- Ble medlem
- 04.03.2004
- Innlegg
- 8.699
- Antall liker
- 7.007
Takk for utdypende, ærlig og interessante erfaringer BX!
Jeg ligger litt etter i løypa i forhold til deg og 8x12tom når det gjelder hifi og akustikkerfaringer, men kan ikke si annet enn at jeg kjenner meg igjen i nærmest alle refleksjonene du gjør deg.
En utfordring ved demping er at headroomet forsvinner. I dag spiller jeg i 9m2 stort rom og kan spille så høyt jeg vil uten at anlegget viser antydning til kompromisser.
Jeg gjør meg noen tanker rundt hvor mye jeg kan øke størrelsen på rommet og fremdeles beholde kompromissløsheten i basstrykket. Ideelt sett vil jeg ha en meter til på sidene av høyttalerene slik at diskanten står 1.5 m fra sidevegg. I praksis vil det si en bredde på 4.5 m ideelt sett. I dag har jeg en avstand til bakvegg på 1.30 og skulle gjerne ha økt denne med 3/4 meter som da ville gitt en totallengde på 7/8meter.
Dette vil gi en størrelse på 31 eller 36m2.
Hvor mye vil denne romstørrelsesøkningen ha å bety for headroomet?
Morsomt det du skriver om bassgjengivelse i gode kinoer. Flere norske kinoer har meget god lyd og jeg nyter å se film i disse. Faktisk så tror jeg at disse kinoene på mange måter er en slags refereanse for min del hva reprodusert lyd angår.
I mitt lille rom får jeg på enkelte innspillinger følelsen av at gulvet og veggene forsvinner. Ved min orgelreferanse Toccata fuge av Bach med Simon Preston hører jeg plutselig at orgelet ikke var så stort som jeg trodde fordi bassen i opptaksrommet skiller seg fra akustikken i opptaksrommet. Er ikke sikker på om det er mitt lyttefokus som har forandret seg eller om det er fordi bassen skiller seg bedre i det lille rommet mitt enn jeg har hørt andre steder.
Holografien er i dag forskjellig i forhold til det jeg er vant til ved vanlige oppsett med lite dybde og høydeforskjeller. I dag mener jeg likevel å kunne høre på for eksempel trompetsoloen på åpningen av Mahler 5 at trompeten kommer fra flere hold, dvs at jeg tror jeg hører refleksjonene i konsertsalen tydelig fra høyre og venstre. Da begynner det å likne på noe.
Multikanalsmusikk er spennende.
Jeg ligger litt etter i løypa i forhold til deg og 8x12tom når det gjelder hifi og akustikkerfaringer, men kan ikke si annet enn at jeg kjenner meg igjen i nærmest alle refleksjonene du gjør deg.
En utfordring ved demping er at headroomet forsvinner. I dag spiller jeg i 9m2 stort rom og kan spille så høyt jeg vil uten at anlegget viser antydning til kompromisser.
Jeg gjør meg noen tanker rundt hvor mye jeg kan øke størrelsen på rommet og fremdeles beholde kompromissløsheten i basstrykket. Ideelt sett vil jeg ha en meter til på sidene av høyttalerene slik at diskanten står 1.5 m fra sidevegg. I praksis vil det si en bredde på 4.5 m ideelt sett. I dag har jeg en avstand til bakvegg på 1.30 og skulle gjerne ha økt denne med 3/4 meter som da ville gitt en totallengde på 7/8meter.
Dette vil gi en størrelse på 31 eller 36m2.
Hvor mye vil denne romstørrelsesøkningen ha å bety for headroomet?
Morsomt det du skriver om bassgjengivelse i gode kinoer. Flere norske kinoer har meget god lyd og jeg nyter å se film i disse. Faktisk så tror jeg at disse kinoene på mange måter er en slags refereanse for min del hva reprodusert lyd angår.
I mitt lille rom får jeg på enkelte innspillinger følelsen av at gulvet og veggene forsvinner. Ved min orgelreferanse Toccata fuge av Bach med Simon Preston hører jeg plutselig at orgelet ikke var så stort som jeg trodde fordi bassen i opptaksrommet skiller seg fra akustikken i opptaksrommet. Er ikke sikker på om det er mitt lyttefokus som har forandret seg eller om det er fordi bassen skiller seg bedre i det lille rommet mitt enn jeg har hørt andre steder.
Holografien er i dag forskjellig i forhold til det jeg er vant til ved vanlige oppsett med lite dybde og høydeforskjeller. I dag mener jeg likevel å kunne høre på for eksempel trompetsoloen på åpningen av Mahler 5 at trompeten kommer fra flere hold, dvs at jeg tror jeg hører refleksjonene i konsertsalen tydelig fra høyre og venstre. Da begynner det å likne på noe.
Multikanalsmusikk er spennende.