S
slowmotion
Gjest
Hva, hvorfor og hvordan er "jeg"?Gimsegutten skrev:Noe fasitsvar er det vel ingen som påberoper seg å ha her. Det er vel mer et spørsmål om hva en velger å tro på. Logikken strekker jo ikke til uansett når en kommer til de store spørsmålene...slowmotion skrev:Hvorfor må det være et fasitsvar?
Jeg er både døpt, konfirmert og gift i kirka. Har også prøvd å bli kristen en gang i tiden. Men uansett hvor mye jeg spør, så er det egentlig ingen, hverken religiøse, ateister eller vitenskaper som greier å gi meg gode svar på de store spørsmålene: Hvordan kan noe være uendelig (tid og rom). Hvis universet er uendelig, - hvor er vi da? Hvis tiden er uendelig, når er da egentlig nå? Hva er liv? Hva skjer etter døden? (håper jo ikke at det er en bryter som slås av) Hvor kommer jeg fra (hva var jeg før jeg ble født?)
Jeg har i alle fall den overbevisning at jeg består av mer enn bare kjøtt og blod og kjemiske forbindelser. I og med at jeg ikke greier å akseptere at jeg ikke er noe mer enn en fysisk gjenstand, så tror jeg jo på en måte på noe reliøst. Men hva Gud er, syns jeg er veldig vanskelig å begripe...
At noen utvalgte som tror på "det rette" er sikret en annen plass i evigheten enn noen som helst andre, være seg atheister, homofile eller hinduer for den del, - det har jeg også vanskelig for å tro og akseptere...
Er "jeg" en ting? En hendelse?