Da har jeg akkurat vinket farvel til "Fozzie the Bear", kwil som har finustert azimuth, VTA, og litt generell fikling. Det hjalp både på romfølelse og tonalbalansen. Jeg fikk inntrykk av at han også et vesentlig løft i lyden mot tidligere. Selv er jeg strålende fornøyd og har aldri hatt bedre vinyllyd enn nå. Og som gjentatt flere ganger står det pr i dag en RIAA i anlegget som kostet det samme ny som armbordet til Blackbird koster......
Nå venter jeg besøk av RBN hvis jeg hadde gleden av å lytte til anlegget før i dag. Det låter meget kompetent (heldigvis). Så blir det sosialt med vinyl i kveld også.
Sa jeg at jeg smiler?
Her hjelpen var justeringene i sin skjønneste orden- hjelper på nevrosene, såpass at jeg trygt kan snurre vinylen igjen sågar med litt rødt attåt........
Den "generelle fiklinga" Handla om en smule justering av overheng og offset også- så DA fikk man jo klådd litt på det meste..........
Trondmeg har helt rett, var artig å stifte bekjentskap med denne armen OG å høre endringene lydmessig..... Nå vet vi ikke hvor mye som skal tilskrives arm/ i hvilken grad drivverket har innvirket, all den tid begge deler har blitt byttet ut samtidig. Kun den lille Colibri'n tilbake fra tidligere vinyloppsett. Min opplevelse var initielt økt og bedre nyansert bass, kanskje en smule overfokusert øvre frekvensspekter. Etter fintuning valgte vi å teste litt ulik VTA, med påfølgende roligere topp. MULIG du bør teste litt demping av armen også Trondmeg........ (VTA bør treffes mest mulig korrekt, og blir det likevel i overkant livlig topp, tipper jeg litt "godsaker" i dempekaret gjør susen)
Lydmessig fremstår det slik jeg hørte både ; Tonalt bedre balansert med forbedret fundament, samtidig mer dynamikk men også økt ro. Har rett og slett fått mer ut av Colibri'n.
Ellers synes det temmelig tydelig at systemet trives absolutt best når det ikke stresses med for mye pådrag. Spilte noen spor som fremsto i overkant harde (overfokusert i øvre mellomtone/ nedre diskantområde), de fremsto langt hyggeligere på lavt volum. Selv på lavt volum låter dette bra detaljert og nyansert. Både bass og diskant er forbedretnimo, hvor toppen nå fremstår som ren og luftig, bassen "det samme"
Trondmeg har jo skumle planer om bedre tilpassede ht. til sine Sit- forsterkere, DETB blir spennende. Likeså bygge noen riaa'r , mon tro hva det vil bringe...... Dette sagt er det bare å spille på slik det står også- særlig om man ikke faller for fristelsen å dra på hakket mer enn forsterkeriet strengt tatt liker!
Takker så mye for hyggelig seanse igjen. Det ER forresten lov å kjøre Bayersk oppe i fjellheimen også- mye har skjedd siden du hørte galskapen her på toppen sist.........
Mvh