Trykk i mellomtone

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• MakkinTosken

Who, me?
    Ble medlem
    21.02.2020
    Antall liker
    45.086
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Nei, jeg lurer på om ikke en preferansetest gjøres best på et og samme i plenum. Tipper det er mange faktorer som spiller inn og at å sammenligne kun et simpelt sweep blir for enkelt.

Min tilt er justert ene og alene etter øret, så foreløpig tror jeg dette er idealet for meg slik oppsettet er nå. Mange av dere med skarpere tilt vil kanskje tro at dette oppleves bassfattig, men det er ikke slik jeg og de andre som har lånt anlegget et øre opplever det.

SigbergAudio

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Antall liker
    7.950
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Denne spiller jeg på nå. Dippen ved 160 hz er vesentlig mindre når det måles med meg i lytteposisjonen, men de målingen ser da mye verre ut på resten, siden jeg da sitter like under mikken og min hårmanke er i tynneste laget

Vis vedlegget 774044 .
    Jaha ja, så det bekrefter ikke uten videre teorien om lite tilt med masse areal da, for du har ganske mye tilt, relativt sett i forhold til Makkintosken hvertfall.

SigbergAudio

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Antall liker
    7.950
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Når det var snakk om tilt, min ble 23,9db med -4db på tårna .... Det ble økt igjen i går etter justering til "gammelt" nivå, så da ligger jeg på 27,9db fra 10-20khz. Hvis man skal gå ut i fra 20-20khz kan jeg legge på cirka 10db til, uten denne tilten kan jeg like godt legge hele lyd-interessen på hylla. ;)
    Da slår jeg meg til ro med at dette er lyden jeg får i mitt tilfelle, så skal jeg heller fokusere på akustikk. :)
    Så du har 28dB fra 10hz til 20khz, og 18dB fra 20-20khz? Hva har du fra 20hz til 10khz da?

M

MarkusH

Gjest
    Så du har 28dB fra 10hz til 20khz, og 18dB fra 20-20khz? Hva har du fra 20hz til 10khz da?
    Legge på 10, altså 37,9db fra 20-20khz .... Det dabber av raskere helt i toppen, kan kikke på kurvene igjen, men det har ikke så mye å si. ;)

SigbergAudio

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Antall liker
    7.950
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Legge på 10, altså 37,9db fra 20-20khz .... Det dabber av raskere helt i toppen, kan kikke på kurvene igjen, men det har ikke så mye å si. ;)
    Jeg skjønner ikke. Dette fordi du har 10dB fall fra 20hz til 10hz da?

Angående toppen så er det jo noen som har opp mot 10dB fall fra 10khz til 20khz in-room, så det har potensielt ganske mye å si.

Det vi typisk er ute etter når vi lurer på fall i kurven in-room er fra toppnivået i bassen (altså før du mister nivå i bassen), og ned til typ 10khz (før du begynner å få naturlig roll-off i diskanten.

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    26.429
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Ja, toppoktaven hos meg stuper fra 15 k. Målegreie/utfasing. Irrelevant for det vi er ute etter: Trenden.

M

MarkusH

Gjest
    Jeg skjønner ikke. Dette fordi du har 10dB fall fra 20hz til 10hz da?

Angående toppen så er det jo noen som har opp mot 10dB fall fra 10khz til 20khz in-room, så det har potensielt ganske mye å si.

Det vi typisk er ute etter når vi lurer på fall i kurven in-room er fra toppnivået i bassen (altså før du mister nivå i bassen), og ned til typ 10khz (før du begynner å få naturlig roll-off i diskanten.
    Hele greia fra 10-20khz ser slik ut ....

10-20khz, 180hz xover.jpg

SigbergAudio

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Antall liker
    7.950
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Ja, ville vel kalt det rundt 25dB løft. Ca 90dB i bassen og helt nede på 65dB ved 10khz. Det er jo litt fascinerende. Hadde vært interessant å hørt. :)

Samtidig har du jo mye fall allerede fra 3khz, vanligvis er det jo ganske flatt hvertfall fra 500hz til 10khz.Så mellomtoneområdet ditt ligger på 72-73dB ser det ut til, så med utgangspunkt i det har du "bare" 17dB. :)

Og dette er med kalibrert mikrofon i lytteposisjon?

W.Sand

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    4.887
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Nu vel, han etterlyser trykk i mellomtone, tester sikkert de nye subbene

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    17.525
    Sted
    Langesund
    Når det var snakk om tilt, min ble 23,9db med -4db på tårna .... Det ble økt igjen i går etter justering til "gammelt" nivå, så da ligger jeg på 27,9db fra 10-20khz. Hvis man skal gå ut i fra 20-20khz kan jeg legge på cirka 10db til, uten denne tilten kan jeg like godt legge hele lyd-interessen på hylla. ;)
    Da slår jeg meg til ro med at dette er lyden jeg får i mitt tilfelle, så skal jeg heller fokusere på akustikk. :)
    Tenkte litt på det han skriver her.

Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    17.089
    Sted
    Østfold
    Jeg tror fylden "slutter for tidlig" (for langt ned i frekvens) og at Herr TS har endt opp i en spiral av å øke mer og mer i området under 200Hz, uten at det hjelper spesielt mye.

SigbergAudio

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Antall liker
    7.950
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Basert på den kurven er det jo lite nivå i det området du savner trykk da @MarkusH ? Mellom 500-1000hz er det jo lavere nivå enn både før og etter.

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    17.525
    Sted
    Langesund
    Ja, ok. Ser noen røde tråder, men skal ikke komme med noen ytterliggere meninger. Har nok med å holde styr på eget. (y)
    Enig, noe ganger er det nok å holde egen båt på stø kurs. Knekte ribbs er jo så og si i orden så da tar jeg en skikkelig forkjølelse velkommen. Pytt pytt, finnes verre ting - dette går jo over

SigbergAudio

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Antall liker
    7.950
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Ja, for du har jo DSP ser det ut til på signaturen? Hva med å starte med å tune inn noe slikt?

Dra ned 20-150hz med ca 5-8dB, så beveger vi oss videre opp i områder hvor det fort kan bli feil når du bruker mye EQ, men ville kanskje forsøkt å dra opp området mellom 450-800hz med 2-3dB, og 1-1.5khz tilsvarende ned.

Og se hvordan du synes det funker. Da har du fortsatt 15dB løft (som er mye), men kan være en start i riktig retning hvertfall, og trolig har du fått jevnet ut litt i mellomtonen. Og det burde være litt lettere for trykket du leter etter i mellomtonen å slippe frem :)

1640026096917.png

Leikis Lyd

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Antall liker
    2.254
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    Sånn ser det ut her, har jeg muligens litt lite smækk i det nevnte området jeg også eller
    EEAAE02B-43F4-442C-80AE-11EC11CB0712.jpeg

SigbergAudio

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Antall liker
    7.950
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Sånn ser det ut her, har jeg muligens litt lite smækk i det nevnte området jeg også eller
    Synes vel ikke det ser så galt ut. Man kan jo ikke løfte masse hele veien opp heller, da er man jo tilbake til flat kurve :) Litt uvanlig å ha platå helt ut til 200hz kanskje. Og klart jo mer man løfter under 100hz jo vanskeligere blir det kanskje å få smekk og trykk lenger opp, siden forskjellen blir såpass stor i nivå. Så det går jo an å teste å slippe ned bassen 2-3dB og kanskje ha litt mykere overgang fra 100-300hz, og se hva man synes. :)

M

MarkusH

Gjest
    Får prøve meg på en samlet tilbakemelding, har ikke "kontrollmålt" i dag, tenkte jeg skulle ta en kjapp måling nå. Kurva som ble lagt opp var første måling fra i går, har justert ned område 125-170hz med 2db mener jeg, tror det ble tatt et par db rundt 22-26hz også.
    Jeg er litt redd for driverne i XTZ Divine 100.49, sitter en Accuton C173-6-090 i mellomtonen (har hørt disse kan sprekke) og over der en Visaton keramikk dome. Bruker ingen korrigering i hovedhøyttalerne i dag .... Litt smådyre erstatningselementer i de (jeg er redd for å ødelegge de).
    Kurva er såpass bratt i bunnen for å få tilstrekkelig trøkk på Heavy metal i grunnen, en del eldre opptak av Metallica blant annet er ikke akkurat "feite" i bassen, med slik kurve jeg bruker kicker disse litt. Jeg har slitt litt med øvre del av frekvensområde i tårna (tipper 150-180hz), derfor senket nivået noe der nå. Det er vel heller ingen hemmelighet (basert på kurva) at jeg liker en del bass, så lenge den ikke overdøver mellomtone/diskant slik at vokal/detaljer i musikken blir tilsmusset.
    Hele grunnen til tråden var at jeg har 30-40% av smekket jeg ønsker på mitt referansevolum, om det er mulig å oppnå med dette oppsettet uten eq ~200-2500hz (omtrent det mellomtona spiller) vites ikke.

Leikis Lyd

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Antall liker
    2.254
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    Synes vel ikke det ser så galt ut. Man kan jo ikke løfte masse hele veien opp heller, da er man jo tilbake til flat kurve :) Litt uvanlig å ha platå helt ut til 200hz kanskje. Og klart jo mer man løfter under 100hz jo vanskeligere blir det kanskje å få smekk og trykk lenger opp, siden forskjellen blir såpass stor i nivå. Så det går jo an å teste å slippe ned bassen 2-3dB og kanskje ha litt mykere overgang fra 100-300hz, og se hva man synes. :)
    Justerte delefrekvense for Emim bånda litt opp slik att midbassene også spiller litt høyere, ca300hz. Det hjalp litt, så mulig tester det litt mere. Det ligner på noe nå. 😃

SigbergAudio

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Antall liker
    7.950
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Får prøve meg på en samlet tilbakemelding, har ikke "kontrollmålt" i dag, tenkte jeg skulle ta en kjapp måling nå. Kurva som ble lagt opp var første måling fra i går, har justert ned område 125-170hz med 2db mener jeg, tror det ble tatt et par db rundt 22-26hz også.
    Jeg er litt redd for driverne i XTZ Divine 100.49, sitter en Accuton C173-6-090 i mellomtonen (har hørt disse kan sprekke) og over der en Visaton keramikk dome. Bruker ingen korrigering i hovedhøyttalerne i dag .... Litt smådyre erstatningselementer i de (jeg er redd for å ødelegge de).
    Kurva er såpass bratt i bunnen for å få tilstrekkelig trøkk på Heavy metal i grunnen, en del eldre opptak av Metallica blant annet er ikke akkurat "feite" i bassen, med slik kurve jeg bruker kicker disse litt. Jeg har slitt litt med øvre del av frekvensområde i tårna (tipper 150-180hz), derfor senket nivået noe der nå. Det er vel heller ingen hemmelighet (basert på kurva) at jeg liker en del bass, så lenge den ikke overdøver mellomtone/diskant slik at vokal/detaljer i musikken blir tilsmusset.
    Hele grunnen til tråden var at jeg har 30-40% av smekket jeg ønsker på mitt referansevolum, om det er mulig å oppnå med dette oppsettet uten eq ~200-2500hz (omtrent det mellomtona spiller) vites ikke.
    Nei, gammel Metallica er ikke akkurat basstungt, så det forklarer jo noe. Så hvis man liker både bass og gammel Metallica så er livet krevende. :D

Angående redd for elementer: Forsiktig justering ala det jeg foreslo burde være uproblematisk, spesielt såpass høyt opp i frekvens. Men å få eldre Metallica til å magisk låte superbra er jeg usikker på om er mulig uansett hva du gjør, dessverre. Når det er sagt så hører jeg endel på rock/metal inkludert Metallica selv, og jeg synes ikke det funker så galt med den kurven jeg la ut. Jeg hadde nok kanskje slengt på 3dB til i bunn hvis jeg omtrent utelukkende hadde hørt på 80-talls Metal.

M

MarkusH

Gjest
    Poenget med kurven min er at den helst skal bite over alt i fra Samuel R Hazo - Arabesque til Papa Roach - Kill the noise med brukbart trykk, å få all elektronikk til å sitte i tillegg blir ekstremt vanskelig ...

Tok ei ny måling nå, samme målinga, med to forskjellige "bilder".
    10-20khz 20.12.21.jpg

10-500hz 20.12.21.jpg

Dippen på 250hz er nok delefrekvensen mellom basselementene i Divine 100.49 og mellomtona (250hz), neste delefrekvens er ved 2500hz til diskantene. jeg får dippen på 250hz lavere hvis jeg senker nivået med minst 4db i bassen, så penere ut da ...

M

MarkusH

Gjest
    Hva er det som skjer mellom 200 og 600?
    Aner ikke .... Er vel samme problemet på den første kurva jeg posta i går .... Har endra steilheten på lowpass på tårna, tenker kanskje en fasefeil? Hadde jeg fått fiksa det område så ser jo resten "greit" ut .... Noen som har noen tanker om hva som skjer 200-600hz? Skal kikke litt på individuelle målinger av høyre og venstre kanal :unsure:

MakkinTosken

Who, me?
    Ble medlem
    21.02.2020
    Antall liker
    45.086
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    @MarkusH når du kjører fullfrekvenssveip, kjører du en og en kanal eller kjører du begge samtidig? Måleavviket øker med frekvens om du sveiper begge hele veien opp vet du.

Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    17.089
    Sted
    Østfold
    Ser ut til at du får en stygg dip ved 500Hz når du putter på deling. Kan det være det ligger noe i DSP-en som ikke skulle ligget der?

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn