Boe skrev:
Tror jeg må spørre for å forstå;
- Er det feil konstruksjon av armen som gjør at den ikke kan gi deg mulighet for å justere overhang?
- Azimuth handler vel om at nåla skal stå tilnærmet vertikalt sett forfra, eller bakfra som noen foretrekker - tallerken og base i vater sørger vel ikke nødvendigvis for det?
- Vta er en vanskelig nisse - mange parametre må være på plass for å høre forskjeller. Men jeg har aldri opplevd at vta kan vatres, hadde den kunnet det så var det tre minutters jobb å justere en arm og pickup - ikke flere måneder. Har jeg misforstått noe her?
1) Nei, det er et bevisst valg fra produsent at man utelater overhengsjustering. Det medfører at man får velge blant pu'er med en gitt avstand mellom monteringshull og stift; så det begrenser utvalget noe; men det er mer enn nok pu'er som passer, iallefall for meg. Det tar to minutter å frese ut slisser om man vil det; men det rapporteres om noe redusert lydkvalitet som følge av lavere mekanisk integritet i headshell, og endret resonanskarakteristikk.
2) På en fjæret spiller som LP12 (som denne arma er laget for), så lenge subchassis og armbord er intakt og riktig montert, så vil azimuth være tilnærmet eller helt optimal så lenge både tallerken og armbase er i vater. Og minst like optimal som for faste armer i hvilken som helst konstellasjon vil jeg mene.
3) Vatering av VTA med det medfølgende vater er en lettvint måte å sørge for en nøytral VTA; dvs at arma er i vater, evt heller ørlite bakover, all den tid platetallerkenen ellers er i vater. Alternativet er jo å måle med tommestokk eller liknende.
De pu'er som arma i utgangspunktet var ment å bære (ie Linn Troika) skulle ha en nøytral VTA.
Til syvende og sist får man jo la øret bestemme; men det er veldig lettvint å bruke vateret under innlyttingen; lett å gå tilbake til forrige posisjon osv.
Mvh Vidar P