TTs (efterfølgers) tråd - En ny vår?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• T

TT.

Gjest
    Min og en venninne sin hund som leker mens musikken spiller. Mickey fikk forøvrig lekt med jorwed sin hund, da han var innom en kort tur tidligere i dag.

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.283
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Hunder trenger sosialisering , så alltid gull å la ens hund leke med en annen. Artig å se at NHT bruker elementer fra Seas. Likte de høyttalerne .

• Liker
    Reaksjoner: TT.
    T

TT.

Gjest
    Hunder trenger sosialisering , så alltid gull å la ens hund leke med en annen. Artig å se at NHT bruker elementer fra Seas. Likte de høyttalerne .
    han går veldig godt overens med de fleste andre hunder. Til og med katten til en venn av meg. De står å lukter på hverandre før de legger seg ned hver for seg, så det er litt artig. Katter ute derimot er det veldig moro å løpe etter...

• Liker
    Reaksjoner: HCS

jorwed_

Audio Arkeologen
    Ble medlem
    04.09.2012
    Antall liker
    18.617
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    97
    Mio var i ekstase lenge etter vi dro...
    Alltid hyggelig med litt hifi-leik :)

Min og en venninne sin hund som leker mens musikken spiller. Mickey fikk forøvrig lekt med jorwed sin hund, da han var innom en kort tur tidligere i dag.

• Liker
    T

TT.

Gjest
    Ikke hver dag jeg kjøper meg høyttalerkabler, men nå har jeg bestilt meg "no nonsence" eller var det "Mor Monsen" kabler, så da får jeg se om det blir store forandringer i lyden. Kablene skal både antistatbehandles med skyllemiddel (lavendelduft) og med antistatpistol, rød type. Deretter skal de blåses tørre, før de tilkobles for å innspilles. Følg med om noen dager ang prosedyre og korrekt fremgangsmåte.

Dyret

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2012
    Antall liker
    1.986
    Sted
    Byen med kråke
    Torget vurderinger
    1
    Dette er jammen gode nyheter TT. Gleder meg stort til Mor Monsen kabler med der tilhørende Hi-End behandling!

Glem nå ikke å brenne inn de nye kablene. Kan gjøres i steikovn, men best effekt får du over levende ild i peis eller på bål ;-) (helst rundt St. Hans)

• Liker

Evo III

Hertugen
    Ble medlem
    25.12.2009
    Antall liker
    60.223
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    82
    Ikke hver dag jeg kjøper meg høyttalerkabler, men nå har jeg bestilt meg "no nonsence" eller var det "Mor Monsen" kabler, så da får jeg se om det blir store forandringer i lyden. Kablene skal både antistatbehandles med skyllemiddel (lavendelduft) og med antistatpistol, rød type. Deretter skal de blåses tørre, før de tilkobles for å innspilles. Følg med om noen dager ang prosedyre og korrekt fremgangsmåte.
    Dette tror jeg blir bra TT :)
    O

• Liker

knarfar

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2014
    Antall liker
    2.319
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    Nå følges det spent med her. Er i markedet for htkablasj selv. ;)

• Liker
    T

TT.

Gjest
    På høy tid med musikk; her er Gregg Karukas med Café Agogo med Rick Braun og Luis Conte som gjesteartister

T

TT.

Gjest
    Det er håp i hengende snøre! Posten meldte nå at høyttalerkablene passerer Oslo nå og forventet levert 18. mars, altså i morgen ;)

T

TT.

Gjest
    Ser at det ligger et par fine Bose 802 m EQ på Finn nå, men har hverken råd eller plass til dem. Håper de får en plass de fortjener, sjeldne som de er.

Sist redigert av en moderator:

ragwo

Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Antall liker
    19.589
    Sted
    El-returen
    Torget vurderinger
    44
    Ser ut til at noen alt har tatt vare på dem, finner ikke annonsen

Dyret

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2012
    Antall liker
    1.986
    Sted
    Byen med kråke
    Torget vurderinger
    1
    Nå frister du en stakkars østfolding her... Hva er det verdt å by for noe sånt da?

Whiplash

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2013
    Antall liker
    2.087
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    4
    Er dette greie kabler, prøvd disse før ? Trenger 2x3m til vintage anlegget snart.

• Liker
    T

TT.

Gjest
    Å behandle en kabel før bruk er spesielt viktig for å oppnå best mulig arbeidsvilkår og integrering i anlegget som mulig.
    Først og fremst er innbrenning Alfa og Omega for en kabels levetid, uansett om det er signal, høyttaler, digital, optisk eller jordingskabel. 1 time ved 50 grader høyt i stekeovnen er fint. Her kan man bruke varmluft, men da må temperaturen senkes til ca 45 grader. Innbrenningstiden blir fortsatt den samme, så vinningen går opp i spinningen. Det er viktig å bruke stekeform og ikke rist, for ellers kan lydmolekylene renne ut og forurense ovnen. Hvem vil vel ha pizza med lyd når man ser på "gullrekka"?

Det er forresten viltig at kabelkveilen ikke blir kappet før innbrenning, slik at lydmolekylene kan vandre fritt i hele kabelen under innbrenning. Det er uhyre viktig å la kablen ligge kveilet motsols!

bildene viser innbrenningen

image.jpg

image.jpg
    image.jpg

T

TT.

Gjest
    Etter å ha ventet en hel time, skal kabelen tas ut og nå må den få hvile, gjerne med et kjøkkenhåndkle over i minst 15 minutter. Har du ikke kjøkkenhåndkle, kan til nød et badehåndkle gjøre nytten, men sørg for at det er rent

jorwed_

Audio Arkeologen
    Ble medlem
    04.09.2012
    Antall liker
    18.617
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    97
    Etter å ha ventet en hel time, skal kabelen tas ut og nå må den få hvile, gjerne med et kjøkkenhåndkle over i minst 15 minutter. Har du ikke kjøkkenhåndkle, kan til nød et badehåndkle gjøre nytten, men sørg for at det er rent
    Her tror jeg dessverre du kommer til å bli skuffet, TT. Mitt trente øye ser dessverre at kabelen ligger opp ned. Nå er det viktig at du avkjøler kabelen riktig før du begynner på nytt. Ikke i romtemperatur! ALLE kabler skal avkjøles i baderomms temperatur. La de ligge der 1-2 timer (på den nordlige halvkule, 30 min mindre sør for ekvator) Legg så tilbake i ovnen. RIKTIG VEI!

• Liker

Whiplash

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2013
    Antall liker
    2.087
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    4
    Regner med dette er en spøk, men kjenner deg ikke så begynner å lure :confused: :) Få la være å skrive mer og heller følge md på tråden din. Ha en fin helg og påske :cool:

• Liker
    T

TT.

Gjest
    Etter hvilen, kommer neste prosess, nemlig antistatbehandling. Her kan PM Audio sin antistatvifte med laserlys fint benyttes, men denne har jeg ikke sett meg råd til å kjøpe, iallefall ikke enda. Men jeg fant på noe lurt (som dama i opp finansreklamefilmen sier): jeg har jo en Zerostat antistatpistol og en USB vifte, som kan gjøre samme nytte. Plasser usbvifta på høyre side av kveilen og start denne opp. Deretter trykk langsomt, men bestemt på avtrekkeren på pistolen og "skyt" kabelen fra flere sider og vinkler, deretter snu kabelen forsiktig og gjenta prosessen på motsatt side. Etter ferdig "skyting" la viften arbeide selvstendig i minst 5 minutter, slik at all ladning forsvinner.

image.jpg

Evo III

Hertugen
    Ble medlem
    25.12.2009
    Antall liker
    60.223
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    82
    Du gjør noen nybegynner feil her men skal tilgi deg det for denne gang :)
    Som Jørgen skriver,feil vei er NR 1. Kablene SKAL deles opp!!!) er NR 2 ;);)

O

T

TT.

Gjest
    Her tror jeg dessverre du kommer til å bli skuffet, TT. Mitt trente øye ser dessverre at kabelen ligger opp ned. Nå er det viktig at du avkjøler kabelen riktig før du begynner på nytt. Ikke i romtemperatur! ALLE kabler skal avkjøles i baderomms temperatur. La de ligge der 1-2 timer (på den nordlige halvkule, 30 min mindre sør for ekvator) Legg så tilbake i ovnen. RIKTIG VEI!
    Nja jorwed, jeg er ikke helt enig med deg, men ved dobbeltskjermet optisk kabel, kan det fint gjøres slik du skriver, men husk: kabler er ferskvare. Det vet jo du som har hund!
    ;)

T

TT.

Gjest
    Du gjør noen nybegynner feil her men skal tilgi deg det for denne gang :)
    Som Jørgen skriver,feil vei er NR 1. Kablene SKAL deles opp!!!) er NR 2 ;);)

O
    Er enig med deg her, men det er veldig lett å få den ene for kort og da er løpet kjørt og lydmolekylene renner ut, selv med bakeform

T

TT.

Gjest
    Ikke glem at dette ER oppskriften til selveste Dr. Fakeert fra 1965 og de brukte eksakt samme metode ved innspilling av Abbey Road med The Beatles i studio med samme navn. Ulempen var at i England da og nå, benytter gasskomfyrer og at dielektrumet i isolasjonsmassen på kablene fort kunne smelte og sette fyr på hele huset.

Sist redigert av en moderator:

Evo III

Hertugen
    Ble medlem
    25.12.2009
    Antall liker
    60.223
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    82
    Det med bakeformer er trikki :)
    Neste gang bruk en som er mindre,sett den gjerne opp i en stor så står den støtt og ikke kan gli. Du deler kablene først i pinlig nøyaktige lengder,så lodder du endene så ikke noe slipper ut. Bruk gjerne tykk loddetinn så er du sikker.

O

Evo III

Hertugen
    Ble medlem
    25.12.2009
    Antall liker
    60.223
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    82
    Ikke glem at dette oppskriften til selveste Dr. Fakeert fra 1965 og de brukte eksakt samme metode ved innspilling av Abbey Road med The Beatles i studio med samme navn. Ulempen var at i England da og nå, benytter gasskomfyrer og at dielektrumet i isolasjonsmassen på kablene fort kunne smelte og sette fyr på hele huset.
    Du glemte en ER og har dermed avslørt at du er nybegynner ;). Du må skrive dette ER oppskriften til DR. Fakeert :)

O

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn