Tweaks,w hat is it good for...

KHH

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2005
Innlegg
2.805
Antall liker
18
Jeg husket på tidlig 80 tallet da di testet ut farge på høgtalere

røde blå og grønner tror jeg.

Samme høgtaler men fargen forskjellig.

Panelet plukket stadig den røde fordi den hadde varmest lyd.


;D ;D
Så din konklusjon er at 3 like høyttalere låter 100% identisk.?
Altså vi snakker her om høyttalere som er 100% identiske på alle måter, finnes det.?
 

Roald

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2005
Innlegg
5.457
Antall liker
2.703
Torget vurderinger
1
Hei Sven..


Tråden sklir stadig ut i forhold til topic, men jeg tror dette handler om mer enn akurat tweaks..
Forøvrig så mener jeg du er inne på modifiseringer ;)
DAChild, jeg låner bildet ditt litt, håper ikke det gjør noe..



Det som er genialt med Snell A Ref, er at det er totalt 6 bokser, det er 3 på hver side :eek:
Altså enorme muligheter til å gå bananas pga egen boks med delefiler som du ser på venstre side her ;)
Tårnene i midten og sub kassa på høyre side, den inneholder en av verdens beste lyd/musikk under 50hZ eller den såkalte grensen for hva som er hørbart.!

Der absolutt alle andre elemener og høyttalere ikke lenger spiller musikk, der triller Snell A Ref frem de vakreste toner..
Oki, jeg har ikke hørt absolutt alle høyttalere, men jeg vil gjerne høre de som spiller mer musikk i kjelleren enn Snell A Ref.!
Og for de som ikke har hørt hva Snell A Ref kan, dere har gått glipp av noe STORT.!
Se for dere orgeltoner ned til 16hZ som låter som ekte orgel, ikke som bass-dunk-dink eller grums, men så ekte at du får med deg alle detaljer.....
Lenge side jeg har hørt disse er det mulig med en lytt ?



Siste leddet har vanskeligste oppgave ingen tvil !
 

kwil

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.09.2003
Innlegg
2.284
Antall liker
926
Om du er såpass fornøyd med anlegget du har nå, så trenger du vel ikke bytte ut så mye.?
Ser ikke helt poenget med å ha høyttalere til 200k bare sånn i tilfelle du vinner i lotto, så du kan bruke millioner på elektronikk så det endelig spiller musikk.?
Nei, høyttalere trenger ikke koste mye pæng for å spille musikk, det er nok atter en gang elektronikken som er det viktigste..
Selvfølgelig om høyttalerene passer til rommet.!
Skal ikke dra dette langt men mener det er fullt mulig å få elektronikk som spiller uten at det koster "millioner" (selv om en lottogevinst ikke hadde vært dumt).
Enig i at høytalere må passe i rommet, erfaringsmessig er det mye å hente på dette, har desverre tilgode å oppleve nirvana med billigvarianter her. Derimot kan det være mye snadder på bruktmarkedet til fornuftig pris!
Når det gjelder oppgradering/bytting av utstyr så er dette endel av gleden med hobbyen for meg!
Full forstålse dog for forskjellig tilnærming til dette, mange veier fører til Rom mht. lyd.
mvh.
 

JonnYb

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.02.2005
Innlegg
311
Antall liker
0
Har nå dessverre kommet opp i den aldersgruppen som er klar over at tweaks er en dårlig måte å forbedre anlegget på. Anbefaler (befaler) herved alle som vurderer slike gadgets:
Legg pengene i høyttalere!!!
Vil dra så langt som å si:
Har du et godt anlegg, så er det høyttalerene som er bremsen. (men, har du et Fischer-anlegg, så hjelper det svært lite å kjøpe B&W 801).
Vil påstå at: hvis du har forsterker og cd-spiller til over 50k, så kan du ha høyttalere til 200k. Newton sier selvfølgelig at du må ha nok guffe, men det finnes nok av lettdrevne kvalitetshøytt.
Tweaks er dessuten alltid placebo, og et psykoakustisk spørsmål. (låter som regel MYE bedre i 1 time el. 2)

Dem kan være like bortkastet som prikken over i'en
 

JonnYb

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.02.2005
Innlegg
311
Antall liker
0
De andre forklaringene bygger på vitenskapens ufullkommenhet, på subjektive oppfatninger og på teorier som går på tvers av vitenskapelige teorier.

Den enkleste forklaringen er ofte den beste.
På tvers er vel å differansiere. Langsmed eller paralellt tror jeg passer bedre..
 

DYNAMIC1

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.09.2006
Innlegg
1.120
Antall liker
2
Så din konklusjon er at 3 like høyttalere låter 100% identisk.?
Altså vi snakker her om høyttalere som er 100% identiske på alle måter, finnes det.?

Poenget i denne testen var lyttepanelets fargevalg.

Testen var omfattende med forskellige ht.merker

Ville tro marginene på valgte ht.var heller mindre.

8)
 

JonnYb

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.02.2005
Innlegg
311
Antall liker
0
Jeg husket på tidlig 80 tallet da di testet ut farge på høgtalere

røde blå og grønner tror jeg.

Samme høgtaler men fargen forskjellig.

Panelet plukket stadig den røde fordi den hadde varmest lyd.


;D ;D
Dette tror jeg på. Med mindre du entrer rommet i sorteste mørke, setter deg ned og lytter, vil det visuelle inntrykket sette kriterier som hjernen jobber viderer med.. Planter, eller planeter ;), vil legge en mer naturlig touch på inntrykket.

john egil
 
S

slowmotion

Gjest
Se også tråden "The Clever little Clock...Magi eller ikke?"






















sukk.......
 

Sven_Palvig

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
4.000
Antall liker
1.819
Sted
Sjælland. Danmark.
Hei Sven..


Tråden sklir stadig ut i forhold til topic, men jeg tror dette handler om mer enn akurat tweaks..
Forøvrig så mener jeg du er inne på modifiseringer ;)
DAChild, jeg låner bildet ditt litt, håper ikke det gjør noe..

Det som er genialt med Snell A Ref, er at det er totalt 6 bokser, det er 3 på hver side :eek:
Altså enorme muligheter til å gå bananas pga egen boks med delefiler som du ser på venstre side her ;)
Tårnene i midten og sub kassa på høyre side, den inneholder en av verdens beste lyd/musikk under 50hZ eller den såkalte grensen for hva som er hørbart.!

Der absolutt alle andre elemener og høyttalere ikke lenger spiller musikk, der triller Snell A Ref frem de vakreste toner..
Oki, jeg har ikke hørt absolutt alle høyttalere, men jeg vil gjerne høre de som spiller mer musikk i kjelleren enn Snell A Ref.!
Og for de som ikke har hørt hva Snell A Ref kan, dere har gått glipp av noe STORT.!
Se for dere orgeltoner ned til 16hZ som låter som ekte orgel, ikke som bass-dunk-dink eller grums, men så ekte at du får med deg alle detaljer.....
Det er ikke en højttaler jeg kender, men det kunne være interessant at give den et lyt engang, hvis det blev muligt. Jeg er selv så heldig at have en højttaler der stikker dybt, ja dyberere ned end 16 Hz.
Jeg blev inspireret af det billede, fordi jeg vil flytte delefiltret ud af kabinettet. Det er ikke i selve kabinettet, men hænger i en klap bagpå samt sider uden på mellemtonekabinettet.
Jeg havde overvejet eget kabinet eller at det siddet på en stor plade på bagsiden. Men ideen med et tårn tror jeg at jeg vil bruge.
Det er rigtigt, at det er vigtigt med en god højttaler, her sker der desværre en del fejl. Og så bygge anlægget op om højttaleren.
Men alle dele er vigtige. Man syntes måske, at anlægget mangler bas, og tror at højttaleen skal bygges om, men nej. Fejlen er måske i forforstærkeren og der skal fejlen rettes.
Selvom Snellen er god, kan den måske have gavn af en bedre kondensator eller modstand. Det er jo bare at prøve, når bare man ikke ændre på delefrekvenser.
Mvh. Sven
 
B

Back_Door

Gjest
FLUEFISKE

Dette er en kjent og kjær hobby for mange. Noen er fornøyd kun med selve fisket. Andre synes det å binde fluene selv, er en vesentlig del av hobbyen. Poenget er at om man binder fluene selv, bidrar ikke det nødvendigvis til mer fisk, men kan bidra til større utbytte av hobbyen likevel.

Slik er det vel på mange måter med hi-fi og tweaks også? Noen synest det å finne på egne og smarte tweaks, tilfører hobbyen noe vesentlig. Dette nesten uavhengig av virkningsgrad. Andre fokuserer mer på det ferdig kjøpte, og legger kun vekt på faktorer som har en mer vesentlig betydning for lydgjengivelse. Tenker vi i disse baner, kan vi kanskje forstå hverandre bedre..?
 

ayaboh

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Innlegg
1.690
Antall liker
8
Har nå dessverre kommet opp i den aldersgruppen som er klar over at tweaks er en dårlig måte å forbedre anlegget på.
Har nå dessverre kommet opp i den aldersgruppen som er klar over at tweaks er en god måte å forbedre anlegget på...............
 

KHH

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2005
Innlegg
2.805
Antall liker
18
Vi skulle kanskje startet en ny tweaks/modifiserings tråd, der vi legger inn våre egne erfaringer med forskjellig tweaks og modifiseringer.?

Eksempel-1: Når jeg byttet ut de originale føttene med dobbelt lag sykkelslange, så opplevde jeg at lyden ble slik og ikke sånn, det passer meg og mitt lydideal bedre, så jeg beholder sykkelslangene..

Eksempel-2: Når jeg koblet på PS Audio Noise Harvester på nærmeste ledige kontakt til anlegget, så fikk jeg slankere bass, ullen mellomtone og hylende diskant, dette var ikke noe som falt i smak hos meg..

Konkrete ting og konkret åssen resultatet ble hjemme hos deg/meg..
Hadde vi klart å lage en seriøs tråd uten å krangle.?
Det er sikkert hundrevis av gode tips til forbedringer, noen funker sikkert her, noen der, andre gjør ting bare verre uansett, noe er helt "grønn tusj" og Snakeoil, men jeg er interessert i å lære mer, tror neppe det er noen her som er utlærte på hverken tweaks eller modifiseringer på alle slags komponenter, eller.?
 
S

slowmotion

Gjest
Det har i hvert fall blitt klart for meg at vi betegner hva som er "tweaks" og hva som er "justeringer" litt forskjellig her.

;)
 

Sven_Palvig

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
4.000
Antall liker
1.819
Sted
Sjælland. Danmark.
Vi skulle kanskje startet en ny tweaks/modifiserings tråd, der vi legger inn våre egne erfaringer med forskjellig tweaks og modifiseringer.?
Konkrete ting og konkret åssen resultatet ble hjemme hos deg/meg..
Hadde vi klart å lage en seriøs tråd uten å krangle.?
:) :) :)
Desværre tror jeg ikke at det kan lade sig gøre!
Det vil blive mødt med, at man skal bevise det!
Og blind test mig her og der!
Kan det nu være rigtigt!
Indbildning! Forventning osv.
Hi-fi politiet skal nok komme forbi!
Mvh. Sven
 

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Innlegg
2.466
Antall liker
11
Man kunne jo lage det metafysiske hjørnet, der charteret sier at her gjelder ikke klassisk fysikk, alt er mulig, selv magi og overtro har like stor rett til bli tatt seriøst som alt annet.
 

DYNAMIC1

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.09.2006
Innlegg
1.120
Antall liker
2
Det har i hvert fall blitt klart for meg at vi betegner hva som er "tweaks" og hva som er "justeringer" litt forskjellig her.

;)

Enig der slowmotion det går litt i surr.

:p
 

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Innlegg
3.202
Antall liker
341
Har nå dessverre kommet opp i den aldersgruppen som er klar over at tweaks er en dårlig måte å forbedre anlegget på. Anbefaler (befaler) herved alle som vurderer slike gadgets:
Legg pengene i høyttalere!!!
Vil dra så langt som å si:
Har du et godt anlegg, så er det høyttalerene som er bremsen. (men, har du et Fischer-anlegg, så hjelper det svært lite å kjøpe B&W 801).
Vil påstå at: hvis du har forsterker og cd-spiller til over 50k, så kan du ha høyttalere til 200k. Newton sier selvfølgelig at du må ha nok guffe, men det finnes nok av lettdrevne kvalitetshøytt.
Tweaks er dessuten alltid placebo, og et psykoakustisk spørsmål. (låter som regel MYE bedre i 1 time el. 2)
Jeg føler vel egentlig at tweaks gjør seg mest hørbart i høyttalerne. Så helt placebo er det jo ikke.

Vidar
 
P

Parelius

Gjest
Man kunne jo lage det metafysiske hjørnet, der charteret sier at her gjelder ikke klassisk fysikk, alt er mulig, selv magi og overtro har like stor rett til bli tatt seriøst som alt annet.
Må jeg få be om at vi holder metafysikken ren for mystikk, magi og overtro.
 

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Innlegg
2.466
Antall liker
11
Må jeg få be om at vi holder metafysikken ren for mystikk, magi  og overtro.
Hm, dårlig navnevalg der ja. Hva med det okkulte hjørne? eller The Twilight Zone.......
 

niels

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.10.2002
Innlegg
4.021
Antall liker
1.356
Sted
Nadadouro, Portugal
Synes egentlig dette begynner å virke litt absurd. Kanskje jeg ikke er så entusiastisk lenger, men hvor mange herinne lytter mer til musikk enn de finner på tweaks eller henger på Sentralen ?
Men okay, nå har jeg da endelig fått modifisert og tweakert routeren slik at Squeezeboksen kjører uten problemer. Den står på Vibrapods no: 4, blygummi er satt under routeren og der står en liten kaktus oppe på den for at vekten passer med Vibrapodsene.
Antennen er polert i Turtle Wax, og justert med noe peileutstyr NRK havde kastet, stikkene i ethernet kablet sprayet med De-oxit og Nordost Deodorant. Strømmen får den fra en UPS, med en NH slengt på. Utrolig forbedring !
 

KHH

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2005
Innlegg
2.805
Antall liker
18
Tweaks, modifiseringer eller forandringer i forhold til originalen er vel å regne som "tweaks".?
Jeg snakker ikke bare om duppeditter som koster en mill pr stk, jeg snakker om DIY og andre ting som ikke koster stort også, ting som kan hjelpe oss litt nærmere uten at det koster skjorta..

Er det noen som har et helt originalt anlegg.?
Da snakker jeg om CD spiller med originale føtter og uten noen form for skifting av nettkabel eller lign, samme med forsterker..
Høyttalere med originale spikes eller uten, rett på gulvet..
Nettkabler rett i en padde fra "Elkjip", ikke noen egen kurs til anlegget..
Ingen planter eller andre former for diffusorer eller modifisert lytterom..
Komponentene plassert på ett eller annet standard bord, ikke noe rack eller dedikert Hi-Fi møbel..

Jeg regner med at alle audiofile har brukt en eller annen form for tweaks, modifiseringer eller forandringer i forhold til originalen for å komme i mål, noen har kommet ditt uten å bruke mange penger, andre har brukt ekstremt mye penger for å få det enda verre, noen midt i mellom..
Men å komme i mål med kun originalt utstyr tror jeg er umulig.....?

Personlig så har jeg brukt mange 1000 timer på plassering og vinkling av høyttalere, dette med å vippe høyttalerene en smule bakover, forskjellige typer spikes, forskjellige type underlag (podier) under høyttalere for å få diskant/mellomtone i rette ørehøyde og for at det skal matche rom/elektronikk, og mye mer..
Men likevel så er det en del jeg har å lære, man blir aldri utlært på noe..

Ved å gå små skritt frem og så tilbake for å lytte til forrige "oppsett" så lærer man mye, helst ved å bruke en nær venn som er litt audiofil, eller om du er så heldig å ha en kone som kan brukes som prøvekanin..
Ved å ha ett åpent sinn og diskutere om det ene tweaket, modifiseringen eller forandringen ble bedre eller verre, så kan man komme langt..
Alene så er dette nesten en umulig oppgave.!
 

swans

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.02.2006
Innlegg
303
Antall liker
2
tjahh...du kan jo prøve å lytte til en aktivt delt quadral titan mk 2 til mk 5.
aner egentlig ikke, da jeg ikke har kjørt de opp mot Snell. men det skulle ikke forundre meg om du ville få en hyggelig opplevelse. disse gir 16hz med minus 2db.
200watt input og ca 0.8 % forvrengning.vil si ca 108db output. dette er jo litt viktig ved lave toner. alle disse er ute av markedet nå. tror og mener det skyldes at bassene ble noe trege lenger oppe i frekvens. men har du mulighet noe sted, så ta en lytt.



Det som er genialt med Snell A Ref, er at det er totalt 6 bokser, det er 3 på hver side :eek:
Altså enorme muligheter til å gå bananas pga egen boks med delefiler som du ser på venstre side her ;)
Tårnene i midten og sub kassa på høyre side, den inneholder en av verdens beste lyd/musikk under 50hZ eller den såkalte grensen for hva som er hørbart.!

Der absolutt alle andre elemener og høyttalere ikke lenger spiller musikk, der triller Snell A Ref frem de vakreste toner..
Oki, jeg har ikke hørt absolutt alle høyttalere, men jeg vil gjerne høre de som spiller mer musikk i kjelleren enn Snell A Ref.!
Og for de som ikke har hørt hva Snell A Ref kan, dere har gått glipp av noe STORT.!
Se for dere orgeltoner ned til 16hZ som låter som ekte orgel, ikke som bass-dunk-dink eller grums, men så ekte at du får med deg alle detaljer.....
[/quote]
 

pks

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.10.2006
Innlegg
3.450
Antall liker
3
Tweaks, modifiseringer eller forandringer i forhold til originalen er vel å regne som "tweaks".?
Jeg snakker ikke bare om duppeditter som koster en mill pr stk, jeg snakker om DIY og andre ting som ikke koster stort også, ting som kan hjelpe oss litt nærmere uten at det koster skjorta..

Er det noen som har et helt originalt anlegg.?
Da snakker jeg om CD spiller med originale føtter og uten noen form for skifting av nettkabel eller lign, samme med forsterker..
Høyttalere med originale spikes eller uten, rett på gulvet..
Nettkabler rett i en padde fra "Elkjip", ikke noen egen kurs til anlegget..
Ingen planter eller andre former for diffusorer eller modifisert lytterom..
Komponentene plassert på ett eller annet standard bord, ikke noe rack eller dedikert Hi-Fi møbel..

Jeg regner med at alle audiofile har brukt en eller annen form for tweaks, modifiseringer eller forandringer i forhold til originalen for å komme i mål, noen har kommet ditt uten å bruke mange penger, andre har brukt ekstremt mye penger for å få det enda verre, noen midt i mellom..
Men å komme i mål med kun originalt utstyr tror jeg er umulig.....?

Personlig så har jeg brukt mange 1000 timer på plassering og vinkling av høyttalere, dette med å vippe høyttalerene en smule bakover, forskjellige typer spikes, forskjellige type underlag (podier) under høyttalere for å få diskant/mellomtone i rette ørehøyde og for at det skal matche rom/elektronikk, og mye mer..
Men likevel så er det en del jeg har å lære, man blir aldri utlært på noe..

Ved å gå små skritt frem og så tilbake for å lytte til forrige "oppsett" så lærer man mye, helst ved å bruke en nær venn som er litt audiofil, eller om du er så heldig å ha en kone som kan brukes som prøvekanin..
Ved å ha ett åpent sinn og diskutere om det ene tweaket, modifiseringen eller forandringen ble bedre eller verre, så kan man komme langt..
Alene så er dette nesten en umulig oppgave.!
Faktisk har jeg et veldig orginalt anlegg! Det som er av tweaks, er for at ting skal bli mer praktisk, og pent.
Tweakingen jeg skal gjøre, skal skje når alt av utstyr jeg ønsker meg er i havn. Akkurat nå er det en forforsterker som avventes. Når alt er som jeg ønsker, skal jeg se på tweaks. Jeg legger mye heller penger i komponenter enn tweaks. Tweaking skjer etter at man er fornøyd imo.
Da kan man leke ;D

PK
 

KHH

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2005
Innlegg
2.805
Antall liker
18
Faktisk har jeg et veldig orginalt anlegg! Det som er av tweaks, er for at ting skal bli mer praktisk, og pent.
Tweakingen jeg skal gjøre, skal skje når alt av utstyr jeg ønsker meg er i havn. Akkurat nå er det en forforsterker som avventes. Når alt er som jeg ønsker, skal jeg se på tweaks. Jeg legger mye heller penger i komponenter enn tweaks. Tweaking skjer etter at man er fornøyd imo.
Da kan man leke ;D

PK
Hei PK..

Nettopp dette jeg skrev i ett tidligere innlegg i samme tråd ;)
Jeg tror du ser poenget mitt, selv om du sikkert har moro av å "mobbe" meg for en "feilaktig" påstand.? ;D
 

Rockefoten

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.09.2003
Innlegg
721
Antall liker
31
Torget vurderinger
2
Denne tråden er noe av det dummeste jeg har sett på lenge.
For det første så generaliserer den vel litt i overkant. Jeg vil f.eks påstå at det er litt forskjell på spikes under høyttalerne som tweak og bybeefiltere. Jeg tipper alle her er enige om at en eller annen form for spike/pute under høyttalerne er nødvendig.
I tillegg er trådstarter så arrogant at han idiotforklarer alle som tweaker allerede i første innlegg.
Hvis verden bare bestod av mennesker som det ville det ikke bli opnådd noe særlige fremskritt gitt.

Til tidligere oppfordring om å nevne tweaks som virker kommer min liste rangert etter effekt

Spikes under høyttaler
Store busker som diffusorer
Gode skjermede kabler
Strømrens (shunyatat hydra)
Kontaktforbedringsmidler (til kontakter)
Vibrapods
Bybee filtere på strømmen

I tillegg har jeg prøvd sølvsikringer, noise harvester, div vekt på komponentene uten å kunne høre noe forskjell her.

Kall meg gjerne dum og naiv.
 

DYNAMIC1

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.09.2006
Innlegg
1.120
Antall liker
2
Tweaks, modifiseringer eller forandringer i forhold til originalen er vel å regne som "tweaks".?
Jeg snakker ikke bare om duppeditter som koster en mill pr stk, jeg snakker om DIY og andre ting som ikke koster stort også, ting som kan hjelpe oss litt nærmere uten at det koster skjorta..

Er det noen som har et helt originalt anlegg.?
Da snakker jeg om CD spiller med originale føtter og uten noen form for skifting av nettkabel eller lign, samme med forsterker..
Høyttalere med originale spikes eller uten, rett på gulvet..
Nettkabler rett i en padde fra "Elkjip", ikke noen egen kurs til anlegget..
Ingen planter eller andre former for diffusorer eller modifisert lytterom..
Komponentene plassert på ett eller annet standard bord, ikke noe rack eller dedikert Hi-Fi møbel..

Jeg regner med at alle audiofile har brukt en eller annen form for tweaks, modifiseringer eller forandringer i forhold til originalen for å komme i mål, noen har kommet ditt uten å bruke mange penger, andre har brukt ekstremt mye penger for å få det enda verre, noen midt i mellom..
Men å komme i mål med kun originalt utstyr tror jeg er umulig.....?

Personlig så har jeg brukt mange 1000 timer på plassering og vinkling av høyttalere, dette med å vippe høyttalerene en smule bakover, forskjellige typer spikes, forskjellige type underlag (podier) under høyttalere for å få diskant/mellomtone i rette ørehøyde og for at det skal matche rom/elektronikk, og mye mer..
Men likevel så er det en del jeg har å lære, man blir aldri utlært på noe..

Ved å gå små skritt frem og så tilbake for å lytte til forrige "oppsett" så lærer man mye, helst ved å bruke en nær venn som er litt audiofil, eller om du er så heldig å ha en kone som kan brukes som prøvekanin..
Ved å ha ett åpent sinn og diskutere om det ene tweaket, modifiseringen eller forandringen ble bedre eller verre, så kan man komme langt..
Alene så er dette nesten en umulig oppgave.!

Veldigt bra formulert dette innlegget Rotekroken.!
Dette må være det beste innlegget jeg har lest anngående problemstillingen innad dette området.

All respekt
8)
 

pks

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.10.2006
Innlegg
3.450
Antall liker
3
Hei PK..

Nettopp dette jeg skrev i ett tidligere innlegg i samme tråd ;)
Jeg tror du ser poenget mitt, selv om du sikkert har moro av å "mobbe" meg for en "feilaktig" påstand.? ;D
Hallo.
Sorry, du, leste bare det innlegget du la inn nå (har ikke lest hele tråden) svarte egentlig på dette spm:
Er det noen som har et helt originalt anlegg.?

Dårlig qouteing, og formulering. Var mer info om hvordan jeg ser på tweaks ;)

PK
 
O

om.s

Gjest
Tweakingen jeg skal gjøre, skal skje når alt av utstyr jeg ønsker meg er i havn.  Når alt er som jeg ønsker, skal jeg se på tweaks. Jeg legger mye heller penger i komponenter enn tweaks. Tweaking skjer etter at man er fornøyd imo.
Da kan man leke ;D

PK
En viktig og riktig observasjon, imo ;) ...

mvh
 

ayaboh

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Innlegg
1.690
Antall liker
8
Tweakingen jeg skal gjøre, skal skje når alt av utstyr jeg ønsker meg er i havn. Akkurat nå er det en forforsterker som avventes. Når alt er som jeg ønsker, skal jeg se på tweaks. Jeg legger mye heller penger i komponenter enn tweaks. Tweaking skjer etter at man er fornøyd imo.
Da kan man leke ;D

PK
Skjønner logikken, men ikke hvor du vil.

Når vet du at alle komponentene er "riktige". Hvilke "tweaks" kunne du feks ha gjort underveis for å forandre lydsignatur på det du allerede hadde? Skal dette henge på greip må du nødvendigvis ha vært "way-off" allerede fra starten.

Eller er det slik at du helt fra starten av har sett deg ut hvilke komponenter du vil ha, og nå bare går og venter på å får råd til alt? Det er faktisk ganske lærerikt (og morsomt) å prøve div billige og enkle tweaks, og gjenta disse etterhvert som utstyret (og kunnskapen) blir bedre.
 

pks

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.10.2006
Innlegg
3.450
Antall liker
3
Eller er det slik at du helt fra starten av har sett deg ut hvilke komponenter du vil ha, og nå bare går og venter på å får råd til alt?
Jeg venter på å få råd til alt, ja! Prøver å få til et komplett Audionet oppsett, og mangler bare en pre før det er fikset! Etter dette, er alle oppgraderinger noe jeg skal koste på når jeg har råd, penger til overs, eller bare for å ha det morsomt. Dette inkluderer tweaks, Audionet EPS, kansje nyere modell av cd-spiller (og enda en EPS pga dette), kansje vinyl osv. Men inntil jeg har det oppsettet jeg ønsker meg lar jeg tweaks ligge.

PK
 
B

BjornE

Gjest
Tilbake til start - litt.

Er veldig enig med trådstarter. Men en ting i tillegg - rommet! Det virker som om en rekke faste skribenter her tar utgangspunkt i svært små lytterom 15 - 25 m2. Det er rimelig opplagt at høytalere og anlegg som skal gli inn i et 15 m2 rom nødvendigvis må ha andre egenskaper og kapasiteter enn mitt anlegg som spiller i en stue på 80m2.

Derfor er min prioritetsrekkefølge :

0) Datasikkerhet - full krise om alt skulle gå tapt der!
1) Høytalere - må fylle et stort rom uten å buldre
2) Forsterkere / romkorreksjon
3) Kilde

Tweaking ser jeg på på samme måten som å sette 1000metere og kufangere på biler - noen liker det - ikke jeg.
 

Sven_Palvig

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
4.000
Antall liker
1.819
Sted
Sjælland. Danmark.
Faktisk har jeg et veldig orginalt anlegg! Det som er av tweaks, er for at ting skal bli mer praktisk, og pent.
Tweakingen jeg skal gjøre, skal skje når alt av utstyr jeg ønsker meg er i havn. Akkurat nå er det en forforsterker som avventes. Når alt er som jeg ønsker, skal jeg se på tweaks. Jeg legger mye heller penger i komponenter enn tweaks. Tweaking skjer etter at man er fornøyd imo.
Da kan man leke ;D

PK
Nu sidder der ofte billige modstande i apparater til f.eks. 8 cents. De kunne være valgt efter at lyden og er Ok, men prisen spiller ofte en stor rolle. Det gælder skam også dyre sager, der lyder godt, f.eks. en cd afspiller til en 85.000 kr. af kendt fabrikat kan have en væld af dem til 8 cents.
Hvorfor skulle man ikke med en så dyr investering ofre en modstand til 150 kr. pr. stk., en Vishae kulmodstand, istedet. Man kan jo bare gemme de orginale.
Nogle har dyre højttaler med dyre kabler til, og inde i højttalerne sidder der billige skod kabler, der spolere så meget. Skift dem dog til bedre typer.
Mvh. Sven
 
B

BjornE

Gjest
Som jeg sier Sven - High End blir det bare prisen er High Enough. Takk for støtten!
 
O

om.s

Gjest
Som jeg sier Sven - High End blir det bare prisen er High Enough. Takk for støtten!
Her mener jeg du tar feil, men det er en annen sak.

Dette har jeg sagt tidligere og "sier" det igjen.....

What is High End?...

"High end audio is about passion-passion for the music and for how well it is reproduced. High End audio is the quest to re-create in the listners home the musical message of the composer or performer with the maximum realism, emotion, and intensity.Because music is important, re-creating it with the highest possible fidelity is important.
High End audio products constitute a unique subset of music-reproduction that bear little similarity to the "stereo systems" sold in department stores.

High -end products are designed by ear, built by hand, and exist for one reason; to enhance the experience of music listening.

A common misperception among the the hi-fi consuming public is that high-end audio means high-priced audio. In mass market mind, high end audio is nothing more than elaborate stereo equipement with fancy features and price tags aimed millionaires.

Finally, the goal of high end audio is to make the equipement "disappear", when that happens, we know that we reached the highest state of communication between musician and listener. High End audio isnt about equipement; its about music"...

mvh
 

topline

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2005
Innlegg
2.103
Antall liker
0
Jeg regner med at alle audiofile har brukt en eller annen form for tweaks, modifiseringer eller forandringer i forhold til originalen for å komme i mål, noen har kommet ditt uten å bruke mange penger, andre har brukt ekstremt mye penger for å få det enda verre, noen midt i mellom..
Men å komme i mål med kun originalt utstyr tror jeg er umulig.....?
Her er jeg 100% enig. Det er faktisk mulig å tweake seg langt ut på viddene også.. ;)

Men for å ta de beste og mest vellydende anleggene jeg vet om, så har de en ting felles. De er alle å finne hos personer som tar dette med tweaking på alvor (inkl strøm og kabling).

Det har etterhvert også blitt min egen erfaring at uten tweaks kommer man ikke i mål (i den grad det er mulig å komme i mål da).

Skjønt - her har jeg omsider fått en placebofølelse av å ha kommet 100% i mål i forhold til egne preferanser.

Ok, 99,5 da..

;D
 

JohnBender

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.04.2006
Innlegg
319
Antall liker
0
Skjønt - her har jeg omsider fått en placebofølelse av å ha kommet 100% i mål i forhold til egne preferanser.

Ok, 99,5 da.. ;D
Det er nok Bybee filtrene som gjør susen..
 

DAChild

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2004
Innlegg
1.217
Antall liker
118
Torget vurderinger
2
Det blir feil å begynne med tweaking, imo når man holder på å bygge seg opp ett anlegg, den siste touchen for å hente det siste potensialet er hva dette dreier seg om for meg...

mvh
Den siste touchen, som du dessverre aldri blir ferdig med ;D
 
O

om.s

Gjest
Den siste touchen, som du dessverre aldri blir ferdig med ;D
Der har du ett godt poeng ;D.... trøsten blir vel mer at det koster lite eller ingenting mot å havne på byttekarusellen igjen...

mvh
 

DAChild

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2004
Innlegg
1.217
Antall liker
118
Torget vurderinger
2
Ikke for å henge deg ut DAChild, men jeg har hørt høyttalerene du har, flere ganger og på forskjellige oppsett, det er meeeeget imponerende å høre musikk helt ned til kjelleren, der er de Snellene helt enestående og i en klasse for seg selv.!
Ikke så imponert over tårnene, der er det noe som ikke låter så bra i mine ører, maskert og tilslørt er bare et par ting som jeg la merke til..
Mener å huske at disse høytt. var fullrange referansen i Stereophile i ganske lang tid. Mulig at disse gutta heller ikke liker tweaks, og dermed velger maskerte og tilslørte høytt. som sine referanser 8)
 

Powerpoint

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.04.2003
Innlegg
7.534
Antall liker
13.472
  Tweaking er som krydring; en utmerket rett kan lett ødelegges av en inkompetent kokk, på den annen side kan et dyktig kokk trylle fram et gourmet-måltid utav restene du har i kjøleskapet :eek:

  (- same prosedure as last year.. ::))

 Mvh. RS


 
Hehehehehe...fet melding Solhaug ;) 8)
 
Topp Bunn