TTs hverdag, hver dag

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.691
    Antall liker
    58.640
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Screenshot_20230720_204520.jpg

    Jeg tror jeg begynner å skjønne tegninga.
    - du kjøper opp alt som er av Sissel.
    De blir etter hvert sjeldne på markedet, og prisene flyr i været på discogs. Alt som er sjeldent vil folk ha.
    Om en 5-6 år kan du legge de ut for salg i små porsjoner til blodpriser, og pensjonskontoen blir tjukk og fet.
    Smart. 👌😆
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    40.464
    Antall liker
    84.196
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    97
    Vis vedlegget 936603
    Jeg tror jeg begynner å skjønne tegninga.
    - du kjøper opp alt som er av Sissel.
    De blir etter hvert sjeldne på markedet, og prisene flyr i været på discogs. Alt som er sjeldent vil folk ha.
    Om en 5-6 år kan du legge de ut for salg i små porsjoner til blodpriser, og pensjonskontoen blir tjukk og fet.
    Smart. 👌😆
    Å nei du, dette bildet var for å vise utvalget i en butikk vi var innom. Noen andre får ta den oppgaven med å samle Sisselkassetter. Om jeg hadde tatt med meg alle, hadde jeg ikke blitt overrasket om jeg allerede hadde passert 200 stk og kanskje opp mot 150 stk Sputnikkassetter. Det flommer over av disse i bruktbutikkene. Vikingarna er det dessuten mye av og Richard Clayderman. Jeg holder meg til pop og rock fra 70-80 og 90 tallet. Har dessuten fått opp øynene for "frem fra glemselen" serien fra 70 tallet, som er en norsk serie med Inger Lise Rypdal, Stein Ingebrigtsen, Dag Spantell, Kirsti Sparboe, Wenche Myhte osv. Sikkert sært å samle på, men "somebody gotta do it" og det koster ikke all verden.
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.691
    Antall liker
    58.640
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Men ideen er gratis! 😊

    Jeg trodde "Frem fra Glemselen" var med
    Rita Engebretsen og Helge Borglund?
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    40.464
    Antall liker
    84.196
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    97
    Jeg er litt spent på disse kassettene, da de er i en sk dbx serie?! Betyr det at de er dbx innspilte og skal avspilles med dbx eller er det noe helt annet? Jeg har uansett mulighet til å avspille disse med nevnte format og da blir det bortimot CD kvalitet! Skal teste disse i morgen og det er ikke hvilken som helst album heller! 🤩
    IMG_3703.jpeg
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    8.042
    Antall liker
    20.227
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Hanne Boel ser ut som hjemmeopptak, men kan selvfølgelig bare være håndskrevet
    label og original kassett
    EDIT: Ved nærmere ettersyn står det jo "Medley" i bunnen, så kanskje den bare ser sånn ut??
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    40.464
    Antall liker
    84.196
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    97
    Hanne Boel ser ut som hjemmeopptak, men kan selvfølgelig bare være håndskrevet
    label og original kassett ;)
    Var det jeg trodde også ved første øyekast, men etter nøye gjennemgang, så mener jeg at denne er original. Skal ta en ny kikk i morgen, da ølbrillene allerede er på 😁
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    40.464
    Antall liker
    84.196
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    97
    Ja vel, ok, da er det avslørt, at disse sk dbx kassettene ikke er annet enn "bootlegs" eller fake om du vil. Jeg gir dem uansett en sjanse og de inngår iallefall i samlingen inntil de originale kanskje dukker opp 😄
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    8.042
    Antall liker
    20.227
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Ja vel, ok, da er det avslørt, at disse sk dbx kassettene ikke er annet enn "bootlegs" eller fake om du vil. Jeg gir dem uansett en sjanse og de inngår iallefall i samlingen inntil de originale kanskje dukker opp 😄
    Kan hende, att de er bedre enn originaler (uten DBX) og ja, du må ha de på den Technics´en,
    som har innebygd DBX og ha DBX aktiv ved avspillning. Da skulle du få (nesten) CD-støynivå ;)
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.691
    Antall liker
    58.640
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Ser litt morsomt ut med de TREFF kassettene. Det er norske versjoner av musikk som var listetopper i Europa og USA ser det ut som (?)
    Det er ingenting å beklage at du i farta forvekslet musikkseriene. Fort gjort og ikke noe viktig.

    Jeg har litt koll på "Frem fra glemselen" fordi Borglund var naboen vår der jeg vokste opp.
    Veldig trivelig kar som drev trykkeri på Hamar. Han var vokalist i et lokalt rockeband som het Zeniths på begynnelsen av 60 tallet.
    Jeg hadde mine første erfaringer med hund i Borglunds hage. Han hadde to digre dobbermanner som jeg var over gjerdet og lekte med. Kastet ball og slikt. De var bare snille og greie, men det hadde nok ikke skjedd i dag
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    40.464
    Antall liker
    84.196
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    97
    Bommet litt på både det ene og det andre i dag, men jeg håper og tror det er rom for kløner som meg. Uansett så har det vært en artig dag, med mye moro, mye å se, godt vennskap og opplevelser. At jeg klarer å blande utgivelser, tar jeg på egen kappe..
    I morgen blir det dessuten F1 fra Ungarn og Hungaroring. Jeg har selv hatt gleden av å ratte både Formel Opel Lotus og F1 bil på den banen, så det er alltid litt spesielt å se løp derfra. Ønsker alle er fortsatt trivelig kveld og natt. Her er det natta nå

    Paul Taylor - Let's go out tonight

     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    40.464
    Antall liker
    84.196
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    97
    IMG_3703.jpeg


    Jeg har nå forsket litt på tre av disse kassettene og de er nok "fake" eller uoriginale innspillinger. på Fleetwood Mac - Rumours, så kan man tydelig høre knitring som man gjerne får ved avspilling av LP, men lydkvaliteten er bra nok.
    Blondiekassetten, her er det kraftig overstyring og skurring ved avspilling og det er håpløst å høre på.
    Pink Floyd - The wall pt II, hadde jeg gledet meg til å høre, da jeg ikke har den på noen format. Skuffelsen var dermed stor, da jeg spolte fram til "Another brick in the wall" og fikk Human League i øregangene! Innholdet stemte altså ikke med hva det stod på kassetten. En annen ting er at "tabene", disse små plastflikene som man bryter av etter innspillinger, fortsatt var intakte (se ene bildet) og disse er aldri å se på originale, ferdiginnspilte kassetter.

    IMG_3707.jpeg


    Så konklusjonen er at disse kassettene mest sannsynlig er kjøpt utenlands, feks på et marked i syden, østen eller et annet sted, der man ikke tar copyrights og piratkopiering særlig seriøst. Hva jeg gjør med disse, har jeg ikke bestemt meg for, men mest sannsynlig går de i restavfallsdunken ved anledning

    IMG_3705.jpeg
    IMG_3706.jpeg
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    40.464
    Antall liker
    84.196
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    97
    Jeg glemte jo nesten det viktigste. De var IKKE dbx kodet eller hadde annen støyreduksjon som Dolby B og/eller C
     

    coolbiz

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Innlegg
    9.235
    Antall liker
    4.860
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    Hva jeg gjør med disse, har jeg ikke bestemt meg for, men mest sannsynlig går de i restavfallsdunken ved anledning
    Kan du ikke bare donere dem til neste bruktbu du er innom? Det kan jo tenkes at de har andre kunder som er like lettlurte. 😁😇
     

    ToreP

    Musikkinteressert
    Ble medlem
    01.05.2021
    Innlegg
    1.431
    Antall liker
    3.128
    Sted
    Trondheim
    Saken er vel at musikk er musikk, uansett kvalitet, hvis man som meg har en gammel bilstereo med gamle høyttalere i feks. garasjen! Der har jeg slipt ljåen, snekret fuglekasser og annet arbeid mens musikken "durer og går"! Og jeg er meget godt fornøyd med gamle kassetter med allslags musikk og av alle kvaliteter, når jeg skal konsentrere meg om et "arbeidsstykke"! Bakgrunnsmusikk kalles det! I godstolen vil jeg derimot gjerne ha litt høyere kvalitet på "gjengivelsen"!😇
    Bare stå på TT. Alltid trivelig lesning!
    Tore
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Hva med Dire Straits-kassetten du kjøpte? Den så litt ugjenkjennelig ut fra designen på «ryggen» å dømme.

    Edit: Skulle det være noe muffens med den, kan du sikkert donere den til HoJ :ROFLMAO:
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    40.464
    Antall liker
    84.196
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    97
    Saken er vel at musikk er musikk, uansett kvalitet, hvis man som meg har en gammel bilstereo med gamle høyttalere i feks. garasjen! Der har jeg slipt ljåen, snekret fuglekasser og annet arbeid mens musikken "durer og går"! Og jeg er meget godt fornøyd med gamle kassetter med allslags musikk og av alle kvaliteter, når jeg skal konsentrere meg om et "arbeidsstykke"! Bakgrunnsmusikk kalles det! I godstolen vil jeg derimot gjerne ha litt høyere kvalitet på "gjengivelsen"!😇
    Bare stå på TT. Alltid trivelig lesning!
    Tore
    Ja, helt klart, men når man (i dette tilfellet meg) blir lurt til å tro at dette er "flotte saker", men det viser seg at det er juks og fanteri, så blir det noe annet. Et år var jeg på ferie i Bulgaria og var tom for sigaretter. På gaten stod en kar og solgte Marlboro og prisen var ok, så jeg kjøpte like gjerne en hel kartong (10 stk 20pack)
    Da vi kom til hotellet, fyrte jeg opp en sigarett og det smakte i beste fall rein halm. Lurt der også. Jeg ble dessuten frarådet til å kjøpe parfyme på sprayflasker, da det kun var ekte parfyme kun i plastrøret og resten var vann. Alt gjøres for å tjene penger og lure turister.
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    40.464
    Antall liker
    84.196
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    97

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    40.464
    Antall liker
    84.196
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    97
    Kjipt. Men, men.
    Joa, men det er ikke verdens undergang. Av og til finner jeg se samme kassettene jeg har fra før, men da med annet cover eller annet kassetthus og da kan det være fra et annet opplag, akkurat slik som LP har forskjellige pressingen, men denne gangen gikk jeg altså i fella. ☺
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.485
    Antall liker
    35.323
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Kommer det hit til Varteig mon tro?
    Kona har hatt øs-pøs i Stavanger hele uken, jeg har solet meg og badet, nå er hun på vei til Varteig, nå kommer regnet hit etter hvert også.
     
    • Liker
    Reaksjoner: TT.

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    40.464
    Antall liker
    84.196
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    97
    Det har ikke vært mange rene musikkinnlegg i tråden i dag, men nå!

    Paul Brown (gitar) , Bob James (keyboard) og Boney James (sax) - Backstage pass

     
    Sist redigert:

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.524
    Antall liker
    102.867
    Torget vurderinger
    23
    Den har jeg jaggu meg på cd... til og med dubletter 😳
     
    • Love
    Reaksjoner: TT.

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    40.464
    Antall liker
    84.196
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    97
    Vis vedlegget 936756

    Jeg har nå forsket litt på tre av disse kassettene og de er nok "fake" eller uoriginale innspillinger. på Fleetwood Mac - Rumours, så kan man tydelig høre knitring som man gjerne får ved avspilling av LP, men lydkvaliteten er bra nok.
    Blondiekassetten, her er det kraftig overstyring og skurring ved avspilling og det er håpløst å høre på.
    Pink Floyd - The wall pt II, hadde jeg gledet meg til å høre, da jeg ikke har den på noen format. Skuffelsen var dermed stor, da jeg spolte fram til "Another brick in the wall" og fikk Human League i øregangene! Innholdet stemte altså ikke med hva det stod på kassetten. En annen ting er at "tabene", disse små plastflikene som man bryter av etter innspillinger, fortsatt var intakte (se ene bildet) og disse er aldri å se på originale, ferdiginnspilte kassetter.

    Vis vedlegget 936757

    Så konklusjonen er at disse kassettene mest sannsynlig er kjøpt utenlands, feks på et marked i syden, østen eller et annet sted, der man ikke tar copyrights og piratkopiering særlig seriøst. Hva jeg gjør med disse, har jeg ikke bestemt meg for, men mest sannsynlig går de i restavfallsdunken ved anledning

    Vis vedlegget 936758 Vis vedlegget 936759
    Kanskje jeg skal ta vare på eskenog coveret og ta opp disse selv fra Tidal hifi på skikkelig kvalitetskassetter?
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.378
    Antall liker
    63.382
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Minner meg om da jeg var ung og noenlunde ubesudlet sjømann i 1981. Kjøpte en bråte forseglede kassetter knakende billig (tror det var et eller annet sted i den Persiske Gulft). Mener alle var merket 747. La os si det sånn, jeg hadde dem ikke lenge 😊
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    40.464
    Antall liker
    84.196
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    97
    Det er ingen automatikk i at man skal ha det bra, være selvforsørgende økonomisk, eller leve godt. På min og vår ferd i alle disse bruktbutikkene, så ser vi ofte yngre personer som leter etter "gode kjøp", for å "tyne ut"av det man har. Dette ser vi spesielt i Oslo og i større byer. Gjenbruksbutikker er derfor en flott kilde til å kunne skaffe seg ting til en rimelig penge. Jeg kan derfor anbefale alle, å handle elle bidra med ting som man selv ikke trenger. Man får det ryddigere hjemme og samtidig gjør en god gjerning
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn