytterene.
     

    EHED

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    15.03.2010
    Innlegg
    1.256
    Antall liker
    258
    Sted
    Nordby
    Torget vurderinger
    3
    3Daniel har vært hos meg og hørt et dempet rom og tror han likte det han hørte :)
    Dette er et veldig lite rom og der er det demping som må til....
     

    Antonsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Innlegg
    4.690
    Antall liker
    5.124
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Kjøp en god universalfjernkontroll (les: nye harmony) så kan det plasseres hvor som helst. PS3 trenger heller ikke "fri sikt" for å fungere (er vel bluetooth?).
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.803
    Antall liker
    1.646
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    3Daniel har vært hos meg og hørt et dempet rom og tror han likte det han hørte :)
    Dette er et veldig lite rom og der er det demping som må til....
    Jeg har et rum, jeg har dæmpet, fordi det rungede og jeg har arbejdet meget med dæmpning af rummet. Det er også godt og det mener mange, der kommer og lytter.
    Rockfon Sonar i 22 mm. placeret under gibsplaeloft samt på forvæggen. Parketgulv på strøer. Men jeg har hørt, hvad diffusere kan gøre istedet for. :)
     
    Sist redigert:

    Noya

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.11.2013
    Innlegg
    154
    Antall liker
    14
    Torget vurderinger
    2
    Takker for tips og tilbakemeldinger. Etter og ha hørt rommene til EHED og Retep, så er jeg ganske trygg på at absorberende dempere er tingen for meg :)
    Jeg har funnet ut at en klar, detaljerik og fyldig lyd med flott pinpointing er det jeg er på jakt etter, og det hørte jeg masse av hos Retep og EHED!

    Skal ikke se bort i fra at den fjernkontrollen kommer i hus engang i fremtiden Antonsen ;) Takk for tipset!

    Fikk en ide nå nettopp jeg ønsker og lufte her inne og høre det er god ide.
    Jeg har knotet litt med og finne en god løsning for og ha full kontroll på lysgjennomtrenging fra dør og vindu utenom og gjøre drastiske endringer.
    Da har jeg fått en ide om og ha et teppe hengede langs de lengste veggene med dør og vindu, det skal være lyd dempende plater bak gardinene på refleksjonspunkter. Problemet er hvordan jeg skal finne en garding som er tett nok for stenge lys og lysrefleksjoner ute men la lyden fra surround høyttalerne komme igjennom utenom og dempe direkte lyden.. Skal jeg la gardin stoppe før den kommer til høyttalerne eller skal jeg sy inn et annet tekstil som f.eks høyttaler stoff der surround HT er?
    Døra er hvit, og ønsker ikke og male døra, og trekke den i stoff blir bare rart estetisk sett..

    Hva trur dere, god ide eller dårlig ide? Største minuset jeg kan tenke er at det er en ventilasjons kanal på den ene siden av rommet så høyden på gardinene blir litt forskjellig...
     

    EHED

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    15.03.2010
    Innlegg
    1.256
    Antall liker
    258
    Sted
    Nordby
    Torget vurderinger
    3
    Ikke så dum ide, men jeg er redd for at selv høyttalerstoff som henger i folder som en gardin vil drepe en del av diskanten fra surroundhøyttalerne. Høyttalerstoff er vel i utgangspunktet ment å være transparent når det spennes opp på ramme.
     

    Noya

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.11.2013
    Innlegg
    154
    Antall liker
    14
    Torget vurderinger
    2
    Stemmer det... Har du et annet forslag til tekstil? Evnt. må jeg lage et hull til ht... Kom på at for at vinduet skal dekkes så gardinene forbi surround høyttalerne.
     

    EHED

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    15.03.2010
    Innlegg
    1.256
    Antall liker
    258
    Sted
    Nordby
    Torget vurderinger
    3
    Kan du lage en søyle med høyttalerstoff akkurat foran høyttalerne med oppspent ht-stoff, eventuelt med gardin over ved vinduene?
     

    Noya

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.11.2013
    Innlegg
    154
    Antall liker
    14
    Torget vurderinger
    2
    tt med og forestille meg det du beskriver Morten. Kunne du ha forklare hvordan du tenkte det?
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Regner med han mener to stenderer som går fra tak til gulv som du da spenner htstoff rundt. inne i den så henger du høyttaleren.
     

    Vedlegg

    Noya

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.11.2013
    Innlegg
    154
    Antall liker
    14
    Torget vurderinger
    2
    OK da forstår jeg vis det var slik EHED tenkte det:) Jeg trur dessverre ikke det løser noe, pga. Lite rom er det ikke masse plass og gå på, på sidene. Da SR HT blir plassert rett bak sofaen og ikke noe plass til stendere. :(
    Har ikke behov for og skjule ht men jeg ønsker og skjule døra og vinduene. Har falt litt for ideen med gardiner på veggene, men sliter med og finne en løsning for ht. Kan ta en kortere høyde der ht er, men skeptisk til om det kommer til og se fint ut?
     

    EHED

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    15.03.2010
    Innlegg
    1.256
    Antall liker
    258
    Sted
    Nordby
    Torget vurderinger
    3
    Da ordner du så høyttalerne henger 2 cm ut fra vegg, passer på at gardinene treffes akkurat bak høyttalerne og drar de inntil hverandre bak.
     

    Noya

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.11.2013
    Innlegg
    154
    Antall liker
    14
    Torget vurderinger
    2
    Hehe det trenger ikke og være noe vanskeligere en det nei :)
    Jeg var og titte litt på gardiner i går og fant noen som var fine, men begynte og tenke på om det er nødvendig med lydplater bak når hele veggen på begge sider er dekt med en tykk gardin? LINK TIL GARDIN
    Eller så vurderer jeg scene molton fra evenstad som koster 213.- m med 300cm i bredden.
    billigste alternativet er fra ikea, og finere farger og velge mellom :)
     

    Noya

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.11.2013
    Innlegg
    154
    Antall liker
    14
    Torget vurderinger
    2
    Tenkte og lage projektor lerrete selv og lurer på om noen her har gjort det før eller kan tipse om hvilken tekstiler jeg bør vurdere?
    Har lest litt på nettet men eneste jeg finner ut at det er lettere og få tak i ting i utlandet:p
    ønsker helst og finne i Norge som har fine priser. Jeg prøver og skvise ned budsjettet der det er mulig :)
     

    BEF.

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.04.2008
    Innlegg
    786
    Antall liker
    1.403
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Tenkte og lage projektor lerrete selv og lurer på om noen her har gjort det før eller kan tipse om hvilken tekstiler jeg bør vurdere?
    Har lest litt på nettet men eneste jeg finner ut at det er lettere og få tak i ting i utlandet:p
    ønsker helst og finne i Norge som har fine priser. Jeg prøver og skvise ned budsjettet der det er mulig :)
    Lerrets duk er et meget spesielt vevd stoff, så det er ikke noe du enkelt kan erstatte med noe annet type stoff.
     

    Noya

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.11.2013
    Innlegg
    154
    Antall liker
    14
    Torget vurderinger
    2
    Hei BEF, takk for svar :) Ok, det var nok det jeg tenkte meg, da får jeg finne en annen løsning :)
    Men sitter og ser at avshop har noen kampanjer på DIY lerreter så da har jeg følgende spørsmål.

    Silver screen, her har jeg hørt at det ikke egner seg for 2D. Jeg kjører på en Optoma HD20 så det vil bli 2d en stund til fremover frem til prisene på 3d/4k projektorer blir mer fornuftige. Men er det så ille eller fungerer det helt fint?

    Lydtransperent duk: Her er jeg litt urolig for om jeg kommer til og plages av teksturen i tekstilen når jeg vil sitter rundt 250cm fra lerretet?

    Eller bør jeg heller gå for en 77" skjerm og ikke 88" og spare 1600.- ?
     

    BEF.

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.04.2008
    Innlegg
    786
    Antall liker
    1.403
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Jo større bilde jo bedre! Sitter selv 3 meter unna 144" 2:35-1, finnes ikke tekstur i bildet med den nye V5 duken til AVshop.
     

    Noya

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.11.2013
    Innlegg
    154
    Antall liker
    14
    Torget vurderinger
    2
    ah kanon! Får ikke optomaen til gå noe høyere en 88" på kaste avstanden :( Rommet er bare 320cm langt.
    Da trur jeg kanskje jeg skal prøve lydduken. Nå er det v2 eller v4 som er aktuell med tanke på pris. Trur kanskje de er litt grovere men er verdt et forsøk i forhold til pris.

    Hvordan løste du 16.9 formatet, trekker du inn på sidene?
    Vurderer og gå for 16.9 og heller lage noen "bokser" som dekker lerretet når det er 2.35-1 format som skal spilles av.
     

    BEF.

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.04.2008
    Innlegg
    786
    Antall liker
    1.403
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har motorisert zoom på på projektoren, så jeg zoomer ut slik at bildet dekker hele lerretet i 2.35:1 og zoomer inn så jeg får 16:9 når jeg ønsker det. Jeg har ikke noe maskering da for det feltet som er hvit på siden av lerretet.
     

    EHED

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    15.03.2010
    Innlegg
    1.256
    Antall liker
    258
    Sted
    Nordby
    Torget vurderinger
    3
    Hvis du ikke skal ha senter bak lerretet, er det ingen hensikt å ha lydtransparent lerret. Et vanlig lerret gir vel bedre bilde?
    Kjører selv med et 16:9 lerret og det fungerer helt greit med stripe oppe og nede når man ser 2.35:1.
     

    Noya

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.11.2013
    Innlegg
    154
    Antall liker
    14
    Torget vurderinger
    2
    Grunnen til at jeg vurderer lydtransparent lerret er fordi det koster 499.- i stedenfor 1800.- så jeg kan spare en del på det. Dersom det er slik du sier at jeg mister en del bildekvalitet så bør jeg kanskje revurdere..
    Prøver og tenke litt fornuftig oppi alt dette hehe.. Så derfor jeg vurderte det, men hva trur du og BEF om det?
     

    BEF.

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.04.2008
    Innlegg
    786
    Antall liker
    1.403
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Grunnen til at jeg vurderer lydtransparent lerret er fordi det koster 499.- i stedenfor 1800.- så jeg kan spare en del på det. Dersom det er slik du sier at jeg mister en del bildekvalitet så bør jeg kanskje revurdere..
    Prøver og tenke litt fornuftig oppi alt dette hehe.. Så derfor jeg vurderte det, men hva trur du og BEF om det?
    Som Morten, EHED, sier får du et mye bedre bilde med et vanlig lerret enn et lydtransparent. Skal du ikke ha høyttaler bak lerretet er det iallefall tull å går for et lydtransparent lerret.
     

    John_Harald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Innlegg
    4.044
    Antall liker
    1.837
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    Grunnen til at jeg vurderer lydtransparent lerret er fordi det koster 499.- i stedenfor 1800.- så jeg kan spare en del på det. Dersom det er slik du sier at jeg mister en del bildekvalitet så bør jeg kanskje revurdere..
    Prøver og tenke litt fornuftig oppi alt dette hehe.. Så derfor jeg vurderte det, men hva trur du og BEF om det?
    Som Morten, EHED, sier får du et mye bedre bilde med et vanlig lerret enn et lydtransparent. Skal du ikke ha høyttaler bak lerretet er det iallefall tull å går for et lydtransparent lerret.
    Det er overhode ikke tull med et lydtransparent lerret for oss som tar akustikken på alvor og ønsker akustikktiltak bak lerretet. Et vanlig lerret vil også reflektere lyden ganske mye, og det er ofte ikke ønskelig. Anbefaler deg å gå for kvalitet, f.eks V4.
     

    EHED

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    15.03.2010
    Innlegg
    1.256
    Antall liker
    258
    Sted
    Nordby
    Torget vurderinger
    3
    Ja, og hvis dette er et problem, ville jeg eventuelt gått for et nedtrekkslerret, kanskje med motor for å treffe nøyaktig posisjon hver gang (og slippe å reise seg :) ).
    Akustisk sett er det avhengig av frontenes plassering og spredningskontroll i forhold til hvor mye "skade" lerretet gjør, men bildemessig er det bedre med et vanlig lerret....

    Altså, beste kompromiss - nedtrekkslerret som tas opp når man finlytter til musikk med akustikktiltak bak ?
     

    Noya

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.11.2013
    Innlegg
    154
    Antall liker
    14
    Torget vurderinger
    2
    Gode ideer som dere kommer med :) Tusen takk!
    Det første jeg tenker på er at jeg har allerede solgt nedtrekk lerretet mitt :( Men det hadde vært for stort for rommet jeg får.
    Ja det er en ide og ha nedtrekk, men jeg gledet meg til og ha et ramme lerret. Det blir mer kinofølelse over det. Må tenke litt på det her :)
     

    BEF.

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.04.2008
    Innlegg
    786
    Antall liker
    1.403
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Grunnen til at jeg vurderer lydtransparent lerret er fordi det koster 499.- i stedenfor 1800.- så jeg kan spare en del på det. Dersom det er slik du sier at jeg mister en del bildekvalitet så bør jeg kanskje revurdere..
    Prøver og tenke litt fornuftig oppi alt dette hehe.. Så derfor jeg vurderte det, men hva trur du og BEF om det?
    Som Morten, EHED, sier får du et mye bedre bilde med et vanlig lerret enn et lydtransparent. Skal du ikke ha høyttaler bak lerretet er det iallefall tull å går for et lydtransparent lerret.
    Det er overhode ikke tull med et lydtransparent lerret for oss som tar akustikken på alvor og ønsker akustikktiltak bak lerretet. Et vanlig lerret vil også reflektere lyden ganske mye, og det er ofte ikke ønskelig. Anbefaler deg å gå for kvalitet, f.eks V4.
    Vis du er ute etter en duk med gode akustiske egenskaper må du ikke gå for V4, men V5. Her snakker man virkelig ekstremt store forskjeller på lyd egenskaper!
     

    John_Harald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Innlegg
    4.044
    Antall liker
    1.837
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    Grunnen til at jeg vurderer lydtransparent lerret er fordi det koster 499.- i stedenfor 1800.- så jeg kan spare en del på det. Dersom det er slik du sier at jeg mister en del bildekvalitet så bør jeg kanskje revurdere..
    Prøver og tenke litt fornuftig oppi alt dette hehe.. Så derfor jeg vurderte det, men hva trur du og BEF om det?
    Som Morten, EHED, sier får du et mye bedre bilde med et vanlig lerret enn et lydtransparent. Skal du ikke ha høyttaler bak lerretet er det iallefall tull å går for et lydtransparent lerret.
    Det er overhode ikke tull med et lydtransparent lerret for oss som tar akustikken på alvor og ønsker akustikktiltak bak lerretet. Et vanlig lerret vil også reflektere lyden ganske mye, og det er ofte ikke ønskelig. Anbefaler deg å gå for kvalitet, f.eks V4.
    Vis du er ute etter en duk med gode akustiske egenskaper må du ikke gå for V4, men V5. Her snakker man virkelig ekstremt store forskjeller på lyd egenskaper!
    Hvis man ikke skal ha høyttalerene bak lerretet, men kun ønsker at lyden skal slippe igjennom til diffusorer, dempeplater og Helmhotz resonatorer bak. Spiller det da noen rolle om man velger V4 kontra V5? Har kun opplevd V4 hos Avshop og bildekvaliteten kunne jeg ikke klage på..
    Må også huske på at trådstarter ønsker å spare litt penger, men erfaring så langt er at bildekvaliteten på lydtransparent lerret er veldig bra og ikke merbart bedre med vanlig duk.
    Uansett hva du gjør, for den beste kinoopplevelsen gå for et rammelerret i 2.35:1 format. Siden jeg ikke er ferdig med musikkrommet mitt enda, kjører jeg foreløpig rett på en hvit vegg som har 3,8 meter bredde. Har mulighet til å kjøre 16:9 og 2.35:1 format og trodde lenge jeg jeg skulle ha et 16:9 lerret. Man lærer etter noen hundre filmer.. Alle filmene jeg ser nå konverterer jeg i VLC til 2.35:1 format :)
     

    Noya

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.11.2013
    Innlegg
    154
    Antall liker
    14
    Torget vurderinger
    2
    Tusen takk for svar og hjelp! :)

    Jeg trur det blir en lydtransparent duk V2. Den koster meg 500.- og føler det er verdt pengene og prøve!
    Jeg kommer til og ha et 16:9 format siden jeg kommer til og bruke det en del til gaming også.

    Eller så har jeg et spørsmål jeg ikke fikk svar på tidligere.
    Jeg skal henge opp tykke gardiner på lang siden av veggene for og sperre ut lys fra vindu og at jeg synes det ser fint ut.
    Med tanke på foldene som kommer av gardinen, så vil jo dette dempe en god del og tekstilen er ganske tykk og ikke veldig luftig.
    Vil jeg da trenge og ha dempere på baksiden av gardinene?
     

    John_Harald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Innlegg
    4.044
    Antall liker
    1.837
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    Tusen takk for svar og hjelp! :)

    Jeg trur det blir en lydtransparent duk V2. Den koster meg 500.- og føler det er verdt pengene og prøve!
    Jeg kommer til og ha et 16:9 format siden jeg kommer til og bruke det en del til gaming også.

    Eller så har jeg et spørsmål jeg ikke fikk svar på tidligere.
    Jeg skal henge opp tykke gardiner på lang siden av veggene for og sperre ut lys fra vindu og at jeg synes det ser fint ut.
    Med tanke på foldene som kommer av gardinen, så vil jo dette dempe en god del og tekstilen er ganske tykk og ikke veldig luftig.
    Vil jeg da trenge og ha dempere på baksiden av gardinene?
    En tykk gardin vil ikke dempe dypt i frekvens, men kun ta øvre del av toneområdet.
    Om du trenger å dempe/diffusere bør du lytte deg frem til, eventuelt bruke målinger.
    Om du ønsker å dempe f.eks 1. refleksjonen mer bredbåndet, kan du teste ut rockfon akustikkplater. De er veldig billige og leveres i størrelsen 120*60 cm, gå for de med 10 cm dybde. Selv kjører jeg to plater, 20 cm dybde i 1. refleksjonen.
     

    Noya

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.11.2013
    Innlegg
    154
    Antall liker
    14
    Torget vurderinger
    2
    Ja det blir nok noen lydplater av rockfon på første refleksjonene! Takk for råd:)

    Da har jeg vært en liten tur hos Retep igjen i dag, var morro og høre på anlegget hans igjen! Det er så utrolig god lyd der og håper jeg kan komme i nærheten.. Takk for lytten Peter, ble ikke like lenge i dag men kommer gjerne igjen hehe. :)
    Men nå er jeg stolt eier av en Unico DM, nå håper jeg bare at det kommer en god forforsterker i hus snart! Er veldig spent på hvordan Piegane mine ville spille på med en Anthem Reciver med Unico DM effektrinn! Har ikke veldig store forventinger med den komboen, men vil uansett være MYE bedre en noe annet jeg har hatt tidligere med en Pioneer VSX 827 og Dali concept 6..
     

    Noya

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.11.2013
    Innlegg
    154
    Antall liker
    14
    Torget vurderinger
    2
    Hei igjen,

    Liten oppdatering, nå har jeg fått " flyttet " inn i det nye huset og i går fikk jeg henta Piega ht mine! Siden rommet ikke er oppe og går så koblet jeg til det i stua inntil videre. Må bare si at jeg er utrolig fornøyd med Piegaene. Det var en helt annen verden og de spilte fantastisk. Jeg trudde det ville være en del klang i rommet siden det er er relativt tomt og heller mye esker osv.. Men de spilte feiende flott! Blir utrolig spennende og se og høre hvordan rommet blir til slutt!
    Så nå er det ikke lenge igjen før jeg kan begynne og mekke på hjemmekinoen min!
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn