USB-kabeltråd - KUN FOR DE SOM HØRER FORSKJELL

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.527
    Antall liker
    35.423
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    (Sikkert ikke bare meg som blir helt blindet av de som konstant(!) BRØLER at det lydmessig er helt ‘idioti’ å kjøpe dyrere kabler enn det man får på Biltema.)
    Men det er jo noe helt annet. :)

    Man kan sette seg ganske grundig inn i hva som betyr noe og hva som ikke betyr noe, konkludere med at den nær optimale høyttalerkabel er helt vanlig 2,5 mm2 to-leders høyttalerkabel, at den på Biltema, Clas Ohlson og Elkjøp er eksakt like bra som alle andre av sorten, og at det derfor er penger rett ut av vinduet å betale mer for noe som i virkeligheten er dårligere. Det eneste man får for de ekstra pengene er gleden av å betale mer penger. Men det er dine penger, ikke mine, og det har vel ikke så mye å si hva jeg mener om genialiteten i noe slikt.
     

    musicman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Innlegg
    3.438
    Antall liker
    2.071
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Dette er tråden for de som hører forskjell, dere andre kan finne andre tråder og kose dere med. Men det er tydeligvis så forbanna vanskelig å la være. Merkelig at det skal være så vanskelig å skjønne, spesiellt med tanke på at dere er så smarte og vet best.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.527
    Antall liker
    35.423
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Dette er tråden for de som hører forskjell, dere andre kan finne andre tråder og kose dere med. Men det er tydeligvis så forbanna vanskelig å la være. Merkelig at det skal være så vanskelig å skjønne, spesiellt med tanke på at dere er så smarte og vet best.
    Men da er det kanskje heller ikke tråden for å sende lissepasninger som «ingen kan forklare…» Det kan man, og jeg stopper gjerne opp for å undervise litt om noen spør så pent. :)
     

    TM7

    Medlem
    Ble medlem
    01.04.2022
    Innlegg
    12
    Antall liker
    5
    Sted
    Oslo
    Siden Asbjørn spør, så kunne jeg tenke meg en forklaring på forskjellen mellom protokollene som er brukt i data-sammenheng (mellom PC og ekstern harddisk for eksempel) og i typisk audio sammenheng (mellom en streaming-kilde og en dac uten buffer). Etter det jeg har fått med meg er det typisk veldig dyre DAC-løsninger som er designet med buffer som igjen kan resamples internt i DAC-en, mens den mest vanlige løsningen er at det er kilden som klokker digitalsignalet, og aldri vil "re-sende" en pakke/word/bit dersom den ikke er overført perfekt (som den vil være i bit-perfect overføring mellom PC og ekstern harddisk for eksempel). Vil dette ha noen påvirkning på lyden i form av oppsløsning dersom digitalkabelen er undermåls implementert?
    Håper det ikke er for mange lissepasninger i spørsmålet.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.527
    Antall liker
    35.423
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Tja, hvis man mener å høre forskjell på USB-kabler og vil dele anbefalingene med andre, eller for å vite om andres anbefalinger kan tenkes å være relevante for en selv, så hadde det kanskje ikke vært så dumt å vite svarene på slikt som TM7 spør om. Hvorfor bruke unødvendig mye penger på kabling hvis en allerede har brukt mye penger på en skuddsikker DAC som er immun mot slike forskjeller? Men det får tydeligvis forbli et lite mysterium. Heller famle i blinde. Lykke til.
     

    Joooakim

    Medlem
    Ble medlem
    08.06.2014
    Innlegg
    16
    Antall liker
    11
    Men det er jo noe helt annet. :)

    Man kan sette seg ganske grundig inn i hva som betyr noe og hva som ikke betyr noe, konkludere med at den nær optimale høyttalerkabel er helt vanlig 2,5 mm2 to-leders høyttalerkabel, at den på Biltema, Clas Ohlson og Elkjøp er eksakt like bra som alle andre av sorten, og at det derfor er penger rett ut av vinduet å betale mer for noe som i virkeligheten er dårligere. Det eneste man får for de ekstra pengene er gleden av å betale mer penger. Men det er dine penger, ikke mine, og det har vel ikke så mye å si hva jeg mener om genialiteten i noe slikt.
    I rest my case :rolleyes:
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.658
    Antall liker
    15.758
    Torget vurderinger
    2
    «If the facts are against you, argue the law. If the law is against you, argue the facts. If the law and the facts are against you, pound the table and yell like hell.»

    Har savnet slike tråder. Nå har vi to på gang. Dagene er fullkomne igjen.

    Jeg håper banken min bytter til high end kabling når jeg skal sjekke saldo. Kan ikke skade.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.527
    Antall liker
    35.423
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Greia er kanskje en iboende tendens til å ville svare på spørsmål som stilles direkte til meg?
    Men point taken, slike spørsmål skal bare forstås som retoriske og skal ikke besvares.
    «Vitenskapen kan ikke forklare x, y, og z!» OK, da sier vi det slik, da.
    Tråden av-abonnert fra min side.
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.719
    Antall liker
    1.949
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Jeg ble jo sterkt frarådet å kjøpe noe annet enn aktiv kabel grunnet langt strekk.
    Kjøpte en supra kabel på 7 eller var det 8mtr og den fungerer suverent.
    Nå har jeg jo ikke testet å kjøpe en tilsvarende billig og lang kabel men kan se for meg at det er mer trøblete da usb standarden er på max 5mtr.
     

    Joooakim

    Medlem
    Ble medlem
    08.06.2014
    Innlegg
    16
    Antall liker
    11
    «If the facts are against you, argue the law. If the law is against you, argue the facts. If the law and the facts are against you, pound the table and yell like hell.»

    Har savnet slike tråder. Nå har vi to på gang. Dagene er fullkomne igjen.

    Jeg håper banken min bytter til high end kabling når jeg skal sjekke saldo. Kan ikke skade.
    Her har man et godt eksempel på en av de usympatiske som konstant brøler og latterliggjør andre. I responsfeltet finner man flere. Får håpe dere dør ut til slutt..
    Forslag: Gå å HOPP I HAVET!
     

    kmolds

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.10.2010
    Innlegg
    373
    Antall liker
    759
    Sted
    Ulsteinvik
    Siden de fleste kabeltråder som i utgangspunktet blir opprettet ut fra et ønske om å ha et sted å søke informasjon og inspirasjon om lydforskjeller, smak og lignende, ender opp i endeløse vitenskapelige og psykologiske metadiskusjoner, beskyldninger og dårlig stemning, så ønsker jeg å starte en ny kranglefri tråd der folk kan diskutere USB-kabler UTEN innspill fra kabelfornektere. Jeg oppfordrer dannelsen av lignende tråder for andre kabeltyper. Kabelhjørnet er i ferd med å råtne på rot. Noe må defintivt gjøres.
    Jeg syns at de som ønsker å diskutere om kabel x er bra eller ikke bør få gjøre det i fred. Spesielt når åpningsinnlegget ber om at folk som ikke mener at der er forskjell skal holde seg unna. Dette er jo et hifi-forum, og for noen er kabler viktig. Ikke minst for forhandlerne som jo ofte er annonsører her inne. Og er det så farlig om noen velger å bruke mye penger på noe som andre mener er verdiløst?
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.954
    Antall liker
    11.358
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Farlig og farlig, fru Blom.... når teknisk forståelse og vitenskap tilsier at påstander om diamantbestrødde kabler er det beste da faktisk er feil, så bør det påtales for å unngå at slike påstander blir normen. At noen liker diamanter er derimot helt greit, men da er det for det det er....
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.331
    Antall liker
    3.682
    Torget vurderinger
    1
    Problemet er når slike tråder som dette dør ut, folk hører ikke lengre forskjell og starter å slenge dritt istedet for å få oppmerksomhet og i tillegg skal ikke den andre parten få svare. Ordentlig fjortis der altså, denne tråden ender vel som resten av de andre kabeltrådene. Stengt pga. oppførsel, å holde på med en diskusjonsteknikk som dette har ingenting på et fora å gjøre. Om man umyndiggjør fakta og ikke klarer å argumentere på et ordentlig vis fordi man har gått tom for argumenter, så er det kanskje på tide å gi seg og innse at man har tapt istedet for å gå i sirkel med akkurat den samme regla hele tiden bare for å provosere.
    Kanskje på tide at enkelte lærer, folkeskikk, selvinnsikt eller teori/fakta hadde vært en start..

    Igjen, når folk hører forskjell på kabler så er det ikke nødvendigvis kabelen sin skyld at det er forskjell! Det er det som oppleves som forskjellen ettersom det er den som er byttet, om man klarer å se mer på helheten så er det større sjangs at det er elektronikken som påvirkes av dette og da gjerne i jordforbindelser.

    Men alle kabelentusiaster famler gjerne i blinde i mange mange år uten å lære noe mer enn fargeforskjeller og drar med seg feil løsning/konklusjon fra det ene formatet til det andre i velkjent stil. Intet nytt under solen her akkurat.
     

    kmolds

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.10.2010
    Innlegg
    373
    Antall liker
    759
    Sted
    Ulsteinvik
    Jeg er egentlig enig i de som ønsker å forklare at det ikke finnes forskjeller og at man ikke burde betale 175.000 kroner for en strømkabel. Jeg tror de fleste har fått med seg denne diskusjonen. Men jeg syns allikevel at de som ønsker å diskutere forskjeller/preferanser på kabel x vs kabel y burde få lov til å gjøre det. Uten at de blir fortalt hvor dumme de er som kaster bort pengene sine.
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Igjen, når folk hører forskjell på kabler så er det ikke nødvendigvis kabelen sin skyld at det er forskjell! Det er det som oppleves som forskjellen ettersom det er den som er byttet, om man klarer å se mer på helheten så er det større sjangs at det er elektronikken som påvirkes av dette og da gjerne i jordforbindelser.
    Kabelskeptiker/-agnostiker her, men dette er da semantisk flisespikkeri. Hvis bytte av kabel forårsaker en opplevd og reell forskjell, enten det «skjer i kabelen» eller på grunn av at elektronikken påvirkes, så er det da like fullt en forskjell.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.658
    Antall liker
    15.758
    Torget vurderinger
    2
    Her har man et godt eksempel på en av de usympatiske som konstant brøler og latterliggjør andre. I responsfeltet finner man flere. Får håpe dere dør ut til slutt..
    Forslag: Gå å HOPP I HAVET!
    Du må gjerne mene at jeg er usympatisk og ønske at jeg skal ta meg et forfriskende bad her (badetemperatur på 19ºC, det holder for meg).

    Som er gjentatt til det kjedsommelige i tråden, en dataforbindelses oppgave er å formidle innholdet uforandret, uavhengig av ytre påvirkning, såfremt denne ikke bevisst er ment å transformere innholdet.

    Å forvente at en USB-kabel skal ha innvirkning på lydgjengivelsen blir som å lete etter hageslanger som gjør vann om til vin, med den ekstra utfordringen at vannet som kommer ut i den andre enden er identisk i glassklarhet med vannet som kom inn i slangen - bortsett fra at det smaker og dufter Châteu Haut-Paulliac 2016.
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.378
    Antall liker
    63.382
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Skjønner godt at musicman blir forbannet/oppgitt. Bare å lese åpningsinnlegget i tråden. @Høvdingen begynte vel med å moderere når den ble opprettet, men etter hvert tørket det helt vekk etter hva jeg har fått med meg.
     

    vim01

    Gjenganger
    Ble medlem
    19.06.2003
    Innlegg
    1.524
    Antall liker
    4.950
    Sted
    Gjettum
    Torget vurderinger
    3
    Støtter forslaget fra musicman om å stenge tråden.
    Fakta overvinner nok en gang fjaset fra kabelfanatikere. :cool:
    Og der var "Team usual suspects" fulltallige.
    Grattis med seieren, men det var vel heller manisk forkynning og plaging av de som likte tråden som vant...

    Hjertesukk, som sikkert også preller av:
    Jeg var ikke klar over at hifi er en kamp om seieren i debatter og ikke en hyggelig hobby.
    Nå vet jeg bedre. No retreat - no surrender gjelder. Vil ikke idiotene som tror de hører forskjell lære, så skal de tvinges. På alle flanker. Til enhver tid og på et hvert tema. Gjentatte irettesettelser faller på stengrunn. Den utrettelige kampen er jo viktigere!

    Da jeg tok opp igjen denne hobbyen gledet det meg at HFS var still going strong 12 år senere. Det å kunne utveksle meninger med likesinnede, lære litt, bli inspirert av musikktips, sikle på utstyr... Alt det overskygges nå av den samme, kranglete gjengen - om og om igjen.

    Støttemedlemskapet blir nok ikke fornyet i november.
    Blir rett og slett for dumt å finansiere en tumleplass for en liten håndfull med maniske møteplagere som ikke for sitt bare liv kan klare å leve uten siste ord og tar all plassen.

    Hvorvidt man har rett eller ei blir jo litt underordnet, når det går på bekostning av ren folkeskikk.
     

    vim01

    Gjenganger
    Ble medlem
    19.06.2003
    Innlegg
    1.524
    Antall liker
    4.950
    Sted
    Gjettum
    Torget vurderinger
    3
    Anbefaler at du legger deg, prøv å stå opp igjen med motsatt fot. Lykke til.
    Du reagerte på det og ikke på de som gjentatte ganger - også av Høvdingen - har blitt bedt om å holde forkynneriet i andre tråder?
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.331
    Antall liker
    3.682
    Torget vurderinger
    1
    Fantastisk... Sentralen er rimelig føkka for tiden. Mange nye nick som vet best, mens vi som har vært i gamet siden de gikk i bleie forsvinner stille og rolig ut.
    Det er ikke bare barn som bruker bleier, gamle folk bruker det også.

    Men det er jo slik det fungerer idag, de eldre bare hviler på sine lauvbær og yngre som higer etter kunnskap erstatter fort da de eldre. Alder sier faktisk ingenting om hverken kunnskap eller erfaring.
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.485
    Antall liker
    35.323
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Du reagerte på det og ikke på de som gjentatte ganger - også av Høvdingen - har blitt bedt om å holde forkynneriet i andre tråder?
    Hvem forkynner hva?
    Men ellers må jeg ta meg selv et tak i nakken, beklager at det glapp ut noe fra meg i denne tråden, hadde tenkt at de kabel-troende kunne få et hjørne i forumet for seg selv. Men til og med jeg herjet... Beklager.
     

    TAS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.12.2007
    Innlegg
    1.801
    Antall liker
    2.028
    Sted
    Norge
    Torget vurderinger
    9
    Fantastisk... Sentralen er rimelig føkka for tiden. Mange nye nick som vet best, mens vi som har vært i gamet siden de gikk i bleie forsvinner stille og rolig ut.
    Kjip utvikling, typisk stort sett samme flokken på rundt 20 personer som lager unødvendig mye støy og ofte saboterer trådens tema. Syns prinsipielt moderatorene er altfor slapp med å stenge ute den type repeterende oppførsel.

    Bare for å minne om nettetikk og folkeskikk....

    Hovedregler:

    1) Vanlig netikett gjelder med tanke på språkbruk, holdninger og atferd i din omgang med HFS, andre medlemmer og grupper som helhet. Brukere som ser ut til å provosere og/eller kverulere uten å bidra med noe som helst konstruktivt vil bli utestengt.
     

    Powercon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2022
    Innlegg
    1.412
    Antall liker
    1.298
    Sted
    Horten
    Og der var "Team usual suspects" fulltallige.
    Grattis med seieren, men det var vel heller manisk forkynning og plaging av de som likte tråden som vant...

    Hjertesukk, som sikkert også preller av:
    Jeg var ikke klar over at hifi er en kamp om seieren i debatter og ikke en hyggelig hobby.
    Nå vet jeg bedre. No retreat - no surrender gjelder. Vil ikke idiotene som tror de hører forskjell lære, så skal de tvinges. På alle flanker. Til enhver tid og på et hvert tema. Gjentatte irettesettelser faller på stengrunn. Den utrettelige kampen er jo viktigere!

    Da jeg tok opp igjen denne hobbyen gledet det meg at HFS var still going strong 12 år senere. Det å kunne utveksle meninger med likesinnede, lære litt, bli inspirert av musikktips, sikle på utstyr... Alt det overskygges nå av den samme, kranglete gjengen - om og om igjen.

    Støttemedlemskapet blir nok ikke fornyet i november.
    Blir rett og slett for dumt å finansiere en tumleplass for en liten håndfull med maniske møteplagere som ikke for sitt bare liv kan klare å leve uten siste ord og tar all plassen.

    Hvorvidt man har rett eller ei blir jo litt underordnet, når det går på bekostning av ren folkeskikk.
    Ganske beskrivende av deg at du stadig vekk beskriver deg og din sak som "se på stakkars oss som er angrepet av de fæle folkene", og samtidig flott passivt agressivt personangrep på alle som ikke mener det samme som deg.
    Ved minste motstand i din sak, så er det å gå etter person fremfor saken. Så også i dette innlegget ditt.

    Hvem som fører en "kamp" og hvor viktig denne er å vinne er nok noe du står sterkest i.
    For som sagt, om du kummer til kort på argumenter så er det person som det gås etter. -Folk skal settes i bås og gis nedsettende beskrivelser.

    Det ser ut som du rett og slett ikke tåler å bli stilt spørmål ved. Dette uansett om det er dine egne utsagn eller "saken" din.

    Du snakker stadig om å holde høyt slike begreper som folkeskikk, men du utøver det ikke selv.
    Det er så enkelt at forventer du at noen skal respektere dine holdninger og meninger, så må du respektere andres.

    Har ikke store troen på at du tar til deg dette nå heller.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.524
    Antall liker
    102.867
    Torget vurderinger
    23
    Ingen grunn til å ergre seg over de en ergrer seg over 🙂 Bedre å godte seg med tanken på at en vet og kan bedre selv! Ingen grunn til utmelding, boikott, indignasjon eller andre mer eller mindre drastiske dramapregede handlinger...

    Skulle jeg irritere meg over alt tullball som skrives ville jeg ikke fått tid til å skrive alt tullball som andre sikkert irriterer seg over 🤭 Sånn må det være, derfor det går rundt!
     

    vim01

    Gjenganger
    Ble medlem
    19.06.2003
    Innlegg
    1.524
    Antall liker
    4.950
    Sted
    Gjettum
    Torget vurderinger
    3
    Ganske beskrivende av deg at du stadig vekk beskriver deg og din sak som "se på stakkars oss som er angrepet av de fæle folkene", og samtidig flott passivt agressivt personangrep på alle som ikke mener det samme som deg.
    Ved minste motstand i din sak, så er det å gå etter person fremfor saken. Så også i dette innlegget ditt.

    Hvem som fører en "kamp" og hvor viktig denne er å vinne er nok noe du står sterkest i.
    For som sagt, om du kummer til kort på argumenter så er det person som det gås etter. -Folk skal settes i bås og gis nedsettende beskrivelser.

    Det ser ut som du rett og slett ikke tåler å bli stilt spørmål ved. Dette uansett om det er dine egne utsagn eller "saken" din.

    Du snakker stadig om å holde høyt slike begreper som folkeskikk, men du utøver det ikke selv.
    Det er så enkelt at forventer du at noen skal respektere dine holdninger og meninger, så må du respektere andres.

    Har ikke store troen på at du tar til deg dette nå heller.
    Jeg har ingen sak når det kommer til tro på kabler, men til folkeskikk. Du kjenner meg heller ikke, så jeg tror du skal la være å anta hva som er typisk meg. Du går igjen i en rekke tråder med samme hersketeknikk og den reagerer jeg på.
    Det er ikke spørsmålene jeg ikke liker, men den indirekte fordummingen du og flere representerer overfor mange som argumenterer for sitt syn på lydforskjeller.
    Nok fra meg i denne tråden- vi blir aldri enige om hva som er OK og ikke mtp. stil og tone. Ikke denne gangen og ikke forrige gang. Heller ikke neste gang antar jeg.
     

    pedal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    5.476
    Antall liker
    3.306
    Torget vurderinger
    1
    Noen ganger ønsker man å få spise sin hamburger i fred. Du vet fra før at den er usunn. Trenger ikke ha noen hengende over deg, som hånflirer og terper på at den er for salt, for fet og kan kjøpes billigere et annet sted i byen.
     

    StefanR

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.03.2020
    Innlegg
    612
    Antall liker
    775
    Sted
    Orkanger
    Noen ganger ønsker man å få spise sin hamburger i fred. Du vet fra før at den er usunn. Trenger ikke ha noen hengende over deg, som hånflirer og terper på at den er for salt, for fet og kan kjøpes billigere et annet sted i byen.
    En BigMac er en BigMac, uavhengig om den er hentet i en Lada Niva eller Mercedes S500.
     
    • Liker
    Reaksjoner: KJ
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn