Diverse Utdøende rase

mazdarati

Medlem
Ble medlem
12.11.2022
Antall liker
3
Sted
moss
Lurer på om andre her inne har inntrykk av at interessen for større anlegg med gulvstående høyttalere,surround,store forsterkere mm er minskende.
Dagens unge har musikken sin på øret så å si,de syntes det er bra nok,de gidder rett og slett ikke kjøpe eller rigge opp et stort anlegg.
Er selv av den eldre garde med plasskrevende anlegg i kjellerstua,kan godt skjønne de unge som ikke gidder dette.
Men det lyder jo flott når man drar på litt, når akustiske tiltak er gjort,dette krever jo jobb og mye plass som sikkert ikke alle har
eller gidder,håper noen kan gi utrykk for sine meninger
Ole

roeng2

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2012
Antall liker
6.147
Sted
Møre & Romsdal
Torget vurderinger
9
Lurer på om andre her inne har inntrykk av at interessen for større anlegg med gulvstående høyttalere,surround,store forsterkere mm er minskende.
Dagens unge har musikken sin på øret så å si,de syntes det er bra nok,de gidder rett og slett ikke kjøpe eller rigge opp et stort anlegg.
Er selv av den eldre garde med plasskrevende anlegg i kjellerstua,kan godt skjønne de unge som ikke gidder dette.
Men det lyder jo flott når man drar på litt, når akustiske tiltak er gjort,dette krever jo jobb og mye plass som sikkert ikke alle har
eller gidder,håper noen kan gi utrykk for sine meninger
Ole
Har 2 sønner en på 9 og en på 15år, de har begge stereo anlegg på rommene.Tror dette nok i en vis grad kan påvirkes av foreldre i oppveksten😎
De mener det er urettferdig at far har et større anlegg en de har🤣😂

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Antall liker
4.770
Torget vurderinger
1
Man får jo god lyd for lite penger om man kjøper noe for å putte i eller over øret, også er det jo praktisk når man farter rundt.
Plass er jo en viktig del, og at man ikke er så opptatt av å følge "trender" som mange er så opptatt av interiør-messig. Mange ønsker nok å ha, men får ikke lov eller har ikke plass etc. Andre ting i livet som også gjerne prioriteres også er de fleste gjerne super fornøyd med lyden som kommer ut fra en liten kube som spiller nærmere i mono (selv om det står atmos og surround på den såklart), gjerne fordi de heller ikke vet bedre.

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Antall liker
9.994
Sted
Østfold
Torget vurderinger
19
Enig med trådstarter, interessen for større anlegg vil jeg tro er for nedadgående. Produsenter går konkurs, butikker likedan. Markedet vil alltid være der, men hvilken størrelse? For de fleste er det en eller to aktive høyttalere som gjelder, bluetooth eller connect gjør susen. Et skikkelig stereoanlegg kan snart sammenlignes med det å ha en modelljernbane:D:eek: Blir en hobby for de rare, men det lever jeg godt med.

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Antall liker
3.595
Torget vurderinger
0
Dagens unge.....
Trenden de seneste 10-15 år er stigende, men KUN innen den utdøende rase og det er en trivelig utvikling (y)
Dagens unge......og fokus på det grønne skiftet.......har ikke/vil ikke få.....plass eller økonomi til "The Bigger - The Better"

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Antall liker
9.994
Sted
Østfold
Torget vurderinger
19
Trenden de seneste 10-15 år er stigende, men KUN innen den utdøende rase og det er en trivelig utvikling (y)
Dagens unge......og fokus på det grønne skiftet.......har ikke/vil ikke få.....plass eller økonomi til "The Bigger - The Better"
Det grønne skiftet nevnes i de merkeligste sammenhenger......

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Antall liker
11.493
Sted
Trondheim
Og når de får råd til det vil ørene deres være så ødelagt av alt for høy musikk direkte på øret fra ung alder at de aldri vil skjønne behovet...

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Antall liker
10.992
Torget vurderinger
2
Hifi som objektfetisj er død for alle under 51 ganske snart tror jeg. De under 35 drepes økonomisk av boliggjeld og økende renter og må klare seg med lydplanke for TV og Bluetooth høyttaler.
På Hifi messer er det mye 50-60+ med grått hår Tinnitus og pondus som frekventerer , de kan svi av store beløp uten å hverken høre stort eller merke en noe økonomisk .
Når de dør ut er det lite ettervekst av Hifitullinger ,, en liten nisje kule hipstere med Rega P3 kan ikke holde sirkuset i live i lengden
Mellomsjiktet mellom 35 og 51 tar kanske til vettet litt for sent og ender fraskilte opp på en hybel med Geneva.

Men jeg satser på å pusle videre 30år til…

Om 10år er det kun OHC igjen og resten selger aktive Bluetooth høyttalere på nett ..

soundscape

Æresmedlem
Ble medlem
21.09.2005
Antall liker
40.588
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
20
De fleste av dagens unge prioriterer annerledes og bruker mindre penger på materielle ting - og mer på opplevelser, reiser osv. Dessuten har prisen på high-end gått helt av skaftet føler jeg , så det er ikke lett å bygge opp et anlegg når man drasser på studiegjeld og skal etablere seg samtidig.

MB-S124

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.05.2012
Antall liker
1.179
Det er et klart skille mellom de som har lydanlegg og de som har lydanlegg av kaliberet som er normalen her på forumet.

Er i starten av 30-årene selv, og kjenner både gamle og unge mennesker. Alle har et lydanlegg av et eller annet slag, noen litt mer omfangsrike enn andre, og de fleste er interessert i å ha en musikkformidler i hus. Kravene er imidlertid ganske forskjellig. Ofte er det gjort et kompromiss med tanke på plass, pris, estetikk, bruk osv. For meg virker det ganske fornuftig.

Så er det det at denne "vannvittige" tilnærmingen til musikkformidling som er normalen på dette forumet er noe ekstrem og at det er ikke for alle å bruke så mye penger på det. Så finnes det allikevel mange unge folk med respektable stereoanlegg, vinylrigg og interesse.
Så har de kanskje ikke tid, prioritering etc. Til å reise på messer og butikkdemoer og henge på et forum flere timer i uka. Så jeg ser ikke så svart på det.

Det er ganske vanlig for meg å høre innimellom i jobb og på privaten om folk som prater om sin lyd- og musikkinteresse uoppfordret. Det er mange fler enn man tror. Så kommer det gjerne frem at de synes selv at de har brukt mye penger, og de føler seg litt gærne som tok turen til HFK og landet en deal. Så har de brukt rundt 20k på forsterker og høyttalere. Det er mange mange i det sjiktet der. I sånne situasjoner er jeg ganske tilbakeholden med hva jeg selv bruker på Hifi, og hva jeg har stående hjemme med mindre noen spør. Min oppfatning er at folk er kvalitetsbevisste, selv om det tilhører sjeldenhetene at de tar den helt ut.

M

musicus

Gjest
Jag synes overlag ikke att hifi folk er så gærne og tullete som noen her vil ha de til!
...bare å ta seg en titt rundt om hva folk har av andre interesser/hobbyer og pløyer kapital/forbruk/penger inn i det...
Prioriteringer, helt enkelt! Hver man sin lyst.

mvh

Zeke1983

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.11.2007
Antall liker
429
Jag synes overlag ikke att hifi folk er så gærne og tullete som noen her vil ha de til!
...bare å ta seg en titt rundt om hva folk har av andre interesser/hobbyer og pløyer kapital/forbruk/penger inn i det...
Prioriteringer, helt enkelt! Hver man sin lyst.

mvh
Helt enig…
Se hva folk svir av på fylla og fest, båter og fete biler og reiser…. Så er plutselig 50-100k småpenger… men gud forby om man skulle bruke 50 k på nye høyttalere eller ekwktronikk..!

iGran

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.04.2022
Antall liker
4.309
Sted
Makrokosmos
Når jeg var 7 år gammel bruk
Se hva folk svir av på fylla og fest, båter og fete biler og reiser…. Så er plutselig 50-100k småpenger… men gud forby om man skulle bruke 50 k på nye høyttalere eller ekwktronikk..!
Når jeg var 7 år gammel fikk jeg 20kr i lommepenger hver lørdag. Brukte 100% av kronene på PEZ og påfyll av de.

Nå bruker jeg ikke 100% av inntekten min på HiFi, så prosentdelen har faktiskt gått ned betydelig siden PEZ-tiden.

M

musicus

Gjest
Når jeg var 7 år gammel bruk

Når jeg var 7 år gammel fikk jeg 20kr i lommepenger hver lørdag. Brukte 100% av kronene på PEZ og påfyll av de.

Nå bruker jeg ikke 100% av inntekten min på HiFi, så prosentdelen har faktiskt gått ned betydelig siden PEZ-tiden.
La oss da bare håpe livet forøvrig har steget proporsjonalt med alder, inntekt og innhold forøvrig....om det var noen form for moral i den der....

mvh

iGran

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.04.2022
Antall liker
4.309
Sted
Makrokosmos
La oss da bare håpe livet forøvrig har steget proporsjonalt med alder, inntekt og innhold forøvrig....om det var noen form for moral i den der....

mvh
Det var väl just det som var poängen min gode herre. Allt behöver varken moraliseras eller försvaras.

Men för att svara på din fråga så, så tyvärr nej, min intäkt har inte ökat i samma takt procentuellt som min veckopeng gjorde, då den oftast dubblade sig titt som tätt. 😎

Men for å holde meg til topic. Jeg fikk opp interessen for hifi bare for et par år siden. Jeg er i den andre halvparten av 30-årene. Men har alltid vært interessert i musikk. Og når jeg begynte å utforske anlegg og utstyr så slo det meg tidlig, at du kan få deg relativt godt anlegg som spiller skikkelig bra for mindre enn hva en parkeringsplass i Oslo koster. Og ikke trenger det å ta all verdens plass i hjemmet heller. Finnes mange alternativ til å integrere ting i en stue pent uten at man må sitte ikledd glava-drekt for å kunne høre på musikk.

Men så spørs det jo selvfølgelig også om det er musikken som er det primære, eller utstyret. Og det er individuelt.

JK

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2002
Antall liker
1.210
Torget vurderinger
9
Tror ikke seriøs hifi vil forsvinne, men vil nok begrense seg til de som har dette som hobby. Før måtte en ha en eller annen for for stereoanlegg for å kunne spille av musikk. I dag trenger en verken bruke mye penger eller avse mye plass for å høre musikk. Men som alle andre hobbyer der en vil ta den helt ut, er det ingen vei utenom å bruke mye penger og avse plass, og det vil alltid finnes de som er villig å gjøre det som trengs, men blir nok ikke like mange av oss som det engang var...

Karmana

Æresmedlem
Ble medlem
13.06.2008
Antall liker
77.036
Sted
Bergen
Torget vurderinger
42
Hvis man tar seg en tur utenfor vår lokale andedam og ser antall besøkende på de store messene og kikker på det brede utvalget av merker som vi knapt har hørt om i kongeriket……..er det lite som tyder på en snarlig død 😊

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Antall liker
13.628
Sted
Ytterst i havgapet...
HiEnd-bransjen er i ferd med å ødelegge seg selv, med reinhekla svada og tulleprodukter. Jeg har såpass bakgrunn med tung, profesjonell elektronikk at jeg har null tro på at en forsterker til en halv mill eller verre er verdt det vurdert fra et teknisk ståsted. At noen likevel kjøper det, er helt OK - men det blir som å kjøpe ei Rolex klokke - det er helt OK hvis man ellers synes man har råd, men ingen (?) tror at en Rolex er mer nøyaktig en ei Casio til noen hundrelapper.
Det er bare å se på produktene fra Osvaldo Mills... helt OK som design og livsstilsprodukter hvis man har nok penger - men teknisk overlegne..?? Njet!

Sist redigert:

StefanR

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.03.2020
Antall liker
921
Sted
Orkanger
Torget vurderinger
1
HiEnd-bransjen er i ferd med å ødelegge seg selv, med reinhekla svada og tulleprodukter. Jeg har såpass bakgrunn med tung, profesjonell elektronikk at jeg har at jeg har null tro på at en forsterker til en halv mill eller verre er verdt det vurdert fra et teknisk ståsted. At noen likevel kjøper det, er helt OK - men det blir som å kjøpe ei Rolex klokke - det er helt OK hvis man ellers synes man har råd, men ingen (?) tror at en Rolex er mer nøyaktig en ei Casio til noen hundrelapper.
Det er bare å se på produktene fra Osvaldo Mills... helt OK som design og livsstilsprodukter hvis man har nok penger - men teknisk overlegne..?? Njet!
Svært få trenger en klokke som går mer nøyaktig enn en Rolex eller Omega, med sine få sekunders avvik.
Helt enig med det du skriver her. Prisnivået har blitt helt avsindig og vanskelig å forsvare.
Folk må som du sier gjerne handle det lysten og lommeboken klarer, men prøv å beholde sidesynet mens du holder på. Når man leser at forsterkere til en mill spiller som en gammel Tandberg hvis man ikke har brukt de rette kablene eller strømrens og at folk må kjøpe strømforsyninger til 30k til streamere som i utgangspunktet koster ett sekssifret beløp for å få ett nytt løft i lyden er det rart at ikke folk roper «angrerett» av full hals.

Jan-Helge

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.06.2007
Antall liker
595
Problemet med HiFi-produkter er brukervenneligheten, den suger for å si det forsiktig (og verre blir det gjerne jo dyrere produktene er). Så ja, produsentene sparker selv bena under seg, fallet er uungåelig.

Hønndjevelen

Æresmedlem
Ble medlem
12.04.2010
Antall liker
11.449
Sted
Oslo
Helt enig…
For lenge siden, en gang i forrige århundre, mente en kompis jeg var gal som hadde brukt 100K på mitt anlegg.
Han hadde nettopp kjøpt bil, og fortalt kona om listeprisen på 300K uten å fortelle at alt extra kosta 150K mere
Bilen hans er forlengst verdiløs, jeg sykler, og nyter fortsatt mitt anlegg!

Zeke1983

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.11.2007
Antall liker
429
For lenge siden, en gang i forrige århundre, mente en kompis jeg var gal som hadde brukt 100K på mitt anlegg.
Han hadde nettopp kjøpt bil, og fortalt kona om listeprisen på 300K uten å fortelle at alt extra kosta 150K mere
Bilen hans er forlengst verdiløs, jeg sykler, og nyter fortsatt mitt anlegg!
Nydelig!
Jeg har opplevd samme mange ganger blandt annet på jobben, der folk mener jeg må få en ordentlig hobby , når de selv kommer med nyeste tesla, bruker ti tusenvis på festivaler og fylla og sydenturer… og klager på dårlig råd

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
3.794
HiEnd-bransjen er i ferd med å ødelegge seg selv, med reinhekla svada og tulleprodukter. Jeg har såpass bakgrunn med tung, profesjonell elektronikk at jeg har null tro på at en forsterker til en halv mill eller verre er verdt det vurdert fra et teknisk ståsted. At noen likevel kjøper det, er helt OK - men det blir som å kjøpe ei Rolex klokke - det er helt OK hvis man ellers synes man har råd, men ingen (?) tror at en Rolex er mer nøyaktig en ei Casio til noen hundrelapper.
Jeg tror at tradisjonell stereo HiFi nå går inn i sine siste krampetrekninger. Ikke det at 2-kanals HiFi blir å forsvinne, blir å eksistere i mange år ennå. Det jeg mener er denne illusjonen om at utstyr til fantasillioner gir deg bedre lyd. Denne illusjonen tilhører den eldre garde, og dem dør ut.
HiFi ligner stadig mer på smykkebransjen hvor design er det som selger. Men det blir nok stadig færre som ser det som stas og status å beklé stuen med alskens mange bokser og mange ledninger.

Ingen som nevnte musikken i denne tråden. Hvorfor skulle folk bruke masse penger på utstyr for å lytte til computer generert musikk som i tillegg nesten ikke har dynamikk? Har kjørt mye bil i sommer, på norsk radio kan du ikke unngå å høre Astrid S "....you treat'em like next, next, next, next..next", ekstremt flat musikk som virker forstyrrende i mitt øre.

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Antall liker
13.628
Sted
Ytterst i havgapet...
Jeg er nå slett ikke sikker på at det er "de eldre" som i størst grad pusher galskapen her... mange av de fremste audioalkymistene på HFS er vel absolutt av den yngre garde... :cool: At godt voksne og etablerte gjennomgående kanskje har mer "fri kapital" enn yngre og tildels nyetablerte er mulig, men det ser vel egentlig ikke slik ut...

duc999

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.12.2007
Antall liker
5.644
Sted
Haugesund
Torget vurderinger
3
Prisene på hiend er som du sier ikke for hvermannsen, men jeg tror faktisk at disse produktene selges nettopp for de er så dyre som de er. Det er folk rundt om i verden som ikke kjøper noe som helst hvis det ikke er dyrt, og da mener jeg dyyyyrt. Denne kjøpegruppen vil nok alltid være der og produsenter får ikke solgt uten at det prises veldig dyrt. I tillegg har de fleste produktene et navn som er anerkjent. Så det må skilles mellom salg til vanlig bruk( stue stereo o.l) Der tror jeg det er et fallende salg, når kona bestemmer hva som skal inn i stuene rundt om blir det lite prangende høyttalere og forsterkere å se fremover

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Antall liker
19.811
Sted
Oslo
Torget vurderinger
14
Dette er nok vesentlig mer nyansert enn det enkelte innlegg her skal ha det til. Men at også dette (som det meste annet) har endret seg gjennom årene - det er sikkert.
I mange hjem på 70- og 80 tallet var det ganske vanlig at det befant seg et musikkanlegg - ofte basert på en Tandberg eller B&O receiver, men det var langt mellom dyrere anlegg og ihvertfall dedikerte lytterrom.
Andelen som har Hi-Fi til 20-50% (og over) av brutto inntekt har aldri vært høy.
I min ungdomstid, så var det fast blant hovedstadens Hi-Fi pushere å annonsere med pristilpassede tilbud på studentanlegg omtrent akkurat da stipend og studielån kom på konto - som mange lot seg friste av.
Det er nok ikke like utbredt lenger. Samtidig registrerer jeg de ganger jeg er innom både plate- og HiFi sjapper at det er en brukbar andel yngre kunder.
De senere år har også Head-Fi øket betraktelig i omfang.

Ble medlem
06.04.2019
Antall liker
12.600
Torget vurderinger
2
Ingen i min omgangskrets har klassiske hifi anlegg lenger, alle folk som hadde slikt tidligere i livet. Det hele er nok mer nyansert som ptb sier, det er så mye som konkurrerer om tiden til folk i forhold til da flertallet her inne var unge, det er rett og slett veldig få mennesker som synes det å stirre inn i en vegg mens man hører på musikk i noen timer er noe man vil bruke tiden på. Vi er såpass sjeldne at vi burde blitt stoppet ut når vi dauer.

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
3.794
Jeg er nå slett ikke sikker på at det er "de eldre" som i størst grad pusher galskapen her... mange av de fremste audioalkymistene på HFS er vel absolutt av den yngre garde... :cool: At godt voksne og etablerte gjennomgående kanskje har mer "fri kapital" enn yngre og tildels nyetablerte er mulig, men det ser vel egentlig ikke slik ut...
Men det er en divergens her. Den yngre generasjonen lytter overveiende til mer moderne musikk, det er et faktum. Divergensen ligger i at målet med HiFi, som jeg oppfattet det, er mest mulig naturtro gjengivelse. Hvis du da overveiende lytter til sterkt komprimert musikk (DR 4-9) med en lyd konstant oppe i trynet, ingen «stillhet» mellom tonene, hvordan kan du da komme i mål med å bygge et godt HiFi anlegg?

Jeg får noia av å lytte til komprimert musikk på mitt stue-oppsett, alt blir så ekstremt tydelig. Da nøyer jeg med radio og bakgrunsstøy når sånn type musikk skal høres.
Seff er det yngre folk som lytter til klassisk, jazz og noe Pink Floyd og Steely Dan, men det er ikke mange av dem.

Ps! Youtube-kanalen «PoetryOnPlastic» er verdt å ha et øye til. En ung fyr med et godt øre, en grei avveksling til eldre gråhårede menn sine meninger.

Sist redigert:

extenso32

Medlem
Ble medlem
03.05.2012
Antall liker
19
Det foregår en liten revolusjon i utviklingen av aktive høyttalere, også fra store, etablerte aktører som før bare har tilbudt tradisjonelle, passive løsninger. Nå er ikke disse produktene lenger bare stygge bokser som kun er interessante for lydteknikere. Dynaudio og KEF er kanskje mest kjent i så måte. Så har du de mindre aktørene som har utfordret det bestående, som Buchardt, Dutch & Dutch og Kii. Fellesnevneren er at disse alt i ett-produktene er på høyde med, og kanskje bedre enn, mange av de tradisjonelle høyttalerne, også i høyere prisklasser. Disse nykommerne er langt fra rimelige, og neppe aktuelle for konfirmanten på leting etter eget anlegg, men de er kjærkomne alternativer hvis det er vanskelig å få gehør for store rack fra den som egentlig bestemmer i stua.

Jeg vet at mange entusiaster ikke vil bytte ut tradisjonelle oppsett med aktive løsninger. Mye av hobbyen blir borte når alt pakkes inn i én boks. Men for bransjen må det jo være interessant hvis teknologien i de dyrere aktive løsningene kan risle ned til rimeligere alternativer. Da er det kanskje aktuelt for flere å hoppe på karusellen, ikke minst hvis de har gitt opp tidligere fordi bransjen har snakket for mye om alt som kreves for å få noenlunde grei lyd.

Proethifi

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.04.2023
Antall liker
1.676
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1

SigbergAudio

Bransjeaktør
Ble medlem
03.08.2005
Antall liker
8.750
Sted
Østlandet
Torget vurderinger
1
Men det er en divergens her. Den yngre generasjonen lytter overveiende til mer moderne musikk, det er et faktum. Divergensen ligger i at målet med HiFi, som jeg oppfattet det, er mest mulig naturtro gjengivelse. Hvis du da overveiende lytter til sterkt komprimert musikk (DR 4-9) med en lyd konstant oppe i trynet, ingen «stillhet» mellom tonene, hvordan kan du da komme i mål med å bygge et godt HiFi anlegg?

Jeg får noia av å lytte til komprimert musikk på mitt stue-oppsett, alt blir så ekstremt tydelig. Da nøyer jeg med radio og bakgrunsstøy når sånn type musikk skal høres.
Seff er det yngre folk som lytter til klassisk, jazz og noe Pink Floyd og Steely Dan, men det er ikke mange av dem.

Ps! Youtube-kanalen «PoetryOnPlastic» er verdt å ha et øye til. En ung fyr med et godt øre, en grei avveksling til eldre gråhårede menn sine meninger.
Jeg synes nå mye nyere musikk har bra lydkvalitet også, så jeg tror ikke du trenger å høre på pensjonistband for å være glad i et godt stereoanlegg. :)

amason

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.11.2017
Antall liker
2.611
Torget vurderinger
8
Det foregår en liten revolusjon i utviklingen av aktive høyttalere, også fra store, etablerte aktører som før bare har tilbudt tradisjonelle, passive løsninger. Nå er ikke disse produktene lenger bare stygge bokser som kun er interessante for lydteknikere. Dynaudio og KEF er kanskje mest kjent i så måte. Så har du de mindre aktørene som har utfordret det bestående, som Buchardt, Dutch & Dutch og Kii. Fellesnevneren er at disse alt i ett-produktene er på høyde med, og kanskje bedre enn, mange av de tradisjonelle høyttalerne, også i høyere prisklasser. Disse nykommerne er langt fra rimelige, og neppe aktuelle for konfirmanten på leting etter eget anlegg, men de er kjærkomne alternativer hvis det er vanskelig å få gehør for store rack fra den som egentlig bestemmer i stua.

Jeg vet at mange entusiaster ikke vil bytte ut tradisjonelle oppsett med aktive løsninger. Mye av hobbyen blir borte når alt pakkes inn i én boks. Men for bransjen må det jo være interessant hvis teknologien i de dyrere aktive løsningene kan risle ned til rimeligere alternativer. Da er det kanskje aktuelt for flere å hoppe på karusellen, ikke minst hvis de har gitt opp tidligere fordi bransjen har snakket for mye om alt som kreves for å få noenlunde grei lyd.
Hatt tre av de aktive høyttalerne du nevner! Greit førsteinntrykk før de forsvinner ut døren da musikk for meg ikke skal være flatt,trist og kjedelig så smaken er som baken 👍

amason

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.11.2017
Antall liker
2.611
Torget vurderinger
8
Ungdom spiller musikk som aldri før men tiden med analoge anlegg hjemme i stuen er nok bare for spesiell interesserte! Nå er det bærbart som gjelder og hvem har råd til anlegg slik prisene øker! Ser bare på Gjallarhorn og enkelte av deres produkter som har doblet seg i pris på noen få mnd

MrSpock

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.03.2007
Antall liker
6.005

Godt poeng, vi har en generasjon nå som stort sett har lyttet til overkomprimert brickwalled musikk. Mange artister og band - til og med de virkelig store - har aldri utgitt noe med ok lydkvalitet.

Jeg orker heller ikke å høre på slikt.

Atmos redder dagen for tiden - men ikke så mange som har slikt oppsett i stua. Men mange har kanskje mulighet til å lytte til det med headsett/propper..

torf

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.06.2003
Antall liker
186
Dette intervjuet med ABBA-Bjørn sier også noe om hvor musikkindustrien og pengestrømmene er på vei:

Topp Bunn