TTs hverdag, hver dag

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    42.222
    Antall liker
    92.273
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    99
    Tråden din TT er den hyggeligste her inne på forumet. God stemning, mye bra musikk tips og herlig fri for kverulering og krangling. 👍🏻😋
    Tusen takk for hyggelig skussmål @Andy
    Jeg er bare meg selv, som noen sikkert finner særdeles forstyrrende, men sånn er jeg. 😂😂😂

    Ærlighet og evighet varer lengst!
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    42.222
    Antall liker
    92.273
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    99
    En klassiker i mine øyne og ører er denne: Come what may av Dan Siegel. Og straks er det mai, nasjonaldag og en rekke bursdager i familien. Tror jeg reiser bort før det er min dag 😂

     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    42.222
    Antall liker
    92.273
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    99
    Etter mye hassle med forskjellige ting i hverdagen i dag, er det godt å endelig kunne avslutte med et skikkelig telemarknedslag til minst 17,5 i stil og være viss på at dagen egentlig har vært ganske så OK.
    Ønsker alle en god natt og sov godt, når den tid kommer

    Brand New Heavies - Midnight at the Oasis

     

    X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.537
    Antall liker
    9.604
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    11

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    42.222
    Antall liker
    92.273
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    99
    Ny dag, nye utfordringer!
    I går ettermiddag var det opptil flere strømbrudd her og i den forbindelse "døde" robotstøvsugeren og jeg trodde virkelig at den var klar for elreturen. Fikk omsider liv i den, men ikke snakk om at den ville koble seg til wifi-nettet. Prøvde gang på gang, men nei. Ikke snakk om 🤬. Så trykket jeg på "help" og der stod det selvfølgelig at den ikke kan "parres" med 5GHz nettet🤥, så var det kun å bytte nett og vipps var ting i orden. Fikk litt flere grå hår i den prosessen, men man lærer noe nytt hver dag ☺

    Ha en lærerik dag!

    Kim Waters - Sumthin' sumthin'

     
    Sist redigert:

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    42.222
    Antall liker
    92.273
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    99

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    42.222
    Antall liker
    92.273
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    99
    Om man synes at det er litt dyrt med momentnøkkel, så kan man kjøpe torsjonsstaver med forskjellige moment. Gul 90Nm, blå 110Nm, grå 135Nm. Disse vrir seg når riktig moment er oppnådd.
    IMG_2589.jpeg
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    42.222
    Antall liker
    92.273
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    99
    Man trenger ikke så fancy utstyr :) som mekaniker er det bare å ta det på gefyren ;)
    Nja, er ikke helt enig med deg. Har selv holdt på å miste et bakhjul pga feil tildragning og derfor har jeg kjøpt meg momentnøkkel. Å kjenne at hjulet er i ferd med å løsne og bare ha to bolter igjen, er ingen god følelse. Rett forut for dette hadde jeg høy hastighet pga forbikjøring
     

    X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.537
    Antall liker
    9.604
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    11
    Nja, er ikke helt enig med deg. Har selv holdt på å miste et bakhjul pga feil tildragning og derfor har jeg kjøpt meg momentnøkkel. Å kjenne at hjulet er i ferd med å løsne og bare ha to bolter igjen, er ingen god følelse. Rett forut for dette hadde jeg høy hastighet pga forbikjøring
    Har jobbet en god del år med dekk og dekkhotell osv.. De som opplever løse hjul er ofte dem som det er trekt med momentstav på.. Så etter å ha byttet noen 1000 sett dekk på biler har jeg enda ikke mistet noen eller hatt noen som har løsnet.. Så stoler på meg selv der :)
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    42.222
    Antall liker
    92.273
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    99
    Har jobbet en god del år med dekk og dekkhotell osv.. De som opplever løse hjul er ofte dem som det er trekt med momentstav på.. Så etter å ha byttet noen 1000 sett dekk på biler har jeg enda ikke mistet noen eller hatt noen som har løsnet.. Så stoler på meg selv der :)
    Og jeg stoler på meg selv, sa da er vi enige 😂
     

    Poirot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.07.2007
    Innlegg
    2.074
    Antall liker
    2.092
    Gefyren? Er det slik "airfrYer"? 🙄... Kyllingvinger etter hjulskift, høres ut som en god plan... 😊
    neida, ikke så godt direkte.. Blir mer kyllinglår i såfall siden det betyr noe sånt som å ta det på sparket eller.no for dere søringer :p
    Er litt usikker på om du er seriøs, men du mener kanskje "på gefühlen"? (på magefølelsen). :unsure:
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    42.222
    Antall liker
    92.273
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    99
    Jeg gir meg ikke med dette dekkskiftet, da det er to ting til. Har du bil med dekktrykksovervåkning, er det viktig å både ha riktig dekktrykk og "resette" denne etter skift. Alle biler etter 2014 har dette opplegget. Sist men ikke minst, ikke fall for fristelsen og sett på ventilhetter av aluminium eller andre metaller, da disse vil reagere mot messingen i ventilgjengene. Vasker du dekkene og setter du disse vekk for vinteren eller sommeren, så vær du sikker på at hettene har korrodert fast. Da jeg skulle fylle luft etter dekkskift i går, satt den ene hetten dønn fast. Prøvde med tang og fastnøkkel, men det hjalp ikke. Måtte til slutt fram med Dremel og kappeskive for å få fjernet hetten.
    image.jpg
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    42.222
    Antall liker
    92.273
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    99
    Da er det bare å slenge ærmen i kærmen og la raggen gå på sommerdekk 🏁🤠

     

    IvarT

    Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Innlegg
    2.083
    Antall liker
    5.028
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    3
    Skjønner ingenting, jeg. Vanligvis kan jeg nikke anerkjennende til det som deles i denne tråden. Joda, denne kassetten husker jeg fra barndommen. Men når det kommer til dekkskift skjønner jeg at jeg er fullstendig utdatert. Det er ikke så fryktelig mange år siden jeg syntes det var rå luksus endelig å kunne kjøre en bil som hadde servostyring. Og da jeg kjøpte min Toyota Corolla i fin 2004-årgang føltes det nesten utenomjordisk at jeg hadde fått en bil med air condition. Air condition! Smak på de ordene. Selve kondisjonen av air! Er det derfra Bach fikk inspirasjon til sitt kjente musikkstykke? Vel, det var herlig i de årene den virka. Når det er varmt ute nå så kjører jeg rundt med den nostalgiske svettinga.

    Men tilbake til dekkskift. Jeg har et hjulkryss, og jeg bruker den ene enden på sommerdekkene. En annen ende blir brukt på vinterdekkene. Jeg har lært at jeg ikke må ta for hardt i, og gir meg mens leken ennå er god. Så sjekker jeg etter ca. 50 km, og dette gjør jeg gang etter gang selv om jeg aldri har opplevd at en eneste mutter har vært løs. Men vi har vel alle våre tvangshandlinger som vi sliter med.

    Dekktrykksovervåkning er selvsagt ikke noe min gamle traver kan skilte med. Men jeg har noe som fungerer nesten like godt. "Hei, du har litt lite luft i det dekket der" er det av og til noen som sier til meg. Da takker jeg for opplysningen og svinger innom nærmeste bensinstasjon for å fylle luft. Kan man kalle dette manuell dekktrykksovervåkning?

    Uansett, her sitter jeg med mine datanissehøyttalere og trodde at jeg var supermoderne. Så feil kan man ta!

    Forresten, det er mange likheter mellom en gammel Toyota og en gammel Technics. De bare går og går, og nekter å gi opp. Stridige disse japanerne.
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    42.222
    Antall liker
    92.273
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    99
    Skjønner ingenting, jeg. Vanligvis kan jeg nikke anerkjennende til det som deles i denne tråden. Joda, denne kassetten husker jeg fra barndommen. Men når det kommer til dekkskift skjønner jeg at jeg er fullstendig utdatert. Det er ikke så fryktelig mange år siden jeg syntes det var rå luksus endelig å kunne kjøre en bil som hadde servostyring. Og da jeg kjøpte min Toyota Corolla i fin 2004-årgang føltes det nesten utenomjordisk at jeg hadde fått en bil med air condition. Air condition! Smak på de ordene. Selve kondisjonen av air! Er det derfra Bach fikk inspirasjon til sitt kjente musikkstykke? Vel, det var herlig i de årene den virka. Når det er varmt ute nå så kjører jeg rundt med den nostalgiske svettinga.

    Men tilbake til dekkskift. Jeg har et hjulkryss, og jeg bruker den ene enden på sommerdekkene. En annen ende blir brukt på vinterdekkene. Jeg har lært at jeg ikke må ta for hardt i, og gir meg mens leken ennå er god. Så sjekker jeg etter ca. 50 km, og dette gjør jeg gang etter gang selv om jeg aldri har opplevd at en eneste mutter har vært løs. Men vi har vel alle våre tvangshandlinger som vi sliter med.

    Dekktrykksovervåkning er selvsagt ikke noe min gamle traver kan skilte med. Men jeg har noe som fungerer nesten like godt. "Hei, du har litt lite luft i det dekket der" er det av og til noen som sier til meg. Da takker jeg for opplysningen og svinger innom nærmeste bensinstasjon for å fylle luft. Kan man kalle dette manuell dekktrykksovervåkning?

    Uansett, her sitter jeg med mine datanissehøyttalere og trodde at jeg var supermoderne. Så feil kan man ta!

    Forresten, det er mange likheter mellom en gammel Toyota og en gammel Technics. De bare går og går, og nekter å gi opp. Stridige disse japanerne.
    De aller fleste overlater dekkskift til de proffe, da både lagring og håndtering av dekk er blitt et luksusproblem med store tunge dekk, mangel på plass osv. Mye enklere å reise innom en dekkforhandler, der man kan drikke kaffe, lese manneblader, mens dekkene skiftes og etterhvert lagres. Man får altså det man betaler for eller gjør man det? Det koster altså kr800-1500,- pr gang man skal skifte dekk, de benytter muttertrekkere med vanvittig moment, med påfølgende sprekker ved bolthullene, du risikerer riper i felgene, både ved håndtering og ved evt vask, man må møte ved oppgitte tidspunkt, evt stå i kø, og nevnte jeg at kaffen smaker dritt? 😂 Been there, done that.
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    42.222
    Antall liker
    92.273
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    99
    Tilbake til smooth jazz og smooth life! 😎

    Ed Calle og KC and the Shunshine band! - Inner city blues (make me wanna holler)

     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    42.222
    Antall liker
    92.273
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    99
    Har nå fått bekreftet via leverandør og Posten, at ultra high end er i kjømda. Dette gleder jeg meg veldig til, da det er som å kjøpe Ferrari Enso, leverandøren avgjør om du er verdig kjøper eller ikke. Denne gangen kom jeg igjennom nåløyet, så det er bare å glede seg. 😍😍😍
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    42.222
    Antall liker
    92.273
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    99
    Å selge utenlands via Finn og PayPal, er etter min erfaring problemfritt. Selv om det var til et naboland i øst, språkproblemer og mulig eksportforbud,kom endelig pakken fram i dag, etter snart 1 mnd på ferden. Pga restriksjoner på eksport, måtte pakken via tredjeland for videresending. Det hyggelige var at kjøperen sendre meg melding via Finn i dag og var strålende fornøyd! Slikt er trivelig!
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    42.222
    Antall liker
    92.273
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    99
    Så ble det nok engang natt og end ex denne onsdagen. Har fått gjort unna veldig mange små gjøremål i dag og er særdeles tilfreds med tingenes tilstand. Om det blir "utflukt" i morgen, gjenstår å se. Ønsker alle er fortsatt god natt!
    Savnet er der fortsatr....

     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    8.825
    Antall liker
    22.521
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Jeg gir meg ikke med dette dekkskiftet, da det er to ting til. Har du bil med dekktrykksovervåkning, er det viktig å både ha riktig dekktrykk og "resette" denne etter skift. Alle biler etter 2014 har dette opplegget. Sist men ikke minst, ikke fall for fristelsen og sett på ventilhetter av aluminium eller andre metaller, da disse vil reagere mot messingen i ventilgjengene. Vasker du dekkene og setter du disse vekk for vinteren eller sommeren, så vær du sikker på at hettene har korrodert fast. Da jeg skulle fylle luft etter dekkskift i går, satt den ene hetten dønn fast. Prøvde med tang og fastnøkkel, men det hjalp ikke. Måtte til slutt fram med Dremel og kappeskive for å få fjernet hetten.
    Vis vedlegget 911052
    Takk for tips TT.
    Fikk siste år 4 små rustfri-stålcaps med Smart-logo i toppen til rulleskøyten.
    Skal huske å få gitt dem noe teflon-olje for å forebygge "symbiose" mellem de og ventilene (y) (y)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn