- Ble medlem
- 02.03.2006
- Innlegg
- 655
- Antall liker
- 0
Skolesystemet i Norge er en sann katastrofe for Norge som land, læringen og effektiviteten i det norske skolesystem er elendig. Foreldre har all mulig motivasjon for å sende sine barn på dyre privat skoler slik det fungerer nå for tiden.
At skolesystemet holder svakere nivå desto lengre ned i alder du kommer, er uholdbart, det er da grunnlaget for fremtiden legges. Det skal ikke være slik at nivået først blir noenlunde greit på høyskoler og universitet i større byer, og først bra når en kommer ut av Norge.
Som på videregående skole:
Tenk at det fortsatt i dag brukes kladdebøker, og blyant & penn.
Tenk at det fortsatt jobbes med en form der læreren foreleser fra tavla og elevene har som funksjon og fylle læreren sitt ego som viktigper, fremfor å fylle elevene sin tid med egenlæring, og det å lære og lære.
Tenk at elevene fortsatt har harde stoler uten polstring, mens lærerne har brukbare stoler. Elevene er på skolen for lærerne, ikke motsatt desverre.
Mange lærere er dessuten svært lite praktiske, og skjønner ikke rekkevidden av problemene.
Tenk at det fortsatt brukes tid på nynorsk.
Tenk at det fortsatt brukes tid på helt meningsløse pensum, at det stadig finnes opp nye bøker (som ikke blir bedre, men som skaffer forlagene penger).
Tenk at lærerne bruker bøker og metoder som for 50 år siden, når det finnes informasjonsteknologi, som kunne økt kapasiteten dramatisk.
Tenk at kvaliteten på undervisning går nedover (i takt med en forgubbing og en generasjon lærere som ikke er i stand til å utnytte mulighetene informasjonsteknologi gir).
Jeg tror rett og slett at lærerstanden som helhet, ikke har kompetanse, eller midler rundt seg (i form av ressurser), til å kunne utføre en jobb (som igjen kan forsvare en høyere lønn). Skulle de kunne gjort en jobb som var god nok, måtte forholdene (ressursene) legges til rette, pluss en meget omfattende kursing. Først da, kunne det være snakk om mer i lønn.
At skolesystemet holder svakere nivå desto lengre ned i alder du kommer, er uholdbart, det er da grunnlaget for fremtiden legges. Det skal ikke være slik at nivået først blir noenlunde greit på høyskoler og universitet i større byer, og først bra når en kommer ut av Norge.
Som på videregående skole:
Tenk at det fortsatt i dag brukes kladdebøker, og blyant & penn.
Tenk at det fortsatt jobbes med en form der læreren foreleser fra tavla og elevene har som funksjon og fylle læreren sitt ego som viktigper, fremfor å fylle elevene sin tid med egenlæring, og det å lære og lære.
Tenk at elevene fortsatt har harde stoler uten polstring, mens lærerne har brukbare stoler. Elevene er på skolen for lærerne, ikke motsatt desverre.
Mange lærere er dessuten svært lite praktiske, og skjønner ikke rekkevidden av problemene.
Tenk at det fortsatt brukes tid på nynorsk.
Tenk at det fortsatt brukes tid på helt meningsløse pensum, at det stadig finnes opp nye bøker (som ikke blir bedre, men som skaffer forlagene penger).
Tenk at lærerne bruker bøker og metoder som for 50 år siden, når det finnes informasjonsteknologi, som kunne økt kapasiteten dramatisk.
Tenk at kvaliteten på undervisning går nedover (i takt med en forgubbing og en generasjon lærere som ikke er i stand til å utnytte mulighetene informasjonsteknologi gir).
Jeg tror rett og slett at lærerstanden som helhet, ikke har kompetanse, eller midler rundt seg (i form av ressurser), til å kunne utføre en jobb (som igjen kan forsvare en høyere lønn). Skulle de kunne gjort en jobb som var god nok, måtte forholdene (ressursene) legges til rette, pluss en meget omfattende kursing. Først da, kunne det være snakk om mer i lønn.