Politikk, religion og samfunn Ukraina..?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.881
    Det er bare å holde seg hjemme. Vi har da vår andel NAVere vi også...

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.881
    Er det bare jeg som har tro på fremtiden og kjøper meg ny båt...? :cool:
    Jeg har tro, holder på med et hyttevedsjøenprosjekt. Spørsmålet er om støyen fra de nye jagerne blir sjenerende...

Fjernis 2.0

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.02.2015
    Antall liker
    316
    Nok en dårlig stråmann. Russland har heller ikke ratifisert klaseammunisjonkonvensjonen og har brukt klasebomber flittig i Tsjetsjenia og Georgia.
    Dette skjer i dag i Jemen og det skjer i Ukraina fra de ukrainske styrkene, hvor er kritikken?
    “Considering that they [Ukrainian forces] are already using cluster munitions, illegal weapons, such as phosphorus, and bombardment on civilian areas, you have to wonder exactly what it is that they could possibly send that would make any difference,” said Kelley
    PressTV-Ukrainian army ‘uses US cluster bombs’

Så kommer det barnslige som stråmann. ip adresse og betalt fra Russland.

Sannheten er at dere støtter et ulovlig kupp i et land, så kan dere kom med alle de unnskyldningene dere vil.

S

Slubbert

Gjest
    Sannheten er at denne tråden handler om alt annet enn det som foregår i Ukraina, den danner som så ofte ellers bare et bakteppe for gnisninger mellom et provestlig kontra et antivestlig politisk grunnsyn. Og det antivestlige er som alltid representert ved ytre venstre (de som mener at kommunisme er en god idé og åpne økonomier er roten til alt vondt) og ytre høyre (de som mener at nasjonalisme er en god idé og åpne grenser er roten til alt vondt). De fleste andre synes at livet i vesten er ganske bra.

Ellers mener jeg all bruk av klasevåpen er kritikkverdig, uansett om det er Russland, USA eller noen andre som slipper dem.

PS: Kilden din (PressTV) er en statskanal i Iran. Sist jeg sjekket var vel ikke du den som stoler mest på islamistiske regimer.

Sist redigert:

Fjernis 2.0

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.02.2015
    Antall liker
    316
    Sannheten er at denne tråden handler om alt annet enn det som foregår i Ukraina, den danner som så ofte ellers bare et bakteppe for gnisninger mellom et provestlig kontra et antivestlig politisk grunnsyn. Og det antivestlige er som alltid representert ved ytre venstre (de som mener at kommunisme er en god idé og åpne økonomier er roten til alt vondt) og ytre høyre (de som mener at nasjonalisme er en god idé og åpne grenser er roten til alt vondt). De fleste andre synes at livet i vesten er ganske bra.

Ellers mener jeg all bruk av klasevåpen er kritikkverdig, uansett om det er Russland, USA eller noen andre som slipper dem.

PS: Kilden din (PressTV) er en statskanal i Iran. Sist jeg sjekket var vel ikke du den som stoler mest på islamistiske regimer.
    Så går vi på personen igjen, likte den vridningen din med at du tok med ytre høyre fordi du vet jeg ikke er på venstresiden, du skal få pluss for den, men man er heller ikke på ytterst høyre fordi man er nasjonalist, det var faktisk ganske vanlig å være glad i landet og sin egen befolkning frem til 80- tallet.

Poengene jeg har lagt frem er at den demokratiske valgte presidenten måtte rømme landet på grunn av et ulovlig kupp med god støtte fra vesten, når man ser hva USA gjør og har gjort så blir det litt latterlig at dere kommer med homolover i Russland for å bevise at Russland har mesteparten av skylden i konflikten.

Her er det fra BBC at Ukrainske myndigheter bruker klasebomber:

A leading human rights group says it has strong evidence Ukraine attacked populated areas of Donetsk with cluster bombs, banned by many other states.
    Ukraine crisis: Army accused of using cluster bombs - BBC News

Selv om Russland har en diktator og et dritt regime så har de stemt i mot bombing av Irak, Libya og Syria, hva har USA og deres allierte gjort?

D

Danke

Gjest

Så går vi på personen igjen, likte den vridningen din med at du tok med ytre høyre fordi du vet jeg ikke er på venstresiden, du skal få pluss for den, men man er heller ikke på ytterst høyre fordi man er nasjonalist, det var faktisk ganske vanlig å være glad i landet og sin egen befolkning frem til 80- tallet.

Poengene jeg har lagt frem er at den demokratiske valgte presidenten måtte rømme landet på grunn av et ulovlig kupp med god støtte fra vesten, når man ser hva USA gjør og har gjort så blir det litt latterlig at dere kommer med homolover i Russland for å bevise at Russland har mesteparten av skylden i konflikten.

A leading human rights group says it has strong evidence Ukraine attacked populated areas of Donetsk with cluster bombs, banned by many other states.

Selv om Russland har en diktator og et dritt regime så har de stemt i mot bombing av Irak, Libya og Syria, hva har USA og deres allierte gjort?
    Jeg er ikke enig med alt USA har gjort, Iraq med unntak for Kurderne ble et mye värre sted etter Saddam.

Men hvorfor er Russland så imot dette? Fordi de vil redde menneskene mot bombing? Nei, selvfölgellig fordi de har allianse-avtaler med disse diktaturene. Olje, mot våpen etc...

Fjernis 2.0

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.02.2015
    Antall liker
    316

Jeg er ikke enig med alt USA har gjort, Iraq med unntak for Kurderne ble et mye värre sted etter Saddam.

Men hvorfor er Russland så imot dette? Fordi de vil redde menneskene mot bombing? Nei, selvfölgellig fordi de har allianse-avtaler med disse diktaturene. Olje, mot våpen etc...
    Du har nok mye rett i at Russland stemte i mot fordi de var deres allierte det var snakk om, men hvorfor var det kun disse diktatorene som måtte fjernes og hvor mye lidelse skal ikke folket gå igjennom for å få det vesten ser på som demokrati, hva med Saudia-Arabia, Qatar og deres allierte som også har diktatur, det er dette jeg mener med dobbel moralen.

Akkurat nå holder USA på å hjelper SA i Jemen, sist jeg leste var over 100 000 mennesker på flykt.

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.136
    Torget vurderinger
    0
    Er det bare jeg som har tro på fremtiden og kjøper meg ny båt...? :cool:
    Jeg har tro, holder på med et hyttevedsjøenprosjekt. Spørsmålet er om støyen fra de nye jagerne blir sjenerende...
    I nærheten av Ørlandet?? Jo du vil nok høre dem, og høre dem godt!

I følge de som har sett/hørt F-35 så bråker den noe grønnjævlig! Folk som har vokst opp med f-16 aner ikke hva flystøy er for noe. Vi som er "voksne" har hørt "Vestfjord Oksen raute" ! Vi vet hva flystøy kan være for noe. ;) For "ungdommen" kan fortelles at "Vestfjord Oksen" var et kjælenavn på F-104 Starfighter.
    F-35 lager etter det jeg er blitt fortalt betraktelig mye mer støy!

D

Desillusjonert

Gjest
    "Selv om dagens russiske overgrep mot Ukraina nå er grunnen til at Solberg ikke dukker opp i Moskva, bør man kanskje tenke litt mer prinsipielt om dette. Inntil dagens Russland erkjenner hvordan Sovjet startet i krigen som en brutal angriper og en medløper med Nazi-Tyskland og til slutt brukte freden som unnskyldning for å okkupere halve Europa, er det absolutt ingen grunn for norske statsministere å feire noen som helst markering av Sovjets innsats i annen verdenskrig."

Så sant!

PS: ...hvor blir det av fjernis og briern til å kommentere dette da...?

B

Briern

Gjest
    Bjornh, du er altfor ung til å huske denne avisen, men som navnet sier så var det en lokalavis i Nord Troms på 70 og 80 tallet.
    Hvis du besøker universitet i Tromsø så tror jeg de har avisa på mikrofilm.

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.136
    Torget vurderinger
    0
    Til Fjernis, Briern, Larson og andre "moralens voktere"!

All erfaring viser at "mas og kjat" om ulovligheter i krig er bortkastet energi! Klasebomber, miner, fosfor eller om så dum-dum kuler er ganske irrelevant i det noe større perspektivet. Krig er ikke et sjakkspill og det går faktisk ut på å drepe eller lemleste ( helst det siste! ) så mange av den berømte "FI" at "FI" velger å overgi seg og underkaste seg motparten. Krig ER jævlig! Krig går faktisk ut på å drepe folk! ( Sjokk!! ) Og vanligvis er det slik at den som dreper flest "FI" på kortest tid "vinner".
    Skal man drive krig bør man først sette seg inn i spillets regler, og de reglene går faktisk kun ut på å vinne! Glem Haag og Genève, det er noe vi kan se på etterpå når støvet har lagt seg. Fram til da går det ut på å drepe! I utgangspunktet en veldig destruktiv og lite fornuftig måte å løse konflikter på, men det fungerer!

Når det kommer til "det etterpå", Dvs. Genève og Haag så er det faktisk slik at seierherren skriver historien og det er kun taperen som må stå til rette for sine handlinger, les krigsforbrytelser! Historien viser at det ikke er noe stort problem å begynne en krig på folkerettsstridig grunnlag, man må bare sørge for å vinne! Det Putin må gjøre nå er å ha et minimum av is i magen så blåser dette over og han blir tilgitt også av Vesten. For det første så "koster" sanksjonene også Vesten noe og den kollektive hukommelsen er normalt ganske kort, spesielt når det er penger involvert. Dessuten er det knapt noen i Vesten som vet hva det betyr å "tenke prinsipielt". Den siste politiker her til lands som evnet å tenke prinsipielt var tidligere leder av Datatilsynet, Georg Apenes. Samtlige norske politikere på nasjonalt plan for tiden er i større eller mindre grad populister! De få partiene i dette landet og for øvrig i Europa som har et minimum av ideologi igjen er på venstresiden og disse omfavner jo Putin i den tro at han er en kommunistisk Messias! Så om Putin bare holder seg litt rolig den kommende tiden vil dette "blåse over" og han vil bli tatt inn i varmen igjen, av skjær nødvendighet. At Russland smart nok har latt være å signere diverse internasjonale traktater om krigføring har i praksis lite å si, som sagt gjør man i krig det som synes mest formålstjenlig der og da i forhold til å komme ut av det som seierherre!

B

Briern

Gjest
    Den ismen som har tatt flest menneskeliv er kapitalismen.
    Det er tvert imot. Kapitalismen har gjort at det har blitt alt for mange av oss her på den lille kloden.
    Befolkningtilveksten er størst i de fattigste landene og det skyldes jo det kapitalistiske systemet, så på en måte har du jo rett. Men, det rokker ikke ved det faktum at minst 60 millioner bare i Amerika ble utryddet. Hvor mange som har sultet ihjel det siste 100 år kan en jo bare prøve å forestille seg..

D

Desillusjonert

Gjest
    Det er tvert imot. Kapitalismen har gjort at det har blitt alt for mange av oss her på den lille kloden.
    Befolkningtilveksten er størst i de fattigste landene og det skyldes jo det kapitalistiske systemet, så på en måte har du jo rett. Men, det rokker ikke ved det faktum at minst 60 millioner bare i Amerika ble utryddet. Hvor mange som har sultet ihjel det siste 100 år kan en jo bare prøve å forestille seg..
    Hvordan kan kapitalismen ha skylden for befolkningsveksten?
    Og jeg venter på en kommentar på Hvor var Sovjet 9. april?

Fjernis 2.0

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.02.2015
    Antall liker
    316
    Du har fått med deg at Sovjet prøvde å få til en avtale med Storbritania og Frankrike mot Tyskland før krigen, noe Frankrike og Storbritania sa nei til og deretter henvendte Sovjet seg til Tyskland.

Men du har helt rett i at mannen fra Georgia ved navn Josef Stalin var en ond og en gal mann, russiske bedrifter lagde også utstyr for Tyskland mot betaling, men USA var langt i fra noe bedre.

Nazi kostumet er designet av Hugo Boss, men værre er dette:

American banks and businesses continued to support the fascist regimes of Europe legally up until the day Germany declared war on America and the activities were stopped under the Trading with the Enemy Act. Despite this, some companies and individuals still maintained a business relationship with the Third Reich. Ford and GM supplied European fascists with trucks and equipment as well as investing money in I.G. Farben plants. Standard Oil supplied the fascists with fuel. US Steel and Alcoa supplied them with critically needed metals. American banks gave them billion's of dollars worth of loans.
    The outbreak of war in September 1939 resulted inevitably in the full conversion by GM and Ford of their Axis plants to the production of military aircraft and trucks.... On the ground, GM and Ford subsidiaries built nearly 90 percent of the armored "mule" 3-ton half-trucks and more than 70 percent of the Reich's medium and heavy-duty trucks. These vehicles, according to American intelligence reports, served as "the backbone of the German Army transportation system."....
    American supporters of the European Fascists

Men dette passer jo ikke inn med den ideologien som vi har blitt lært i alle år, så jeg vil spørre deg, hvor var USA 9. april?

Så igjen, hvorfor denne dobbelmoralen?

Sist redigert:
    S

Slubbert

Gjest
    Klart det var mange som gjorde forretninger med Tyskland før krigen. De var en økonomi i stor vekst, om enn drevet av opprustning, og det var først etter krigen at Naziregimets grusomheter kom for en dag. Før det var Hitler bare en autoritær statsleder i eget land som rustet opp og raslet litt med sablene mot sine naboer. Ikke så rent ulikt Vladimir Putin i dag i grunn, tiden vil vise hvordan historien vil se tilbake på de som støttet ham.

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.342
    Torget vurderinger
    1
    Bjornh, du er altfor ung til å huske denne avisen, men som navnet sier så var det en lokalavis i Nord Troms på 70 og 80 tallet.
    Det kan hende de har -men den eneste lokalavisa i Nord-Troms som har vært i drift siden 80-tallet, er Framtid i Nord. Og, jeg er nok ikke så ung som du tror..! Jeg er nok mye eldre.

Forresten er UiT - Norges arktiske universitet, min arbeidsplass.

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.342
    Torget vurderinger
    1
    I halve Polen, mens Finland angripes i november i et forsøk på å okkupere landet, men lykkes ikke med det. Finland må avstå store landområder etter å ha motstått Stalins forsøk på å okkupere Finland, men overlever som suveren stat. Baltikum invaderes i juni 1940, hvorpå i august de tre baltiske land blir transformert og innlemmet som sovjetrepublikker.

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.136
    Torget vurderinger
    0
    I halve Polen, mens Finland angripes i november i et forsøk på å okkupere landet, men lykkes ikke med det. Finland må avstå store landområder etter å ha motstått Stalins forsøk på å okkupere Finland, men overlever som suveren stat. Baltikum invaderes i juni 1940, hvorpå i august de tre baltiske land blir transformert og innlemmet som sovjetrepublikker.

Men Bjørn, du MÅ da forstå at Sovjet kun gjorde dette for å beskytte disse landene mot en invasjon av de alltid slemme amerikanerne! Sovjet har da ALDRI hatt planer, langt mindre ønsker, om ekspansjon og verdenshegemoni! Alle som har deltatt på møter i "Ungpionerene" vet da dette!! Sov du i timen?? Og du som jobber ved et universitet og greier....?;)

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.893
    Torget vurderinger
    2
    De som tror de kjemper forrige krig er dømt til å tape striden.

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.136
    Torget vurderinger
    0
    De som tror de kjemper forrige krig er dømt til å tape striden.
    Så sant som det er sagt, men det er likevel meget viktig å lære av historien! Så slipper vi kanskje å gjøre noen av de samme feilene!

Å nedruste og å la være å styrke forsvaret i Finnmark ( landet for øvrig også for den del ) er omtrent som å si opp brannforsikringen på huset ditt når naboens står i full fyr!

Fjernis 2.0

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.02.2015
    Antall liker
    316
    Mener du at Merkel og Hitler har samme politikk?

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.342
    Torget vurderinger
    1
    Hva er det du prater om?

Fjernis 2.0

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.02.2015
    Antall liker
    316
    Hva er det du prater om?
    Siden du bruker innvasjonene Sovjet gjorde før og i andre verdenskrig for å bekrefte hvor ille Russland er i dag, så jeg spør igjen, mener du at Merkel og Hitler har samme politikk?

Hvis Tyskland og Sovjet hadde hatt samarbeidet så mye som dere sier så tror jeg neppe krigen hadde sluttet i mai 1945.

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.342
    Torget vurderinger
    1
    Hva er det du prater om?
    Siden du bruker innvasjonene Sovjet gjorde før og i andre verdenskrig for å bekrefte hvor ille Russland er i dag, så jeg spør igjen, mener du at Merkel og Hitler har samme politikk?

Hvis Tyskland og Sovjet hadde hatt samarbeidet så mye som dere sier så tror jeg neppe krigen hadde sluttet i mai 1945.
    Jeg aner ikke hvor du vil hen med Angela Merkel, det virker nokså søkt.

Når man diskuterer i det offentlige rom, det være seg i media og andre steder -så tenderer man å snakke om Sovjet som om de bare var et offer for Nazi-Tysklands herjinger. Saken var nemlig den at de, tross gjensidig skepsis kunne inngå avtaler. Sovjet under Stalin, hadde stor interesse av å gjenopprette Stor-Russland. Det er hevet over enhver tvil. I det politiske rommet som eksisterte forsøkte altså Sovjet under Stalin å okkupere så mange land og territorier som mulig, og det medførte arrestasjoner og deportasjoner og drap av dissidenter.

Det var det Sovjet fikk ut av sitt samarbeid, og hadde Sovjet lyktes med å okkupere Finland i 1939, hadde også Finland vært innlemmet som Sovjet-republikk i likhet med Baltikum, og Norden ville sannsynligvis ha havnet under enda mer press enn det ble. Den nordiske balansen vi fikk i ettertid, var forholdsvis stabil. Både Sovjet og NATO var interessert i å holde situasjonen i Norden mest mulig stabil og forutsigbar.

Som den historiske kjensgjerningen er, angrep Tyskland Sovjet i 1941. Sovjet hadde utplassert store troppestyrker i områdene i vest, fordi de kunne frykte nettopp dette. Imidlertid var sovjeterne dårligere forberedt med dårligere stridevne enn de var klar over, tross det enorme antallet tropper og materiell de disponerte. Og tapene var enorme, og tilfeldigheter, flaks, dårlige vurderinger og beslutninger, dyktighet, logistiske forhold og ikke minst tidsmessige faktorer på begge sider gjorde at man til slutt klarte å stanse det tyske framstøtet.

Man skal også huske på at Tyskland var i krig overalt, noe som også medvirket til at de tyske ressurser måtte spres på flere felt og områder. Det var ikke Sovjet alene som seiret, slik radikalerne vil ha det til. Både USA og Storbritannia med tilhørende Commonwealth stater bidro sterkt. Og USA bidro med sine enorme økonomiske- og industrimuskler noe Sovjet også fikk goder av under krigføringen. Og USA førte krig flere steder, globalt.

Stalin fikk anledning til å ekspandere sin innflytelse over Øst-Europa og etablere lyd-stater, eller satellitt-stater om du vil når de sammen de øvrige allierte seiret over Tyskland. Den beholdt de til det hele raknet og vi fikk et enda bedre innblikk i hvor mislykket og diktatoriske hele systemet var, og det hadde forlengst mistet sin legitimitet i sine egne befolkninger.

I dagens situasjon, slik Putin og hans autoritære regime går fram, både realpolitisk og i sin retorikk har jeg blitt enig med at bla. norske myndigheter lot være å møte opp i Moskva. Utviklingen slik den er nå, går i en retning som vi hadde under den kalde krigen. Forresten, så ser det nå ut som at SØr-Ossetia blir annektert og innlemmet i Russland på årsdagen for anneksjonen av Krim.

B

Briern

Gjest
    Det er utrolig at du ikke har hørt om denne avisa. Vet du ikke det må jeg si at allmenkunnskapen din er meget haltende når det gjelder kunnskap om den regionen du kommert fra. Framtid i Nord, som ble grunnlagt i 1988, utkom etter Nord Troms Avis. NTA ble utgitt på Skjervøy. Bl.a. jobbet Kari Bremnes der en periode, tror hun var redaktør en kort stund. Men, det er jo ikke ulikt deg å antyde at jeg bare farer med tøv.

Sist redigert:

noruego

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Antall liker
    7.925
    Det er utrolig at du ikke har hørt om denne avisa. Vet du ikke det må jeg si at allmenkunnskapen din er meget haltende når det gjelder kunnskap om den regionen du kommert fra. Framtid i Nord, som ble grunnlagt i 1988, utkom etter Nord Troms Avis. NTA ble utgitt på Skjervøy. Bl.a. jobbet Kari Bremnes der en periode, tror hun var redaktør en kort stund. Men, det er jo ikke ulikt deg å antyde at jeg bare farer med tøv.
    Framtid i Nord var åpenbart et like lite heldig navnevalg for pamfletten som den er relevant for denne tråden.

B

Briern

Gjest
    Jeg har svart på antydninger som angriper min troverdighet. Kari Bremnes var redaktør i Nord-Troms Avis på 80-tallet. Den ble forøvrig historie i desember 1986. Og den hadde en forside noen dager før Mehamnulykken som omhandlet nestenulykken ved Sørkjosen lufthavn. En episode som ikke ble nevnt av havarikommisjonen, selv om den i høyeste grad var relevant.i saken.Hva du Noruego måtte mene om dette er for meg fullstendig uinteressant.

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.342
    Torget vurderinger
    1
    Det kan hende de har -men den eneste lokalavisa i Nord-Troms som har vært i drift siden 80-tallet, er Framtid i Nord. Og, jeg er nok ikke så ung som du tror..! Jeg er nok mye eldre.

Forresten er UiT - Norges arktiske universitet, min arbeidsplass.
    I svarinnlegget ditt antyder du at allmennkunnskapen er dårlig. Neida, den er ikke det, men du går ut fra at Nord-Troms avis var utbredt og dekket hele regionen noe den overhodet ikke gjorde. Noa, eller Nord-Troms avis eksisterte faktisk omtrent bare i to år, ca. mellom 1984 og til den gikk konkurs i 1986 under radarparet Ola Solvang (som i dag er i Nordlys, og fortsatt har tilhold i regionen) og Gunnar Sætre, og dekte deler av regionen slik som Skjervøy, Nordreisa og Kåfjord. Kvænangen var vel like dårlig dekket som det Storfjord og Lyngen var.

Jeg har ikke betvilt at der fantes en avis før Framtid i Nord i regionen. Men Noa, NTA som den har blitt kalt, var ikke særlig utbredt en gang i den regionen jeg kommer fra, og eksisterte knapt et par år. At Kari Bremnes var redaktør og journalist er lett å google seg til da nevnes i to artikler som ligger på nett hos avisa Framtid i Nord som er fra i år. I den forbindelse kan det nevnes at hun ikke var redaktør særlig lenge.

Nord-Troms avis var rimelig fri for noen idealistisk plattform, og avisa gikk jo også rimelig raskt overende. Jeg har snakket med personer som jobbet i avisa som kritiserte nettopp det faktum at den faktisk ikke en gang klarte å dekke regionen Nord-Troms en gang med nyhetsstoff fra lokalområdet. Man forsøkte å dekke større deler av regionen bedre gjennom å knytte til seg nye skribenter, men da var det for seint og gikk avisa overende. I dag er avisa knapt en anekdote å regne, og de færreste husker den knapt før man begynner å snakke om det.

Jeg har svart på antydninger som angriper min troverdighet. Kari Bremnes var redaktør i Nord-Troms Avis på 80-tallet. Den ble forøvrig historie i desember 1986. Og den hadde en forside noen dager før Mehamnulykken som omhandlet nestenulykken ved Sørkjosen lufthavn. En episode som ikke ble nevnt av havarikommisjonen, selv om den i høyeste grad var relevant.i saken.Hva du Noruego måtte mene om dette er for meg fullstendig uinteressant.
    Dermed er det slik at den eneste avisa som kan kalles regiondekkende for Nord-Troms er lokalavisa Framtid i Nord, som har vært i drift siden 1988, konkurs i 1991 før drifta ble startet opp igjen da Kåfjord kommune ga et ganske stort tilskudd før den igjen ble kjøpt opp av Harstad Tidende-gruppa på 90-tallet. Framtid i Nord er den avisa som selger flest aviser i regionen nå.

Sånn i forbifarten kan det nevnes at den første redaktøren i Framtid i Nord, Torstein Widdington Tengelsen forlot indre Troms avisa Nye Troms etter at hans kontroversielle (eller politisk venstre-radikale) holdninger og standpunkt i flere avissaker gjorde det "vanskelig" å fortsette der. I Framtid i Nord, var plattformen lokal, regional og global -kritisk til Forsvaret og med miljøvern/naturvern i fokus.

Men jeg skjønner at det igjen handler om å så tvil om NATO, særlig til britene og du antyder at de er ansvarlige for ett eller annet her. Det er rimelig forutsigbart. Det er litt sånn, konspiratorisk. Det mest alvorlige britiske fly har gjort så langt jeg vet, er å bruke en AV-8 Harrier til å kappe kraftledninger i Kåfjord. Og det helt uten å styrte flyet. Jeg regner med at ettersom det skal iverksettes flere store NATO-øvelser i løpet av de neste årene, så vil den militære aktiviteten øke framover. Det er jo en måte å forberede seg på, og å snakke til Putin på samme tid.

Sist redigert:

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.881
    Alle land er jo kapitalistiske, selv om noen liker å tro noe annet.

Hvilke 60 millioner er det du sikter til?

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.136
    Torget vurderinger
    0
    Til Briern,

At RAF har skylden for Gamvikulykka er en gammel og rimelig godt tilbakevist konspirasjonsteori.

At det har skjedd ting med Widerøeflyet som ikke har kommet fram er nok rimelig hevet over tvil. Det skjedde også mye "rart" i forbindelse med arbeidet med å heve vraket. Jeg har mine mistanker og de går IKKE i retning RAF. Jeg tror hele RAF/Harrier "sporet" kun er en avledningsmanøver for å dekke over noe som ville fått betydelig alvorligere politiske konsekvenser om det hadde blitt kjent.

Det å "slippe" en "avlednings konspirasjonsteori" som er lett å avvise gjør at folk fokuserer i en annen retning enn der de kanskje burde ha fokusert. Jo mer Forsvaret og det "offentlige" Norge avkreftet Harrier teorien, jo mer overbevist ble media og folk om at benektelsene var en dekkoperasjon, og jo mindre så de etter andre mulige forklaringer. At Twin Otteren ikke "falt ut" av himmelen helt av seg selv tror jeg ikke! Uten at jeg har anledning til å gå så mye nærmere inn på det.

Dog vet jeg ikke noe 100% sikkert men en smule kunnskap på dette feltet har jeg gjennom det jeg har jobbet med.

B

Briern

Gjest
    Du tar feil, avisa var godt kjent blant folk i nord-troms. Jeg kjøpte den regelmessig, også utgaven som omhandlet nesten ulykka i Sørkjosen. Det er utrolig at du kan hevde at 55 finnmarkinger har synsfeil , og at det som skjedde noen dager før i Sørkjosen aldri har forekommet. Det var ynkelig gjort av forsvaret å frita seg ansvaret. Men, enda verre var det at de svertet flyveren. Nord Troms Avis eksisterte fra slutten av 70- tallet (da var du knapt tørr bak øran) og fram til desember 1986. Ser Spiralis antyder russiske fly, men hva med den Harriern som landet på Langnes med ytre skader på skroget kan vel Bjornh fortelle om. Den hadde iallfall ikke truffet en kabel.

Sist redigert:
    B

Briern

Gjest
    Les tidligere innlegg, BT. Hvis du gidder, hvis ikke, gi fan.

Sist redigert:

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.342
    Torget vurderinger
    1
    Du tar feil, avisa var godt kjent blant folk i nord-troms. Jeg kjøpte den regelmessig, også utgaven som omhandlet nesten ulykka i Sørkjosen. Det er utrolig at du kan hevde at 55 finnmarkinger har synsfeil , og at det som skjedde noen dager før i Sørkjosen aldri har forekommet. Det var ynkelig gjort av forsvaret å frita seg ansvaret. Men, enda verre var det at de svertet flyveren. Nord Troms Avis eksisterte fra slutten av 70- tallet (da var du knapt tørr bak øran) og fram til desember 1986. Ser Spiralis antyder russiske fly, men hva med den Harriern som landet på Langnes med ytre skader på skroget kan vel Bjornh fortelle om. Den hadde iallfall ikke truffet en kabel.
    Nei, jeg har personlig snakket med en av journalistene som senere jobbet i Framtid i Nord, og dekningen av de tre sørligste kommunene i Nord-Troms var så dårlig dekket at man ansatte vedkommende for å gjøre noe med det kort tid før avisa gikk konkurs. Kan hende NTA eksisterte noen flere år, men noen stor suksess kan den ikke ha vært. Noe konkursen i 1986 under radarparet Ola Solvang (som i dag jobber i Nordlys) og Gunnar Sætre tyder på. Nå skal det sies at Framtid i Nord som hadde sitt hovedkontor på Oteren i Storfjord også gikk konkurs i 1991, men etter reetableringen i Kåfjord kommune og den ble oppkjøpt av Harstad-Tidende gruppen har den bare økt i opplag og er i dag større enn Nordlys i regionen i følge opplagstall.

Du kan bare fortsette å konspirere, men styrten til Twin Otteren hadde neppe noe med Harriere å gjøre. I det hele tatt.

Den Harrieren som landet for egen maskin på Langnes, hadde da den fløy med en annen Harrier truffet kraftkabelen som strekker seg over Kåfjorden. ca. rundt 1990 +/- et par år. Pga. farten ble selve kabelen kappet og delt i to som så falt i fjorden. En fiskebåt var i nærheten men ble ikke truffet. Piloten kjente til kabelstrekket, men så ikke merkingen før det var for sent. Så enkelt var det. Og det har vært flere ulykker med fly eller helikoptre som har rotet seg i kraftledninger opp gjennom årene, så det er ikke noe nytt eller spesielt. Annet enn hvor robust Harrier virket å være.

Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn