Trenger litt råd om og sette opp dedikert hjemmekino!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Gratulerer med den største oppgrederingan av lyden du kan få. Egen bolig og eget rom. Godt at du er fornøyd med Piegaene! Følger med her fremover..
     

    Noya

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.11.2013
    Innlegg
    154
    Antall liker
    14
    Torget vurderinger
    2
    Takk Peter :) Har kommet i gang med maling og skal ta andre strøk senere i kveld! Skal få postet noen bilder i morgen:)
    Sitter og venter på pris på Rockfon 100mm plater fra Bauhaus, det var vist "" kun 1 person "" på Rockfon som kunne gi pris til Bauhaus i følge Bauhaus.... Denne personen er selvfølgelig sykemeldt... Er forsåvidt nesten umulig og få noen priser generelt på byggvarer der.. Var innom for og få noen priser og tips til treverk for og bygge rammer til lydplatene, ramme til takplaten osv.. Endte opp med at de hengte seg opp i hvordan jeg skulle få montert takrammen pga. størrelsen. Hyggelig det og veldig hyggelig betjening men etter og ha pratet med dem i 1t30min hadde jeg forventet mer 3 forskjellige priser..

    Nokk klaging :p Det blir morro og se hvordan utseende på rommet blir. :)
     

    Noya

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.11.2013
    Innlegg
    154
    Antall liker
    14
    Torget vurderinger
    2
    Da er så og si prosessen i gang :) Har fått malt vegger og tak og lagt teppefliser.
    Neste på agendaen blir og få inn et " flytende tak " med dempere og spottere, velger og gjøre det først siden det ikke kan være noe i rommet før jeg får den plass pga. størrelsen.

    Målet med rommet er og ungå og skade for mye, så ingen innfelte høyttalere eller kabler i vegger osv. desverre.
    Blir nok en liten stund til neste oppdatering, da jeg må priotere og isolere uteboden først :(
    Her er ihvertfall noen bilder så langt.. Er litt flekking igjen, men det meste blir borte når kabellister, gardiner og sofa kommer på plass. :)
    IMG_5016.JPG
    IMG_4992 (Custom).JPG
    IMG_4993 (Custom).JPG
    IMG_5015.JPG
    IMG_5014.JPG
    IMG_5013.JPG
    IMG_5012.JPG
     

    EHED

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    15.03.2010
    Innlegg
    1.256
    Antall liker
    258
    Sted
    Nordby
    Torget vurderinger
    3
    Blir veldig bra dette!

    Spennende å se hvordan løsningen i taket blir seendes ut....
     

    Noya

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.11.2013
    Innlegg
    154
    Antall liker
    14
    Torget vurderinger
    2
    Takk Morten!
    Løsningen blir nok noe i den duren vi snakket om. Men tenker flette noe lignende tøy striper for og holde platene oppe.

    Mens jeg venter så har jeg fått satt opp litt ting i rommet, endelig fått hørt hvordan rommet er nakent med musikk. Blir nok ganske fint når jeg har fått inn akustikk plater osv i rommet.
    Tenkte og bygge rammelerretet i kveld, har fått montert opp projektor og målt ramme størrelse. Blir ca. 87" noe som ikke er alt for galt med tanke på jeg sitter bare 2,5m unna lerretet.
    Jeg har en lerretsduk med grå og hvit side. Vurderer faktiskt og bruke den hvite delen, siden jeg jeg kommer til og ha ganske så god kontroll på lys i rommet og fra utsiden.

    Noen som mener noe annet? Kommer til og ha tykke gardiner på veggene for og sperre lys ute fra dør og vindu. Alle flater er malt med super matt maling i en aske sort farge.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Husk på å tette lystilgangen fra oversiden av vinduet også. Er ofte mye lyd som kommer inn fra oversiden av vinduet..
     

    Noya

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.11.2013
    Innlegg
    154
    Antall liker
    14
    Torget vurderinger
    2
    Takk for tipset Retep! Gardinene blir festet i taket så trur nok det løser det, vis ikke får jeg legge inn en skyggeboks e.l. :)
     

    Noya

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.11.2013
    Innlegg
    154
    Antall liker
    14
    Torget vurderinger
    2
    Da er det på tide med en oppdatering!
    Er fortsatt en del som gjenstår men det nærmer seg, har fått kost meg med litt musikk og høre hvordan det blir.

    Er strålende fornøyd med Piegane i rommet, desverre så er det noen merker på bånddiskanten, men det er kun visuelt og skal ikke påvirker lyden i følge Duet.. Er usikker på om det var sånn når jeg fikk den eller om det er noe som har oppstått etter jeg har fått den.. Det har vært folk ut og inn her, så jeg kan ikke si med sikkerhet at de var sånn når jeg fikk dem.. Men de spiller uansett feiende flott og kan ikke høre noen antydning til skade.

    Bortsett fra det så har jeg fått laget selve rammelerretet, gjenstår og lage kanten rundt.

    Har laget akustikk plater av rockfon, kun 4 stk til nå. Kommer nok noen fler.

    Har begynt på bassfellene som dere kan se på bildet.

    Gardiner er hengt opp, men trengs og syes til.


    Gardinene gjorde underverker i forhold til lyden, det hjalp en del med akustikk platene, men det var først når jeg hente opp gardinene at det skjedde noe med lyden :)
    Har bestilt mic for og gjøre noen målinger så kommer til og poste det også etterhvert :)

    Her er noen bilder
    .
    IMG_5023.jpg
    IMG_5028.jpg
    IMG_5037.jpg
     

    Noya

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.11.2013
    Innlegg
    154
    Antall liker
    14
    Torget vurderinger
    2
    Skal være sagt at stolen er midlertidig, det samme gjelder også platen hvor alle komponentene er.. Her kommer det et hjemmesnekra rack.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Må vel snart en tur ned da ser jeg...
     

    Noya

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.11.2013
    Innlegg
    154
    Antall liker
    14
    Torget vurderinger
    2
    Skal sette på kaffen Peter ;)
     

    Noya

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.11.2013
    Innlegg
    154
    Antall liker
    14
    Torget vurderinger
    2
    Da har jeg fått gjort noen målinger.. Er ekstremt nybegynner så jeg har masse og lære, men Peter var så snill og guidet meg igjennom første målinger.
    Har fått opp bassfeller, og tak dempere kommer opp til helgen!

    Her er dagens resulatet. Målingene er med begge høyttalerne.
    Vannfall, GD og SPL.
    500ms1.jpg
    gd.jpg
    spl1.jpg
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Ser ikke verst ut dette! Legg ut vannfallet med 300ms også. Det du skal jobbe med er den dippen du har mellom 70-90hz. Kom til å tenke på. Resiveren din, sår den i surround modus eller i stereo modus?
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Legg også ut ETC kurven, kanskje den kan forklare den dippen du har i frekvens kurven din....
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Ser du på GD og på SPØ grafen din. At GD viser et hopp der frekvensen din viser en dipp? Det har nok en sammenheng. Tror rimelig sikkert at dette er en kansellering i forbindlese med romstørrelse/dimmensjoner og plasserineg av HT og/eller sitteposisjon....
     

    Noya

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.11.2013
    Innlegg
    154
    Antall liker
    14
    Torget vurderinger
    2
    Hei Peter!
    Takk for tipsene, vi får se når jeg får testa litt mer.. Skal bare få opp resten av akustikk behandlingene jeg har tenkt og se hva som skjer da :)
    Her er et vannfall på 300ms og ETC!

    300ms1.jpg
    etc1.jpg
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Heisann. Du får teste ut det vi snakka om igår rundt det med akustikkplate på utsiden/innsiden/bak/over høyttaleren for å se hvor de ulike refleksjonene kommer fra. Det er litt rot mellom 2,5-3ms eller omkring der. godt mulig du blir kvitt dette med de tiltakene i taket du hadde tenkt. Ellers så helt greit ut. det meste ligger på + - 15db.
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Hei, den dippen du har på 80hz kommer høyst sannsynlig fra bakvegg eller sidevegg. Står basselementene dine ca 1 meter unna en vegg?
     
    Sist redigert:

    Noya

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.11.2013
    Innlegg
    154
    Antall liker
    14
    Torget vurderinger
    2
    Takk for det Retep, skal slenge opp flere målinger når jeg har noe nytt :)

    Hei Atle, takk for tipset! Elementene står ca. 80cm fra bakvegg så det kan stemme det :) De står også VELDIG nærme gardinene på denne målingen.

    Jeg trenger litt hjelp med plassering av side surround høytallerne på siden, pga. rom størrelse og gardiner på veggen pluss en sofa på 260cm som kommer inn etterhvert så sliter jeg med og finne en løsning for og montere høyttalerne.
    Har snakket om dette tidligere og hadde egentlig bestemt meg for og finne et stativ som jeg kan montere bak gardinene og ha en stang som går ut fra veggen som høyttaleren kan monteres på. Da ville gardinene bli trukket for på baksiden av høyttalerne.

    Jeg klarer ikke og finne en god løsning på dette på nettet som kan kjøpes ferdig..
    Prøver også og finne et gulvstående stativ, men finner ingen som er høye nok, stativet bør være 150cm høyt. Samt ikke ha for stor fot, slik at den kan plasseres på siden av sofaen og veggen. Her har jeg heller ikke klart og finne noe pga. lengden jeg trenger..

    Så da står jeg med alternativ 3. Plassere høyttalerne i taket. Hvordan er dette? Vil det fungere like fint?
    Har aldri prøvd det før så her er jeg veldig usikker på hvordan lyden blir, er også usikker på om det fungerer for de som sitter på siden, siden de da vil nesten ha høyttaleren over hodet.... :(

    Eller så er det en nød løsning med og ikke lag gardinene trekkes helt bakover og la høyttalerne henge på veggen uten noe foran.. Men da vil ikke vinduet dekkes for og må finne en ekstra løsning her..

    Hva ville dere gjort og har dere noen andre løsninger eller kanskje til og med har sett noen av de stativene jeg har nevnt?
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Kanskje ikke det mast aktuelle, men kan du ikke lage et vindu å gardinene da og feste HT på veggen....? HT i taket har jeg absolutt ingen formening om. Har aldri prøvd det.
     

    John_Harald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Innlegg
    4.044
    Antall liker
    1.837
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    Fest kjetting, tau eller strikk til høyttalerene. Kjettingen fester du deretter i taket og sørger for riktig høyde.
     

    Vedlegg

    Noya

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.11.2013
    Innlegg
    154
    Antall liker
    14
    Torget vurderinger
    2
    Retep: Ja tanken har slått meg, men er litt usikker på om det lar seg gjøre. Jeg må gjøre litt flere mål før jeg prøver hehe. Trur det nemlig er rundt 15-20cm fra vegg til gardin, pga. ventialsjons rør..
    Trur også det er mest vennlig og ha de på veggen, så slipper de som sitter på siden og få høyttaleren rett i øret..

    John_Harlad: Det var også en god løsning! Men høyttalerne som skal festes er klipsch rs 41 dermed litt kronglete form. Må kanskje også lage en slags vekt som gjør at den ikke tipper fremover siden feste til klipsch er på baksiden?
    RS-41-FrontII_635042250205370000_medium.jpg

    RS-41-BackII_635042250364990000_thumb.jpg
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Evnt snekre stativ selv. Trenger ikke å være vanskelig det. RS42 er vel relativ lette?
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    En annen løsning vil jo være veggfester for tv der du skrur på en sponplate og på den fester du HT. Blir en relativt kostbar måte å feste de opp på, men det vil fungere. Det positive er da at du kan legge HT inntil veggen når de ikke brukes ( bak gardinen) og så kan de stå fremme når du ser film....
     

    Noya

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.11.2013
    Innlegg
    154
    Antall liker
    14
    Torget vurderinger
    2
    Ja jeg har tenkt tanken på veggfeste til tv, synes bare det er litt dyrt for noen fester.

    Noen god ide på hvordan mekke det selv? Har tenkt mye på det, men føler ikke at jeg har kommet i mål ennå der.
     

    Noya

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.11.2013
    Innlegg
    154
    Antall liker
    14
    Torget vurderinger
    2
    Takk for link EHED, har sett på de, men fant ikke noen som er "lange" nok.. :(

    Men en ide utenom det vanlige.. Hvordan ville det vært og plassert side høyttalerne på bassfellene? Slik at de blir på en måte i hjørnet og vinklet 45 grader inn mot rommet? Se bildet.

    setupexample.jpg
     

    EHED

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    15.03.2010
    Innlegg
    1.256
    Antall liker
    258
    Sted
    Nordby
    Torget vurderinger
    3
    Det burde gå greit det, men skulle du ha 7.1?
     

    Noya

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.11.2013
    Innlegg
    154
    Antall liker
    14
    Torget vurderinger
    2
    Ja, det blei til det. Skal ihvertfall prøve. Har et par ekstra dali høyttalere jeg tenkte og bruke.
    Om det blir 7.1 eller 7.0 får vi se, skal ta litt målinger med og uten sub :)
     

    EHED

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    15.03.2010
    Innlegg
    1.256
    Antall liker
    258
    Sted
    Nordby
    Torget vurderinger
    3
    Du vil ikke få det samme med 7.0 som 7.1.
    .1 sporet er mikset litt annerledes enn bassen du får ut med 7.0, så jeg vil ihvertfall anbefale sub til filmbruk.
     

    Noya

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.11.2013
    Innlegg
    154
    Antall liker
    14
    Torget vurderinger
    2
    Ja er klar over at lfr sporet har et eget lydspor. Derfor er det mest sannsynlig at det blir 7.1 kanskje til og med 7.2 som vi har snakket om tidligere til filmbruk.

    Har fått tatt noen flere bilder fra rommet. Gjenstår en del fortsatt men det nærmer seg. :
    ')
    tak3.jpg
    tak1.jpg
    tak2.jpg
     

    Noya

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.11.2013
    Innlegg
    154
    Antall liker
    14
    Torget vurderinger
    2
    Takk Retep :)

    Da har jeg også fått løst problemet med side høyttalerne. Jeg lagde en plattform og kledde den i velour og hengte det opp med sort kjetting.
    Ble fornøyd med resultatet, ser litt hjemmesnekra ut men synes det er litt kult.. Litt uheldig med kledningen i velour, men var så gira at det gikk litt fort unna ;)

    DSC_0401.JPG
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Skal være litt tøft synes jeg.... Får du lytta noe til musikk imens du snekrer?
     

    Noya

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.11.2013
    Innlegg
    154
    Antall liker
    14
    Torget vurderinger
    2
    Nei blir lite med musikk mens jeg snekrer :( Det blir litt støvete så jeg tørr ikke og ha kompinentene i nærheten..
    Men er så og si ferdig med snekring nå, nå har jeg begynt og legge kabel lister og skal plassere ut resten av høyttalerene.
    Så er det og finne refleksjonspunkter, sub plassering osv.. Det er nå moroa begynner!
     

    EHED

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    15.03.2010
    Innlegg
    1.256
    Antall liker
    258
    Sted
    Nordby
    Torget vurderinger
    3
    Herlig,
    det skjer mye her på en gang - begynner å nærme seg :)
     

    Noya

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.11.2013
    Innlegg
    154
    Antall liker
    14
    Torget vurderinger
    2
    Takk EHED!
    Ja det nærmer seg med stormskritt, har stått på litt ekstra denne uka.

    Men hva er det man bruker av lydfiler for og spille av sub når man skal finne sub plasering?

    Husker ikke hvor på reciveren det var, men er et sted hvor man kan høre hver av høyttalerene med en noise. Det skulle vel fungere det?
    Tenkte og sette suben i sweetspoten og høre meg rundt til jeg finner stedet jeg ønsker og sette subben.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn