|
Hei, og gratulerer med ny armNightpuma skrev:Hei break_out.break_out skrev:Smarte løsninger dette, nå mangler bare en laser "on the fly" VTA instiller, har den en slik?
Nå blir jeg svar skyldig du. On the fly er vel så vidt jeg vet at man kan stille inn VTA under avspilling, men laser, der tror jeg du må opplyse meg litt
Asbjørn
Hei break_out.break_out skrev:Hei, og gratulerer med ny armNightpuma skrev:Hei break_out.break_out skrev:Smarte løsninger dette, nå mangler bare en laser "on the fly" VTA instiller, har den en slik?
Nå blir jeg svar skyldig du. On the fly er vel så vidt jeg vet at man kan stille inn VTA under avspilling, men laser, der tror jeg du må opplyse meg litt
Asbjørn.
Det var nok mest rols og tull denne kommentaren. Har tenkt på et fantasiprosjekt der en måler variasjonene i VTA med laser, og justerer opp/ned on the fly, som du poengterte betyr i drift.
Imponerende og enkle innstillingsmåter som var nye for meg, geniale i mine øyne.
Jepp fjernkontroll og hele sulamitten. Det eneste er at en må ty til laser, og det på en platespiller.... kanskje bedre med en manuel løsning der du kan stille VTA'en fra godstolen med fjernkontroll, og gå for den VTA'en som passer dagsformen bestNightpuma skrev:Hei break_out.break_out skrev:Hei, og gratulerer med ny armNightpuma skrev:Hei break_out.break_out skrev:Smarte løsninger dette, nå mangler bare en laser "on the fly" VTA instiller, har den en slik?
Asbjørn.
Det var nok mest rols og tull denne kommentaren. Har tenkt på et fantasiprosjekt der en måler variasjonene i VTA med laser, og justerer opp/ned on the fly, som du poengterte betyr i drift.
Imponerende og enkle innstillingsmåter som var nye for meg, geniale i mine øyne.
Det var da ikke så dum en idè, med fjernkontroll også daDet hadde gjort seg.
Asbjørn
Kjenner ikke til laserstyrt automatic on the fly adjustemnt løsning, men mener da å ha lest at Eminent Technology's ET 2.5 tangentialarm kan leveres med fjerkontroll for justering av VTA under avspilling??!!Jepp fjernkontroll og hele sulamitten. Det eneste er at en må ty til laser, og det på en platespiller.... kanskje bedre med en manuel løsning der du kan stille VTA'en fra godstolen med fjernkontroll, og gå for den VTA'en som passer dagsformen best.
Egentlig litt rart at det ikke finnes?!
Ja men Rudi da, har du ikke lest bruksanvisningenRudi skrev:............... og hele denne justerings guiden kommer du med NÅ over 1 uke etter at jeg var ferdig med og fundere ut allt sammen ............... //(&/()&"/(&)(/§)(!E/()§)E(! ...........makan ;D
Gratulerer med en fantastisk picukp Asbjørn. Driver og eksperimenterer en del selv med min XV-1s for tiden. Har prøvd en del alternative VTF, og har foreløpig endt opp med 2.2g i mitt system. Har ikke prøvd så lavt som 1.85-1,9g, men tror jammen det må prøves. Jeg har brukt hi fi news testpate for å finne optimal VTF. Har ennå ikke lykkes i å få alle sporene på biasjusterings testen til å spore skikkelig, men kanskje resepten er å senke VTF så lavt som anbefalt i linken du viser til. Mistenker at denne pickupen er kilen på VTF og krever forskjellig VTF i forskjellige armer. Det er vel i hvertfall det jeg har konkludert med etter å ha pløyd de til dels høylydte diskusjonene rundt temaet på Audiogon. Du får holde oss oppdatert på dine erfaringer og inntrykk Asbjørn!Nightpuma skrev:Hei
Og takk, takk.
Jeg har fått meg en riktig god lytteseanse i kveld. Jeg startet ut med VTF på 2,0 g, økte til 2,2 g, men nei det måtte visst gå andre veien. Den ble litt innestengt og flat. Så leste jeg litt på Audiogon, og Thom Mackris, mannen bak Galibier Design anbefaler 1,87 g. Det måtte selvsagt prøves, og hos meg er det full klaff. Da sporer den fint og er helt åpen og dynamisk. Jeg er virkelig fortryllet. Det er fantastisk hva den kan levere av de fineste nyanser, dybde og dynamikk pakket inn i silke. Jeg skjønner godt du elsker den her Fosse
Dere andre som bruker XV-1s, hvilken vtf har dere landet på?
http://forum.audiogon.com/cgi-bin/fr.pl?eanlg&1174295112&openflup&2&4
Asbjørn
Tja, har prøvd med massevis med pickup'er og med en bra arm sporer +16db "tracket" helt fint, mens +18db sporet har jeg aldri klart å spore helt rent uansett hvilken pickup/arm kombinasjon jeg har prøvd.gut_man skrev:Jeg har brukt hi fi news testpate for å finne optimal VTF. Har ennå ikke lykkes i å få alle sporene på biasjusterings testen til å spore skikkelig, men kanskje resepten er å senke VTF så lavt som anbefalt i linken du viser til.
Godt å høre JensJens skrev:Tja, har prøvd med massevis med pickup'er og med en bra arm sporer +16db "tracket" helt fint, mens +18db sporet har jeg aldri klart å spore helt rent uansett hvilken pickup/arm kombinasjon jeg har prøvd.gut_man skrev:Jeg har brukt hi fi news testpate for å finne optimal VTF. Har ennå ikke lykkes i å få alle sporene på biasjusterings testen til å spore skikkelig, men kanskje resepten er å senke VTF så lavt som anbefalt i linken du viser til.
I utgangspunktet høres det fornuftig ut å "gi beng" i testplaten og heller la ørene bestemme, men jeg hadde dog vært skeptisk hvis man ikke sporet +14db tracket............. :-\gut_man skrev:Godt å høre JensJens skrev:Tja, har prøvd med massevis med pickup'er og med en bra arm sporer +16db "tracket" helt fint, mens +18db sporet har jeg aldri klart å spore helt rent uansett hvilken pickup/arm kombinasjon jeg har prøvd.gut_man skrev:Jeg har brukt hi fi news testpate for å finne optimal VTF. Har ennå ikke lykkes i å få alle sporene på biasjusterings testen til å spore skikkelig, men kanskje resepten er å senke VTF så lavt som anbefalt i linken du viser til.+16db tracket sporer helt fint med DV'en. Og jeg skulle tro at både arm og pickup skal være kapable nok.. Du vet hvordan det er. Slike testplater er som skapt for å gro lange stygge seige nevroser i et stakkars audiofilt sinn..
Jeg har brukt en del tid i dag på å eksperimentere med forskjellig VTF. Jeg tok utgangspunkt i å få +16db tracket til å låte best mulig. Da endte jeg opp med en VTF på 2.3g. Jeg forsøkte å få Dynaen til å spore under 2g uten hell. Ved lytting derimot, må jeg derimot innrømme at Nightpuma's sweetspot på 1.87g fungerer helt optimalt. Også i min arm.
Inntrykkene deres om at noe av det magiske i øvre frekvenser forsvinner med økt VTF kan bekreftes. Jeg synes også at gjengivelsen blir mindre "fløyelsaktig". Alt stemmer bedre med lavere VTF..Jeg har nå gått skikkelig grundig til verks med bias testing og VTA justering ved endring av VTF. (med god hjelp og second opinions fra FallenA) Har vel snart vært gjennom hvert tiendedels gram mellom 1.85 og 2.5g. Ved å øke VTF finner jeg at bassen blir mer fremtredende og virker å ha mer slam, men når VTA justeres by ear på 1.87g VTF virker alt å sitte. Bassen er mer lineær, og det jeg oppfattet som mer slam, avsløres til å være en pukkel i bassgjengivelsen. Mikrodynamikken er i en helt annen klasse. Jeg tror at jeg gir beng i testplatens biasjustering, for nå spiller det enda bedre enn tildligere! Tror rett og slett ikke at jeg skal fingle så mye mer med justeringer... Hah, det har jeg sikkert sagt før.
På den annen side.............Nightpuma skrev:Hei
Gi beng of kos deg du. Hvis du hører den sporer av når du hører musikk kan du jo legge på litt vekt
Asbjørn
Noe i samme gata som hos meg ja.gut_man skrev:Har akkurat samme vekt som Nightpuma. Har intet problem med at vekta ikke vises stabilt. Regner med at du har fått med deg at vekta viser feil hvis du legger den rett oppå tallerken?`Det ble vel påvist en feilmargin på over 20% i en tidligere tråd. Jeg har laget meg en rigg som gjør at jeg måler vekt tilnærmet plant med tallerken (med en plate oppå). Man må også være pinlig nøyaktig med at nåla ligger midt i "blinken", ellers blir det avvik. Hos meg får jeg følgende resultat:
+14dB - 1,95gr
+16dB - 2.30gr
Eller: XV-1s har strålende testresultater hvis man IKKE følger produsentens anvisninger i forhold til anbefalt nåletrykk, og fortryllende musikalske hvis man følger demJens skrev:Konklusjon ???
Hva med denne?
XV-1s er en pickup som har strålende musikalske egenskaper hvis man IKKE følger produsentens anvisninger i forhold til anbefalt nåletrykk ???
Og kanskje også at testplater bare bør brukes som en antydning til at ting fungerer som de skal og slettes ikke som et absolutt svar på hva som virkelig LYDER best ???
AMENNightpuma skrev:Eller: XV-1s har strålende testresultater hvis man IKKE følger produsentens anvisninger i forhold til anbefalt nåletrykk, og fortryllende musikalske hvis man følger dem
Asbjørn
Nå Parelius, har du fått prøvd å eksperimentere med lavere VTF i løpet av kvelden? Jeg må si jeg er stadig mer begeistret for 1.95g. Kan ærlig talt ikke si at jeg hører noen forskjell på 1.87 og 1.95g som måtte til for å få sporingen til på +14dB tracket på HiFi News plata. Forestilte meg til å begynne med at det spilte mer anemisk i bassområdet, men har etter å ha snurret noen plater funnet at dette ikke stemmer. Nei nå vil madammen ha meg til sengs, og da protesterer ikke en herrremannParelius skrev:Jeg har min XV-1S på ca 2,4 (sannsynligvis litt under). Har ikke vært nede i så lavt stifttrykk som noen her, men det er kanskje noe jeg bør sjekke nå på nyttårsaften. Muligens har jeg gått glipp av noe. Siden jeg kjører uten anti-skate, så anbefaler VPI en viss heving av stifttrykket (men ikke mye). 2,4 var det som VPI anbefalte, forresten.
Hva som er best tror jeg også er avhengig av armen den sitter i, og så lenge en er nogenlunde innenfor produsentens anbefalte - noe aller her er, om jeg har lest rett -, så ser jeg ingen problemer. Da bestemmer ørene - sa anti-sensualisten.
Tillegg:
Kontrollmåling av VTF viser 2,2. (Shurevekt)
Må du virkelig så mye opp for å spore på +14db tracket? Det er det tredje siste på HFN plata (nr 2 av sporingstesten) Det siste er +18db (killer tracket)gut_man skrev:Nå Parelius, har du fått prøvd å eksperimentere med lavere VTF i løpet av kvelden? Jeg må si jeg er stadig mer begeistret for 1.95g. Kan ærlig talt ikke si at jeg hører noen forskjell på 1.87 og 1.95g som måtte til for å få sporingen til på +14dB tracket på HiFi News plata. Forestilte meg til å begynne med at det spilte mer anemisk i bassområdet, men har etter å ha snurret noen plater funnet at dette ikke stemmer. Nei nå vil madammen ha meg til sengs, og da protesterer ikke en herrremannParelius skrev:Jeg har min XV-1S på ca 2,4 (sannsynligvis litt under). Har ikke vært nede i så lavt stifttrykk som noen her, men det er kanskje noe jeg bør sjekke nå på nyttårsaften. Muligens har jeg gått glipp av noe. Siden jeg kjører uten anti-skate, så anbefaler VPI en viss heving av stifttrykket (men ikke mye). 2,4 var det som VPI anbefalte, forresten.
Hva som er best tror jeg også er avhengig av armen den sitter i, og så lenge en er nogenlunde innenfor produsentens anbefalte - noe aller her er, om jeg har lest rett -, så ser jeg ingen problemer. Da bestemmer ørene - sa anti-sensualisten.
Tillegg:
Kontrollmåling av VTF viser 2,2. (Shurevekt)Godt nyttår til alle dere andre i Dynavectorklubben..
Det gjelder nok oss alle.ch skrev:En skarp diamant som ikke helt følger det myke vinylsporet er mitt skrekkscenario.
mvh
Godt år tilbake!gut_man skrev:Nå Parelius, har du fått prøvd å eksperimentere med lavere VTF i løpet av kvelden? Jeg må si jeg er stadig mer begeistret for 1.95g. Kan ærlig talt ikke si at jeg hører noen forskjell på 1.87 og 1.95g som måtte til for å få sporingen til på +14dB tracket på HiFi News plata. Forestilte meg til å begynne med at det spilte mer anemisk i bassområdet, men har etter å ha snurret noen plater funnet at dette ikke stemmer. Nei nå vil madammen ha meg til sengs, og da protesterer ikke en herrremannParelius skrev:Jeg har min XV-1S på ca 2,4 (sannsynligvis litt under). Har ikke vært nede i så lavt stifttrykk som noen her, men det er kanskje noe jeg bør sjekke nå på nyttårsaften. Muligens har jeg gått glipp av noe. Siden jeg kjører uten anti-skate, så anbefaler VPI en viss heving av stifttrykket (men ikke mye). 2,4 var det som VPI anbefalte, forresten.
Tillegg:
Kontrollmåling av VTF viser 2,2. (Shurevekt)Godt nyttår til alle dere andre i Dynavectorklubben..