Diverse Trist som faen

Ingeniøren

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.11.2007
Antall liker
1.247
Sted
Tranby
Torget vurderinger
7
Nordmenn er kalde - har bodd nok i utlandet til å føle på dette. Man har ofte de beste barndomsvennene og plukker en sjelden gang opp en venn i livet underveis. Mange av mine venner er ikke norske.

Vedrørende selvmord - det er urovekkende mange menn 2/3 som står for statistikken i Norge. En forsker uttalte seg i NRK og viste til at menn ikke kan å snakke om sine problemer. Et program som ble sendt tidligere i vinter - innafor - konkluderer på lang vei at dette er en mye - at menn har andre metoder for å snakke sammen - selv om det ikke er i henhold til den feministiske og politiske korrekte måten å gjøre det på.

Jeg tror menn må tas litt mer på alvor når det kommer til å forklare selvmordsraten. F eks i Norge snakker det nye om kvinner sine rettigheter for å bli ledere, men det snakkes lite om menn på bygda som sitter alene igjen mens byene tiltrekker seg jentene - og som kjent går kvinner aldri ned i status. Mange menn taper og blir sittende alene. Det er nok flere årsaker enn dette, men jeg synes ikke debatten fanger opp problemstillingen kanskje ettersom den går på akkord med vår maskulinitet og identitetspolitikken.
Det som ikke ble sagt er at mannfolk generelt velger andre og mer "effektive" metoder. Man snakker her om 2/3 av de 600 som klarer det er menn - det er 6000 som prøver og da ser nok statistikken sett litt annerledes ut..

Og så er det ikke likestilling på mange områder i samfunnet der mannen taper stort, men da det stort sett er kvinner som får fram budskapet sitt i media kommer det ikke fram i lyset. Og det som ikke er sak i media gjør man ikke noe med fordi man da neppe kommer på TV...

Sist redigert:

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Antall liker
14.386
Det er en mellomting mellom å ha et nært forhold og å ikke vite navnet, weld.

Du beskriver jo mentaliteten til nordmenn. Vi har nok med vårt og mitt. "Jeg har ikke noe behov, så derfor lar jeg være". Folk får klare seg selv. Har du havnet utenfor på et vis så synd for deg.
Jeg ser ingen grunn til å etablere og opprettholde flest mulig overfladiske relasjoner til folk og fe. Den dagen det eventuelt brenner på dass i livet mitt eller noen andres er det uansett ikke disse som kommer til å være til hjelp. Det er de langvarige, dype vennskapene man har, og den listen over folk er normalt ikke veldig lang og det skjer også relativt få utskiftinger på den i voksen alder for de fleste.

For voksne er det faktisk ganske vanskelig å etablere dype relasjoner med nye folk, så for de som måtte mangle slikt i livet sitt av en eller annen grunn er det ikke spesielt enkelt. I praksis gjør man sjelden vanskelige ting / gjennomfører noe krevende sammen med noen nye - på de fleste sosiale arenar møtes man av rent praktiske årsaker (jobber sammen, barne går i samme klasse / samme fritidsaktivitet) osv og det bærer omgangsformen stort sett preg av. Om man er på jakt etter en livspartner og driver med dating så møter man fort noen som i stor grad selger et glansbilde av seg selv - hvem noen faktisk er vet man sjelden før man har forholdet seg til noen over lang tid og delt et pent knippe gleder og sorger sammen med noen. Derfor har svært mange fortsatt sine beste vennskap fra studietiden for eksempel selv om det fort er 20 og 30 år siden den var over.

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Antall liker
9.567
Sted
Østfold
Torget vurderinger
19
Her hilser vi på naboene, vi slår til og med av en prat med dem som vil. Og da mener jeg ikke bare de som bor i brl. men også de som bor rundt oss i eget hus. Jeg er overbevist om at dette er viktig, og det er i tillegg hyggelig. Da vet naboen at hun kan ringe på hos meg hvis ektemannen hennes får et slag til. Og noe mindre alvorlig hos et par andre; slår TVen seg vrang så kan jeg hjelpe til med å få satt på tuneren og satt TVen på riktig HDMI inngang. Jeg og noen andre her oppfatter dette som naturlig.

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Antall liker
14.386
Jeg hilser selvsagt på naboene mine og slår av noen få ord med de nå og da når vi ser hverandre, men noe forhold utover det har vi ikke. De har sagt en gang i tiden hva de heter og jeg ditto, men jeg er notorisk dårlig på å huske navn så har glemt de.

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Antall liker
7.892
Jeg tror menn må tas litt mer på alvor når det kommer til å forklare selvmordsraten. F eks i Norge snakker det nye om kvinner sine rettigheter for å bli ledere, men det snakkes lite om menn på bygda som sitter alene igjen mens byene tiltrekker seg jentene - og som kjent går kvinner aldri ned i status. Mange menn taper og blir sittende alene. Det er nok flere årsaker enn dette, men jeg synes ikke debatten fanger opp problemstillingen kanskje ettersom den går på akkord med vår maskulinitet og identitetspolitikken.
Mulig det ikke har vært diskutert nok i offentlighet, men selve fenomenet har da både blitt forsket på og diskutert innen samfunnsvitenskapen i minst tjue år. Ikke minst blant dem som sysler med sosiale risikoanalyser. Feminin urbanisering koblet med rural ungkarifisering har lenge vært ansett blant de største sosiale risiki i Vest Europa. Primært sosiopolitisk gjennom forsterkning av sentrum-periferi skillelinjen, men potensielt også som sikkerhetsrisiko på sikt.

U

Utgatt24668

Gjest
Mulig det ikke har vært diskutert nok i offentlighet, men selve fenomenet har da både blitt forsket på og diskutert innen samfunnsvitenskapen i minst tjue år. Ikke minst blant dem som sysler med sosiale risikoanalyser. Feminin urbanisering koblet med rural ungkarifisering har lenge vært ansett blant de største sosiale risiki i Vest Europa. Primært sosiopolitisk gjennom forsterkning av sentrum-periferi skillelinjen, men potensielt også som sikkerhetsrisiko på sikt.
Ja mulig det er forsket på - men blir i liten grad tatt opp som et problem i politikken. Det virker som at hvite gutter og menn er et ikke-tema ig kan ofres på PK-alteret.

S

Slubbert

Gjest
Som nevnt før har mennesker med høy intelligens høyere sannsynlighet for å få psykiske problemer, herunder depresjoner. Her er litt mer om hvorfor.

Why highly intelligent people suffer from more mental and physical disorders.

Høy intelligens korrelerer med høy nevrosisitet eller mindre stabil psyke; med andre ord en hjerne som er mindre kjemisk stabil enn normalen. Sånn sett motsier det tilsynelatende argumentet om at lav status er et underliggende problem, men det vet man ikke før man har korrelert status med intelligens (jeg kjenner mange som er svært intelligente uten å være besteborgere med høy utdanning og godt betalte jobber. Så kanskje kombinasjonen høy intelligens og lav status er noe som kan indikere at du er spesielt utsatt eller i faresonen for å få psykiske problemer, ikke godt å si.

Ellers er et problem med medisiner som stabiliserer hjernen kjemisk som SSRI og benzodiazepiner, at effekten er temporær og at når virkningen går ut så blir hjernen mer ustabil enn den var fra før. Og de er derfor vanedannende og på lang sikt kontraproduktive. Litium er bedre sånn sett, men gis så vidt jeg vet ikke til suicidale siden man kan bruke det til nettopp å ta livet av seg (ei jeg kjenner som er bipolar får ikke litium fordi hun er diagnostisert suicidal). Men her har det også som nevnt i andre tråder kommet mye interessant ny forskning på psykedelika, som virker stikk motsatt og gjør hjernen temporært mindre stabil, men har en stabiliserende effekt etter at virkningen har gått over.

Magic mushrooms "reboot" brain in depressed people - study.
Psilocybin for Depression Study - Berkley
LSD Therapy for Persons Suffering From Major Depression (LAD)

Før hippiene begynte å bruke dem og myndighetene nedla forbud for å slå ned på hippiebevegelsen på 60-tallet, så ble det forsket masse på bruk innen psykoterapi. En tripp i året kan gjøre underverker mot langsiktige depresjoner (og også angst og andre beslektede lidelser).

Sist redigert:
U

Utgatt24668

Gjest
Det er forskjell på intelligens og intelligens. Mitt inntrykk er at mennesker med høy iq er løsningsorienterte og pragmatiske - mens de med høy Eq er mer tenkere og muligens mer disponert for depresjon. Jeg heller mer nok mer mot den siste enn den første selv.

Jeg ser sjeldent revisorer - som kan være temmelig smarte men likevel enkle - i å være deprimerte eller ha dårlige dager som eks. Ikke presis vitenskap akkurat men en tanke.

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
10.445
Jeg tror ikke intelligens er noen faktor vedrørende selvmord. De selvmordene som jeg har kjennskap til i nær og perifer krets har nesten like mange årsaker som antall selvmord. Fødselsdepresjon, samlivsbrudd, impotens, frykt for at noen oppdager begått incest, rusproblemer, psykose…….. smarte, dumme, kloke, triste mennesker.

U

Utgatt24668

Gjest
^ Det er nok mange faktorer ja, ikke minst omsorgssvikt og diverse diagnoser. Jeg tror likevel at blant vanlige og sunne mennesker er det flere tenkere og grublere blant de mer beleste vs de som lever sine «enkle» og «lykkelige» liv.

Larson

Æresmedlem
Ble medlem
25.01.2014
Antall liker
4.215
det er vel ganske så slått fast at det å forstå litt for mye ikke er helt bra for lykken.

ignorance is bliss.

Ketil

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.05.2004
Antall liker
891
Man kunne jo foretatt undersøkelser blant de som har prøvd å begå selvmord, og kartlagt hva som var de underliggende årsaker. Men dette har kanskje vært gjort.

S

Slubbert

Gjest
Man kan ikke gjøre spørreundersøkelser, men selvmord korrelerer med psykiske lidelser, dvs at de som har bipolart syndrom, depresjoner, ADHD osv har en høyere risiko for å begå selvmord. Det vet man fordi andelen med en psykiatrisk diagnose er høyere blant de som har begått selvmord enn i befolkningen generelt. Og vi kan si en del om hva som korrelerer med psykiatriske diagnoser. Høy intelligens og høy nevrosisitet er to slike faktorer, spesielt det siste som fremstår som nærmest en forutsetning.

S

Slubbert

Gjest
Ja, men det er også mye høyere forekomst av rusproblemer blant de som har en psykiatrisk diagnose, enn det er i befolkningen generelt. Så det blir høna og egget. Ingen er født med hverken rusproblemer eller psykiatriske diagnoser, og psykiske lidelser utvikles også over tid, men høy nevrosisitet er folk født med. Og ditto høy intelligens. Det er genetisk betingede trekk.

Alt dette korrelerer, spørsmålet er jo mer hvordan kausaliteten er. Hva forårsaker hva?

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
10.445
Det er mange som har medfødte psykiske plager. Autisme, ADHD, bipolar, Downs er ikke "sykdommer man får"

S

Slubbert

Gjest
Downs er en genfeil (ekstra kromosom) og autisme og ADHD er nevrologiske utviklingsforstyrrelser på samme måte som epilepsi og Tourettes. Det er ikke det jeg snakker om.

De med ADHD er overrepresentert både når det kommer til psykiske lidelser og rusproblemer, og sikkert også selvmord. Likeledes er det som jeg har prøvd å potengere positiv korrelasjon mellom de genetiske egenskapene høy nevrosisitet og høy intelligens, og psykiske lideler, og sikkert også rusproblemer og selvmord.

Sist redigert:

Ingeniøren

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.11.2007
Antall liker
1.247
Sted
Tranby
Torget vurderinger
7
Ja, men det er også mye høyere forekomst av rusproblemer blant de som har en psykiatrisk diagnose, enn det er i befolkningen generelt. Så det blir høna og egget. Ingen er født med hverken rusproblemer eller psykiatriske diagnoser, og psykiske lidelser utvikles også over tid, men høy nevrosisitet er folk født med. Og ditto høy intelligens. Det er genetisk betingede trekk.

Alt dette korrelerer, spørsmålet er jo mer hvordan kausaliteten er. Hva forårsaker hva?
Akkurat det med å bruke alkohol for å døyve smerten forstår jeg ikke. Det sies at alkohol forsterker sins tilstanden og det stemmer. Prøvde en halvliter boks med øl når jeg var nedkjørt og ble bare mye verre - veldig skremmende. Rørte ikke alkohol på 2 mnd etter dette....

Larson

Æresmedlem
Ble medlem
25.01.2014
Antall liker
4.215
Døyver først når du er blitt passe full, ingeniøren. En halvliter er langt fra nok. 4-5 eller 6-7 og man kan begynne å snakke. Sterkere saker er da gjerne å foretrekke. Som Roger Waters skrev det, Comfortably numb.

Som du sier så det jo ingen god strategi, for alkohol er en "depressant". Har man en helt for jævlig dag så kan man drikke seg dritings og man blir bare nummen i steden. Løser selvsagt ingen underliggende problemer, men man kommer seg gjennom den dagen/kvelden. Dagen deretter blir jo fort mye verre, for bakrus-angsten og -nedforheten kan være ille nok for folk flest. De med depresjon og/eller angst på toppen vil få dobbel dose.

Dette er anti-depressiva ala Russland.

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.148
Torget vurderinger
4
Alkohol er sikkert like bra som hvilken som helst sovemedisin. Par-tre øl for å finne roen på kvelden før man legger seg.

S

Slubbert

Gjest
Cannabis er bedre enn alkohol som sovemedisin, mindre fysisk skadelig og mindre bakrus/ettervirkninger. Men heller ikke det er noen god løsning mot søvnproblemer, siden du fort kan bli avhengig av det for å få sove. Og det er neppe noe særlig gunstig mtp depresjoner heller. Det er også en depressant som antakeligvis vil gjøre ting verre på sikt. Psykedelika derimot funker definitivt, men du må vite hva du driver med siden selve turen kan bli veldig ubehagelig når du er på en dårlig plass mentalt sett. Men etterpå vil du føle deg mye bedre.

Sist redigert:
S

Slubbert

Gjest
Psykedelika funker mot depresjoner, ikke søvn. Se også linker lengre opp.

Cannabis og alkohol er begge utbredt «sovemedisin». Reseptbelagte sovemedisiner er gjerne benzodiazepinderivater eller benzoliknende hypnotika som zolpiderm. Mange vil påstå at sånne er mer vanedannende og skadelige enn både cannabis og alkohol.

Larson

Æresmedlem
Ble medlem
25.01.2014
Antall liker
4.215
Ja, trening aktiverer. Så trening rett før leggetid er like dumt som sudoku. Dog er det lurt å ha trent tidligere på dagen for å slite seg selv ut.

Vil ikke anbefale alkohol som sovemedisin for det gir dårlig søvnkvalitet.

U

Utgatt24668

Gjest
Søvn er viktig for å ikke føle seg deprimert. Derfor viktig å prioritere. Sovepiller fra legen anbefales ikke da du blir lagt i kunstig koma og du får ikke en naturlig dyp søvn som renser hjernen for avfallsstoffer.

Pri1: fast søvnmønster
Pri2: trening
Pri3: maks et glass rødvin men ikke mer - mht søvnkvalitet
Pri4: innsovningspiller type naturmedisin
Pri5: ved krise type dødsfall brudd etc cannabis langt foran sovepiller - mye bedre søvnkvalitet og uten bakrus og kjemisk smak i kjeften

S

Slubbert

Gjest
«Rense hjernen for avfallsstoffer» høres ganske dureksk ut, har du noen referanser på det?

Søvsyklusen går mellom N1-N2-N3 og REM-søvn, der N3 er mest dyp og REM er minst dyp. Hvis du røyker «nattings» går du fortere inn i dyp søvn, men mister REM-søvnen. Jeg vil ikke anbefale cannabis som sovemedisin fordi det fort kan bli vanskelig å få sove uten. Egentlig vil jeg ikke anbefale selvmedisinering med cannabis for noen unntatt de med kroniske smerter og apetittproblemer, feks folk som går på cellegift. Men det er mye bedre enn selvmedisinering med alkohol, som er langt mer skadelig både fysisk og psykisk. Og trolig bedre enn reseptbelagte sovetabletter også.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.862
Det høres sikkert rart ut, men sudoku ble redningen for mine søvproblemer. Jeg er ingen ekspert på dette, men jeg tror det handler om å roe ned tankespinnet med veldig konkrete problemstillinger. Det virket i alle fall, så "dagens hjerterå" på baksiden av Dagens Næringsliv var lenge en ren nødvendighet hver kveld for min del.

U

Utgatt24668

Gjest
«Rense hjernen for avfallsstoffer» høres ganske dureksk ut, har du noen referanser på det?

Søvsyklusen går mellom N1-N2-N3 og REM-søvn, der N3 er mest dyp og REM er minst dyp. Hvis du røyker «nattings» går du fortere inn i dyp søvn, men mister REM-søvnen. Jeg vil ikke anbefale cannabis som sovemedisin fordi det fort kan bli vanskelig å få sove uten. Egentlig vil jeg ikke anbefale selvmedisinering med cannabis for noen unntatt de med kroniske smerter og apetittproblemer, feks folk som går på cellegift. Men det er mye bedre enn selvmedisinering med alkohol, som er langt mer skadelig både fysisk og psykisk. Og trolig bedre enn reseptbelagte sovetabletter også.
Hehe Durek. Nei jeg har tatt det fra boken why We sleep - oppsummering fra siste forskning på søvn. Enig i cannabis kommentaren din men hvis man overhodet ikke får sove i en spesielt vanskelig periode så er det bedre enn sovepillen.

S

Slubbert

Gjest
Det med avfallsstoffer ser faktisk ut til å ha vitenskapelig hold: https://forskning.no/norges-forskningsrad-medisin-sovn/hjernen-din-blir-vasket-nar-du-sover/521684

Som nevnt i cannabistråden røyket jeg selv nattings daglig over en lengre periode, og man sover som en stein, men jeg fikk problemer med å sove uten. Å slutte innebar tre til fire dager med veldig dårlig eller ingen søvn, så for meg var det vanedannende. I tillegg til at jeg egentlig bare ble mer trøtt på det jevne, selv om jeg sov mye. Jeg bruker ikke cannabis mer, nå røyker jeg bare en sjelden gang etter å ha vært på fylla, siden det tar luven av alkoholen og gjør at du ikke får den katastrofalt dårlige fyllesøvna. Da blir ikke dagen derpå så ille. Cannabis beskytter også leveren mot konsekvensene av tung alkoholbruk, så å ta seg en blås når man uansett er på fylla gjør antakeligvis mer gagn enn skade.

Jeg har aldri brukt reseptbelagte sovetabletter. Jeg har en boks Melatonin og en boks Tylenol PM som jeg kjøpte i utlandet og har hatt stående i flere år. Melatonin synes jeg funker dårlig. Tylenol funker bedre, men det er bare antihistaminer så å ta en vanlig Zyrtec om kvelden gjør trolig samme nytta.

Sist redigert:
S

Slubbert

Gjest
Ellers er en fordel med å bo i by at man kan treffe likesinnede og dele erfaringer, om nesten uansett hva det skal være. Feks har man organisasjoner og tiltak som Innenforskap og Angstringen, som arrangerer møter, foredrag og andre hjelpetiltak. For de som bor ruralt og ikke har mulighet til personlig oppmøte finnes det også rene internettbaserte ressurser. Her er noen sider som er verdt å følge:

The Human Aspecthttps://thehumanaspect.com/ - Fantastisk onlineressurs med videointervjuer av folk som har hatt problemer i livet, og snakker om det og hvordan de kom seg ut av det. De aller fleste er helt vanlige folk, men du finner også et par kjente fjes som Kjell Magne Bondevik som snakker om sine problemer med depresjoner og Ingeborg Senneset som snakker om sine problemer med tvangstanker og anoreksi.

Angstringen Norgehttps://www.facebook.com/Angstringen-Norge-315048361852663/ - Arrangerer møter og foredrag for folk som sliter med angst.

Innenforskaphttps://www.facebook.com/innenforskap/ - En gruppe som arbeider med tiltak mot ensomhet og utenforskap.

Nordic Vagabondshttps://www.facebook.com/nordicvagabonds/ - En gruppe som arrangerer speed-friending, turer, trening, grasrotfester, quiz, gratis utekino osv for de mangler annen tilhørighet, og har som formål å gjøre byen mer sosial (Oslobasert, men arrangerer også speedfriending og mer i andre byer).

Topp Bunn