Trompetnerds nye stue! Jakten på det perfekte lytterom.....

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• HCS

En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.469
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Spent på hva en MUSIKER mener om Ncore... Hva målefreaks og de som kun leser datablad måtte mene tillegger jeg lite mening all tid at alt de sier kan jeg og LESE meg til...Men spennende å høre hvordan du synes ncore gjør seg.. Min ringe erfaring med klasse D er lydbildet ble "gråere" og med mindre snert der dette burde forefinnes... Så la oss høre hva du synes imot den mektige Gryphon.:)

Scrooge

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Antall liker
    1.130
    WOW! ;)
    Lykke til, i dine betraktninger! :)
    Jeg har jo i en annen sammenheng, gitt uttrykk for mine.
    Blir spennende å se, hva du måtte mene........

Elo

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.04.2010
    Antall liker
    236
    Sted
    Innlandet
    Torget vurderinger
    2
    Dette blir spennende!
    Må innrømme at dette har jeg ventet på..

Pratet litt med deg Scrooge, om Ncore på messa i fjor. Var nok ikke den eneste ;-)
    Var iallfall spennende og høre om dine erfaringer!

Ps. Kos deg TN :)

Mvh

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    @HCS: Takk for tilitten! Det beste hadde jo vært om Fidelity hadde begynt å røre på seg i forhold til denne. Hint hint.
    Har hørt Ncore flere ganger og grå og uten snert passer ikke denne, men så kommer det jo litt an på hva man sammenlikner med. :)
    Førsteinntrykket var bra. Kjører den rett i dacen med digital volum gjennom Pure Music. Har kun prøvd den ene utgangen. Må finne den beste impedansen. Slik den spilte i går flyttet den "tyngdepunktet" litt oppover i forhold til (digget sitatet ditt om Gryphonen) Diablo med det resultat at øvre frekvensområdet lyder litt mer oppløst på samme innstillinger.
    Hadde vært veldig greit om den hadde spilt like bra eller bedre. Da kunne jeg solgt Diabloen til noen som setter litt mer pris på Gryphons totale "pakke" og ikke bare lyden, så kunne jeg fått en mer industrial plug and play forsterker som jeg kan ta under armen på oppdrag.

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    WOW! ;)
    Lykke til, i dine betraktninger! :)
    Jeg har jo i en annen sammenheng, gitt uttrykk for mine.
    Blir spennende å se, hva du måtte mene........
    Takk!
    Dine betraktninger legges merke til her i gården.:)

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    Dette blir spennende!
    Må innrømme at dette har jeg ventet på..

Pratet litt med deg Scrooge, om Ncore på messa i fjor. Var nok ikke den eneste ;-)
    Var iallfall spennende og høre om dine erfaringer!

Ps. Kos deg TN :)

Mvh
    Takk Sandli!

Hyggelig at vi på forumet kan "trigge" hverandre over "prøve selv" terskelen.
    Uannsett hva jeg måtte konkludere med så koster denne fiks ferdig 20.000,-. Det er jo nesten latterlig hva man får til den prisen i 2012.
    Tilbringte kvelden i går sammen med EHED, og når
    man begynner å forstå mulighetene med dsp og annet innebygget i boksen skjønner man at det blir vanskelig å konkurrere. Så enkelt og så bra.

HCS

Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.469
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    @HCS: Takk for tilitten! Det beste hadde jo vært om Fidelity hadde begynt å røre på seg i forhold til denne. Hint hint.
    Har hørt Ncore flere ganger og grå og uten snert passer ikke denne, men så kommer det jo litt an på hva man sammenlikner med. :)
    Førsteinntrykket var bra. Kjører den rett i dacen med digital volum gjennom Pure Music. Har kun prøvd den ene utgangen. Må finne den beste impedansen. Slik den spilte i går flyttet den "tyngdepunktet" litt oppover i forhold til (digget sitatet ditt om Gryphonen) Diablo med det resultat at øvre frekvensområdet lyder litt mer oppløst på samme innstillinger.
    Hadde vært veldig greit om den hadde spilt like bra eller bedre. Da kunne jeg solgt Diabloen til noen som setter litt mer pris på Gryphons totale "pakke" og ikke bare lyden, så kunne jeg fått en mer industrial plug and play forsterker som jeg kan ta under armen på oppdrag.

For under 20k får en jo et sett slike også XPR-1 Mono-block Power Amplifier | Emotiva Audio | Emotiva Audio | High-end audio components for audiophiles and videophiles, spanning 2-channel music systems, as well as 5.1 and 7.1 home theaters. Products include multichannel amplifiers, stereo amp .... Det store spm er i min bok om NCORE er det som kan kalles nøytralt og isåfall ifht hva da ? Selv er jeg meget skeptisk til bruk av eq og dsp all den tid jeg ikke innehar erfaring god nok til å kunne si at resultatet jeg hører er en forbedring. Har hørt diverse anlegg med eq og konludert at eq sluttet jeg med på bilstereo når jeg var 19...:cool:..Ofte har slike anlegg utmerket seg med enten masse bass eller masse "oppløsning"...Tydelig tunet etter ett ønske om rett lyd, for verten... Men homogentitet og nærvær har jeg til tider syntes å mangle.. Det blir på en måte et spm om hvilke KOMPRIMERING en ønsker og hvor aktivt en ønsker å påvirke denne. Uten at det bestandig blir til det bedre... Mener nå jeg.. :)

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007

For under 20k får en jo et sett slike også XPR-1 Mono-block Power Amplifier | Emotiva Audio | Emotiva Audio | High-end audio components for audiophiles and videophiles, spanning 2-channel music systems, as well as 5.1 and 7.1 home theaters. Products include multichannel amplifiers, stereo amp .... Det store spm er i min bok om NCORE er det som kan kalles nøytralt og isåfall ifht hva da ? Selv er jeg meget skeptisk til bruk av eq og dsp all den tid jeg ikke innehar erfaring god nok til å kunne si at resultatet jeg hører er en forbedring. Har hørt diverse anlegg med eq og konludert at eq sluttet jeg med på bilstereo når jeg var 19...:cool:..Ofte har slike anlegg utmerket seg med enten masse bass eller masse "oppløsning"...Tydelig tunet etter ett ønske om rett lyd, for verten... Men homogentitet og nærvær har jeg til tider syntes å mangle.. Det blir på en måte et spm om hvilke KOMPRIMERING en ønsker og hvor aktivt en ønsker å påvirke denne. Uten at det bestandig blir til det bedre... Mener nå jeg.. :)
    Ja, det er mye bra å få i dag til 20lappen.
    Når det gjelder nøytralt så er min mening at vi ikke kommer nærmere nøytralt enn at lyden er en kamelon mellom forskjellige innspillinger og en kontrollert frekvensgang og etterklang innenfor rimelighetens grenser. Det er vanskelig nok det. :) Det er mange som hevder noe annet, men det er min mening. Det er for mange faktorer og kompromisser til at man kan utrope noen komponenter som nøytral.
    DSP er jo et kompromiss, helt enig det. Det beste ville vært å klart seg uten. :)

Jeg tror at alt med måte og brukt riktig så kan det vise seg å være et mindre kompromiss enn uten. Audiolense er jeg jo veldig glad i, men det stiller jo "høyttalerkonstruktørkrav" for å utnytte det 100% etter min mening.
    Mye som kan gå feil, men heldigvis har man konstruktøren behjelpelig.

• Liker
    Reaksjoner: HCS

Elo

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.04.2010
    Antall liker
    236
    Sted
    Innlandet
    Torget vurderinger
    2
    Jeg spør her i tilfelle noen andre kan finne det interessant..

Hva har du brukt utenpå akustikkplatene?

Mvh

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    Hei, har ikke noen ferdig "installasjon" enda. Nå bruker jeg det høyttalerteppe fra Biltema. Dette likner tykt scenemolton.
    Har ikke noen målinger på det og demper nok muligens ikke helt linjært, men jeg ønsker så mye demping som mulig siden høyttaleren nærmest spiller rett i siden på platen. Dette gjelder de platene som står på gulvet og 120. Jeg har plater stående oppå disse igjen og det skal jeg har transparent høyttalerstoff utenpå.
    Ser ikke ut enda, men snart....:cool:

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.288
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Det blir på en måte et spm om hvilke KOMPRIMERING en ønsker og hvor aktivt en ønsker å påvirke denne. Uten at det bestandig blir til det bedre... Mener nå jeg.. :)
    Hvorfor medfører EQ komprimering?

Elo

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.04.2010
    Antall liker
    236
    Sted
    Innlandet
    Torget vurderinger
    2
    Det drysser vel av disse hvis man ikke pakker dem inn. Hørte etter plater hos nærmeste byggvare, men rett før stengetid så får vel ta turen når det passer bedre..

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    Ncore vs Diablo

Ut av flammene stiger to duellanter frem....

800px-Fire02.jpg

Utfordreren Ncore som skal utmanøvrere

Core.jpg

selveste "sjefen" i dette nabolaget....

Diablo-3.jpg

Diablo vet å beholde sitt revir....

En blodig kamp utspiller seg i Trompethjemmet mellom denne:
    ncore-hookup-2.jpg

og denne.......

open2.jpg

Musikk er livet!!!

God natt!:cool:

Drossel

Æresmedlem
    Ble medlem
    05.05.2012
    Antall liker
    3.649
    Godnat ?????? What the f... nu var det lige så spændende ! :mad: Holder du os for nar ? ;) Næsten som en dame som stiger af lige før ...........!

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.611
    Torget vurderinger
    23
    Avdelingen for luremus dette, Drossel! Men kjenner jeg TN's iherdighet rett så kommer det nok en betraktning før dagen er omme! Ungdommens nysgjerrighet..

Scrooge

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Antall liker
    1.130
    Tjah, tror du det?
    I tråd med lydmessige vurderinger han gjerne liker å gjøre over tid, få vi vel neppe se noe før nærmere helgen? :rolleyes:

Han bruker jo dager på å lytte til kabelforskjeller, så hvorfor ikke også i forsterkersammenlikninger?

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.611
    Torget vurderinger
    23
    Nå er du urettferdig! Kabler tar tid, forsterkere ikke!

Elo

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.04.2010
    Antall liker
    236
    Sted
    Innlandet
    Torget vurderinger
    2
    Gi han tid!
    Vil ikke ha noen forhastede konklusjoner ;-)

Rockefoten

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.09.2003
    Antall liker
    31
    Torget vurderinger
    2
    Det er jo bare en kanal med ncore og to med gryphone på bildene, så da burde utfallet være greit..

Scrooge

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Antall liker
    1.130
    Jada, Sluket & Drossel. :)

Jeg er enig i hva Drossel sier - en times tid eller to med litt switching frem og tilbake, så bør jo det meste være gjort.
    Meen, jeg har allikevel mine mistanker.... :rolleyes:

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    Hei folkens!
    Hyggelig dere følger med. Beklager teaseren Drossel. Hadde hørt "Cirque soleil" et par timer i går så jeg var litt inspirert.
    Legger ut tvekampen i kveld.
    Har ikke fått hørt så mye, men for en som har brukt mye tid i det siste på å sammenlikne coax kabler er det mer enn nok. Switching er fy fy uannsett, men det vet Scrooge alt om at jeg synes. ;)

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    Spørsmål til teknikerene:

Nevnte tidligere at jeg bruker Dacen min som "forforsterker" og kjører volumet digitalt.
    Hvor godt driver denne dacen en Ncore?

Dacen er en Burson DA-160:
    Output impedance: line out 25 Ohms 45 Ohms (selectable)
    Power dissipation: <25W, internal, regulated power supply

Scrooge

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Antall liker
    1.130
    Dette har vel helst med utgangssignalet (Volt) fra Burson å gjøre?

Nå er jeg neimen ikke sikker på hva NCore behøver for full utstyring, men tipper på ett eller annet rundt 2,3Volt på inngangen?
    Ikke fant jeg noe om dette på Burson's hjemmeside, ei heller hva NCore 400 behøver for full utstyring, på Hypex.com.
    Jo forresten: Hypex sier 2,8V rms, så da gjenstår det å finne ut hva DAC'en leverer....

Kan hende jeg har rotet meg ut på feil jorde her, du ble vel antakelig ikke særlig klokere av dette...

Bx

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Antall liker
    4.622
    Det som evt er den mest typiske flaskehalsen her - hvis det er en - er strømkapasiteten ut av konverteren.

Drossel

Æresmedlem
    Ble medlem
    05.05.2012
    Antall liker
    3.649
    Indgangs impedansen på Ncore er 100 kohm så den kræver nok mere spænding end strøm vil jeg sige. Hvis du synes lyden er tynd er det ikke din dac. Er der ikke forstærkning i udgangen af den dac ?

2 V er meget lidt . En god forforstærker leverer vel 10.

Scrooge

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Antall liker
    1.130
    Tror Dacen leverer 2V.
    Som Drossel sier - det blir vel i minste laget?
    Da får du heller ikke ut full effekt fra Hypex'en.

Sjekket for moro skyld min HD20: 2,5V rms, altså relativt tett opptil hva Hypex "forlanger".

Små spenningsvariasjoner på dette stadiet, har stor betydning for utgangseffekten!

Sist redigert:

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    To sitater fra 6moons:

"Basic specs are an input impedance of 52KΩ, S/N ratio of >101dB, THD of <0.001% at 6mW/300Ω, channel separation of >95dB/10kHz, output impedance of 25/45Ω depending on selection and power dissipation of <25 watts from the internal regulated power supply. Dimensions are 180 x 250 x 80mm, weight is 5kg and the only available color is clear-anodized aluminum."

"The DA-160 also gets a front-mounted hi/lo Z switch to trigger the variable output buffer into delivering the 2V output as either 25Ω/H or 45Ω/L. It's of course still a discrete class A output stage whose thermal dissipation is sinked into the massive 6mm aluminum vault-style enclosure"

Dette betyr 2V ikke sant?

Den låter helt nydelig, men det er visse ting ved lyden jeg ikke har fått helt til å stemme.

Takk for hjelp alle tre
    :)

KW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    390
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Spørsmål til teknikerene:

Nevnte tidligere at jeg bruker Dacen min som "forforsterker" og kjører volumet digitalt.
    Hvor godt driver denne dacen en Ncore?

Dacen er en Burson DA-160:
    Output impedance: line out 25 Ohms 45 Ohms (selectable)
    Power dissipation: <25W, internal, regulated power supply
    Har du ikke pre out på Gryphon?

Mvh.KW

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    Sjekket lydkortet mitt og det har knapt mer output det, så det vil ikke gjøre noe stor forskjell å bruke det. Dette var en liten strek i regningen. Hørte en antydning til forvrengning i høyt treblåsleie. Det stemte bare ikke med logikken.
    Vi får se om EHED kan trylle litt.;)

Reiser bort noen dager, så dette emnet "will be continued".

HCS

Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.469
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Kjører du balansert kunne du lånt en av mine dac'er...Den har 4,6 ut balansert...

Rockefoten

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.09.2003
    Antall liker
    31
    Torget vurderinger
    2
    Sikker på vrengen ikke er på opptaket? Ncore er fryktelig avslørende...

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    Kjører du balansert kunne du lånt en av mine dac'er...Den har 4,6 ut balansert...
    Takk, det er veldig generøst av deg!
    Må se an når EHED kan låne den ut neste gang og om han evgt har lydkort å låne ut.
    Den Brystondacen din er veldig spennende:) :)

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    Ja, er sikker. :) Hva er det du prøver å antyde egentlig ;) :)

Det har det med å gjenta seg på ulike opptak. Tviler på at 2L med Mozart fiolinkonsert har vreng i det registeret. :)
    Spennende å se om det går an å få enda mer ut av forsterkeren.

John_Harald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Antall liker
    1.855
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    Hei. Dere sammenligner Gryphon som har en både en fantastisk forforsterker som er godt matchet til en like fantastisk effektforsterker, med en Ncore som dere tester uten godt matchet forforskterker.. Ja, uten en forforsterker i det hele tatt! I mine øyne er dette ikke helt rettferdig. I forhold til matching, er det snakk om å gi komponentene optimale arbeidsbetingelser.

Jeg vet at noen mener at en forforsterker kun er et ekstra ledd som degraderer og farger lyden. Min med flere andre sine erfaringer er at en god forforsterker tilfører musikken bedre holografi, gir musikken liv og nerve, instrumentene/vokal låter mer naturlig, rett å slett en mye større musikkglede.
    Lykke til med videre testing, kunne selv tenkt meg å testet Ncore hjemme så jeg gleder meg til å lese forsettelsen!

Bx

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Antall liker
    4.622
    Ja, er sikker. :) Hva er det du prøver å antyde egentlig ;) :)

Det har det med å gjenta seg på ulike opptak. Tviler på at 2L med Mozart fiolinkonsert har vreng i det registeret. :)
    Spennende å se om det går an å få enda mer ut av forsterkeren.
    Sjekk at du ikke har utilsiktet forsterkning på korreksjonen noe sted i avspillingskjeden. Det kan føre til digital klipping, og det kan av og til beskrives som det du beskriver her.

EHED

Bransjeaktør
    Ble medlem
    15.03.2010
    Antall liker
    258
    Sted
    Nordby
    Torget vurderinger
    3
    Har gått på en skikkelig schmell med influensa som ikke er veldig behagelig, men kommer plutselig tilbake:)

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn