Tromsø, et multikulturelt samfunn

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
10.841
Gubra skrev:
Det er vel knapt noen hemmelighet at antallet nordmenn på et utested er omvendt proporsjonalt med antallet "nye nordmenn". En realitet som også gjelder i Oslo og ikke bare småsteder med "lokalsamfunnets motvilje mot å sosialisere med såkalte fremmedkulturelle".
???

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
9.371
Torget vurderinger
1
Audiophile-Arve skrev:
Sånn språkleg også? Tromsk er ganske så vestnorsk, men likevel...?
Tja, æ trur du heilt fint sku trivest hær. Ikkje nokka større problem, næi.

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
9.371
Torget vurderinger
1
Universitetet blir stadig større: http://www.nordlys.no/nyheter/article5728771.ece

-og bringer sikkert med seg et internasjonalt miljø. Slik som da Polarinstituttet ble flyttet hit fra Oslo. Da sa mange av de ansatte opp, og nektet å bli med. Da fikk Polarinstituttet en mye større internasjonal rekruttering, som trolig styrket forskningsmiljøet.

120 Km unna, drømmer den finske samferdselsministeren om jernbane til Skibotn: http://www.nordlys.no/nyheter/article5728723.ece -et nytt "Narvik".

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.014
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Pink_Panther skrev:
Gubra skrev:
Det er vel knapt noen hemmelighet at antallet nordmenn på et utested er omvendt proporsjonalt med antallet "nye nordmenn". En realitet som også gjelder i Oslo og ikke bare småsteder med "lokalsamfunnets motvilje mot å sosialisere med såkalte fremmedkulturelle".
???
+1

Ikke på noen steder jeg har vært. Tipper Gubra er veldig selektiv for å få anledning til å irritere seg, for det er totalt vrøvl. Klart deT finnes slike steder, og Gubra mener at de hverken skal høres eller sees i samfunnet. Selv på Cafe Opera er de i et klart mindretall. Men går man på en kebabsjappe så stemmer det. Løgnene og de psykotiske vrangforestillingene lenge leve.

Slike steder har en profil som ikke passer nordmenn. Vi er fortsatt i et overveldende flertall her i landet, og kommer alltid til å være det.

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
10.841
Skremmende holdninger. Disse artikkelene er jo bare et sammensurium av udokumenterte påstander fra en suspekt bransje.

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.014
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Gubra skrev:
Baluba har kanskje dårlig hukommelse, så da skal jeg tre støttende til:

http://www.dagbladet.no/2010/11/23/nyheter/utelivsbransjen/uteliv/innenriks/14362158/

http://www.dagbladet.no/2010/11/29/nyheter/diskriminering/innenriks/utelivsbransjen/uteliv/14435165/

Før du kaster deg over tastaturet i harmdirrende anger, så husk at det er ikke jeg som står i døra. ;)
Du bør begynne å fokusere. Jeg protesterte på at det er for mange fremmedkulturelle på utestedene. Les innlegg før du tror du er på rett vei, og svar på det som faktisk står. Jeg skriver at du må være seLektiv, noe du bekrefter med lenkene dine.

Gubra

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2004
Antall liker
814
Jeg har ikke skrevet at det er for mange fremmedkulturelle på utestedene, jeg skrev: "Det er vel knapt noen hemmelighet at antallet nordmenn på et utested er omvendt proporsjonalt med antallet "nye nordmenn". "
Du protesterte altså på noe jeg ikke har skrevet. ;D

Julenissens innlegg om mørkhudede/asylsøkere/utlendinger avfeide du fordi han ikke ville linke til/fortelle hvilket sted det var. Mitt innlegg med linker ble avfeid fordi jeg ikke fokuserer......
I en av linkene står det i klartekst at for mange "utlendinger" betyr kroken på døra, akkurat som Julenissen skrev. Slik er det og hverken du eller jeg får gjort noe med det.

PS.
Får du selv følelsen av at du av og til skriver ørlitegranne nedlatende?

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.014
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Ja, jeg får den følelsen av og til. Kommer an på dagsform og grad av intoksikering, og noen få ganger pur faenskap. Ikke altid like kult, men til nå har jeg overlevd det. Egentlig hadde jeg enda mer nedlatende utsagn på tungespissen, men lot det være. Det var mer enn nok allerede.

Tror kanskje jeg var irritert over befolkningen i en småby som ikke ønsker å befinne seg samme sted som asylsøkere. Siden historien ikke var backet opp med oppslag om vold og bråk på det utestedet kan jeg ikke konkludere med annet enn at byen har en rasistisk drittbefolkning, en mening jeg kan forandre hvis det fremkommer nye opplysninger om bråk og slikt. Siden det dreide seg om menn som ikke ville gå dit tolker jeg det dithen at stedet utelukkende blir brukt av ekstreme liberale fra Kandahar, en gang kjent som Midtøstens San Fransisco. Det er eneste rasjonelle årsak til at folk som ikke har rasistiske følelser unngår stedet som jeg kan se.

Det at Julenissen ikke ønsker å oppgi stedsnavnet inngir ikke troverdighet. Kanskje han er redd for at stedets voldelige SV-lag skal finne ut hvor idiotisk han disser sine tidligere politiske støttespillere for å ikke være nikkedukkene hans? Så ekstrem anonymitet ser jeg ingen poeng i. Jeg har da adskillig større grunn til å føle meg utsatt for dårlig publisitet siden jeg er journalist og kommer fra et veikryss hvor alle kjenner hverandre. Er julenissen så skuggeredd bør han unngå nettdebatter med sine lysskye innlegg, for han må jo oppleve dem som lyssky siden han er pisseredd for å bli avslørt.

Jeg anser det fortsatt å være så over streken dumt å vokte over sin anonymitet med en slik kraft at man nekter å fortelle hvilket sted det dreier seg om. Da bør man heller gå i seg selv og vurdere om mann er mann eller mus. Kan man ikke stå for meningene sine hvis anonymiteten blir avslørt er man på villspor.

Julenissen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
19.05.2002
Antall liker
3
baluba skrev:
Ja, jeg får den følelsen av og til. Kommer an på dagsform og grad av intoksikering, og noen få ganger pur faenskap. Ikke altid like kult, men til nå har jeg overlevd det. Egentlig hadde jeg enda mer nedlatende utsagn på tungespissen, men lot det være. Det var mer enn nok allerede.

Tror kanskje jeg var irritert over befolkningen i en småby som ikke ønsker å befinne seg samme sted som asylsøkere. Siden historien ikke var backet opp med oppslag om vold og bråk på det utestedet kan jeg ikke konkludere med annet enn at byen har en rasistisk drittbefolkning, en mening jeg kan forandre hvis det fremkommer nye opplysninger om bråk og slikt. Siden det dreide seg om menn som ikke ville gå dit tolker jeg det dithen at stedet utelukkende blir brukt av ekstreme liberale fra Kandahar, en gang kjent som Midtøstens San Fransisco. Det er eneste rasjonelle årsak til at folk som ikke har rasistiske følelser unngår stedet som jeg kan se.

Det at Julenissen ikke ønsker å oppgi stedsnavnet inngir ikke troverdighet. Kanskje han er redd for at stedets voldelige SV-lag skal finne ut hvor idiotisk han disser sine tidligere politiske støttespillere for å ikke være nikkedukkene hans? Så ekstrem anonymitet ser jeg ingen poeng i. Jeg har da adskillig større grunn til å føle meg utsatt for dårlig publisitet siden jeg er journalist og kommer fra et veikryss hvor alle kjenner hverandre. Er julenissen så skuggeredd bør han unngå nettdebatter med sine lysskye innlegg, for han må jo oppleve dem som lyssky siden han er pisseredd for å bli avslørt.

Jeg anser det fortsatt å være så over streken dumt å vokte over sin anonymitet med en slik kraft at man nekter å fortelle hvilket sted det dreier seg om. Da bør man heller gå i seg selv og vurdere om mann er mann eller mus. Kan man ikke stå for meningene sine hvis anonymiteten blir avslørt er man på villspor.
Egentlig så hadde jeg tenkt å ikke kommenter flere innlegg fra deg siden de er så fullstendig på bærtur i forhold til det jeg sier, du tillegger meg utsagn og meninger som ikke finnes i noe av det jeg har skrevet i tråden.Uansett så blir det siste inelgge fra meg.
Budskapet mitt er at det Norske samfunn tar inn for mye utlendinger i forhold til Motaksapparatet, at du ikke har fått med deg det som skjer i oslo der folk flytter fra enkelte bydeler fordi det opphoping av utlendinger, utesteder der etniske norske ikke går sier vel litt om på vilken planet du lever på
Så kan du jo se nederst i artikkeln her http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10098333

Boffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.04.2002
Antall liker
333
Sted
Oslo Vest
Vet om en sportsbar/pub som måtte legge inn årene etter at de ble 'invadert' av
Somaliere. De kjøpte en kopp kaffe og satt i timesvis å så fotball. Nordmenn sluttet
å komme og inntjeningen stupte. Kroken på døra.

Julenissen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
19.05.2002
Antall liker
3
Tor Nado skrev:
Vet om en sportsbar/pub som måtte legge inn årene etter at de ble 'invadert' av
Somaliere. De kjøpte en kopp kaffe og satt i timesvis å så fotball. Nordmenn sluttet
å komme og inntjeningen stupte. Kroken på døra.
Så da kommer du også fra en rasistisk små drittby( i følge baluba) ;D

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.014
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Jeg blandet nok julenissen med en annen deltaker, slik at noen av påstandene om han faller på steingrunn på grunn av det. Eneste unnskyldning for det er at det ikke er så enkelt å følge med på brukernavn når man kun har iPad tilgjengelig, og gamle øyne krever at siden blåses opp litt.

Årsaken til at jeg harselerer er at det ikke oppgis hvilken by det er engang. Greit nok med anonymitet, men det får faktisk være grenser for hvor lite konkret man kan være i beskrivelsen av en konkret sak. En hvis grad av konkretisering kan man forlange under slike omstendigheter.

Personlig kjenner jeg ikke til at noen bar er blitt stengt av den grunn. I Bergen har to steder de siste årene fått stemplet utlendingsted. Det ene er Rick's, som likevel har overlevd det som her i byen regnes som et "harrystempel". Det andre stedet var Ugla, som ble nedlagt av helt andre årsaker enn sviktende omsetning, for det hadde de ikke.

Når asylsøkere ikke kjøper noe så er det normalt på grunn av at de får veldig lite penger. De må være ganske sparsommelige for å ha nok penger til et skikkelig kosthold. Løsningen på det er å gjøre det som burde vært gjort for lenge siden, å gi folk midlertidig arbeidstillatelse som må fornyes ganske ofte. Da vil UDI være sikret mot arbeidskontrakt-argumentet, og samfunnet ville spart store summer på sosialbudsjettet. De som ikke skaffer seg jobb på egenhånd bør settes på jobbsøkerkurs, og hjelper ikke det bør de settes på arbeid for trygd. Lediggang er roten til alt ondt for friske personer, og det er lov å stille krav til folk sålenge de gis et alternativ for overlevelse. Kanskje vi burde se på at problemet også kan ligge andre steder.

Somaliere vil selvsagt søke sammen, og noen kostnader får innvandring uansett. Totalt grunnløse asylanter forlater aldri Oslo-området, og blir plassert på transitmottak langt ute i huttihelvete. Hva er alternativet til det å plassere de som muligens har et grunnlag ute i samfunnet rundt omkring? Enda større ghettoer.

Det som er symptomatisk når dette kommer opp er at mange kommer med påstander om at det foregår en import av asylsøkere, mens sannheten er at de forsøker så godt de kan å stoppe folk med propaganda i deres hjemland. I Russland ble det vist en sponset dokumentar om jævlige norske asylmottak. Ingen driver med import. Men det som de som hevder det pågår en import aldri kommer med er konkrete forslag til hvordan det kan gjøres på deres måte. Det har jeg aldri lest. Hvorfor skrikes det hele tiden om et problem som er andres skyld, mens det samtidig aldri kommer fram noen realistiske løsninger fra de samme debattantene?

Julenissen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
19.05.2002
Antall liker
3
Ipad eller ikke, det fritar deg ikke for å være ufin.

Angående flyktniger å dårlig økonmi så kan du få noen tall fra meg, for noen år til bake så jobbet jeg som elektriker med 26000 brutto i måneden, da hadde en familie med 2 voksne og 2 barn 30500 netto utbetalt i den lille rasistiske dritt byen jeg er i fra, dette er når de er bosatt i kommunen og ferdig med mottak, tipper at satsene er oppjustert i dag(5-6 år senere).
Etter 3 år så må de søke NAV etter trygd/jobb dagpenger.
De får tildelt bopel av det offentlige, med stønad til innbo,med stor slitasje pga av at de ikke vet hvordan en vestlig bolig fungerer.

Min kone som er fra asia måtte jeg besøke 8 ganger på 4 år før hun kunne søke turistvisum til norge, da kreves det en haug med papirer, fra politiet, tingretten, skattetaten, kopi av lønnslipper, garanti på intil 3 politifolk hvis hun ikke reiste hjem etter ferien, i tilegg så krevde UDI at jeg skrev en detaljert innbydelse der jeg måtte redgjøre i detaljer hvordan og hva vi har gjort når jeg traff/møtte henne(en smule nedverdigende)

Så samme mølla(+ litt flere papirer) når vi giftet oss og hun søkte opphold/innreise til norge. Hun er pliktig til å ta 300timer norsk/sammfunnsfag.
I klassen gikk hun med en fra bla Somalia, han hadde kone og 3 barn i hjemlandet, når han søker om at kona skal komme til norge(familiegjennforening, samme som jeg måtte) så dekker staten alle utgifter.jeg måtte betale selv.Hvorfor?
Etter en tid så legger skolen opp til at de skal ha praksis 2-3 ganger i uka, flyktningene får plass, vi må ordne selv,Ingen problem jeg fikser det via bekjente i en barnehage, men NAV har ikke penger og det er ikke lov å jobbe gratis.
Dermed så må hun være hjemme de dagene.....
Det får ingen konsekvenser verken økonomisk eller på andre måter hvis de ikke møter på skolen

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
9.371
Torget vurderinger
1
Jeg har faktisk ikke problem med å se den problemstillingen du tegner opp.

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.014
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Flyktninger får mer hjelp til praktiske problemer, men jeg har tilbrakt nok tid på mottak til å vite at livsoppholdet er svært lavt. At de etter tre år får samme sosiale rettigheter er nødvendig, for da begynner det å bli tortur i et velferdssamfunn.

Det er forresten helt ok å gi mer praktisk hjelp med prosesser til de som avnforskjellige årsaker er ressurssvake i vårt samfunn, norske som utenlandske.

Mer ufin enn de som går til personangrep på enkeltpersoner er jeg ikke enig i. Her er det så mange direkte personangrep på navngitte medlemmer at jeg vil hevde at jeg er under snittet ufin, men siden du ofte er uenig i meningene mine er du sikkert uenig i det. Derfor bryr jeg meg ikke om å beklage mer enn direkte feil. De fleste andre som tas i direkte feil har ikke engang den anstendigheten. De bare slutter å kommentere saken for å slippe innrømmelser. Det er ikke ufint, men litt uhederlig. For jeg tror mange ikke er villige til de innrømmelsene, selv om det går opp for dem at de tar feil. Hvis de ikke tilhører den typen som aldri klarer å se sine egne feiltakelser i noen tilfeller, og derfor aldri har noe å innrømme.

Jeg opplever det heller ikke ufint å provosere fram viljen til å være konkret, men det er en falitt å ikke etterkomme behovet for konkretisering istedenfor svevende og udokumenterte opplysninger. Jeg ser ikke noen objektiv årsak til å beskytte en by eller et firmas anonymitet. Vanskelig å ta alvorlig imho.

Jeg steroider fortsatt eksempler på usaklige personangrep fra meg. Uenighet om sak er ikke det.

Julenissen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
19.05.2002
Antall liker
3
Nok en gang så leser du ikke hva jeg skriver.Og det var siste innlegg i tråden fra meg

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.014
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Julenissen skrev:
Nok en gang så leser du ikke hva jeg skriver.Og det var siste innlegg i tråden fra meg
Hvis du etterlyser sympati for deg og din kone så har du selvsagt det. I min verden er det slik at den som tier som oftest samtykker, så jeg er mer opptatt av det å uttrykke uenighet enn å gjøre det motsatte. Hva med å bestemme seg for hva man ønsker fra meg, kortere eller lengre innlegg?

Men som vanlig gjelder andre regler for de man er er uenige med, og i alle fall hvis det ikke medfører skulderklapping. Jeg ser ikke helt problemet. Og fortsatt aner jeg ikke hvilke personangrep det siktes til som er verre enn de som medlemmer av andre oppfatninger bedriver. Splint og bjelker?jeg lurer helst på hva som defineres som personangrep, for jeg misstenker den for å være ganske alternativ. Jeg oppfatter det slik at jeg alltid går på meninger på en stygg måte noen ganger, men sjelden angrep på personlighet.

Jeg kan fortsatt ikke se noen eksempler nevnt på det, så det stikker kanskje ikke så dypt likevel?

Topp Bunn