Snart har en av ti tromsøværinger utenlandsk opprinnelse -og det er absolutt ingenting å frykte. De bidrar i arbeidslivet, inne akademia og til et rikt kulturliv.
|
uvant fra den kanten å høre at utenlandsk opprinnelse = russland, tyskland, sverige, finland osv.Gubra skrev:Russland, Tyskland, Sverige, Finland etc. gir vel kanskje ikke det største kulturelle sjokket?
Får du lov å være oppe så seint?Nifelheim skrev:uvant fra den kanten å høre at utenlandsk opprinnelse = russland, tyskland, sverige, finland osv.Gubra skrev:Russland, Tyskland, Sverige, Finland etc. gir vel kanskje ikke det største kulturelle sjokket?
Vanligvis så blir jo utenlandsk opprinnelse satt til å være mørkhudet eller, gud forby, muslimsk.
Skulle nok tro det ja.Gubra skrev:Får du lov å være oppe så seint?Nifelheim skrev:uvant fra den kanten å høre at utenlandsk opprinnelse = russland, tyskland, sverige, finland osv.Gubra skrev:Russland, Tyskland, Sverige, Finland etc. gir vel kanskje ikke det største kulturelle sjokket?
Vanligvis så blir jo utenlandsk opprinnelse satt til å være mørkhudet eller, gud forby, muslimsk.
???
Og du er tromsøværing? Neppe, for da hadde du visst at et bor veldig mange fremmedkulturelle der. Jeg kjenner til en bråte afrikanere som bor og trives veldig godt i Tromsø. Gøyal by med trivelige mennesker, mener de. Litt kaldt, dog. Du klarer å lire av deg alt mulig rart uten å tenke deg noe særlig om, du.Gubra skrev:Russland, Tyskland, Sverige, Finland etc. gir vel kanskje ikke det største kulturelle sjokket?
Det har du nok rett i, men vi kan vel neppe forlange det samme av Nordens Paris som av hjertet i et av verdens største imperier.totte skrev:Jeg var noen uker på kurs i Tromsø i -98 og det var også da slående hvor internasjonal byen var. Videre Parisisk er byen dog ikke.
Typisk tegn på at byens fruer fortsatt synes de "fjernkulturelle" er eksotiske innslag i bybildet. ;Dbaluba skrev:Det har du nok rett i, men vi kan vel neppe forlange det samme av Nordens Paris som av hjertet i et av verdens største imperier.totte skrev:Jeg var noen uker på kurs i Tromsø i -98 og det var også da slående hvor internasjonal byen var. Videre Parisisk er byen dog ikke.
Jeg tror det er få byer i Norge der det er mulig å melde seg på så mange trommekurs, grupper for internasjonal dans som i Trømsø. Det skal nevnes at alle jeg kjenner eller har møtt har vært afrikanere. etc.
Du må ikke lire av deg så mye uten å lese artikkelen som Bjornh linket til.baluba skrev:Og du er tromsøværing? Neppe, for da hadde du visst at et bor veldig mange fremmedkulturelle der. Jeg kjenner til en bråte afrikanere som bor og trives veldig godt i Tromsø. Gøyal by med trivelige mennesker, mener de. Litt kaldt, dog. Du klarer å lire av deg alt mulig rart uten å tenke deg noe særlig om, du.Gubra skrev:Russland, Tyskland, Sverige, Finland etc. gir vel kanskje ikke det største kulturelle sjokket?
Noe som skiller seg fra alle andre større byer i Norge på hvilken måte, om jeg tør spør? Det som er greia med Tromsø er at de har klart å integrere mye bedre enn de andre større byene. Kanskje det er hjertelaget til de der oppe i nord? Ikke vet jeg, men det jeg vet er at utlendinger som bor der føler seg mer velkommen enn andre steder ut fra min erfaring.Gubra skrev:Du må ikke lire av deg så mye uten å lese artikkelen som Bjornh linket til.baluba skrev:Og du er tromsøværing? Neppe, for da hadde du visst at et bor veldig mange fremmedkulturelle der. Jeg kjenner til en bråte afrikanere som bor og trives veldig godt i Tromsø. Gøyal by med trivelige mennesker, mener de. Litt kaldt, dog. Du klarer å lire av deg alt mulig rart uten å tenke deg noe særlig om, du.Gubra skrev:Russland, Tyskland, Sverige, Finland etc. gir vel kanskje ikke det største kulturelle sjokket?
Der står det nettop at russere,tyskere, svensker er i flertall av utlendingene.![]()
Ingen nevnt, ingen glemt, er det noe som heter. De er et av de mest vellykkede av alle fremstøtene. Har hatt en usedvanlig heldig i effekt på Østlandet og Trøndelag, med sterke avleggere på både Vestlandet og Sørlandet. Og det er ikke mer skummelt enn det jeg har sett og hørt på gaten i Oslo... Denne kampen her var vel alle klar over, bare ikke hvor langt svenskene er villige til å gå til slutt. Den barbariske villskapen er uant, skal jeg fortelle deg. Vikingarnanana har forøvrig bidratt med endel penger til skattekassen i Karmøy siden de spiller Gråtende sky på hver dans.Pink_Panther skrev:Du glemte Vikingarnanana. Den største trusselen fra øst, med en vokalist som synger trusene våte på flertallet av hunkjønn i Norge.
Det værste med det er at rævdiltere fra Trønerlag dilter etter i håp om å få en posisjon den dagen invasjonen er et faktum.
Det der med motstanden mot det samiske tror har lang tradisjon som bygger på diskriminering, fornorskning, skam og sjåvinisme. Jeg kommer fra distriktet Nord-Troms opprinnelig, og vokste opp i den perioden da folk "plutselig oppdaget at de egentlig var samer". I byer er det kanskje vanskelig å se dette, siden mange er tilflyttere, eller at foreldre/besteforeldre var det og på måten "kvittet seg med" bakgrunnen.rock skrev:UNN tiltrekker seg mange utlendinger.
Men vet ikke helt jeg, har sittet i Tromsø og hørt eldre herrer forbanne seg over de stadige nye skilter på Samisk, dette både på sykehus og andre steder i Tromsø.
Jeg synes det er helt naturlig at navn og info oppgies på Samisk -ved ett sted som har samfunnsfunksjoner for Samer såvel som Nordmenn forøvrig.
tsk tsk tskbaluba skrev:... Så langt har de klart å få store deler av det siviliserte Norge til å snakke en skremmende effektivt gjennomført svenskedialekt som kalles bokmål. ...
Tsk tsk tskKJ skrev:o.t.
tsk tsk tskbaluba skrev:... Så langt har de klart å få store deler av det siviliserte Norge til å snakke en skremmende effektivt gjennomført svenskedialekt som kalles bokmål. ...
Bokmål er Dansk v2.0. Riksmål er Dansk v1.5
mvh
KJ
Hvis voksne tar skikkelig tak i problemet istedenfor å bare klage på internettfora så ordner det seg sikkert lett på det idrettsanlegget. Ikke fortell meg at det er umulig å statuere eksempler, og forklare disse at de ikke får bruke anlegget hvis de ikke skjerper seg. Barn mobber barn, er det noe nytt? Det er blitt mer av det, noe som gjør at vi har hatt fokus på det i mange år nå.Julenissen skrev:Helt greit å ta inn mørkhudede hvis det er en plan og i forhold til folketallet, bor i en mindre by litt sør for Tromsø, her har vi starten på ett større problem, ungene tør ikke bruke stadion/haller/kunsgressbaner da disse er invadert av unger 7-12-14 år av utenlandsk opprinnelse, de lokale blir kjeppjaget og flere er regelrett banket opp.Hva skjer om 5-7 år når disse er gammel nok til å gå på byen osv?Norge fører en ikke eksisterende integreringspolitikk
baluba skrev:KJ skrev:baluba skrev:Hvis voksne tar skikkelig tak i problemet istedenfor å bare klage på internettfora så ordner det seg sikkert lett på det idrettsanlegget. Ikke fortell meg at det er umulig å statuere eksempler, og forklare disse at de ikke får bruke anlegget hvis de ikke skjerper seg. Barn mobber barn, er det noe nytt? Det er blitt mer av det, noe som gjør at vi har hatt fokus på det i mange år nå.Julenissen skrev:Helt greit å ta inn mørkhudede hvis det er en plan og i forhold til folketallet, bor i en mindre by litt sør for Tromsø, her har vi starten på ett større problem, ungene tør ikke bruke stadion/haller/kunsgressbaner da disse er invadert av unger 7-12-14 år av utenlandsk opprinnelse, de lokale blir kjeppjaget og flere er regelrett banket opp.Hva skjer om 5-7 år når disse er gammel nok til å gå på byen osv?Norge fører en ikke eksisterende integreringspolitikk
Det du beskriver er uakseptabelt, men har du forsøkt å dra ned til banen og spionere selv, for så å gi deg til kjenne for barna? Det hadde jeg gjort hvis det dreide seg om Stemmemyren.
....og dermed er problemet løst, lett som bare det!
Hva skulle vi ellers gjort med tallerknene? Skulle vi båret dem selv?Pink_Panther skrev:Nasjonalitet Stemmerett 2011 vekst siden 2007 Stemte i 2007
Svensker 79.745 +53.174 41 %
Polakker 34.210 +27.482 35 %
Pakistanere 23.421 +1.503 43%
Irakere 16.265 +5.061 28%
Somaliere 14.365 +4.815 36%
Kilde: http://www.nrk.no/nyheter/innenriks/valg/valg2011/1.7690868
Mange svensker, gitt.
;Dvredensgnag skrev:Hva skulle vi ellers gjort med tallerknene? Skulle vi båret dem selv?Pink_Panther skrev:Nasjonalitet Stemmerett 2011 vekst siden 2007 Stemte i 2007
Svensker 79.745 +53.174 41 %
Polakker 34.210 +27.482 35 %
Pakistanere 23.421 +1.503 43%
Irakere 16.265 +5.061 28%
Somaliere 14.365 +4.815 36%
Kilde: http://www.nrk.no/nyheter/innenriks/valg/valg2011/1.7690868
Mange svensker, gitt.
Politiet er involvert, foreldre har prøvd å være tilstede men egentlig til liten nytte.Jobber i lag med en som er fotballtrener der han har måtte fysisk jaget dem av banen, når treninga starter så tar de ett lite område og spiller på.Har vært to tilfeller der unger har fått julingbjornh skrev:Er det ingen foreldre som drar ut og kan være litt tilstede? -jeg mener, hvis ungene dine blir banket opp på fotball-banen, så bør man vel dra dit selv og se hva som foregår. Og gripe inn.
-det problemet har jeg ikke hørt om i Tromsø. Hvis det er vold og trakassering, så bør vel Politi og myndigheter informeres.
Hvordan skal du stutere ett eksempler når det gis fullstendig fan, foreldrene bryr seg lite og forstår jo selvfølgelig ikke språket.baluba skrev:Tsk tsk tskKJ skrev:o.t.
Bokmål er Dansk v2.0. Riksmål er Dansk v1.5
mvh
KJ
Den har jeg tenkt gjennom allerede. Riksmål er Dansk v1.5. Der har du helt rett. Men bokmål er Danskv1.5 som er blitt svenskifisert. De ble heldigvis kastet ut før de innførte alfabetforandringen også. Det er det som er så forbaska lurt. Vi ser av og til ikke effekten fordi vi forvirrer den med vår danske fortid. Det er så lett å rote litt med det. Selv jeg er blitt indoktrinert, og sliter litt med å skrive norsk istedenfor Dansk v1.5-2, også kalt svorsk.
Hvis voksne tar skikkelig tak i problemet istedenfor å bare klage på internettfora så ordner det seg sikkert lett på det idrettsanlegget. Ikke fortell meg at det er umulig å statuere eksempler, og forklare disse at de ikke får bruke anlegget hvis de ikke skjerper seg. Barn mobber barn, er det noe nytt? Det er blitt mer av det, noe som gjør at vi har hatt fokus på det i mange år nå.Julenissen skrev:Helt greit å ta inn mørkhudede hvis det er en plan og i forhold til folketallet, bor i en mindre by litt sør for Tromsø, her har vi starten på ett større problem, ungene tør ikke bruke stadion/haller/kunsgressbaner da disse er invadert av unger 7-12-14 år av utenlandsk opprinnelse, de lokale blir kjeppjaget og flere er regelrett banket opp.Hva skjer om 5-7 år når disse er gammel nok til å gå på byen osv?Norge fører en ikke eksisterende integreringspolitikk
Det du beskriver er uakseptabelt, men har du forsøkt å dra ned til banen og spionere selv, for så å gi deg til kjenne for barna? Det hadde jeg gjort hvis det dreide seg om Stemmemyren.
Så ekstremt? Da får jeg bare beklage at jeg tok feil her. Jeg ser da ingen annen anledning enn å direkte politianmelde både de barna som er over strafferettslig minstealder, foreldrene til de som er yngre. Da skal du se at det blir fart i sakene når det nærmer seg rettsak. Det blir nok endel skriking og hoiing, men det får selvfølgelig den offentlige debatten tåle.Julenissen skrev:Politiet er involvert, foreldre har prøvd å være tilstede men egentlig til liten nytte.Jobber i lag med en som er fotballtrener der han har måtte fysisk jaget dem av banen, når treninga starter så tar de ett lite område og spiller på.Har vært to tilfeller der unger har fått julingbjornh skrev:Er det ingen foreldre som drar ut og kan være litt tilstede? -jeg mener, hvis ungene dine blir banket opp på fotball-banen, så bør man vel dra dit selv og se hva som foregår. Og gripe inn.
-det problemet har jeg ikke hørt om i Tromsø. Hvis det er vold og trakassering, så bør vel Politi og myndigheter informeres.
Det er lov å nekte folk adgang hvis de ikke er kunder vil jeg tro. Det er bare til å begynne å selge vann isteden til høy pris.Julenissen skrev:Har en kjenning som driver nattklubb, plass som i alle å har gått bra, etter at vi fikk asylmotak så har omsetningen gått dramatisk ned.Hvorfor? Jo det fylles opp av menn fra en kultur som ikke drikker alkohol kun vann, norske menn skyr plassen og norske kvinner det samme. Hva gjør man?Kan jo ikke nekte noen å komme inn
Ja prøv å nekt en gruppe mennesker av utenlandsk opprinnelse inngang på en uteplass så er du på forsiden av VG før du vet ordet av detbaluba skrev:Det er lov å nekte folk adgang hvis de ikke er kunder vil jeg tro. Det er bare til å begynne å selge vann isteden til høy pris.Julenissen skrev:Har en kjenning som driver nattklubb, plass som i alle å har gått bra, etter at vi fikk asylmotak så har omsetningen gått dramatisk ned.Hvorfor? Jo det fylles opp av menn fra en kultur som ikke drikker alkohol kun vann, norske menn skyr plassen og norske kvinner det samme. Hva gjør man?Kan jo ikke nekte noen å komme inn
Men kanskje du skal spørre deg selv om hvorfor ikke de lokale mennene ikke går der lenger. Tvinger utlendingene dj-en til å bare spille indisk teknodisco? Eller vil de bare ikke omgås mørkhudede?
Hvis de mannlige innbyggerne på et asylmottak utgjør 90 % av gjestene er det ikke befolkningsgrunnlag for en nattklubb. Kanskje det er matematikken det er noe galt med? Egentlig tror jeg din venn straffes av lokalsamfunnets motvilje mot å sosialisere med såkalt fremmedkulturelle, men det er kun gjetting. Du har jo enda ikke tilkjennegjort hvilken småby det er snakk om, på tross av to knallsterke og udokumenterte påstander. Kanskje småbyen ikke eksisterer, eller er en by uten navn i din fantasi?Julenissen skrev:Ja prøv å nekt en gruppe mennesker av utenlandsk opprinnelse inngang på en uteplass så er du på forsiden av VG før du vet ordet av detbaluba skrev:Det er lov å nekte folk adgang hvis de ikke er kunder vil jeg tro. Det er bare til å begynne å selge vann isteden til høy pris.Julenissen skrev:Har en kjenning som driver nattklubb, plass som i alle å har gått bra, etter at vi fikk asylmotak så har omsetningen gått dramatisk ned.Hvorfor? Jo det fylles opp av menn fra en kultur som ikke drikker alkohol kun vann, norske menn skyr plassen og norske kvinner det samme. Hva gjør man?Kan jo ikke nekte noen å komme inn
Men kanskje du skal spørre deg selv om hvorfor ikke de lokale mennene ikke går der lenger. Tvinger utlendingene dj-en til å bare spille indisk teknodisco? Eller vil de bare ikke omgås mørkhudede?
Selge vann til høy pris fører bare til at det kun selges 1 glass pr kveld.Som norsk mann så var vitsen tidligere(når jeg var ung) å gå ut å snakke/se/bli kjent med damer og ha det moro med kompiser, når damene er borte og det er 90 prosent asylsøkere så er hyggen borte.Nok en gang så handler det om å ta inn rett mengde til landet slik at det er mulig å intgrere på en fornuftig måte. Hadde jeg hatt litt bedre tid så skulle jeg ha skrevet litt om prossesen med å få visum til min kone, de fleste vil ikke tro hvor urettferdig systemet er.
Hvor har jeg sagt at hvite menn ikke kan bruke idrettsannlegg?Barn fra 7-12-13 år på ett spesifikt annlegg.Hvis det er veldig viktig for deg å vite hvor det er så kan du sende meg en PM, ønsker å være anonym på forumet , derfor jeg bruker nickbaluba skrev:Hvis de mannlige innbyggerne på et asylmottak utgjør 90 % av gjestene er det ikke befolkningsgrunnlag for en nattklubb. Kanskje det er matematikken det er noe galt med? Egentlig tror jeg din venn straffes av lokalsamfunnets motvilje mot å sosialisere med såkalt fremmedkulturelle, men det er kun gjetting. Du har jo enda ikke tilkjennegjort hvilken småby det er snakk om, på tross av to knallsterke og udokumenterte påstander. Kanskje småbyen ikke eksisterer, eller er en by uten navn i din fantasi?Julenissen skrev:Ja prøv å nekt en gruppe mennesker av utenlandsk opprinnelse inngang på en uteplass så er du på forsiden av VG før du vet ordet av detbaluba skrev:Det er lov å nekte folk adgang hvis de ikke er kunder vil jeg tro. Det er bare til å begynne å selge vann isteden til høy pris.Julenissen skrev:Har en kjenning som driver nattklubb, plass som i alle å har gått bra, etter at vi fikk asylmotak så har omsetningen gått dramatisk ned.Hvorfor? Jo det fylles opp av menn fra en kultur som ikke drikker alkohol kun vann, norske menn skyr plassen og norske kvinner det samme. Hva gjør man?Kan jo ikke nekte noen å komme inn
Selge vann til høy pris fører bare til at det kun selges 1 glass pr kveld.Som norsk mann så var vitsen tidligere(når jeg var ung) å gå ut å snakke/se/bli kjent med damer og ha det moro med kompiser, når damene er borte og det er 90 prosent asylsøkere så er hyggen borte.Nok en gang så handler det om å ta inn rett mengde til landet slik at det er mulig å intgrere på en fornuftig måte. Hadde jeg hatt litt bedre tid så skulle jeg ha skrevet litt om prossesen med å få visum til min kone, de fleste vil ikke tro hvor urettferdig systemet er.
Jeg kunne for eksempel godt tenkt meg å vite hvilken by hvite nordmenn ikke kan bruke idrettsanlegg i. Ikke at jeg tviler, men så harde påstander bør dokumenteres. Slik kan jo sikkert forekomme.
Hvis du mener at det å opplyse om hvilken by du skriver om truer din anonymitet har du ingenting i en nettdebatt å gjøre. Inntil du kan opplyse om hvilken by det er så kan jeg ikke ta påstandene dine alvorlig. Er du så viktig at du blir gjenkjent på skrivestilen bør du heller unngå anonymitet, og stå ærlig og åpent fram. Det er tåpelig å komme med udokumenterte sterke påstander uten å overhodet opplyse hvilken by det er, og så nekte å gå mer i detalj slik at saken kan sjekkes i anonymitetens navn. Hvis dette er en eksisterende by har du enten ekstremt høye tanker om egen betydning, eller så ønsker du ikke at noen skal gå saken i sømmene.Julenissen skrev:Hvor har jeg sagt at hvite menn ikke kan bruke idrettsannlegg?Barn fra 7-12-13 år på ett spesifikt annlegg.Hvis det er veldig viktig for deg å vite hvor det er så kan du sende meg en PM, ønsker å være anonym på forumet , derfor jeg bruker nickbaluba skrev:Hvis de mannlige innbyggerne på et asylmottak utgjør 90 % av gjestene er det ikke befolkningsgrunnlag for en nattklubb. Kanskje det er matematikken det er noe galt med? Egentlig tror jeg din venn straffes av lokalsamfunnets motvilje mot å sosialisere med såkalt fremmedkulturelle, men det er kun gjetting. Du har jo enda ikke tilkjennegjort hvilken småby det er snakk om, på tross av to knallsterke og udokumenterte påstander. Kanskje småbyen ikke eksisterer, eller er en by uten navn i din fantasi?Julenissen skrev:Ja prøv å nekt en gruppe mennesker av utenlandsk opprinnelse inngang på en uteplass så er du på forsiden av VG før du vet ordet av detbaluba skrev:Det er lov å nekte folk adgang hvis de ikke er kunder vil jeg tro. Det er bare til å begynne å selge vann isteden til høy prisbJulenissen skrev:Har en kjenning som driver nattklubb, plass som i alle å har gått bra, etter at vi fikk asylmotak så har omsetningen gått dramatisk ned.Hvorfor? Jo det fylles opp av menn fra en kultur som ikke drikker alkohol kun vann, norske menn skyr plassen og norske kvinner det samme. Hva gjør man?Kan jo ikke nekte noen å komme inn
Jeg kunne for eksempel godt tenkt meg å vite hvilken by hvite nordmenn ikke kan bruke idrettsanlegg i. Ikke at jeg tviler, men så harde påstander bør dokumenteres. Slik kan jo sikkert forekomme.
Det er vel knapt noen hemmelighet at antallet nordmenn på et utested er omvendt proporsjonalt med antallet "nye nordmenn". En realitet som også gjelder i Oslo og ikke bare småsteder med "lokalsamfunnets motvilje mot å sosialisere med såkalte fremmedkulturelle".baluba skrev:Hvis de mannlige innbyggerne på et asylmottak utgjør 90 % av gjestene er det ikke befolkningsgrunnlag for en nattklubb. Kanskje det er matematikken det er noe galt med? Egentlig tror jeg din venn straffes av lokalsamfunnets motvilje mot å sosialisere med såkalt fremmedkulturelle, men det er kun gjetting. Du har jo enda ikke tilkjennegjort hvilken småby det er snakk om, på tross av to knallsterke og udokumenterte påstander. Kanskje småbyen ikke eksisterer, eller er en by uten navn i din fantasi?Julenissen skrev:Ja prøv å nekt en gruppe mennesker av utenlandsk opprinnelse inngang på en uteplass så er du på forsiden av VG før du vet ordet av detbaluba skrev:Julenissen skrev:Har en kjenning som driver nattklubb, plass som i alle å har gått bra, etter at vi fikk asylmotak så har omsetningen gått dramatisk ned.Hvorfor? Jo det fylles opp av menn fra en kultur som ikke drikker alkohol kun vann, norske menn skyr plassen og norske kvinner det samme. Hva gjør man?Kan jo ikke nekte noen å komme inn
Alle som ein.Audiophile-Arve skrev:Svenske innvandrarar ser ut til å akklimatisere seg fort til nynorsk og vestnorsk tonefall heromkring. Då er danskane meir hardnakka, men dei let seg sikkert lett integrere på Sørlandet.
Men i Tromsø, kva folkeslag kan lett integrerast der?