TTs (efterfølgers) tråd - En ny vår?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• T

TT.

Gjest
    Nå gikk korken på en Reis Barbera d'alba 2014 rød vin. Har ikke prøvd denne før tror jeg. Italiensk 13,5% vol. Lukter bra. Får si som fattern pleide p si når vi en sjelden gang var på fin resturant og han fikk prøvesmake før det ble servert; "Den går nok ned" ;)

skål godtfolk!

T

TT.

Gjest
    Kan faktisk anbefale Reis. Den var passe. Ikke for søt, fin til å drikkes "as is". Denne kan jeg anbefale.

Dyret

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2012
    Antall liker
    1.986
    Sted
    Byen med kråke
    Torget vurderinger
    1
    Må jo forresten spørre deg...
    Det er møte i Moss Audioklubb i morra kveld. Være med?
    Vi skal prøve en LM-forsterker fra Mala ettersom jeg har forstått...

T

TT.

Gjest
    Det ble mye fikling i dag også, men mange nye erfaringer og tanker rundt vinylmediet og dens avspillingsmåter. Jeg lærer etterhvert som veien gåes. Det er gledelig at etterhvert som jeg prøver meg fram, så forbedres lyden en smule for hver gang. Det er sikkert mer å gå på, men det kommer kanskje etterhvert. Har sett opptil flere ting som muligens kan gjøre spilleren enda bedre, men det vil jeg komme tilbake til etterhvert.

Dyret

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2012
    Antall liker
    1.986
    Sted
    Byen med kråke
    Torget vurderinger
    1
    Trodde vinyl bare vare å spille jeg, men forstår jo nå att det ikke er det. Mye justering og fikkling som skal til har jeg forstått..

Håper du syntes det er verdt jobben TT, da det er kjedelig å fikkle uten å føle att en får det til... Du har jo mye erfaring, så tror nok dette går veien ;)

• Liker
    Reaksjoner: TT.

knarfar

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2014
    Antall liker
    2.319
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    Det ble mye fikling i dag også, men mange nye erfaringer og tanker rundt vinylmediet og dens avspillingsmåter. Jeg lærer etterhvert som veien gåes. Det er gledelig at etterhvert som jeg prøver meg fram, så forbedres lyden en smule for hver gang. Det er sikkert mer å gå på, men det kommer kanskje etterhvert. Har sett opptil flere ting som muligens kan gjøre spilleren enda bedre, men det vil jeg komme tilbake til etterhvert.
    Kan ikke du ta en tur en dag å stille litt på min da TT? Jeg er grønnere enn deg. Synes det låter ganske bra, men har for lite lytte-erfaring. :)

T

TT.

Gjest
    Kan ikke du ta en tur en dag å stille litt på min da TT? Jeg er grønnere enn deg. Synes det låter ganske bra, men har for lite lytte-erfaring. :)
    Tar gjerne turen jeg fandrese, men ikke i kveld

Vedlegg

T

TT.

Gjest
    I dag har jeg byttet kabler på Squeezebox Touch fra eldre mørkeblå Biltema til grønne Audioquest, da jeg hadde et par liggende. Disse er retningsbestemte med både rød og sort pil. Jeg tenkte at ved bruk av grønn kabel, ville lyden oppleves som mer organisk, noe jeg fant ganske fort ut at ikke stemte. Det låter akkurat det samme, men det ser flott ut og jeg får vårfornemmelse av fargen.
    image.jpg

T

TT.

Gjest
    Musikkmatiné i Tesalongen nå. Litt smooth blies er aldri feil her i gården. Her er Oli Silk og Paul Brown med Larsons blues

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    19.401
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Spiller denne jeg (på vinyl) - råtøft:):

• Liker

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.290
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Mei, ikke en eneste lyd. Tror jeg må bestille på nytt, men velger da noen andre enn Platekompaniet
    Sånn er PK. Bestillinger ligger i lange tider, og dukker plutselig opp når man har glemt dem, med tilhørende kontotrekk. Husk å sende avbestilling pr. e-post. Selv har jeg sluttet å handle derfor av nettopp den grunnen.

• Liker
    T

TT.

Gjest
    Mei, ikke en eneste lyd. Tror jeg må bestille på nytt, men velger da noen andre enn Platekompaniet
    Sånn er PK. Bestillinger ligger i lange tider, og dukker plutselig opp når man har glemt dem, med tilhørende kontotrekk. Husk å sende avbestilling pr. e-post. Selv har jeg sluttet å handle derfor av nettopp den grunnen.
    ja, det er ufattelig irriterende og absolutt ikke slik man skal drive butikk. Lar orderen stå, selv om jeg ikke kan finne den i PK sitt system, så får vi se hva som skjer rundt st.Hanstider

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.364
    Torget vurderinger
    1
    I dag har jeg byttet kabler på Squeezebox Touch fra eldre mørkeblå Biltema til grønne Audioquest, da jeg hadde et par liggende. Disse er retningsbestemte med både rød og sort pil. Jeg tenkte at ved bruk av grønn kabel, ville lyden oppleves som mer organisk, noe jeg fant ganske fort ut at ikke stemte. Det låter akkurat det samme, men det ser flott ut og jeg får vårfornemmelse av fargen. Vis vedlegget 374148
    Ser at du har en optisk fra Monster. Men du kjører analogt ut fra SBT/optisk ut?

T

TT.

Gjest
    Det er helt riktig observert bjørnh. Jeg har muligheten for begge deler, da jeg kan kjøre optisk via Micromega DAC1 eller analogt direkte fra SBTouch. Dac er 16/44, så jeg spiller som oftest direkte, men artig å ha mulighet til å sammenligne. Optisk kabel (sort) Monster.

Hva som låter best har jeg ikke bestemt meg for enda

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.364
    Torget vurderinger
    1
    Den innebygde konverteringen i SBT er "ikke så verst" egentlig, men jeg foretrekker en litt påkostet ekstern DAC.

Micromega er det lenge siden jeg har hørt på. De hadde en del spennende produkter husker jeg.

• Liker
    T

TT.

Gjest
    Den innebygde konverteringen i SBT er "ikke så verst" egentlig, men jeg foretrekker en litt påkostet ekstern DAC.

Micromega er det lenge siden jeg har hørt på. De hadde en del spennende produkter husker jeg.
    skjønner , men siden min er gammelDACs, så blir det hipp som happ, hva jeg benytter ;)

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.364
    Torget vurderinger
    1
    Man skal ikke kimse av det som er gammelDACs. :cool:

Det finnes et utall DAC'er der ute på brukten og til salgs nye, som er relativt "rimelige" og vil kunne gi litt boost i lyden. Men slikt er jo prioriteringer.

• Liker
    T

TT.

Gjest
    Den holder i massevis for meg. Ikke hører jeg godt, ikke ser jeg godt og jaggu lukter jeg ikke godt heller :rolleyes:

Nå har jeg fått opp turtallet til 33,333333 og første skive ut i kveld er Supertramp - Crisis? What crisis. Må samtidig rette en takk til OlaR, som var snill og skaffet meg mange "mint" Supertrampskiver til en hyggelig pris.
    image.jpg

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.364
    Torget vurderinger
    1
    Noe må jeg få til i løpet av året jeg også. Men av alle ting kan det hende det er surrirundt oppsettet jeg må ta tak i først.

Sist redigert:
    • Liker

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.364
    Torget vurderinger
    1
    Er det Audioquest som er grunnen til dette da?

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    31.169
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Etter jakten på bedre lyd, er medfølgende signal og jordingskabel blitt byttet ut, i tillegg har jeg montert jordingskabel mellom RIAA og forsterker. I Mausoleet fant jeg en sandstein fra noen SF Grand Piano jeg hadde tidligere. Så nå er alt satt opp for tredje gang. Bare med bytte til nye dobbeltskjermede signalkabler kom Bryan Ferry tilbake i midten og ikke skjevt som jeg har opplevd tidligere. Med sandsteinen under platespilleren elimineres evt feedback.
    Hei, TT, ser du skriver om dobbeltskjermede signalkabler: Vet du om det går an å etterskjerme signalkabler, og, tilfelle, hvordan gjøres det?

mvh

T

TT.

Gjest
    Er det Audioquest som er grunnen til dette da?
    Nei, de står på Touchen, nå spilles vinyl. Kjøpte spiller torsdag og har brukt noen kvelder for å få den til å spille bra, men det er sikkert mer å gå på. Se tidligere i tråden.

T

TT.

Gjest
    Etter jakten på bedre lyd, er medfølgende signal og jordingskabel blitt byttet ut, i tillegg har jeg montert jordingskabel mellom RIAA og forsterker. I Mausoleet fant jeg en sandstein fra noen SF Grand Piano jeg hadde tidligere. Så nå er alt satt opp for tredje gang. Bare med bytte til nye dobbeltskjermede signalkabler kom Bryan Ferry tilbake i midten og ikke skjevt som jeg har opplevd tidligere. Med sandsteinen under platespilleren elimineres evt feedback.
    Hei, TT, ser du skriver om dobbeltskjermede signalkabler: Vet du om det går an å etterskjerme signalkabler, og, tilfelle, hvordan gjøres det?

mvh
    ingenting er umulig tkr, men om det blir så vakkert, er en annen historie. Å legge et lag med aluminiumsfolie over kablene er en måte å gjøre det på. Får du en pen elastisk strømpe over og krympestrømpe i hver ende, så kan det bli ganske fint

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    31.169
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2

mvh
    ingenting er umulig tkr, men om det blir så vakkert, er en annen historie. Å legge et lag med aluminiumsfolie over kablene er en måte å gjøre det på. Får du en pen elastisk strømpe over og krympestrømpe i hver ende, så kan det bli ganske fint
    Takker!
    Det dreier seg om kablene fra stepup og inn på dac/pre. Vikler man da folien rundt hele greiene (altså L/R + jord) samlet,eller rundt hver enkelt kabel?

mvh

Edit: Anlegget er ikke så vakkert fra før. Litt alufolie fra eller til gjør ikke store forskjellen.

Sist redigert:
    • Liker
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn