Tror du Gud finnes?

Tror du Gud finnes?

• Ja

Stemmer: 0 0.0%
  • Ja, men ikke som det fremstår i bibelen

• Usikker

• Nei

• Totalt antall stemmer
    1
S

slowmotion

Gjest
Gimsegutten skrev:
slowmotion skrev:
Hvorfor må det være et fasitsvar?
Noe fasitsvar er det vel ingen som påberoper seg å ha her. Det er vel mer et spørsmål om hva en velger å tro på. Logikken strekker jo ikke til uansett når en kommer til de store spørsmålene...

Jeg er både døpt, konfirmert og gift i kirka. Har også prøvd å bli kristen en gang i tiden. Men uansett hvor mye jeg spør, så er det egentlig ingen, hverken religiøse, ateister eller vitenskaper som greier å gi meg gode svar på de store spørsmålene: Hvordan kan noe være uendelig (tid og rom). Hvis universet er uendelig, - hvor er vi da? Hvis tiden er uendelig, når er da egentlig nå? Hva er liv? Hva skjer etter døden? (håper jo ikke at det er en bryter som slås av) Hvor kommer jeg fra (hva var jeg før jeg ble født?)

Jeg har i alle fall den overbevisning at jeg består av mer enn bare kjøtt og blod og kjemiske forbindelser. I og med at jeg ikke greier å akseptere at jeg ikke er noe mer enn en fysisk gjenstand, så tror jeg jo på en måte på noe reliøst. Men hva Gud er, syns jeg er veldig vanskelig å begripe...

At noen utvalgte som tror på "det rette" er sikret en annen plass i evigheten enn noen som helst andre, være seg atheister, homofile eller hinduer for den del, - det har jeg også vanskelig for å tro og akseptere...
Hva, hvorfor og hvordan er "jeg"?
Er "jeg" en ting? En hendelse?

Harvest

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.05.2007
Antall liker
7
Cundis skrev:
Noen gode svar på alle disse spørsmålene tror jeg iallefall ikke at jeg noensinne vil få svar på, Gimsegutten. Men en ting man må vite, er at at å tro er ikke å vite. Gud krever kun at vi skal tro, og bekjenne vår tro på Jesu' gjerninger for at vi skal bli frelst! Jeg tror at Jesus døde for våre synder, men jeg har ingen bevis for det, annet enn det som står i Gud's Ord. Og når man blir frelst får man bevis inni seg i form av den Hellige Ånd! Glede, fred, ro, tålmod, og indre styrke er bl.a. noen stikkord! :)

Hadde vært veldig greit om Jesus kunne tatt seg en tur til, slik at vi som er vanskeligere å overbevise kunne fått svar :)

S

slowmotion

Gjest
Hvis Jesus hadde tatt seg en tur til, hadde vi trodd på ham? Neppe ....

Harvest

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.05.2007
Antall liker
7
slowmotion skrev:
Hvis Jesus hadde tatt seg en tur til, hadde vi trodd på ham? Neppe ....
Hvis jeg med egne øyne kunne sett ham stå opp fra de døde og dra opp til himmelen, så hadde det nok hjulpet på troen min ja!

Livet er et mysterium. Lenger enn det greier jeg ikke å komme...

soundscape

Æresmedlem
Ble medlem
21.09.2005
Antall liker
39.150
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
19
Tror ikke på den kristne gud, eller noen personifisert gud forøvrig...

Hvis den kraften som får et frø til å spire, eller kloden til å gå i bane rundt sola osv. kan kalles gud så er jo gud i alt som eksisterer. M.a.o ren energi ::)

Cundis

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2005
Antall liker
518
Sted
Stockholm
Gimsegutten skrev:
Cundis skrev:
Noen gode svar på alle disse spørsmålene tror jeg iallefall ikke at jeg noensinne vil få svar på, Gimsegutten. Men en ting man må vite, er at at å tro er ikke å vite. Gud krever kun at vi skal tro, og bekjenne vår tro på Jesu' gjerninger for at vi skal bli frelst! Jeg tror at Jesus døde for våre synder, men jeg har ingen bevis for det, annet enn det som står i Gud's Ord. Og når man blir frelst får man bevis inni seg i form av den Hellige Ånd! Glede, fred, ro, tålmod, og indre styrke er bl.a. noen stikkord! :)

Hadde vært veldig greit om Jesus kunne tatt seg en tur til, slik at vi som er vanskeligere å overbevise kunne fått svar :)
Jeg visste rett og slett ikke om jeg trodde godt nok til å bli frelst, jeg hadde igrunn en litt sånn "jeg tror, men forstår egentlig ikke plukk av hvordan alt dette kan ha skjedd" tanke! Jeg tenkte at min tro på Jesus var for svak til at jeg kan bli frelst. Men jeg tenkte at, vi lar det stå til og gir det et forsøk. Hehe, jeg sa høyt at jeg tror på at du døde for mine synder Jesus, og stod opp igjen fra de døde! Jeg ba ham om å tilgi meg min synd, (nå begynner tårene å trille her gitt..)og da skjedde med en gang! Ord kan ikke beskrive hva som skjedde, det var så uendelig sterkt!! Den Hellige Ånd kom inn i meg og rensa meg på en måte, jeg opplevde den største kjærligheten jeg noensinne har opplevd, og det var/er sååå utrolig sterkt å oppleve, at det rett og slett må oppleves for og helt forstås..! Jeg var på skauen, og gråt av glede i det jeg passerte folk på vei hjem. Klarte ikke å holde gledesgråten tilbake..! :) :)

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Antall liker
422
Sted
Sola
Jøss(som vel er en variant av Jesus når jeg tenker meg om), frelsing på HFS også nå?
Gud bedre!(oi!) Hva blir det neste?

Svarte forøvrig nei. Selvsagt ikke. Så mye tullball religion satt i system og implementert i maktstrukturer har skapt
gjennom noen tusen år, så går det virkelig ikke an å tro på noe så til de grader konstruert og tilpasset hva som til enhver
tid passer menneskene som styrer og steller.

Guds utvalgte folk har forøvrig bombet Gaza i filler nå i julen - litt av en gjeng!

Anbefaler forøvrig de tenkende på HFS å ta seg en tur til München for å se utstillingen på Haus der Kunst - fantastisk
reflektert om det åndelige i kunsten, fra Goyas beksorte kommentarer til krig og faenskap(og fornektelse av livet etter døden) til nyspiritualistene i all deres galskap. Fantastisk utstilling.

Men for all del, de som trenger noe å tro på må få lov til det, men de må svært gjerne holde det for seg selv.

O.

Harvest

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.05.2007
Antall liker
7
Dog skrev:
Jøss(som vel er en variant av Jesus når jeg tenker meg om), frelsing på HFS også nå?
Gud bedre!(oi!) Hva blir det neste?

Svarte forøvrig nei. Selvsagt ikke. Så mye tullball religion satt i system og implementert i maktstrukturer har skapt
gjennom noen tusen år, så går det virkelig ikke an å tro på noe så til de grader konstruert og tilpasset hva som til enhver
tid passer menneskene som styrer og steller.

Guds utvalgte folk har forøvrig bombet Gaza i filler nå i julen - litt av en gjeng!

Anbefaler forøvrig de tenkende på HFS å ta seg en tur til München for å se utstillingen på Haus der Kunst - fantastisk
reflektert om det åndelige i kunsten, fra Goyas beksorte kommentarer til krig og faenskap(og fornektelse av livet etter døden) til nyspiritualistene i all deres galskap. Fantastisk utstilling.

Men for all del, de som trenger noe å tro på må få lov til det, men de må svært gjerne holde det for seg selv.

O.
Hvorfor må de holde det for seg selv?

Hvis det er så plagsomt å høre hva andre tenker om dette, så er det da bare å la vær å gå inn på tråden. Jeg forstår ikke problemet helt.
Enig i kritikken din av bombingen i Gaza, men det har ikke egentlig noe med saken å gjøre her syns jeg.

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
3.551
Gud er prosessen. Vi er denne prosessen. Og prosessen vil aldri opphøre.

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Antall liker
341
Espen R skrev:
Kan trådstarter definere hva GUD er slik at vi har noe å stemme over?
Med definisjon tenker jeg her at -Gud er en svært gammel mann som sitter på en sky og dømmer folk etter rett og galt, -til at Gud er alt som er og ikke er, og som ikke utlukker noe, dvs at Gud også er i fysikkens lover.

Hva mener trådstarter med "Gud"?
Dette er et viktig sp.mål. Gud defineres forskjellig fra person til person, og fra religion til religion. Det er ikke noe fasit på hva Gud er, men ut i fra kristendommen er Gud definert som nestekjærlighet og kun det. Det er også noe som heter avgudsdyrkelse, noe som er liksom motsatt og fokusert i motsatt retning av nestekjærlighet, nemlig egoismen. Her kan det trekkes fram eksempler som tiltrekning av materiele verdier, altså det å eie materielle ting. Penger er en viktig del her. For hver krone man tjener ekstra, desto mindre penger må en annen tjene - altså det å begjære annens eiendom, og ikke minst frata den andres eiendom. Dette er avgudsdyrkelse, og i noen sammenhenger er det også et eksempel på det kristendommen kaller djevelen - altså Satan.

Ikke at vi aldri skal ha verdier, men verdier er ikke det vi tar og krever, men det vi får, og det vi kan gi.

Så hva er Gud? Gud er det motsatte av egoisme, Satan, djevelen - whatever - lett forenklet.

Hvis vi da ikke tror på Gud, er jo nokså opplagt litt uklokt, vil jeg mene :)

Vidar

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
3.551
Low-Q skrev:
Espen R skrev:
Med definisjon tenker jeg her at -Gud er en svært gammel mann som sitter på en sky og dømmer folk etter rett og galt, -til at Gud er alt som er og ikke er, og som ikke utlukker noe, dvs at Gud også er i fysikkens lover.

Dette er et viktig sp.mål. Gud defineres forskjellig fra person til person, og fra religion til religion.
Dette er noe også Rune S må være enig i: at Gud defineres og oppfattes forskjellig fra person til person, selv innenfor ei konkret menighet vil det være like mange like oppfattelser av hva Gud er, som det er like snøkrystaller i universet.

Rune S

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.04.2002
Antall liker
1.245
Torget vurderinger
11
Espen R skrev:
Low-Q skrev:
Espen R skrev:

Dette er et viktig sp.mål. Gud defineres forskjellig fra person til person, og fra religion til religion.
Dette er noe også Rune S må være enig i: at Gud defineres og oppfattes forskjellig fra person til person, selv innenfor ei konkret menighet vil det være like mange like oppfattelser av hva Gud er, som det er like snøkrystaller i universet.
Ååååh,må jeg det? :D
Gud er den Han Er og der er kun En!

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Antall liker
341
Espen R skrev:
Low-Q skrev:
Espen R skrev:

Ja, disse menighetene. Gud er jo definert med en fellesnevner innenfor alle menigheter som baserer seg på kristendom, islam, jødedom etc. Men det er riktig nok satt ulike farger og ulike egenskaper det blir lagt mest vekt på. Og ikke minst historiene rundt. Men Gud har liksom alltid hatt en fellesnevner i forståelsen av hva Gud (Evnt. Allah) er, på tvers av utallige menigheter og trosretninger.
F.eks Jesus er en mann som er nevnt i både islam, jødedom og kristendom, men at i kristendommen er Jesus brukt som et hellig eksempel på hvordan man bør oppføre seg mot sin neste. Og Jesus lever derfor evig for de som tror på ham, og de som tror på Jesus og Gud og alt det der får evig liv (Gjennom de neste generasjoner etter min mening - ikke evig liv som enkeltpersoner), dersom vi greier å leve opp til det idealet kristendommen ser i Jesus kristus - de færreste greier det i denne materielle verden, og viderefører derfor avgudsdyrkelse og lærer vår neste generasjon hvordan vi skal utdanne oss, skaffe kunskap og makt nok til å tjene mest mulig penger istedet. Fytte grisen for en verden vi lever i. Ikke rart det er krig ::)

Vidar

Lars™

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.10.2004
Antall liker
488
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
5
Tråden ligger riktignok under 'off-topic' men ærlig talt, er det
ingen som modererer her inne?

'topic closed' mener nå jeg ::)

Psychonaut

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.01.2008
Antall liker
6
Rune S skrev:
Kvifor ikkje en Ho?

Er det noen steder beskrevet kva gud er, ho, han???
Eg vet ikkje....

LydGeir

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.10.2006
Antall liker
25
Sted
Tromsø
Low-Q skrev:
Espen R skrev:

...... men ut i fra kristendommen er Gud definert som nestekjærlighet.....
....avgudsdyrkelse, noe som er liksom motsatt .....av nestekjærlighet, nemlig egoismen.

Vidar
Det er mye følelse i forbindelse med guds-/avgudsdyrkelse. Hva med meg som mener "gud" kun er et menneskeskapt system for maktutøvelse: er jeg bare helt likegyldig og følelsesløs?

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.919
Sted
Oslo
Denne "nestekjærligheten" det snakkes om. Hvorfor kan det ofte virke for utenforstående som om den er forbeholdt rettroende som har funnet Sannheten med stor S. Hva med homsene for eksempel?

Birdman

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2005
Antall liker
10
Hva med aa gjennomfore en ren avstemming uten medfolgende nonsense fra alle kanter. Synes det er litt interessant aa se hvor mange som tror paa gud i disse juletider, men bevisforing og argumentasjon for og imot guds eksistens blir for dumt, til og med off-topic. Feliz Navidad :).

Mvh. Birdman

C

Cyber

Gjest
Second that, Birdman. Jeg stiller selv i kategori 2, men jeg tror ikke det er noen hensikt i å diskutere dette opp og ned på et internettforum. Dog er det litt trist å se at de fleste som ytrer meninger ser på annet enn det som den kristne tro bunner i, og istedet dømmer det hele utifra hva de har sett mennesker som har kalt seg kristne har utført. Det står da i skriften at "på fruktene skal man kjenne dem." ;)

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Antall liker
7.504
Torget vurderinger
4
cybervision_ skrev:
Dog er det litt trist å se at de fleste som ytrer meninger ser på annet enn det som den kristne tro bunner i, og istedet dømmer det hele utifra hva de har sett mennesker som har kalt seg kristne har utført. Det står da i skriften at "på fruktene skal man kjenne dem." ;)
Det er da vel naturlig at en agnostiker eller ateist ytrer seg utfra andre premisser en hva troende gjør.
Alle du ikke erkjenner som virkelig kristne etter dine mål skal altså ut av "ligningen" ? Bare "de søte, modne og uskadde fruktene" skal med i regnskapet ?

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Antall liker
341
Psychonaut skrev:
Rune S skrev:
Kvifor ikkje en Ho?

Er det noen steder beskrevet kva gud er, ho, han???
Eg vet ikkje....
Gud bare ER. Det er ikke snakk om kjønn. For øvrig, så fant en amerikansk forsker et gen som styrer troen på en gud. Genet har trolig vært en fordel i evolusjonen, for det hjelper oss til å erkjenne vår egen dødelighet og ruster oss til å skape harmoniske samfunn. Dette står det ingenting om i bibelen så vidt jeg vet, men det er jo plutselig lite mystikk rundt Gud siden dette er noe som ligger i vårt eget hode.
Så da har vel gud et kjønn avhengig av hvilket kjønn som tror.... så det er bare å tro i vei ;)

Vidar

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Antall liker
18
Vi ligger etter som vanlig. På Svensk text-TV leste jeg nettopp at Jesus-barnet var stulit i Jønkøping. Og vi diskuterer fortsatt hans eksistens ???

Mvh. RS

Slabbedask

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
34
R.Solhaug skrev:
Vi ligger etter som vanlig. På Svensk text-TV leste jeg nettopp at Jesus-barnet var stulit i Jønkøping. Og vi diskuterer fortsatt hans eksistens ???

Mvh. RS
;D ;D ;D

Viking

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
435
Torget vurderinger
4
Se Zeitgeist (fimen) og les litt om og se filmer av David Icke ;) Kan være god underholdning og en øyeåpner ;)

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
127
Hehehe.

Er det rart det er religionskrig i verden.
Kristendommen er forresten ikke definert som en religion...
Det er derimot lett å definere humanismen som dette...

;)

mvh

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
127
Jeg ville heller syntes en slik tråd som dette hadde vært, for meg enda mer interessant om spørmålet
hadde vært:

Hvorfor tillater Gud Satan å eksistere? Er ikke det å overse ondskapen som herjer? Er ikke Gud god?

Forøvrig, jeg må jo svare på spørsmålet "Tror du Gud finnes?"
Da svarer jeg: Hvem har sagt at han ikke finnes da? Og hvorfor det?

mvh

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Antall liker
7.504
Torget vurderinger
4
Imperial skrev:
Jeg ville heller syntes en slik tråd som dette hadde vært, for meg enda mer interessant om spørmålet
hadde vært:

Hvorfor tillater Gud Satan å eksistere? Er ikke det å overse ondskapen som herjer? Er ikke Gud god?
Det ekskluderer jaffal alle andre enn gudstilbederne fra å delta i diskusjonen.

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
127
Nei, det er jeg ikke enig i.

Jeg tror... at om du spør en Humanist når han fikk vite at Gud ikke fantes, så vil han si at det var noe han fant ut etter å ha sett alle bevisene på det motsatt. ;D

Forøvrig, en som er blind, hvordan skal man beskrive mørket for han? Man kan jo ikke vise ham lyset...

mvh

Godalive

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.02.2007
Antall liker
353
Torget vurderinger
0
Viking skrev:
Se Zeitgeist (fimen) og les litt om og se filmer av David Icke ;) Kan være god underholdning og en øyeåpner ;)
¨

Les litt i Guds ord, og bli kjent med Jesu` liv, tanker og gjerning. Foreslår å begynne med Johannes evangelium. Åpner definitivt øynene :eek: Underholdning? Tja... iallefall muligheter for store opplevelser ;) !

GIzO

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.01.2006
Antall liker
72
Sted
Larkollen
Torget vurderinger
6
Har også tenkt mang en gang at religion er et genialt konsept i gammel tid hvor makt og kontroll over mennesker i det langstrakte land var svært vanskelig. Det enkle er jo å fortelle at du blir sett uansett hva du gjør, og gjør du noe galt kommer du ikke til himmelen (du skal brenne i hælvete med andre ord).

En annen ting som jeg har reagert på er begravelser, ja alle begravelser blir i Norge så vidt jeg vet arrangert av kirken. Der står det altså en prest å preker ut til folket og sier at alle som tror på Gud kommer til himelen, og dette gjelder jo sefølgelig personen som ligger i kista også. Jeg sitter i salen og vet at personen på ingen måte trudde på Gud, men hadde alle moralske verdier i behold. Denne personen skal da brenne i hælvete? For meg blir det for dumt, Gud skal sitte der å avvise alle som ikke ubetinget trudde på han og hans skaperverk. Hadde Gud virkelig vært så god som det påståes hadde han i hvertfall sørget for at alle hadde fått et godt etterliv i himmelen.

Var også i en dåp 2juledag, presten var flink til å preke. Skjønner at troen er sterkere på bygda (dette var et godt stykke utenfor det man som østlending kaller sivilasjon). En ting jeg bet meg merke i der var at alle barn ble døpt for å renvaske menneskehetens synder. Med andre ord : Alle som velger en voksendåp, har levd et halvt liv i synd. I overkant frekt?

Jeg ble ikke døpt som barn, jeg skulle bestemme det selv når jeg forstod mer om hva dette handlet om. Som 9 åring bestemte jeg meg for å døpe meg. En av de svært få "voksen dåpene" i lokal kirken noensinne. Vel, det varte ikke lenge før jeg meldte meg ut av statskrika, som 14åring konfirmerte jeg meg borgelig. Jeg kommer ALDRI til å ha noe med kirken å gjøre frivillig, jeg skal ikke døpe mine barn og jeg skal ikke gifte meg i kirka, det byr meg rett og slett i mot! Når man ser hva som ligger bak mesteparten av all elendighet her i verden, så og si alle parter i en krig\konflikt beskytter seg bak sin Gud...

Hva vil det si å være Gud? Hva er Gud? Hva bestemer Gud?
Hvis det er som det blir sagt at Gud er allt det gode og at han bestemmer alt på denne jord, sover han virkelig i timen! Komunale gatefeiere er langt mer effektive...

Skulle gjerne utdypa i det vide og det brede, men føler at for det første er det på galt fora og at jeg fort kan virke "anti kristen" for noen religiøse.

Viking

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
435
Torget vurderinger
4
Godalive skrev:
Viking skrev:
¨

Les litt i Guds ord, og bli kjent med Jesu` liv, tanker og gjerning. Foreslår å begynne med Johannes evangelium. Åpner definitivt øynene :eek: Underholdning? Tja... iallefall muligheter for store opplevelser ;) !
Har lest hele Bibelen ;)

Godalive

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.02.2007
Antall liker
353
Torget vurderinger
0
GIzO skrev:
Hadde Gud virkelig vært så god som det påståes hadde han i hvertfall sørget for at alle hadde fått et godt etterliv i himmelen.
Jamen...., Gud har jo sørget for dette! Siden ingen mennesker er i stand til å trekke seg selv opp etter håret og fremstå rettferdig for Gud, har han ofret sin sønn, Jesus, som soning. Rettferdiggjort, ikke av gjerninger, men ved troen... (rom. 10.10)
Hvis man velger å ikke tro, noe man i kraft av sin frie vilje selvfølgelig kan (og skal respekteres for), er jo ikke himmel og helvete noe tema.

GIzO skrev:
Var også i en dåp 2juledag, presten var flink til å preke. Skjønner at troen er sterkere på bygda (dette var et godt stykke utenfor det man som østlending kaller sivilasjon). En ting jeg bet meg merke i der var at alle barn ble døpt for å renvaske menneskehetens synder. Med andre ord : Alle som velger en voksendåp, har levd et halvt liv i synd. I overkant frekt?

Jeg ble ikke døpt som barn, jeg skulle bestemme det selv når jeg forstod mer om hva dette handlet om. Som 9 åring bestemte jeg meg for å døpe meg. En av de svært få "voksen dåpene" i lokal kirken noensinne. Vel, det varte ikke lenge før jeg meldte meg ut av statskrika, som 14åring konfirmerte jeg meg borgelig. Jeg kommer ALDRI til å ha noe med kirken å gjøre frivillig, jeg skal ikke døpe mine barn og jeg skal ikke gifte meg i kirka, det byr meg rett og slett i mot!
Dåpen er iflg. bibelen en samvittighetspakt. En slik pakt kan vanskelig inngås av spedbarn, så her støtter jeg deg 100.

GIzO skrev:
Når man ser hva som ligger bak mesteparten av all elendighet her i verden, så og si alle parter i en krig\konflikt beskytter seg bak sin Gud...

Hva vil det si å være Gud? Hva er Gud? Hva bestemer Gud?
Hvis det er som det blir sagt at Gud er allt det gode og at han bestemmer alt på denne jord, sover han virkelig i timen! Komunale gatefeiere er langt mer effektive...

Skulle gjerne utdypa i det vide og det brede, men føler at for det første er det på galt fora og at jeg fort kan virke "anti kristen" for noen religiøse.
Bibelen omtaler djevelen som denne verdens fyrste (Joh.evang.) og denne verdens gud (2.kor 4.4)..
Dersom Gud skulle radere bort alt det onde og innføre paradis på jord, ville han ikke hatt noen venner, bare marionetter.

Den beste måten å forstå Gud på er å studere Jesus. Han er Sønnen, utstrålingen av Guds herlighet og bildet av Hans vesen (Hebr 1.3)
Setter for min del pris på utdyping, det gir grunnlag for gode diskusjoner....

Godalive

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.02.2007
Antall liker
353
Torget vurderinger
0
Viking skrev:
Godalive skrev:
Viking skrev:
¨

Har lest hele Bibelen ;)
Flere som jobber nattskift, ja...?
Fjær i hatten til deg (eller 1-0) :). Jeg har nemlig ikke sett filmen du nevner. Er den lang? Skal prøve å få sett den ....

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Antall liker
18
Imperial skrev:
hadde vært:

Forøvrig, jeg må jo svare på spørsmålet "Tror du Gud finnes?"
Da svarer jeg: Hvem har sagt at han ikke finnes da? Og hvorfor det?

mvh
De fleste leser visst den gamle boka uten å få med seg selve storyen. Etter å ha blitt dratt med på bibelmøter i barndommen har vi da fått med oss noe.

I følge beretningen blei menneskene designet/skapt for å underorne seg denne guds lederskap av en fri vilje i kjærlighet i motsetning til av frykt/tvang. En betrodd engel setter i følge beretningen i gang et opprør ved å lansere tanken om at menneskene vil oppnå større glede/frihet ved å løsrive seg fra gud og starte for seg sjøl.
I stedet for å umiddelbart slå ned opprøret og dermed levne opprørerens påstand uimotsagt velger skaperen å la opprørerne få prøve seg i en begrenset tidsperiode. Denne tidsperioden står bl.a omtalt i Daniels profeti, der han fikk drømmer han ikke forsto men skrev ned.
Det fortelles her om en rekke store kulturer/sivilisasjoner som skulle komme og gå før skaperen igjen skulle overta kontrollen, rydde opp og fortsette den opprinnelige planen. Dette omtales bl.a helt til slutt i åpenbaringsboken der en annen kar også har drømmer. Husker jeg ikke feil er det i åpenbaringen kap.11 vers 18 det står at gud skal ødelegge dem som ødelegger jorden.
Det var forklaringen på dette disiplene ville ha av Jesus da de sputre "si oss, når skal dette skje.." osv. Og Jesus svarte bl.a ved å si "..var ikke de dager blitt forkortet ville ingen overlevd"
Og i motsetning til hva kristendommen lærer skulle da de som har dødd vekkes opp til liv igjen for da å kunne ta stilling til guds lederskap. Dette var grunnen til at jødene nøye arkiverte sine døde familiemedlemmer; de skulle være lette å finne/kjenne igjen.

Den såkalte kristendommen ble konstruert av Romerne rundt år 400evt.

Mvh. RS

Boffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.04.2002
Antall liker
333
Sted
Oslo Vest
"The problem with religion is that too many voters beleive in that shit"

Engelsk Politiker.

Kabeldragern

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2003
Antall liker
1.241
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
1
En trenger ikke lese bibelen, være kristen eller døpt.
Det holder å følge sin samvittighet.

Har en problemer med å finne og følge sin samvittighet,
holder disse ordene helt i mål:

"I ei fin gammel bok står det skrevet noen ord
"gjør det gode, søk fred
"sky det onde, gjør du det
"da skal du finn El dorado

Dette holder i massevis.... :)

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
3.551
Vi har i kristndommen lært at gud er ubegrenset.
Bare det at vi da skal definere og tenke på gud innenfor våre svært begrensede sinn..du ser problemet.. ;)

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Antall liker
7.504
Torget vurderinger
4
Espen R skrev:
Vi har i kristndommen lært at gud er ubegrenset.
Bare det at vi da skal definere og tenke på gud innenfor våre svært begrensede sinn..du ser problemet.. ;)
Det eneste problemet jeg ser med slike utsagn er religioners typiske forsøk på å unndra seg kritikk.
Når noe eller noen hevdes å være fullstendig allmengyldig, altoppslukende, ubegrenset etc....DA blir jeg skeptisk.

Topp Bunn