Fikk tak i denne her om dagen for 50,- da den ikke virket.
Technics SL-J11
Linear tracker produsert 1985 ifølge serienr.
Dette var vel low end av Technics sine Linear platespillere men til prisen kan jeg ikke klage.. Det som var galt var igrunn det vanlige.
Grease som har blitt til lim og belte som hadde falt ifra hverandre. Etter en god rengjøring og ny grease samt ett nytt belte er den oppe og går igjen.
Pickupen som står på ser ut til å være den originale ifra 85 så jeg har bestilt en ny diamant EPS 30 CS ifra Thakker til litt over 150,- ferdig levert.. Lyden var overraskende god selv med den originale men ettersom jeg ikke vet hvor lenge denne har gått så blir den byttet.
Var litt urolig over motoren da den bråket litt men etter noe justering ser den ut til å gå jevnt og holde hastigheten. Ga den uansett en dråpe olje for sikkerhets skyld.
Technics har av en eller annen grunn valgt en pluggløsning på jordingskabelen. Dette fikset jeg med å skru opp platespilleren og montere jordingskabel med kabelsko rett på jord. Kabelen førte jeg ut et tomt hull bak som mest trolig har en funksjon på modeller høyere opp.
Etter 33 år så har lokket sett bedre dager med tanke på riper og slitasje og ettersom denne spilleren MÅ ha lokket nede for å fungere satte jeg igang med 1200 grit vått sandpapir for og fjerne de verste ripene. Imorgen tenkte jeg å starte med polergarn og Autosol acrylic polish for å få det så bra som jeg overhodet kan få det. Polering er ikke min spesialitet så jeg er litt spent på resultatet.
Maskeringstape er ikke å spare på
Leker med tanken på å lage en lyskilde inn under lokket.. Muligens LED koblet opp til strømbryteren slik at det blir enklere å se sporene på platen.. Vi får se hvor bra denne poleringen min blir.. Det er fullt mulig jeg ikke trenger mer.
Artig med nytt prosjekt!
Frog79