TTs (efterfølgers) tråd - En ny vår?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• TTs eftf

Lost in music
    Ble medlem
    08.02.2025
    Antall liker
    1.097
    Sted
    Tonsåsen
    Hjeeeeeeelp!

Glasset på B&O spilleren har løsnet på ene siden og jeg måtte støtte opp glasset med CD covere og lysestake! 😱
    Mon tro om jeg har noe Sika flex liggende?

IMG_9523.jpeg

TTs eftf

Lost in music
    Ble medlem
    08.02.2025
    Antall liker
    1.097
    Sted
    Tonsåsen
    Etter en særs strabasiøs husfarøkt, med store endringer i stuens møblement, kan jeg endelig sette meg ned i "ny" lyttestol til Hovedanlegget. De som sier at det er forskjell mellom høy og lav rygg lydmessig, har fullstendig rett. Selv en gammel gubbe som meg, hører klart forskjell. Den høyryggede har fått opphold i Tesalongen, da man allerede sitter inntil bakvegg der, så da blir det vinn vinn.
    I tillegg har jeg kastet ut halve vinkelsofaen, da ene delen gikk i fullstendig oppløsning nylig. Stuen ble helt anderledes nå, men det kommer ikke noe bilde av den delen. Her er forøvrig stolen med lav rygg

IMG_9528.jpeg

Ene delen av vinkelsofaen kan skimtes gjennom terrassedøren

Paul Hardcastle - Lazy days

Sist redigert:

TTs eftf

Lost in music
    Ble medlem
    08.02.2025
    Antall liker
    1.097
    Sted
    Tonsåsen
    Snille mennesker!

En liten gladsak nå. Jeg kjøpte noe smått på Finn for ca 14 dager siden (har ikke nevnt hva i tråden enda) og det manglet en del som jeg anså som tapt og umulig å få tak i lenger😟. I går kveld, midt i tvtittingen, tikket det inn en melding på Finn om at selger hadde funnet en del som muligens jeg manglet, og ja, det var akkurat den jeg hadde savnet og avskrevet. 🤩Jeg tilbød meg pronte å vippse for portoen, men nei, det fikk jeg ikke lov til. Jeg oppgav adressen min for forsendelse og fikk vite at den ville bli sendt kommende uke. Så jeg ble kjempeglad og meget fornøyd.
    I dag fikk jeg nok en melding fra selger; Hans kone ville kvitte seg med noen kassetter og selger lurte på om jeg kunne være interessert. Jeg svarte ja med en gang, men tenkte at dette er kanskje fire, fem kassetter og bare Sissel Kyrkjebø, men spurte hvor mye hun ville ha for dem. Men neida, selger skulle legge ved hele 150 stk kassetter, GRATIS og FRAKTFRITT, sammen med denne delen som jeg savnet. Tenk så snilt da! Jeg aner ikke hvorfor, hvordan eller grunnen til denne "gaven", men uansett om det er 149 Sisselkassetter + en keeper, så viser det jo at det finnes en godhet, raushet der ute blant folk! Jeg får troen på det gode i folk. Fantastisk.
    I'm Lucky Luke! 😁👍

Philippe Saisse Trio - Lucky Luke

TTs eftf

Lost in music
    Ble medlem
    08.02.2025
    Antall liker
    1.097
    Sted
    Tonsåsen
    Musical chairs!

Jeg skal ikke "teppebombe" egen tråd, men jeg må få si noe om denne "musical chairs" greia. Altså bytte til stol med lav rygg. Har sittet i stolen en drøy time nå og nå kommer bassen mye bedre frem. Jeg spiller vanligvis ikke særlig høyt, kanskje rundt 55db, men det er påtakelig hvor forskjellig dette stolbytte oppleves. Kan det være slik at høy rygg med stoff, demper de nedre frekvenser ved øret? Jeg måtte tilogmed sjekke om forsterker står i "Line straight" modus, noe den absolutt gjør og ikke noe boost med "Bass" kontrollen. Nei, jeg tror ikke på julenissen eller andre fantasifigurer, store forskjeller på kabler osv, men dette var veldig overraskende og da i positiv forstand.

Et eksempel på musical chairs 😁

IMG_9532.gif

TTs eftf

Lost in music
    Ble medlem
    08.02.2025
    Antall liker
    1.097
    Sted
    Tonsåsen
    Jeg har litt lyst til å invitere folk hjem til meg på et lite treff, men med et "dagsenter" i nærheten som gjør den jobben på en utmerket måte, så synes jeg det kanskje blir litt sånn "smør på flesk" om du skjønner. Jeg er dessuten alt for sent ute, da det straks er messer både her og der og det drar seg mot vår. Hadde tenkt bare noe enkelt servert, kaffe/te/mineralvann + noe til dette. Sist jeg gjorde dette (før Covid19) , ble det suksess. En 8-10 personer kan jeg klare å ta i mot på en godværsdag. Jeg lufter iallefall tanken jeg har, så tar vi det derfra. Kanskje til høsten?

TTs eftf

Lost in music
    Ble medlem
    08.02.2025
    Antall liker
    1.097
    Sted
    Tonsåsen
    Godmandagivinterferien!

Selv om "alteret" ser ut som en byggeplass, så har jeg hentet ned en plate med Lee Ritenour - Rit2, som jeg gleder meg til å låne øret til. 😊
    Ingen store planer i dag, men jeg skal ta en gjennomgang i heimen for å se om det er mer enn en halv sofa som kan bli med i hengeren til kommunens deponi for den slags.
    Ha en bra mandag!

IMG_9534.jpeg

TTs eftf

Lost in music
    Ble medlem
    08.02.2025
    Antall liker
    1.097
    Sted
    Tonsåsen
    Norsk smooth jazz artist!

I løpet av den senere tid (2024), har det dukket opp en nordmann i internasjonale nettradiokanaler. Artistnavnet er Franko Spero, men mannen fra Stavanger egentlig heter Frank Hestness og trakterer både gitar og keyboards. Et i mine øyne/ører er et friskt tilskudd i sjangeren. Foreløpig er det ikke så mange låter ute, men jeg synes det både lover og låter bra.

TTs eftf

Lost in music
    Ble medlem
    08.02.2025
    Antall liker
    1.097
    Sted
    Tonsåsen
    Etter en grei spasertur i vintersolen, tok jeg motet til meg og fikk fylt opp tilhengeren. Dermed ble jeg kvitt en mengde skrot + halve vinkelsofaen med puter. Siden gjenvinningsstasjonen ligger like ved Askimbyen, så var det naturlig å svinge innom der for bunkring av div nødvendigheter.
    Jeg har foreløpig ikke turt å røre B&O fandenskapet etter gårsdagens utbedring, selv om herdetiden på Araldite visstnok er kun 10 timer. Jeg skal la skabberaklet stå urørt til i morgen formiddag, så jeg skal iallefall ikke ha på meg at jeg er utålmodig.😁

Det var et trivelig gjenhør med Lee R i formiddag, selv om lydkvaliteten ikke var all verden.
    Nå blir det å unne seg et lite glass i ettermiddagen, selv om det helt sikkert er ufortjent, så gjør jeg det lell. Ha en trivelig aften, selv om det også sikkert er ufortjent! 🤣

Euge Groove og Jeffery Osborne - Baby if you only knew

Sist redigert:

TTs eftf

Lost in music
    Ble medlem
    08.02.2025
    Antall liker
    1.097
    Sted
    Tonsåsen
    Four80East kom i ettermiddag ut med en ny video i "barn sessions" serien. Denne gangen "Ba ba brazil". Meget cool og funky. God fornøyelse!
    PS: Legg merke til Tskjorten til Rob deBoer (keyboard) 😁

Sist redigert:

TTs eftf

Lost in music
    Ble medlem
    08.02.2025
    Antall liker
    1.097
    Sted
    Tonsåsen
    Godformiddagssuksess! 🤩

Jeg tok motet til meg og fikk hengt opp B&O spilleren igjen og det ser ut som om Aralditelimet gjorde jobben og ekstra herdetid kom godt med. Da krysser jeg fingrene for at dette holder i årevis. I går hadde jeg visst ingen planer, men det ble jo en liten innsats. I dag har jeg bestemt meg for å gjøre minst mulig, bortsett fra å spille CD plater. Jeg fortsetter med The Rippingtons, da jeg ikke ble ferdig med dem. Da er det bare å ønske alle en glad dag! 👍

IMG_9542.jpeg

TTs eftf

Lost in music
    Ble medlem
    08.02.2025
    Antall liker
    1.097
    Sted
    Tonsåsen
    The long and winding road!

Vel, dårlig selvbilde, ditto selvtillit og impulskontroll, førte meg ut i "uløkka" i form av en spasertur i finværet. Det har så og si hele i februar vært feiende flott vær her, men nå skal det straks bli gråvær og plussgrader. Så jeg må nyte det så lenge det varer. Ikke noe gøy å traske i regn 😓

Korpus korpulente er nå plassert i lyttestilling og det skal endelig nytes musikk! 🤗

IMG_9545.jpeg

TTs eftf

Lost in music
    Ble medlem
    08.02.2025
    Antall liker
    1.097
    Sted
    Tonsåsen
    Etter å ha søkt på X (ikke twitter) og tvers, så tar jeg like gjerne spørsmålet i egen tråd og det er som følger; Disse sk "Japan press" innspillingene, er dette bedre pressinger enn vanlige og er de i så fall på høyde med MOFi, 180g, og andre audiofile utgivelser? Jeg spør, da jeg aldri har eid eller sett/hørt plater med sk "Japan press" (og med magebelte) og vet ingenting om disse

Jeg var på nippet til å kjøpe noen utgivelser i fjor, men med en selger som var vanskelig å bli enig med og forstå (sikkert min uvitenhet), så ble det aldri noen handel.

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Antall liker
    25.555
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Setter en dansk Krone på at selveste @HasseBasse kommer opp med en god forklaring.😁
    Skal da gjerne forsøke, nå som @Grumpy har lagt ned "Japan Record Shop"en sin.
    Jeg nådde aldrig å få kjøpt noen av han, desverre.
    Generelt sett, kan du si, at samme master/version/pressing er bedre og mere støyfri i forhold til
    samme produksjoner fra USA, Europa og andre individuelle land.
    Virker som om, at vinylen på japanske press er både mere støyfri, og at japanerne generellt har utvist
    mere omhu i produksjonen (som med allt, de lager).
    Det sagt, så blir ikke en dårlig master serligt mye bedre av å bli mere støyfri. Derfor er det greit å ha kunnet
    lytte til forskjellige versjoner/masters, og deretter søke opp den man liker på japansk press (om den finnes).

Men gjør som din ven fra danskebåten. Dra en tur på danmarkstur. Da skal jeg forære deg et eksemplar av denne,
    så du selv kan høre:

L1030142.JPG

Behøver vel neppe å si, at musikken rammer nok så plett i din gate (y) 🥰.
    Håper min amatøraktige selvhjelpsinfo var noenlunde brukbar. Ellers trenger vi jo
    bare @Grumpy på banen til å utfylle alle hullerne.😁

TTs eftf

Lost in music
    Ble medlem
    08.02.2025
    Antall liker
    1.097
    Sted
    Tonsåsen
    Skal da gjerne forsøke, nå som @Grumpy har lagt ned "Japan Record Shop"en sin.
    Jeg nådde aldrig å få kjøpt noen av han, desverre.
    Generelt sett, kan du si, at samme master/version/pressing er bedre og mere støyfri i forhold til
    samme produksjoner fra USA, Europa og andre individuelle land.
    Virker som om, at vinylen på japanske press er både mere støyfri, og at japanerne generellt har utvist
    mere omhu i produksjonen (som med allt, de lager).
    Det sagt, så blir ikke en dårlig master serligt mye bedre av å bli mere støyfri. Derfor er det greit å ha kunnet
    lytte til forskjellige versjoner/masters, og deretter søke opp den man liker på japansk press (om den finnes).

Men gjør som din ven fra danskebåten. Dra en tur på danmarkstur. Da skal jeg forære deg et eksemplar av denne,
    så du selv kan høre:

Vis vedlegget 1098777

Behøver vel neppe å si, at musikken rammer nok så plett i din gate (y) 🥰.
    Håper min amatøraktige selvhjelpsinfo var noenlunde brukbar. Ellers trenger vi jo
    bare @Grumpy på banen til å utfylle alle hullerne.😁
    Tusen takk for opplysning Hasse. Jeg har Crusaders på LP, men husker ikke i farten om jeg har viste eksmplar. I så tilfelle, er det i fattigmannsutgave. 😊

bluesbreaker

Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Antall liker
    67.928
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Vedr Japanpress.
    Jeg vil si omtrent det samme som Hasse. 👍
    Japanerne er nøyere med produksjon.
    Generelt bedre presse og vinylkvalitet enn ordinære europeiske og US.
    Likevel blir de ikke bedre enn utgangspunktet.
    Derfor varierer det veldig hvor bra lyd det er på disse pressingene fra Japan.
    Dette gjelder også for Mofi, Analogue Productions og lignende. Ikke alle utgivelser er like gode lydmessig.

En Japansk pressing kan godt være bedre enn samme tittel på f eks Mobile Fidelity, men det kan også være omvendt.
    Ingen konsekvens eller regel.
    Enten må man søke på discogs, Steve Hofmann forum og /eller andre steder på nettet for å se hva folk mener om den enkelte plata og hvilken versjon som låter best, ellers så blir det som å spille bingo.
    Folk er heller ikke enige om hva som er bra lyd, så dette er ikke lett å vite.
    🙂

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Antall liker
    25.555
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2

TTs eftf

Lost in music
    Ble medlem
    08.02.2025
    Antall liker
    1.097
    Sted
    Tonsåsen
    Tusen takk @bluesbreaker , svaret befester vel hva ]@HasseBasse sa tidligere. Jeg har som sagt ingen plater med "magebelte", så jeg har ingen preferanse. Derimot har jeg hatt noen MOFI, (DSOTM og Crime of the - Supertramp + andre) og selv på mine mediokre avspillere, har jeg opplevd meget god lyd. Da er det vel bare å sitte rolig i båten, nyte musikken og ikle hige etter plater med "magebelte"

Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn