Jaha ja, så det bekrefter ikke uten videre teorien om lite tilt med masse areal da, for du har ganske mye tilt, relativt sett i forhold til Makkintosken hvertfall.Denne spiller jeg på nå. Dippen ved 160 hz er vesentlig mindre når det måles med meg i lytteposisjonen, men de målingen ser da mye verre ut på resten, siden jeg da sitter like under mikken og min hårmanke er i tynneste laget
Vis vedlegget 774044 .
Så du har 28dB fra 10hz til 20khz, og 18dB fra 20-20khz? Hva har du fra 20hz til 10khz da?Når det var snakk om tilt, min ble 23,9db med -4db på tårna .... Det ble økt igjen i går etter justering til "gammelt" nivå, så da ligger jeg på 27,9db fra 10-20khz. Hvis man skal gå ut i fra 20-20khz kan jeg legge på cirka 10db til, uten denne tilten kan jeg like godt legge hele lyd-interessen på hylla.
Da slår jeg meg til ro med at dette er lyden jeg får i mitt tilfelle, så skal jeg heller fokusere på akustikk.
Nei, den teorien kan kanskje skrotes...Jaha ja, så det bekrefter ikke uten videre teorien om lite tilt med masse areal da, for du har ganske mye tilt, relativt sett i forhold til Makkintosken hvertfall.
Legge på 10, altså 37,9db fra 20-20khz .... Det dabber av raskere helt i toppen, kan kikke på kurvene igjen, men det har ikke så mye å si.Så du har 28dB fra 10hz til 20khz, og 18dB fra 20-20khz? Hva har du fra 20hz til 10khz da?
Jeg skjønner ikke. Dette fordi du har 10dB fall fra 20hz til 10hz da?Legge på 10, altså 37,9db fra 20-20khz .... Det dabber av raskere helt i toppen, kan kikke på kurvene igjen, men det har ikke så mye å si.
Hele greia fra 10-20khz ser slik ut ....Jeg skjønner ikke. Dette fordi du har 10dB fall fra 20hz til 10hz da?
Angående toppen så er det jo noen som har opp mot 10dB fall fra 10khz til 20khz in-room, så det har potensielt ganske mye å si.
Det vi typisk er ute etter når vi lurer på fall i kurven in-room er fra toppnivået i bassen (altså før du mister nivå i bassen), og ned til typ 10khz (før du begynner å få naturlig roll-off i diskanten.
Det ser jo nesten ut som om du har postet responsen til bare subene.
Hvorfor så ekstermt fall?
Kan det tenkes han liker lyden sånn? Ser ingen problem med det.Hvorfor så ekstermt fall?
Han startet jo denne tråden, gjorde han ikke? Tok opp et problem? Han liker det åpenbart ikke sånn? Eller?Kan det tenkes han liker lyden sånn? Ser ingen problem med det.
Nei, det må være lov Jeg bare syntes det var heftig fallKan det tenkes han liker lyden sånn? Ser ingen problem med det.
Tenkte litt på det han skriver her.Når det var snakk om tilt, min ble 23,9db med -4db på tårna .... Det ble økt igjen i går etter justering til "gammelt" nivå, så da ligger jeg på 27,9db fra 10-20khz. Hvis man skal gå ut i fra 20-20khz kan jeg legge på cirka 10db til, uten denne tilten kan jeg like godt legge hele lyd-interessen på hylla.
Da slår jeg meg til ro med at dette er lyden jeg får i mitt tilfelle, så skal jeg heller fokusere på akustikk.
Ja, ok. Ser noen røde tråder, men skal ikke komme med noen ytterliggere meninger. Har nok med å holde styr på eget.Tenkte litt på det han skriver her.
Enig, noe ganger er det nok å holde egen båt på stø kurs. Knekte ribbs er jo så og si i orden så da tar jeg en skikkelig forkjølelse velkommen. Pytt pytt, finnes verre ting - dette går jo overJa, ok. Ser noen røde tråder, men skal ikke komme med noen ytterliggere meninger. Har nok med å holde styr på eget.
Der ser jeg jo hvorfor du savner trøkket.
Synes vel ikke det ser så galt ut. Man kan jo ikke løfte masse hele veien opp heller, da er man jo tilbake til flat kurve Litt uvanlig å ha platå helt ut til 200hz kanskje. Og klart jo mer man løfter under 100hz jo vanskeligere blir det kanskje å få smekk og trykk lenger opp, siden forskjellen blir såpass stor i nivå. Så det går jo an å teste å slippe ned bassen 2-3dB og kanskje ha litt mykere overgang fra 100-300hz, og se hva man synes.Sånn ser det ut her, har jeg muligens litt lite smækk i det nevnte området jeg også eller
Justerte delefrekvense for Emim bånda litt opp slik att midbassene også spiller litt høyere, ca300hz. Det hjalp litt, så mulig tester det litt mere. Det ligner på noe nå.Synes vel ikke det ser så galt ut. Man kan jo ikke løfte masse hele veien opp heller, da er man jo tilbake til flat kurve Litt uvanlig å ha platå helt ut til 200hz kanskje. Og klart jo mer man løfter under 100hz jo vanskeligere blir det kanskje å få smekk og trykk lenger opp, siden forskjellen blir såpass stor i nivå. Så det går jo an å teste å slippe ned bassen 2-3dB og kanskje ha litt mykere overgang fra 100-300hz, og se hva man synes.
Nei, gammel Metallica er ikke akkurat basstungt, så det forklarer jo noe. Så hvis man liker både bass og gammel Metallica så er livet krevende.Får prøve meg på en samlet tilbakemelding, har ikke "kontrollmålt" i dag, tenkte jeg skulle ta en kjapp måling nå. Kurva som ble lagt opp var første måling fra i går, har justert ned område 125-170hz med 2db mener jeg, tror det ble tatt et par db rundt 22-26hz også.
Jeg er litt redd for driverne i XTZ Divine 100.49, sitter en Accuton C173-6-090 i mellomtonen (har hørt disse kan sprekke) og over der en Visaton keramikk dome. Bruker ingen korrigering i hovedhøyttalerne i dag .... Litt smådyre erstatningselementer i de (jeg er redd for å ødelegge de).
Kurva er såpass bratt i bunnen for å få tilstrekkelig trøkk på Heavy metal i grunnen, en del eldre opptak av Metallica blant annet er ikke akkurat "feite" i bassen, med slik kurve jeg bruker kicker disse litt. Jeg har slitt litt med øvre del av frekvensområde i tårna (tipper 150-180hz), derfor senket nivået noe der nå. Det er vel heller ingen hemmelighet (basert på kurva) at jeg liker en del bass, så lenge den ikke overdøver mellomtone/diskant slik at vokal/detaljer i musikken blir tilsmusset.
Hele grunnen til tråden var at jeg har 30-40% av smekket jeg ønsker på mitt referansevolum, om det er mulig å oppnå med dette oppsettet uten eq ~200-2500hz (omtrent det mellomtona spiller) vites ikke.
Aner ikke .... Er vel samme problemet på den første kurva jeg posta i går .... Har endra steilheten på lowpass på tårna, tenker kanskje en fasefeil? Hadde jeg fått fiksa det område så ser jo resten "greit" ut .... Noen som har noen tanker om hva som skjer 200-600hz? Skal kikke litt på individuelle målinger av høyre og venstre kanalHva er det som skjer mellom 200 og 600?
Ja, du pumper så mye energi ut av tårnene, relativt til resten at det kødder lengre opp enn du ønskerNoen som har noen tanker om hva som skjer 200-600hz?
Ja, det kan jeg jo gjøre .... Har ei måling av bare høyttalere, tok ei i gårEr det ikke bare å kjøre et sveip med bare tårna, og et med bare høyttalerne da?
Alt det her er begge kanaler ...@MarkusH når du kjører fullfrekvenssveip, kjører du en og en kanal eller kjører du begge samtidig? Måleavviket øker med frekvens om du sveiper begge hele veien opp vet du.
Kjør en og en kanal og summer dem i mattefunksjonen under Control når du tar fult sveip. Om du bare ser på bass kan du godt kjøre begge samtidigAlt det her er begge kanaler ...