Trondmegs anlegg - den første watten.....

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Vermin

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2006
    Antall liker
    5.916
    Sted
    Bjerkreim
    Torget vurderinger
    45
    Ang Fozgometer kwil, kalibrerte mitt etter oppskriften på nettet. Alt fungerte strålende og det og sette azimuth var plutselig en lek, så lånte jeg det bort til gut_man så han skulle få prøve seg, da var nålene urørlige. Har du opplevd noe problemer med ditt?

Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    8.405
    Torget vurderinger
    12
    Kan det skyldes en form for prestasjonsangst?

kwil

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.09.2003
    Antall liker
    993
    Ang Fozgometer kwil, kalibrerte mitt etter oppskriften på nettet. Alt fungerte strålende og det og sette azimuth var plutselig en lek, så lånte jeg det bort til gut_man så han skulle få prøve seg, da var nålene urørlige. Har du opplevd noe problemer med ditt?
    Tja si det......Kalibrerte også mitt etter oppskriften og har etter min ringe fatteevne fungert flott. Sist jeg testet det var vel hos Trondmeg, men da ble vi vel enige om at alt var den skjønneste orden og uten behov for justering. Mener imidlertid å huske dette var noe vi kom på å gjøre først ETTER noen glass rødt, I tilfelle kanskje ikke HELT å lite på........

Er jo svært fort gjort å koble opp, om ikke annet for å teste at det fungerer det skal jeg gjøre NÅ.......

kwil

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.09.2003
    Antall liker
    993
    Angående geometri så ble det vel Stevensonish på meg. Jeg endte med å benytte mint protractoren og den er vel i nærheten av Stevenson så vidt jeg vet. Artig det i jernbanebyen Hamar...... Det er nok ikke fritt for at jeg i bedre lys og skal sjekke justeringene en gang til. Også må kwil komme på besøk med Fozgometeret (som jeg er aksjonær i) og sjekke azimuth.

Hører du Fozgo-kwil og alle andre? Jeg er hjemme og tar i mot besøk når som helst, men sjekk at jeg faktisk er hjemme først.
    Yepp, det er flere aksjonærer i denne, jeg er bare selvutnevnt administrator, en annen aksjonær skal også få montere pickup i nytt armrør, så det er et poeng å se om dette funker igjen. Spørsmålet er altså når du både er hjemme- OG det passer inn i programmet?

RBN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.05.2007
    Antall liker
    1.603
    Trondmeg sitter her nå og veier med armene. Tegner og forklarer om tysk ingeniøkunst med tårer i øynene.
    Det var vel ikke noen glass. Heller flasker.... eller?

kwil

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.09.2003
    Antall liker
    993
    Såpass ja, er du hjemme eller?

Trondmeg sitter her nå og veier med armene. Tegner og forklarer om tysk ingeniøkunst med tårer i øynene.
    Det var vel ikke noen glass. Heller flasker.... eller?

RBN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.05.2007
    Antall liker
    1.603
    Jepp. Måtte ha litt el hjelp av Trond. Begynte å dra ut litt greier her....

Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    8.405
    Torget vurderinger
    12
    Jeg er hjemmish. Dvs på hamar

kwil

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.09.2003
    Antall liker
    993
    Har sjekket Fozgometer, og NÅ fungerer det Flottings (måtte bytte batteri-da jeg fikk noen målinger som ikke hang på greip). Måtte faktisk justere en smule her også gitt- så DA må jeg nok sjekke med best tractor'n igjen også (justerers asimuth- endres offset).

Årets Påskeskitur er unnagjort (Ljøsheim og Grunnåsen rundt m/junior, innlagt lunsj med kakao og eggesmørbrød) så jeg kan ta en Hamartur any time now.....

RBN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.05.2007
    Antall liker
    1.603
    Tar en tur i kveld. Må bli med på pølsefest her i heimen etter at Storhamar har banka livskiten ut av Sparta i hallen, men så, da kan pappa gjøre som han vil...... Ble jeg fortalt.
    Fint at du rakk polet, hmmmfff

Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    8.405
    Torget vurderinger
    12
    Jeg stolte på deg Blues. Det er selvfølgelig rett :)

Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    8.405
    Torget vurderinger
    12
    Da har jeg akkurat vinket farvel til "Fozzie the Bear", kwil som har finustert azimuth, VTA, og litt generell fikling. Det hjalp både på romfølelse og tonalbalansen. Jeg fikk inntrykk av at han også et vesentlig løft i lyden mot tidligere. Selv er jeg strålende fornøyd og har aldri hatt bedre vinyllyd enn nå. Og som gjentatt flere ganger står det pr i dag en RIAA i anlegget som kostet det samme ny som armbordet til Blackbird koster...... :):):)

Nå venter jeg besøk av RBN hvis jeg hadde gleden av å lytte til anlegget før i dag. Det låter meget kompetent (heldigvis). Så blir det sosialt med vinyl i kveld også.

Sa jeg at jeg smiler? ;)

Vermin

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2006
    Antall liker
    5.916
    Sted
    Bjerkreim
    Torget vurderinger
    45
    Godt og høre du har frender som stiller opp og finmekker.
    Kwil, har du fikla med en 4point før? hva syntes du ift Graham?

Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    8.405
    Torget vurderinger
    12
    kwil administrerer Fozgometeret man er aksjonær i. Kjører den kollektive modellen her østpå. Gjerrige "halvsvensker" i Hedmark vettu :).
    Jeg har vel en anelse om han var nysgjerrig på riggen også. Jeg er strålende fornøyd med fintuningen som ble foretatt da rommet vokste noe siden i går. Jeg regner med at eiendomsskatten vil øke pga dette.... I tillegg hørte vi hvor mye endringen i VTA hadde å si for den tonale balansen. Colibri er ikke utpreget mørk av natur.

RBN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.05.2007
    Antall liker
    1.603
    Og kverna går
    Opp og ned og rundt og rundt med Chaser

Vedlegg

Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    8.405
    Torget vurderinger
    12
    I bakvendtland der alt går an, lalalalalalala

RBN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.05.2007
    Antall liker
    1.603
    Her er den lille yndige.
    image.jpg

Hjalp visst ikke å holde mob'n på hodet....
    Etterpå skal vi prøve momentum

Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    8.405
    Torget vurderinger
    12
    Jeg tror Hamar er på andre siden av jorden. Kjøpt kamera på New Zealand? Eller bare litt anderledes?

Eller er det rett og slett slik at tyngdeloven ikke er vedtatt på Hamar?

RBN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.05.2007
    Antall liker
    1.603
    Skikkelig fjortis. Sitte to meter fra hverandre og legge ut på samme tråd.
    Her er kveldens fjernkontroll med lankeknekk og sveisebriller
    image.jpg

kwil

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.09.2003
    Antall liker
    993
    Godt og høre du har frender som stiller opp og finmekker.
    Kwil, har du fikla med en 4point før? hva syntes du ift Graham?
    Hei.
    Mitt første møte med Kuzma dette (man er da vaksinert mot slikt fra tidlig barndom av.........)

Armen fremstår som et svært gjennomtenkt godt stykke ingeniørarbeid. Nærmest brutalt voldsomt dimensjonert mot mye annet, kanskje østeuropeisk militær visuelt, men ikke så grovstrukturrert som bilder har kunnet tyde på. Uansett virker alle justringsmuligheter alt annet en grovkalibert, snarere svært tight og presist. Brukervennlig så det holder. Slik sett likner dette Graham- som jeg også liker mht. bl.a. brukervennlighet (selv om de teknisk sett har ulike tilnærminger- er begge gjennomtenkte)

Mao. så var dette et svært hyggelig møte med hittil ukjent arm. Sammenliknet med Graham er det litt som pærer mot epler for meg- selv om jeg har lært at 4-point "objektivt sett" er hakket kvassere.

Passet flott på drivverket også denne- så her har Trondmeg truffet godt med sine valg imo. Opplevelsen av de lydmessige endringene skal jeg komme tilbake til..........

kwil

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.09.2003
    Antall liker
    993
    Skal kommentere det jeg hørte også - MÅ bare sjekke Pu - innstillinger her først.........:rolleyes:

Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    8.405
    Torget vurderinger
    12
    Kun jeg. Drukket meg opp til edru tilstand :).

kwil

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.09.2003
    Antall liker
    993
    kwil administrerer Fozgometeret man er aksjonær i. Kjører den kollektive modellen her østpå. Gjerrige "halvsvensker" i Hedmark vettu :).
    Jeg har vel en anelse om han var nysgjerrig på riggen også. Jeg er strålende fornøyd med fintuningen som ble foretatt da rommet vokste noe siden i går. Jeg regner med at eiendomsskatten vil øke pga dette.... I tillegg hørte vi hvor mye endringen i VTA hadde å si for den tonale balansen. Colibri er ikke utpreget mørk av natur.
    Innkjøpt på initiativ fra meg- har medført noen hyggelige hifikvelder - all den tid jeg som selvutnevnt administrator enten blir invitert, alternativt inviterer meg selv til litt justering😆

kwil

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.09.2003
    Antall liker
    993
    Da har jeg akkurat vinket farvel til "Fozzie the Bear", kwil som har finustert azimuth, VTA, og litt generell fikling. Det hjalp både på romfølelse og tonalbalansen. Jeg fikk inntrykk av at han også et vesentlig løft i lyden mot tidligere. Selv er jeg strålende fornøyd og har aldri hatt bedre vinyllyd enn nå. Og som gjentatt flere ganger står det pr i dag en RIAA i anlegget som kostet det samme ny som armbordet til Blackbird koster...... :):):)

Nå venter jeg besøk av RBN hvis jeg hadde gleden av å lytte til anlegget før i dag. Det låter meget kompetent (heldigvis). Så blir det sosialt med vinyl i kveld også.

Sa jeg at jeg smiler? ;)
    Her hjelpen var justeringene i sin skjønneste orden- hjelper på nevrosene, såpass at jeg trygt kan snurre vinylen igjen sågar med litt rødt attåt........

Den "generelle fiklinga" Handla om en smule justering av overheng og offset også- så DA fikk man jo klådd litt på det meste..........😨

Trondmeg har helt rett, var artig å stifte bekjentskap med denne armen OG å høre endringene lydmessig..... Nå vet vi ikke hvor mye som skal tilskrives arm/ i hvilken grad drivverket har innvirket, all den tid begge deler har blitt byttet ut samtidig. Kun den lille Colibri'n tilbake fra tidligere vinyloppsett. Min opplevelse var initielt økt og bedre nyansert bass, kanskje en smule overfokusert øvre frekvensspekter. Etter fintuning valgte vi å teste litt ulik VTA, med påfølgende roligere topp. MULIG du bør teste litt demping av armen også Trondmeg........ (VTA bør treffes mest mulig korrekt, og blir det likevel i overkant livlig topp, tipper jeg litt "godsaker" i dempekaret gjør susen)

Lydmessig fremstår det slik jeg hørte både ; Tonalt bedre balansert med forbedret fundament, samtidig mer dynamikk men også økt ro. Har rett og slett fått mer ut av Colibri'n.

Ellers synes det temmelig tydelig at systemet trives absolutt best når det ikke stresses med for mye pådrag. Spilte noen spor som fremsto i overkant harde (overfokusert i øvre mellomtone/ nedre diskantområde), de fremsto langt hyggeligere på lavt volum. Selv på lavt volum låter dette bra detaljert og nyansert. Både bass og diskant er forbedretnimo, hvor toppen nå fremstår som ren og luftig, bassen "det samme"😆

Trondmeg har jo skumle planer om bedre tilpassede ht. til sine Sit- forsterkere, DETB blir spennende. Likeså bygge noen riaa'r , mon tro hva det vil bringe...... Dette sagt er det bare å spille på slik det står også- særlig om man ikke faller for fristelsen å dra på hakket mer enn forsterkeriet strengt tatt liker!

Takker så mye for hyggelig seanse igjen. Det ER forresten lov å kjøre Bayersk oppe i fjellheimen også- mye har skjedd siden du hørte galskapen her på toppen sist.........

Mvh

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.183
    Torget vurderinger
    6
    Veldig morsomt at du ser ut å like hva du får av lyd Trond. 4point og Colibri er som vi hardnakka har hevda fra Okka-land en killer kombo! Imo er en av de sterkeste sidene til 4point en hammerslag-bass som er både avsindig dyp og definert. Som du sikkert fikk med deg gikk jeg på en ordentlig smell da jeg fikk låne Vermins LW Colibri og det var bare å krype til korset og dra kortet for en reference XGP versjon. Mht. Fozgometeret har jeg byttet batteri, men får nada utslag på VU nåla når jeg spiller test sporet. Får la det ligge til Vermin tar turen innom for synsing og fintuning. Hvilken VTA har du endt opp med så langt Trond?

Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    8.405
    Torget vurderinger
    12
    Gut_man, Colibri er en topp pickup, det er helt sikkert. Sprelsk, detaljert, livlig og morsom. Jeg har aldri hørt så mye Colibri som jeg gjør nå. 4point spiller veldig bra sammen med vdH. Jeg er litt usikker på hva jeg skal svare på VTA. I går ble den justert til "vannrett" pickup. kwil justerte VTA litt i dag, jeg tror det var opp. Jeg har ikke noe tall eller mål å referere til. Vi fikk ikke USB-kamera til å virke så det ble ikke noe blåfilm med Colibri i hovedrollen.

Som system er det som kwil påpeker litt lyst, men med en utrolig detaljering og mer balansert tonalt enn tidligere da det er gravd frem tidligere uhørt bass i rillene .Jeg digger 4 points detaljering og dybde i bassen :). Den overgår mye

Sist redigert:

Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    8.405
    Torget vurderinger
    12
    Litt kort natt igjen, men søndagen startet suverent med Ferrari-seier i Malaysia GP. Forza!

bluesbreaker

Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Antall liker
    67.577
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Leser at det finjusteres og finlyttes.
    Virker veldig bra dette.;)
    Har ikke hørt kombien din, men ser at kwil nevner at systemet trives best om det ikke stresses med for mye pådrag.
    Dette gjelder vel stort sett de fleste anlegg.
    Har hørt MILES ved et par anledninger, og synes de kan være litt harde i toppen når det begynner og skje mye.
    Uten kvalifisert grunnlag gjetter jeg at hvis anlegget låter litt lyst og at det blir litt masete når det spilles høyt, så har dette mest med Maarten å gjøre?
    (Altså ikke vinylrigg, som er tidens hovedtema)
    Det er jo dessuten ikke sikkert at du og kwil oppfatter tingenes tilstand like ens. Hva mener du sjøl?
    En tydelig endring jeg merket da jeg byttet platespiller, var at alt ble stillere og svartere for å bruke slike kryptiske uttrykk. Mindre støy og større troverdighet.
    Hvordan opplever du dette+ Forskjell?

Vet du kjøpte bl.a. denne på Hortenmessa.
    Fornøyd?

Ellers er dette ei LP med fabelaktig lyd.
    Mye referert til av i Stereophile.

Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    8.405
    Torget vurderinger
    12
    RLJ spiller veldig oppløst og bra, men blir vel energisk i øvre mt-området med nåværende system....

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    73.950
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Har, som blues, tenkt at noe av dette har med Miles å gjøre, men det finner du jo ut når du har fått satt JBL delene sammen :)

bluesbreaker

Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Antall liker
    67.577
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Der var Tomz på banen ja.
    Det er hos han jeg har skjellsettende erfaringer med Miles III!
    På godt og vondt,-kan du si!

Etter en hendelsesrik Week-end i Hilversum med keramiske elementer og jevn og god Geneverflyt.

Skal ikke være spes. vanskelig den RLJ etter min erfaring.

Mvh

Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    8.405
    Torget vurderinger
    12
    Det er nok kombinasjonen av en pickup som ikke spesielt mørk kombinert med en høyttaler som ikke er spesielt mørk. Ingen krise, bare litt vel energiske sammen...

bluesbreaker

Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Antall liker
    67.577
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Trodde ikke jeg heller at det var noen krise.
    Låter bare litt artig og livat tipper jeg.

Hørt Dead Can dance?

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn