Du konkluderer fort. Kos deg med MkI.
I grunn ikke, det var kjent viten også før jeg kjøpte dem. Siste generasjon IMF'er er på ingen måte laget så forseggjort som tidligere modeller, å få dem i hus bekreftet bare den viten ytterligere.
Man hører ikke bare forskjellene, man ser det rett og slett i enhver detalj hvordan høyttalerne er bygget også. Det er vesentlig lavere kvalitet.Alt ved MK.I oser kvalitet, hva gjelder MK.II så sitter man utelukkende igjen med følelsen av at de er mindre forseggjort i nær sagt alt hvordan de er konstruert. Det låter tilsvarende dårligere, gjelder høyttalerne Studio Monitor (ikke like forseggjorte som TLS50 man kan sammenligne de med), RSPM MK VII (ikke like vellbygget som RSPM MK IV), og SACM MK II (kan ikke måle seg mot SACM MK.I), felles for samtlige av dem er at de er produsert langt simplere.
Diskant-tårnene:
MK I
Solide i metall hvor man finner plastikk i de som sitter i MK II, vi snakker om deler skrudd fast vs deler som er limt sammen og en vektforskjell uten like da diskantene brukt i de siste er virkelig simple til sammenligning (de er brukt tape rundt dem ytterst), beskyttelsesdekslene er og to vidt forskjellige historier.
MK II
PS: De på MK.II er i bunn og grunn kopier av originalene som man finner i første utgave, bare gjort i langt lavere kvalitet i alt man kan se kvalitetsforskjeller i.
---
Bak/front-plater:
På de første utgavene, i ett stykke massivt metall. På de siste, et veldig tynt lag limt fast i fronten på en plate (går fra hverandre i hjørnene), vi snakker om solid, massivt og tungt vs noe som mer går i oppløsning.
Som du ser, dette har en tendens til å skje i alle hjørner på de blanke platene de siste versjonene ble utstyrt med (det er som sagt bare limt fast, den massive metallplaten vil være intakt om den finnes i ruinene av et hus som brenner ned, vesentlig bedre kvalitet på tidligere modeller altså.
---
Internkabling:
Jeg har sett inni flere høyttalere fra siste generasjon, visste ikke om jeg skulle le eller gråte (?), alle som har åpnet og sett inni flere IMF'er (jeg har sett inni samtlige jeg har hatt, samt også andre sine IMF'er) vi vet at IMF tidligere brukte langt bedre dimensjonerte kabler. Jeg har aldri i noen høyttalere sett tynnere kabler enn hva tilfellet er i siste generasjon IMF, de er simplere laget i hver minste detalj man finner rett og slett.... Ja, også hvordan kabinettene er, man kan både se kvalitetsforskjellene og ikke minst føle dem i hver minste detalj (om man løfter deler, kakker med knoklene), kvalitetsforskjellen er sjokkerende stor.
Simplere delefilter:
Peter Thomas, eieren av PMC, han reiste i sin tid til IMF fabrikken for å vise dem hvordan og hvorfor delefiltrene i de nye høyttalerne var bygget dårligere (men ble avvist av IMF). Det er kvalitetsforskjeller der, og man både ser dem visuelt (kablingen bl.a.) og de er simplere laget med færre komponenter... Med det resultat, det spiller dårligere.
Ikke har de samme justeringsmuligheter heller, hvor man på MK.I har tre justeringer så er det bare to på MK.II (postet bilder av disse i IMF-gruppa på Facebook), derfor også det enklere delefilteret på MK II sammenlignet med MK I som har flere komponenter.
---
Alt, også kabinettene og at MK I kom med grill (MK II laget de ikke ordentlig grill til), ALT er gjort bedre i hver minste detalj i nest siste generasjon, sammenlignet med den siste generasjonen der alt er gjort billigere... IMF hadde sågar gått bort fra alt arbeidet John Wright hadde lagt ned med tanke på elementplasseringen (det meste er endret i siste generasjon), min hypotese er at han ikke var så involvert i utarbeidelsen av siste generasjon, det er kjent at han hadde kreft og tidligere IMF-ansatte har skrevet at han trakk seg en del tilbake mot slutten av æraen... Det kan forklare den langt lavere kvaliteten i absolutt alle ledd, fra kabinett, til skruer og kabler samt samtlige deler (det oser kvalitetsforskjell og siste generasjon IMF er simple sammenlignet med tidligere, det gjelder alle de siste modellene og ikke bare SACM MK II, også RSPM MK VII og Studio Monitor, de er rett og slett dårligere konstruert i enhver detalj og låter desto dårligere enn forgjengerne.