Politikk, religion og samfunn Ukraina..?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• B

Briern

Gjest
    Ser at mange politikere i vesten anklager at Russland har brutt folkeretten når det gjelder Krim. Krim var jo en del av Russland frem til KRUTSJOV forærte området til Ukraina. Ukraina var jo også en del av Sovjet fram til 1992. Folkeavstemmingen viste jo at folket på Krim ønsker seg tilbake til Russland. Det ble ikke utgytt blod så hvorfor våre politikere kaller det for brudd på folkeretten er en gåte. Har nevnt det før, men hva om det ble avholdt folkeavstemming i Jämtland og Herjedalen om de ønsket å bli nordmenn igjen. Hvis utfallet ble ja ville det da være brudd på folkeretten.

Sist redigert:
    D

Desillusjonert

Gjest

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.463
    Torget vurderinger
    2
    Rotenberg-brødrene har bygd seg speilbildekåker utenfor Moskva. Dette er et foto fra et dronopptak. Brødrene er bestiser md Putin, og drar nytte av det. Her hjemme ble det slutt på ekstremt ulik fordeling av samfunnets goder, etter innføring av sosialdemokratiet, og selv før vi fikk politiske partier av dagens modell, bestemte Stortinget seg for å kvitte seg med adelsprivilegiene.

I andre land er de ikke like heldige. Ironisk nok er det tidligere kommunistland som virkelig går i bresjen når det gjelder lederskap som vet å ta for seg. At Putin har gjort det samme burde ikke komme som noen overraskelse. I Moskva er en hovedkilde til trafikkork at gatene stenges fordi kortesjen til en eller annen privilegert person (og det behøver ikke være en politiker) skal få haste avsted mot sitt mål.

Rotenberg-brødrene har en haug andre praktboliger i Russland og andre land.
    (Brakkene i bakgrunnen er til arbeidsstokk og byggematerialer.)

B5I62ZLCYAA1FlF.jpg

Sist redigert:
    B

Briern

Gjest
    Klasseskillet øker i Norge. De rike har oppnådd store fordeler med fjerning av arveavgift samt betydelig reduksjon i formuesskattesatsen. Samtidig er selskapsskatten utrolig gunstig i Norge. Jeg vet ikke hvor mange milliardærer Norge har i dag, men det er et betydelig antall. Storparten bor også i rike kommuner som ikke har eiendomsskatt. Det er et tankekors at eiendomsskatten i dag er 7 ganger større enn det arveavgiften noensinne utgjorde. Og den innføres i flere fattige kommuner.
    Uføre har derimot fått hardere betingelser og minst 25000 av dem har fått mindre utbetalt som følge av uførereformen.

Røkke fulgte vel heller ikke lov og regler hundre prosent borte i USA da han etablerte seg med fiskebåt, amerikansk kjøl og resten på verft i Norge. Telenor betalte 600 millioner til en milliardærdatter bort i Langtvekkistan, så det ser ut som de rike tilpasser seg makteliten, uansett hvor i verden de befinner seg. Dette gjelder både selskap og privatpersoner.

Bushfamilien og Dick Cheney er klare eksempler der politisk makt og kapitalistisk innflytelse går hånd i hånd. Putin gjør det samme, men han vil vel ikke falle i unåde hos eliten i sitt hjemland. Rikfolk er vel ikke de mest patriotiske og blir i Russland, som i Norge og resten av verden tilgodesett med fordeler på bekostning av den vanlige mann og kvinne. I Norge betales 80 prosent av skatter og avgifter av lønnsmottakere og pensjonister, det sier vel det meste.

D

Desillusjonert

Gjest
    Klasseskillet øker i Norge. De rike har oppnådd store fordeler med fjerning av arveavgift samt betydelig reduksjon i formuesskattesatsen. Samtidig er selskapsskatten utrolig gunstig i Norge. Jeg vet ikke hvor mange milliardærer Norge har i dag, men det er et betydelig antall. Storparten bor også i rike kommuner som ikke har eiendomsskatt. Det er et tankekors at eiendomsskatten i dag er 7 ganger større enn det arveavgiften noensinne utgjorde. Og den innføres i flere fattige kommuner.
    Uføre har derimot fått hardere betingelser og minst 25000 av dem har fått mindre utbetalt som følge av uførereformen.

Røkke fulgte vel heller ikke lov og regler hundre prosent borte i USA da han etablerte seg med fiskebåt, amerikansk kjøl og resten på verft i Norge. Telenor betalte 600 millioner til en milliardærdatter bort i Langtvekkistan, så det ser ut som de rike tilpasser seg makteliten, uansett hvor i verden de befinner seg. Dette gjelder både selskap og privatpersoner.

Bushfamilien og Dick Cheney er klare eksempler der politisk makt og kapitalistisk innflytelse går hånd i hånd. Putin gjør det samme, men han vil vel ikke falle i unåde hos eliten i sitt hjemland. Rikfolk er vel ikke de mest patriotiske og blir i Russland, som i Norge og resten av verden tilgodesett med fordeler på bekostning av den vanlige mann og kvinne. I Norge betales 80 prosent av skatter og avgifter av lønnsmottakere og pensjonister, det sier vel det meste.
    Sammenligner du Røkke med Putin???

B

Briern

Gjest

Sammenligner du Røkke med Putin???
    Nei, men du liker jo å se på Putin som en eneveldig hersker og folk med mye penger bruker også få det som de vil, så sett fra ditt synspunkt er det sikkert mange likhetstrekk mellom Putin og Røkke. Jeg ser det iallfall ikke.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Det er et tankekors at eiendomsskatten i dag er 7 ganger større enn det arveavgiften noensinne utgjorde. Og den innføres i flere fattige kommuner.
    Du har en eiendommelig måte å regne på.

Arveavgiften lå på mellom 6-15% på summer over fribeløpet.
    Eiendomsskatten ligger vel stort sett rundt er par-tre promille (av ligningsverdi) i de kommunene som har innført den.

D

Desillusjonert

Gjest
    Nei, men du liker jo å se på Putin som en eneveldig hersker og folk med mye penger bruker også få det som de vil, så sett fra ditt synspunkt er det sikkert mange likhetstrekk mellom Putin og Røkke. Jeg ser det iallfall ikke.
    Så Putin er IKKE en eneveldig hersker (les: dikatator)? Han er vel til alt overmål demokratisk valgt uten noen form for påvirkningskraft?
    Du må gjerne forklare meg hvor mange land Røkke bestemmer over og hvilken makt han har til å påvirke verdensfreden, siden du sammenligner mener jeg...?

B

Briern

Gjest
    Det er et tankekors at eiendomsskatten i dag er 7 ganger større enn det arveavgiften noensinne utgjorde. Og den innføres i flere fattige kommuner.
    Du har en eiendommelig måte å regne på.

Arveavgiften lå på mellom 6-15% på summer over fribeløpet.
    Eiendomsskatten ligger vel stort sett rundt er par-tre promille (av ligningsverdi) i de kommunene som har innført den.
    Jeg mente beløpsmessig totalt. Og innbetalt eiendomsskatt bare øker jevnt og trutt fordi flere kommuner innfører denne Min måte og regne på er vel ikke så eiendommelig, staten tapte vel 7 milliarder ved å fjerne arveavgiften. Dette ga også kommunene muligheten til å øke eiend.sk. At innbetalt eiendomsskatt pr idag er ca 50 milliarder er vel ikke så usannsynlig. Men, du kan jo ringe statistisk sentralbyrå, de har sikkert mere eksakte tall.

Røkke er selvfølgelig ingen eneveldig hersker, men han fridde fælt til AP og hadde kontakt med den politiske eliten i Norge. Han fikk vel også litt igjen for det, har ikke næringslivet ganske brukbare tilskuddordninger og gunstige avskrivningsregler. Du må bare arrestere meg og putte meg i gapestokken hvis jeg er helt på jordet.

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.873
    Den våpenhvileavtalen var ikke mye verdt.

noruego

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Antall liker
    7.903
    Ser at mange politikere i vesten anklager at Russland har brutt folkeretten når det gjelder Krim. Krim var jo en del av Russland frem til KRUTSJOV forærte området til Ukraina. Ukraina var jo også en del av Sovjet fram til 1992. Folkeavstemmingen viste jo at folket på Krim ønsker seg tilbake til Russland. Det ble ikke utgytt blod så hvorfor våre politikere kaller det for brudd på folkeretten er en gåte. Har nevnt det før, men hva om det ble avholdt folkeavstemming i Jämtland og Herjedalen om de ønsket å bli nordmenn igjen. Hvis utfallet ble ja ville det da være brudd på folkeretten.
    Hvis det at Putins annektering av Krim er et eklatant brudd på folkeretten fremstår som en gåte for deg, så burde vel det å lese og forstå folkeretten være et greit sted å begynne for å nøste noen tråder slik at mysteriet kan løses.

B

Briern

Gjest
    Hvis det at Putins annektering av Krim er et eklatant brudd på folkeretten fremstår som en gåte for deg, så burde vel det å lese og forstå folkeretten være et greit sted å begynne for å nøste noen tråder slik at mysteriet kan løses.
    Nei, jeg kan ikke si at det er brudd på folkeretten. Se de to siste setninger du siterer her. Fortelle meg også hvorfor jeg tar feil.

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Der forsvarsutgiftene blant NATO land har gått jevnt og trutt nedover siden 2007, året før Putin invaderte Georgia, så har Russlands forsvarbudsjett tredoblet seg i samme periode.
    Her kan det være på sin plass med en illustrasjon. Fra Washington Post.

Vis vedlegget 305561
    Selv om den ikke illustrer et eneste av de mange gode poengene i den artikkelen jeg linket til (som jeg formoder du dermed ikke har lest?), eller innlegget mitt for den saks skyld, så er jeg enig i at denne også er en fin illustrasjon. Den illustrerer veldig klart hvem det er som i hovedsak tar regningen for vår kollektive sikkerhet.
    Kjære Noruego, den forteller det du ser av grafen, nemlig at USA bruker desidert mest penger på krig og opprusting. Det er jo bare vås og vise til Georgia. Få bort skylappene og innrøm at USA lever og ånder for krig. De burde vært kastet ut av Europa snarest fordi de bare steller i stand et evig helvete for oss som bor her. Kan de bare ikke for en gangs skyld krige i egne farvann og slutte og utnytte naive regjeringer i Europa.
    Det er jaggu en god del denne figuren ikke sier noe om også. USA har f.eks. et profesjonelt forsvar. Rekruttering betinger lønnskostnader som tillater at mannskapene og deres familier kan brødfø seg selv. lønnsnivået er selvsagt langt under det profesjonelle soldater har her i landet. Men hva slags lønnsnivå tror du en russisk eller en kinesisk vernepliktig har? Lista over kostnadsmessige forskjeller mellom USA og Russland/Kina kunne sikkert fylt en hel tråd. Målt i hva slags trussel de tre maktene utgjør for sine naboland er neppe slik det ser ut etter et overfladisk blikk på stolpediagrammet.

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.463
    Torget vurderinger
    2
    ^Interessant teori. Her har du et liggende stolpediagram.

carriers-2014.jpg

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.225
    Torget vurderinger
    1
    Selv om den ikke illustrer et eneste av de mange gode poengene i den artikkelen jeg linket til (som jeg formoder du dermed ikke har lest?), eller innlegget mitt for den saks skyld, så er jeg enig i at denne også er en fin illustrasjon. Den illustrerer veldig klart hvem det er som i hovedsak tar regningen for vår kollektive sikkerhet.
    Kjære Noruego, den forteller det du ser av grafen, nemlig at USA bruker desidert mest penger på krig og opprusting. Det er jo bare vås og vise til Georgia. Få bort skylappene og innrøm at USA lever og ånder for krig. De burde vært kastet ut av Europa snarest fordi de bare steller i stand et evig helvete for oss som bor her. Kan de bare ikke for en gangs skyld krige i egne farvann og slutte og utnytte naive regjeringer i Europa.
    Det er jaggu en god del denne figuren ikke sier noe om også. USA har f.eks. et profesjonelt forsvar. Rekruttering betinger lønnskostnader som tillater at mannskapene og deres familier kan brødfø seg selv. lønnsnivået er selvsagt langt under det profesjonelle soldater har her i landet. Men hva slags lønnsnivå tror du en russisk eller en kinesisk vernepliktig har? Lista over kostnadsmessige forskjeller mellom USA og Russland/Kina kunne sikkert fylt en hel tråd. Målt i hva slags trussel de tre maktene utgjør for sine naboland er neppe slik det ser ut etter et overfladisk blikk på stolpediagrammet.

B

Briern

Gjest
    Bare en liten påminnelse:

Fortsatt løgner om Kosovo-krigen
    NORSKE myndigheter fortsetter løgnene om krigen på Balkan. I en ny rapport om Norges rolle i krigen kalles det ikke engang for en krig, men en "krisehåndtering". Bombing av sivile framstilles som et PR-problem.
    Natos bomber utløste en massefordrivelse av av flyktninger og forsterket den katastrofen krigen offisielt skulle forhindre.
    Rapporten "Kosovo-krisen: Nasjonal rapport" er laget av Forsvarsdepartementet, Forsvarets Overkommando og Utenriksdepartementet.
    Tilsvarende rapporter i andre Nato-land er langt mer kritiske, ifølge Amnesty International.
    Norge var for første gang på 50 år som aktiv part i en krig - en angrepskrig mot Jugoslavia.
    Rapporten kaller ikke engang krigen for en krig, men "krisehåndtering" og "tvangsdiplomati".
    I en rekke tilfeller bombet Nato sivile mål, blant annet skoler, sykehus, boliger og flyktningeleire - til og med en base for sine allierte i UCK-geriljaen.
    Ett eksempel på bombing av sivile, er bombinga av TV-stasjonen i Beograd der 16 mennesker ble drept.
    Amnesty kaller dette en krigsforbrytelse.
    Rapporten omtaler dette som et problem knyttet til mediehåndteringen. Det samme gjelder bruken av utarmet uran, "feilbombing" og klasebomber.

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.873
    Bare en liten påminnelse:

Fortsatt løgner om Kosovo-krigen
    NORSKE myndigheter fortsetter løgnene om krigen på Balkan. I en ny rapport om Norges rolle i krigen kalles det ikke engang for en krig, men en "krisehåndtering". Bombing av sivile framstilles som et PR-problem.
    Natos bomber utløste en massefordrivelse av av flyktninger og forsterket den katastrofen krigen offisielt skulle forhindre.
    Rapporten "Kosovo-krisen: Nasjonal rapport" er laget av Forsvarsdepartementet, Forsvarets Overkommando og Utenriksdepartementet.
    Tilsvarende rapporter i andre Nato-land er langt mer kritiske, ifølge Amnesty International.
    Norge var for første gang på 50 år som aktiv part i en krig - en angrepskrig mot Jugoslavia.
    Rapporten kaller ikke engang krigen for en krig, men "krisehåndtering" og "tvangsdiplomati".
    I en rekke tilfeller bombet Nato sivile mål, blant annet skoler, sykehus, boliger og flyktningeleire - til og med en base for sine allierte i UCK-geriljaen.
    Ett eksempel på bombing av sivile, er bombinga av TV-stasjonen i Beograd der 16 mennesker ble drept.
    Amnesty kaller dette en krigsforbrytelse.
    Rapporten omtaler dette som et problem knyttet til mediehåndteringen. Det samme gjelder bruken av utarmet uran, "feilbombing" og klasebomber.
    Bare en liten påminnelse: 23.000 kosovoabanere drept. 528 serbere drept.

D

Desillusjonert

Gjest
    Røkke er selvfølgelig ingen eneveldig hersker, men han fridde fælt til AP og hadde kontakt med den politiske eliten i Norge. Han fikk vel også litt igjen for det, har ikke næringslivet ganske brukbare tilskuddordninger og gunstige avskrivningsregler. Du må bare arrestere meg og putte meg i gapestokken hvis jeg er helt på jordet.
    Gud hjelpes...ja, du er på jordet!
    Å fri til den politiske eliten er ikke ulovlig. Man kan mislike det og moralsk sett så kan det sikkert diskuteres, men det er fremdeles ikke ulovlig.
    Å sette uskyldige i fengsel, ta deres penger, ta felleskapets penger, kneble politiske motstandere ved enten fengsel eller vold er faktisk ulovlig!
    Hadde du vært i Russland, så er nok sjansen stor for at du faktisk kunne blitt satt i gapestokk og jeg hadde nok ikke hindret det...

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.873
    Tja, tror det var nrk som nylig viste intervju med fire tidligere markante opposisjonelle til og kritikere av Putin. De hadde alle med kort tids mellomrom fått offentliggjort videoer som i hemmelighet hadde blitt filmet mens de hadde sex. Faktisk med samme jenta. De fortalte alle den samme historien, hvordan de hadde blitt forført, ytmyket og derigjennom effektivt satt ut av spill. De fortalte med et skjevt smil hvordan de hadde gått i den klassiske sexfella, og mistet all innflytelse.

De var likevel heldige. For noen uker siden intervjueet de en kritisk journalist, som viste fram en vegg med bilder av tidligere kolleger, som alle hadde blitt drept på ulike vis. Da hun begynte hang det to bilder der, nå var det åtte. Hun regnet det ikke som usannsynlig at hennes bilde kom til å havne der en gang. Men hvis ingen gjorde noe for å få et bedre Russland blir det i alle fall ikke bedre, så hun kom til å fortsette sin gjerning.

decibelius

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.12.2007
    Antall liker
    1.679
    Sted
    Bislett
    Putin går for en 24 karats giga-statue på den røde plass, men oppnår neppe sitt mål.

4-25-09_Red_Square_in_Moscow.jpg

D

Desillusjonert

Gjest
    Å fri til den politiske eliten er ikke ulovlig. Man kan mislike det og moralsk sett så kan det sikkert diskuteres, men det er fremdeles ikke ulovlig.
    Å sette uskyldige i fengsel, ta deres penger, ta felleskapets penger, kneble politiske motstandere ved enten fengsel eller vold er faktisk ulovlig!
    Hadde du vært i Russland, så er nok sjansen stor for at du faktisk kunne blitt satt i gapestokk og jeg hadde nok ikke hindret det...
    Selvfølgelig er det ikke bra det du viser til, men gud hjelpe meg, det sitter mange uskyldige på Guantanamo. De har vært utsatt for daglig vanntortur i årevis. Mange bukker under og tilstår. Dette er ditt elskede forjettede land. Velbekomme. Hvis du ikke har andre argumenter å komme med at jeg er helt på jordet så kan du spare skytset til senere anledninger.

Og blande politikk og business er en uting, der er vi faktisk enig. Ikke dårlig bare det.
    Så du skjønner ikke at det går ann å ha to tanker i hodet samtidig?
    Bare fordi jeg misliker Putins lederstil og måten han fører Russland tilbake til steinalderen på, så betyr ikke det at jeg liker eller godtar USA's måter å behandle krigsfanger og "terrorister" på! Jeg misliker MYE ved USA, men det er også mye jeg liker. I motsetning til Putin, som ikke har et eneste trekk ved seg jeg liker. Jeg misliker Guantanamo like sterkt som deg, og jeg misliker Putin og hans styresett. Men det kan virke som noen er så hellige for deg at ingen argumenter biter.
    Om dette var det eneste argumentet du hadde, så tapte du nettopp denne debatten så det sang!

D

Desillusjonert

Gjest
    Hva med vanntortur som dine venner bedriver. Er det ikke ulovlig? Er det verdig et demokrati at det har sittet fanger i årevis på Guantanamo uten rettergang og daglig tortur. Det er med andre ord helt i orden så lenge det er USA. CIA har et utall av fengsler sredd utover kloden, gud vet hvor mange som lider der, de har kanskje til og med en gapestokk, men det er vel ikke så hensiktsmessig, vanntortur er mer effektivt, ikke sanr?
    Du var litt treg med å slette innlegget ditt, jeg har allerede svart...
    Og din enkle logikk med at "andre er verre, så da er det ok" er så barnehage at jeg får ståpels!

B

Briern

Gjest
    Selvfølgelig er det ikke bra det du viser til, men gud hjelpe meg, det sitter mange uskyldige på Guantanamo. De har vært utsatt for daglig vanntortur i årevis. Mange bukker under og tilstår. Dette er ditt elskede forjettede land. Velbekomme. Hvis du ikke har andre argumenter å komme med at jeg er helt på jordet så kan du spare skytset til senere anledninger.

Og blande politikk og business er en uting, der er vi faktisk enig. Ikke dårlig bare det.
    Bare fordi jeg misliker Putins lederstil og måten han fører Russland tilbake til steinalderen på, så betyr ikke det at jeg liker eller godtar USA's måter å behandle krigsfanger og "terrorister" på! Jeg misliker MYE ved USA, men det er også mye jeg liker. I motsetning til Putin, som ikke har et eneste trekk ved seg jeg liker. Jeg misliker Guantanamo like sterkt som deg, og jeg misliker Putin og hans styresett. Men det kan virke som noen er så hellige for deg at ingen argumenter biter.
    Om dette var det eneste argumentet du hadde, så tapte du nettopp denne debatten så det sang!
    Nei, etter å ha lest dine innlegg så trodde jeg ikke det var mulig.Riktig gjettet, to tanker.

D

Desillusjonert

Gjest

Nei, etter å ha lest dine innlegg så trodde jeg ikke det var mulig.Riktig gjettet, to tanker.
    Og det var motargumentet? ;)

B

Briern

Gjest

Og det var motargumentet? ;)
    Egentlig ikke, men nå syns jeg du kjeder meg. Kos deg med ståpelsen din. Småbarn har mange gleder.

noruego

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Antall liker
    7.903
    Nei, jeg kan ikke si at det er brudd på folkeretten. Se de to siste setninger du siterer her. Fortelle meg også hvorfor jeg tar feil.
    Fordi det finnes etablerte internasjonale normer og standarder for hvilke prosedyrer som må følges for at en folkeavstemming om endring av internasjonalt annerkjente grenser skal kunne godkjennes som gyldig. Disse standardene er nedfelt i både traktatform (og dermed juridisk bindende for dem som har ratifisert disse) eller i form av internasjonale forpliktelser (og dermed politisk bindende ved tilslutning). Eksempler på de første er diverse FN eller Europaråds-traktater, og på de andre har vi rekken av OSSE-forpliktelser. I tillegg kommer naturligvis rekken av andre bi- eller multilaterale avtaler et land har underskrevet, slik som 1994-avtalen hvor Russland offisielt forpliktet seg til å respektere Ukrainas suverenitet mot at landet overga sitt atomvåpenarsenal. Som medlem av FN, OSSE og Europarådet har Russland akseptert både juridisk og politisk bindende standarder for når en folkeavstemmingsprosess har oppfylt tilstrekkelig av disse standardene for å ha demokratisk legitimitet. Disse standardene omhandler alt fra at folkeavstemmingen må være i henhold til nasjonal lovgivning og definisjon av stemmerett til forpliktelsen om internasjonal, uavhengig observasjon. Dette bare for å nevne noen slike standarder. Folkeavstemmingen på Krim oppfylte ingen av disse standarder eller kriteria som kreves for at både prosess og utfall skulle ha noen som helst kredibilitet eller legitimitet.

Bare fordi Putin invaderte Krim med sine spesialstyrker og med makt tok over de lovlig valgte institusjoner og organiserte en "folkeavstemming", så er jo bare tanken på at noen, som du, i ditt hode likestiller denne "folkeavstemmingen" med folkeavstemminger i henhold til internasjonale standarder og forpliktelser, som den i Montenegro i 2006 elller Skottland i fjor, absurd, og i beste fall et uttrykk for "villet ignoranse".

Men du ser kanskje ikke noen vesensforskjell mellom en vitenskapelig gjennomført spørreundersøkelse og mentometer-"målingene" på Holmgang heller?

PS Serbia gjorde ellers en taktisk bommert da de ba ICJ vudere hvorvidt Kosovos UDI var i strid med internasjonal rett. ICJ kunne naturligvis bare vurdere den ordlyd de var bedt om å vurdere og kom derfor rimeligvis til den konklusjon at erklæringen som sådan ikke brøt med internasjonale standarder eller lov. Så til ditt eksempel fra Jämtland og Herjedalen. Uten å kjenne til hva den svenske lovgivningen spesifikt sier på området, så er det sannsynligvis ikke ulovlig om de lokale styresmakter der skulle organisere en "folkeavstemming" om uavhengighet. Det er heller ikke ulovlig som sådan om de folkevalgte representanter der skulle forfatte en erklæring om at månen er laget av ost. I begge tilfeller ville disse handlingene imidlertid verken ha legitimitet eller gyldighet utover å representere en uformell spørreundersøkelse og en erklæring uten relevans eller status da de ikke har legitimite fullmakter (eller evne for den del) til å gjennomføre den.

Sist redigert:

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.873
    Den favner bredt denne Ukraina-tråden...

B

Briern

Gjest
    Leste et interessant innlegg i dagens "Nordlys", forfattet av Bjørn Nistad, doktor i russisk historie. Bl.a. mener han, sitat: " Borgerkrigen i Ukraina har ført til tusenvis av døde og sårede og enorme materielle ødeleggelser. Var det umoralsk av Putin å støtte det østukrainske opprøret og bruke det til å fremme egne geopolitiske interesser? Svaret må være nei" Sitat slutt. Ham nener også videre at statskuppet mot Viktor Janukovitsj og opprettelsen av et russiskfiendtlig regime i Ukraina tvang Putin og den russiske ledelsen til å handle. Dersom det russiskfiendtlige regimet hadde fått konsolidere seg, ville det ikke bare ha innledet en undertrykkelses- og ukrainifiseringspolitikk mot befolkningen i Øst-Ukrina, slik det viste ved vedtaket om å frata russisk stillingen som regionalt språk. Det ville trolig også ha meldt Ukraina inn i Nato. Dette ville ha kunnet resultere i utplassering av amerikanske atomraketter på ukrainsk territorium, slik at Russland ble forsvarsløst mot et kjernefysisk angrep. Han mener videre at ingen ansvarlig russisk ledelse kunne unnlate å reagere på en slik trussel - like lite som amerkanerne kunne akseptere forsøket på å utplassere sovjetiske atomraketter på Cuba i 1962.

noruego

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Antall liker
    7.903
    Har nettopp fått inn ubekreftede meldinger om over tusen drepte i Debaltsevo etter at de russisk-støttede separatistene innledet en stormintensiv etter, og i klart brudd med, Minsk II Avtalens våpenhvile tredde i kraft.

D

Desillusjonert

Gjest
    Leste et interessant innlegg i dagens "Nordlys", forfattet av Bjørn Nistad, doktor i russisk historie. Bl.a. mener han, sitat: " Borgerkrigen i Ukraina har ført til tusenvis av døde og sårede og enorme materielle ødeleggelser. Var det umoralsk av Putin å støtte det østukrainske opprøret og bruke det til å fremme egne geopolitiske interesser? Svaret må være nei" Sitat slutt. Ham nener også videre at statskuppet mot Viktor Janukovitsj og opprettelsen av et russiskfiendtlig regime i Ukraina tvang Putin og den russiske ledelsen til å handle. Dersom det russiskfiendtlige regimet hadde fått konsolidere seg, ville det ikke bare ha innledet en undertrykkelses- og ukrainifiseringspolitikk mot befolkningen i Øst-Ukrina, slik det viste ved vedtaket om å frata russisk stillingen som regionalt språk. Det ville trolig også ha meldt Ukraina inn i Nato. Dette ville ha kunnet resultere i utplassering av amerikanske atomraketter på ukrainsk territorium, slik at Russland ble forsvarsløst mot et kjernefysisk angrep. Han mener videre at ingen ansvarlig russisk ledelse kunne unnlate å reagere på en slik trussel - like lite som amerkanerne kunne akseptere forsøket på å utplassere sovjetiske atomraketter på Cuba i 1962.
    "- Jeg synes Vladimir Putin er en fin fyr og en sympatisk politiker som har reddet Russland. Det er jeg ikke redd for å si. Men fordi jeg mener det, får jeg ikke jobb i Norge, sier Bjørn Ditlef Nistad til Dagbladet."
    "Nå vurderer han å ta med seg sin øst-ukrainske kjæreste og flytte til Russland.
    - Jeg føler meg som en sovjetisk dissident i Norge. Jeg har ingen framtid i Norge, sier han."
    - Jeg synes Putin er en fin fyr - nyheter - Dagbladet.no

Nuja...

B

Briern

Gjest
    Har nettopp fått inn ubekreftede meldinger om over tusen drepte i Debaltsevo etter at de russisk-støttede separatistene innledet en stormintensiv etter, og i klart brudd med, Minsk II Avtalens våpenhvile tredde i kraft.
    Du bør nok vente til de blir bekreftet. En mann som nekter folk å snakke sitt morsmål og fratar dem opptjent pensjon uten videre er absolutt ikke til å stole på. Hadde ikke russerne forsynt Porosjenkos ofre med mat og annet nødhjelp så hadde nok antall dødsofre vært betydelig høyere. Prorusserne unngår å skyte på sine egne, så det er vel ikke så usannsynlig at blant de minst 6000 drepte så langt er nok kuppgeneralen ansvarlig for de fleste dødsfall.

B

Briern

Gjest
    "- Jeg synes Vladimir Putin er en fin fyr og en sympatisk politiker som har reddet Russland. Det er jeg ikke redd for å si. Men fordi jeg mener det, får jeg ikke jobb i Norge, sier Bjørn Ditlef Nistad til Dagbladet."
    "Nå vurderer han å ta med seg sin øst-ukrainske kjæreste og flytte til Russland.
    - Jeg føler meg som en sovjetisk dissident i Norge. Jeg har ingen framtid i Norge, sier han."
    - Jeg synes Putin er en fin fyr - nyheter - Dagbladet.no

Nuja...
    Kjenner du han personlig siden du er så bombastisk i din sjikane av en Putinsom har et utrolig ansvar hvilende på sine skuldre. Han er en dyktig forhandler og Minsk avtalen ble vel ikke så ille for russerne. Ser at enkelte her på tråden har kommentert også høyden hans. Mannen har imidlertid sort belte i karate så hvis fettklumpen Porosjenko skulle prøve seg så er vel resultatet gitt på forhånd.
    Det virker også som du godter deg over at Nistad blir utsatt for yrkesforbud pga sine politiske ytringer. Ytringsfriheten i vest gjelder bare dersom du jatter med den almenne hop.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn