Ukorrekt Azimut

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
277
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
FZ; du kan jo bare lage en egen tråd om Aro vet du, der du kan diskutere den. Det er helt unødvendig å benytte enhver anledning hvor Aro er nevnt, i andre sammenhenger, til å uttrykke din avsky overfor en arm du aldri engang har så mye som sett, langt mindre hørt. Korriger meg om det er feil.

Topic er azimuth. Gå og juster det på Ekos du.

ch

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.05.2007
Antall liker
1.479
Fra en annen tråd;

Valentino skrev:
En utilsiktet effekt er at de uunngåelige små kneppene havner midt i de også, og kan gjøre det vanskeligere å skille skitt fra kanel, om jeg kan si det slik.

En veldig fin ting med en monoknapp er at det er enklere å justere pickup med testplaten fra Hi-Fi News. Side 2 spor 5 på den er azimutsjekk, og med monoknappen inne justerer man til null lyd ut.
Cartridge alignment (azimuth) test (300Hz L+R +6dB)
This track is designed for cartridge Azimuth adjustment. To check the stylus is absolutely vertical, play the track in stereo and you should get identical output from each speaker, but when the amplifier is switched to mono you will hear nothing.
Er det noen som har prøvd denne metoden (evt. andre lignende varianter som går ut på å måle seg fram)?
På vinyl-asylet synes det å være uenighet om hvorvidt dette er en god metode. Har ikke prøvd selv da jeg mangler både monoknapp og siste utgave av Hi-News platen.

mvh

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
277
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Det har jeg prøvd, men ved å koble kanalene i motfase på elementet. Fungerer greit det. Stereophile hadde også en artikkel engang (var det ikke Mickey tro?) om hvordan man sågar kan bruke multimeter på forsterkerutgangen for å objektifisere det ytterligere.

Mvh Vidar P

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
9.364
Torget vurderinger
1
FZ skrev:
Vidar P skrev:
1) Nei, det er et bevisst valg fra produsent at man utelater overhengsjustering. Det medfører at man får velge blant pu'er med en gitt avstand mellom monteringshull og stift; så det begrenser utvalget noe; men det er mer enn nok pu'er som passer, iallefall for meg. Det tar to minutter å frese ut slisser om man vil det; men det rapporteres om noe redusert lydkvalitet som følge av lavere mekanisk integritet i headshell, og endret resonanskarakteristikk.
Kjøper ikke helt den. ARO ble laget for Linn Troika med 3 punkts feste. That's it. Det er et produkt som IMO har noen vesentlige mangler, ved siden av manglende overhengsjustering har den heller ingen integrert lift, noe som gjør den lite brukervennlig.
At ikke Naim klarer å få samme "mekaniske integritet" i headshell og samme resonanskarakteristikk ved slissete hull er vel i tilfelle manglende interesse eller mangel på fagfolk til dette. I følge kilder som kjenner Naim godt har de ingen ansatte som har kunnskap eller interesse for å videreutvikle armen.
FZ: la det ligge. Det er ikke alltid nødvendig å komme med kritikk av ARO armen, selv om du har synspunkter på den. Det er litt som kabler: noen liker det!

bjornh, moderator

gut_man

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2004
Antall liker
3.183
Torget vurderinger
6
Svaret for alle som lurer på Azimuth er her; Adjust+ fra Dr. Feichert. Har akkurat satt opp og målt spilleren min. Skal lage en egen tråd om den. Dette er et must!!

ch

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.05.2007
Antall liker
1.479
Her er et par linker som forteller litt om hva Adjust + er. Interesssant lesning.

http://www.adjustplus.de/Download/Usermanual.pdf

http://support.adjustplus.de/viewtopic.php?f=2&t=11

Den siste viser hvordan azimut målinger påvirkes av VTA. Optimal setting av de to parametrene må sees i sammenheng.
Ikke uventet. Det kan også forklare den ulike oppfatning om viktigheten av VTA. Jeg har en teori om at korrekt azimut gir mindre sensitivitet til VTA. Eller sagt på en annen måte; hvis en hører store forskjeller på mindre endringer i VTA, kan det være et tegn på at azimut ikke er optimalt satt.
Til slutt en Audigon tråd om Adjust +.

http://www1.audiogon.com/cgi-bin/fr.pl?eanlg&1216675334

mvh

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
28.831
Torget vurderinger
27
Vidar P skrev:
Fosse skrev:
Nå skal ikke jeg spikke fliser, for det er ikke meningen Vidar P, men VTA går vel strengt tatt på forholdet mellom nål/cantilever og vinylen, og ikke på armens vinkel i forhold til sistnevnte.
Poenget mitt er at om man endrer stiftetrykket vil man endre VTA selv om man ikke hever eller senker armen. Dette på grunn av at kantileveret gir etter for økt trykk.
Det gjelder vel alle armer det Fosse? Aro er vel ikke noe særtilfelle i så måte.

FZ; du kan bare disse Aro så mye du vil. Ikke interessert i det der. Jeg velger arm med ørene, og føler ikke at jeg behøver å motivere mine valg overfor deg. Kan vi holde oss til topic nå?

Mvh Vidar P
Absolutt Vidar P, min kommentar var ment som en generell kommentar knyttet til vatringen, ikke kritikk av noe som helst.

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
460
Torget vurderinger
4
bjornh skrev:
FZ skrev:
Vidar P skrev:
1) Nei, det er et bevisst valg fra produsent at man utelater overhengsjustering. Det medfører at man får velge blant pu'er med en gitt avstand mellom monteringshull og stift; så det begrenser utvalget noe; men det er mer enn nok pu'er som passer, iallefall for meg. Det tar to minutter å frese ut slisser om man vil det; men det rapporteres om noe redusert lydkvalitet som følge av lavere mekanisk integritet i headshell, og endret resonanskarakteristikk.
Kjøper ikke helt den. ARO ble laget for Linn Troika med 3 punkts feste. That's it. Det er et produkt som IMO har noen vesentlige mangler, ved siden av manglende overhengsjustering har den heller ingen integrert lift, noe som gjør den lite brukervennlig.
At ikke Naim klarer å få samme "mekaniske integritet" i headshell og samme resonanskarakteristikk ved slissete hull er vel i tilfelle manglende interesse eller mangel på fagfolk til dette. I følge kilder som kjenner Naim godt har de ingen ansatte som har kunnskap eller interesse for å videreutvikle armen.
FZ: la det ligge. Det er ikke alltid nødvendig å komme med kritikk av ARO armen, selv om du har synspunkter på den. Det er litt som kabler: noen liker det!

bjornh, moderator
Det var da voldsomt til mobilisering. Først PM fra Høvdingen, dernest PM fra Vidar P og nå formaning fra deg.

Ja, ja. "Den klokeste gir seg" heter det. Så da får jeg vel gi meg da ;)

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
277
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Fosse skrev:
..Absolutt Vidar P, min kommentar var ment som en generell kommentar knyttet til vatringen, ikke kritikk av noe som helst.
.. og kommentaren var helt korrekt den Fosse. Opphenget vil jo gi litt etter. Men som Tony Soprano sier; what can you do. Gjør for ordens skyld oppmerksom på at jeg vaterer med arma senket på en LP.

For de som har flat topp på armbasen, og vil bruke vater for å se på VTA (og azimuth for dertil justerbare armer) så vil vel vekten av vateret ikke ha noe som helst betydning på stifttrykket vil jeg tro. Jeg målte iallefall like verdier med min digitale vekt med og uten vater på armbase.

Jeg er jo klar over at det er noen små, eh... potensielle inadekvatier i opplegget; men endog; hvordan måler man ellers VTA og azimuth enklere og mer presist? Jeg synes det er snedig jeg, og det med flat armbasetopp og medfølgende vater er en enkel, billig og god ide som kanskje burde vært brukt med flere armer?

Mvh Vidar P

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
277
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
ch skrev:
..Jeg har en teori om at korrekt azimut gir mindre sensitivitet til VTA. Eller sagt på en annen måte; hvis en hører store forskjeller på mindre endringer i VTA, kan det være et tegn på at azimut ikke er optimalt satt...
Interessante linker og teorier ch! Jeg tror faktisk jeg deler din oppfatning, basert på rene gjettinger riktignok.
Når det sies tidligere i tråden fra Boe at XV-1S er så ekstraordinært følsom på slikt, så vet jeg ikke helt om jeg klarer å se det. Den er følsom på downforce, men det er vel alle pu'er i større eller mindre grad. VTA har jeg prøvd litt forskjellig av med den, uten at det har avstedkommet særlig mer enn ørsmå kosmetiske nyanser... antakelig kun en anelse forskjellig HF frekvensgang?

Det er mulig jeg har blitt døvere med årene, men etterhvert som tiden går, og jeg får brukt flere og flere avtastere, så begynner det å se ut for meg som om dette med erkeoptimal finjustering ikke er så livsviktig for lydresultatet som man kan få inntrykk av, fra f.eks MF i Stereophile osv.
Så lenge offset, azimuth, VTA, overheng osv er sånn høvelig i orden (og det er spot-on med XV-1S i ARO, med alle mine protractorer), så vil jeg hevde at det er downforce som er den variabel som er viktigst jeg. Der finner man mer fundamentale forskjeller fra verdi til verdi, på viktige ting i lyden synes nå jeg.

Mvh Vidar P

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
460
Torget vurderinger
4
Det er helt riktig det ch sier lenger opp i tråden. Det er ikke uten grunn at Linn sier at riktig VTA for deres armer er at armen skal ligge helt horisontalt. Hvis den vinkles (heves/senkes) vil azimuth bli feil. Det er ikke mulig å justere azimuth på Linns armer. Deres teori er at en stiv, tight overføring er viktigere enn muligheten for disse justeringene.
VTA er også overdrevet IMO. Her spiller vi en masse skiver som er skåret med forskjellige skjærehoder rundt om i verden og som atpåtil har temmelig forskjellig tykkelse og så snakker man om hørbar forskjell på noen få tusendels tommer (lest i TAS en gang i tiden).
VTF og overheng er derimot parametre som kan optimaliseres en gang for alle og er ikke avhengig av skiva som ligger på tallerkenen.

FZ

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
277
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
FZ skrev:
..
VTA er også overdrevet IMO. Her spiller vi en masse skiver som er skåret med forskjellige skjærehoder rundt om i verden og som atpåtil har temmelig forskjellig tykkelse og så snakker man om hørbar forskjell på noen få tusendels tommer (lest i TAS en gang i tiden)...
Se der, da var vi jo enige om noe til sist allikevel da.

Mvh Vidar P

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
460
Torget vurderinger
4
Vidar P skrev:
Se der, da var vi jo enige om noe til sist allikevel da.

Mvh Vidar P
Vi har da vært såre enige om det meste i sentralens levetid vi. Men la oss ikke starte en diskusjon om hvorvidt vi er enige eller ikke, det blir for OT :)

FZ

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Antall liker
25
Torget vurderinger
5
Er det sant at du aldri har hørt ARO, FZ?

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
460
Torget vurderinger
4
toriamos skrev:
Helt sant. Har aldri sett en i levende live heller. De som har solgt ARO i Oslo (Norge?) har såvidt meg bekjent aldri hatt noen ARO på display.
Samme med Armageddon. Den måtte jeg kjøpe uhørt. Importøren hadde aldri solgt eller tatt inn noen før. Men den ble en success i mitt anlegg.....

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Antall liker
25
Torget vurderinger
5
FZ skrev:
toriamos skrev:
Helt sant. Har aldri sett en i levende live heller. De som har solgt ARO i Oslo (Norge?) har såvidt meg bekjent aldri hatt noen ARO på display.
Samme med Armageddon. Den måtte jeg kjøpe uhørt. Importøren hadde aldri solgt eller tatt inn noen før. Men den ble en success i mitt anlegg.....
Det var interessant. Har smakt på tanken om Armageddon jeg også (siden Lingo1 angivelig er så støyende) men er skeptisk - faktisk. Og så mister man 45rpm.

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
460
Torget vurderinger
4
toriamos skrev:
Det var interessant. Har smakt på tanken om Armageddon jeg også (siden Lingo1 angivelig er så støyende) men er skeptisk - faktisk. Og så mister man 45rpm.
Armageddon støyer også. Men ikke gjennom høyttalerne. Mekanisk brum er derimot hørbart. Som regel ganske svak, men i perioder høyere. Iflg. Naim brummer den mer når det er mye støy på nettet.....
Ut fra det jeg leser på Naim-forum er dette tilfelle også for mange av de andre apparatene Naim leverer....

break_in

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
21.07.2008
Antall liker
18
toriamos skrev:
FZ skrev:
toriamos skrev:
Jeg har enda ikke hatt noen problemer med min Lingo 1 i forhold til støy. Har brukt den sammen med forskjellige forsterkerløsninger og riaa'er, men ingenting... Kan sikkert være noen uheldige kombinasjoner der en kan få til dette, men hos meg til nå så har den vært støyløs.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
277
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Det er ikke den type støy du tenker på break_in; men en retrograd støy tilbake til strømnettet fra denne quartzgeneratoren og dens filter, som i følsomme anlegg kan medføre en noe redusert kvalitet på strømmen inn på de andre komponentene tilkoblet kursen. Uten at det har mye å gjøre med azimuth altså... :)

Mvh Vidar P

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
460
Torget vurderinger
4
Her er hva Julian Vereker (grunnlegger av Naim) sa om saken. Tror ikke han var helt på talefot med Ivor på den tiden...........
Du finner forøvrig mye mer om Lingo på Naim-forum, bl.a. hvordan du fjerner filteret.

Date: March 06, 1999 03:19 AM
Author: julian vereker
Subject: interference

Just a little re-cap, it is the mains input filter in the lingo that
seems to cause the problem, since it is not just enough to turn it
off, it needs to be unplugged. This also applies to the CD12 to a
greater extent - the difference here is quite shocking. julian

Date: March 10, 1999 02:28 AM
Author: julian vereker
Subject: filters

I have not delved into the whys, but when we were first forced to look
in detail at the EMC regs and the effects on our designs, we found
that the easy way to solve the mains borne interference was to use a
mains filter. However the effect on the sound quality was disasterous,
so we had to solve the problem at the source(s) inside the equipment.

A filter in one piece of equipment appears (electrically) across the
mains supply to the whole system.

As I have said before, the simple fact of plugging in a Lingo (or more
obviously) a CD12, one can clearly hear a degradation of the overall
musical performance - (not using either of those components).

In your system, one is discussing several choices which have obvious
contra-indications. The Lingo has the filter, the Valhalla is very
noisy, the Ekos is a gimbelled arm . . . (I have no home experience of
any of these products for at least ten years, but I do get to hear
them in the factory and at dealer's)

julian

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
277
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Dette er vel slik Vereker opplevde det i sine (Naim-) systemer på den tiden FZ. Er det slik i alle systemer? I ditt f.eks? Og hvor stor synes du effekten er?

Jeg kan si, som eier av Naim på den tiden og andre produsenters systemer før og senere mens jeg hadde Lingo1, at jeg personlig ikke var i stand til å høre noen nevneverdig kvalitetsforringelse av å koble Lingo1 inn i strømkursen. En anelse kanskje med Lingo1, ingenting whatsoever med Lingo2.

Mvh Vidar P

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
460
Torget vurderinger
4
Vidar P skrev:
Dette er vel slik Vereker opplevde det i sine (Naim-) systemer på den tiden FZ. Er det slik i alle systemer? I ditt f.eks? Og hvor stor synes du effekten er?
Nå er det ca. 8 år siden jeg hadde både Lingo og Armageddon, så det begynner å bli litt fjernt. Men husker jeg håpet at Lingo'en skulle være best fordi jeg syntes det var greit med Linn rund baut og det var på en måte tilbake til Basik PSU med en motor som ble styrt av nettfrekvensen. Sånn ble det ikke, pga. at jeg syntes Lingo'en degraderte lyden på anlegget når den var tilknyttet nettet. Hørte mye på LP12/Armageddon med og uten Lingo'en plugget i veggen og var ikke i tvil om at lyden ble degradert når støpslet var i. Husker det vel best som et litt grått slør + en noe mer grovkornet lyd. Og jeg syntes ikke det var vanskelig å høre forskjell. Så Lingo'en ble solgt.
Hadde jeg visst om mod'en med å fjerne filteret hadde jeg helt sikkert prøvd det, med det leste jeg først om mange år senere.
Det er vel tydelig at Linn gjorde noen grep med Lingo 2. Det er mange som skriver på nettet at den var en stor forbedring i forhold til ener'n.....

FZ

Edit:

Dette er hva Naim skriver på sin hjemmeside om Armageddon:

"Housed in a single, Hi-Cap style, extruded aluminium case, it contains a simple phase shift network. It does not use mains filters as we have found these to be sonically detrimental. (We came across one turntable supply that severely degraded the performance of several systems immediately it was plugged into the mains supply -- without being switched on or connected to anything!)"

Den PSU'en de skriver om er Lingo 1. Synes det er litt på kanten så lenge etter at Lingo1 ble erstattet av Lingo 2 å fortsette å bruke dette i reklamen.
(Det er forøvrig ikke Armageddon som er avbildet, men en Hi-cap. Armageddon har ikke den lysende Naim-logoen)

http://www.naim-audio.com/products/armageddon.html

break_in

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
21.07.2008
Antall liker
18
Vidar P skrev:
Det er ikke den type støy du tenker på break_in; men en retrograd støy tilbake til strømnettet fra denne quartzgeneratoren og dens filter, som i følsomme anlegg kan medføre en noe redusert kvalitet på strømmen inn på de andre komponentene tilkoblet kursen. Uten at det har mye å gjøre med azimuth altså... :)

Mvh Vidar P
Jeg mente type støy generert fra Lingo på strømnettet og videre til andre komponenter. Jeg har testet den jeg har som forøvrig er din tidligere Lingo 1 Vidar, og slik jeg husker det så har også du sverget på at denne ikke har skapt problemer for deg... ;). Jeg har brukt denne PSU'en på Meridian, Plinius og nå Ayon Sunrise forsterker. Har enda til gode å høre noen degradering av lyd hos meg.

Men uansett så er det kun et tidsspørsmål til Lingo 2 er på plass, og da skal jeg gjøre en sammenligning. Antar at det er en viss forbedring, men noe sier meg at den kommer i skyggen av Keel og Ekos SE. Men jeg blir gjerne positivt overasket. Når det gjelder Naim PSU'en så er den sikkert ok den, men i mitt hode så passer den bedre en pre keel spiller med sin mer "musikalske" spillestil :eek:... men det var nå min mening.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
277
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
break_in skrev:
Vidar P skrev:

Mvh Vidar P
Jeg mente type støy generert fra Lingo på strømnettet og videre til andre komponenter. Jeg har testet den jeg har som forøvrig er din tidligere Lingo 1 Vidar, og slik jeg husker det så har også du sverget på at denne ikke har skapt problemer for deg... ;). Jeg har brukt denne PSU'en på Meridian, Plinius og nå Ayon Sunrise forsterker. Har enda til gode å høre noen degradering av lyd hos meg.
Da er vi enige da break_in! Jeg hører heller ikke noen degradering, annet enn kanskje om jeg legger godviljen til, og legger på både moms og oms. Men selv da må jeg si at det er høyst tvilsomt.
Problemer har den IKKE skapt; Lingo er en suveren psu som er et så stort hopp opp for LP12 at jeg har ikke ord. En sann fryd er de. Imo.

Men dette er vel litt OT ift azimuth... ;)

Mvh Vidar P

break_in

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
21.07.2008
Antall liker
18
Vidar P skrev:
break_in skrev:
Vidar P skrev:

Mvh Vidar P
Da er vi enige da break_in! Jeg hører heller ikke noen degradering, annet enn kanskje om jeg legger godviljen til, og legger på både moms og oms. Men selv da må jeg si at det er høyst tvilsomt.
Problemer har den IKKE skapt; Lingo er en suveren psu som er et så stort hopp opp for LP12 at jeg har ikke ord. En sann fryd er de. Imo.

Men dette er vel litt OT ift azimuth... ;)

Mvh Vidar P
OT er det så kanskje neste oppfølging bør plasseres i en Linn tråd.

Boe

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.09.2005
Antall liker
1
Torget vurderinger
1
Vidar P skrev:
Jeg er jo klar over at det er noen små, eh... potensielle inadekvatier i opplegget; men endog; hvordan måler man ellers VTA og azimuth enklere og mer presist?

Mvh Vidar P
Veldig mange bruker ørene etter at overhang og offset er konstatert korrekt.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
277
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Boe skrev:
Vidar P skrev:
Jeg er jo klar over at det er noen små, eh... potensielle inadekvatier i opplegget; men endog; hvordan måler man ellers VTA og azimuth enklere og mer presist?

Mvh Vidar P
Tro det eller ei; det gjør jeg også. Jeg er jo blant de her inne som har promotert mest det at man skal fortrinnsvis bruke ørene som endelig fasit. Men jeg snakket om å måle ikke høre, og måle kan jeg ikke gjøre med ørene. Ikke med mine iallefall.

Mvh Vidar P

gut_man

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2004
Antall liker
3.183
Torget vurderinger
6
Vidar P skrev:
Boe skrev:
Vidar P skrev:

Mvh Vidar P
Tro det eller ei; det gjør jeg også. Jeg er jo blant de her inne som har promotert mest det at man skal fortrinnsvis bruke ørene som endelig fasit. Men jeg snakket om å måle ikke høre, og måle kan jeg ikke gjøre med ørene. Ikke med mine iallefall.

Mvh Vidar P
Ørene skal absolutt ikke undervurderes, men man famler ofte lenge og svaksynt. Øyemål har vist seg å være svært unøyaktig når man snakker om de små diamantene som vi holder på å fintune. Vidar, det finnes et meget godt måleredskap der ute. Ikke koster det skjorta heller. Adjust+ fra Feichert er svaret på alle problemer mht å faktisk se hva justeringene våre gjør med lyden. Få bekreftet lytteinntrykk. Jeg har f.eks tenkt å senke VTF på min XV-1s og foreta en ny frekvensmåling. Samme med VTF.. Det er klart at ørene kan høre forskjeller, men det er jo kjekt å faktisk kunne se hvor store forskjellene egentlig er på en målekurve. Mht. XV-1s og Azimuth, har jeg noe av den samme erfaringen som Boe med den. Jeg var egentlig fornøyd og trodde at alt var såre vel etter en nitidig justering med lupe og speil. Jeg opplever imidlertid en betydelig forbedring i lyden etter justeringene med Adjust+. Kan ikke annet enn å anbefale dette verktøyet på det varmeste! Rimelig enkelt er det i bruk også! Se mer på tråden jeg laget..

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Antall liker
4.912
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7
Jeg synes det er morro å "tweake" litt på vinylriggen, og instillingene.
Har hele tiden benyttet meg av forskjellige protractorer, og linet opp ihht. "boka"
Finjusteringer er alltid gjort med ørene :) Nå blir det spennende å få besøk av Adjust+, og se hvor feil jeg har hatt :eek:
;) Det er utrolig hvor små marginer det er snakk om ved oppsett av PU og arm, og hvor store innvirkninger selv små justeringer av azimuth, VTA, og VTF har å si for lyden og klangbalansen.

Boe

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.09.2005
Antall liker
1
Torget vurderinger
1
FallenA skrev:
;) Det er utrolig hvor små marginer det er snakk om ved oppsett av PU og arm, og hvor store innvirkninger selv små justeringer av azimuth, VTA, og VTF har å si for lyden og klangbalansen.
Amen - og det er utrolig tilfredstillende å høre en pickup avspille vinyl hvor instrumenter og evt. vokal blir gjengitt med den samme naturlig klangfarge som ditt eget instrument har i din egen stue.

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
460
Torget vurderinger
4
Er fremdeles litt skeptisk til dette med korrekt VTA. Hvis testplata til Feichert er på 180 grams vinyl og du spiller en 140 grams vinylplate senere, så er høyden til 140 grams skiva vesentlig lavere enn testskiva. 180 grams skiva veier ca. 30% mer og gitt at vinylen har samme egenvekt vil også høyden være 30% større. Da blir VTA'en feil for disse platene.
Mener også å ha fått med meg at skjærehodene rundt om ikke nødvendigvis skjærer med samme vinkel. Og da burde også VTA'en justeres iht. dette. Eller hva?
Nevner Feichert noe om dette i manualen?

Mulig dette blir flisespikkeri, men man snakker om hørbare forskjeller på helt marginale endringer.....

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
277
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
FZ skrev:
Er fremdeles litt skeptisk til dette med korrekt VTA. Hvis testplata til Feichert er på 180 grams vinyl og du spiller en 140 grams vinylplate senere, så er høyden til 140 grams skiva vesentlig lavere enn testskiva. 180 grams skiva veier ca. 30% mer og gitt at vinylen har samme egenvekt vil også høyden være 30% større. Da blir VTA'en feil for disse platene.
Mener også å ha fått med meg at skjærehodene rundt om ikke nødvendigvis skjærer med samme vinkel. Og da burde også VTA'en justeres iht. dette. Eller hva?
Enig; dette synes på meg som en gullkantet mulighet til å la justeringsnevrosene virkelig få gjødsel å gro på.

Mvh Vidar P

Gammeln

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.09.2007
Antall liker
43
Vidar P skrev:
FZ skrev:
Enig; dette synes på meg som en gullkantet mulighet til å la justeringsnevrosene virkelig få gjødsel å gro på.

Mvh Vidar P
Den som ønsker å ta VTA-justeringen helt ut har nok ingen andre alternativ enn å lytte seg fram til egne verdier for hver plate. Dette har vært kjent i årtier.
Vi andre nøyer oss med et kompromis. Da er kanskje Feichert-metoden enkel og grei?

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Antall liker
4.912
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7
Gammeln skrev:
Vidar P skrev:
FZ skrev:

Mvh Vidar P
Den som ønsker å ta VTA-justeringen helt ut har nok ingen andre alternativ enn å lytte seg fram til egne verdier for hver plate. Dette har vært kjent i årtier.
Vi andre nøyer oss med et kompromis. Da er kanskje Feichert-metoden enkel og grei?
Som regel må man finne et kompromiss, det gjelder jo også Azimuth (ettersom man ikke kan garantere 100% nøyaktighet på puene). Med Feichert Adjust+ så kan man jo sette VTA og Azimuth så nøyaktig som mulig. Kanskje bruke en 160g eller 180g som mal (hva har man mest av? f.eks)
Å justere mellom platene kan jo også være en mulighet om man vil ta den helt ut og har enkle muligheter for det.
Enkelte armer kan jo justere både VTA og VTF "on the fly".
Selv har jeg optimalisert PU/arm ved hjelp av protraktor, og finjustert etter øret. Det blir spennende å se hvordan dette er opp i mot Feicherts "anbefalinger" ;)

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
460
Torget vurderinger
4
Hadde jeg hatt en arm med mulighet for azimuth-justering hadde jeg nok vært fristet til å prøve Adjust+. Med Ekos'en er det ikke mulig å justere azimuth og dermed blir jo alt feil hvis man begynner å kåle med VTA'en siden disse to parametrene henger sammen.
Uansett, spennende å høre hva dere kommer fram til når dere sammenligner resultatet fra justering etter øret med resultatet iht. Feichert.

Boe

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.09.2005
Antall liker
1
Torget vurderinger
1
Vidar P skrev:
FZ skrev:
Er fremdeles litt skeptisk til dette med korrekt VTA.

Mvh Vidar P
Finnes ikke nevroser i denne hobbyen - bare gleder... :D

Tror kanskje jeg inntil videre forsøksvis konkluderer med - og jeg må skyte inn at jeg etterstreber å ha en humoristisk og for all del pragmatisk holdning til alle meninger om emnet :) - at 99,9% av vinylfantastene på planeten tar feil når det gjelder overhang, offset, azimuth, vtf, antiscating, vta, sra - i tillegg til god isolering av redskapene.

Det hadde jo vært fint hvis dere hadde rett - sånn at vi alle slapp å betale ekstrempriser for pickuper med allverdens justeringsbehov og armer med allverdens justeringsmuligheter - og hvem trenger vel en Feikert Adjust +??

Vi hadde en tråd her for en tid siden som kanskje sørget for at en Edge cd-spiller kan være tøff å få solgt på det norske bruktmarkedet en tid framover - kan min Graham Phantom B-44 komme til å lide samme skjebne etter dette?? :'(

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
12.023
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Boe skrev:
tøff å få solgt på det norske bruktmarkedet en tid framover - kan min Graham Phantom B-44 komme til å lide samme skjebne etter dette?? :'(
Byr 1 krone ;)

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
277
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Boe skrev:
- at 99,9% av vinylfantastene på planeten tar feil når det gjelder overhang, offset, azimuth, vtf, antiscating, vta, sra - i tillegg til god isolering av redskapene.
.. og den resterende 0.1% beskjeftiger seg med finjusteringer og atter finjusteringer, så nye finjusteringer og atter rejusteringer for hver eneste gang det dukker opp en ny justeringsremedie som er "mye bedre enn alle andre så langt" (og det hender rett som det er). Mens dine nevnte 99.9% som tar feil, bare justerer "godt nok" og bruker tiden sin til å spille plater. Kanskje?

Jeg vet hvilken gruppe jeg vil falle inn under iallefall. Bare for å sette finultraerkeoptimaliseringen i perspektiv.

Mvh Vidar P

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
460
Torget vurderinger
4
Boe skrev:
Det hadde jo vært fint hvis dere hadde rett - sånn at vi alle slapp å betale ekstrempriser for pickuper med allverdens justeringsbehov og armer med allverdens justeringsmuligheter - og hvem trenger vel en Feikert Adjust +??
Og jeg som har rota meg bort i en arm til 40k som det ikke går an å justere azimuth på, og en annen til 24k som er like håpløs ;D

Litt mer seriøst, Boe. Er du uenig i mine betraktninger over mhp VTA?

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Antall liker
4.912
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7
Av og til synes jeg at disse "finjusteringene" er noe av det som er morro med denne "hobbyen".
Man tweaker litt, og prøver å tyne ut det maximale med det man har til rådighet.
Med vinyl så er det så veldig lite som skal til. Og avstanden mellom Katastrofe til himmelrik er så veldig, veldig liten.
Om man får tak i et verktøy (som tross alt ikke koster skjorta), som gjør denne jobben enklere og kanskje mer presis, da ser jeg bare det som en fordel.
Det betyr jo ikke at man skal kutte bort den viktigste delen av hobbyen.... nemlig musikken. Men av og til gjør denne "evinnelige" tweakingen at man hører musikken "på ny"! :)

Topp Bunn