Useriøs norsk hifi-aktør? Døm selv!

Høvdingen

The big chief
Administrator
Ble medlem
01.01.2001
Antall liker
6.179
Torget vurderinger
2
corwin skrev:
Klarte ikke la være å kommentere denne tråden.

Slik jeg har oppfattet det har Kjetil-B gjort alt rett. Han har klaget til importøren. Han har framsatt krav om å få tilbakebetalt pengene og gitt en frist for dette. Når forhandler så fortsatt velger og ikke svare han velger Kjetil-B å legge ut en beskrivelse av sin opplevelse med nevnte aktør her på forumet.
Høvdingen griper så inn og sensurerer navnet til aktøren fordi han mener aktøren burde få en sjanse til å forsvare seg. Dette er jo forsåvidt greit. Og man skulle tro at det ikke var særlig vanskelig å sende en mail til nevnte aktør med la oss si 5 dagers svarfrist slik at man kunne få en objektivisering av situasjonen med både selger og kjøpers versjon.
Høvdingen går lengre enn dette. Og det er dette jeg synes er noe ubegripelig og forkastelig. Han blir konfrontert til at i lignende saker med større forhandlere som E-kjøp, expert etc. Så har man ikke vært så restriktiv med å gi ut navn.  Til dette svarer Høvdingen at det ikke er så farlig for de store aktørene å få dårlig kritikk på forumet.
Dette viser et regelverk som blir tolket forskjellig i hver enkelt sak og er etter min mening forkastelig.

Når det gjelder Hejnes sak så kommer han aldri fram med hva han egentlig har klaget på og således får denne saken et rim av nettsyting.
Sterke ord og uttrykk her, og spesielt bruken av ordet "forkastelig" finner jeg noe overdrevent i denne sammenheng.

For å gjøre ting litt tydeligere for de som ikke har forstått hva jeg har sagt:

Det er stor forskjell på å beskylde en bedrift for svindel, fremfor å komme med negativ kritikk av f.eks. kundebehandling, service m.m. I denne saken ville det aktuelle firma lide unødvendig hardt hvis historien ikke hadde vært sann. I alle de tilfellene det har vært kritikk mot de store kjedene som Elkjøp, Expert osv., så har disse sakene omhandlet dårlig kundeservice eller andre saker som ikke har omhandlet svindel, og de har dermed vært nokså forskjellig av karakter, og de har dermed heller ikke hatt noen særlig betydning for den aktuelle bedrift.

Hvis noen mener å ha blitt svindlet av f.eks. Elkjøp, Komplett e.l. så vil samme regler til bevisføring gjelde, og vi må vite at den som legger ut en slik tråd snakker sant. Det blir det samme som en journalist sitt krav til bekreftelse av en artikkel. Det vil nok neppe skje at noen blir svindlet av de store kjedene, og det er det som var mitt poeng tidligere. Det er en problemstilling som så langt ikke har dukket opp, og da blir dette regler som i praksis omhandler mindre bedrifter.

Jeg tok ikke bort navnet på den aktuelle aktøren i denne saken fordi jeg ventet på noe motsvar fra den aktuelle aktør, men jeg tok bort navnet fordi vi ikke kunne vite om historien var sann, eller fremlagt 100% riktig.

Hvilke krav som skal gjelde for at vi skal vite at en historie er sann er mere komplisert, og jeg har som regel forlangt at det må foreligge en rettslig innblanding, men det vil også være nok at den beskyldte part uttaler seg (og kanskje innrømmer forholdet).

Hele poenget er at vi ikke kan tillate folk å legge ut historier/saker som dette uten at vi har noe som helst bevis på at det er riktig. Det er ingen forskjell om det er hifi-sjappa på hjørnet eller Elkjøp, men i praksis så vil det nok omhandle hifi-sjappa på hjørnet da Elkjøp neppe gidder å svindle folk for kr. 1000.

Jeg regner da med at dette ble noe klarere, og hvis noen ikke forstår dette så får det bare være, men reglene vil ikke endre seg på dette punkt. Vi ønsker ikke at HFS skal benyttes som pressmiddel ovenfor forretninger uten at det er substans i den aktuelle sak.

Hvis alle som skriver på forumet hadde skrevet under ekte navn og adresse så hadde ikke disse reglene vært påkrevet, men ettersom folk kan gjemme seg bak anonyme nicks så kan jo folk skrive hva som helst.

Mvh
Høvdingen

Delle

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.03.2007
Antall liker
275
Greit nok, men hva med forhandlerens mulighet til å kommentere saken?

Mvh

PS: Etter de overtydelige hintene i tidligere innlegg er vel ingen i tvil om hvilket firma det gjelder. ;D

Høvdingen

The big chief
Administrator
Ble medlem
01.01.2001
Antall liker
6.179
Torget vurderinger
2
Delle skrev:
Greit nok, men hva med forhandlerens mulighet til å kommentere saken?

Mvh

PS: Etter de overtydelige hintene i tidligere innlegg er vel ingen i tvil om hvilket firma det gjelder. ;D
I saker som er reelle så kan gjerne forhandlere komme med sine synspunkter, og jeg vil faktisk oppfordre til det.

I saken som denne tråden startet med så er historien helt i tråd med det som ble fortalt i åpningsinnlegget, og hvis Kjetil-B ønsker å legge ut navn så er det tillatt da vi har fått bekreftet historien fra den aktuelle aktør.

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
390
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Og den aktuelle aktøren er ?
Og forklaringen fra samme er ?
Kan jo ikke stoppe her, vi må få høre hvordan det går videre og hvem som er skyldig ;D
Jeg tror jeg tisser på meg i spenning, dersom dette tar for lang tid ;)

Mvh.KW

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.153
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
29
KW skrev:
Jeg tror jeg tisser på meg i spenning, dersom dette tar for lang tid ;)
Mvh.KW
Du er vel nesten sprengt nå tenker jeg ;)
Dårlig gjort å la deg lide slik. Sikkert flere i samme situasjon.

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Antall liker
2.500
Torget vurderinger
0
Kan ikke Høvdingen bare legge ut igjen navnet han slettet? Tjæren er varm, høna er ribbet og vi er en hel gjeng her som bygger galge. Den lokale speidertroppen hjelper til med knuten. Stor stemning.

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
126
Og etterpå, hvem skal ta "oppvasken"?
Jeg har kink i nakken av å riste på huet!
Denne tråden er... en teaser rett fra starten!
Den er en "set up" !!!
Jeg likern ikke!!!

mvh

FatmanFlump

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.11.2007
Antall liker
3
Denne tråden gir meg samme følelsen som når jeg setter meg ned for å se på skiflygning i fall noen ramler.

prnesse

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.10.2005
Antall liker
337
Sted
Southwest
Torget vurderinger
2
totte skrev:
Kan ikke Høvdingen bare legge ut igjen navnet han slettet? Tjæren er varm, høna er ribbet og vi er en hel gjeng her som bygger galge. Den lokale speidertroppen hjelper til med knuten. Stor stemning.

Trodde svaret var her jeg... :eek:

Ja helt utrolig. Men MUSIKK kan man fortsatt snakke om her på forumet heldigivs. For eksempel Beatles. For eksempel Abbey Road. For eksempel tredjelåta på førstesida. Den som handler om sølvhammeren til .....

Utrolig hvor mye bråk det kan bli av en tusenlapp.
Synes synd på selgeren hvis det er han jeg tror det er. En ryddig og redelig kar i mine øyne.

K

ketil-b

Gjest
Saken er avsluttet for min del. Aktøren har beklaget og lovet å returnere forskudd. Jeg velger å tro det var en glipp, som ikke vil forekomme igjen. Det er snakk om en erfaren aktør med sikkert mange tilfredse kunder gennom årene, og jeg regner med saken vil bli set på som en mulighet for å forbedre kundebehandlingen, så de kan få mange tilfredse kunder i årene fremover også. Derfor virker det unødvendig å nevne aktøren med navn igjen, det rekker å avkrefte at det skulle være Mono eller noen forhandler av merkene i signaturen min. La oss gi aktøren en mulighet for å forbedre seg, uten å skulle føle seg som en 'paria' her på sentralen. Ville jeg handle der igjen? Ja, jeg ville gi aktøren en sjanse for å bevise at det utrivelige førsteinntrykket bare skyldtes en glipp. Dette er en annen holdning enn i trådstart, men situasjonen er også en annen nå (ikke lenger uavklart over lang tid), og det er lov å lære av egne feil (både for aktør og for meg)..

Kjære venner, la det ligge nå - forgive and forget..

Mvh Ketil

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
3.352
ketil-b skrev:
Saken er avsluttet for min del. Aktøren har beklaget og lovet å returnere forskudd. Jeg velger å tro det var en glipp, som ikke vil forekomme igjen. Det er snakk om en erfaren aktør med sikkert mange tilfredse kunder gennom årene, og jeg regner med saken vil bli set på som en mulighet for å forbedre kundebehandlingen, så de kan få mange tilfredse kunder i årene fremover også. Derfor virker det unødvendig å nevne aktøren med navn igjen, det rekker å avkrefte at det skulle være Mono eller noen forhandler av merkene i signaturen min. La oss gi aktøren en mulighet for å forbedre seg, uten å skulle føle seg som en 'paria' her på sentralen. Ville jeg handle der igjen? Ja, jeg ville gi aktøren en sjanse for å bevise at det utrivelige førsteinntrykket bare skyldtes en glipp. Dette er en annen holdning enn i trådstart, men situasjonen er også en annen nå (ikke lenger uavklart over lang tid), og det er lov å lære av egne feil (både for aktør og for meg)..

Kjære venner, la det ligge nå - forgive and forget..

Mvh Ketil
Det er gutten sin det! Let it be. :)

T

timc

Gjest
DR HEE skrev:
FAKTA NR1: MONO er bare importør, og ikke samtidig forhandler!

Nuvel......Nok et tilfelle hvor teori og praksis ikke alltid stemmer overens.

Høvdingen skrev:
Vi er ikke like strenge når det gjelder kritikk av de store kjedene

Dette synes jeg er direkte skremmende. Spesielt siden du selv hører til gruppen som ikke skal kritiserers. Men du har rett i at sansynligheten for å blir besvisst svindlet på Elkjøp er mindre enn minimal.

Desverre er ikke denne type opplevelser som Ketil-B har opplevd alt for skjeldne. De ansvarlige bør skamme seg.

-Tim

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
390
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Det var godt endelig å få tissa ;D
Dette har vært noen fæle timer ;)

Mvh.KW

Loevhagen

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.08.2005
Antall liker
1.045
Sted
L -> her <- H
Torget vurderinger
3
Vi ønsker ikke at HFS skal benyttes som pressmiddel ovenfor forretninger uten at det er substans i den aktuelle sak.
Så da kan HFS benyttes som pressmiddel dersom det er substans? Skjønte ikke den der. Slik jeg forstår det utifra modereringen i denne tråden skal man (naturlig nok) vise varsomhet. Men, kan man "kjøre på her på HFS" dersom man har dokumentasjon på manglende oppfølging / rot / "kall det for hva du vil" fra en aktør?

Min tolknig er ja. Om det er Elkjøp eller annen aktør er underordnet. Det er faktaopplysningene som de facto danner grunnlaget for berettiget kritikk. Om HFS er den rette (les; effektive) kanalen for slik kritikk, får være egenvurdering.

Sagt med andre ord: Om noen gidder, så la dem...

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
126
timc skrev:
DR HEE skrev:
FAKTA NR1: MONO er bare importør, og ikke samtidig forhandler!

Nuvel......Nok et tilfelle hvor teori og praksis ikke alltid stemmer overens.

Høvdingen skrev:
Vi er ikke like strenge når det gjelder kritikk av de store kjedene

Dette synes jeg er direkte skremmende. Spesielt siden du selv hører til gruppen som ikke skal kritiserers. Men du har rett i at sansynligheten for å blir besvisst svindlet på Elkjøp er mindre enn minimal.

Desverre er ikke denne type opplevelser som Ketil-B har opplevd alt for skjeldne. De ansvarlige bør skamme seg.

-Tim
På godt og vondt, jeg skjønner Høvdingen timc.
Så, på ett tidspunkt må man si noe, eller gjøre noe.
Underforstått, ikke hisse ting mer opp.
Og da blir det til at man maner til "fornuft".

Når alt kommer til alt, så er dette ... det rette, uansett måte å si det på, eller hva man
nå kaller det.

Hva var det Beatles sang? "we can work it out..."

mvh

T

timc

Gjest
Det har du helt rett i. Jeg pekte ikke fingeren på det. Min reaksjon var på den klare delingen mellom de "kjære små" og de store.

-Tim

Jan_I

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
311
Godt å se at noen får pengene sine tilbake :)

Mvh Jan I

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
126
timc skrev:
Det har du helt rett i. Jeg pekte ikke fingeren på det. Min reaksjon var på den klare delingen mellom de "kjære små" og de store.

-Tim
He ain't heavy... he's my brother... ;) you dig?

mvh

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Antall liker
2.500
Torget vurderinger
0
Landet er fult av forhandlere som ikke snyter kundene sine i månedsvis. Når ketil-b har dratt i gang denne tråden bør han også advare dem som har fulgt den om hvilken forhandler som er troende til å oppføre seg som beskrevet når han endelig får lov. Jeg regner med at tipset om å sjekke platecoveret til Abbey road er etterrettelig, så jeg er hvertfall advart.

Jeg ser speiderne går gråtende hjem nå, de hadde gledet seg. De fikk i det minste fjærene med seg som et plaster på såret så de kan lage et par puter til putekrig. Noen her som har en gammel båt som skulle vært tjærebredd? (Galgen lar vi stå, så er vi forberedt neste gang noen drriter på draget.)

Topp Bunn