Tromsø, et multikulturelt samfunn

Gubra

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2004
Antall liker
813
Russland, Tyskland, Sverige, Finland etc. gir vel kanskje ikke det største kulturelle sjokket?

N

Nifelheim

Gjest
Gubra skrev:
Russland, Tyskland, Sverige, Finland etc. gir vel kanskje ikke det største kulturelle sjokket?
uvant fra den kanten å høre at utenlandsk opprinnelse = russland, tyskland, sverige, finland osv.

Vanligvis så blir jo utenlandsk opprinnelse satt til å være mørkhudet eller, gud forby, muslimsk.

Boffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.04.2002
Antall liker
333
Sted
Oslo Vest
Hurra, svensker, tyskere, finner og russere fungerer i Tromsø. Litt av et kultursjokk. NOT.

Gubra

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2004
Antall liker
813
Nifelheim skrev:
Gubra skrev:
uvant fra den kanten å høre at utenlandsk opprinnelse = russland, tyskland, sverige, finland osv.

Vanligvis så blir jo utenlandsk opprinnelse satt til å være mørkhudet eller, gud forby, muslimsk.
Får du lov å være oppe så seint?

???

N

Nifelheim

Gjest
Gubra skrev:
Nifelheim skrev:
Gubra skrev:

Får du lov å være oppe så seint?

???
Skulle nok tro det ja.

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.014
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Gubra skrev:
Og du er tromsøværing? Neppe, for da hadde du visst at et bor veldig mange fremmedkulturelle der. Jeg kjenner til en bråte afrikanere som bor og trives veldig godt i Tromsø. Gøyal by med trivelige mennesker, mener de. Litt kaldt, dog. Du klarer å lire av deg alt mulig rart uten å tenke deg noe særlig om, du.

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Antall liker
2.500
Torget vurderinger
0
Jeg var noen uker på kurs i Tromsø i -98 og det var også da slående hvor internasjonal byen var. Videre Parisisk er byen dog ikke.

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.014
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
totte skrev:
Jeg var noen uker på kurs i Tromsø i -98 og det var også da slående hvor internasjonal byen var. Videre Parisisk er byen dog ikke.
Det har du nok rett i, men vi kan vel neppe forlange det samme av Nordens Paris som av hjertet i et av verdens største imperier. ;)
Jeg tror det er få byer i Norge der det er mulig å melde seg på så mange trommekurs, grupper for internasjonal dans som i Trømsø. Det skal nevnes at alle jeg kjenner eller har møtt har vært afrikanere. etc.

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Antall liker
7.555
Torget vurderinger
4
baluba skrev:
totte skrev:
Det har du nok rett i, men vi kan vel neppe forlange det samme av Nordens Paris som av hjertet i et av verdens største imperier. ;)
Jeg tror det er få byer i Norge der det er mulig å melde seg på så mange trommekurs, grupper for internasjonal dans som i Trømsø. Det skal nevnes at alle jeg kjenner eller har møtt har vært afrikanere. etc.
Typisk tegn på at byens fruer fortsatt synes de "fjernkulturelle" er eksotiske innslag i bybildet. ;D

Gubra

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2004
Antall liker
813
baluba skrev:
Gubra skrev:
Og du er tromsøværing? Neppe, for da hadde du visst at et bor veldig mange fremmedkulturelle der. Jeg kjenner til en bråte afrikanere som bor og trives veldig godt i Tromsø. Gøyal by med trivelige mennesker, mener de. Litt kaldt, dog. Du klarer å lire av deg alt mulig rart uten å tenke deg noe særlig om, du.
Du må ikke lire av deg så mye uten å lese artikkelen som Bjornh linket til.
Der står det nettop at russere,tyskere, svensker er i flertall av utlendingene. ;)

rock

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.09.2009
Antall liker
310
UNN tiltrekker seg mange utlendinger.

Men vet ikke helt jeg, har sittet i Tromsø og hørt eldre herrer forbanne seg over de stadige nye skilter på Samisk, dette både på sykehus og andre steder i Tromsø.

Jeg synes det er helt naturlig at navn og info oppgies på Samisk -ved ett sted som har samfunnsfunksjoner for Samer såvel som Nordmenn forøvrig.

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.014
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Gubra skrev:
baluba skrev:
Gubra skrev:
Du må ikke lire av deg så mye uten å lese artikkelen som Bjornh linket til.
Der står det nettop at russere,tyskere, svensker er i flertall av utlendingene. ;)
Noe som skiller seg fra alle andre større byer i Norge på hvilken måte, om jeg tør spør? Det som er greia med Tromsø er at de har klart å integrere mye bedre enn de andre større byene. Kanskje det er hjertelaget til de der oppe i nord? Ikke vet jeg, men det jeg vet er at utlendinger som bor der føler seg mer velkommen enn andre steder ut fra min erfaring.

Tromsø skiller seg ikke noe spesielt fra resten av landet når det gjelder hvem som kommer til byen, men den skiller seg ut på hvordan den fremstår og fungerer. De har definitivt fått til noe bedre enn andre steder.

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.014
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Jeg skjønner ærlig talt ikke hvorfor folk åkker og bærer seg over Al Quaida, Taliban, Lysende Sti og tamiltigre, for de skremmer meg lite. Den virkelige trusselen er jo snikinvasjonen fra Sverige. Vi har blitt svenskifisert siden de gav opp å styre oss direkte. Så langt har de klart å få store deler av det siviliserte Norge til å snakke en skremmende effektivt gjennomført svenskedialekt som kalles bokmål. På den måten vil de ha det lettere å drive etterretning når dagen kommer for å ta tilbake makten i kolonien.

Det verste av alt er at de bruker de enkleste hersketeknikkene som finnes, nemlig brød og sirkus. De har tatt over den absolutt nødvendige matserveringen, og i tillegg tyller de i oss så mye flytende narkotikum at vi blir ukritiske overfor dem. Hvordan kan den kjekke karen med den artige lyse luggen ha noe skummelt på gang? Han er jo bare en vittig fyr som serverer oss våre mest livsnødvendige nytelsesvare, og det som oftest av høy kvalitet i tillegg.

De virker så kjekke og greie der de svinser mellom bordene med glass og tallerkener. De har alltid tid til en godblunk til kunder av det motsatte kjønn, og hvem blir vel ikke litt varm når en yppig blondine takker for tips og blunker sjarmerende ("kanskje en gang i fremtiden?"). Myriader av svenske syngedamer som profileres på deres talent er et vakkert ikke-voldelig angrep. Det gir oss en opplevelse av at vi trenger dem.

Men pass på, der du sitter og sipper til en Dark & Stormy i cocktailbaren etter å ha spist dine kjøttbullar på Ikea et par timer tidligere. Pass veldig godt på, for dette er en del av en planlagt invasjon. Innen 2014 skal vi være så fornøyde med alle de smilende og moderate svenskene som har servert og underholdt oss så lenge at vi ikke lenger er på vakt. Først da setter de inn nådestøtet. Men de som har litt omgang med tall har selvsagt avslørt dette for lenge siden. Mesterplanen til Svensson er å starte hele prosjektet på ny, 109 år etter at den misslyktes sist gang (1905-2014). Kulturavdelingene i VG og Dagbladet har i årevis vært i en konspirasjon med svenske kulturkapitalister og deres hemmelige svar på MI6. 200 år etter at de startet forrige forsøk på å få oss inn i folden vil de på ny gjøre samme forsøk, men denne gang er de bedre forberedt.

Dessverre er Bergen den eneste byen som er forberedt på dette. De smarteste av oss har lenge skjønt hva det går i, og derfor har vi aldri lagt ned forsvaret mot svenskefaen. Buekorpsene har heldigvis overlevd vår nasjonale løsrivelse. Men med radio og større muligheter for å reise rundt visste vi allerede i 1905 hvilken diabolsk plan som var i gang. Våre kloke forfedre kunne høre med det blotte øret at store deler av våre landsmenn som var så uheldige å bo på feil side av langfjellene var allerede forhåndsprogrammert og hjernevasket med svensk kultur. Sjokkert over å ha blitt ønsket "hei då" av etniske landsmenn dro våre utsendte tilbake og sørget for å opprettholde vårt forsvar mot de aggressive svenskene. Ingenting hadde forandret seg siden ca 1850, da byens unge gikk sammen for å forsvare vår vakre stad mot de potensielle hordene fra østen.

Men det er andre tider, så jeg er redd vi må styrke forsvaret betraktelig utover det buekorpsene er i dag. Rævadilterne må tidligere drilles til sine oppgaver, og børsene bør lades med skarpe skudd. Selvfølgelig må børsene låses inn i våpenskap i klubbhusene, vi kan jo ikke ha dem løpende rundt med våpen hjemme når konflikten fortsatt er kald.

Det som bekymrer meg mest nå er kanskje at det kun er Bergens unge som fortsatt holder seg i beredskap mot trusselen fra øst. Står det ikke i bibelen at Norge skal kjempe et skjebneslag mot sin gamle erkefiende i øst, eller var det Nostradamus? Uansett hvor det var så er det åpenbart for alle som har brillene på at trusselen er mer reell enn noensinne, og en eller annen dato i 2014 kommer til å bli vår nasjonale 9/11. Det er ikke nødvendigvis noen fare for at jordiske liv går tapt, men det er også vår sjel slaget står om denne gang. Vi må alle sammen stå imot denne trusselen, som våre politikere naivt har latt infiltrere hver eneste avkrok i samfunnet vårt. Det holder ikke med en håndfull ungdommer i Bergen, de kan knapt forsvare en bystat.

Derfor tar jeg nå til orde for dannelsen av Fjøsridderne. Det er de brave og unge i Fjøsridderne som skal redde vår kultur fra undergangen om knappe tre år, hvis Norge bare kan våkne. Har det ikke blitt lagt merke til at vi også har en etnisk svenske som nyter stor makt på sentralen også? Typisk nok pusler han tilsynelatende kun med antikviteter og slikt, men det handler jo om total kontroll på alle punkter. Vintage-avdelingen er et perfekt eksempel på hvordan gode nordmenn bare lar slike kulturelle ran forekomme, uten å heve et lite øyenbryn engang.

Er disse stolte unge guttene de eneste som skal forsvare oss mot invasjonen som kommer i etterkant av den nesten gjennomførte svenskifiseringen som har foregått de siste 106 årene? Alle menn med mot i brystet oppfordres herved å melde seg til tjeneste i Fjøsridderne. Vi kan ikke være kresne, så vi tar til og med imot puslete halvsvensker, hvis de kan lære seg å skarre på r-ene når de svarer sin overordnede med et tydelig "Her!" under opprop.

Nærmere informasjon om hvordan du kan bli en fjøsridder kommer senere, men vær beredt i mellomtiden. Jeg er redd det kan ta kort tid før vi er nødt til å trø til for å forsvare deler av landet som ligger lengst mot øst. Det er fristende å bare si at de kan beholde Østfold, men kjære vene - øssfollinga er folk de også. De høres kanskje suspekte ut, med det er tross alt ikke helt deres egen skyld. Dessuten er de trivelige og enkle folk, som følger ordre og sprer munterhet når de får litt akevitt eller norsk bayer i glasset. FJØSRIDDERNE KOMMER, BARE VENT. Da blir det ingen kjære mor for söta bror, det kan jeg love.

Ps: Det er helt ok å dra på harrytur til Svinesund osv. Bare ikke ta med enda en svenske over grensen. Vi som er observante på problemene i samfunnet trenger ikke bidra med direkte import, for det er ille nok at de finner veien på egenhånd. Men som sagt så er hverken Systembolaget eller matvarebutikker i grenseområder noe som anses som et stort problem. sålenge man har norsk akevitt til å rense systemet med hvis matens opprinnelse føles litt feil er det ingen stor fare.

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
10.841
Du glemte Vikingarnanana. Den største trusselen fra øst, med en vokalist som synger trusene våte på flertallet av hunkjønn i Norge.
Det værste med det er at rævdiltere fra Trønerlag dilter etter i håp om å få en posisjon den dagen invasjonen er et faktum.

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.014
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Pink_Panther skrev:
Du glemte Vikingarnanana. Den største trusselen fra øst, med en vokalist som synger trusene våte på flertallet av hunkjønn i Norge.
Det værste med det er at rævdiltere fra Trønerlag dilter etter i håp om å få en posisjon den dagen invasjonen er et faktum.
Ingen nevnt, ingen glemt, er det noe som heter. De er et av de mest vellykkede av alle fremstøtene. Har hatt en usedvanlig heldig i effekt på Østlandet og Trøndelag, med sterke avleggere på både Vestlandet og Sørlandet. Og det er ikke mer skummelt enn det jeg har sett og hørt på gaten i Oslo... Denne kampen her var vel alle klar over, bare ikke hvor langt svenskene er villige til å gå til slutt. Den barbariske villskapen er uant, skal jeg fortelle deg. Vikingarnanana har forøvrig bidratt med endel penger til skattekassen i Karmøy siden de spiller Gråtende sky på hver dans.

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
9.371
Torget vurderinger
1
rock skrev:
UNN tiltrekker seg mange utlendinger.

Men vet ikke helt jeg, har sittet i Tromsø og hørt eldre herrer forbanne seg over de stadige nye skilter på Samisk, dette både på sykehus og andre steder i Tromsø.

Jeg synes det er helt naturlig at navn og info oppgies på Samisk -ved ett sted som har samfunnsfunksjoner for Samer såvel som Nordmenn forøvrig.
Det der med motstanden mot det samiske tror har lang tradisjon som bygger på diskriminering, fornorskning, skam og sjåvinisme. Jeg kommer fra distriktet Nord-Troms opprinnelig, og vokste opp i den perioden da folk "plutselig oppdaget at de egentlig var samer". I byer er det kanskje vanskelig å se dette, siden mange er tilflyttere, eller at foreldre/besteforeldre var det og på måten "kvittet seg med" bakgrunnen.

Selv er jeg samfunnsviter og har også mellomfag i historie. Jeg har brukt noen år på å få en oversikt over ulike bygders bakgrunn i deler av Nord-Norge, særlig hjemdistriktene. Det er slik at de som som har vokst opp de seneste 30-40 år har blitt veldig bevisst på at noe kulturelt har blitt undertrykt og befolkning "nasjonalisert" til å bli gode nordmenn. Det har sin bakgrunn i sikkerhetspolitikk og nasjonalisme -eller i omvendt rekkefølge. Man har fryktet Russland, og senere Finland. Grunnen til at nasjonale myndigheter gjorde det kan ha bakgrunn i frykten for russisk ekspansjon og senere finsk ekspansjon -som gjorde at man fryktet bruk av etniske minoriteter som argument for ekspansjon inn på norsk territorium i nord. Med nasjonalismens framvekst i Europa kom også et sterkt etnisk fokus der, som vi alle vet, mennesker ble vurdert som mer høyverdige (eller mindre) utfra deres kultur og etniske bakgrunn. Man gikk endog så langt som å bedrive måling av hodeskaller og måling av nesens form som grunnlag for etnisk verdi eller lite utviklet og primitivt. Kvener var som nordmenn, de trengte bare språket i hovedsak, mens tatere og samer har blitt utsatt for ganske tøffe metoder i statens assimilerings-prossesser.

Det handler i det store og det hele om å være "gode nordmenn", der "god nordmann" ikke kun innebærer norsk statsborgerskap og integrasjon i samfunnet, men også at det ikke skal finnes "konkurrerende folkeslag med mindreverdig språk og kultur" (kort i beinan og prate rart). Mange vet at de har litt mer same i seg enn det de helst vil bli minnet på. Andre er fulle av fordommer og rasisme. Ikke bare mot andre folkeslag. Men mot "boner" og annet pakk. Før i tiden var heller ikke "fiskere" og "sjøfolk" særlig gangbart, med mindre man var offiser ombord eller noe annet fint. Og det var ganske store forskjeller på folk og deres sosiale status, noe som ble reflektert gjennom bosettingsmønsteret i gamle Tromsø Bykommune og hvordan folk ble behandlet og forholdt seg til hverandre lokalt. Det finnes mange tradisjoner innenfor dette i Tromsø, og noen samtaler med eldre folk avdekker ganske mye rart om forholdene i gamle dager i byen. Tromsø har en sterk borgerlig fortid med fine vaner, klær og eiendeler. Rent sosiologisk vet vi at folk tradisjonelt helst aspirerer "oppover sosialt" (ønsket vertikal sosial mobilitet) -altså de ønsker en høyere sosial status enn det de har. Men det henger snarere sammen med "assosiasjons-prinsippet" enn reell sosial status (altså de vi "føler" vi hører til og mener vi er en del av). Da har det lett for at "det samiske" blir mindreverdig og marginalisert.

Sametinget gir økonomisk støtte til tiltak som skilting, samisk i grunnskolen, samisk i helse- og omsorgssektoren, samisk språk i kommunen dersom man vedtok å innlemmes i forvaltningsområdet for samisk språk. (sjekk lenke) -det er vedtatt i kommunestyret. Det er dog strid om finansierings-modellen. Kommunestyre-representanter jeg har snakket med, sier at Sametinget har endret vilkårene for økonomisk støtte, og at det dermed vil påføres store økonomiske utgifter i forbindelse med innlemmelse i forvaltningsområdet som Sametinget ikke vil dekke. Det vil altså bli politisk strid på det økonomiske grunnlaget.

Her er forresten en interessant lint til iTromsø.no (bladet Tromsø) -noe av det mest interessante er å lese kommentarene i de ulike sakene.

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
4.924
Torget vurderinger
1
o.t.
baluba skrev:
... Så langt har de klart å få store deler av det siviliserte Norge til å snakke en skremmende effektivt gjennomført svenskedialekt som kalles bokmål. ...
tsk tsk tsk

Bokmål er Dansk v2.0. Riksmål er Dansk v1.5

mvh
KJ

Julenissen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
19.05.2002
Antall liker
3
Helt greit å ta inn mørkhudede hvis det er en plan og i forhold til folketallet, bor i en mindre by litt sør for Tromsø, her har vi starten på ett større problem, ungene tør ikke bruke stadion/haller/kunsgressbaner da disse er invadert av unger 7-12-14 år av utenlandsk opprinnelse, de lokale blir kjeppjaget og flere er regelrett banket opp.Hva skjer om 5-7 år når disse er gammel nok til å gå på byen osv?Norge fører en ikke eksisterende integreringspolitikk

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
9.371
Torget vurderinger
1
Er det ingen foreldre som drar ut og kan være litt tilstede? -jeg mener, hvis ungene dine blir banket opp på fotball-banen, så bør man vel dra dit selv og se hva som foregår. Og gripe inn.

-det problemet har jeg ikke hørt om i Tromsø. Hvis det er vold og trakassering, så bør vel Politi og myndigheter informeres.

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.014
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
KJ skrev:
o.t.
baluba skrev:
... Så langt har de klart å få store deler av det siviliserte Norge til å snakke en skremmende effektivt gjennomført svenskedialekt som kalles bokmål. ...
tsk tsk tsk

mvh
KJ
Tsk tsk tsk

Den har jeg tenkt gjennom allerede. Riksmål er Dansk v1.5. Der har du helt rett. Men bokmål er Danskv1.5 som er blitt svenskifisert. De ble heldigvis kastet ut før de innførte alfabetforandringen også. Det er det som er så forbaska lurt. Vi ser av og til ikke effekten fordi vi forvirrer den med vår danske fortid. Det er så lett å rote litt med det. Selv jeg er blitt indoktrinert, og sliter litt med å skrive norsk istedenfor Dansk v1.5-2, også kalt svorsk.

Julenissen skrev:
Helt greit å ta inn mørkhudede hvis det er en plan og i forhold til folketallet, bor i en mindre by litt sør for Tromsø, her har vi starten på ett større problem, ungene tør ikke bruke stadion/haller/kunsgressbaner da disse er invadert av unger 7-12-14 år av utenlandsk opprinnelse, de lokale blir kjeppjaget og flere er regelrett banket opp.Hva skjer om 5-7 år når disse er gammel nok til å gå på byen osv?Norge fører en ikke eksisterende integreringspolitikk
Hvis voksne tar skikkelig tak i problemet istedenfor å bare klage på internettfora så ordner det seg sikkert lett på det idrettsanlegget. Ikke fortell meg at det er umulig å statuere eksempler, og forklare disse at de ikke får bruke anlegget hvis de ikke skjerper seg. Barn mobber barn, er det noe nytt? Det er blitt mer av det, noe som gjør at vi har hatt fokus på det i mange år nå.

Det du beskriver er uakseptabelt, men har du forsøkt å dra ned til banen og spionere selv, for så å gi deg til kjenne for barna? Det hadde jeg gjort hvis det dreide seg om Stemmemyren.

Gubra

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2004
Antall liker
813
baluba skrev:
KJ skrev:
baluba skrev:
Julenissen skrev:
Hvis voksne tar skikkelig tak i problemet istedenfor å bare klage på internettfora så ordner det seg sikkert lett på det idrettsanlegget. Ikke fortell meg at det er umulig å statuere eksempler, og forklare disse at de ikke får bruke anlegget hvis de ikke skjerper seg. Barn mobber barn, er det noe nytt? Det er blitt mer av det, noe som gjør at vi har hatt fokus på det i mange år nå.

Det du beskriver er uakseptabelt, men har du forsøkt å dra ned til banen og spionere selv, for så å gi deg til kjenne for barna? Det hadde jeg gjort hvis det dreide seg om Stemmemyren.

....og dermed er problemet løst, lett som bare det!

Gubra

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2004
Antall liker
813

Julenissen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
19.05.2002
Antall liker
3
bjornh skrev:
Er det ingen foreldre som drar ut og kan være litt tilstede? -jeg mener, hvis ungene dine blir banket opp på fotball-banen, så bør man vel dra dit selv og se hva som foregår. Og gripe inn.

-det problemet har jeg ikke hørt om i Tromsø. Hvis det er vold og trakassering, så bør vel Politi og myndigheter informeres.
Politiet er involvert, foreldre har prøvd å være tilstede men egentlig til liten nytte.Jobber i lag med en som er fotballtrener der han har måtte fysisk jaget dem av banen, når treninga starter så tar de ett lite område og spiller på.Har vært to tilfeller der unger har fått juling

Julenissen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
19.05.2002
Antall liker
3
baluba skrev:
KJ skrev:
o.t.
baluba skrev:
tsk tsk tsk

mvh
KJ
Tsk tsk tsk

Den har jeg tenkt gjennom allerede. Riksmål er Dansk v1.5. Der har du helt rett. Men bokmål er Danskv1.5 som er blitt svenskifisert. De ble heldigvis kastet ut før de innførte alfabetforandringen også. Det er det som er så forbaska lurt. Vi ser av og til ikke effekten fordi vi forvirrer den med vår danske fortid. Det er så lett å rote litt med det. Selv jeg er blitt indoktrinert, og sliter litt med å skrive norsk istedenfor Dansk v1.5-2, også kalt svorsk.

Julenissen skrev:

Hvordan skal du stutere ett eksempler når det gis fullstendig fan, foreldrene bryr seg lite og forstår jo selvfølgelig ikke språket.
Når det gjelder å klage på ett internettforum så er vel det like nyttig som å komme med teoretiske løsninger på samme forumet?Nå har jeg ikke barn så sånn sett så angår det ikke meg
Hvis vi ukritisk fortsetter å ta inn flyktninger/innvanndrere uten å stille krav og ha ett apparat så graver vi oss ned i problemer,har ingenting med rasisme å gjøre,jeg har utenlandsk kone og har sett en del av problemene med integreringen i forbindelse med skole/jobb

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
9.371
Torget vurderinger
1
Det holder ikke bare å stille "krav" til unger. De må faktisk følges fysisk opp. Høres ut som om dere har et problem som må jobbes med. Det er slik at så lenge pøbel kommer unna med noe, vil de fortsette å gjøre det.

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.014
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Julenissen skrev:
bjornh skrev:

Politiet er involvert, foreldre har prøvd å være tilstede men egentlig til liten nytte.Jobber i lag med en som er fotballtrener der han har måtte fysisk jaget dem av banen, når treninga starter så tar de ett lite område og spiller på.Har vært to tilfeller der unger har fått juling
Så ekstremt? Da får jeg bare beklage at jeg tok feil her. Jeg ser da ingen annen anledning enn å direkte politianmelde både de barna som er over strafferettslig minstealder, foreldrene til de som er yngre. Da skal du se at det blir fart i sakene når det nærmer seg rettsak. Det blir nok endel skriking og hoiing, men det får selvfølgelig den offentlige debatten tåle.

For her dreier det seg om lovbrudd, og de kan behandles i rettsvesenet. I tillegg kan de som har vært utsatt for vold få besøksforbud. Da kan de til enhver tid ringe politiet for å få personer fjernet fra sin nærhet. Når det dreier seg om faste brukere som trenere eller aktive spillere har de førsterett til plassen, og politiet kan ikke nekte å jage bort de som det gjelder uansett hvem som var der først.

Alt i alt blir det et kapasitetsproblem, men det får samfunnet tåle. Slike uting må det gjøres noe med. Finnes det noen oppslag i lokalaviser som det kan linkes til? Det hadde vært interessant å lese om det.

Edit: Dette er forøvrig en opplagt sak for barnevernet. Disse barna bør helt klart inn under barnevernets radar, og hvis ikke foreldrene er i stand til å kontrollere dem bør det gis helt klare signaler om at barna vil bli tatt i barnevernets omsorg, med andre ord tas fra foreldrene. Vi stiller krav til foreldre i Norge, og det kreves blant annet at de gjør noe aktivt hvis barna bryter loven med viten og vilje. I større byer ville nok foreldrene mistet omsorgen for notorisk kriminelle barn hvis de viser at de er likegyldige til oppdragelsen deres.

Julenissen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
19.05.2002
Antall liker
3
Har en kjenning som driver nattklubb, plass som i alle å har gått bra, etter at vi fikk asylmotak så har omsetningen gått dramatisk ned.Hvorfor? Jo det fylles opp av menn fra en kultur som ikke drikker alkohol kun vann, norske menn skyr plassen og norske kvinner det samme. Hva gjør man?Kan jo ikke nekte noen å komme inn

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.014
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Julenissen skrev:
Har en kjenning som driver nattklubb, plass som i alle å har gått bra, etter at vi fikk asylmotak så har omsetningen gått dramatisk ned.Hvorfor? Jo det fylles opp av menn fra en kultur som ikke drikker alkohol kun vann, norske menn skyr plassen og norske kvinner det samme. Hva gjør man?Kan jo ikke nekte noen å komme inn
Det er lov å nekte folk adgang hvis de ikke er kunder vil jeg tro. Det er bare til å begynne å selge vann isteden til høy pris.

Men kanskje du skal spørre deg selv om hvorfor ikke de lokale mennene ikke går der lenger. Tvinger utlendingene dj-en til å bare spille indisk teknodisco? Eller vil de bare ikke omgås mørkhudede?

Julenissen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
19.05.2002
Antall liker
3
baluba skrev:
Julenissen skrev:
Det er lov å nekte folk adgang hvis de ikke er kunder vil jeg tro. Det er bare til å begynne å selge vann isteden til høy pris.

Men kanskje du skal spørre deg selv om hvorfor ikke de lokale mennene ikke går der lenger. Tvinger utlendingene dj-en til å bare spille indisk teknodisco? Eller vil de bare ikke omgås mørkhudede?
Ja prøv å nekt en gruppe mennesker av utenlandsk opprinnelse inngang på en uteplass så er du på forsiden av VG før du vet ordet av det:)
Selge vann til høy pris fører bare til at det kun selges 1 glass pr kveld.Som norsk mann så var vitsen tidligere(når jeg var ung) å gå ut å snakke/se/bli kjent med damer og ha det moro med kompiser, når damene er borte og det er 90 prosent asylsøkere så er hyggen borte.Nok en gang så handler det om å ta inn rett mengde til landet slik at det er mulig å intgrere på en fornuftig måte. Hadde jeg hatt litt bedre tid så skulle jeg ha skrevet litt om prossesen med å få visum til min kone, de fleste vil ikke tro hvor urettferdig systemet er.

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.014
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Julenissen skrev:
baluba skrev:
Julenissen skrev:

Ja prøv å nekt en gruppe mennesker av utenlandsk opprinnelse inngang på en uteplass så er du på forsiden av VG før du vet ordet av det:)
Selge vann til høy pris fører bare til at det kun selges 1 glass pr kveld.Som norsk mann så var vitsen tidligere(når jeg var ung) å gå ut å snakke/se/bli kjent med damer og ha det moro med kompiser, når damene er borte og det er 90 prosent asylsøkere så er hyggen borte.Nok en gang så handler det om å ta inn rett mengde til landet slik at det er mulig å intgrere på en fornuftig måte. Hadde jeg hatt litt bedre tid så skulle jeg ha skrevet litt om prossesen med å få visum til min kone, de fleste vil ikke tro hvor urettferdig systemet er.
Hvis de mannlige innbyggerne på et asylmottak utgjør 90 % av gjestene er det ikke befolkningsgrunnlag for en nattklubb. Kanskje det er matematikken det er noe galt med? Egentlig tror jeg din venn straffes av lokalsamfunnets motvilje mot å sosialisere med såkalt fremmedkulturelle, men det er kun gjetting. Du har jo enda ikke tilkjennegjort hvilken småby det er snakk om, på tross av to knallsterke og udokumenterte påstander. Kanskje småbyen ikke eksisterer, eller er en by uten navn i din fantasi?

Jeg kunne for eksempel godt tenkt meg å vite hvilken by hvite nordmenn ikke kan bruke idrettsanlegg i. Ikke at jeg tviler, men så harde påstander bør dokumenteres. Slik kan jo sikkert forekomme.

Julenissen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
19.05.2002
Antall liker
3
baluba skrev:
Julenissen skrev:
baluba skrev:
Julenissen skrev:

Hvis de mannlige innbyggerne på et asylmottak utgjør 90 % av gjestene er det ikke befolkningsgrunnlag for en nattklubb. Kanskje det er matematikken det er noe galt med? Egentlig tror jeg din venn straffes av lokalsamfunnets motvilje mot å sosialisere med såkalt fremmedkulturelle, men det er kun gjetting. Du har jo enda ikke tilkjennegjort hvilken småby det er snakk om, på tross av to knallsterke og udokumenterte påstander. Kanskje småbyen ikke eksisterer, eller er en by uten navn i din fantasi?

Jeg kunne for eksempel godt tenkt meg å vite hvilken by hvite nordmenn ikke kan bruke idrettsanlegg i. Ikke at jeg tviler, men så harde påstander bør dokumenteres. Slik kan jo sikkert forekomme.
Hvor har jeg sagt at hvite menn ikke kan bruke idrettsannlegg?Barn fra 7-12-13 år på ett spesifikt annlegg.Hvis det er veldig viktig for deg å vite hvor det er så kan du sende meg en PM, ønsker å være anonym på forumet , derfor jeg bruker nick

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.014
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Julenissen skrev:
baluba skrev:
Julenissen skrev:
baluba skrev:
Julenissen skrev:
Det er lov å nekte folk adgang hvis de ikke er kunder vil jeg tro. Det er bare til å begynne å selge vann isteden til høy prisb

Hvor har jeg sagt at hvite menn ikke kan bruke idrettsannlegg?Barn fra 7-12-13 år på ett spesifikt annlegg.Hvis det er veldig viktig for deg å vite hvor det er så kan du sende meg en PM, ønsker å være anonym på forumet , derfor jeg bruker nick
Hvis du mener at det å opplyse om hvilken by du skriver om truer din anonymitet har du ingenting i en nettdebatt å gjøre. Inntil du kan opplyse om hvilken by det er så kan jeg ikke ta påstandene dine alvorlig. Er du så viktig at du blir gjenkjent på skrivestilen bør du heller unngå anonymitet, og stå ærlig og åpent fram. Det er tåpelig å komme med udokumenterte sterke påstander uten å overhodet opplyse hvilken by det er, og så nekte å gå mer i detalj slik at saken kan sjekkes i anonymitetens navn. Hvis dette er en eksisterende by har du enten ekstremt høye tanker om egen betydning, eller så ønsker du ikke at noen skal gå saken i sømmene.

Gubra

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2004
Antall liker
813
baluba skrev:
Julenissen skrev:
baluba skrev:
Julenissen skrev:
Det er vel knapt noen hemmelighet at antallet nordmenn på et utested er omvendt proporsjonalt med antallet "nye nordmenn". En realitet som også gjelder i Oslo og ikke bare småsteder med "lokalsamfunnets motvilje mot å sosialisere med såkalte fremmedkulturelle".

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.492
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Svenske innvandrarar ser ut til å akklimatisere seg fort til nynorsk og vestnorsk tonefall heromkring. Då er danskane meir hardnakka, men dei let seg sikkert lett integrere på Sørlandet.
Men i Tromsø, kva folkeslag kan lett integrerast der?

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
9.371
Torget vurderinger
1
Audiophile-Arve skrev:
Svenske innvandrarar ser ut til å akklimatisere seg fort til nynorsk og vestnorsk tonefall heromkring. Då er danskane meir hardnakka, men dei let seg sikkert lett integrere på Sørlandet.
Men i Tromsø, kva folkeslag kan lett integrerast der?
Alle som ein.

Topp Bunn