trenger tips: damevokal og driv

Nitram

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.11.2005
Innlegg
180
Antall liker
173
Torget vurderinger
5
Syngedamer synes det ikke å være mangel på, hva med f.eks.
Emmylou Harris
Rita Eriksen
Kirsten Braten Berg
Monica Zetterlund
 

joje

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.09.2004
Innlegg
529
Antall liker
50
Maria McKee anbefales, særlig albumet med den fantastiske tittelen "You gotta sin to get saved".

 

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Innlegg
8.243
Antall liker
7.145
Torget vurderinger
4
Patti Smith, siden vi snakker rockedamer.....
...vel, innleder etterlyser feminine stemmer med trøkk oppover i oktavene, absolutt ikke "rockbitch"stemmer. Særlig feminin er da ikke stemmen til Patti Smith?
 

enemigo

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.11.2004
Innlegg
444
Antall liker
0
Out of Season er en nydelig plate som dessverre altfor få har oppdaget...en fremtidig klassiker (instant classic i mine øre), men trådstarter etterlyster damevokal med DRIV....og kjære skingrende Beth har alt annet enn driv!
Det er jo ikke så lett å beskrive en musikktype jeg tror jeg vil like :) Det jeg mener med "driv" er ikke nødvendigvis rock og mange instrumenter, men et element som ikke gjør musikken kjedelig. På Jens Lekmans' Oh You're so Silent Jens er det en ganske rolig låt, med lite instrumenter, men den har en tydelig knipsing som forsterker rytmen og fremdriften i låten. Låta er altså ikke kejdelig på tross av at den må kunne kalles rolig. Noe av det samme kan også sies om Beth Gibbons og Rustin Mans Out of Season. Låtene drives gjerne frem av fokus på enkelt, rytmisk gitarspill eller enda oftere av bassen. Dermed liker jeg dette albumet godt og kjedes ikke av det på tross av at det er rolig.

Tror jeg da. Det er jo ikke bare bare å måtte identifisere et element i musikken som gjør den subjektivt bedre enn de andre i sjangeren.

Knut
 

enemigo

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.11.2004
Innlegg
444
Antall liker
0
Surferosa, Blondie (Debbie Harry), PJ Harvey.

Det var jo trøkk dere mente!?
Surferosa har jeg hørt litt på, ikke kommet meg til å kjøpe noe album enda, men det er noen kuule låter der og feminin vokalakrobatikk :)

Atomic og Call Me er to bra eksempler på musikk jeg liker!

Knut
 

enemigo

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.11.2004
Innlegg
444
Antall liker
0
Hvis man greier å legge bort "jeg hører ikke på det som ligger på listene" holdningen, synes jeg Katie Melua har en nydelig stemme. Dessverre er den ikke like god på plate som live, men likevel...

-erib
Katie Melua er tidvis bra, men også litt lite engasjerende til tider. 9 million bicycles-låta har jeg blitt utsatt for så ofte at jeg desverre har litt problem med å takle hele dette albumet. Forhåpentligvis unngår jeg dette ved å høre på de andre platene :)

K
 

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Innlegg
16.365
Antall liker
6.578
Torget vurderinger
2
Kan ikke se at Sandy Denny er nevnt her. Ho ga ut så vidt jeg vet fire soloplater. Veldig bra stemme på den dama. Ho var vokalist på de første platene til Fairport Convention. Ramla desverre ned en trapp i fylla og slo seg ihjel. Tragisk og et stort tap.
 

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Innlegg
16.365
Antall liker
6.578
Torget vurderinger
2
P.S. Sandy Denny er faktisk også den eneste utenforstående som har fått være med på en Led Zeppelin låt.
 
O

om.s

Gjest
...vel, innleder etterlyser feminine stemmer med trøkk oppover i oktavene, absolutt ikke "rockbitch"stemmer. Særlig feminin er da ikke stemmen til Patti Smith?
Nei, mulig du har rett, men denne er gitt ene og alene på det at hun er kvinne og har driv, kanskje mer av det siste enn det förste...  :)

mvh
 

lydbjørn

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.04.2005
Innlegg
3.164
Antall liker
49
Sted
Oslo
Var på konsert med nevnte dame i konserthuset etter ett par stive drinker, tror det var i 1985 og for en konsert, dama var bare helt rå :eek:.



Vedr. Lucinda Williams vil jeg anbefale hennes White Album, reissue på Koch-labelen, som var hennes gjennombrudd og mye mindre polert enn de senere skivene.

STAX-damene er absolutt å anbefale, bl.a. Mavis Staples.

Eller du kan grave opp et par damer fra 80-tallet:
*Dalbello, en kanadisk dame som gjorde skiva "Whomanfoursays", produsert av gamle Bowie-gitaristen Mick Ronson. http://en.wikipedia.org/wiki/Dalbello

*Toni Child som hadde en kort monsterhit med "Don't Walk Away" hadde et sinnsykt trøkk i stemmen.
 

Viking

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
2.702
Antall liker
434
Torget vurderinger
4
Shemekia Copeland ;D
 
K

kbwh

Gjest
Atomic og Call Me er to bra eksempler på musikk jeg liker!
Dreaming er allikevel kongelåten til Blondie. Vorspielhøydare i gode gamle dager. Kunne bare toppes av Stones' Happy, så måtte vi gå.
 
Topp Bunn