TTs (efterfølgers) tråd - En ny vår?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• T

TT.

Gjest
    Nu vel, tiden er kommet til deling av kabelen, slik at jeg får 2x2m. Her er det viktig å benytte kvalitetsverktøy. Verktøyvalget mitt falt på Bacho sine små elektronikktenger med isolert grep. Viktig å ha isolert grep, da det kan, etter mye bevegelse av kabelen, oppstå indusert spenning. For de som er glad i klassisk musikk, kan jeg anbefale pianotrådtang, denne er hakket kraftigere, men er særdeles musikalsk og har et mykt anslag.

T

TT.

Gjest
    Ikke glem at dette oppskriften til selveste Dr. Fakeert fra 1965 og de brukte eksakt samme metode ved innspilling av Abbey Road med The Beatles i studio med samme navn. Ulempen var at i England da og nå, benytter gasskomfyrer og at dielektrumet i isolasjonsmassen på kablene fort kunne smelte og sette fyr på hele huset.
    Du glemte en ER og har dermed avslørt at du er nybegynner ;). Du må skrive dette ER oppskriften til DR. Fakeert :)

O
    Oj, det beklager jeg. Skal korrigeres i innledende post. Takk skal du ha

Evo III

Hertugen
    Ble medlem
    25.12.2009
    Antall liker
    60.223
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    82
    Ikke glem at dette oppskriften til selveste Dr. Fakeert fra 1965 og de brukte eksakt samme metode ved innspilling av Abbey Road med The Beatles i studio med samme navn. Ulempen var at i England da og nå, benytter gasskomfyrer og at dielektrumet i isolasjonsmassen på kablene fort kunne smelte og sette fyr på hele huset.
    Du glemte en ER og har dermed avslørt at du er nybegynner ;). Du må skrive dette ER oppskriften til DR. Fakeert :)

O
    Oj, det beklager jeg. Skal korrigeres i innledende post. Takk skal du ha
    Bare hygglig men ikke la det gjenta seg er du snill :)

O

• Liker
    Reaksjoner: TT.
    T

TT.

Gjest
    Nei, skal ikke gjenta seg.
    Så er jeg kommet fram til teminering og det skal benyttes avmagnetiserte banankontakter/plugger av sober kvalitet i ene ende, men først må kabelen avisoleres og da benyttes fortsatt Bachotangen. Er man litt usikker på seg selv, la noen andre eller voksne gjøre dette. En skarp Stanleykniv/ teppekniv kan også benyttes, noe ofte novisen gjør. Husk, det er fort gjort å skjære seg, så vend alltid knivbladet FRA deg!

image.jpg
    image.jpg

T

TT.

Gjest
    Som dere ser på kabelen, så er begge lederne merket. Den ene med et non-ledende hvitt bånd og den andre med sort skrift. Jeg velger derfor å ha den med hvitt på, som pluss, da det er lettere å orientere seg i mørket. Her er høyre kabel ferdig terminert

image.jpg

T

TT.

Gjest
    Da gjenstår det bare å koble til kablene mellom forsterker og høyttalere. Her er det veldig viktig å ha lange nok kabler, ellers blir det ikke noe lyd. Det er dessuten viktig, spesielt viktig ved singlewiring, å tilkoble kabelen fra undersiden av terminalene, dette for å lette flyten av lydmolekyler ut til høyttalerne og ikke få en spole som forringer lydblidet. Forsterkeriet som benyttes tillater biwiring fra utgangene (doble sådan), men hvis ikke disse benyttes, så tilkoble diagonalt for mindre sus og sortere bakgrunn. Alle som går jevnlig på konsert eller i kinosammenheng vet at dette har noe for seg og er dessuten anbefalt av George Lucas (Star Wars, THX, Lucas Films).

image.jpg

T

TT.

Gjest
    Sånn, da er det bare å sette på musikk og fylle glasset med noe godt og nyte fridagene framover. Takk for alle seriøse innspill! Det er flott å få tilbakemeldinger underveis. Ha en riktig god helg og god påske alle samnen! ;)

image.jpeg

• Liker
    Reaksjoner: HCS

Dyret

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2012
    Antall liker
    1.986
    Sted
    Byen med kråke
    Torget vurderinger
    1
    Takk for den informative og ganske nøyaktige tilnærmingen av oppvarming og innbrenning av høyttalerkabel.

Kan også anbefale aqua behandling av kabelen, etter innbrenning. Dette gjøres vertikalt i dusjen. Men det er viktig å ha riktig temp på vannet, og holde dusjhodet i 37.54 grader på kabelen.

Kos deg med glasset med det gode i :)

T

TT.

Gjest
    Takk for det Erik S, skål!

Håper ingen føler seg støtt av "avhandlingen", da meningen var å sette fingeren på diverse floskler og uttalelser i forbindelse med utprøving og lytting til kabler og utstyr. Det er ikke til å legge skjul på at jeg er skeptisk til det meste mht kabler og høytflyvende tweaks/twerks uten bakkekontakt. Dessuten et regelrett spark til metaforer uten hold i virkeligheten og andre tåkefyrster!

T

TT.

Gjest
    Med så mye negativt fra meg på kort tid, er det på tide med noe positivt, musikk!

Euge Groove - Faithful Central

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    74.659
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Hehe, du har nok glemt det viktigste, TT. Som med verdens beste kaffe, skal også kabler ha en runde gjennom tarmene til en indonesisk Luwak. Bikkjer kan også benyttes, men jeg anbefaler deg å kjøpe en hamster til formålet ;)

• Liker

knarfar

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2014
    Antall liker
    2.319
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    Som vanlig i denne tråden fant jeg flere nyttige tips. Du verden! ;) Jeg har endel meter med 6mm kopferkablage fra Clasern og har hørt den kan kokes for å få den mer bøylig. Du som kan det meste, har du noen ide om hvilken temperatur dette oppkoket bør ha? :rolleyes:

• Liker

ragwo

Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Antall liker
    19.589
    Sted
    El-returen
    Torget vurderinger
    44
    Sous Vide er tingen for langtidskoking av kabler. 54 grader i 4 døgn bør gjøre susen :)
    @TT:
    Takk for tipset angående snuing av singlewirekabler, alt ble så meget bedre uten spoleeffekten :D

bluesbreaker

Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Antall liker
    67.273
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Innbrenning er desverre foreldet metode.
    Plukk dem av og stapp kablene i frysern.;)

Mvh

[h=1]Cryogenic treatment[/h]Cryogenic treatment - i.e. deep freezing (usually to about minus 310 degrees Fahrenheit) is often referred to as "audiophile woodoo". We have been experimenting with cryogenic treatment of our cables for over a year trying to establish whether it actually affects the sound quality. The conclusion is: it does. Cryogenic treatment makes a significant difference - if done properly. Freezing to minus 310 degrees using close but indirect contact with liquid Nitrogen, also known as LN2, and EXTREMELY slowly bringing up to the room temperature (72 hours cycle) removes both mechanical and thermal stress from the materials, and it looks like everyone begins to acknowledge that it does make a (positive) sonic difference via helping the materials to come to a "relaxed state"; the exact mechanism is not fully understood, but here are some considerations. Exposing metallic objects to this extreme cold causes beneficial molecular changes to occur. As metallic objects cool, they shrink. With the extreme cooling and the shrinkage, the crystal boundaries of metallic conductors align more closely with one another and become more conductive and 'quieter'. Mechanical integrity is also improved. The improved molecular condition stays intact through the slow warming process and is stable at room temperature. When conducting an electric signal, treated wire and formed metallic parts will produce less micro-diode-effect noise, less impurity inclusion field disturbance and less 'slow field' transverse energy generation. The result is a cable or electrical device that is quieter in noise floor and more revealing of subtle musical nuances. Unfortunately, the process - if done properly - is not inexpensive :-( Working with LN2 requires very specialized and expensive equipment, and extreme care in process. It is very dangerous, as the cold is so severe that it can result in severe injury from accidental exposure to the liquid. The process of chilling and warming takes several days to complete, and if done incorrectly can result in the fracture and loss of the materials being processed. In every phase of the treatment, extreme care must be taken...
    Beware of pseudo Cryo-Claims. Several audio writers, equipment modifiers, and 'so-called technologists' have promoted refrigeration of cables and electronic parts by packing in Dry Ice. This is NOT cryogenic treatment. It results in only minor and temporary improvement. Even gas bath refrigeration in a 'cold furnace' cooled by LN2 will not provide a sufficient chill. Scientifically speaking, Cryogenics refer ONLY to temperatures around the vapor point on Nitrogen, -320.4° Fahrenheit. Our process involves temperatures that are substantially colder than this. Clearly, dry ice has nothing to do with Cryogenics. Only true Liquid Nitrogen Immersion fully and permanently enhances the musical behavior of metallic conductors.
    The boiling point of LN2 is -320.4 degrees Fahrenheit, [-195.77degrees Celsius] or about 400 degrees F below warm room temperature)

T

TT.

Gjest
    Som vanlig i denne tråden fant jeg flere nyttige tips. Du verden! ;) Jeg har endel meter med 6mm kopferkablage fra Clasern og har hørt den kan kokes for å få den mer bøylig. Du som kan det meste, har du noen ide om hvilken temperatur dette oppkoket bør ha? :rolleyes:
    Nå er det vel engang slik at vannets kokepunkt ligger på ca +100 grader ved havets overflate og jo høyere over, jo lavere kokepunkt. Tilsettes vannet litt "snake oil" kan vannet få radikalt endret kokepunkt og uforutsigbare egenskaper. Du som ofte frekventerer oljebyen, burde jo få litt MX swung over kabelsalaten, da gjene med en forbønn med kollekt eller noe i samme genre. Den mexicanske snekker er ikke å kimse av. Forøvrig kan en wokpanne fylt nesten til randen med ekte palmeolje, satt på full effekt (2000W) en halv time til 45 minutter, gjøre underverker for både kabler og kjøkken. Du må dog påregne en annen kulør på kabelisolasjonen etter en slik behandling. Det gjelder også kjøkkenet. Ønskes kjøkkenet beholdt, kan en gassgrill ute gjøre samme nytte.
    Flott matfett eller smult har også en formidabel effekt på kabler. Fyll først en stor kjele halvfull med smult eller Flott matfett (6 1/2 kg terninger, la dette smelte og legg deretter kablene i kjelen. Sett på full effekt på kokeplaten og vent 15 minutter. Hell så en halv bøtte vann i kjelen og vent på resultat. Skjer det intet, start på nytt, men vent ca 25 min. Hvis fortsatt ikke resultat, benytt gassbluss eller primus. Behandlingen er meget anerkjent i enkelte kretser. Lykke til!

T

TT.

Gjest
    Over til noe helt annet. Det er levelig temperatur ute nå om dagen og Fjøset har stått brakk lenge nok. Har en jobb stående der som venter på meg, men den behøver ikke ta all tid. Jeg har derfor tenkt å gjøre om strøminntaket på Rotel RIAAn, fra tynn toleder, til jordet ICE nettbrønn. Jeg liker ikke disse pinglete apparatledningene med lampettledning.

T

TT.

Gjest
    Har ikke blitt mye hifi i dag, men fått gjort mye annet utendørs, som å spyle gårdsplassen, vaske tilhengeren og bilen. Fikk dessuten støvsugd den innvendig. Mer sand inni enn i Sahara ;) Den trenger en vask innvendig også, men det får bli en annen dag :eek:

Litt musikk fra saxofonisten Dave Koz om med Luther Vandross på vokal: Can't let you go

T

TT.

Gjest
    Håpløst!

Jeg har ringt på en annonse på finn i dag, men fikk ikke svar. Jeg sendte derfor en sms om at jeg er interessert i å kjøpe tilbudte produkt. I tillegg har jeg sendt melding via finn, men har jeg fått svar? Nei. Annonsen ligger der fortsatt og har ikke blitt markert med "Solgt". Jeg trodde folk var interessert i å få solgt sine produkter, men mulig jeg tar feil. Har også gitt beskjed om at jeg kan komme og hente,,,,,,,,, håpløst

X-Cell

Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Antall liker
    10.477
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    12
    Dynabel sine kabler har noe ureinheter i seg og skulle vært brent inn på minst 74,9 grader.. ;)

• Liker
    T

TT.

Gjest
    F. Synes i det minste at kjærringa kan svare, det er minimum folkeskikk! BtW: står solgt nå!

ragwo

Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Antall liker
    19.589
    Sted
    El-returen
    Torget vurderinger
    44
    F. Synes i det minste at kjærringa kan svare, det er minimum folkeskikk! BtW: står solgt nå!
    Folkeskikk er et must. Settet dukker vel opp på finn igjen til en stiv pris om ikke så lenge.

• Liker
    T

TT.

Gjest
    Jeg sendte akkurat selger en sms om at det er folkeskikk å svare når man spør om noe.

T

TT.

Gjest
    Ja,ja, er vel ikke meningen at jeg skal ha mer i samlingen min da..... DRITTKJÆRRING!!

T

TT.

Gjest
    Har lagt ut mye av det som er utenfor det jeg samler på, i håp om å få tynnet litt i samlingen.

T

TT.

Gjest
    Kaffetreff i påsken?

Noen som er hjemme i påsken som er kaffetørste? Kan åpne dørene for de som har lyst til en uformell treff i påskedagene. Si ifra så fort som mulig, så finner vi en dag (er forøvrig under 30% som drar til fjells)

T

TT.

Gjest
    Å svelge alt medhårs og være "nikkedukke" passer mange, men jeg har alltid ment å være skeptisk til det meste, men det passer vanligvis ikke den GEMENE hop!

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    19.387
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Selvfølgelig passer ikke det seg. Ikke minst må du huske at hele samfunnsstrukturen i Norge er lagt opp til at alle skal være omtrent A4, alternativt politisk korrekt A3.

• Liker

ragwo

Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Antall liker
    19.589
    Sted
    El-returen
    Torget vurderinger
    44
    Hvilken dag er det snakk om? Er hos svigers i Enebakk og har svært lyst til å ta turen innom hvis jeg får audiens ;)

• Liker
    T

TT.

Gjest
    Hvilken dag er det snakk om? Er hos svigers i Enebakk og har svært lyst til å ta turen innom hvis jeg får audiens ;)
    Bare å ta turen det ragwo, uansett om det blir noe eller ei. Kaffe blir det uansett. Enebakk er jo rett nord for meg. Så hjertelig velkommen!

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn