Ønsker anbefaling Trenger råd og anbefalinger til kjøp av usb-spdif konverter

OhYeah

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.07.2004
Innlegg
487
Antall liker
399
Sted
Vennesla
Torget vurderinger
17
Har bestemt meg for å bruke den innebygde dac´n (24/96) i Burmester cd 001 i stedet for separat dac (Hegel HD25) når jeg spiller musikk fra MacBook Pro (Apple lossless).

Burmester cd 001 har ikke usb inn. Den har kun coax.

Hva slags usb - spdif konverter bør jeg kjøpe for å få best mulig lyd fra Macbooken?

Vurderte å kjøpe en Hegel HD 2 og ta digital coax signalet videre fra den til Burmester, men etter å ha lest litt frem og tilbake på nettet så er kanskje ikke denne god nok(?).

Forslag og egenerfaring mottas med takk.

Har du en god konverter liggende/til salgs så send meg gjerne en PM :)

God påske :)

OhYeah
 

Laban MK3

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2016
Innlegg
2.907
Antall liker
1.497
Sted
Plankebyen
Torget vurderinger
2
Har bestemt meg for å bruke den innebygde dac´n (24/96) i Burmester cd 001 i stedet for separat dac (Hegel HD25) når jeg spiller musikk fra MacBook Pro (Apple lossless).

Burmester cd 001 har ikke usb inn. Den har kun coax.

Hva slags usb - spdif konverter bør jeg kjøpe for å få best mulig lyd fra Macbooken?

Vurderte å kjøpe en Hegel HD 2 og ta digital coax signalet videre fra den til Burmester, men etter å ha lest litt frem og tilbake på nettet så er kanskje ikke denne god nok(?).

Forslag og egenerfaring mottas med takk.

Har du en god konverter liggende/til salgs så send meg gjerne en PM :)

God påske :)

OhYeah
Er det ikke optisk ut på cd001 ? kanskje du har optisk in på mac igjennom mini jack plugg ( hodetelefon inngangen den har som regel 2 funksjoner )

https://www.hifiklubben.no/kabler/d...tre/audioquest-toslink-mini-adaptor--adapter/

Bare et skudd i blinde fra meg lykke til å riktig god påske :)
 

OhYeah

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.07.2004
Innlegg
487
Antall liker
399
Sted
Vennesla
Torget vurderinger
17
Har bestemt meg for å bruke den innebygde dac´n (24/96) i Burmester cd 001 i stedet for separat dac (Hegel HD25) når jeg spiller musikk fra MacBook Pro (Apple lossless).

Burmester cd 001 har ikke usb inn. Den har kun coax.

Hva slags usb - spdif konverter bør jeg kjøpe for å få best mulig lyd fra Macbooken?

Vurderte å kjøpe en Hegel HD 2 og ta digital coax signalet videre fra den til Burmester, men etter å ha lest litt frem og tilbake på nettet så er kanskje ikke denne god nok(?).

Forslag og egenerfaring mottas med takk.

Har du en god konverter liggende/til salgs så send meg gjerne en PM :)

God påske :)

OhYeah
Er det ikke optisk ut på cd001 ? kanskje du har optisk in på mac igjennom mini jack plugg ( hodetelefon inngangen den har som regel 2 funksjoner )

https://www.hifiklubben.no/kabler/d...tre/audioquest-toslink-mini-adaptor--adapter/

Bare et skudd i blinde fra meg lykke til å riktig god påske :)
Sikkert en mulighet dette, men lydmessig vet jeg ikke....? Noen andre som vet..?
(Jeg har en meget god Wireworld Platinum usb og en meget god PSC coaxkabel som jeg fortsatt ønsker å bruke)
 

Norcane

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2005
Innlegg
1.453
Antall liker
308
Sted
Tomter
Torget vurderinger
34
Har hatt veldig mange forskjellige og anbefaler deg og ikke kjøpe den billigste.
f. eks Bel Canto har både Ulink og ref link som er bra saker. Ref link selges billig på OHC og du kan sikkert prute den enda mer. Jeg solgt min for 4500kr:)
 

OhYeah

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.07.2004
Innlegg
487
Antall liker
399
Sted
Vennesla
Torget vurderinger
17
Har hatt veldig mange forskjellige og anbefaler deg og ikke kjøpe den billigste.
f. eks Bel Canto har både Ulink og ref link som er bra saker. Ref link selges billig på OHC og du kan sikkert prute den enda mer. Jeg solgt min for 4500kr:)
Takk for svar. Tenker det samme som deg og ikke falle for fristelsen til å kjøpe den billigste ;)

Synd du har solgt din Ref Link ellers hadde jeg kjøpt den!

PS. Ser at Bel Canto har BNC kontakt i stedet for RCA. Vil et bnc/rca adapter ha nevneverdig negativ innvirkning på lyden?
 
Sist redigert:

ketilb

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.10.2009
Innlegg
483
Antall liker
135
Sted
Sør-Helgeland
Torget vurderinger
15
Har brukt Hiface Two med min MBP i flere år og er fornøyd, men i dag ville jeg nok kjøpe Singxer F-1 eller storebroren SU-1 (begge nyeste generasjon XMOS), og i ditt tilfelle tenker jeg SU-1 er verdt det ekstra utlegg, når du allerede har gode kabler (usb+coax).
 

Norcane

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2005
Innlegg
1.453
Antall liker
308
Sted
Tomter
Torget vurderinger
34
Hadde en overgang på min Audiophilleo uten at det betydde noe for lyden så det skal sikkert gå bra det..
 

Norcane

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2005
Innlegg
1.453
Antall liker
308
Sted
Tomter
Torget vurderinger
34
Bare til info så vil du ikke ha Hegel HD2 da denne har adaptiv usb inngang.:) Uansett hva du havner på så velg asynkron usb inngang.
 

svart-hvitt

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.01.2015
Innlegg
6.377
Antall liker
4.024
Torget vurderinger
0
Burmester CD 001 har vel optisk inn? Bruk optisk ut fra Mac (det er samme utgang som hodetelefonutgangen).
 

Olav2

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.04.2014
Innlegg
3.342
Antall liker
2.665
Torget vurderinger
1
Jeg er temmelig sikker på at det skaper mer lydmessig krøll å konvertere fra USB til coax enn bare å bruke den optiske utgangen på macen.
 

ketilb

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.10.2009
Innlegg
483
Antall liker
135
Sted
Sør-Helgeland
Torget vurderinger
15
Forutsatt Mac'en er fra før 2016, hvor den optiske utgang ble fjernet.

Edit: refererer til innlegget fra svart-hvitt
 

OhYeah

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.07.2004
Innlegg
487
Antall liker
399
Sted
Vennesla
Torget vurderinger
17
Har ikke tenkt på å bruke den optiske utgangen på mac´n.....kanskje det er veien å gå...
Takk for innspill :)
 

OhYeah

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.07.2004
Innlegg
487
Antall liker
399
Sted
Vennesla
Torget vurderinger
17
Bare til info så vil du ikke ha Hegel HD2 da denne har adaptiv usb inngang.:) Uansett hva du havner på så velg asynkron usb inngang.
Her er jeg helt amatør! Adaptiv og Asynkron usb inngang var helt ukjente begrep for meg! Takk for viktig info :)
 

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Innlegg
4.702
Antall liker
522
Torget vurderinger
1
Bare til info så vil du ikke ha Hegel HD2 da denne har adaptiv usb inngang.:) Uansett hva du havner på så velg asynkron usb inngang.
Her er jeg helt amatør! Adaptiv og Asynkron usb inngang var helt ukjente begrep for meg! Takk for viktig info :)
Bare kjøp noe med en XMOS-brikke i seg. Da får du garantert noe med en minstestandard og som er plug n play når det gjelder Win/Linux/OSX/iOS
 

Norcane

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2005
Innlegg
1.453
Antall liker
308
Sted
Tomter
Torget vurderinger
34
Er uenig med deg her. En god USB konverter kan gjøre lyden bedre grunnet endre klokke og mindre jitter.. Står tonnevis om dette på nett for den som vil lese om dette.



Jeg er temmelig sikker på at det skaper mer lydmessig krøll å konvertere fra USB til coax enn bare å bruke den optiske utgangen på macen.
 

OhYeah

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.07.2004
Innlegg
487
Antall liker
399
Sted
Vennesla
Torget vurderinger
17
Jeg synes også det høres for godt ut til å være sant at jeg en optisk kabel kan være like god som en god usb konverter, men her har jeg null erfaring.
Noen som har egenerfaring med tilkopling av MacBook pro til dac med optisk kabel kontra bruk av usb/konverter av rimelig god kvalitet?
Alle innspill mottas med takk :)
 

svart-hvitt

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.01.2015
Innlegg
6.377
Antall liker
4.024
Torget vurderinger
0
Jeg synes også det høres for godt ut til å være sant at jeg en optisk kabel kan være like god som en god usb konverter, men her har jeg null erfaring.
Noen som har egenerfaring med tilkopling av MacBook pro til dac med optisk kabel kontra bruk av usb/konverter av rimelig god kvalitet?
Alle innspill mottas med takk :)
Prøv og hør. En optisk kabel koster et par hundre så dette er et billig forsøk.
 

Norcane

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2005
Innlegg
1.453
Antall liker
308
Sted
Tomter
Torget vurderinger
34
Du har sikkert sett BC ulink på brukten. Har hatt den også og den er milevis bedre en HD2:)
 

OhYeah

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.07.2004
Innlegg
487
Antall liker
399
Sted
Vennesla
Torget vurderinger
17
Jeg synes også det høres for godt ut til å være sant at jeg en optisk kabel kan være like god som en god usb konverter, men her har jeg null erfaring.
Noen som har egenerfaring med tilkopling av MacBook pro til dac med optisk kabel kontra bruk av usb/konverter av rimelig god kvalitet?
Alle innspill mottas med takk :)
Prøv og hør. En optisk kabel koster et par hundre så dette er et billig forsøk.
Skal teste dette ut så fort som mulig :)
 

OhYeah

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.07.2004
Innlegg
487
Antall liker
399
Sted
Vennesla
Torget vurderinger
17
Du har sikkert sett BC ulink på brukten. Har hatt den også og den er milevis bedre en HD2:)
Har vært i kontakt med selger og denne virker svært interessant, men vil teste ut optisk først....i tilfelle dette er godt nok... :)
 

svart-hvitt

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.01.2015
Innlegg
6.377
Antall liker
4.024
Torget vurderinger
0
Jeg synes også det høres for godt ut til å være sant at jeg en optisk kabel kan være like god som en god usb konverter, men her har jeg null erfaring.
Noen som har egenerfaring med tilkopling av MacBook pro til dac med optisk kabel kontra bruk av usb/konverter av rimelig god kvalitet?
Alle innspill mottas med takk :)
Prøv og hør. En optisk kabel koster et par hundre så dette er et billig forsøk.
Skal teste dette ut så fort som mulig :)
Mine toslink-kabler fra Klotz og Supra fungerer som de skal.

Hvis du ikke er fornøyd og vil leke deg med USB-reklokkere og -konvertere (merk at Burmesteren har XLR-inngang for det balanserte proformatet AES-EBU og ikke bare konsumentstandarden SPDIF), kan jeg komme med innspill som koster fra 10.000 til 40.000. Men de lærde strides om slike produkter egentlig er nødvendige når de skal inn i en ellers god kjede (Burmester-spilleren er sikkert veldig god selv om den er gammel).
 

WayAhead

Æresmedlem
Ble medlem
27.12.2017
Innlegg
14.625
Antall liker
3.439
Sted
Sky No Limit....
Torget vurderinger
0
Denne "does it all" uten å tukle med bitene..

Hvis HiFi klubben har den fortsatt er det vel mulig å prøve den og evt returnere den om du ikke er fornøyd - i fall du ikke kommer i mål kabelveien.

D3S_7937-rear-1600.jpg
 

ketilb

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.10.2009
Innlegg
483
Antall liker
135
Sted
Sør-Helgeland
Torget vurderinger
15
Jeg har testet optisk vs coax med to forskellige Dac’er og MBP, begge ganger foretrakk jeg coax, begge ganger var det billig optisk kabel (Supra) vs Hiface Two (XMOS) med noe dyrere coax kabel. Jeg tenker resultatet avhenger av s/pdif-implementeringen i Dac’en og personlige lydpreferanser. Mulig bedre optisk kabel ville ha endret på resultatet i mine eksempler, jeg vet det ikke. Er også mulig XMOS gjør noe med lyden som jeg liker, har ikke testet andre usb-til-spdif convertere.

CD001 er utviklet for 15+ år siden, de fleste Dac’er og cd-spillere brukte coax (digitalt inn eller ut) på den tiden, så selv om CD001 var top-of-the-line, er det ikke sikkert den optiske inngangen ble prioritert like høyt som coax og AES under utviklingen. Men for all del prøv ut optisk først, og hvis det høres bra nok ut, er det penger spart.

Vedrørende DagMagic Plus så gir den ingen mening å kjøpe en converter med 2012-teknologi, når dagens teknologi kan fåes til samme pris (Singxer m.fl.).
 

WayAhead

Æresmedlem
Ble medlem
27.12.2017
Innlegg
14.625
Antall liker
3.439
Sted
Sky No Limit....
Torget vurderinger
0
DAC Magicen brukes evt kun som 1:1 transmitter i dette tilfellet og ikke DAC i den settingen trådstarter er ute etter og påvirker således ikke lyden.
Det andre stasjet får en på kjøpet. Funker som fń. Finnes og i enklere utgaver.
 

ketilb

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.10.2009
Innlegg
483
Antall liker
135
Sted
Sør-Helgeland
Torget vurderinger
15
^^
Q: What's the difference between this and Singer SU1 / F-1, as i can see it uses* Singer standard driver

A: The Singxer F-1 is 100% USB bus powered. The Singxer SU-1 is USB bus powered on the XMOS side (dirty side) and linear powered on the digital output side (clean*side). The ultraDigital is a condensed version of the*Singxer SU-1 main board with some minor tweaks. In this case the USB bus powers the XMOS side (dirty side)*and external power is used for the digital output side*(clean*side).

https://www.computeraudiophile.com/...e-ultradigtial/?do=findComment&comment=746581

--


2012: XMOS XS1-U1/U2 (DacMagic)
2015: XMOS XS1-U8 (Gustard U12 mfl)
2017: XMOS xCORE-200 Series (Singxer, Sonore, Armature, mfl)


Audiophonics har også en xCORE-208 utgave, Armature Hecate
 

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.257
Antall liker
9.488
Torget vurderinger
2
Jeg bruker Sonos Bridge og Connect og kan spille fra PC eller harddisk både trådløst , kabler rj45 og med coax fra digital ut på Connect og inn i pre/dac. Meget brukervennlig trenger ikke gå via PC heller og styrer alt fra mobilapp. Men det er kanskje for billig? Og mer enn der du trenger.. Stereophile skrev at digitaloverføringen var bitperfect og transparent. PS hater Apple og iTunes som pesten.
 
Sist redigert:

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Innlegg
8.514
Antall liker
6.911
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Sjekk nå først at maskinen har optisk ut. Dette ble fjernet fra MBP i 2016.

Johan-Kr
 

OhYeah

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.07.2004
Innlegg
487
Antall liker
399
Sted
Vennesla
Torget vurderinger
17
Sjekk nå først at maskinen har optisk ut. Dette ble fjernet fra MBP i 2016.

Johan-Kr
Ja min Macbook har optisk ut :)
Takker for masse interessante innspill. Nå skal jeg sporenstreks få tak på en optisk kabel og sjekke ut dette først :)
 

OhYeah

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.07.2004
Innlegg
487
Antall liker
399
Sted
Vennesla
Torget vurderinger
17
Da fikk jeg kjøpt en 700 kroners Audioquest toslink optisk kabel på Hifiklubben og Macbooken er atter en gang innlemmet i anlegget. Resultatet ble faktisk overraskende bra! En anelse mindre trøkk i bånn og marginalt litt slankere lydbilde i forhold til når jeg spiller cd på Burmesteren, men en slik marginal forskjell kan jeg leve med.
En ting er sikkert og det er at dac´n i Burmesteren (fra 2009, men modellen kom i 2001) fortsatt holder mål så det holder!

Nå sitter jeg plutselig med en del hifiutstyr som er til overs grunnet denne 700 kroners toslinkkabelen fra Hifiklubben. En oppgradert Hegel HD25, en meget bra PSC sølv coax rca og en meget bra Wireworld Platinum usb kabel må snart finne nye eiere ;)

TUSEN TAKK FOR INNSPILL! HADDE ALDRI TENKT PÅ DENNE LØSNINGEN MED Å BENYTTE TOSLINK OPTISK KABEL I STEDET FOR USB/COAX :) GOD PÅSKE :)
 

ketilb

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.10.2009
Innlegg
483
Antall liker
135
Sted
Sør-Helgeland
Torget vurderinger
15
Jeg ville ha beholdt de to kabler, kan tenkes du får lyst til å sammenligne coax og optisk på et tidspunkt :)
 

Norcane

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2005
Innlegg
1.453
Antall liker
308
Sted
Tomter
Torget vurderinger
34
Jeg ville uansett ha prøvd med en USB konverter også. Ihvertfall siden av anlegget ditt er såpass påkostet fra før av og du allerede har brukt mye penger på god lyd:)
 

OhYeah

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.07.2004
Innlegg
487
Antall liker
399
Sted
Vennesla
Torget vurderinger
17
Jeg ville uansett ha prøvd med en USB konverter også. Ihvertfall siden av anlegget ditt er såpass påkostet fra før av og du allerede har brukt mye penger på god lyd:)
Har allerede tenkt samme tanken selv ;))
 

OhYeah

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.07.2004
Innlegg
487
Antall liker
399
Sted
Vennesla
Torget vurderinger
17
Jeg ville uansett ha prøvd med en USB konverter også. Ihvertfall siden av anlegget ditt er såpass påkostet fra før av og du allerede har brukt mye penger på god lyd:)

Det høres veldig bra utmed optisk kabel , men den gnagende følelsen av om det kunne blitt enda ett hakk bedre med en USB konverter fører vel til at det bare må prøves ut... :))
 

Olav2

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.04.2014
Innlegg
3.342
Antall liker
2.665
Torget vurderinger
1
Sukk, audiofile altså :) La nå de nevrosene fare og nyt musikken!

Kan jo ikke utelukkes at det kan være forskjeller med bruk av usb, men jeg er slett ikke sikker på at usb og konvertering til coax vil være en fordel. Slik konvertering vil jo skape jitter, og avhengig av hvilken omvandler som brukes er det ikke utenkelig at det vil medføre omsampling av de digitale filene, som kan skape nye utfordringer. På papiret tror jeg ikke det er særlig tvil om at asynkron usb er den beste løsningen for pc-basert avspilling. Men dersom det konverteres til optisk så er det jo ikke lenger asynkron usb...
 
Topp Bunn