Husker det ja. Senere ble det brukt 2 pars jordkabel met tvinnende par fylt med silikon.Husker i min ungdom at danske High Fidelity anbefalte at man splittet pluss og minus lederne på 0,75 kvadrat lampeledning for bedre lyd, det var tider det!
Husker det ja. Senere ble det brukt 2 pars jordkabel met tvinnende par fylt med silikon.Husker i min ungdom at danske High Fidelity anbefalte at man splittet pluss og minus lederne på 0,75 kvadrat lampeledning for bedre lyd, det var tider det!
Med fare for å ikke forstå ironi:Du mener da ikke i alvor at kabeltykkelsen påvirker frekvensgang en? At det er muligt at høre forskel er en anden ting.
Høyttaler filter? det er så 1980Så må vel forstærker og højttalere være fejl konstrueret? For høj udgangs impedans på forstærker og ikke styr på impedansen i højttaler filteret.
Kan de fortsatt kjøpes?prøv noen LFD kabler, er gode eller wireworld sine. kan anbefales![]()
Var! Fikk kjøpt en overligger tonearms kabel ifjor.Var det ikke Stereofil som solgte dem?
Må forsvare Stig Arne her.. Han brukte solid core tele/datakabel til signalkabel, og massiv installasjonskabel til høyttaler. Jeg synes det låt bra.Var det ikke på 90 tallet at det ble laget en del kabel etter Skillbrei metoden (stig Are Skilbrei i audiophile) mener å huske at lampeledning var utgangspunktet (?)
Husker du @_RoDa_![]()
En passiv høyttaler uten impedansutjevning er m.a.o. feilkonstruert?Så må vel forstærker og højttalere være fejl konstrueret? For høj udgangs impedans på forstærker og ikke styr på impedansen i højttaler filteret.
Uten tvil den kabelen som maskerer mest lyd......massiv installasjonskabel til høyttaler...
Mener også å huske at det var velykket. Ingen dissing av herr Skilbrei herfra...Må forsvare Stig Arne her.. Han brukte solid core tele/datakabel til signalkabel, og massiv installasjonskabel til høyttaler. Jeg synes det låt bra.
Detaljer blir helt tydelig borte i mellom- og øvre frekvenser...Hva betyr det at den "maskerer" lyd? Er det slik at frekvenser blir borte eller gjemmes bort under andre frekvenser, eller er det noe helt annet som menes?
Tele/data og installasjonkabler må like forskjellig som high end audio kabler.Må forsvare Stig Arne her.. Han brukte solid core tele/datakabel til signalkabel, og massiv installasjonskabel til høyttaler. Jeg synes det låt bra.
Ville ikke gamblet på det... alt som foregår i proffverdenen er jo regnet pyton i HiEnd-menigheta.....
Fortynnet tinn på kobber, fungerer visstnok bra på visse applikasjoner den kabelen. Shindo likte også de der.Jeg har i det store og det hele hatt alle prisklasser i hus. Belden 2497 er en helt grei kabel. Manger ikke noe!
Vis vedlegget 789780
Implisitt at det ble med leken?Lekte litt med slike for 25-30 år siden.
Fungerer utmerket det.Prøver å finne litt info om det – uten hell så langt – om eventuelt å lage en høyttalerkabel med en bunt litt tykke vikletråder beregnet på trafoer. Disse er lakkerte og derfor isolerte fra hverandre. Noen som har testet sånne kabler?
Tja. De fungerte jo. Billige var de og. Senere kom tilsvarende greier som merkevare, noen også veldig tynne, og slike hører man jo. Men da hadde jeg hoppet av kabelkarusellen. Jeg la 6 kvmm Solide Kåre i dørstokken her da vi flyttet inn for 15 år siden. De var i bruk i 4 år før de vek plassen for signalkabler. Nå i desember vek 3 av de 4 signalkablene plassen for 2,5 kvmm fra Clasern fordi dipolenes nye effektforsterkere trengte mer plass og kjøling enn det var mulig å gi dem inni H-rammene.Implisitt at det ble med leken?
Var det ikke Anticables som kom først med det? De kan runde lyden på hårdt klingende udstyr.Fungerer utmerket det.
Har brukt en variant i mange år.
Akkurat nå er det NEXANS 4-wire som gjør jobben.
Tror den kostet ca kr 30,-/ m.
Dem jeg havde var vist 1 - 1,5 Ø mmDet var det de het ja. Anticables. Noen av dem var syltynne.
Mine er nærmest lineære fra 150 Hz til 18 kHz.Det er jo greit om de ikke er for lange og R-leddet i høyttalerimpedansen ikke er helt som berg-og-dalbanen i Tivoli.
Prøver å finne litt info om det – uten hell så langt – om eventuelt å lage en høyttalerkabel med en bunt litt tykke vikletråder beregnet på trafoer. Disse er lakkerte og derfor isolerte fra hverandre. Noen som har testet sånne kabler?
Er ikke dårlig å skrive to motstridende innlegg i samme tråd, på samme side ...Kanskje jeg bare har fått eksperimenteringsvegring og/eller er lite kjøpevillig (mine skotske gener?), men så lenge verken elektronikk eller høyttalere er eksotiske greier og de passer til hverandre, tenker jeg at en kabel ikke skal «tilføre» noe (noe den vanskelig kan siden den er en passiv komponent) eller brukes som tonekontroll. En «vanlig», godt konstruert kabel som gjør minst mulig ugagn, må vel være mer enn godt nok, og det er jo et utall kabler som oppfyller det kravet.
Hørtes fornuftig utKjøpte for 4 år siden van Damme 4mm2 av av hb52 og har siden glemt dem dvs funker utmerket. Når jeg en skjelden gang titter bak anlegget så tenker jeg, mmm kule kabler og så glemmer jeg dem igjen.![]()