UPS på besøk - hos naboen

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Meget fine saker dette her gitt...Smart verktøy i blått der oppe ;)

B

break_out

Gjest
Nightpuma skrev:
break_out skrev:
Smarte løsninger dette, nå mangler bare en laser "on the fly" VTA instiller, har den en slik?
Hei break_out.

Nå blir jeg svar skyldig du. On the fly er vel så vidt jeg vet at man kan stille inn VTA under avspilling, men laser, der tror jeg du må opplyse meg litt :)

Asbjørn
Hei, og gratulerer med ny arm :).

Det var nok mest rols og tull denne kommentaren. Har tenkt på et fantasiprosjekt der en måler variasjonene i VTA med laser, og justerer opp/ned ”on the fly”, som du poengterte betyr i drift.

Imponerende og enkle innstillingsmåter som var nye for meg, geniale i mine øyne.

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Antall liker
10.908
Sted
Ute i skauen i Østfold.
Torget vurderinger
39
"korrekt" VTA i følge "boka" dvs helt vannrett er ikke alltid det som låter best......... dine ører er hva som avgjør hva som låter best for deg 8)

Lagga

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2005
Antall liker
33.239
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
3
Dét, var en lekker arm!
Som nevnt av en annen her; bare å pøse på med bilder.... ;)

Står godt i stil til spilleren også, ai ai ai for en combo.

Mvh

Nightpuma

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.01.2005
Antall liker
503
Sted
Agder
Torget vurderinger
2
break_out skrev:
Nightpuma skrev:
break_out skrev:
Smarte løsninger dette, nå mangler bare en laser "on the fly" VTA instiller, har den en slik?
Hei break_out.

Nå blir jeg svar skyldig du. On the fly er vel så vidt jeg vet at man kan stille inn VTA under avspilling, men laser, der tror jeg du må opplyse meg litt :)

Asbjørn

Det var nok mest rols og tull denne kommentaren. Har tenkt på et fantasiprosjekt der en måler variasjonene i VTA med laser, og justerer opp/ned ”on the fly”, som du poengterte betyr i drift.

Imponerende og enkle innstillingsmåter som var nye for meg, geniale i mine øyne.
Hei break_out.

Det var da ikke så dum en idè, med fjernkontroll også da ;) Det hadde gjort seg.

Asbjørn

B

break_out

Gjest
Nightpuma skrev:
break_out skrev:
Nightpuma skrev:
break_out skrev:
Hei break_out.

Asbjørn

Hei break_out.

Det var da ikke så dum en idè, med fjernkontroll også da ;) Det hadde gjort seg.

Asbjørn
Jepp fjernkontroll og hele sulamitten. Det eneste er at en må ty til laser, og det på en platespiller.... kanskje bedre med en manuel løsning der du kan stille VTA'en fra godstolen med fjernkontroll, og gå for den VTA'en som passer dagsformen best:).

Egentlig litt rart at det ikke finnes?!

terryboy

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.06.2003
Antall liker
878
Torget vurderinger
1
Jepp fjernkontroll og hele sulamitten. Det eneste er at en må ty til laser, og det på en platespiller.... kanskje bedre med en manuel løsning der du kan stille VTA'en fra godstolen med fjernkontroll, og gå for den VTA'en som passer dagsformen best:).

Egentlig litt rart at det ikke finnes?!
Kjenner ikke til laserstyrt automatic on the fly adjustemnt løsning, men mener da å ha lest at Eminent Technology's ET 2.5 tangentialarm kan leveres med fjerkontroll for justering av VTA under avspilling??!!

terryboy

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.06.2003
Antall liker
878
Torget vurderinger
1
Retter meg selv her, det var vel heller Airtangent Reference som hadde denne muligheten og ikke ET2 eller ET 2.5!

Nightpuma

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.01.2005
Antall liker
503
Sted
Agder
Torget vurderinger
2
Hei

På tide å komme i havn med oppsettet, og høre hvordan det lyder :)

Nå er PU justert inn etter beste evne i headshellet, armen skrues på igjen, og neste post på programmet er å tilsette dempevæske i "pivot-koppen" hvis vi kan kalle den det. For å komme til, skrues toppen av armbasen av, og den blå væsken fylles i . Graham anbefaler å begynne med 0.5 cc.

Så stilles VTA inn slik at armen som et utgangspunkt ligger parallellt med tallerkenen.

VTF settes til 1.2 gr. Empire er riktig lett på foten :)

Azimuth stilles også i nøytral posisjon som et utgangspunkt. Graham har laget et stabiliseringssystem han har kalt Magnaglide som også tjener til å sette azimuth. det er egentlig ganske genialt siden det rommer både azimuth, antiskate, lateral stabilitet og demping. Her forklart med Graham's egne ord:

"The answer to this lies at the very heart of the Phantom's design and its unique ability to retrieve groove information unprecended in our experience. The key is a magnetic stabilization system which is the subject of patent applications, and which we have called "Magneglide" (TM). With this unique system, all lateral stability, and a portion of the damping, is provided by powerful neodymium ("rare-earth") magnets, placed in a horizontal line from the pivot point of the tonearm. Working as an adjustable system, Magneglide (TM) provides, simulatenously, the following: lateral stability, azimuth adjustability, damping assist, true vertical pivoting of the stylus tip with no rotation as the arm is raised, and easily adjusted anti-skate compensation."

Her sees hele Magnaglide-systemet. Antiskate stilles ved å vri det lille blanke loddet opp og ned ad pinnen.

Jeg har tenkt litt på hva slags arm det her egentlig er. I utgangspunktet er det en unipivot, men med Magnaglide systemet som stabiliserer horisontalt, så jeg vet jammen ikke hvilken kategori den faller inn under.

Alt i alt er Phantom en drøm å stille inn. Alle justeringsskruene er skikkelig smoothe, presise, og rett og slett deilige og skru på. Nå gjenstår det å fininstille det hele, og det kan jo som dere vet ta litt tid ;)

Akkurat nå er det bare å snurre i gang spilleren og lene seg tilbake ;D

Mvh Asbjørn

PS: Jeg strever litt med å finne norske ord for alle de forskjellige tekniske begrepene, så hvis noen har innspill taes de imot med takk. Dere vet, armbase, armbord, pivot, pivot-kopp osv

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Antall liker
10.908
Sted
Ute i skauen i Østfold.
Torget vurderinger
39
............... og hele denne justerings guiden kommer du med NÅ over 1 uke etter at jeg var ferdig med og fundere ut allt sammen ............... //(&/()&"/(&)(/§)(!E/()§)E(! ...........makan ;D

Nightpuma

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.01.2005
Antall liker
503
Sted
Agder
Torget vurderinger
2
Rudi skrev:
............... og hele denne justerings guiden kommer du med NÅ over 1 uke etter at jeg var ferdig med og fundere ut allt sammen ............... //(&/()&"/(&)(/§)(!E/()§)E(! ...........makan ;D
Ja men Rudi da, har du ikke lest bruksanvisningen ;)

Asbjørn

Nightpuma

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.01.2005
Antall liker
503
Sted
Agder
Torget vurderinger
2
Hei

Nå har jeg hatt drivverk og arm ganske lenge og kan igrunnen bare bekrefte førsteintrykket mitt. Soliditet, flyt, perspektiv og mye eierglede. Hvis det er noe jeg kunne savne, er det en lille smule mer lekenhet. Jeg har sett en stund etter en Miyabi 47 labs PU som jeg tror ville gitt det lille ekstra sprell. Den er det skikkelig lang ventetid på og ser ikke ut til å være mulig å oppdrive brukt, så det ble en annen kjenning som fikk overta for Temper'en.

Utrolig at noe så stygt kan spille så fint. Det er en deilig PU med den silkemykeste topp og "et mylder av detaljer" som Fosse så treffende beskrev det i sin Acutus-tråd. Denne kan jeg godt leve med en stund.

Asbjørn

argh

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.04.2006
Antall liker
0
Den armen minner meg om en kannon, så her er det sikkert kannon lyd.
;D ;D ;D

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
28.831
Torget vurderinger
27
Gratulerer Asbjørn. Denne tenker jeg du kan leve med i lang, lang tid fremover. Moro at det har blitt flere som har oppdaget XV-1s. Jeg derimot, jeg synes den er vakker i all sin brutalitet. Lydmessig er det vel stålneve i slikehansker. Bare elsker den pickupen.

Gleder meg på dine vegne Asbjørn.

Nightpuma

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.01.2005
Antall liker
503
Sted
Agder
Torget vurderinger
2
Hei

Og takk, takk.
Jeg har fått meg en riktig god lytteseanse i kveld. Jeg startet ut med VTF på 2,0 g, økte til 2,2 g, men nei det måtte visst gå andre veien. Den ble litt innestengt og flat. Så leste jeg litt på Audiogon, og Thom Mackris, mannen bak Galibier Design anbefaler 1,87 g. Det måtte selvsagt prøves, og hos meg er det full klaff. Da sporer den fint og er helt åpen og dynamisk. Jeg er virkelig fortryllet. Det er fantastisk hva den kan levere av de fineste nyanser, dybde og dynamikk pakket inn i silke. Jeg skjønner godt du elsker den her Fosse :)

Dere andre som bruker XV-1s, hvilken vtf har dere landet på?

http://forum.audiogon.com/cgi-bin/fr.pl?eanlg&1174295112&openflup&2&4

Asbjørn

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
28.831
Torget vurderinger
27
Takker for fin link Nightpuma.

Jeg testet 1.87 hjemme ikveld og det virker funke glimrende. Nå skal jeg ikke være bombastisk da jeg igår innstallerte en DaaD4 til, og idag var hos Audiomix og fikk endret inngangsimpedansen på Hovland-riaaen fra 1 megahom til 47.5 kohm (slik at jeg kan bruke lånte Ortonfon T-20MKII direkte i riaa-trinn uten ledninger med motstander etc, ja da, det kommer ny step-up, men nå har det vært byttet til Cardas Golden Ref. strømkabler rund baut siste par ukene). Som jeg nevnte i andre tråden, lettheten, åpenheten og magien forsvinner med for høyt stiftetrykk. Mangler man bass må problemet ligge andre steder.

Vi vil veldig gjerne høre mer Nighpuma.

gut_man

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2004
Antall liker
3.183
Torget vurderinger
6
Nightpuma skrev:
Hei

Og takk, takk.
Jeg har fått meg en riktig god lytteseanse i kveld. Jeg startet ut med VTF på 2,0 g, økte til 2,2 g, men nei det måtte visst gå andre veien. Den ble litt innestengt og flat. Så leste jeg litt på Audiogon, og Thom Mackris, mannen bak Galibier Design anbefaler 1,87 g. Det måtte selvsagt prøves, og hos meg er det full klaff. Da sporer den fint og er helt åpen og dynamisk. Jeg er virkelig fortryllet. Det er fantastisk hva den kan levere av de fineste nyanser, dybde og dynamikk pakket inn i silke. Jeg skjønner godt du elsker den her Fosse :)

Dere andre som bruker XV-1s, hvilken vtf har dere landet på?

http://forum.audiogon.com/cgi-bin/fr.pl?eanlg&1174295112&openflup&2&4

Asbjørn
Gratulerer med en fantastisk picukp Asbjørn. Driver og eksperimenterer en del selv med min XV-1s for tiden. Har prøvd en del alternative VTF, og har foreløpig endt opp med 2.2g i mitt system. Har ikke prøvd så lavt som 1.85-1,9g, men tror jammen det må prøves. Jeg har brukt hi fi news testpate for å finne optimal VTF. Har ennå ikke lykkes i å få alle sporene på biasjusterings testen til å spore skikkelig, men kanskje resepten er å senke VTF så lavt som anbefalt i linken du viser til. Mistenker at denne pickupen er kilen på VTF og krever forskjellig VTF i forskjellige armer. Det er vel i hvertfall det jeg har konkludert med etter å ha pløyd de til dels høylydte diskusjonene rundt temaet på Audiogon. Du får holde oss oppdatert på dine erfaringer og inntrykk Asbjørn!

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Antall liker
4.912
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7
Gratulerer med en fantastisk PU!!

Etter å ha hørt den hos gut_man må jeg si at jeg er meget imponert over de prestasjonene denne PUen leverer.
Jeg kan godt tenke meg at den er kilen på VTF. Har et inntrykk av at de fleste PUer i denne klassen er det!
Jeg er spent på å høre om fortsettelsen og dine videre inntrykk på denne Dynaen :)

Nightpuma

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.01.2005
Antall liker
503
Sted
Agder
Torget vurderinger
2
Hei

Takk for hyggelige ord :)

Det kommer nok til mer eksperimentering etterhvert, men med det nevnte stiftetrykk på 1,87gr spiller det helt suverent. Det er for øyeblikket ingentig jeg ønsker å endre så nå er det bare å nyte det og holde fingrene fra fatet.
Som du er inne på Fosse, så synes jeg også åpenheten, lekenheten og dynamikken blir mindre med mer vekt på.

Ellers kan jeg anbefale å lese innleggene til Thom Mackris på Audiogon. Han har mye kunnskap og erfaring med analog og kan skrive om det på en forståelig og undervisende fasong.
Det er også litt snacks på hjemmesiden til Galibier både for nybegynnere og de mer drevne herrer: http://www.galibierdesign.com/support.html

Ellers laster jeg XV-1s med 100 OHM på min Whest som har aktiv step-up. Hvordan er deres erfaring med lasten?

Asbjørn

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
28.831
Torget vurderinger
27
Selv kjører jeg 119 ohm for øyeblikket og det virker fint. Har ikke testet så veldig mye, da det har vært mye ut og inn av step-up-er den siste tiden (anlegget har vært oppe). Ned mot 50 mister jeg noe av dynamikken og åpenheten som jeg får ved høyere (100+), vesentlig høyere og jeg føler ikke at topp og bunn henger helt sammen. Jeg var vel så vidt innom dette i Thorhauge-tråden vi hadde gående tidlig i sommer. Hører gjerne mer om dine erfaringer med last Nightpuma. Takk for linker forresten, skal ta med meg dem.

Jens

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.06.2003
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
gut_man skrev:
Jeg har brukt hi fi news testpate for å finne optimal VTF. Har ennå ikke lykkes i å få alle sporene på biasjusterings testen til å spore skikkelig, men kanskje resepten er å senke VTF så lavt som anbefalt i linken du viser til.
Tja, har prøvd med massevis med pickup'er og med en bra arm sporer +16db "tracket" helt fint, mens +18db sporet har jeg aldri klart å spore helt rent uansett hvilken pickup/arm kombinasjon jeg har prøvd.

gut_man

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2004
Antall liker
3.183
Torget vurderinger
6
Jens skrev:
gut_man skrev:
Jeg har brukt hi fi news testpate for å finne optimal VTF. Har ennå ikke lykkes i å få alle sporene på biasjusterings testen til å spore skikkelig, men kanskje resepten er å senke VTF så lavt som anbefalt i linken du viser til.
Tja, har prøvd med massevis med pickup'er og med en bra arm sporer +16db "tracket" helt fint, mens +18db sporet har jeg aldri klart å spore helt rent uansett hvilken pickup/arm kombinasjon jeg har prøvd.
Godt å høre Jens :) +16db tracket sporer helt fint med DV'en. Og jeg skulle tro at både arm og pickup skal være kapable nok.. Du vet hvordan det er. Slike testplater er som skapt for å gro lange stygge seige nevroser i et stakkars audiofilt sinn..
Jeg har brukt en del tid i dag på å eksperimentere med forskjellig VTF. Jeg tok utgangspunkt i å få +16db tracket til å låte best mulig. Da endte jeg opp med en VTF på 2.3g. Jeg forsøkte å få Dynaen til å spore under 2g uten hell. Ved lytting derimot, må jeg derimot innrømme at Nightpuma's sweetspot på 1.87g fungerer helt optimalt. Også i min arm.
Inntrykkene deres om at noe av det magiske i øvre frekvenser forsvinner med økt VTF kan bekreftes. Jeg synes også at gjengivelsen blir mindre "fløyelsaktig". Alt stemmer bedre med lavere VTF..Jeg har nå gått skikkelig grundig til verks med bias testing og VTA justering ved endring av VTF. (med god hjelp og second opinions fra FallenA) Har vel snart vært gjennom hvert tiendedels gram mellom 1.85 og 2.5g. Ved å øke VTF finner jeg at bassen blir mer fremtredende og virker å ha mer slam, men når VTA justeres by ear på 1.87g VTF virker alt å sitte. Bassen er mer lineær, og det jeg oppfattet som mer slam, avsløres til å være en pukkel i bassgjengivelsen. Mikrodynamikken er i en helt annen klasse. Jeg tror at jeg gir beng i testplatens biasjustering, for nå spiller det enda bedre enn tildligere! Tror rett og slett ikke at jeg skal fingle så mye mer med justeringer... Hah, det har jeg sikkert sagt før.

Jens

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.06.2003
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
gut_man skrev:
Jens skrev:
gut_man skrev:
Godt å høre Jens :) +16db tracket sporer helt fint med DV'en. Og jeg skulle tro at både arm og pickup skal være kapable nok.. Du vet hvordan det er. Slike testplater er som skapt for å gro lange stygge seige nevroser i et stakkars audiofilt sinn..
Jeg har brukt en del tid i dag på å eksperimentere med forskjellig VTF. Jeg tok utgangspunkt i å få +16db tracket til å låte best mulig. Da endte jeg opp med en VTF på 2.3g. Jeg forsøkte å få Dynaen til å spore under 2g uten hell. Ved lytting derimot, må jeg derimot innrømme at Nightpuma's sweetspot på 1.87g fungerer helt optimalt. Også i min arm.
Inntrykkene deres om at noe av det magiske i øvre frekvenser forsvinner med økt VTF kan bekreftes. Jeg synes også at gjengivelsen blir mindre "fløyelsaktig". Alt stemmer bedre med lavere VTF..Jeg har nå gått skikkelig grundig til verks med bias testing og VTA justering ved endring av VTF. (med god hjelp og second opinions fra FallenA) Har vel snart vært gjennom hvert tiendedels gram mellom 1.85 og 2.5g. Ved å øke VTF finner jeg at bassen blir mer fremtredende og virker å ha mer slam, men når VTA justeres by ear på 1.87g VTF virker alt å sitte. Bassen er mer lineær, og det jeg oppfattet som mer slam, avsløres til å være en pukkel i bassgjengivelsen. Mikrodynamikken er i en helt annen klasse. Jeg tror at jeg gir beng i testplatens biasjustering, for nå spiller det enda bedre enn tildligere! Tror rett og slett ikke at jeg skal fingle så mye mer med justeringer... Hah, det har jeg sikkert sagt før.
I utgangspunktet høres det fornuftig ut å "gi beng" i testplaten og heller la ørene bestemme, men jeg hadde dog vært skeptisk hvis man ikke sporet +14db tracket............. :-\

gut_man

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2004
Antall liker
3.183
Torget vurderinger
6
+14db tracket har ikke vært testet... Får gjøre det til dagens prosjekt :) Sorry for OT Nightpuma..

Nightpuma

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.01.2005
Antall liker
503
Sted
Agder
Torget vurderinger
2
Hei

Gi beng of kos deg du. Hvis du hører den sporer av når du hører musikk kan du jo legge på litt vekt :)

Asbjørn

Jens

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.06.2003
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Nightpuma skrev:
Hei

Gi beng of kos deg du. Hvis du hører den sporer av når du hører musikk kan du jo legge på litt vekt :)

Asbjørn
På den annen side.............
Siden dere begge har samme pickup, men vidt forskjellige armer (begge bortimot det beste som er å oppdrive av sin type) hadde det vært interesant høre høre om de artet seg forskjellig i forhold til sporing med denne pickup'en.

Nightpuma

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.01.2005
Antall liker
503
Sted
Agder
Torget vurderinger
2
Hei

ja det er jo i og for seg interessant.

Hos meg er det sånn:

+14 dB - 1,95 gr
+16 dB - 2,48 gr

Når har det oppstått et litt merkelig fenonem med vekten min, så det er nok litt feilmargin ute å går. Den måler forskjellig hvis jeg løfter PU'en opp litt op setter den ned på igjen. Så resultatet ovenfor er den vekta som den viste flest ganger. den har aldri vært sånn før, og jeg tror det må ha noe med XV-1s og gjøre, for den går mer og mer i minus etterhvert som PU'en nærmer seg vekten. Jeg tror alle de magnetene tiltrekker seg vektskålen, for jeg har aldri opplevd det med andre PU'er.

Jeg har en sånn her vekt:

Asbjørn

gut_man

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2004
Antall liker
3.183
Torget vurderinger
6
Har akkurat samme vekt som Nightpuma. Har intet problem med at vekta ikke vises stabilt. Regner med at du har fått med deg at vekta viser feil hvis du legger den rett oppå tallerken?`Det ble vel påvist en feilmargin på over 20% i en tidligere tråd. Jeg har laget meg en rigg som gjør at jeg måler vekt tilnærmet plant med tallerken (med en plate oppå). Man må også være pinlig nøyaktig med at nåla ligger midt i "blinken", ellers blir det avvik. Hos meg får jeg følgende resultat:

+14dB - 1,95gr
+16dB - 2.30gr

Ikke så langt fra hverandre det nei.

Jens

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.06.2003
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Konklusjon ???
Hva med denne?
XV-1s er en pickup som har strålende musikalske egenskaper hvis man IKKE følger produsentens anvisninger i forhold til anbefalt nåletrykk ???
Og kanskje også at testplater bare bør brukes som en antydning til at ting fungerer som de skal og slettes ikke som et absolutt svar på hva som virkelig LYDER best ???

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
28.831
Torget vurderinger
27
Anbefalt stiftetrykk fra produsenten er 1,8-2,2 gram, med beskjed om at det går greit å gå opp til 2,5 om man ønsker det. Ut over 2,5 slik som anbefalt i enkelte tråder anbefales ikke av produsenten.
Konklusjonen så langt (basert på konklusjoner her på forumet, husker ikke helt hva Parelius bruker riktignok) må være at man trygt kan holde seg innenfor anbefalingen, og at den muligens også sporer noe bedre i grenseland (men innenfor det som ansees for å være greit).

Selv har jeg aldri hatt pickuper hjemme som sporer så godt som XV-1s, og det gjelder alle tre eksemplarer av XV-1s jeg har hatt i hus (lånte Parelius' og fikk Snapas demonstrert i egen arm).

Nightpuma

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.01.2005
Antall liker
503
Sted
Agder
Torget vurderinger
2
gut_man skrev:
Har akkurat samme vekt som Nightpuma. Har intet problem med at vekta ikke vises stabilt. Regner med at du har fått med deg at vekta viser feil hvis du legger den rett oppå tallerken?`Det ble vel påvist en feilmargin på over 20% i en tidligere tråd. Jeg har laget meg en rigg som gjør at jeg måler vekt tilnærmet plant med tallerken (med en plate oppå). Man må også være pinlig nøyaktig med at nåla ligger midt i "blinken", ellers blir det avvik. Hos meg får jeg følgende resultat:

+14dB - 1,95gr
+16dB - 2.30gr
Noe i samme gata som hos meg ja.

Det ser ut som din arm sporer bedre enn min lenger inne på plata. HiFi News plata har jo idiotisk nok lagt testsporene helt innerst. Angående vekt, så er Phantom armen konstruert slik at VTF er stabil selv om man endrer VTA. Jeg har testa med vekta på en en rigg utenfor tallerken og det blir neeesten det samme.

Asbjørn

Nightpuma

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.01.2005
Antall liker
503
Sted
Agder
Torget vurderinger
2
Jens skrev:
Konklusjon ???
Hva med denne?
XV-1s er en pickup som har strålende musikalske egenskaper hvis man IKKE følger produsentens anvisninger i forhold til anbefalt nåletrykk ???
Og kanskje også at testplater bare bør brukes som en antydning til at ting fungerer som de skal og slettes ikke som et absolutt svar på hva som virkelig LYDER best ???
Eller: XV-1s har strålende testresultater hvis man IKKE følger produsentens anvisninger i forhold til anbefalt nåletrykk, og fortryllende musikalske hvis man følger dem ;)

Asbjørn

P

Parelius

Gjest
Jeg har min XV-1S på ca 2,4 (sannsynligvis litt under). Har ikke vært nede i så lavt stifttrykk som noen her, men det er kanskje noe jeg bør sjekke nå på nyttårsaften. Muligens har jeg gått glipp av noe. Siden jeg kjører uten anti-skate, så anbefaler VPI en viss heving av stifttrykket (men ikke mye). 2,4 var det som VPI anbefalte, forresten.

Hva som er best tror jeg også er avhengig av armen den sitter i, og så lenge en er nogenlunde innenfor produsentens anbefalte - noe aller her er, om jeg har lest rett -, så ser jeg ingen problemer. Da bestemmer ørene - sa anti-sensualisten.

Tillegg:

Kontrollmåling av VTF viser 2,2. (Shurevekt)

Jens

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.06.2003
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Nightpuma skrev:
Eller: XV-1s har strålende testresultater hvis man IKKE følger produsentens anvisninger i forhold til anbefalt nåletrykk, og fortryllende musikalske hvis man følger dem ;)

Asbjørn
AMEN :)

gut_man

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2004
Antall liker
3.183
Torget vurderinger
6
Parelius skrev:
Jeg har min XV-1S på ca 2,4 (sannsynligvis litt under). Har ikke vært nede i så lavt stifttrykk som noen her, men det er kanskje noe jeg bør sjekke nå på nyttårsaften. Muligens har jeg gått glipp av noe. Siden jeg kjører uten anti-skate, så anbefaler VPI en viss heving av stifttrykket (men ikke mye). 2,4 var det som VPI anbefalte, forresten.

Hva som er best tror jeg også er avhengig av armen den sitter i, og så lenge en er nogenlunde innenfor produsentens anbefalte - noe aller her er, om jeg har lest rett -, så ser jeg ingen problemer. Da bestemmer ørene - sa anti-sensualisten.

Tillegg:

Nå Parelius, har du fått prøvd å eksperimentere med lavere VTF i løpet av kvelden? Jeg må si jeg er stadig mer begeistret for 1.95g. Kan ærlig talt ikke si at jeg hører noen forskjell på 1.87 og 1.95g som måtte til for å få sporingen til på +14dB tracket på HiFi News plata. Forestilte meg til å begynne med at det spilte mer anemisk i bassområdet, men har etter å ha snurret noen plater funnet at dette ikke stemmer. Nei nå vil madammen ha meg til sengs, og da protesterer ikke en herrremann ;) Godt nyttår til alle dere andre i Dynavectorklubben..

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Antall liker
4.912
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7
gut_man skrev:
Parelius skrev:

Tillegg:

Nå Parelius, har du fått prøvd å eksperimentere med lavere VTF i løpet av kvelden? Jeg må si jeg er stadig mer begeistret for 1.95g. Kan ærlig talt ikke si at jeg hører noen forskjell på 1.87 og 1.95g som måtte til for å få sporingen til på +14dB tracket på HiFi News plata. Forestilte meg til å begynne med at det spilte mer anemisk i bassområdet, men har etter å ha snurret noen plater funnet at dette ikke stemmer. Nei nå vil madammen ha meg til sengs, og da protesterer ikke en herrremann ;) Godt nyttår til alle dere andre i Dynavectorklubben..
Må du virkelig så mye opp for å spore på +14db tracket? Det er det tredje siste på HFN plata (nr 2 av sporingstesten) Det siste er +18db (killer tracket)
Hvor høyt må du for å spore på +16 da? (Edit: 2,3g)

Sikker på at du ikke har blingset? Jeg mener å huske at du sporet 14db perfekt på 1,87g?!

Hagto

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.03.2005
Antall liker
519
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
33
Har ikke HiFi news sin testplate, men lurer på hvor vanskelige disse sporene på HiFi news sin testplate er f.eks i forhold til track 1 side 2 på Analogue Productions sin test Lp?
Denne har jeg brukt endel. Vet ikke om noen har begge?

ch

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.05.2007
Antall liker
1.479
En skarp diamant som ikke helt følger det myke vinylsporet er mitt skrekkscenario.

mvh

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
28.831
Torget vurderinger
27
ch skrev:
En skarp diamant som ikke helt følger det myke vinylsporet er mitt skrekkscenario.

mvh
Det gjelder nok oss alle.

P

Parelius

Gjest
gut_man skrev:
Parelius skrev:

Tillegg:

Godt år tilbake!

Joda, spiller som bare det på 2,0g (Shurevekta). Muligens en litt bedre romfølelse/-klang rundt instrumentene på en del innspillinger, og mikrodynamikk i bassen. Kunne ikke høre noen sporingsproblemer på de platene jeg spilte. Lavere kom jeg ikke i går av to grunner: 1) Maltinntak og 2) det var den kvelden en kunne spille (nesten) så høyt en ville uten at naboene slo inn døra gikk helt balubas. Det var GØY gitt. Noen kritisk lytting var det ikke lengre da; ren boogie-faktor bare. Kanskje jeg skal flytte ut i åkeren…

Jeg vet jeg har den testplata til HIFi News liggende en plass, men fant den ikke i farta. Skal gjøre et nytt forsøk i kveld, da både naboen og jeg nok er litt mer sordinaktig i synapsene i dag.

Topp Bunn