100 Sider!!!!!!!!!
Da har denne tråden rundet utrolige 100 sider og det er på sin plass med en liten oppsummering.
Prosjektene har ikke vært mange og de fleste var planlagt når tråden ble startet. Bortsett fra det perfekte lytterom så har jeg gjennomført planene. Skal si litt om hvordan jeg ser det perfekte lytterommet i dag til slutt.
En liten oversikt over tråden:
-Pcavspilling, AudioPro trådløs usb dac
-Ny forsterker Gryphon Diablo
-CDproduksjon
-Lettere demping av førsterefleksjoner i stua.
-Pure Music avspilling
-Eksprimentering med diverse grafiske og parametriske EQ.
-Hjemlån av selveste Gryphon Mikado cdspiller/de små forskjellene betyr mye.
-Audiolense
-Flytting inn i dedikert rom på 9m2
-Tunge akustiske tiltak på 9m2
-Ny Dac, Burson HD 160
-Positiv blindtest av signalkabler.
-Hearing is believing
Snakk om å drøvtygge
Jo lenger ut i tråden jeg har kommet jo mer har jeg blitt obs på de små forskjellene og betydningen av disse. Jeg kommer nok ikke til å undervurdere disse noe mere. Senest i går ekspriementerte jeg med "playtrough" funkskjonen i Puremusic, men måtte rett og slett bare slette den igjen fordi degraderingen av vanlig avspilling ikke var til å leve med.
Noe annet som trigger meg ved Puremusic er hvor mye bedre det lyder når man slår av DSPfunksjoner og volumkontroll. I denne modus får jeg ikke spilt gjennom audiolensefilteret og det går ikke, men jeg vil gjerne ha begge deler.
Har noen forslag til avspillere som gi begge deler? (vet at Petter Dahle har dratt pcavspilling langt, kanskje ta kontakt med han?)
Veien videre har jeg kommet frem til at "ja takk, begge deler" kommer til å bli retningen.
Første skrittet er innkjøp av Lydkort av mange grunner, men det vil ikke bety at jeg kvitter meg med Burson Dacen, men heller åpner for å kunne veksle litt på. Høyttalerene er såpass transparente at de "forvandler seg" veldig avhengig av hvilket lyd man putter inn. Jeg har ikke råd til produkter som gir både og, men over tid har jeg råd til å beholde produkter som gir en del av den gode lyden.
Samtidig kommer jeg til å være obs på bruktmarkedet på cdspillere for å bygge opp en alternativ rigg der.
Når det gjelder det perfekte lytterommet har jeg nå forsøkt over lang tid hvordan et fulldempet rom fungerer, jeg har siste året lest masse akustikklitteratur samtidig med F. Alton Everest sin "Master handbook of Acoustics" som grunnsten i dette. Samtidig har Audiolense vært et fantastisk verktøy hvor man kan eksprimentere og langt på vei "simulere" akustikktiltak. Nå har jeg levd med det et halvt år tid og føler at jeg fortsatt lærer å bruke det og jobber meg tettere mot midten av blinken.
I dag synes jeg det fungerer ganske perfekt med tanke på rommets størrelse og høyttalerens konstruksjon som er beregnet på større rom.
Jeg har tro på at det perfekte lytterommet har så lite demping som mulig (hva nå det måtte bety
noen hemligheter må man ha) og at selv den beste musikken blir bedre med litt rombidrag. F. Alton Everest har noen tanker om det selv i boka si. Det likner veldig på entusiastrommene man ser. Jeg ønsker meg et rom med god plass til sidevegger, at høyttaleren kan stå langt ut fra frontvegg og at lytteposisjon er langt fra bakvegg. (som alle andre)
Stemningsmusikk:
Som takk for hjelpen og alle bidragene til tråden vil jeg dele stemninger med dere. Har jobbet litt i det siste med å sette musikk til bilder som oppdrag og tenker å ta bruke samme musikken her, men sette egne bilder til.
Tanken er at dere skal høre musikken og se bildene til hvert bilde og drømme........
Først denne:
Junkyard Entrance by Marilyn Mazur on Spotify
A Small Realm by Nils Petter Molvaer on Spotify
Qué Viyéra by Cirque du Soleil on Spotify