Ukorrekt Azimut

affen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.12.2005
Antall liker
20
Torget vurderinger
4
Jeg har en RB 700 arm hvor det sitter en DV xx 2 mkII hvor jeg ikke har klart å få korrekt azimut. Puen ligger en aning lavere på venstre side sett fofra. Jeg merker ingen sporingsproblemer, og balansen mellom høre og venster kanal virker ok. Jeg er litt usikker hvor stor betydning en aning feil azimut har å si for lyden. Det finnes ingen azimutjustering på regaarmene, så hvordan går jeg frem for å få til en en korrekt azimut?

affen

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
277
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Er du helt sikker på at det ikke er korrekt? At det ikke er synsbedrag? Det skal jo mye til... det må vel nesten være noe som er skadet; det skal jo liksom være rett i en fast arm i en platespiller uten flytende oppheng?

Sitter arma riktig festet i armbasen? Der kan det jo bli forskyvninger som kan påvirke azimuth. Er senterleiet (det er en Rega P7 ikke sant?) godt og plant festet slik at tallerkenen er like langt unna plinten rundt det hele?
Bruker du en flat platematte, og har sett dette på flere plater?

Mvh Vidar P

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
27.286
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Jeg fikk sikkert ikke toppkarakter i geomertri (heller), men er det ikke slik at endring av VTA på en radialarm også på virker azimut? Det så iallefall slik ut da jeg hadde Regaarm og tonearmsløfter...

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
277
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Det høres rimelig ut det; men da skal man vel ha en temmelig sprek VTA?

Nå er det forresten ingen enkel VTA-justering på RB700; og jeg vet ikke hvordan XX2 passer? Hvor høy den er altså.

Mvh Vidar P

K.H.

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2005
Antall liker
1.285
Torget vurderinger
10
affen skrev:
Jeg har en RB 700 arm hvor det sitter en DV xx 2 mkII hvor jeg ikke har klart å få korrekt azimut. Puen ligger en aning lavere på venstre side sett fofra. Jeg merker ingen sporingsproblemer, og balansen mellom høre og venster kanal virker ok. Jeg er litt usikker hvor stor betydning en aning feil azimut har å si for lyden. Det finnes ingen azimutjustering på regaarmene, så hvordan går jeg frem for å få til en en korrekt azimut?

affen
Jeg hadde akkurat samme opplevelse med en RB 700 for omkring ett år siden. Også da hadde pickupen en helling mot venstre. Dette var lett å se ved å plassere pickupen et stykke innpå ei plan LP-plate, legge en firkantet gjenstand (litt lavere enn overkanten av headshellet) forran pickupen og sikte forfra.

Mono var i utgangspunktet skeptisk til min påstand om azimuth-feil, så jeg tok noen bilder for å dokumentere dette. Det endte med at jeg fikk tilsendt en ny arm.

Jeg vet ikke hvorvidt denne feilen var hørbar. Merket iallefall ikke noe unormalt.

Grunnen til at jeg ble oppmerksom på dette var at jeg begynte å undersøke armen nærmere, fordi pickupen hadde en tendens til å ville hoppe litt inn i første spor når den ble senket ned i innløpsrillene. Dette til tross for korrekt innstilt antiskating. Kanskje feilen med azimuth kunne være årsaken?

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
460
Torget vurderinger
4
K.H. skrev:
Mono var i utgangspunktet skeptisk til min påstand om azimuth-feil, så jeg tok noen bilder for å dokumentere dette. Det endte med at jeg fikk tilsendt en ny arm.
Men var den nye armen anderledes enn den første, mao. var det en fabrikasjonsfeil på den første armen?

FZ

K.H.

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2005
Antall liker
1.285
Torget vurderinger
10
FZ skrev:
K.H. skrev:
Men var den nye armen anderledes enn den første, mao. var det en fabrikasjonsfeil på den første armen?

FZ
Sjekket ikke den nye armen. Var blitt lei hele Rega-armen, siden den også mangler VTA-justering og heller ikke er særlig spennende å se på, så den ble straks solgt til USA.

Hvis det er meningen at pickupen skal stå loddrett i forhold til overflata på LP'en og ikke helle til noen av sidene, så hadde den første armen en fabrikasjonsfeil, ja.

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
460
Torget vurderinger
4
K.H. skrev:
Sjekket ikke den nye armen. Var blitt lei hele Rega-armen, siden den også mangler VTA-justering og heller ikke er særlig spennende å se på, så den ble straks solgt til USA.

Hvis det er meningen at pickupen skal stå loddrett i forhold til overflata på LP'en og ikke helle til noen av sidene, så hadde den første armen en fabrikasjonsfeil, ja.
Jeg spør fordi en del med Sondek LP12 har armbrett som ikke ligger helt plant på subchassiet. Det vil resultere i feil azimut, og også dårligere lyd fordi det ikke blir tight nok.
Grunnen er at når de 3 skruene som fester armbrettet skrus til vil litt av treverket i hullene "skvises" ut og det blir redusert kontakt mellom stål og treverk.
Nye armbrett er faset av i hullene for å unngå dette, de gamle er det ikke og man må/bør gjøre det selv. Det er mange som ikke gjør dette riktig.

ch

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.05.2007
Antall liker
1.479
Jeg har alltid skjekket azimut ved å sette nålen ned på et lite speil lagt på platetallerkenen. Hvis nålen er montert parallellt med sidene til pickuphuset sett forfra, er det antagelig godt nok å sikte ovenfra og se at speilbildet danner en rett linje i fortsettelsen av sidene.
Alternativt kan en forsøke å se på selve nålen + speilingen av den. Det bør også danne en rett linje. Forstørrelsesglass anbefales.
Min erfaring er at korrekt azimut er like viktig for lyden som VTA.

mvh

affen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.12.2005
Antall liker
20
Torget vurderinger
4
Rent logisk har du selvsagt rett Vidar, en rett arm skal ikke forårsake feilazimut men det er ikke synsbedrag det muligens armen som ikke er helt hundre? Jeg fant et tips på Soundimage som anbefalte å bruke den spisse enden på en knappenål mellom headshell og PU og så justere med festeskrunen. Dette har jeg prøvd og fikk me dette en rett azimut, men kan ikke si at det gjorde noe fra eller til på lyden.

affen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.12.2005
Antall liker
20
Torget vurderinger
4
jeg skal sjekke armbasen om den sitter korrekt. Jeg bruker 2 x 2 mm spacere på xx2. Da er det ørlite grann negativ VTA. Dersom jeg skulle sette på en 2 mm spacer til ville det bli for mye. Forøvrig bruker jeg acromat 3 mm platematte.

nan

Medlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
0
Hadde samme feil på min P2. I tillegg til skeiv arm så løsnet laminering på plinth i kantene. Den ble returner Mono og plint ble byttet. På ny plinth var ikke hjørnene 90grader. Dette var lett å se da lokkes ikke lenger passet plinth. RB250 armen ble ikke utbedret til tross for at denne hadde feil på azimut. Lett å se med speil, men jeg tror ikke Mono gadd å sjekke. Spilleren har nå en oppgradert RB250 arm som er i orden. Kommer aldri mer til å bruke penger på Rega. For meg er Rega synonymt med dårlig byggekvalitet.

K.H.

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2005
Antall liker
1.285
Torget vurderinger
10
FZ skrev:
K.H. skrev:

Jeg spør fordi en del med Sondek LP12 har armbrett som ikke ligger helt plant på subchassiet. Det vil resultere i feil azimut, og også dårligere lyd fordi det ikke blir tight nok.
Grunnen er at når de 3 skruene som fester armbrettet skrus til vil litt av treverket i hullene "skvises" ut og det blir redusert kontakt mellom stål og treverk.
Nye armbrett er faset av i hullene for å unngå dette, de gamle er det ikke og man må/bør gjøre det selv. Det er mange som ikke gjør dette riktig.
Jeg mener armboardet lå plant med subshassis. Iallefall så det slik ut i forhold til bakkanten av plintet. Hvis armboardet hadde hellt forholdsvis like mye innover som pickupen gjorde, ville det vært svært synlig.

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
460
Torget vurderinger
4
K.H. skrev:
FZ skrev:
Jeg mener armboardet lå plant med subshassis. Iallefall så det slik ut i forhold til bakkanten av plintet. Hvis armboardet hadde hellt forholdsvis like mye innover som pickupen gjorde, ville det vært svært synlig.
Jo, men det hjelper ikke at armbordet er plant med plinthet hvis ikke armbordet ligger helt an mot subchassiet. Da vil ikke armbordet være parallelt med tallerken og dermed får du ikke 90 grader mellon nål og plate.

K.H.

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2005
Antall liker
1.285
Torget vurderinger
10
FZ skrev:
K.H. skrev:
FZ skrev:
Jo, men det hjelper ikke at armbordet er plant med plinthet hvis ikke armbordet ligger helt an mot subchassiet. Da vil ikke armbordet være parallelt med tallerken og dermed får du ikke 90 grader mellon nål og plate.
Med all respekt FZ, dette synes jeg begynner å ligne kverulering. Plinthet på min LP12 er vatret opp så godt jeg har kunnet klare dette. Det samme gjelder tallerken og da forutsetter jeg at også innerchassiet er i vater. Når disse er i vater og armboardet så flukter med bakkanten av plintet, tyder vel dette på at armboardet ligger perfekt an mot innerchassiet, eller iallefall svært nært perfekt. Om det så likevel skulle være en ubetydelig vinkelforskjell mellom armboardet og innerchassiet, som følge av innfestingen du nevner, ville det etter min mening ikke kunne gi en så markant azimuthfeil som jeg opplevde på min RB700. Tenk deg selv; når du forfra ser tydelig helling i headshellet som bare måler omkring 2.5 cm, hvor synlig måtte ikke denne skjevheten bli, overført til armboardet?

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
460
Torget vurderinger
4
K.H. skrev:
Med all respekt FZ, dette synes jeg begynner å ligne kverulering. Plinthet på min LP12 er vatret opp så godt jeg har kunnet klare dette. Det samme gjelder tallerken og da forutsetter jeg at også innerchassiet er i vater. Når disse er i vater og armboardet så flukter med bakkanten av plintet, tyder vel dette på at armboardet ligger perfekt an mot innerchassiet, eller iallefall svært nært perfekt. Om det så likevel skulle være en ubetydelig vinkelforskjell mellom armboardet og innerchassiet, som følge av innfestingen du nevner, ville det etter min mening ikke kunne gi en så markant azimuthfeil som jeg opplevde på min RB700. Tenk deg selv; når du forfra ser tydelig helling i headshellet som bare måler omkring 2.5 cm, hvor synlig måtte ikke denne skjevheten bli, overført til armboardet?
OK, K.H., samme for meg. Uansett er dette et kjent fenomen blant de som har fulgt med en stund. Ikke uten grunn at Linn nå har begynt å fase av hullene. Men siden du har alt under kontroll er det vel bare å konkludere med at Rega har gjort en elendig jobb.
Får håpe du har rett så ikke Rega urettmessig blir tillagt dårlig kvalitetskontroll på sine RB 700 armer.

Edit: Jeg har forøvrig en RB 300 arm på en av mine LP12'ere. Azimut er perfekt her.

K.H.

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2005
Antall liker
1.285
Torget vurderinger
10
FZ skrev:
K.H. skrev:
OK, K.H., samme for meg. Uansett er dette et kjent fenomen blant de som har fulgt med en stund. Ikke uten grunn at Linn nå har begynt å fase av hullene. Men siden du har alt under kontroll er det vel bare å konkludere med at Rega har gjort en elendig jobb.
Får håpe du har rett så ikke Rega urettmessig blir tillagt dårlig kvalitetskontroll på sine RB 700 armer.

Edit: Jeg har forøvrig en RB 300 arm på en av mine LP12'ere. Azimut er perfekt her.
At jeg har alt under kontroll er din påstand, selv er jeg ikke så sikker og heller ikke hysterisk opptatt av det. Jeg mener likevel at min RB700 hadde en åpenbar azimuthfeil. Trådstarters åpningsinnlegg tyder vel dessuten på at dette kan forekomme, så jeg betviler at jeg gjør Rega en stor urett.

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
460
Torget vurderinger
4
K.H. skrev:
At jeg har alt under kontroll er din påstand, selv er jeg ikke så sikker og heller ikke hysterisk opptatt av det. Jeg mener likevel at min RB700 hadde en åpenbar azimuthfeil. Trådstarters åpningsinnlegg tyder vel dessuten på at dette kan forekomme, så jeg betviler at jeg gjør Rega en stor urett.
Hvis du ikke er sikker på at det var en feil med armen og du atpåtil har fått en ny arm av importøren synes jeg du skulle være forsiktig med å skrive i et forum at armen er defekt. Du bør være mer enn 100% sikker i din sak for å komme med en slik påstand IMO.

Jeg tolker din første setning dithen at du mener at jeg er hysterisk opptatt av å ha alt under kontroll ved oppsett av LP12. Du oppfordres herved om å slutte å sende meg PM'er med spørsmål om Linn platespillere og armer.

mvh
FZ

K.H.

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2005
Antall liker
1.285
Torget vurderinger
10
FZ skrev:
K.H. skrev:
Hvis du ikke er sikker på at det var en feil med armen og du atpåtil har fått en ny arm av importøren synes jeg du skulle være forsiktig med å skrive i et forum at armen er defekt. Du bør være mer enn 100% sikker i din sak for å komme med en slik påstand IMO.

Jeg tolker din første setning dithen at du mener at jeg er hysterisk opptatt av å ha alt under kontroll ved oppsett av LP12. Du oppfordres herved om å slutte å sende meg PM'er med spørsmål om Linn platespillere og armer.

mvh
FZ
Utrolig at det går an å misforstå slik... Det jeg mente var at jeg ikke er i nærheten av å tro at alt ved min LP12 er 100% perfekt montert, justert og i vater. Og jeg bekymrer meg heller ikke over dette. Er godt fornøyd med lyden slik den er. Jeg har selvfølgelig heller ingen formening om hvorvidt du er hysterisk opptatt av innstillinger på din LP12. Det er din sak og det interesserer meg ikke.

Likevel mener jeg min LP12 er såpass nær riktig justert at jeg har grunnlag for påstandene om azimuthfeil på RB700, som jeg også mener er dokumentert med bilder. Hadde jeg ikke vært 100% sikker på dette ville jeg selvfølgelig heller ikke kontaktet Mono. Jeg skjønner derfor ikke dette tilsynelatende ønsket om å så tvil om mine observasjoner og i tillegg irettesette meg for at jeg skriver om dette her.

Mvh.
Ketil

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
277
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
FZ; kanskje på tide å påny behandle meddebattanter på en litt vennligere og mindre... aggressiv (?) måte? Uansett hvor dumme vi er. Dette kunne ha vært en hyggelig tråd, med meningsutvekslinger osv om azimuth, som det ble lagt opp til.
Det er ikke første tråden i det siste du har sørget for at jeg holder meg unna iallefall. Håper du finner ditt "gamle" jeg snart igjen.

I aller beste mening. Beklager OT.

Mvh Vidar P

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
460
Torget vurderinger
4
Vidar P skrev:
FZ; kanskje på tide å påny behandle meddebattanter på en litt vennligere og mindre... aggressiv (?) måte? Uansett hvor dumme vi er. Dette kunne ha vært en hyggelig tråd, med meningsutvekslinger osv om azimuth, som det ble lagt opp til.
Det er ikke første tråden i det siste du har sørget for at jeg holder meg unna iallefall. Håper du finner ditt "gamle" jeg snart igjen.

I aller beste mening. Beklager OT.

Mvh Vidar P
Og hvilke andre tråder har jeg sørget for at du har holdt deg unna, Vidar P?

Tidligere har du dratt deg helt ut av forumet fordi noen har fornærmet deg, eller hva det nå var. Hva er problemet nå?

Og hvorfor benytter du denne anledningen til å komme med den slags uttalelser? "I aller beste mening" Very funny, indeed. Hadde det vært i aller beste mening hadde du sendt en PM og ikke et innlegg her. Lærte du ikke noe psykologi på studiet?

Dette kunne du spart deg.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
277
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Jeg tror det er temmelig trygt å antyde at det heller er du som kunne ha spart deg; her inne ønsker man bare å diskutere topic i en vennlig tone. Nok en gang altså; la nå denne tråden handle om azimuth.

Mvh Vidar P

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
460
Torget vurderinger
4
Vidar P skrev:
Jeg tror det er temmelig trygt å antyde at det heller er du som kunne ha spart deg; her inne ønsker man bare å diskutere topic i en vennlig tone. Nok en gang altså; la nå denne tråden handle om azimuth.

Mvh Vidar P
Du "glemte" å svare på spørsmålet mitt. Det holder med å svare på det første. Ta det gjerne på PM hvis du er redd for å forsøple tråden ytterligere.

Birdman

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2005
Antall liker
10
Tråden er allerede forsøplet. Regner med at moderator rydder litt her, inkl. dette innlegget. Jeg ønsker alle en fortsatt god helg :).

Mvh. Frank

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.906
Sted
Oslo
FZ skrev:
Vidar P skrev:

Mvh Vidar P
Du "glemte" å svare på spørsmålet mitt. Det holder med å svare på det første. Ta det gjerne på PM hvis du er redd for å forsøple tråden ytterligere.
Uten å ha noe å mene om trådens tema, drister jeg meg ihvertfall til å påpeke at noen
lett kan oppfattes som unødvendig "syrlig" her. Etter å ha lest tråden to ganger, er jeg ihvertfall ganske sikker.... :p

S

Stereo_Mono

Gjest
Vidar P skrev:

Mvh Vidar P
Enig!

ØivindS

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.10.2005
Antall liker
1
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Tilbake til Azimut.
Når det nå er slik at en del armer leveres m fast shell slik at azimut ikke kan justeres, da vil jeg tenke at den ørlille feilen i azimut som ville kunne oppstå ikke kan spille så stor rolle. Når man tenker fysikken inn i dette så vil jo nålen kun berøre et punkt på hver side av rillen. Hvor stort dette punktet er vil være litt avhengig av slipingen på stiften. Men jeg kan tenke meg at et avvik i Azimut må være av en viss betydning for at det skal kunne påvirke nålens vandring i rillene på en uheldig måte. Jeg tror derfor ikke affen skal bekymre seg om det som jeg oppfatter som en meget liten skjevhet i azimut.

Sukk! Bekymringene for oss vinylfreaker står allikevel i kø. Bare tenk på overhenget og alle de protraktorene en kan velge mellom og som forfekter ulike idealer!
På den annen side, dersom summen av bekymringer en konstant så er det vel ikke så mye annet vi har å bekymre oss over, - og godt er det. Eller hva mener du affen?

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
277
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Hvem bekymrer seg vel for overheng?  8)

Ved nærmere ettersyn ser man at det kun er 3 hull for pu'er, ingen overhengsjustering.
Azimuth derimot er veldig lett i denne unipivoten; så lenge platetallerkenen er i vater, så setter jeg det lille medfølgende vater oppå armbasen, og justerer azimuth med den lille vekta på innsiden av armbasen.
Med vateret på armbasen, så stiller jeg også inn VTA med vateret. Genialt.

Mvh Vidar P

Vedlegg

Boe

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.09.2005
Antall liker
1
Torget vurderinger
1
Tror jeg må spørre for å forstå;
  • Er det feil konstruksjon av armen som gjør at den ikke kan gi deg mulighet for å justere overhang?
  • Azimuth handler vel om at nåla skal stå tilnærmet vertikalt sett forfra, eller bakfra som noen foretrekker - tallerken og base i vater sørger vel ikke nødvendigvis for det?
  • Vta er en vanskelig nisse - mange parametre må være på plass for å høre forskjeller. Men jeg har aldri opplevd at vta kan vatres, hadde den kunnet det så var det tre minutters jobb å justere en arm og pickup - ikke flere måneder. Har jeg misforstått noe her?

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
277
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Boe skrev:
Tror jeg må spørre for å forstå;
  • Er det feil konstruksjon av armen som gjør at den ikke kan gi deg mulighet for å justere overhang?
  • Azimuth handler vel om at nåla skal stå tilnærmet vertikalt sett forfra, eller bakfra som noen foretrekker  - tallerken og base i vater sørger vel ikke nødvendigvis for det?
  • Vta er en vanskelig nisse - mange parametre må være på plass for å høre forskjeller. Men jeg har aldri opplevd at vta kan vatres, hadde den kunnet det så var det tre minutters jobb å justere en arm og pickup - ikke flere måneder. Har jeg misforstått noe her?
1) Nei, det er et bevisst valg fra produsent at man utelater overhengsjustering. Det medfører at man får velge blant pu'er med en gitt avstand mellom monteringshull og stift; så det begrenser utvalget noe; men det er mer enn nok pu'er som passer, iallefall for meg. Det tar to minutter å frese ut slisser om man vil det; men det rapporteres om noe redusert lydkvalitet som følge av lavere mekanisk integritet i headshell, og endret resonanskarakteristikk.

2) På en fjæret spiller som LP12 (som denne arma er laget for), så lenge subchassis og armbord er intakt og riktig montert, så vil azimuth være tilnærmet eller helt optimal så lenge både tallerken og armbase er i vater. Og minst like optimal som for faste armer i hvilken som helst konstellasjon vil jeg mene.

3) Vatering av VTA med det medfølgende vater er en lettvint måte å sørge for en nøytral VTA; dvs at arma er i vater, evt heller ørlite bakover, all den tid platetallerkenen ellers er i vater. Alternativet er jo å måle med tommestokk eller liknende.
De pu'er som arma i utgangspunktet var ment å bære (ie Linn Troika) skulle ha en nøytral VTA.
Til syvende og sist får man jo la øret bestemme; men det er veldig lettvint å bruke vateret under innlyttingen; lett å gå tilbake til forrige posisjon osv.

Mvh Vidar P

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Antall liker
25
Torget vurderinger
5
Vidar P skrev:
Hvem bekymrer seg vel for overheng? 8)

Ved nærmere ettersyn ser man at det kun er 3 hull for pu'er, ingen overhengsjustering.
Azimuth derimot er veldig lett i denne unipivoten; så lenge platetallerkenen er i vater, så setter jeg det lille medfølgende vater oppå armbasen, og justerer azimuth med den lille vekta på innsiden av armbasen.
Med vateret på armbasen, så stiller jeg også inn VTA med vateret. Genialt.

Mvh Vidar P
"Medfølgende vater"? Hva fulgte dette vateret med? Pickupen? Ikke si at det er ARO for da blir jeg sur.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
277
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Forbered deg på en sur kveld :)

Og ikke nok med det; men det er et skikkelig flott vater også.

Mvh Vidar P

Boe

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.09.2005
Antall liker
1
Torget vurderinger
1
Vidar P skrev:
De pu'er som arma i utgangspunktet var ment å bære (ie Linn Troika) skulle ha en nøytral VTA.
Så hva skjer når du putter på en Dynavector XV-1s som absolutt trenger nitidig justering av overhang, offset, azimuth og vta??

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
28.831
Torget vurderinger
27
Nå skal ikke jeg spikke fliser, for det er ikke meningen Vidar P, men VTA går vel strengt tatt på forholdet mellom nål/cantilever og vinylen, og ikke på armens vinkel i forhold til sistnevnte.
Poenget mitt er at om man endrer stiftetrykket vil man endre VTA selv om man ikke hever eller senker armen. Dette på grunn av at kantileveret gir etter for økt trykk.

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
460
Torget vurderinger
4
Vidar P skrev:
1) Nei, det er et bevisst valg fra produsent at man utelater overhengsjustering. Det medfører at man får velge blant pu'er med en gitt avstand mellom monteringshull og stift; så det begrenser utvalget noe; men det er mer enn nok pu'er som passer, iallefall for meg. Det tar to minutter å frese ut slisser om man vil det; men det rapporteres om noe redusert lydkvalitet som følge av lavere mekanisk integritet i headshell, og endret resonanskarakteristikk.
Kjøper ikke helt den. ARO ble laget for Linn Troika med 3 punkts feste. That's it. Det er et produkt som IMO har noen vesentlige mangler, ved siden av manglende overhengsjustering har den heller ingen integrert lift, noe som gjør den lite brukervennlig.
At ikke Naim klarer å få samme "mekaniske integritet" i headshell og samme resonanskarakteristikk ved slissete hull er vel i tilfelle manglende interesse eller mangel på fagfolk til dette. I følge kilder som kjenner Naim godt har de ingen ansatte som har kunnskap eller interesse for å videreutvikle armen.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
277
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Boe skrev:
Vidar P skrev:
Så hva skjer når du putter på en Dynavector XV-1s som absolutt trenger nitidig justering av overhang, offset, azimuth og vta??
Det skjer ikke stort annet enn at det låter veldig bra.

DV XV-1S er tilfeldigvis blant de pu'er som passer arma som hånd i hanske; så noen justering av overheng osv er bare bortkastet.

Mvh Vidar P

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
277
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Fosse skrev:
Nå skal ikke jeg spikke fliser, for det er ikke meningen Vidar P, men VTA går vel strengt tatt på forholdet mellom nål/cantilever og vinylen, og ikke på armens vinkel i forhold til sistnevnte.
Poenget mitt er at om man endrer stiftetrykket vil man endre VTA selv om man ikke hever eller senker armen. Dette på grunn av at kantileveret gir etter for økt trykk.
Det gjelder vel alle armer det Fosse? Aro er vel ikke noe særtilfelle i så måte.

FZ; du kan bare disse Aro så mye du vil. Ikke interessert i det der. Jeg velger arm med ørene, og føler ikke at jeg behøver å motivere mine valg overfor deg. Kan vi holde oss til topic nå?

Mvh Vidar P

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Antall liker
25
Torget vurderinger
5
Vidar P skrev:

Mvh Vidar P
Er vel ingen sjanse i havet for at Naim har slike ting på lager? Fulgte nesten ingenting med min brukte ARO. Er sjeleglad for at jeg fikk azimuth-vekten og antiskatingsnøret. Mangler da i alle fall vateret og den lille fingerliften.
Hmmm, sier unnskyld til trådstarter for denne digresjonen.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
277
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
toriamos skrev:
Vidar P skrev:

Mvh Vidar P
Er vel ingen sjanse i havet for at Naim har slike ting på lager? Fulgte nesten ingenting med min brukte ARO. Er sjeleglad for at jeg fikk azimuth-vekten og antiskatingsnøret. Mangler da i alle fall vateret og den lille fingerliften.
Hmmm, sier unnskyld til trådstarter for denne digresjonen.
Det vil jeg tro; Naim har en egen Aro-mann, som jeg har snakket med, som har ansvaret for produksjon og service av Aro. De tar det meget seriøst er mitt inntrykk. Bl.a lagde de et eget ekstra tungt baklodd til min DV XV-1S for meg, a "one off", og det skulle forbause meg stort om de ikke kunne sende deg et skarve vater.

Beklager OT. Topic er azimuth; og vater kan være en god ide på noen armer, er poenget mitt.

Mvh Vidar P

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
460
Torget vurderinger
4
Vidar P skrev:
FZ; du kan bare disse Aro så mye du vil. Ikke interessert i det der. Jeg velger arm med ørene, og føler ikke at jeg behøver å motivere mine valg overfor deg. Kan vi holde oss til topic nå?
Her er det nok noen misforståelser ute og går. Det er ikke deg jeg forteller om ARO. Du vet sannsynligvis minst like mye som meg, eller helst mer, om den armen, men det er noen andre innom denne tråden som kanskje ikke har like god kjennskap til den som deg. Og du må tåle at andre også har en mening om dette produktet.

Back to topic ;)

Topp Bunn