TTs (efterfølgers) tråd - En ny vår?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• TTs eftf

Lost in music
    Ble medlem
    08.02.2025
    Antall liker
    1.154
    Sted
    Tonsåsen
    Å dra te' Moss!

Her startes onsdagen med LP og kaffe. Det er ikke korsfarerne som spilles, men Larry Carlton. Han har spilt både i Crusaders, Steely Dan og ikke minst Fourplay, så det er faktisk en liten rød linje selv i min lille musikkverden.
    Men hvorfor denne overskriften?
    Jo fordi jeg har tenkt meg dit en tur i løpet av dagen! 😁
    Ha en bra onsdag ☺

IMG_9556.jpeg

Sist redigert:

TTs eftf

Lost in music
    Ble medlem
    08.02.2025
    Antall liker
    1.154
    Sted
    Tonsåsen
    Som de fleste har skjønt, så har jeg vært på bruktbutikkturné. Det var ikke stort jeg fant, men en EP med Herb Alpert og to kassetter. På hjemveien tikket det inn en hentemelding fra Posten og der kom de 150 "Sisselkassettene" og delen jeg manglet.
    Det lover godt foreløpig

IMG_9566.jpeg

Grumpy

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2007
    Antall liker
    17.466
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Godt å se deg tilbake på Snøtralla (Sentralen) TT. -Stedet der alle nå har lovet å være snille og greie mot hverandre :11

Jeg har registrert at noen hyggelige folk tagget meg for endel poster tilbake. Jeg også stiller meg bak hva som skrives om pressinger fra østens lille rike, men har nok ikke høyere vekttall i emnet japanpressinger enn de fleste andre her inne. Japanpressinger (i mine øyne) er og blir en typisk entusiastgreie hvor obi‘en (magebeltet) blir sett på som et eksotisk kvalitetsstempel. Det viktigste for totallyden, er som mange nevner; prosessene fra innspillingen + mix og master. Her dannes grunnlaget og dersom man fullfører kvalitetsløpet med resten av produksjonen, så har man et produkt som gleder mer enn det irriterer. Faktisk, de få gangene det inntreffer - hvor alt stemmer, så oppleves det helt magisk.

Faktiske forhold, er at man sjeldent finner dårlig håndverk i kratre med japse-skiver. Platene er gjerne rettere og inneholder mindre støy. Saken var også at Japan alltid har hatt rikelig tilgang på ren, nyprodusert "vinyl", mens flere i Europa og USA i perioder benyttet resirkulert materiale. De første MOFI-pressingene ble som kjent laget i nettopp Japan, nettopp på ny, fersk og ren jomfruvinyl.

Summa summarum, er at det er sjeldent å finne titler på japanpressinger som er vesentlig dårligere enn tilsvarende laget alle andre steder i verden. Samtidig er det greit å vite at selv en førstepress av Uriah Heep - Look At Yourself aldri vil oppleves med top notch enten det er UK-, eller JP-pressing. Lyden skjærer i øra uansett. På den annen side om du finner en topp innspilling på musikk du liker, så er det lite som matcher den opplevelsen som på en japse-press.

1739977447986.png

Kos deg videre TT, og dere andre også, med det dere har som trolig er mer enn godt nok og vel så det 🥰.

Sist redigert:

TTs eftf

Lost in music
    Ble medlem
    08.02.2025
    Antall liker
    1.154
    Sted
    Tonsåsen
    Godt å se deg tilbake på Snøtralla (Sentralen) TT. -Stedet der alle nå har lovet å være snille og greie mot hverandre :11

Jeg har registrert at noen hyggelige folk tagget meg for endel poster tilbake. Jeg også stiller meg bak hva som skrives om pressinger fra østens lille rike, men har nok ikke høyere vekttall i emnet japanpressinger enn de fleste andre her inne. Japanpressinger (i mine øyne) er og blir en typisk entusiastgreie hvor obi‘en (magebeltet) blir sett på som et eksotisk kvalitetsstempel. Det viktigste for totallyden, er som mange nevner; prosessene fra innspillingen + mix og master. Her dannes grunnlaget og dersom man fullfører kvalitetsløpet med resten av produksjonen, så har man et fint produkt.

Faktiske forhold, er at man sjeldent finner dårlig håndverk i kratre med japse-skiver. Platene er hjerne rettere og inneholder mindre støy. Saken var også at Japan alltid har hatt rikelig tilgang på ren, nyprodusert "vinyl", mens flere i Europa og USA i perioder benyttet resirkulert materiale. De første MOFI-pressingene ble som kjent laget i nettopp Japan, nettopp på ny, fersk og ren jomfruvinyl.

Summa summarum, er at det er sjeldent å finne titler på japanpressinger som er vesentlig dårligere enn tilsvarende laget alle andre steder i verden. Samtidig er det greit å vite at selv en førstepress av Uriah Heep - Look At Yourself aldri vil oppleves med top notch enten det er UK-, eller JP-pressing. Lyden skjærer i øra uansett. På den annen side om du finner en topp innspilling på musikk du liker, så er det lite som matcher den opplevelsen som en japse-press.

Vis vedlegget 1098888

Kos deg videre TT, og dere andre også, med det dere har som trolig er mer enn godt nok og vel så det 🥰.
    Tusen takk for utfyllende svar @Grumpy Setter virkelig pris på det! 😉👍

TTs eftf

Lost in music
    Ble medlem
    08.02.2025
    Antall liker
    1.154
    Sted
    Tonsåsen
    Å skifte remmer (3stk) på denne var et mareritt og da spesielt den som var mest sliten. De to første gikk ganske greit. Jeg ser at det automatiske båndtypevalget ikke virker som det skal etter sammenskruingen, men det er en kun en liten justering (som jeg ikke gidder å ta nå). Her er en av remmene fra 1982 (t h) sammen med en 2025 (t v), så da kan man jo se hvor mye de strekker seg og den er dessuten "glassert" og derfor slurer.
    Siste bildet viser at spilleren er i drift igjen.
    IMG_9579.jpeg
    IMG_9580.jpeg
    IMG_9581.jpeg
    IMG_9582.jpeg

TTs eftf

Lost in music
    Ble medlem
    08.02.2025
    Antall liker
    1.154
    Sted
    Tonsåsen
    Ettermiddagen har gått med til å få sendt avgårde noe smått som er solgt via Finn, (ikke hifirelatert),en grei spasertur, samt å lytte til noen Shakatakalbum med Tidal. Jeg har av de tidlige på LP, men dette var nyere saker. Lett gjenkjennelig sound som passer meg.

I en annen tråd, var det mye oppstyr ang MCA-6102 og jeg måtte sjekke om jeg ogå hadde denne. Jo da, men sikkert i skandinavisk utgave. Samma det, musikken er den samme 😁.
    Nå har jeg unnet meg et glass rødt og skal nyte stunden og suge på suksesskaramellen ang reimbyttet.
    Ha en fortreffelig aften!
    IMG_9589.jpeg
    IMG_9585.png

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn