UPS på besøk - hos naboen

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Antall liker
4.912
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7
Leser litt rundt på FaQ sidene til VdH om innspilling, nåletrykk osv. Han har mange fornuftige tanker om dette ;)

(Beklager om dere synes det er OT ettersom dere snakker om Dyna, og dette er Mr. VdH sine kommentarer, men er det noen som kan noe om PUer og nåler så må det vel være denne mannen ;))

http://www.vandenhul.com/userfiles/docs/Phono_FAQ.pdf

8 Q: How do I adjust the tracking force ?

A: The function of the tracking force is to keep the diamond stylus in the groove during groove modulations. As you can
imagine, the stronger the modulations (the louder the music) the more difficult it is to keep the stylus in the groove. So
some extra tracking force is required. But where do we stop? There is a limit, otherwise the sonic qualities of the cartridge
will fail and/or the suspension will give up. Each manufacturer specifies the tracking force. Mostly this works fine with new
cartridges. But during playing (in the course of around 200 hours) the suspension softens so the tracking force can be
reduced by around 10% - 15%. This saves the record, makes the lifespan of the diamond tip longer and your music will
sound better. The tracking force can be measured by a spring scale running from 0 - 5 gram or an electronic device like
the old and good Technics. There are at the moment new versions around. NEVER use a metallic balance because in
practically all situations the metal strip will be attracted by the strong magnetic field in and around your cartridge.

16 Q: How do I become aware of a worn stylus ?

A: As a consequence of the friction between the groove walls and the stylus both wear off. That is a normal process. The
record will absorb most of the diamond dust because the groove walls are relatively very soft.
This dust acts as grinding powder for the same stylus again when you play the same record. So after a fine evening with
friends, before you turn out the lights, always have a look at your record player. Arm in the rest and not (already) in the
run-out groove. Otherwise the next morning you will find your player still playing that last groove. And the tip already
really suffered the night before...
Practically, after around 1000 hours of playing a tip needs a serious investigation. With a traditional record side taking
about 23 minutes of music, we are talking here about 1300 records played on both sides or 2600 record sides.
When inspecting a stylus it requires a good microscope and trained eyes to see the real spot and the wear there. A lot of
styli have been sold by salespeople not knowing where to look at than just their cash registers. But with a bit of listening
you can detect a change yourself, especially in the high frequency reproduction. Take your test Decca or EMI again and
give it a serious listening. When the higher frequencies are sounding distorted and you find a lot of gray-brownish dust
around your stylus then that was your record.
With regular styli, 1000 hours is a time for replacement. With special styli like our VDH type 1 or VDH type 2, you can
expect the need for a change after 3000 hours or about 8000 record sides. This due to the fact that the orientation of the
diamond crystal is taken such that its hardest zones are just the spots where the stylus contacts the groove. This helps to
reduce wear of the stylus and the groove.

gut_man

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2004
Antall liker
3.183
Torget vurderinger
6
FallenA skrev:
gut_man skrev:
Parelius skrev:
Jeg har min XV-1S på ca 2,4 (sannsynligvis litt under). Har ikke vært nede i så lavt stifttrykk som noen her, men det er kanskje noe jeg bør sjekke nå på nyttårsaften. Muligens har jeg gått glipp av noe. Siden jeg kjører uten anti-skate, så anbefaler VPI en viss heving av stifttrykket (men ikke mye). 2,4 var det som VPI anbefalte, forresten.

Hva som er best tror jeg også er avhengig av armen den sitter i, og så lenge en er nogenlunde innenfor produsentens anbefalte - noe aller her er, om jeg har lest rett -, så ser jeg ingen problemer. Da bestemmer ørene - sa anti-sensualisten.

Tillegg:

Kontrollmåling av VTF viser 2,2. (Shurevekt)
Nå Parelius, har du fått prøvd å eksperimentere med lavere VTF i løpet av kvelden? Jeg må si jeg er stadig mer begeistret for 1.95g. Kan ærlig talt ikke si at jeg hører noen forskjell på 1.87 og 1.95g som måtte til for å få sporingen til på +14dB tracket på HiFi News plata. Forestilte meg til å begynne med at det spilte mer anemisk i bassområdet, men har etter å ha snurret noen plater funnet at dette ikke stemmer. Nei nå vil madammen ha meg til sengs, og da protesterer ikke en herrremann ;) Godt nyttår til alle dere andre i Dynavectorklubben..
Må du virkelig så mye opp for å spore på +14db tracket? Det er det tredje siste på HFN plata (nr 2 av sporingstesten) Det siste er +18db (killer tracket)
Hvor høyt må du for å spore på +16 da? (Edit: 2,3g)

Sikker på at du ikke har blingset? Jeg mener å huske at du sporet 14db perfekt på 1,87g?!
Nope, har ikke blingset. Vi prøvde ikke +14dB sporet i det hele tatt når du var over. Vi konsentrerte oss om +16dB tracket. Jeg testet litt med +14dB sporet på egenhånd. Det var en liten skurring ved 1.87g som forsvant da jeg økte vekten bittelitt. Nå kan det godt være at disse VTF innstillingene ikke er 100%, for jeg mistenker vekta å ligge littegranne høyere enn plata (en mm eller så) og at det i praksis vil gi en litt lavere VTF enn den jeg måler. Tror jeg skal stole på at det er godt nok, når +14dB sporet låter bra, og musikken spiller som den gjør her nå :) Er spent på hvilke erfaringer Parelius gjør seg med diverse VTF instillinger..
edit: ser jo at det mr. VdH sier, stemmer godt overens med de observasjoner jeg har gjort med VTF eksperimenteringen i romjula..

gut_man

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2004
Antall liker
3.183
Torget vurderinger
6
Her har jeg sakset litt fra Leif Häggmark (konstruktøren av Airtangent armen) sitt syn på justering av VTF:

"Test records often include 'tracking test' bands, usually comprising a single frequency tone at around 300Hz, cut at progressively higher levels. Separate lateral and vertical modulation bands are commonly provided, as a cartridge's tracking performance on vertical signals is usually markedly worse.
Because these tests are conducted at a single frequency they give a limited assessment of a cartridge's practical tracking ability. Worse, they are often used as a method of setting tracking force, an approach which favours downforces at the top of the cartridge's specified tracking force range, at which its tracking will be best. This can have an undesirable effect on other aspects of a cartridge's performance: many display a bass-heavy tonal balance and generally lacklustre sound if tracked at high downforces. It is therefore better to set the optimum tracking force by ear, within the cartridge manufacturer's recommended range."

Videre sies det fornuftige ting om VTA:

" VTA/SRA
In conventional cartridge design the stylus is attached to a cantilever which is pivoted within the cartridge body, some distance above the record surface. The vertical motion of the stylus is therefore not at right angles (or 'normal') to the record surface. A tangent to the stylus' vertical arc of motion at record level makes an acute angle to the normal to the record surface, and this is called the vertical tracking angle, or VTA for short.

In much the same way that distortion results from lateral tracking error, if the VTA does not align with the orientation of vertical modulation on the record (called the slant angle) the stylus follows a `skewed' path, distorting the vertical component of the groove modulation. This distortion will be most prevalent on sources to the left and right of the stereo soundstage, and on out-of phase ambience information.

A second and less widely publicised aspect of a cartridge's accurate tracing of vertical modulation is the stylus rake angle, or SRA. This is the angle that the vertical axis of the stylus' footprint makes with the record surface; it should coincide with the orientation of the cutting edges of the cutting stylus that formed the groove in the master lacquer.

VTA and SRA are illustrated in the accompanying diagram 12.

Slant angle and VTA are both now standardised at 20° (previously it was 15°). That bald statement hides many ifs and buts, however, which are hinted at by the large error limits allowed in the standards: plus or minus 5°.
The difficulty in accurately specifying a record's slant angle arises from the fact that it is not defined only by the geometry of the cutter. The elastic properties of the master lacquer cause springback after the cutting stylus has passed, and this reduces the effective slant angle. It is the degree of springback that is the source of the uncertainty, since numerous variables are involved: the constitution and age of the lacquer, the temperature of the cutting stylus, the groove modulation and the linear groove speed are a few. The latter two vary with the programme and with position across the record respectively, so that there is not even a consistent slant angle for each record.

The rake angle of the cutting stylus is set to ensure clean removal of lacquer chip, the swarf cut from the lacquer. It is usually between 2° and 5° off a normal to the lacquer surface.
An important matter to bear in mind when experimenting with VTA/SRA is the influence of tracking force. With a cartridge of medium compliance, a change in downforce of 0.2gram will alter the cartridge's VTA and SRA by about 2°, which is equivalent to varying the arm height by 8mm."

Vedlegg

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Antall liker
4.912
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7
Kan virke som om Leif og VdH er ganske samkjørte ;)

..................To improve the tracking anyhow (you will hardly ever need this), increase the tracking force by around 20%. So e.g.
instead of 1.5 gramf. you use 1.8 gramf.
Keep in mind that only measurement records have a constant modulation. Music always has a high variation, meaning
that the average amplitude is about 40 - 50 micron. When you want to go higher (what you hardly ever need) the
mechanical load on the groove is also higher. At most spots of the record you don’t need this. The modulation is less. So,
the higher tracking force’s result is that the record and stylus wear are unnecessarily higher..................

P

Parelius

Gjest
gut_man skrev:
Her har jeg sakset litt fra Leif Häggmark (konstruktøren av Airtangent armen) sitt syn på justering av VTF:

An important matter to bear in mind when experimenting with VTA/SRA is the influence of tracking force. With a cartridge of medium compliance, a change in downforce of 0.2gram will alter the cartridge's VTA and SRA by about 2°, which is equivalent to varying the arm height by 8mm."
Den der bør enhver VTA-hysteriker legge seg på minnet! Av og til lurer jeg på om det ikke er stiftrykket som en "justerer" når en justerer VTA…

Personlig må jeg jo si at jeg aldri har hevet/senket VTA i en slik størrelsesorden som her antydet, ved justering av stifttrykk.

Jeg finner ikke dette helt lett, må jeg si. Hva skjer av "justeringer" i mitt eget hode?

Jens

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.06.2003
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Nightpuma skrev:
Eller: XV-1s har strålende testresultater hvis man IKKE følger produsentens anvisninger i forhold til anbefalt nåletrykk, og fortryllende musikalske hvis man følger dem ;)

Asbjørn
Hva med å prøve en Air Tight PC-1 Asbjørn?
Kombinasjonen Raven AC/Phantom/PC-1 er jo den foretrukne kombinasjonen til Thomas Woschnick (konstruktør av Raven).
Selv regner jeg å ha en slik kombinasjon oppe å gå om en måneds tid ;D
Og PC-1 er ihvertfall en strålende pickup (vet det siden jeg spiller på en NÅ ;D

Jens

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.06.2003
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Parelius skrev:
Jens skrev:
Og PC-1 er ihvertfall en strålende pickup (vet det siden jeg spiller på en NÅ ;D
ahhh, heldiggris! Noe å fortelle?
Tja, nevnte pickup er vel ganske godt beskrevet i flere tidsskrifter (bl.a. TAS og Hifi+), men kortversjonen er at den er særdeles oppløst (spesielt i mellomtonen) og er samtidig en liten tanke varm i klangen.
Den har også en PRaT som overgår alt annet jeg har hørt.

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
28.831
Torget vurderinger
27
Spennende Jens, spennende. Jeg satt senest idag og leste Fremers anmeldelse (ligger litt på etterskudd med hifi-bladene). Etter hans oppfatning og preferanser én av de fem beste pickupene å få tak på.

Vi håper og forventer bilder og utførlige lytteinntrykk når du får herligheten montert i ny rigg. Gratulerer med ny pickup forresten. Har du tenkt å ta drittjobben med innspilling på egen hånd eller trenger du noen til slavearbeidet ;D (Skal ta et lavt timehonorar siden du er slik en hyggelig fyr).

Jens

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.06.2003
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Fosse skrev:
Spennende Jens, spennende. Jeg satt senest idag og leste Fremers anmeldelse (ligger litt på etterskudd med hifi-bladene). Etter hans oppfatning og preferanser én av de fem beste pickupene å få tak på.

Vi håper og forventer bilder og utførlige lytteinntrykk når du får herligheten montert i ny rigg. Gratulerer med ny pickup forresten. Har du tenkt å ta drittjobben med innspilling på egen hånd eller trenger du noen til slavearbeidet ;D (Skal ta et lavt timehonorar siden du er slik en hyggelig fyr).
Fremers anmeldelse er egentlig den som skryter MINST av nevnte pickup.
De andre anmelderne (f.ks. TAS og Positive Feedback) mener at denne er i en klasse for seg og klart bedre enn alt annet de har hørt/prøvd.
Se f.ks. her:
http://www.lotusconcept.com/reviews/airtight/airtight_pc1.pdf
eller her:
http://www.audionote.com.sg/journal/default.asp

Pickup'en som jeg spiller på nå er forøvrig ikke min, men en jeg har lånt og den har nok fått tilsammen ca 30-40 timer og begynner å bli innspilt.
Så når jeg får min egen må jeg nok ta drittjobben med å spille den inn selv ja :'(

Jens

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.06.2003
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Fosse skrev:
Får se hvordan det passer med "timing" når jeg får den og om tykkelsen på lommeboken passer i forhold til dine honorarer ;)

B

break_out

Gjest
Jens skrev:
Fosse skrev:
Får se hvordan det passer med "timing" når jeg får den og om tykkelsen på lommeboken passer i forhold til dine honorarer ;)
Den der Air Tight PC-1 PU'en har jeg hatt våte drømmer om ja... ;).

Gratulerer :)

Nightpuma

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.01.2005
Antall liker
503
Sted
Agder
Torget vurderinger
2
Hei

Jeg har nå lagt meg på 1,95g jeg også og jeg kan heller ikke høre at livligheten og dynamikken forsvinner, men nå er vel siste ord ikke sagt i denne saken ennå ;) Men inntil videre altså.....

Jens: Det var nok PC-1 og Miaybi/47 Labs som stod øverst på ønskelista, men av rent økonomiske grunner måtte det bli en brukt PU og de ovennevnte er ikke på det markedet ennå :'(
Blir skikkelig spennede å høre hva du synes om den. Den har jo blitt rost om mulig enda mer en XV-1s ble.

Når det er sagt, så spiller XV-1s helt suverent, så jeg kan ta det med ro lenge (tror jeg). Dessuten har jeg min Temper hos Benz, så det blir jo spennede det også når den kommer hjem. DEN kan spore den. Pløyer seg gjennom 16dB sporet som en drøm på 1.8g.

Asbjørn

Jens

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.06.2003
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Nightpuma skrev:
Når det er sagt, så spiller XV-1s helt suverent, så jeg kan ta det med ro lenge (tror jeg). Dessuten har jeg min Temper hos Benz, så det blir jo spennede det også når den kommer hjem.
Asbjørn
Ja det vil også jeg høre resultatet av.
For endel år siden prøvde jeg å retippe noen Transfiguration pickup'er med dårlig resultat.
Én hos VdH og én hos Expert Stylus Company.
Ble særdeles misfornøyd med begge.
Har dog ikke prøvd Benz retipping så forhåpentligvis er dette MYE bedre :)

PS. Trøster meg for øyeblikket med en Transfiguration Phoenix mens jeg venter på PC-1'en ;D

Nightpuma

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.01.2005
Antall liker
503
Sted
Agder
Torget vurderinger
2
Jens skrev:
Nightpuma skrev:
Når det er sagt, så spiller XV-1s helt suverent, så jeg kan ta det med ro lenge (tror jeg). Dessuten har jeg min Temper hos Benz, så det blir jo spennede det også når den kommer hjem.
Asbjørn
Ja det vil også jeg høre resultatet av.
For endel år siden prøvde jeg å retippe noen Transfiguration pickup'er med dårlig resultat.
Én hos VdH og én hos Expert Stylus Company.
Ble særdeles misfornøyd med begge.
Har dog ikke prøvd Benz retipping så forhåpentligvis er dette MYE bedre :)

PS. Trøster meg for øyeblikket med en Transfiguration Phoenix mens jeg venter på PC-1'en ;D
Godt jeg ikke valgte noen av dem da. Følte meg mest sikker på Benz og soundsmith (US)
Rapport kommer.

Asbjørn

P

Parelius

Gjest
gut_man skrev:
Er spent på hvilke erfaringer Parelius gjør seg med diverse VTF instillinger..
Da fant jeg endelig den HiFi News testplata - den første utgaven. så kan jeg sjekke ut hva jeg får til av sporing. Du må bare gi meg noen dager, gut_man. Har litt sensur som skal inn før helgen…

B

break_out

Gjest
Har selv denne HiFi News testplata og prøvde denne ut i dag igjen. Når det gjelder det med sporingsegenskaper så klarer Ekos Akiva kombinasjonen alle sporene, men da med 1.9g VTF (Akiva skal ha 1.6-1.9 VTF) og antiskate på 3, disse verdiene skal følge hverandre sånn nogelunde altså antiskate burde ligget rundt 2'er tallet.

Men når jeg nå skal høre ordenlig musikk så høres det ikke optimalt ut, så jeg tror jeg vil slutte å bruke denne plate for sporingsoppsett. Øret er den beste referanse ;).

Jens

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.06.2003
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Har akkurat hatt en lengre diskusjon med Wally Malewicz angående bl.a. antiskating.
Han er helt klar på at hvis man justérer antiskating etter slike testplater (alternativt et blankt parti på en plate) som setter man antiskatingen alt for høyt.
Tja, hva vet jeg ???
Han høres dog egentlig svært overbevisende ut :)
Jeg har nå ihvertfall bestilt meg en Wally Skater som er en "dings" for å få justert antiskating "korrekt" (fra Wally's synspunkt) så kan jeg etterhvert gi en tilbakemelding på hvordan denne innstillingen oppfører seg i forhold til en testplate innstilling.

audiy

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.11.2005
Antall liker
25
Har registrert at soprangruppe i kor på indre del av plata er av det mest krevande for sporing. Passende antiskating her blir lavare enn det som er best med testplata til Hi-fi News & RR.

Sigurd

B

break_out

Gjest
Har tidligere blitt anbefalt å bruke en monoplate og stille inn midt på platen. Det skal tilsynelatende bli riktig VTF dersom det kun er lyd i den ene kanalen. Noen som har testet dette?

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
460
Torget vurderinger
4
break_out skrev:
Har tidligere blitt anbefalt å bruke en monoplate og stille inn midt på platen. Det skal tilsynelatende bli riktig VTF dersom det kun er lyd i den ene kanalen. Noen som har testet dette?
VTF? Du mener vel anti-scating?

Edit: Og det bør vel også bli like høyt signal i begge kanaler når anti-scatingen er korrekt og ikke lyd i kun en kanal ;)

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.479
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Jens skrev:
Har akkurat hatt en lengre diskusjon med Wally Malewicz angående bl.a. antiskating.
1. Han er helt klar på at hvis man justérer antiskating etter slike testplater (alternativt et blankt parti på en plate) som setter man antiskatingen alt for høyt.
Tja, hva vet jeg ???
Jeg har nå ihvertfall bestilt meg en Wally Skater som er en "dings" for å få justert antiskating "korrekt" (fra Wally's synspunkt) så kan jeg etterhvert gi en tilbakemelding på hvordan denne innstillingen oppfører seg i forhold til en testplate innstilling.
Grei teknikk å ha i utgangspunktet, men trippelsjekk med:
- om balansen på plata er bra (både inner- midt- og ytterrille.
- om sporinga er optimal (om ikkje spesifikasjonane held, auk stifttrykket til maksimum av det tilrådde frå produsent, og etterjuster antiskating til sporinga er bra. Hugs at skatingeffekten endrar seg med stifttrykk, nålesliping, armgeometri, kvar du er på plata, kor hardt plata er gravert, og VTA og kor nøye du har vore med justeringane)
Livet er ikkje enkelt. Wallyskateren vil vi gjerne ha tilbakemelding på, så dette vert spennande.

B

break_out

Gjest
FZ skrev:
break_out skrev:
VTF? Du mener vel anti-scating?

Edit: Og det bør vel også bli like høyt signal i begge kanaler når anti-scatingen er korrekt og ikke lyd i kun en kanal ;)
Joda det var jo antiscate jeg mente :-[

Nightpuma

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.01.2005
Antall liker
503
Sted
Agder
Torget vurderinger
2
Jens skrev:
Han er helt klar på at hvis man justérer antiskating etter slike testplater (alternativt et blankt parti på en plate) som setter man antiskatingen alt for høyt.
Tja, hva vet jeg ???
Den ser jeg frem til å høre mer om :)

Asbjørn

Jens

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.06.2003
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Nightpuma skrev:
Hei
Jeg har nå lagt meg på 1,95g jeg også og jeg kan heller ikke høre at livligheten og dynamikken forsvinner, men nå er vel siste ord ikke sagt i denne saken ennå ;) Men inntil videre altså.....
Asbjørn
Kom plutselig på en ting Asbjørn.
Har du dempet armen?
Som jeg nettopp har nevnt i en annen tråd så har jeg diskutert dette med endel skikkelig "guru'er" og alle er soleklare på at denne armen skal ha INGEN demping.
Demping "dreper" livlighet sies det fra det holdet.............

Nightpuma

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.01.2005
Antall liker
503
Sted
Agder
Torget vurderinger
2
Hei Jens

Jeg har prøvd litt frem og tilbake, og jeg kjører nå nesten uten demping. Forresten så er Temper'en kommet tilbake fra Benz, og jeg må si meg meget godt fornøyd. Den spiller omtrent som jeg husker den fra glansdagene i sitt første liv, kanskje med et lite anstrøk av varme. Definitivt en topp PU, men XV-1s blir nok sittende der den sitter ;)

Asbjørn

Jens

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.06.2003
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Nightpuma skrev:
Hei Jens

Jeg har prøvd litt frem og tilbake, og jeg kjører nå nesten uten demping. Forresten så er Temper'en kommet tilbake fra Benz, og jeg må si meg meget godt fornøyd. Den spiller omtrent som jeg husker den fra glansdagene i sitt første liv, kanskje med et lite anstrøk av varme. Definitivt en topp PU, men XV-1s blir nok sittende der den sitter ;)
Asbjørn
Er det "store" forskjeller med eller uten demping eller er det knapt hørbart?
Forøvrig kjekt å høre at du har fått en vellykket retipping :)

Nightpuma

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.01.2005
Antall liker
503
Sted
Agder
Torget vurderinger
2
Hei Jens

Det er veldig store forskjeller fra null demping til for mye. For lite kan bli for ukontrollert og tynt, mens for mye blir tregt og det høres ut som man er under vann.

Mvh Asbjørn

terryboy

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.06.2003
Antall liker
878
Torget vurderinger
1
Hei Asbjørn,

Ser at nye av fokuset i det siste har vært på arm og pick up, men jeg vil tilbake til drivverket og et spørsmål rundt dette: Har du som eier av Raven AC også hørt Raven One? I tilfelle du har hørt begge, er det da store lydmessige forskjeller mellom lillebror (One) og storebror (AC)? Forstår at det selvsagt er forskjeller i lyd da storebror prismessig ligger på det dobbelte av Raven One. Er i disse dager helt i sluttfasen med hensyn til valg av drivverk, og det står nå mellom VPI Super Scoutmaster Reference, Amari LP-600 og TW Raven One (økonomien tillater ikke investering i Raven AC desverre)

Nightpuma

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.01.2005
Antall liker
503
Sted
Agder
Torget vurderinger
2
Hei Terryboy

Jeg har ikke hørt One, men ryktet vil ha det til at du får 90% av AC. Og det høres igrunnen logisk ut, siden veldig mye er likt. Jeg synes du skal sende en mail til Hans hos Artsound.dk. Han har hørt begge to og er til å stole på selv om han selger spillerne. Siden jeg har hørt hva Raven kan, og har sett det kompromissløse håndverket vil jeg virkelig anbefale deg å undersøke saken nærmere. Både One og AC er spesielle produkter som kommer ut av hendene på Thomas Woschnick og gir skikkelig eierglede. Spørs om du ikke må en tur til DK, så kan du ta både Amari og Raven i nærmere øyesyn ;)

Mvh Asbjørn

Jens

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.06.2003
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
terryboy skrev:
Hei Asbjørn,

Ser at nye av fokuset i det siste har vært på arm og pick up, men jeg vil tilbake til drivverket og et spørsmål rundt dette: Har du som eier av Raven AC også hørt Raven One? I tilfelle du har hørt begge, er det da store lydmessige forskjeller mellom lillebror (One) og storebror (AC)? Forstår at det selvsagt er forskjeller i lyd da storebror prismessig ligger på det dobbelte av Raven One. Er i disse dager helt i sluttfasen med hensyn til valg av drivverk, og det står nå mellom VPI Super Scoutmaster Reference, Amari LP-600 og TW Raven One (økonomien tillater ikke investering i Raven AC desverre)
"Inside information" vil ha det til at enkelte faktisk foretrekker Raven One fremfor Raven AC.
Den "lille" er litt friskere i lyden og vil derfor av enkelte bli oppfattet som enda mer dynamisk en Raven AC (som i seg selv har dynamikk som en av største styrker).
"Storebror" på sin side kan skilte med enda mer majestetisk ro.
Tror rett og slett at lydmessig så er forskjellen bortimot smak og behag, men utséendemessig så vil nok de aller fleste foretrekke den store.
Minuset med Raven for tiden er dessverre at etterspørselen er "for" stor slik at noe ventetid må påberegnes, men den som venter på noe godt...............
Still deg i kø først som sist ;D
VPI er jo noe som "hvem som helst" kan få seg ;)

Jens

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.06.2003
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Nightpuma skrev:
Hei Jens

Det er veldig store forskjeller fra null demping til for mye. For lite kan bli for ukontrollert og tynt, mens for mye blir tregt og det høres ut som man er under vann.

Mvh Asbjørn
Mange takk for det :)
Da er det tydeligvis noe som bør testes ut av den enkelte.

terryboy

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.06.2003
Antall liker
878
Torget vurderinger
1
Nightpuma skrev:
Hei Terryboy

Jeg har ikke hørt One, men ryktet vil ha det til at du får 90% av AC. Og det høres igrunnen logisk ut, siden veldig mye er likt. Jeg synes du skal sende en mail til Hans hos Artsound.dk. Han har hørt begge to og er til å stole på selv om han selger spillerne. Siden jeg har hørt hva Raven kan, og har sett det kompromissløse håndverket vil jeg virkelig anbefale deg å undersøke saken nærmere. Både One og AC er spesielle produkter som kommer ut av hendene på Thomas Woschnick og gir skikkelig eierglede. Spørs om du ikke må en tur til DK, så kan du ta både Amari og Raven i nærmere øyesyn ;)

Mvh Asbjørn
Takk for tilbakemelding Asbjørn,

Har vært i kontakt med Hans hos ArtSound og han poengterte også et veldig likt lydbilde mellom de to modellene (noe mer ro og bedre detaljering i AC). For meg som ikke er i en økonomisk situasjon til nå å "ta den helt ut" med en Raven AC, er det godt med følgende utsagn (selvsagt fra en selgende Hans): " Ortofon armen på RavenOne, var uhyggelig tæt på Raven AC med Schröder Reference" :). Som en siste kvalitetssjekk med LYTTING skulle jeg gjerne tatt turen til DK, men dette betyr i tilfelle ekstra ventetid da Amari LP-600 enda ikke er ankommet nabolandet i sør!! High End Sound har en del av de billigere Amari modellene inne på lager/demo, men disse er ikke aktuelle kandidater for mitt vedkommende (kun toppmodellen!)

Mvh Terryboy

Nightpuma

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.01.2005
Antall liker
503
Sted
Agder
Torget vurderinger
2
Hei Terryboy

Det høres jo veldig bra ut det der. Min erfaring med Hans er at han er til å stole på og har lang erfaring i gamet, så One må virkelig være mye for pengene. Jeg ville jo ikke vært i tvil et øyeblikk, men det er vel unødvendig å si.. ;)

Mvh Asbjørn

terryboy

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.06.2003
Antall liker
878
Torget vurderinger
1
Heller mer og mer mot at det blir den tyske ravnen som skal lande i stuen/lyttterommet i Son. Det er ikke helt utelukket at den amerikanske ørnen VPI kan komme flyvende, men da i versjonen som er både super, scout, master og reference. Nå har det jo endelig kommet en test på TW Raven One, og i tillegg blir den oftere og oftere nevnt som spiller som utmerket seg i oppsett på ulike hi-fi messser rundt omkring (ikke bare de i Tyskland). Testeren i USA kjøpte jo testeksemplaret og det sier vel litt om hovedkonklusjonene hans!!!!!? Så i innspurten leder tyskeren knapt på amerikaneren, mens kanadisk/kinesiske Amari er blitt strøket ut på tross av imponerende utseende...

Nightpuma

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.01.2005
Antall liker
503
Sted
Agder
Torget vurderinger
2
Hei Terryboy

Høres ut som du er på rett vei ;) Vet du om det er lang ventetid eller?

Asbjørn

terryboy

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.06.2003
Antall liker
878
Torget vurderinger
1
Nightpuma skrev:
Hei Terryboy

Asbjørn
To Raven One spillereer på vei inn til ArtSound i løpet av februar (1 allerede bortbestilt og den andre foreløpig ledig), så hvis jeg tar en snarlig beslutning bør det være mulig å ha en ravn i eget hus i løpet av ca en måneds tid!?

Nightpuma

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.01.2005
Antall liker
503
Sted
Agder
Torget vurderinger
2
terryboy skrev:
Nightpuma skrev:
Hei Terryboy

Asbjørn
To Raven One spillereer på vei inn til ArtSound i løpet av februar (1 allerede bortbestilt og den andre foreløpig ledig), så hvis jeg tar en snarlig beslutning bør det være mulig å ha en ravn i eget hus i løpet av ca en måneds tid!?
Ja, hvis det er Raven du vil ha, er du iallefall maks heldig med timingen ;)

Kom så, du kommer aldri til å angre på den spilleren der ;D

Mvh Asbjørn

gut_man

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2004
Antall liker
3.183
Torget vurderinger
6
Jens skrev:
VPI er jo noe som "hvem som helst" kan få seg ;)
Og hvem som helst kan bli ganske så fornøyd med en VPI også ;)

mvh
hvem som helst gut_man

Topp Bunn