S
Slubbert
Gjest
Ellers er jo denne tråden og det faktum at vi har begynt et nytt tiår en fin anledning til et gjensyn med (IMO) forrige tiårs beste norske låt.
Styggen på ryggenScizofreni er for øvrig den alvorligste psykiske lidelsen og rammer 1 % av befolkningen, og tallet er stabilt. ..... Den desidert viktigste delen av behandlingen er medisiner, som virker slik at de får reseptorene i hjernen til å ta opp mindre av dopaminet som produseres. Dette hindrer psykoser og vrangforestillinger, og reduserer angst og flater ut humørsvigninger.
Ja, det er min erfaring også. De som snakker om det er mulige å fange opp og redde.For tunge fagfolk i psykologi og selvmords problematikk er det helt umulig å vurdere risiko for selvmord, kan tro eller ikke men helt usikkert.
Risiko ved langvarige problemer, (kan takle dette, ) er mindre enn ved mer akutte hendelser, men hvor noe er bakenforliggende
Komplisert tema uansett og man får ikke undersøkt de som fullførte.
Ser vi har vært litt i samme båt og tenker rimelig likt i håndteringen av problemet. Vi har begge et problem vi kan legge bak oss selv om jeg ikke ble skikkelig samboende. Er nok verre når depresjonen er knyttet til jobb, tilværelse, mobbing etc. Klarte å komme meg ut av faenskapet på et par mnd. Har du prøvd meditasjon - virket for meg ! Se nærmere omtale i et annet innlegg jeg postet.Min erfaring tilsier at det beste er å akseptere at depresjonen er der og jobbe målrettet med å komme seg ut. På vegen kan man lære mye om seg selv og bli et nytt menneske. Det er best å unngå medisiner så lenge depresjonen er håndterbar, da de demper symptomene men tar ikke tak i rotårsakene. Jeg tok aldri medisiner selv - foruten noen få dager på svak cannabis på det aller verste, som gjorde meg i stand til å møte opp på jobb.
Ellers har prosessen vært opp og ned i 2 år - der det langsiktige har gått ut på å håndtere de indre demonene fra dag til dag. Startpunkter var et stygt samlivsbrudd som gikk over til en eksistensiell krise - der sistnevnte var vanskeligst å håndtere.
Du er inne på noe essensielt her.Angst fører ofte til depresjoner, grunnet skam og at angsten forhindrer en i å leve det livet man ønsker å leve. Og angst er noe helt annet enn vanlig frykt, det er kraftige fysiske reaksjoner som skyldes at hjernens «fight or flight»-system starter kraftige kjemiske reaksjoner som flommer deg med adrenalin. Se for deg hvordan du ville reagert om flyet du sitter i plutselig styrter. Og se så for deg hvordan det er å reagere slik på harmløse situasjoner. Det er ekstremt ubehagelig og man vil da gjøre alt for å unngå disse situasjonene. Og hvis det er situasjoner du må utsettes for for å leve normalt, så leder det fort til isolasjon og depresjoner.
Men i motsetning til depresjoner er ikke angst farlig. Et panikkanfall er fryktelig ubehagelig, men det er helt ufarlig. Den erkjennelsen er essensiell å gjøre for å komme seg ut av angst. Og det andre man må komme over er skammen. Man må utsette seg for situasjonen vitende om at andre vil legge merke til det som skjer, ellers vil man aldri bli bedre. Og som ofte ellers er tabuer og fordommer ødeleggende for de som rammes.
At psykedelika hjelper mot angst skyldes nok at de nettopp utløser angstreaksjoner, gjennom at man bad’er. Og så jobber man seg gjennom det og slik lærer hjernen hvordan man håndterer reaksjonen. Og siden hjernen går på overdrive under påvirkning vil effekten etterpå tilsvare betydelige mengder eksponeringsterapi. Den ikkemedisinske måten å behandle angst på er som kjent eksponeringsterapi, fordi du skal vennes til å håndtere panikkreaksjonen. Da vil den etter hvert avta. Angstdempende/benzoer virker stikk motsatt; de undertrykker de kjemiske reaksjonene og forhindrer panikkanfall, men baksiden av medaljen er at man da aldri lærer seg å håndtere situasjonen som uten medikamenter vil utløse anfallet. Og da vil tilstanden bare bli verre, selv om symptomene avdempes. De fjerner angsten like lite som antihistaminer fjerner allergi, det eneste som skjer er at symptomene svekkes midlertidig.
Det er vel derfor det kan være vanskelig for utenforstående å fange opp signalene også. Når en tilsynelatende ikke har noe å klage på.Jeg tenker at depresjon ofte er irrasjonelt i den forstand at man ofte rasjonelt sett har mye å leve for, med gode venner, familie - jobb og ubegrenset med muligheter, men at depresjonen trekker deg ned.
Ett personlighetstrekk ligger bak nesten all psykisk sykdom. - forskning.noDet har vore nemnt dette med å ha arvelege anlegg for høg depresjonsaffinitet, men eg veit ikkje. Ingen vert vel fødd med ei "mental diagnose", det er ve ein glidande overgang frå å ha det bra, via eitt eller anna konkret problem, for så å verte alvorleg.
Kan man ut fra dette mene at "traumatisert ungdom" som bedriver kriminall faenskap ikke kan bruke sine "traumer" fra hjemalndet som unskyldning for sin oppførsel?Derimot har oppveksten din trolig minimal innvirkning[/I]
Du må gjerne kalle rene fakta for tullprat, hva nå det skal være godt for.Styggen på ryggenScizofreni er for øvrig den alvorligste psykiske lidelsen og rammer 1 % av befolkningen, og tallet er stabilt. ..... Den desidert viktigste delen av behandlingen er medisiner, som virker slik at de får reseptorene i hjernen til å ta opp mindre av dopaminet som produseres. Dette hindrer psykoser og vrangforestillinger, og reduserer angst og flater ut humørsvigninger.
Var fristet til å si tullprat, men for noen (få) er dette riktig.
Erfaringene viser vel at det viktigste er at man lærer seg å leve med lidelsen.
Min erfaring er at man bare må godta at man er slik - og rett og slett la dagliglivet gå utenom faenskapen.
Psykofarmaka har kun en misjon når vrangforestillingene blir så store at de totalt styrer dagliglivet.
Bivirkningene er imidlertid store.
Alternativer finnes: https://www.workingtorecovery.co.uk/
Det der kan jeg bekrefte. Var som sagt prioritert men måtte vente rundt 4 mnd. I forkant fikk jeg en sms med en link til et sted der jeg måtte utlevere sjelen min over rundt 20 sider. Hadde jeg vært syk, vet jeg ikke om jeg hadde orket...Når jeg endelig kom til psykologen var jeg frisk og egentlig bortkastet 250 kr i egenandel og vi fungerte ikke. Psykologen og jeg var dog enig i noe - du er frisk, men allikevel ble jeg kalt inn noen mnd senere og fikk da samme skjema... Holdt med en telefon da...https://www.dagbladet.no/kultur/grunnen-til-at-folk-ikke-ber-om-hjelp/72004832
en god artikkel om tilbudet i helse-Norge.