Trompet & sax....

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Hei folks!

Har fått litt dilla på musikk med overnevnte instrumenter , og har hittil hørt en del på O.E Antonsen , Kenny G.,Tine Thing Helseth , & Louis Armstrong.. det låter fortreffelig , men kan noen tipse meg om ett par tre artister til som er verd å handle noen plater fra.....gjerne da bruktvinyl på eldre utgivelser , cd med must have....er jo også aktuellt....Typisk Jazz er ikke veldig hot her egentlig.

Håper på mange fine tips fra dere. Den nye skiva Landscapes fra O.E Antonsen er veldig fin , verd å høre!!!!

Mvh Espen

mteinum

Æresmedlem
Ble medlem
29.05.2007
Antall liker
4.166
Sted
Øya
Torget vurderinger
1

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Tja si det.......jacintha og den slags....., har ikke noe sepeci å vise til , da jeg ikke har engasjert meg veldig i jazz , (artistene) men hørt noe musikk på utesteder...som betegnes som typisk jazz, av de som er med...derfor uttalelsen.

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Takk for tipset....hører på headset på pc en , på Botti nå, fra you-tube.....helt klart noe for meg!...dette er flott å høre på!....trur det blir handletur i morra... ;)

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Da er to Botti skiver bestillt i dag.....Italia og best of...blir gøy det , takk for tipset...

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
ixos_76 skrev:
Da er to Botti skiver bestillt i dag.....Italia og best of...blir gøy det , takk for tipset...
Så står sax en på programmet......noen som spiller sax som er verdt å kjøpe , gjerne solospill med kjente coverlåter om det finnes...

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
2.999
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Botti har funnet sin nisje i markedet...... ::) ;D

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Hørte på Rydell quick på Lillestrøm i går kveld live......heavyrockgruppe fra sverige , og dama KAN spille sax..........og giraristene spellte bra på el.gitarene...dette låt egentlig veldig bra , men den vakre dama, imponerte med en diger saxofon , med sine soloutspill for publikum.....Jazzinspirert sies det, men det låt da rock så det holdt.Artig.

Igjen solgt på saxofon...bare må ha noen skiver,,,,,,

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
28.861
Torget vurderinger
27
Spiller Sonny Rollins i dette øyeblikk, ellers er jeg svak for Ben Webster, mens det den siste tiden har gått mye i Coleman Hawkins.
Dessuten er jo dette å få tak på med super lyd på vakre vinylutgivelser.

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
2.999
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Brecker Brothers

Da får du både trompet og sax som likeverdige soloinstrumenter.
Denne musikken ligger i genselandet mellom jazz/fusion/funk etc etc... :)

http://www.soulwalking.co.uk/Brecker Brothers.html

http://video.aol.com/video-detail/brecker-brothers-some-skunk-funk-north-sea-jazz-festival/478151160

Denne er blandt de mest "rocka/funky" sakene deres.
De har mange fine ballader også.
Det er de to som spiller på "Your Latest Trick" med Dire Straits.

Her er min lille favoritt med dem

Ellers veldig enig med teinumen om at Mangione er kanon.

mteinum

Æresmedlem
Ble medlem
29.05.2007
Antall liker
4.166
Sted
Øya
Torget vurderinger
1
Da vi er over i smooth jazz og sax, så kan jo David Sanborn nevnes

mteinum

Æresmedlem
Ble medlem
29.05.2007
Antall liker
4.166
Sted
Øya
Torget vurderinger
1
Ok. Denne er obligatorisk. Du kommer ikke utenom ;D

Grover Washington Jr - Winelight

Dette er et mesterverk!

R

Roysen

Gjest
For meg er dette kongen av sax album med Arne Domnerus:

http://www.fimpression.com/detail.aspx?ID=44

Spor 10 på denne er imidlertid den beste innpillingen jeg har hørt av sax noensinne. Starter med en lang Hammond B3 solo og blir så akkopanert av Sax og trommer. Når saxofonen kommer inn er det helt umulig ikke å få ståpels. Resten av skiva er bra den også, men dette sporet er eksepsjonelt. Helt himmelsk innspilling:

http://www.sundance.dk/website/koppel-andersen-koppel__kakoph.htm

Sporet heter forøvrig Horneks og finnes også på en av High Fidelitys CDer - No.58 tror jeg det var.

Mvh
Roysen

MaKi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2005
Antall liker
231
Torget vurderinger
4
Det er så mye å ta av, at man kan bli rent svimmel ;)
Men, f.eks for å ta med to typiske nordiske representanter innenfor sax-sjangeren, så er vel Bendik Hofseth og Jan Garbarek uunngåelige. Utenlandsk: Vel, prøv naturligvis John Coltrane. Trompet? Vel, Miles Davis bør du jo sjekke ut. Ikke dermed sagt at du blir fan, men har er jo blant de aller største innenfor sjangeren.
Da er noen av de mest kjente nevnt, da har du ca. bare 500 plater igjen som du MÅ ha, og et par hundre til du bare gjerne vil ha ;)

mteinum

Æresmedlem
Ble medlem
29.05.2007
Antall liker
4.166
Sted
Øya
Torget vurderinger
1
Roysen skrev:
Svaret er nå - har bestilt den alllerede.

Mvh
Roysen
Fortell, fortell!! hvor da? (visakortet gikk akkurat og gjemte seg..)

mteinum

Æresmedlem
Ble medlem
29.05.2007
Antall liker
4.166
Sted
Øya
Torget vurderinger
1
Beklager litt OT

Roysen skrev:
mteinum skrev:
Roysen skrev:
Svaret er nå - har bestilt den alllerede.
Fortell, fortell!! hvor da? (visakortet gikk akkurat og gjemte seg..)
Send en e-post dit og hils fra Roy i Norge ;)
Visakortet hadde rett. Det ble dyrt... takk for tipset - 8 nye er på vei ;D

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
ixos_76 skrev:
Roysen skrev:
Når det gjelder trompet synes jeg Ole Edvard Antonsens siste var interessant:

http://www.platekompaniet.no/cdproduct.asp?id=OEACD001

Mvh
Roysen
Kan si meg godt enig i det Roysen...flott plate dette...Videre syntes jeg Tour De Force som kom for en tid tilbake er veldig fin , den fåes på Bensinstasjonene nå i billigstativene for 59,- ;)
[/quote

Etter noen timer med "oe antonsens eldre "read my lips" syntes jeg denne også er forskrekkelig god.....,ikke den beste , men faktisk veldig fin....tror jeg begynner å bli hekta på horn og antoonsen her....Han spiller nå helt fantastisk , og finnes sikkert ikke på vinyl :'(

Men men....da kommer cd spillern tilgode....venter på Bottiskivene jeg nå...

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Fin link....men hva har det med Horn & sax å gjøre??

Mvh Espen

R

Roysen

Gjest
http://www.element-acoustics.ca/

Send en e-post dit og hils fra Roy i Norge ;)

Mvh
Roysen
[/quote]

Det er en person Edward som driver dette firmaet. Han gjør det sikkert dersom du spør da han er en meget hjelpsom herremann. Dette er imidlertid ikke noe postordre firma, så han kjenner sikkert ikke alle norske moms og toll regler.

Mvh
Roysen

Deler de opp i tohundrekronerspakker, eller må en passe på dette selv?
[/quote]

R

Roysen

Gjest
En liten korreksjon:

Horneks er på High Fidelitys Reference CD. No.53.

Mvh
Roysen

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
KJøpte noen lp er i dag , så i morra blir det finlytting av disse...

Grover Washington JR.---Come Morning

Chuck Mangione-------Childern of sanchez

Chuck Mangione-------Disguise

Har hørt litt på mangione children..... det virket svært lovende ja!

Mvh Espen

Grumpy

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2007
Antall liker
17.493
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Hei Espen - sjekk ut avstressende saxe-jazz med Bodil Niska hvis du fremdeles spiller cd'er.
(Hun signer'n for deg på BareJazz i Grensen ;D, med mindre du sender meg en pm og "låner" mine).

Bodil Niska, tenor saxophone
Egil Kapstad, piano
Bjørn Alterhaug, bass
Pelle Hultén, drums
Palle Wagnberg, Hammond B3

Recorded at Rainbow Studios
Oslo, Norway, Jan. 2004
Engineer: Jan Erik Kongshaug

Bodil Niska, tenor saxophone
Egil Kapstad, piano
Bjørn Alterhaug, bass
Pelle Hultén, drums
Aksel Niska, accordion track 7

Recorded September 2000
RainbowStudio, Oslo, Norway
Engineer: Jan Erik Kongshaug
Arrangements: Egil Kapstad
Produced by Hilde Hefte

Mvh
Jan P.

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Tenkte meg en tur ned på Bare jazz en dag , å spørre de i disken litt....kanskje de kan være behjelpelige med noen gode instrumentalskiver med blås........

samt ta en tiitt sjappa får jo skryt for go service har jeg hørt...

Vet noen om det er mulig å høre på skiver der?

Mvh Espen

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
28.861
Torget vurderinger
27
På Bare Jazz kan du høre på skivene ja. Dessuten er det jo en hyggelig kafé der. Bodil Niska som eier sjappa er dessuten en habil saksofonist som jeg har hørt spille sammen med Scott Hamilton. Hun bør kunne gi deg noen gode råd Espen.

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Hei Fosse: Ja jeg får ta meg en tur ned til uken.....lyst på noe instrumental med sax, dette kan de sikkert hjelpe meg med , å få hørt på det før kjøp er også flott..stikker innom.Takk for hjelpen.

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
2.999
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
johnnybgood skrev:
mteinum skrev:
Roysen skrev:
For meg er dette kongen av sax album med Arne Domnerus:

http://www.fimpression.com/detail.aspx?ID=44
Den kommer også med K2 mastring.

http://www.elusivedisc.com/prodinfo.asp?number=LIMHD026

spørsmålet er bare når... ::)
Sjekk ut vinylutgaven, ikke lett å få tak i men absolutt verdt hver krone!
Denne? ;D

Kom hjem fra tur på østlandet og så at denne var omtalt her.
Det morsomme er at jeg satte den parat på benken før helgen, klar for spilling når jeg kom hjem 8)

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
I edag var jeg en tur på bare jazz....kjøpte ei Bodil Niska skive , first song , egentlig veldig fin denne , litt for rolig kanskje , med to trad. låter på.....lett spiselig på en som er oppadgående på jazzen ;)

kunne gentlig tenke meg ei cd som har trad.låter som spilles av en saxofonist også , spurte etter dette , og fikk høre på en skive , men den falt ikke i smak , så her er det fallgruver i denne musikkarten og , defintitivt spennende Niska album...finnes det flere?...glemte å spørre om det vet dere ;)

altså tips om låter med trad. bakgrunn for feks på Bodil sin..spilles : I skovens dype , stille ro......som er både kjent og fin...på vakre saxtoner......finnes det mer av sånt der ute?

Mvh ESpen

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
ixos_76 skrev:
I edag var jeg en tur på bare jazz....kjøpte ei Bodil Niska skive , first song , egentlig veldig fin denne , litt for rolig kanskje , med to trad. låter på.....lett spiselig på en som er oppadgående på jazzen ;)

kunne gentlig tenke meg ei cd som har trad.låter som spilles av en saxofonist også , spurte etter dette , og fikk høre på en skive , men den falt ikke i smak , så her er det fallgruver i denne musikkarten og , defintitivt spennende Niska album...finnes det flere?...glemte å spørre om det vet dere ;)

altså tips om låter med trad. bakgrunn for feks på Bodil sin..spilles : I skovens dype , stille ro......som er både kjent og fin...på vakre saxtoner......finnes det mer av sånt der ute?

Mvh ESpen
Nå har jeg hørt igjennom Niskas cd flere ganger , og ja den er kjempefin.....

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
2.999
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Om du tar turen til Bare Jazz igjen, spør Bodil om hun har noe med Bjarne Nerem og Totti Bergh.
Mye fin jazz fra 70- og 80-tallet.
Nydelige innspllinger.
Men dette er "ren jazz" altså, men ikke "funk/soul/fusionjazz" og heller ikke "ekstremjazz" -slik jeg har en mistanke om at du ikke liker.....enda ;)

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
28.861
Torget vurderinger
27
Helt på linje emotikon. Nerem kan jo også spores opp på vinyl rundt om i bruktsjappene. Det er ofte meget god lyd på disse platene.

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Svært interessant dette.....skal både innom barejazz , og bruktvinylsjapper i nærmeste fremtid så jeg skal skrive ned å legge en lapp i lommeboken...Bottiskivene kom i dag ,litt soft...men du verden å flott trompeten låter gitt.....disse platene vil jeg bli gla i....om de kommer opp mot Antonsen sine beste på topp ti spillelista her får tiden vise.

Tusen takk for flotte tips...dette er gull verdt i søken på ny musikk i ukjent sjanger...håper Niska har spillt inn flere plater enn den i 2000 , for hennes sax låter utrolig vakkert....bare må ha mer av dette.

Espen

Grumpy

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2007
Antall liker
17.493
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
ixos_76 skrev:
Tusen takk for flotte tips...dette er gull verdt i søken på ny musikk i ukjent sjanger...håper Niska har spillt inn flere plater enn den i 2000 , for hennes sax låter utrolig vakkert....bare må ha mer av dette.

Espen
"First Song" er en vakker skive i skumringtimene....., men hun har gitt ut en som er enda bedre:

Bodil Niska - Blue

;D

Topp Bunn