FZ skrev:
Litt mer seriøst, Boe. Er du uenig i mine betraktninger over mhp VTA?
Du har teoretisk rett både når det gjelder tykkelse på plate og en arm uten azimuthjustering.
SME mener til eksempel ikke at azimuth er et parameter som er vesentlig, siden nåla fra en seriøs pickupfabrikant optimalt sett skal stå rett i nålefanen - og at azimuth vil sammenfalle med vta når denne er riktig og det ikke er misforhold vinkelmessig mellom plint og tallerken.
Jeg har justert flere pickuper rimelig optimalt med en SME V uten å ta hensyn til azimuth - Adjust + kan vise seg å redusere tidsforbruket vesentlig..
Det er forskjell på 180 gram og 140 gram og 120 gram, men min erfaring er at det like ofte er forskjeller mellom skjæringer som tykkelser - og at en optimal justering på en tykkelse vil gi tilnærmet samme resultat med tykkere/tynnere vinyl. Der er ikke jeg nevrotisk, selv om jeg godt kan tusle bort og vri skruen noen grader for å tilpasse plata.
Et par erfaringsmessige problemer though:
- Jeg kan gå fra platespilleren om kvelden og det låter digert, fett og tilstedeværende. Kommer jeg tilbake en dag eller to senere, kan jeg oppleve at det ikke er samme kvalitet over gjengivelsen. Foutsetter at det har med at pickupen trenger noe tid for å få samme varme og mykhet i opphenget som jeg forlot den med - en plateside er ofte nok, jeg må bare tvinge meg til ikke å justere.
- Etter min erfaring kan man nesten glemme å justere pickupen hvis ikke høyttalerne i utgangspunketet er godt justert til rommet. Jeg hører vanskeligere forskjellene i justeringen av pickupen, og bruker cd-spillern som kilde og jobber like like nitidig med høyttalernes plassering som jeg senere gjør med pickupen.