Trompetnerds nye stue! Jakten på det perfekte lytterom.....

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    Takk for utdypende, ærlig og interessante erfaringer BX!

Jeg ligger litt etter i løypa i forhold til deg og 8x12tom når det gjelder hifi og akustikkerfaringer, men kan ikke si annet enn at jeg kjenner meg igjen i nærmest alle refleksjonene du gjør deg.

En utfordring ved demping er at headroomet forsvinner. I dag spiller jeg i 9m2 stort rom og kan spille så høyt jeg vil uten at anlegget viser antydning til kompromisser.
    Jeg gjør meg noen tanker rundt hvor mye jeg kan øke størrelsen på rommet og fremdeles beholde kompromissløsheten i basstrykket. Ideelt sett vil jeg ha en meter til på sidene av høyttalerene slik at diskanten står 1.5 m fra sidevegg. I praksis vil det si en bredde på 4.5 m ideelt sett. I dag har jeg en avstand til bakvegg på 1.30 og skulle gjerne ha økt denne med 3/4 meter som da ville gitt en totallengde på 7/8meter.
    Dette vil gi en størrelse på 31 eller 36m2.
    Hvor mye vil denne romstørrelsesøkningen ha å bety for headroomet?

Morsomt det du skriver om bassgjengivelse i gode kinoer. Flere norske kinoer har meget god lyd og jeg nyter å se film i disse. Faktisk så tror jeg at disse kinoene på mange måter er en slags refereanse for min del hva reprodusert lyd angår.

I mitt lille rom får jeg på enkelte innspillinger følelsen av at gulvet og veggene forsvinner. Ved min orgelreferanse Toccata fuge av Bach med Simon Preston hører jeg plutselig at orgelet ikke var så stort som jeg trodde fordi bassen i opptaksrommet skiller seg fra akustikken i opptaksrommet. Er ikke sikker på om det er mitt lyttefokus som har forandret seg eller om det er fordi bassen skiller seg bedre i det lille rommet mitt enn jeg har hørt andre steder.

Holografien er i dag forskjellig i forhold til det jeg er vant til ved vanlige oppsett med lite dybde og høydeforskjeller. I dag mener jeg likevel å kunne høre på for eksempel trompetsoloen på åpningen av Mahler 5 at trompeten kommer fra flere hold, dvs at jeg tror jeg hører refleksjonene i konsertsalen tydelig fra høyre og venstre. Da begynner det å likne på noe.

Multikanalsmusikk er spennende.

Holmium

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    787
    Torget vurderinger
    5
    En liten oppdatering på hva som foregått her i kveld.

I kveld var det fred og ro i "Trompethjemmet" og det var tid til å gjøre justeringer på anlegget jeg ikke har kunnet gjøre på en stund. Husker ikke om jeg har nevnt det, men synes det låt litt dårligere her for et par uker siden. Magien til opptaksrommet som jeg er så fornøyd med hadde blitt borte. Dette er jo små forskjeller som man NESTEN kan klandre dagsform for å ikke høre. Problemet var bare at det fortsatte og kom ikke tilbake. Jeg har to akustikkplater stående foran et skap bak lytteposisjon. Skapdørene står med 10 cm åpning så det ikke skal være paralelle flater med frontvegg, men reflektere lyd ut til sidene. 15cm akustikkplater i takhøyde foran på midten av skapet.
    Det viste seg at kona hadde vært inne i skapet og flyttet på alt og satt det på plass igjen, tilsynelatende likt som det var. Når Audiolense retter opp alt så utgjør små forskjeller i slike plasseringen visst ganske mye.
    Litt ommøblering i et skap som medførte at magien forsvant?! Imponerende å merke det i det hele tatt, og for meg ganske så forunderlig.
    Takk gud for at jeg ikke har Audiolense eller tilsvarende, tror jeg kunne rattet meg i hjel, alltid tenkt at noe kunne vært bedre, annerledes, litt mer, litt mindre osv. :) Men sikkert utrolig nyttig verktøy hvis man klarer å slå seg til ro med en setting.

Men tilbake til skapommøbleringsproblematikken. Hvis dette medfører at magien forsvinner, hvordan håndterer du da endring av lydbildet ved besøk, lyttestol som forflytter seg 5 cm, kaffekopp og kaffekanne som bringes inn osv?
    Ikke ufint ment, men nysgjerrig spurt. Det må jo være rimelig mye som endrer lydbildet mer enn endring inne i skapet vil jeg tro, da særlig lytteposisjon (inkludert sittestilling).

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    ^
    Morsomt at du tar dette opp Holmium. :) Enig at det kan virke litt søkt, men sannheten er en annen.
    Først må jeg bare si at det ikke var omøbleringen i skapet som gjorde forskjellen,

-akustikkplatene som står 40 cm fra bakhodet var flyttet på, endret vinkel og plassering.
    -skapdøren var igjen slik at de gikk fra å være skrå refleksjonspunkter til å blir paralelle.

Jeg kommer lengre med Audiolense enn uten når det gjelder blant annet å få akustikken i opptaksrommet presentert skikkelig. Dette vil jeg si er en litt sårbar egenskap som ble borte ved slike forandringer. Poenget mitt da jeg skrev det var vel å få frem hvor små forskjeller man kan høre og hvor store de kan oppleves uten at placebo er involvert.
    Helt konkret hvordan Audiolense jobber er det andre i tråden her som kan bedre enn meg, men hele korreksjonen tar utgangspunkt i en måling av frekvens, tid og etterklang. Disse faktorene som ble flyttet på ville ført til at en ny måling hadde sett anderledes ut og dermed ville programmet korrigert anderledes.

Man kan nok fort "ratte seg i hjel" ved Audiolense, men for egen del har det en måned eller to handlet om å lære programmet å kjenne, for så å forandre av og til hvis jeg oppdager nye ting. Siden oktober har jeg gjort to målinger og laget fire filtre. Tar tilsammen 1-2 timer. Regner med det vil bli sjeldnere og sjeldnere etterhvert.

Når det gjelder besøk, flytting av lyttestol og kaffekopp merker jeg forsvinnende lite endringer. Dette har med å gjøre at disse tingene ikke påvirker rommets refleksjoner stort tenker jeg.

Bx

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Antall liker
    4.675
    De var en liten skrivefeil der ja, 8x12

Du får bare si fra om du er en tur i Stavanger. Men helst etter at jeg har fått ting skikkelig på stell igjen.

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    Er målet deres å unngå korreksjonen i bassen eller er den kommet for å bli?
    Den er kommet for å bli, ikke minst fordi Beymaen har høyere følsomhet enn resten av elementene,
    og det skal ikke flere deler inn i delefilteret enn absolutt nødvendig.

Så kommer i tillegg luksusen av å kunne tweake bassen til å passe rommet, passe humøret og passe innspillinger,
    f.eks -80tallets anemiske utgivelser....

Stua er "min konsertsal", og det vil bli gjort noen flere "elevforsøk" med rommet, men det blir av den beskjedne typen.

Du har vel selv mye erfaring i å spille med konsertsalen, vil jeg tro....

Vis vedlegget 175023

/ Morten
    Skjønner..

Fint å kunne justere etter innspillinger ja.
    Lurte bare på om dere så det som et kompromiss å justere på den måten eller ikke.

Om jeg har erfaring i å spille med konsertsalen må jeg svare: nei og ja på. Jeg spiller i så mange ulike lokaler og må grovtilpasse meg. Sjelden jeg får mulighet til å justere meg etter tilbakemeldinger fra noen i salen, så det går på magefølelse.
    I "Kilden" i Kristiansand og i Stavanger konserthus kan orkesteret virkelig lære seg å spille med rommet og det er en prosess jeg ikke hadde takket nei til å få være med på for å si det sånn.;)

Holmium

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    787
    Torget vurderinger
    5
    Skjønner, jeg hang ikke helt med selv om døren og akustikkplaten ble nevnt. Burde nok fanget opp den reelle meningen, var tydeligvis litt treg. Ellers kunne jo sikkert SR Acoustic Art Line gjort seg ;)
    Men da gir det hele vesentlig mer mening. Tenker dog fortsatt at lytteposisjon bør kunne påvirke da refleksjoner vil treffe lytteren annerledes samt at lyttestilling vil kunne påvirke høydeposisjon i forhold til høyttalerelementene. Særlig sistnevnte kan jeg selv merke godt, om jeg sitter god tilbakelent eller mer opprettet og litt fremoverlent. Takk for svar i hvert fall.

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    Har testet litt kabler i det siste. Både coax digitalkabler og rca signalkabler.

Endelig har jeg fått tilbake Transparent Ultra rca kablen jeg har lånt tidligere. Som skeptikeren jeg er må jeg bare si at jeg er sjokkert over hevingen av lydkvaliteten ved bytte av en Transparent super (som er min egen) til denne. I begynnelsen var jeg litt skuffet fordi lyden jeg har blitt så glad i ble forandret ganske mye. Det ble tilsynelatende mindre "lys" i lyden slik at konsertsalakustikken tilsynelatende høres mindre enn vanlig. Mellomtonen blir mørkere og rundere og virker mer diffus.
    Bassen blir betydelig større og mer slagkraftig.

Etterhvert som skuffelsen over det mer diffuse bildet legger seg hører jeg at det faktisk ikke er det. Det er bare mer nyansert. Jeg har følt at det ikke har vært "plass" til mellomtonen tidligere. Har mistenkt at høyttaleren har hatt høyere forvrengning på grunn av korreksjonen, men nå virker det som det er mer "plass" i rommet til volum og nyanser. Faktisk så dukker det hele tiden opp detaljer jeg aldri har hørt før til tross for at lydbildet oppleves rundere og fyldigere.
    Det er når symbalene i korpset på full guffe kommer ut av lydbildet med en punch og utskillelse jeg ikke har hatt i anlegget før. Det er rett og slett mer plass til alt.

Coaxkablene lyder likere, men også her kommer kroppen frem mer i Transparent kablene mens Wireworld lyder lysere. Her er det mer dødt løp hva kvaliteten angår, men det virker som at Transparent har en bedre synergi enn med Wireworld kabelen naturlig nok.

Hva disse forskjellene (forbedringene) er verdt i kroner for meg trenger jeg lang tid på å avgjøre, men spesielt signalkabelen virker å gi meg en større effektforsterker. Siden steget opp fra Diablo til neste Gryphon på stigen er ca 15 ganger så mye som kabelen koster så er det kanskje ikke så galt.

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.283
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Spennende lesning dette. Hva koster spranget opp ifra den du har ? Mørkere kan i det hele tatt si noe om mindre støy og kanskje... Vanskelig å si, er kabel-pragmatiker jeg.. :rolleyes:

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    Transparent har som ideal å gjenskape konsertsal"mørket"! Ved fjerning av høyfrekvent støy og løpetidskorrigering avfrekvensene.
    Denne kabelen "slipper gjennom" mer bass og det kan også også påvirke den opplevde klangbalansen.

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.283
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Spennende... Kanskje prøve en slik kabel..Låner Morten ut ?

Lagga

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Antall liker
    33.320
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    3
    Lurte bare på om dere så det som et kompromiss å justere på den måten eller ikke.

Om jeg har erfaring i å spille med konsertsalen må jeg svare: nei og ja på. Jeg spiller i så mange ulike lokaler og må grovtilpasse meg. Sjelden jeg får mulighet til å justere meg etter tilbakemeldinger fra noen i salen, så det går på magefølelse.
    I "Kilden" i Kristiansand og i Stavanger konserthus kan orkesteret virkelig lære seg å spille med rommet og det er en prosess jeg ikke hadde takket nei til å få være med på for å si det sånn.;)
    Ja, Behringer er som sagt kommet for å bli, den ser vi heller på som en luksus - selv om den er den desidert billigste komponenten i anlegget - og
    i den grad vi snakker om den, handler det mest om hva for en gullende god og smart dings den er.

Interessant det siste der, jeg har på en måte forestilt meg at en slags "lydsjekk" er obligatorisk, også innenfor ditt "felt" - i mangel av et bedre ord (?)
    Nå gjorde du meg nysgjerrig på Kilden og Stv Konserthus TN! Hva er det som skjer der, og ikke andre steder?

Vennlig hilsen

Morten

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    Spennende... Kanskje prøve en slik kabel..Låner Morten ut ?
    NAT låner gladelig ut så sant han har inne. Har følelsen av at de går som "varmt hvetebrød" og at han ofte ikke får tilbake de kablene han låner ut. ;)

Snakket forresten med han i dag og han bekreftet at TA selv mener at kabelen jeg har lånt skal gi mer "kropp" og nyansere bedre enn den jeg har. Passer godt med mine førsteinntrykk. Morten sier generellt veldig lite om hva jeg skal forvente FØR jeg lytter selv, men han er flink til å plukke ut produkter han tror jeg vil like.

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007

Ja, Behringer er som sagt kommet for å bli, den ser vi heller på som en luksus - selv om den er den desidert billigste komponenten i anlegget - og
    i den grad vi snakker om den, handler det mest om hva for en gullende god og smart dings den er.

Interessant det siste der, jeg har på en måte forestilt meg at en slags "lydsjekk" er obligatorisk, også innenfor ditt "felt" - i mangel av et bedre ord (?)
    Nå gjorde du meg nysgjerrig på Kilden og Stv Konserthus TN! Hva er det som skjer der, og ikke andre steder?

Vennlig hilsen

Morten
    Får du kjørt digitalt inn og ut på Behringeren? Slike funksjoner er gull verdt synes jeg også.

Det er klart at lydsjekk foregår i min verden også, men som bruksmusiker så er det ofte dårlig tid og intuisjon og evner til å tilpasse seg er kanskje de viktigste egenskapene.
    Når jeg spiller med dirigent så er det jo den som bestemmer, men hvis det er band og PA er det selvsagt lydprøve.

Spilte julekonsertene til Sølvguttene (orgel og to trp) i år og da har vi ca 5-7 minutter til gjennomspilling. Dirigenten går ut i rommet og passer på at vi ikke overdøver koret, men ellers er det opp til oss. Hvis noe ikke fungerer så ringer de ikke oss neste gang.;)

Edit: Kilden og Stavanger konserthus tar utgangspunkt i stor grad kopiere prinsippene som ligger bak Musikverein i Wien som går for å være en av de beste konsertsalene i verden. Å høre Wien spille i Musikverein er visst en stor opplevelse, mens hvis for eksempel Berlin phil kommer på besøk så klarer ikke de i samme grad å "utnytte" rommet.

Sist redigert:

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    Ahhh.... Kvelder som denne gjør livet verdt å leve.

Jeg vet ikke hva det er, om det er stjernene som står riktig, eller strømmen er perfekt eller kanskje det bare er kabler jeg har på lån, men i dag har jeg lyttet til Anne Sophie Mutters nydelige fiolintone så sart og ekte som jeg ikke har hørt før. Heeeelt magisk og satt med klump i halsen. Har generelt mindre "sprut" med disse kablene selv om jeg har rattet litt Audiolense, men så utrolig detaljert det spiller og så mye mellotone og bassinformasjon jeg har fått. Spesielt bratsjklangen har ikke kommet så tydelig frem før.
    Mahler, Bach, Vivaldi, Nordheim, Bill Evans...... Har hatt en veldig fin kveld.
    Det eneste dumme med slike kvelder er at de ikke kan "gjenskapes", men heldigvis var kroppen min tilstede.
    Mine tanker går til alle de som har strukket strikken enda mye lenger.... Heldiggriser......

God natt alle frender! I dag sover jeg med et stort smil om munnen og et rolig hjerte.:)

Lagga

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Antall liker
    33.320
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    3
    Får du kjørt digitalt inn og ut på Behringeren? Slike funksjoner er gull verdt synes jeg også.

Det er klart at lydsjekk foregår i min verden også, men som bruksmusiker så er det ofte dårlig tid og intuisjon og evner til å tilpasse seg er kanskje de viktigste egenskapene.
    Når jeg spiller med dirigent så er det jo den som bestemmer, men hvis det er band og PA er det selvsagt lydprøve.

Spilte julekonsertene til Sølvguttene (orgel og to trp) i år og da har vi ca 5-7 minutter til gjennomspilling. Dirigenten går ut i rommet og passer på at vi ikke overdøver koret, men ellers er det opp til oss. Hvis noe ikke fungerer så ringer de ikke oss neste gang.;)

Edit: Kilden og Stavanger konserthus tar utgangspunkt i stor grad kopiere prinsippene som ligger bak Musikverein i Wien som går for å være en av de beste konsertsalene i verden. Å høre Wien spille i Musikverein er visst en stor opplevelse, mens hvis for eksempel Berlin phil kommer på besøk så klarer ikke de i samme grad å "utnytte" rommet.

"Bruksmusiker", he he, morsom karakteristikk!

Behringer, vel:

Behringer: ULTRA-DRIVE PRO DCX2496

Signalet kjøres analogt inn i / ut av boksen, men behandles digitalt inne i boksen, om jeg har skjønt det riktig.

Ok, så skjønner jeg mer av din "arbeidshverdag", tenkte jo på at selv vårt lavterskelkor

https://www.facebook.com/pages/Six-Wings-Gospel/168926133184059?ref=ts&fref=ts

kjører jo lydprøver før vi skal i ilden, du og ditt ligger tross alt på et helt annet nivå.....

Interessant det der om Musikverein etc, takk for info!

/ Morten

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.550
    Torget vurderinger
    23
    Ahhh.... Kvelder som denne gjør livet verdt å leve.

Jeg vet ikke hva det er, om det er stjernene som står riktig, eller strømmen er perfekt eller kanskje det bare er kabler jeg har på lån, men i dag har jeg lyttet til Anne Sophie Mutters nydelige fiolintone så sart og ekte som jeg ikke har hørt før. Heeeelt magisk og satt med klump i halsen. Har generelt mindre "sprut" med disse kablene selv om jeg har rattet litt Audiolense, men så utrolig detaljert det spiller og så mye mellotone og bassinformasjon jeg har fått. Spesielt bratsjklangen har ikke kommet så tydelig frem før.
    Mahler, Bach, Vivaldi, Nordheim, Bill Evans...... Har hatt en veldig fin kveld.
    Det eneste dumme med slike kvelder er at de ikke kan "gjenskapes", men heldigvis var kroppen min tilstede.
    Mine tanker går til alle de som har strukket strikken enda mye lenger.... Heldiggriser......

God natt alle frender! I dag sover jeg med et stort smil om munnen og et rolig hjerte.:)
    You have just been Slukified!! Tenkte akkurat på deg.. Slike aftener er magiske og gull verdt. Alt stemmer liksom. All musikk sitter. Aldri har vel anlegget spilt bedre. Mistenker dagsformen for å ha størst betydning for slike "Sternstunde" - kombinert med at en får være i fred. Og at en HAR fred med seg selv og omgivelsene; ikke alltid helt enkelt. Savor those moments.

Sist redigert:

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    ^
    :)
    Hva betyr det i praksis å bli Slukified?

Ja, det er berre lækkert når slik lytteform inntreffer.
    Store øyeblikk i livet vokser ikke på trær, så det gjelder å være nyte de mens de pågår.:)

Det er min lidenskap til dette greiene, tror det kalles opplevelse av musikk, som gjør at jeg ikke tør å sette mine ben i "Slukoteket".
    Pr i dag klarer jeg å lure meg selv til å synes at dette låter knall, har en anelse om at jeg ville slitt litt med det etter en opplevelse av kreasjonene dine.
    Men vi får gjøre det nest beste ut av det, at du kommer en tur hit.

Elo

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.04.2010
    Antall liker
    236
    Sted
    Innlandet
    Torget vurderinger
    2
    Hei TN,
    Skal du prøve Ncore vet du evt når?

Mvh
    Ole M.

lydbjørn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.04.2005
    Antall liker
    49
    Sted
    Oslo
    Det er tydeligvis flere her inne, som ikke bøyer av for "kabelmafian" her inne, og stå gjerne på videre med din overbevisning/hørsel!

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    Det er tydeligvis flere her inne, som ikke bøyer av for "kabelmafian" her inne, og stå gjerne på videre med din overbevisning/hørsel!
    Ja det kan du si. Takk!
    Det er deilig til en viss grad å ha kartlagt hva som er illusjon og hva som er reelt.
    Jeg synes det er viktig å huske at HFS stort sett kun består av entusiaster som forsøker å forstå og at det ikke er der den største kompetansen ligger. Teori synes jeg alltid må ha en forankring i det praktiske. Så kan man bruke teorier til å forstå de praktiske erfaringene.

Elo

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.04.2010
    Antall liker
    236
    Sted
    Innlandet
    Torget vurderinger
    2
    ^
    Jeg har ikke prøvd Ncore, men har et ønske om det. Så veldig spent på dine inntrykk evt!

Mvh

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    ^
    Har ikke du tidligere ment at SMPS-versjonen ikke er god?
    Tar jeg feil? Hva skjedde?

Drossel

Æresmedlem
    Ble medlem
    05.05.2012
    Antall liker
    3.692
    ^
    Har ikke du tidligere ment at SMPS-versjonen ikke er god?
    Tar jeg feil? Hva skjedde?
    Der skete det at ham som havde SMPS versionen genmonterede en modstand som bestemte gain. Nu lyder SMPS versionen klart bedst. Har ikke selv hørt det. Så jeg må genvurdere mit forhold til SMPS. Desværre er 99.99 % af dem dårlige.

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    Ok. Skjønner. :) Har hørt denne forsterkeren i andre oppsett nå
    og er ikke trygg på at den ikke vil oppgradere anlegget
    mitt. Den gjør liksom ikke så mye av seg.

8

8x12_TOM

Gjest
    Det er min lidenskap til dette greiene, tror det kalles opplevelse av musikk, som gjør at jeg ikke tør å sette mine ben i "Slukoteket".
    Pr i dag klarer jeg å lure meg selv til å synes at dette låter knall, har en anelse om at jeg ville slitt litt med det etter en opplevelse av kreasjonene dine.
    Hva er dette for noe, du sitter inne med referanser i tonnevis og tar ikke sjansen på å høre på et stereoanlegg;)

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    He he, det er ikke alt som er like sunt å oppleve for en ambisiøs stakkar.
    Føler at jeg aldri har vært så nære målet som nå, (egentlig har jeg passert målstreken) . Det siste jeg nå trenger er å finne ut at målstreken egentlig er 1mill, tusenvis arbeidstimer og 50 m2 unna.;)
    Selvfølgelig sagt og ment spøkefullt, men med mer enn et snev av alvor bak.

Dessuten finnes det mange måter å gi komplimenter på:cool:

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.550
    Torget vurderinger
    23
    Trompet, du utviser eksemplarisk holdning til ting som begrensningsforståelse, selvinnsikt og ren & skjær fornuft. Og da slipper du å havne i noe a la dette:

nife.jpg

En rett så vanlig positur for veldig mange hifientusiaster, som de ikke er klar over selv i mange tilfelle...:cool:

Kule-Trygve

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2008
    Antall liker
    289
    Veien er målet, som du vet, og veien kan bli kjempelang når målet helt riktig er cirka en million unna...
    Gjelder å se positivt på det..

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    ^
    Mitt mål er ikke veien Trygve, men har full forståelse for dere som har veien som mål. :)
    Jeg vil bare ha et anlegg som fungerer "godt nok" til å høre hvordan de beste musikerene EGENTLIG spiller/spilte. Ikke lett det heller har det vist seg;)

Kule-Trygve

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2008
    Antall liker
    289
    Å bruke anlegget som "analyseredskap" skjønner jeg jo kan være nyttig for deg. Da kan du jo kanskje plukke opp et triks eller to fra de store mestere.
    For meg er jo dette med hifi/ lyd en ren hobby/ avkobling. (Kanskje jeg er heldig som slipper å forbinde dette med spilling/ lyd med arbeid/ plikt som du nok må gjøre av og til..)
    Det er også noe med at når anlegget blir tilstrekkelig livaktig, så blir det mer engasjerende å høre på også. Det blir en reprodusert opplevelse av musikere som spiller kun for deg, og er tilstede i stuen kun for deg..(tanken på at de egentlig ligger lagret på en liten plast- tallerken blir egentlig fjern..)

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    Tidligere hadde jeg mulighet til å sitte i konsertsalene å høre de lokale symfoniorkestrene ha øvelse på hverdagene. Drømmen er å kunne bytte ut disse øvelsene, men klassikere av de beste av de beste. Analyse, men likevel ikke. Synes selv jeg er veldig tett på nå. Tror de nære sideveggene mine er det som skiller det siste.....
    Jeg er i den heldige situasjon at all lytting på en eller annen måte kan relateres til jobb.

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    Noen tanker om strøm og støy etter relativt mange timer med nye kabler:

Har som nevnt noen kabler på lån og som nevnt i en annen tråd synes jeg det er LETT å høre forskjeller på de, både signal kabelen, men også coax-digitalkabelen. Det som tar tid er å kartlegge hva som er forbedringer og om det matcher mitt oppsett.

Hadde en vanvittig fin lyttekveld for et par dager siden hvor mange flere av de kroppslige detaljene i mellomtonen kom frem. Detaljer som jeg forbinder med "dyr" lyd fordi det er kun dyre kvalitetsprodukter som forteller historene om nyansene i de mørkere klangene i akustisk musikk.
    Etter en stund ble det klart at jeg måtte lage nye filtre og targetresponser til kablene. Det ble rett og slett for mye bunn, bassen så svulstig at jeg måtte "kvele" den litt mer i mitt lille rom og mellomtonen ble for "søt" der den skulle snerre.

Det som er mildt talt bemerkelsesverdig er at oppsettet mitt til nå har vært veldig "kilent" for for mye korreksjon og har måttet jobbe mot en gylden middelvei. Med disse kablene står jeg av en eller annen merkelig grunn friere til å justere korreksjonsvinduene. Dette gjør at jeg kan ha relativt mye korreksjon i bunn og mindre i det viktige trøkkområdet samtidig som jeg kan beholde disse vinduene hele veien opp.
    MERKELIG!!!!!!!

Når man er i analysemodus og man finstiller lyden for å åpne døra blir man litt ekstra påpasselig. I går kveld og i dag morges låt det rett og slett bare middelmådig. Dette TROR jeg rett og slett kun er pga støy. Enten fra strøm eller fra PC. Plutselig går "konturstrekene" rundt alt som skjer i lydbildet fra å være tykke uannsett hvilket filter man bruker til å bli tynne og nærmest ikkeeksisterende.
    Hvorfor?
    Forsøkte å restarte macen, men da ble det bare verre med ganske mye hørbar støy. Det virker som at macen må stå på en god stundt etter en restart for å "roe" aktiviteten.
    Nå har jeg laget ny targetkurve og ny correction prosedyre og det låter helt perle! Vurderer faktisk å kjøpe disse kablene, må bare teste ut hva som finnes for noen muligheter ellers. Har byttet tilbake til mine vanlige og det blir vanskelig å leve med videre. (Apropos hvorfor jeg ikke vil høre Sluktes oppsett)

PS: var innom bror i går og hørte på det allerede omtalte Onkyoanlegget fra 1990 med QLN stativhøyttalere. Kostet sikkert ca 15.000,-.
    Han spiller kun Hiphop og popmusikk på det, og må nærmest være det perfekte "komprimeringshelveteanlegget" for det låter skikkelig kult.

Ha en god natt og en god søndag!

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    Nå har jeg hatt kablene på lån i 8-9 dager og hørt "rundt" de. Det har gått over den "magiske uken" jeg selv har funnet ut at jeg trenger for å finne ut av mine egne inntrykk.
    Har mildt talt jobbet for å få det til, men har ikke lykkes helt.
    Signalkabelen har rett og fantastiske egenskaper hvor den "graver frem" kropp i lyden, men totalt sett får jeg det ikke til å fungere like godt som med mine egne kabler.
    Kommer til å savne "kroppen" og magien i fiolinklangen.

Kan ikke få sagt hvor imponert jeg er over de som kan evaluere audioprodukter etter sekunder og eller få minutter.

Scrooge

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Antall liker
    1.130
    Med all respekt:
    Vi er alle forskjellige, og ikke minst - med forskjellig fokus hva lyd og lydoppfattelse angår.

Som en mulig "representant" for kategorien "kan evaluere audioprodukter etter sekunder eller få minutter", våger jeg å forfekte denne.
    Muligens er den kanskje litt (for) overfladisk?
    Men faktum er, at jeg for min del, har opplevd situasjoner hvor jeg aldri har vært i tvil om resultatet, og da etter et momentant AB-skifte mellom forsterkeri, kabler, eller for den saks skyld høyttalere.
    Sistnevnte kategori er kanskje skammelig lett, i alle fall i svært mange tilfelle.
    Noe vanskeligere kan det være i forsterkersammenlikninger? Men de har også latt seg relativt lett avsløre i en AB-test.

Litt verre er det med kabler.
    Jeg må beskjemmet innrømme at jeg aldri har klart å avdekke forskjeller på disse - det være seg signalkabler eller (svært dyre) høyttalerkabler. Kanskje er det fordi forskjellene er for små, og kanskje sammenlikningsgrunnlaget smuldrer bort pga dette? Og kanskje mitt middelmådige utstyr ikke er godt nok i en slik sammenheng?

En sammenlikning av nettkabler har jeg foreløpig ikke prøvet, men skal ikke dermed utelukke den positive effekten av disse.
    Men så lenge disse tilfredsstiller de tekniske parametrene hva gjelder effektbelastning i forhold til kvadratet i lederne, tror jeg dette er godt nok.

Liker du ikke dette, så har du jo et passende verktøy her ;):

balltre.jpg

Sist redigert:

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    @Scrooge: takker for innlegget! :)

Muligens jeg missforstår deg litt, men jeg tror du snakker om å høre forskjellene? På det punktet er jeg også umiddelbar.
    Når det gjelder tolkningen av det jeg hører så bruker jeg mer tid og jeg skulle ønske jeg var like kjapp som deg og andre. Da hadde jeg spart mye tid.
    Spesielt når det gjelder targetkurver i Audiolense så hadde det vært veldig praktisk å umiddelbart høre kvaliteten med en gang. Jeg holder fortsatt på å finnpusse en targetkurve jeg lagde i høst.

Jobber en del kreativt for tiden med idemyldring rundt et stort prosjekt for 2014 og da slår det meg hvor deilig det er at vi alle er forskjellige og har opparbeidet forskjellige egenskaper gjennom et liv. Vi er ca 10 stk i et kreativt team hvor det kommer den ene gode ideen etter den andre som jeg ALDRI hadde kommet på selv.
    Vi er alle forskjellige og GODT er det!:)

• Liker
    Reaksjoner: HCS
    T

tce-teams

Gjest
    Hei Trompetnerd har lest litt her nå at du er ikke langt unna målet ditt , vist ikke jeg har lest feil da he he. Kan tenke meg anlegget ditt låter himmelsk som jeg kaller det , har fortsatt noen ting jeg som må bli gjort angående demping av subwoofrene mine , jeg har problemer med det at vibreringen går til dem som bor oppe. Jeg hører ikke så mye av det selv her nede jeg bor , utenom at det klirrer litt i glassene mine som står i skapet mitt , men dette er i ganske høye volumer. Noen tips og komme med , tenkte og kjøpe 2 slike men er ikke heilt sikker på di legger ut link her ARGON Damping Feet Dempef?tter | Hi-Fi Klubben

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn