Ukorrekt Azimut

Boe

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.09.2005
Antall liker
1
Torget vurderinger
1
Vidar P skrev:
.. og den resterende 0.1% beskjeftiger seg med finjusteringer og atter finjusteringer, så nye finjusteringer og atter rejusteringer for hver eneste gang det dukker opp en ny justeringsremedie som er "mye bedre enn alle andre så langt" (og det hender rett som det er). Mens dine nevnte 99.9% som tar feil, bare justerer "godt nok" og bruker tiden sin til å spille plater. Kanskje?

Jeg vet hvilken gruppe jeg vil falle inn under iallefall. Bare for å sette finultraerkeoptimaliseringen i perspektiv.

Mvh Vidar P
Nå mente vel jeg omvendt prosentmessig enn det du tolket...men det er ikke viktig for min påstand er neppe holdbar uansett.

Men joda, de som justerer og justerer vil før eller siden komme til et område hvor de hører at her var det noe helt annet ....de andre som ikke gidder å justere må kose seg med det de har....

Boe

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.09.2005
Antall liker
1
Torget vurderinger
1
bambadoo skrev:
Boe skrev:
tøff å få solgt på det norske bruktmarkedet en tid framover - kan min Graham Phantom B-44 komme til å lide samme skjebne etter dette?? :'(
Byr 1 krone ;)
Ingen høyere??

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
277
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Boe; jeg er ikke uenig i at finjustering er viktig for å utnytte potensialet i vinylen. Langt derifra.

Men jeg forsøker bare å være en viss motvekt til et potensielt justeringshysteri under utvikling (som jeg ikke har sett her enda, bare for å understreke det!) hvor man aldri føler at man kan lene seg tilbake og nyte en plate før alt er erkesuperduperjustert... så lenge det varer, og hvor man aldri føler seg rolig nok på at det faktisk er nok erkejustert til å kunne lene seg tilbake.

Det er noe med å proposjonere viktigheten av ting; god justering er svært viktig, enig i det; men vi diskuterer vel mer hva som faktisk er "god nok justering"; de siste mikrometerne har jeg aldri opplevd som annet enn ressurskrevende stress som tar fokus vekk fra nytelsen av musikk via hifi'en. Men det er bare min innfallsvinkel.

Mvh Vidar P

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
460
Torget vurderinger
4
Jeg er absolutt ikke motstander av fin-tuning av vinylriggen. Brukte f.eks. 2-3 dager på oppsett av en kollegas LP12 før jeg syntes den var optimal. Da var den plukket helt fra hverandre og satt sammen fler ganger før jeg var fornøyd. Og min(e) LP12 har vært på jig'en både titt og ofte. Lønn for strevet blir det som regel og da er det absolutt verd det. Har også investert temmelig mye i verktøy og maler og stæsj for oppsett.
Som nevnt over kunne jeg godt investert i Adjust+ hadde det ikke vært for at armene ikke har azimuth-justering. (Dette er et bevist valg fra Linns side)
Men jeg mener altså at en 100% korrekt VTA ikke finnes så lenge du ikke bare spiller plater som er 100% fysisk like. (100% er nok å ta litt hardt i, da hadde jo musikken vært den samme også 8) )

FZ

P

Parelius

Gjest
Jeg trodde Adjust+ tok hysteriet/nevrosene ut av likningen, og slapp oss fri fra den retningsløse og uendelige tweakingen. Do it once, og slapp av! (Og hvilken uendelig avlastingen for ørene, som nå kan brukes til det de kan best; nydelse av musikk.)

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
460
Torget vurderinger
4
Parelius skrev:
Jeg trodde Adjust+ tok hysteriet/nevrosene ut av likningen, og slapp oss fri fra den retningsløse og uendelige tweakingen. Do it once, og slapp av! (Og hvilken uendelig avlastingen for ørene, som nå kan brukes til det de kan best; nydelse av musikk.)
Ikke glem at opphenget i PU'en blir mykere over tid og både VTA og VTF må rejusteres ;)

P

Parelius

Gjest
FZ skrev:
Parelius skrev:
Ikke glem at opphenget i PU'en blir mykere over tid og både VTA og VTF må rejusteres ;)
Twice then! ;)

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
460
Torget vurderinger
4
Parelius skrev:
Glemte at azimuthen også må rejusteres hvis du justerer VTA'en og er så uheldig å ha en radial-arm 8)

P

Parelius

Gjest
FZ skrev:
Parelius skrev:
Glemte at azimuthen også må rejusteres hvis du justerer VTA'en og er så uheldig å ha en radial-arm 8)
Fullkommen vinylrigg selges grunnet alderdom og tiltagende bedagelighet. Byttes gjerne i sølvskiver eller naturalia (malt)

Boe

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.09.2005
Antall liker
1
Torget vurderinger
1
FZ skrev:
Litt mer seriøst, Boe. Er du uenig i mine betraktninger over mhp VTA?
Du har teoretisk rett både når det gjelder tykkelse på plate og en arm uten azimuthjustering.

SME mener til eksempel ikke at azimuth er et parameter som er vesentlig, siden nåla fra en seriøs pickupfabrikant optimalt sett skal stå rett i nålefanen - og at azimuth vil sammenfalle med vta når denne er riktig og det ikke er misforhold vinkelmessig mellom plint og tallerken.
Jeg har justert flere pickuper rimelig optimalt med en SME V uten å ta hensyn til azimuth - Adjust + kan vise seg å redusere tidsforbruket vesentlig..

Det er forskjell på 180 gram og 140 gram og 120 gram, men min erfaring er at det like ofte er forskjeller mellom skjæringer som tykkelser - og at en optimal justering på en tykkelse vil gi tilnærmet samme resultat med tykkere/tynnere vinyl. Der er ikke jeg nevrotisk, selv om jeg godt kan tusle bort og vri skruen noen grader for å tilpasse plata.

Et par erfaringsmessige problemer though:
  • Jeg kan gå fra platespilleren om kvelden og det låter digert, fett og tilstedeværende. Kommer jeg tilbake en dag eller to senere, kan jeg oppleve at det ikke er samme kvalitet over gjengivelsen. Foutsetter at det har med at pickupen trenger noe tid for å få samme varme og mykhet i opphenget som jeg forlot den med - en plateside er ofte nok, jeg må bare tvinge meg til ikke å justere.
  • Etter min erfaring kan man nesten glemme å justere pickupen hvis ikke høyttalerne i utgangspunketet er godt justert til rommet. Jeg hører vanskeligere forskjellene i justeringen av pickupen, og bruker cd-spillern som kilde og jobber like like nitidig med høyttalernes plassering som jeg senere gjør med pickupen.

Boe

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.09.2005
Antall liker
1
Torget vurderinger
1
Parelius skrev:
Fullkommen vinylrigg selges grunnet alderdom og tiltagende bedagelighet. Byttes gjerne i sølvskiver eller naturalia (malt)
Har masse sølvskiver og kan skaffe malt + den krona som jeg får for Phantom??

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
460
Torget vurderinger
4
  • Boe skrev:
    • Etter min erfaring kan man nesten glemme å justere pickupen hvis ikke høyttalerne i utgangspunketet er godt justert til rommet. Jeg hører vanskeligere forskjellene i justeringen av pickupen, og bruker cd-spillern som kilde og jobber like like nitidig med høyttalernes plassering som jeg senere gjør med pickupen.
    Sklir litt ut nå, men det der er et veldig viktig punkt. Optimal høyttalerplassering er nok litt oversett/undervurdert av mange. Utrolig hvor mye bare noen få centimeters flytting på kassene har å si for lyden. Men det får vel bli en annen tråd på et annet emne enn vinyl....

gut_man

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2004
Antall liker
3.183
Torget vurderinger
6
Parelius skrev:
FZ skrev:
Parelius skrev:
Du selger bare armen Parelius, så kjøper du en tangentialarm og glemmer hele nevrosene ;)

Boe

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.09.2005
Antall liker
1
Torget vurderinger
1
FZ skrev:
  • Boe skrev:
    Sklir litt ut nå, men det der er et veldig viktig punkt. Optimal høyttalerplassering er nok litt oversett/undervurdert av mange. Utrolig hvor mye bare noen få centimeters flytting på kassene har å si for lyden. Men det får vel bli en annen tråd på et annet emne enn vinyl....

• Liker dårlig at jeg lar meg bli lurt ut til å melde bastante holdninger og premisser for god lyd, - mener imidlertid at jeg peker på noe jeg har erfart, men er enig i at det er å dra tråden for langt. Selv om høyttalerplassering og pickupjustering faktisk gir noe av samme gevinst av forbedring i lydbildet, etter min erfaring.

Topp Bunn