Tweaks,w hat is it good for...

Powerpoint

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.04.2003
Innlegg
7.534
Antall liker
13.472
Hvorfor snakkes det så lite om akustiske tiltak?

Jeg vil komme med en sterk påstand:
Å legge tusenvis av kroner i kabler og diverse tweak før man har gjort noe med akustikken er idioti. Beklager hvis jeg tråkker noen på tærne. Har man av ulike grunner begynt i feil ende, så er det ikke for seint å snu.
Omholt det der var da slettes ikke å tråkke på noens tær. Du konstaterer bare langt på vei fakta. Faktorenes orden er IKKE tilfeldig på vei mot lyd Nirvana foran husalteret.
Men at høyttalerene kan eller bør koste vesentlig mer enn elektronikken som trådstarter åpner med føler jeg er å snu tingene litt på hode.
God palte/CD-spiller blodmodda med "optimale" arbeidsforhold sammen med knall preamp og amp er for meg en soleklar forutsetning før høyttalerne overtar ballet. Har du juksa noen steder i kjeden, og ikke tatt høyde for rom akustikk, matching av komponenter og påfølgende synergi effekt kan nær sagt en enkelt komponent i kjeden koste skjorta, men det vil med stor sannsynlighet låte slapt/skingrende/romlende/uengasjernde/dårlig sammenheng mellom mikro-, og makrodynamikk osv.
Da er vel hele poenget med oppsettet kokt litt bort i kålen? ;)
 

Powerpoint

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.04.2003
Innlegg
7.534
Antall liker
13.472
Hva med å oversette tweaking med "finjustering"?

Når det gjelder hva og hvor så ville jeg nå begynt i følgende rekkefølge:

1. Tweaking av rommet
2. Strømtweak
3. Kabler
4. Alt det andre som underlag, spikes, Bybee etc...

Selv har jeg opplevd tweakingen som avgjørende for lyden (forskjellen mellom rimelig bra og "to be there"), og altså - etter at alt det andre er på plass med komponentvalg, plassering av ht og sweetspot.  :)
Stående applaus, og bifalles ut i fra egne erfaringer 100% Kom det som en bombe for noen ;) 8)
 

Powerpoint

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.04.2003
Innlegg
7.534
Antall liker
13.472
Man kunne jo lage det metafysiske hjørnet, der charteret sier at her gjelder ikke klassisk fysikk, alt er mulig, selv magi og overtro har like stor rett til bli tatt seriøst som alt annet.
GJJJJJJESP!!! Fin på no nytt a!
 

Powerpoint

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.04.2003
Innlegg
7.534
Antall liker
13.472
Må jeg få be om at vi holder metafysikken ren for mystikk, magi  og overtro.
Næhei, det innvilges ikke ;) her skal krangles om den eneste riktige veien gjennom naturvitenskapens hellige statiske lover Pharelius ;)
 

Powerpoint

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.04.2003
Innlegg
7.534
Antall liker
13.472
Denne tråden er noe av det dummeste jeg har sett på lenge.
For det første så generaliserer den vel litt i overkant. Jeg vil f.eks påstå at det er litt forskjell på spikes under høyttalerne som tweak og bybeefiltere. Jeg tipper alle her er enige om at en eller annen form for spike/pute under høyttalerne er nødvendig.
I tillegg er trådstarter så arrogant at han idiotforklarer alle som tweaker allerede i første innlegg.
Hvis verden bare bestod av mennesker som det ville det ikke bli opnådd noe særlige fremskritt gitt.

Til tidligere oppfordring om å nevne tweaks som virker kommer min liste rangert etter effekt

Spikes under høyttaler
Store busker som diffusorer
Gode skjermede kabler
Strømrens (shunyatat hydra)
Kontaktforbedringsmidler (til kontakter)
Vibrapods
Bybee filtere på strømmen

I tillegg har jeg prøvd sølvsikringer, noise harvester, div vekt på komponentene uten å kunne høre noe forskjell her.

Kall meg gjerne dum og naiv.
Æ SÅ DUM ATTE ;) ;D
 
Topp Bunn