Trinnov Surround

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.173
    Antall liker
    2.106
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Snakker stadig med folk som kommer med utsagn som: "det blir ikke skikkelig hifi med subber". Ignoranse is bliss ;)
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.173
    Antall liker
    2.106
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Forøvrig et korrekt utsagn om man bare kobler opp noen subber uten å tenke på å få dem integrert i systemet skikkelig. Forøvrig overraskende mange som gjør nettopp dette også.

    Så har man dem som påstår at DSP er super skummelt, og jeg "liker best rein lyd".....
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.173
    Antall liker
    2.106
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Har ikke du 4 subber da?
    Og noe får rett og slett ikke tak i nok (like subber) 😅 ( meg jeg tenkte på ja🤓)
    Planer om å ha flere enn 4 ? Var planen din å stacke dem ?

    Skulle gjerne kjørt 3 Paradigm Sub1 stablet oppå hverandre.... 4 slike stabler ville jo muligens gi perfekt resultat ? :unsure:
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.173
    Antall liker
    2.106
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Planen er at de ikke bør slippe unna meg når de dukker opp iblant, ikke noe videre utover det.
    Så det svarer vel på din andre setning😃
    Jeg kjørte på når Paradigm Persona Sub'ene dukket opp på finn. Veldig fornøyd med dem 😇
    Er bare å kjøpe før andre får surret seg til å samle sammen penger....

    Kjører jo de gamle B&W DB1 subbene bak. Det fungerer utmerket, ser egentlig ikke grunn til å bytte ut noen, muligens kjøpe noen flere for å stable i høyden er vel eneste. Hadde jo galskaps idéen med å selge B&W DB1 sub'ene, rommet ble trykk-satt på en ekstremt mye bedre måte med 4 subber i rommet. Så ingen vei tilbake igjen nå.
     

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.051
    Antall liker
    3.979
    Sted
    Tårnåsen
    Noen her som har før-og-etter plott som viser hvordan Trinnov faktisk klarer å rydde opp i fase? Spesielt rundt delefrekvenser kanskje.... Og korrigerer den subber og høyttalere separat før deling eller hver "kanal" etterpå? Og prøver den å matche kanalene?
     

    alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    5.681
    Antall liker
    4.139
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    Den gjør det lytefritt.
    Det har faktisk aldri vært et tema noen ganger når jeg skrur.
    Fasevendingen er jo mye større i bassen enn lenger opp, så å korrigere for kun crossover gir vel ikke det fulle og hele bildet. Men jeg har aldri opplevd at det bommes av betydning.
    Her er oppstilling av mic alfa(male🤓)og omega. bommer du grovt på den vrir den hele lyden.

    Følsomme greier!

    Trinnov korrigerer alle kanaler separat, setter bla.delay og "flytter " alle kanaler i riktig posisjon i alle plan.
    Du har flere muligheter for hvordan du ønsker magien skal oppstå.
    Den følger feks, target du setter , eller du kan få alle ht til å simulere den responsen du får i L/R.
    Jeg går over med REW fordi jeg kan og vil, men ikke noe man trenger.

    Her er en snap fra L/R
     

    Vedlegg

    alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    5.681
    Antall liker
    4.139
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    For å illustrere hvor sensitiv miccen er!

    Subbene mine foran i systemet står på "flytende" baser med iso accustic føtter.
    Når jeg kjører optimizer og signal går gjennom sub, registreres subben som "i bevegelse" Den forteller meg altså at subben rett og slett er på ustø grunn. Ikke så rart egentlig! Den ligger jo i ei vannseng, men irriterende at den er så pinlig nøyaktig🤓
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.173
    Antall liker
    2.106
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Noen her som har før-og-etter plott som viser hvordan Trinnov faktisk klarer å rydde opp i fase? Spesielt rundt delefrekvenser kanskje.... Og korrigerer den subber og høyttalere separat før deling eller hver "kanal" etterpå? Og prøver den å matche kanalene?
    Skjermbilde 2021-08-25 kl. 00.00.41.png


    Samt også viktig:
    Skjermbilde 2021-08-25 kl. 00.12.30.png
     
    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: erk

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.268
    Antall liker
    9.502
    Torget vurderinger
    2
    Hvor godt Trinnov rydder i fasa avhenger av hvor langt unna man sitter høyttalerne og hvor mange refleksjoner
    som opptrer på veien dit. Her er ett plot hvor jeg sitter nær vegg i karnapp og 4.5m fra høyttalere i et avlangt rom
    914A0D29-B621-43B9-BA69-32B1A05D93AF.png


    så flytter jeg høyttalerne mer ut fra veggen og flytter lytteposisjon frem så det lyttes på ca 3m
    F7385720-EC8E-41BF-8E8C-B284C2D77863.png
     

    Vedlegg

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.051
    Antall liker
    3.979
    Sted
    Tårnåsen
    Uansett betydelige forbedringer hos alle ser det ut til! Fikser også pre-ringing på impulsresponsen! Trodde det typisk var motsatt, at filtre som rydder i tidsdomenet medfører mer preringing, ikke mindre.

    Innser at det er ingen vei utenom. Må ha meg en Trinnov.
    Har lest og lest og sett videoer... dette er en lydfiklers drømmemaskin som samtidig er brukervennlig nok for kona!! ;-)

    Skal undersøke litt mer men jeg tror at jeg får det jeg trenger med en Trinnov ST-2 Pro (som er adskillig rimeligere) sammen med alle de andre duppedittene jeg allerede har. Planen er:
    • Som streamer/Roon "endpoint" bruker jeg da rett og slett Merging HAPI sitt Ravenna-grensesnitt med AoIP fra en Mac som kjører Roon Core. Trenger ikke noen annen streamer da. Har det satt opp allerede og det fungerer glimrende og jeg vil si hakket bedre enn når jeg spiller via dCS sin interne streamer/endpoint. Ingen anelse hvorfor det kan bli bedre enn å bruke den interne streameren, kanskje bare innbilning, men i hvert fall er det ikke noe dårligere ;-)
    • Mest sannsynlig kjøper jeg et A/D-kort til Merging HAPI for å integrere Riaa/vinyl uten kompromisser men prøver først med den innebygde A/D-konverteren i Trinnov.
    • Trinnov ST2-PRO blir da primært inngangsvelger mellom 2 AES3-inputs (for hhv streaming og vinyl), aktiv deling, DRC og volumkontroll for 4 kanaler AES3 outputs.
    • AES3 ut fra Trinnov direkte til subber (Merovinger 2x18 på hver side med AES3-innganger) og til dCS DAC->forsterker->frontene.
    • Som fjernkontroll (inngangsvelger, volum, presets) blir det i første omgang den iOS-appen..
    • Så får jeg se hva jeg evt. kan endre på der etter hvert. Spesielt om det blir godt nok å bruke innebygd A/D og D/A i Trinnov framfor ekstern A/D og D/A.
    ST2-PRO integrert med det jeg har fra før blir et litt mer komplisert oppsett enn om jeg kjøpte Amethyst. Men da har jeg også komponenter på øverste hylle hele veien ift streamer, A/D, DRC, deling, D/A uten noen kompromisser. Alle komponentene har også WordClock inn og ut slik at jeg får bra synch gjennom kjeden. Så får jeg gjøre litt testing for å avdekke om Trinnov klarer A/D og D/A jobben bra nok på egen hånd og i så fall kan jeg selge unna i hvert fall dCS DAC selv om jeg ikke pleier å selge noe som helst hvis det kan brukes til noe (mange rom å ta av:)

    Høres ut som en OK plan? Takk for alle innspill så langt!
     
    Sist redigert:

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.173
    Antall liker
    2.106
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Uansett betydelige forbedringer hos alle ser det ut til! Fikser også pre-ringing på impulsresponsen! Trodde det typisk var motsatt, at filtre som rydder i tidsdomenet medfører mer preringing, ikke mindre.

    Innser at det er ingen vei utenom. Må ha meg en Trinnov.
    Har lest og lest og sett videoer... dette er en lydfiklers drømmemaskin som samtidig er brukervennlig nok for kona!! ;-)

    Skal undersøke litt mer men jeg tror at jeg får det jeg trenger med en Trinnov ST-2 Pro (som er adskillig rimeligere) sammen med alle de andre duppedittene jeg allerede har. Planen er:
    • Som streamer/Roon "endpoint" bruker jeg da rett og slett Merging HAPI sitt Ravenna-grensesnitt med AoIP fra en Mac som kjører Roon Core. Trenger ikke noen annen streamer da. Har det satt opp allerede og det fungerer glimrende og jeg vil si hakket bedre enn når jeg spiller via dCS sin interne streamer/endpoint. Ingen anelse hvorfor det kan bli bedre enn å bruke den interne streameren, kanskje bare innbilning, men i hvert fall er det ikke noe dårligere ;-)
    • Mest sannsynlig kjøper jeg et A/D-kort til Merging HAPI for å integrere Riaa/vinyl uten kompromisser men prøver først med den innebygde A/D-konverteren i Trinnov.
    • Trinnov ST2-PRO blir da primært inngangsvelger mellom 2 AES3-inputs (for hhv streaming og vinyl), aktiv deling, DRC og volumkontroll for 4 kanaler AES3 outputs.
    • AES3 ut fra Trinnov direkte til subber (Merovinger 2x18 på hver side med AES3-innganger) og til dCS DAC->forsterker->frontene.
    • Som fjernkontroll (inngangsvelger, volum, presets) blir det i første omgang den iOS-appen..
    • Så får jeg se hva jeg evt. kan endre på der etter hvert. Spesielt om det blir godt nok å bruke innebygd A/D og D/A i Trinnov framfor ekstern A/D og D/A.
    ST2-PRO integrert med det jeg har fra før blir et litt mer komplisert oppsett enn om jeg kjøpte Amethyst. Men da har jeg også komponenter på øverste hylle hele veien ift streamer, A/D, DRC, deling, D/A uten noen kompromisser. Alle komponentene har også WordClock inn og ut slik at jeg får bra synch gjennom kjeden. Så får jeg gjøre litt testing for å avdekke om Trinnov klarer A/D og D/A jobben bra nok på egen hånd og i så fall kan jeg selge unna i hvert fall dCS DAC selv om jeg ikke pleier å selge noe som helst hvis det kan brukes til noe (mange rom å ta av:)

    Høres ut som en OK plan? Takk for alle innspill så langt!
    Tror dette vil fungere bra, men som du sier det blir et relativt komplisert oppsett. Alt blir enklere med Amethyst alternativt Altitude. Du bør vurdere om dette bare blir enda et steg på veien til der du vil ende uansett om litt - billigere å gå direkte :)

    Den innebygde Roon Ready streameren i Trinnov er veldig bra - jeg ville ikke brydd meg med noe ekstern streamer (selg den!).
     
    Sist redigert:

    alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    5.681
    Antall liker
    4.139
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    Uansett betydelige forbedringer hos alle ser det ut til! Fikser også pre-ringing på impulsresponsen! Trodde det typisk var motsatt, at filtre som rydder i tidsdomenet medfører mer preringing, ikke mindre.

    Innser at det er ingen vei utenom. Må ha meg en Trinnov.
    Har lest og lest og sett videoer... dette er en lydfiklers drømmemaskin som samtidig er brukervennlig nok for kona!! ;-)

    Skal undersøke litt mer men jeg tror at jeg får det jeg trenger med en Trinnov ST-2 Pro (som er adskillig rimeligere) sammen med alle de andre duppedittene jeg allerede har. Planen er:
    • Som streamer/Roon "endpoint" bruker jeg da rett og slett Merging HAPI sitt Ravenna-grensesnitt med AoIP fra en Mac som kjører Roon Core. Trenger ikke noen annen streamer da. Har det satt opp allerede og det fungerer glimrende og jeg vil si hakket bedre enn når jeg spiller via dCS sin interne streamer/endpoint. Ingen anelse hvorfor det kan bli bedre enn å bruke den interne streameren, kanskje bare innbilning, men i hvert fall er det ikke noe dårligere ;-)
    • Mest sannsynlig kjøper jeg et A/D-kort til Merging HAPI for å integrere Riaa/vinyl uten kompromisser men prøver først med den innebygde A/D-konverteren i Trinnov.
    • Trinnov ST2-PRO blir da primært inngangsvelger mellom 2 AES3-inputs (for hhv streaming og vinyl), aktiv deling, DRC og volumkontroll for 4 kanaler AES3 outputs.
    • AES3 ut fra Trinnov direkte til subber (Merovinger 2x18 på hver side med AES3-innganger) og til dCS DAC->forsterker->frontene.
    • Som fjernkontroll (inngangsvelger, volum, presets) blir det i første omgang den iOS-appen..
    • Så får jeg se hva jeg evt. kan endre på der etter hvert. Spesielt om det blir godt nok å bruke innebygd A/D og D/A i Trinnov framfor ekstern A/D og D/A.
    ST2-PRO integrert med det jeg har fra før blir et litt mer komplisert oppsett enn om jeg kjøpte Amethyst. Men da har jeg også komponenter på øverste hylle hele veien ift streamer, A/D, DRC, deling, D/A uten noen kompromisser. Alle komponentene har også WordClock inn og ut slik at jeg får bra synch gjennom kjeden. Så får jeg gjøre litt testing for å avdekke om Trinnov klarer A/D og D/A jobben bra nok på egen hånd og i så fall kan jeg selge unna i hvert fall dCS DAC selv om jeg ikke pleier å selge noe som helst hvis det kan brukes til noe (mange rom å ta av:)

    Høres ut som en OK plan? Takk for alle innspill så langt!
    Burde fungere som tiltenkt.
    Men som du sier selv, blir det mye. greier i racket. men det er jo litt gøy på sin måte også da😉
    En kommentar til A/D-D/A og vinyl....... @R.E.S. i stereo+ mener jeg benytter kortet i Trinnoven for formålet.
    Han har nok i det minste prøvd det, og kan sikkert gi deg en tilbakemelding på utfallet. Han har en ST2.

    Når jeg tenker meg om mener jeg at det finnes en artikkel om en japansk vinylfantast som også benytter ST2.
     
    • Liker
    Reaksjoner: erk

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.051
    Antall liker
    3.979
    Sted
    Tårnåsen
    Burde fungere som tiltenkt.
    Men som du sier selv, blir det mye. greier i racket. men det er jo litt gøy på sin måte også da😉
    Ja det blir mye greier i racket men jeg liker den fleksibiliteten det gir meg. Utrolig mange alternative konfigurasjoner som jeg kan fikle med! Og på en måte er det for dyrt å selge det jeg har som omtrent ikke er brukt så da tror jeg litt ekstra kompleksitet er greit nok. Spesielt HAPI og AoIP er et veldig spennende produkt som jeg bare må leke mer med, egentlig også sammen med skikkelig DAW software for litt eksperimentering med andre typer effekter (ikke "hifi" men gøy) som det finnes uendelig med plugins for :) Og snart sammen med Trinnov som holder orden på rommet!
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.173
    Antall liker
    2.106
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Muligens det bare er jeg som begynner å bli gammel? Har i paksis kun Altitude32 som kilde for musikk her (via Roon). Koblet opp Teliabox (Android), Apple TV 4K og OSMC Vero 4K+. Faktisk har jeg koblet opp en Oppo UDP203 også, men den brukes egentlig som 12V trigger med fjernkontroll ;)

    Alt i 1 boks. Slipper konvertering til/fra SPDIF og lignende for musikk :love:
     
    Sist redigert:

    R.E.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Innlegg
    5.978
    Antall liker
    6.153
    Torget vurderinger
    32
    Burde fungere som tiltenkt.
    Men som du sier selv, blir det mye. greier i racket. men det er jo litt gøy på sin måte også da😉
    En kommentar til A/D-D/A og vinyl....... @R.E.S. i stereo+ mener jeg benytter kortet i Trinnoven for formålet.
    Han har nok i det minste prøvd det, og kan sikkert gi deg en tilbakemelding på utfallet. Han har en ST2.

    Når jeg tenker meg om mener jeg at det finnes en artikkel om en japansk vinylfantast som også benytter ST2.
    Jeg kjører Trinnov mellom for- og effektforsterker, mens riaa-trinnet mitt er koblet i forforsterkeren. Det fungerer utmerket. Jeg var også spent på hvordan det ville fungere, men etter å ha sett high-end-platespillerprodusenter vise fram sine spillere med anlegg der Trinnov var koblet til, så tenkte jeg at det sikkert var transparent nok. Og det er det definitivt.

    Tror nok Erk kan senke skuldrene og heller bruke penger på vinyl-plater framfor å kjøpe en ekstern AD-konverter. Den som finnes i Trinnov ST-2 er i hvert fall mer enn god nok til vinylriggen min.

    Roy
     
    • Liker
    Reaksjoner: erk

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.051
    Antall liker
    3.979
    Sted
    Tårnåsen
    Muligens det bare er jeg som begynner å bli gammel? Har i paksis kun Altitude32 som kilde for musikk her (via Roon). Koblet opp Teliabox (Android), Apple TV 4K og OSMC Vero 4K+. Faktisk har jeg koblet opp en Oppo UDP203 også, men den brukes egentlig som 12V trigger med fjernkontroll ;)

    Alt i 1 boks. Slipper konvertering til/fra SPDIF og lignende for musikk :love:
    Haha gammel er relativt ;-)

    Ser poenget, også det med mindre bokser = mindre kabler og potensiell formatkonvertering, men jeg liker å utforske forskjellige konfigurasjoner og muligheter, helanalogt og digitalt i et salig virrvarr både i stua og på kinoen.
    Og så har jeg litt erfaring med at det er mer å hente på digitalfronten enn man innimellom skulle tro... jeg sammenliknet for eksempel Oppo Blue-ray->dedikert DAC -> Roys gamle Boulder integrerte amp som stereo "direkte" konfig på kinoloftet og det ble absolutt bedre enn via Oppo Blueray->Lyngdorf MP50 og til Boulder via "kinoinput"). Jeg har vitner :) Forskjellen var altså bare DAC + format (SPDIF vs HDMI) som jeg kunne switche for samme kilde for A/B-testing uten avbrudd. Det er også derfor jeg nok kommer til å beholde dCS Bartok i stua... det er noe magi der selv om folk synes det er tullete.

    Og så kommer jeg nok til å beholde en alternativ, helanalog signalvei fra Riaa til høyttalere og subber, i tillegg til den via A/D og romkorreksjon+aktiv deling + D/A, men da uten aktiv deling av frontene. Heldigvis har Riaa to uavhengige utganger, og jeg har analog sub-utgang på ASR-forsterkeren, samt både digitale og analoge innganger (som kan konfigureres forskjellig med forskjellige DSP presets) i subbene som muliggjør dette.
    Har hatt noen artige A/B-tester av ymse slag med folk som kommer innom, og nå kan det bli enda fler :)

    Eneste utfordring (for kona) er at selv om det hele tiden "egentlig" er brukervennlig har det plutselig dukket opp en forforsterker, eller noe annet som må slås på og som ødelegger den detaljerte oppskriften hennes for å se på NetFlix :sneaky: Skjønner henne jo egentlig, når jeg på et tidspunkt hadde fire forskjellige potensielle steder å justere volum men bare en av dem virket...
     
    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: oes

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.173
    Antall liker
    2.106
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Eneste utfordring (for kona) er at selv om det hele tiden "egentlig" er brukervennlig har det plutselig dukket opp en forforsterker, eller noe annet som må slås på og som ødelegger den detaljerte oppskriften hennes for å se på NetFlix :sneaky: Skjønner henne jo egentlig, når jeg på et tidspunkt hadde fire forskjellige potensielle steder å justere volum men bare en av dem virket...
    Det er kritisk at alt fungerer via fjernkontrollen, uten at dronninga (kona) trenger forholde seg til det. Så dette er en viktig del av å få holde på med denne galskapen uten at noen klager :) Så når jeg gjør endringer så skal ikke dronninga merke noe relatert bruk. Får hun ikke på TV eller Netflix blir det fort opprør.

    Jeg har bare 1 fjernkontroll med aktiviteter (f.eks TV), så alt magi skjer i bakgrunnen relatert hva som skal slås på/av; hvilken input (på Altitude32, TV+++) som skal velges osv osv.

    Fikk faktisk nylig spørsmål om jeg skulle oppgradere til B&W D4 høyttalere av dronninga, uten at jeg hadde nevnt et ord om det. Som om det var den største selvfølge i verden (y)
     
    Sist redigert:

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.051
    Antall liker
    3.979
    Sted
    Tårnåsen
    Tror nok Erk kan senke skuldrene og heller bruke penger på vinyl-plater framfor å kjøpe en ekstern AD-konverter. Den som finnes i Trinnov ST-2 er i hvert fall mer enn god nok til vinylriggen min.

    Roy
    Ja jeg tror nok også at ekstern A/D kan være litt overflødig. Kjøper ikke det umiddelbart i hvert fall :) Da er det i tilfelle mest for å kunne overføre fra A/D til Mac (via Ravenna) hvor jeg kan gjøre litt morsom behandling av lyden og sende den tilbake til HAPI -> DAC i ny versjon. Her er det for eksempel side opp og side ned med gratis plugins for alle mulige effekter og manipulasjoner (forsåvidt også inkludert romkorreksjon): https://www.audiopluginsforfree.com/mac/audiounit/
    Som sagt, ikke "hifi" men mest "moro" :cool: Burde kanskje heller spilt i band som deg men har dessverre ikke det talentet ditt :love:

    PS: Tipper jeg kunne fått til ALT det jeg fikler med hvis jeg hadde kjøpt en Altitude 32 med støtte for AoIP/Ravenna/Dante. Så vidt jeg har hørt kommer det etter hvert og er etter min mening fryktelig spennende (https://www.trinnov.com/en/blog/posts/the-altitude-platform-advances-in-2021/)... men den forskjellen i pris utgjør også FRYKTELIG mange plater dessverre..
     
    Sist redigert:

    alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    5.681
    Antall liker
    4.139
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    Det er kritisk at alt fungerer via fjernkontrollen, uten at dronninga (kona) trenger forholde seg til det. Så dette er en viktig del av å få holde på med denne galskapen uten at noen klager :) Så når jeg gjør endringer så skal ikke dronninga merke noe relatert bruk. Får hun ikke på TV eller Netflix blir det fort opprør.

    Jeg har bare 1 fjerntroll med aktiviteter (f.eks TV), så alt magi skjer i bakgrunnen relatert hva som skal slås på/av; hvilken input (på Altitude32, TV+++) som skal velges osv osv.

    Fikk faktisk nylig spørsmål om jeg skulle oppgradere til B&W D4 høyttalere av dronninga, uten at jeg hadde nevnt et ord om det. Som om det var den største selvfølge i verden (y)
    Slik har jeg også det.
    Harmony Elite satt opp med makroer for hver aktivitet.
    Ellers hadde det blitt et jævla rabalder, noe det også blir av og til når små barnefingre glir ukontrollert over fjernkontrollen🤪
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.173
    Antall liker
    2.106
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Ellers hadde det blitt et jævla rabalder, noe det også blir av og til når små barnefingre glir ukontrollert over fjernkontrollen🤪
    Det er vel ikke bare små barnefingre som gjør dette? Mistenker Birger klarer få til dette helt på egenhånd også.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.268
    Antall liker
    9.502
    Torget vurderinger
    2
    Til @erk
    Jeg har Amethyst som jeg fikk brukt for 50k, anger ikke ett sekund. DAC/ADC er visstnok gode men tross alt fra 2004. ( BurrBrown PCM4204 og PCM4104 bilde fra ST2)
    D35529DD-0034-4AD0-BCCA-79B8CB75C073.png

    Jeg løste vinylbiten ved å bruke Parks Audio Puffin som har og ADC (TI PCM1808) og digital RIAA og digital ut som opsjon , så da sender jeg vinylen direkte digitalt til Trinnov.

    Trinnov sin ADC har bedre data enn Puffin allikevel, så det går nok fint å bruke Trinnov, men Puffin er vanvittig kul og morsom og fleksibel. Og for å bruke MC trenger jeg Puffin uansett

    En veldig artig sak med Puffin er en effektfunksjon hvor du kan legge til en 2harmonisk forvregning. Men det som da skjer om du bruker den på vinyl er at vinyl-pu andre-harmoniske delvis kanselleres!!, Ikke stueren Hifi men illustrerende på hvor godt man hører forvregning eller ikke


    Sporer helt av her nå, men med en spdif-usb konverter får jeg vinyl digitalt inn på PC for opptak med kun en ADC inn på Puffin.
     
    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: erk

    alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    5.681
    Antall liker
    4.139
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    Trinnov er i ferd med å implementere nye dac chips i alle sine moduler.
    Pga. leveringstrøbbel (som alle andre sliter med også) er det utsatt til neste år.

    Min beste gjetning er mangel på halvledere etter en fabrikk i asia brant opp i fjor. Jeg prøvde å få disse chipsene implementert nå.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.268
    Antall liker
    9.502
    Torget vurderinger
    2
    Hadde vært interessant fått innstallert siste DAC om det blir mulig. Det koster 1200 kr t/r Frankrike Med forsikring. Trinnov tar ikke overpriser for service så for 5-6tusen tipper jeg man får oppgradert en 4 kanalsenhet som Amethyst/ ST2

    Her er forresten et annet faseplot på 2 m lytteavstand, ref tidligere innlegg 1617 med 3 og 4 meter. Som man seg fikses det mer og mer desto nærmere man sitter
    1619285160133.png


    Jeg har ingen ekstern DAC på Amethyst, men vurderer en Okto DAC målemonster. Hører ikke noe galt men med støynivå på -122dB på Powerampen kan jeg tenke med en kilde i som er enda bedre. Kanskje jeg da burde ha klokke også , hvem vet
     
    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: erk

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.268
    Antall liker
    9.502
    Torget vurderinger
    2
    Vel , grundigere enn mange andre da .Få andre har giddet å vise innstillingene.De fleste bare setter opp mikrofon og kjører standard ettpunktskalibrering og roper Halleluja! . Vi vet jo bedre, som regel er standard flat korreksjon ikke spesielt bra å lytte til.

    Hadde vært interessant om journalisten vår RES hadde laget en reportasje om effekten av sin ST2 Optimizer med subjektive inntrykk og objektive REW målinger. Både med flate standard kurver og tunede kurver.
     

    alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    5.681
    Antall liker
    4.139
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    Vel , grundigere enn mange andre da .Få andre har giddet å vise innstillingene.De fleste bare setter opp mikrofon og kjører standard ettpunktskalibrering og roper Halleluja! . Vi vet jo bedre, som regel er standard flat korreksjon ikke spesielt bra å lytte til.

    Hadde vært interessant om journalisten vår RES hadde laget en reportasje om effekten av sin ST2 Optimizer med subjektive inntrykk og objektive REW målinger. Både med flate standard kurver og tunede kurver.
    Jeg snakka vel så vidt med @R.E.S. om det i våres.
    Vi kom vel frem til at han måtte bruke litt mer tid på å bli kjent med den om jeg husker rett, og det er jo for så vidt greit.

    Vi kunne jo også prøve å få til en samling av de kloke Trinnov hodene i så tilfelle, for å gnu mest mulig ut av en slik event.
    Det er jo greit å få med det tekniske, samt hvordan vi kommer frem til de resultatene vi mener er optimale, med det utstyret som benyttes.
    Lage et tema rundt det, og samle alt i en fin portefølje.

    Jeg tenker da spesielt på @TGB @Balle Clorin @haraldo sammen med @R.E.S. som viktige bidragsytere for en slik reportasje.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.268
    Antall liker
    9.502
    Torget vurderinger
    2
    Du glemte deg selv Alphamale . Jeg er bare en glad 2-kanals amatør når det gjelder Trinnov/Optimizer
     

    alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    5.681
    Antall liker
    4.139
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    He he!
    Det er vi vel alle, men samlet blir ballasten betraktelig forbedret.
    Og så er det jo ikke antall kanaler som legger føringer for hvordan trinnoven opererer, men hånden og øret som skrur, sammen med verktøy kista i Optimizeren. Jeg kjører jo feks. 5 kanaler ut i stereosporet. L/R - Lsub - Rsub - Rear sub i stack
    Jeg ligger an til å få en høyere frekvens på reising i jobbsammenheng, men er jo selvsagt med om jeg er hjemme.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.268
    Antall liker
    9.502
    Torget vurderinger
    2
    Opps!! leste litt feil her, trodde du sa du ville få økt frekvens av reisning. Visste ikke at Optimizer hadde slike effekter.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn