Tror du Gud finnes?

Tror du Gud finnes?

• Ja

Stemmer: 0 0.0%
  • Ja, men ikke som det fremstår i bibelen

• Usikker

• Nei

• Totalt antall stemmer
    1

Bols

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.05.2007
Antall liker
15
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
1
ØivindJ skrev:
wotg skrev:
Slik er det å diskutere med relgiøse, de har INGEN bevis for sitt synspunkt og har derfor ingenting å argumentere med.
Akkurat det samme gjelder jo de som ikke tror.

wotg skrev:
men samtidig så ønsker de å uttrykke seg når en kvinne bestemmer seg for å ta abort eller to menn ønsker å gifte seg,
DER har du et poeng.
Utviklingslæren er godt argumentert og virker sannsynslig. Hvis man altså gidder å sette seg inn i den uten religiøse skylapper.

wotg

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2005
Antall liker
5
ØivindJ skrev:
Akkurat det samme gjelder jo de som ikke tror.
Så hva kaller du Darwins teorier, Hubbles forskning på rødforskyvning osv?
I motsettning til Relgion så har den rasjonelle delen av befolkningen brukt energi på å prøve å finne svarene på de store spørsmålene og deres beviser er langt mer solide enn hva kreasjonistene har kommet opp med.

Ø

ØivindJ

Gjest
Disse tingene utelukker ikke at noe/noen står bak/startet det hele (og det er ikke bare jeg som påpeker det).

Bibelen ordrett blir en direkte motsigelse.

Men det at det kan finnes en skaper blir ingen motsigelse. Ingenting vi har oppdaget utelukker det.

H

Hugh

Gjest
Tilgi min uvitenhet, men kan dette spørsmål diskuteres? «Tror du på Gud?» er et spørsmål som er udiskutabelt grunnet sin form. Alternativene er selvsagt enkle: Enten gjør man det eller så gjør man det ikke. «Liker du fisk?».

Så lenge spørsmålet stilles til deg, altså leseren, om hva du tror eller liker, er alt annet uvesentlig og likegyldig da det er din hjerne og din tunge. Hva andre tror eller liker spiller ingen rolle så lenge du, altså leseren, tror eller liker, eller ikke gjør det. «Vinner Viking serien?»

Ø

ØivindJ

Gjest
Tilgi min.

Spørsmålet stil på en annen måte:

Har du noen som helst grunn til å tro at en "skaper" ikke kan eksistere?

Er ikke det det neste naturlige spørsmålet å stille, om en ikke tror på fortellingen i bibelen?

coolbiz

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.03.2006
Antall liker
5.130
Sted
Sydvestlandet
Torget vurderinger
2
Jeg kunne godt tenke meg å spørre dere o tråd-deltakere om hvilket argument dere har blitt servert fra "motparten" (i og utenfor denne tråden) som evt. fikk dere til å revurdere deres standpunkt i dette spørsmålet?

Alternativt, hva skal til av "bevis" før du avgir et annet svar på "Tror du Gud finnes"-avstemmingen?

Kan ikke komme på noe selv i farten, men kan i det minste nevne en argumentasjon jeg ikke har sett før nylig:
Francis Collins, som ledet "Humane Genome"-prosjektet, og som er troende :)o), sier noe sånt som at "Det at vi er forprogrammert til å kunne tro uten bevis, er i seg selv et subtilt bevis på at at vi er kreert av en skaper". Kreativt, om ikke annet.

Ø

ØivindJ

Gjest
slowmotion skrev:
ØivindJ skrev:
Hvordan i all verden kan noen vite noe om det?
Et veldig godt spørsmål synes jeg.

Hva har vi grunn til å tro, og med hvilken begrunnelse, vi som ikke kjøper historien i bibelen ?

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Utviklingslæren, neodarwinsismen, har svært dårlig bevismateriale. Problemet er at alle tar det for gitt når det nevnes flest nok ganger i bøker og på TV slik det er mye annet. Den faller på helt grunleggende byggesteiner og mange forskere har i dag beveget seg vekk ifra den. Nei; vi snakker ikke om et flertall pr. dags dato, men flere og flere innefor forskjermiljøet har beveget seg mer retning av teorien om en intellegent skaper og flere er ikke så skråsikre på Big Bang og darwinismen lengre. ;)

coolbiz

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.03.2006
Antall liker
5.130
Sted
Sydvestlandet
Torget vurderinger
2
musicus skrev:
...
Sannsynligheten for at vi er kommet fra amøber via Julius til det vi er nu, er så svinnende liten at jeg holder den for usannsynlig, om man legger litt sannsynlighets beregning tilgrunn, begynn å regn på hvor sannsynlig det er at du med dine milliarder av celler skulle blitt slik du/de er idag av en tillfeldighet, og her mener jeg det som må til av prosesser i kroppen din, på alle fronter, for at dette skal funke optimalt, hjernen din, øyet ditt, musklene dine, alt dette er ett uhyre finslipt samspill som ikke, imho, kan være til etter blindkrefters spill, det er som å påstå at det skulle utvikle seg ett bibliotek (med alle verdens bøker av kunnskap ifylt) etter en eksplosjon i ett trykkeri, hvem er vel så dum nok å ville hevde noe sånt?

...

Så egentlig koker det vel ned til to alternativer når det kommer til hvor vi kommer fra, skapelse eller utvikling, og jeg har tatt mitt valg der og finner Julius varianten både lite smikrende og langt på vei mangelfull og idiot forklarende av det fantastiske systemet vi befinner oss, der har jeg ikke vanskelig for å legge litt ydmykhet for dagen og erkjenne at det må være noen større enn meg selv som har satt dette i system og funksjon.
Utviklingsteorien er jo også bare en tro på en teori når det kommer til stykket, på samme måte som man velger å tro på bibelen og det den har å si.
musicus skrev:
Vitenskapen derimot har en fantastisk funksjon idet å belyse og lære oss om alt det vi ser/har rundt oss, og i min verden er det ikke enten eller, men både og...

I lys av det første sitatet, fremstår det siste som heller lite overbevisende.

Evolusjonsteorien er selvsagt ikke hevet over kritikk eller kritisk analyse, men din misrepresentasjon og latterliggjøring av den er med respekt å melde av et kaliber man vanligvis kun ser fra de aller mest usofistikerte, spekulative og populistiske tv-predikanter fra andre siden av atlanteren.

Dersom du ønsker kunne å ta stilling til evolusjonsteorien på et saklig grunnlag, kan jeg anbefale
Richard Dawkins's "The Selfish Gene" eller "The Blind Watchmaker".

mvh,

M

musicus

Gjest
wotg skrev:
musicus skrev:
wotg skrev:
Når trengte evolusjon være smigrende??
Det dreier seg om bevis kontra eventyr, hvordan kan man forfekte et slik syn i dagens opplyste samfunn.
Hvis gud fantes og var almektig hvorfor lar han noen bli rike, mens andre dør av sult? at det er politikk inne i bilde spiller jo ingen rolle. DIN gud er jo ALLMEKTIG
Selv for kristene så må jo bibelen, fortellingene om vår skapelse, Jesus sitt liv osv. være en bok full av kunstneriske friheter. Hvis det er slik at bibelen skal tolkes bokstavelig, hvorfor velger man da bare å bruke noen av "sannhetene" som står i bibelen, mens man utelukker andre?
Vel, noe større enn både deg og meg er nok den Guden, (som jeg ikke tror du vet hvem er engang) men jeg opplever din argumentasjon mer som kverulasjon enn diskusjon så jeg lar det bero her, enhver får tro hva han vil for meg, og ta konsekvensene av det..

Ha en god kveld...

mvh
Slik er det å diskutere med relgiøse, de har INGEN bevis for sitt synspunkt og har derfor ingenting å argumentere med. "jeg tror på det fordi det høres fint ut" tro heller på Charlie og sjokoladefabrikken da.
men samtidig så ønsker de å uttrykke seg når en kvinne bestemmer seg for å ta abort eller to menn ønsker å gifte seg, hvorfor bryr vi oss om disse tullingene?
som sagt, jeg skal skåle i årgangsChampagne når kirke og stat skilles!
Ja du verden dette var jo særdeles gode bevis du selv kommer med, enn masse tåpelige påstander. Vær nå ikke så jævlig fordommsfull å tro du vet alt om alle fordi de mener seg å tro noe annet enn deg.
Og for ordens skyld, du diskuterer ikke, du slenger bare ut av deg en masse uorginale og tåpelige påstander som ikke har noe å gjøre med å diskutere, du virker mer interessert i egne meninger enn å forsøke sette deg inni hva andre mener i sak, bortkastet tid imo.

mvh

Ø

ØivindJ

Gjest
coolbiz skrev:
Francis Collins, som ledet "Humane Genome"-prosjektet, og som er troende :)o), sier noe sånt som at "Det at vi er forprogrammert til å kunne tro uten bevis, er i seg selv et subtilt bevis på at at vi er kreert av en skaper". Kreativt, om ikke annet.
Hehe, kanskje han skulle ha tenkt igjennom nøyaktig det som kom ut av munnen hans en gang til.. ;D

G

Gjestemedlem

Gjest
Lyngen skrev:
Problemet oppstår når vi tar "Gud" som noe personlig.
Ja det forekommer meg noe pussig og unøyaktig at troende bruker samme betegnelse på dette "noe derute som er en slags skapende livskraft" eller hva nå de lengselfullt refererer til, til denne morske skjeggete natige maktgubben Jehova med avkom, som henger seg opp i om folk her bedt sin aftenbønn eller begjært sin nestes hustru...

Språkfattighet eller bare ren kortslutning?

M

musicus

Gjest
coolbiz skrev:
musicus skrev:
...
Sannsynligheten for at vi er kommet fra amøber via Julius til det vi er nu, er så svinnende liten at jeg holder den for usannsynlig, om man legger litt sannsynlighets beregning tilgrunn, begynn å regn på hvor sannsynlig det er at du med dine milliarder av celler skulle blitt slik du/de er idag av en tillfeldighet, og her mener jeg det som må til av prosesser i kroppen din, på alle fronter, for at dette skal funke optimalt, hjernen din, øyet ditt, musklene dine, alt dette er ett uhyre finslipt samspill som ikke, imho, kan være til etter blindkrefters spill, det er som å påstå at det skulle utvikle seg ett bibliotek (med alle verdens bøker av kunnskap ifylt) etter en eksplosjon i ett trykkeri, hvem er vel så dum nok å ville hevde noe sånt?

...

Så egentlig koker det vel ned til to alternativer når det kommer til hvor vi kommer fra, skapelse eller utvikling, og jeg har tatt mitt valg der og finner Julius varianten både lite smikrende og langt på vei mangelfull og idiot forklarende av det fantastiske systemet vi befinner oss, der har jeg ikke vanskelig for å legge litt ydmykhet for dagen og erkjenne at det må være noen større enn meg selv som har satt dette i system og funksjon.
Utviklingsteorien er jo også bare en tro på en teori når det kommer til stykket, på samme måte som man velger å tro på bibelen og det den har å si.
musicus skrev:
Vitenskapen derimot har en fantastisk funksjon idet å belyse og lære oss om alt det vi ser/har rundt oss, og i min verden er det ikke enten eller, men både og...

I lys av det første sitatet, fremstår det siste som heller lite overbevisende.

Evolusjonsteorien er selvsagt ikke hevet over kritikk eller kritisk analyse, men din misrepresentasjon og latterliggjøring av den er med respekt å melde av et kaliber man vanligvis kun ser fra de aller mest usofistikerte, spekulative og populistiske tv-predikanter fra andre siden av atlanteren.

Dersom du ønsker kunne å ta stilling til evolusjonsteorien på et saklig grunnlag, kan jeg anbefale
Richard Dawkins's "The Selfish Gene" eller "The Blind Watchmaker".

mvh,
Så du mener i fullt alvor at du avstammer fra Julius´s forfedre? da er det vel ikke latterliggjøring av teorien fra min side, om man tror på den? det blir vel mer en konsekvens og realitet av å tro påden som ikke er så smikrende, imo...

mvh

U

utgatt60135

Gjest
wotg skrev:
I motsettning til Relgion så har den rasjonelle delen av befolkningen brukt energi på å prøve å finne svarene på de store spørsmålene og deres beviser er langt mer solide enn hva kreasjonistene har kommet opp med.
Du tror alså at alt er tilfeldig? Universet med jorden som en bitte lille del av det hele er så fantastisk og så komplekst at det overgår vår intelligens enormt. Er ikke det en enorm tanke? At det er tilfeldig?

Og at vår komplekse og intelligente kropp som igjen overgår vår bevisste intelligens enormt mye bare fødes og dør igjen uten noe spesiell mening?

Ø

ØivindJ

Gjest
Jupp, en like spinnvill tanke, og like lite som taler for det.

Gunvaldsen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.02.2008
Antall liker
5
Torget vurderinger
1
wotg skrev:
Hvis gud fantes og var almektig hvorfor lar han noen bli rike, mens andre dør av sult? at det er politikk inne i bilde spiller jo ingen rolle. DIN gud er jo ALLMEKTIG
Fordi vi lever på jorden. Jorden er ifølge bibelen satans rike. (Matteus, 4.8 )
Dessuten har menneskene sin egen frie vilje, altså er vi ikke små "lekefigurer", som blir styrt fra oven.

Typiske spørsmål er jo nettop dette med, hvorfor finnes det elendighet, fattigdom osv. når gud er allmektig. Himmelen er stedet du titter etter.
Livet på jorden er slik jeg har forstått det, en test for om man er verdig et liv i himmelen.

U

utgatt60135

Gjest
Det er jo ikke så lenge siden at det å sende lyd gjennom en tråd ved hjelp av elektroner( ???) ville blitt oppfattet som reneste vanvidd som ingen med nogenlunde intelligens ville ha trodd på.

Er det da vanskelig å tenke seg at det kan finnes "noe" på enda høyere frekvenser enn det vi vet om i dag?

H

Hugh

Gjest
Vitenskapen eller læren om det vi vet eller tror vi kan finne ut av og dermed bekrefte eller avkrefte, kan dårlig komme med noe av interesse når det handler om det å tro på det guddommelige. Der de vitenskapelige metoder og verktøy er tilstrekkelige er hypotesen de beviser/falsifiserer for vag og dermed uten verdi, mens der hypotesen er kraftig og omfattende nok er den tilgjengelige metodikk og begrepsverden alt for svak til å kunne konkludere med den nødvendige og endelige bekreftelse eller avkreftelse.

G

Gjestemedlem

Gjest
Lyngen skrev:
Du tror alså at alt er tilfeldig? Universet med jorden som en bitte lille del av det hele er så fantastisk og så komplekst at det overgår vår intelligens enormt. Er ikke det en enorm tanke? At det er tilfeldig?
Forveksle nå ikke evolusjon med tilfeldighet. Evolusjonens mekanismer er lagt fra tilfeldig.

Snakker man om tilfeldigheter har man ikke forstått mye om hva det handler om.

Men finner man det virkelig mer pussig at noe så komplekst som et menneske har brukt miliarder av år og generasjoner på å utvikle seg til det vi er i dag, som at en eller annen gudelighet plutselig trakk et par mennesker opp av hatten sin og plasserte dem i et beleilig ferdiglaget lykkeland som også poppet ut av ingenting fordi en gud fikk kjedet seg litt en dag og ville finne på noe artig?

... og så snakker man om tilfeldigheter og troverdighet ... :-\

get real

U

utgatt60135

Gjest
Gjestemedlem skrev:
Forveksle nå ikke evolusjon med tilfeldighet. Evolusjonens mekanismer er lagt fra tilfeldig.
Ahh, det har du jo helt rett i :).

coolbiz

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.03.2006
Antall liker
5.130
Sted
Sydvestlandet
Torget vurderinger
2
musicus skrev:
Så du mener i fullt alvor at du avstammer fra Julius´s forfedre?
Ja.

Evolusjonsteorien er meget bedre underbygget av observerbare fakta enn hva du later til å være klar over. Jeg har til gode å se noen som helst vektige argumenter mot den. I det vesentlige baserer motforestillingene seg på lite annet enn ukvalifisert synsing og magefølelse, samt ørken-eventyr fra en tid da en trillebår ville vært å betrakte som high-tech.

Forøvrig er det beviselig mulig å være troende uten å være kreasjonist. Jeg mener, fordi om kartet har noen hvite flekker her og der, så er det da ingen grunn til å hive hele atlaset (og fornuften) ut vinduet?

Ø

ØivindJ

Gjest
coolbiz skrev:
Forøvrig er det beviselig mulig å være troende uten å være kreasjonist. Jeg mener, fordi om kartet har noen hvite flekker her og der, så er det da ingen grunn til å hive hele atlaset (og fornuften) ut vinduet?
Wow, hele en til som klarer å se det. Da er vi to, eller kanskje til og med tre :)

T

TT.

Gjest
Hvis Gud finnes, hvorfor kom da tsunamien i Asia, hvorfor dør tusener i Afrika av sult, hvorfor er det da krig i Midt-østen, hvorfor startet 1. og 2. verdenskrig. Hvorfor dør over 300 mennesker av overdose hvert år. Hvorfor har barn det vondt og gruer seg for å feire jul, hvorfor tar kreften liv og hvorfor aksepterer ikke Paven homofili? Og hva har det seg at de fleste kriger starter med uenighet i troen? Bare for å nevne noe. Og hvem skapte Gud? Jeg bare undrer.

decibelius

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2007
Antall liker
1.679
Sted
Bislett
En kompiz av meg er overbevist om att det er noe kosmisk støv inne i bildet - jeg for min del er tilhenger av apeteorien, den er troverdig all den tid vi alle har en liten Julius i oss 8)
Genetisk sett er det jo ikke rare forskjellen heller...

Ø

ØivindJ

Gjest
TTmania skrev:
Hvis Gud finnes, hvorfor kom da tsunamien i Asia, hvorfor dør tusener i Afrika av sult, hvorfor er det da krig i Midt-østen, hvorfor startet 1. og 2. verdenskrig. Hvorfor dør over 300 mennesker av overdose hvert år. Hvorfor har barn det vondt og gruer seg for å feire jul, hvorfor tar kreften liv og hvorfor aksepterer ikke Paven homofili? Og hva har det seg at de fleste kriger starter med uenighet i troen?
Mener du dette utelukker at det kan finnes en inteligent skaper av universet?

M

musicus

Gjest
Lyngen skrev:
wotg skrev:

Og at vår komplekse og intelligente kropp som igjen overgår vår bevisste intelligens enormt mye bare fødes og dør igjen uten noe spesiell mening?
Det er vel mer denne tanken jeg finner spennende nok til å ville kalle meg en som tror på noe større enn meg selv.

mvh

T

TT.

Gjest
Ja. Denne fantasifiguren som sier at; la alle barna komme til meg, utelukker mange og er heller ikke tilstede, som det hevdes, når noe går galt. Som visstnok skal passe på oss og verne oss fra det onde. Hvorfor i all verden skjer all elendigheten når Gud finnes ( som mange påstår). Jeg prøver å ha et åpent sinn, men denne personen eller den hellige treenighet, Gud, Jesus og den hellige ånd finnes ikke

M

musicus

Gjest
coolbiz skrev:
musicus skrev:
Ja.

Evolusjonsteorien er meget bedre underbygget av observerbare fakta enn hva du later til å være klar over. Jeg har til gode å se noen som helst vektige argumenter mot den. I det vesentlige baserer motforestillingene seg på lite annet enn ukvalifisert synsing og magefølelse, samt ørken-eventyr fra en tid da en trillebår ville vært å betrakte som high-tech.

Vel, ett klart standpunk iaf, det respekterer jeg, men vær så vennlig å ikke men for mye om hva jeg er klar over og ikke, alt verken kan eller vil jeg eksponere på hfs, sånn i all vennlighet. Du kan vel heller si det slik at jeg har brukt endel av min tid på annet enn magefølelsen og ørken eventyr når det gjelder dette, selv om jeg ikke er så opptatt av slikt for tiden, men alikevel går det å mene at man ikke har Julius i stamtavla, som nevnt tidligere er det jeg tror på uløselig knyttet til mye vitenskapelig fakta, så jeg sier igjen, ja takk begge deler...

mvh

Ø

ØivindJ

Gjest
TTmania skrev:
Jeg prøver å ha et åpent sinn, men denne personen eller den hellige treenighet, Gud, Jesus og den hellige ånd finnes ikke
Et åpent sinn må en ha.

Er enig med deg. Det står masse BS i bibelen, som intet "overvesen" ville mene/gjøre noensinne.

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.069
Torget vurderinger
2
Jeg tror ikke på noen gud, så jeg kommer nok til å tilbringe evigheten blant flammer med en gaffel opp i ræva.

coolbiz

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.03.2006
Antall liker
5.130
Sted
Sydvestlandet
Torget vurderinger
2
musicus skrev:
coolbiz skrev:
musicus skrev:
Ja.

...
Vel, ett klart standpunk iaf, det respekterer jeg, men vær så vennlig å ikke men for mye om hva jeg er klar over og ikke, alt verken kan eller vil jeg eksponere på hfs, sånn i all vennlighet. Du kan vel heller si det slik at jeg har brukt endel av min tid på annet enn magefølelsen og ørken eventyr når det gjelder dette, selv om jeg ikke er så opptatt av slikt for tiden, men alikevel går det å mene at man ikke har Julius i stamtavla, som nevnt tidligere er det jeg tror på uløselig knyttet til mye vitenskapelig fakta, så jeg sier igjen, ja takk begge deler...

mvh
Vel, når du velger å holde din innsikt som er "uløselig knyttet til mye vitenskapelig fakta" for deg selv, så må du nok pent finne deg i å høre at du ikke later til å ha satt deg inn i materien. (med vekt på later)
Har du inngått en "non-disclosure"-avtale med høyere makter, eller noe? ;)

Jeg har heller ikke sagt at jeg tror at jeg har sjimpanser i stamtavla. Det jeg svarte bekreftende på, er at jeg anser bevismengden for at mennesker og sjimpanser har felles forfedre for å være ganske så overveldende. Det er to meget forskjellige ting, og når du nå endrer formuleringen, ser det ut til at du ikke helt har fått med deg denne viktige forskjellen.

Fush

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.01.2006
Antall liker
1
TTmania skrev:
Hvis Gud finnes, hvorfor kom da tsunamien i Asia, hvorfor dør tusener i Afrika av sult, hvorfor er det da krig i Midt-østen, hvorfor startet 1. og 2. verdenskrig. Hvorfor dør over 300 mennesker av overdose hvert år. Hvorfor har barn det vondt og gruer seg for å feire jul, hvorfor tar kreften liv og hvorfor aksepterer ikke Paven homofili? Og hva har det seg at de fleste kriger starter med uenighet i troen? Bare for å nevne noe. Og hvem skapte Gud? Jeg bare undrer.
De fleste spørsmålene her kommer inn under det som kalles "Ondskapens problem". Og ja, det er et kjent dillemma. En forklaring som brukes er at vi mennesker er født med fri vilje, og det meste av den uretten og lidelsen som foregår i verden er det vi selv som er skyld i å utøve mot hverandre. Tenk over det: Hvis vi virkelig ville, og gikk sammen som menneskehet, så kunne vi ha gjort mye med dette. Men på grunn av egoisme, tradisjon etc så prioriterer de fleste av oss egen levestandard høyt over det å hjelpe andre.

T

TT.

Gjest
Så disse sk. Ondskapens problem skal feies under teppet og ikke besvares? Men du som andre svarer ikke på spørsmålet: hvem skapte Gud? Noen som vil prøve seg?

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
4.858
Torget vurderinger
1
Lyngen skrev:
...

Så lett det er å la seg blende av vår egen "utilstrekkelighet" og samtidig underkjenne menneskehetens kollektive inetlligens. At vi ikke helt og fult forstår oss selv eller våre omgivelser er ikke et argument for noe som helst.

slowmotion skrev:
ØivindJ skrev:
Hvordan i all verden kan noen vite noe om det?
Jeg har ingen grunn til å tro at det ikke finnes noen skaper (i udefinert form - ikke begrenset til en "bibelsk" skaper), men jeg har heller ingen grunn eller behov for å tro på noen skaper (i hvilken om helst form).

mvh
KJ

Fush

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.01.2006
Antall liker
1
TTmania skrev:
Så disse sk. Ondskapens problem skal feies under teppet og ikke besvares?
Jeg synes dette problemet besvares daglig gjennom det arbeidet som Kirkens Nødhjelp, Leger uten grenser m.fl. gjør. Det er selvfølgelig bare barnemat mot hva som kunne vært utrettet dersom alle som en av oss gikk helhjertet inn for å hjelpe. Men det ville sannsynligvis involvere å selge både bilen og hifien, og det vil vi jo ikke noen av oss.
TTmania skrev:
Men du som andre svarer ikke på spørsmålet: hvem skapte Gud? Noen som vil prøve seg?
Hvem skapte Gud? Nei, det vet jeg jammen ikke. Kanskje har Han alltid vært der, eller så kom Han fra ingenting. Det er jo uansett de to eneste alternativene du har med universet som sådan også, enten du tror på en skaper eller ikke.

T

TT.

Gjest
Har aldri sådd tvil om hjelpeorganisasjonenes engasjement og de gjør en fantastisk jobb så lenge pengene kommer frem der de trengs og ikke i lomma på en eller annen falsk jævel. Men det jeg vil frem til er hvorfor Gud lar slike katastrofer skje hvis han eksisterer.

M

musicus

Gjest
coolbiz skrev:
musicus skrev:
coolbiz skrev:
musicus skrev:
Ja.

...

mvh
Vel, når du velger å holde din innsikt som er "uløselig knyttet til mye vitenskapelig fakta" for deg selv, så må du nok pent finne deg i å høre at du ikke later til å ha satt deg inn i materien. (med vekt på later)
Har du inngått en "non-disclosure"-avtale med høyere makter, eller noe? ;)

Jeg har heller ikke sagt at jeg tror at jeg har sjimpanser i stamtavla. Det jeg svarte bekreftende på, er at jeg anser bevismengden for at mennesker og sjimpanser har felles forfedre for å være ganske så overveldende. Det er to meget forskjellige ting, og når du nå endrer formuleringen, ser det ut til at du ikke helt har fått med deg denne viktige forskjellen.
Det er vel mer at jeg ikke ønsker å eksponere det her på hfs, feil forum lissom, og i all hovedsak så mener jeg det hele koker ned til å tro på enten en skapelse eller en evolusjon, med alle dets avarter av fortolkninger og meninger, og min går ikke i takt med verken julius varianten eller frelst og brennede helveter osv osv, ja takk begge deler (nøktern vitenskap og tro) sier nå jeg, fortsatt..

mvh

Topp Bunn